Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.519.2025.4.NM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu stypendium wypłacanego obywatelom Ukrainy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami, które wpłynęły 25 lipca 2025 r. i 13 sierpnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Uczelnia (dalej: „Wnioskodawca”, „Uczelnia”) wystąpiła o dofinansowanie z funduszu stypendialnego utworzonego ze środków przekazanych Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) przez osobę prawną – firmę A (darczyńca).

Stypendium KRASP i A (dalej: „Stypendium”) mogą otrzymać obywatele Ukrainy – doktoranci i naukowcy do 35 roku życia – z uczelni ukraińskich, współpracujący z uczelniami członkowskimi KRASP (dalej: „Stypendyści”).

Stypendium przeznaczone jest na dofinansowanie co najmniej 3-miesięcznego stażu naukowego realizowanego w uczelni polskiej w terminie od … r. do … r., w szczególności na koszty utrzymania i zakwaterowania w Polsce wraz z wszystkimi opłatami i pochodnymi. Wysokość Stypendium, niezależnie od długości pobytu, wynosi … zł. KRASP przekazuje kwotę przeznaczoną na Stypendium do uczelni polskiej (Wnioskodawcy), w której realizowany ma być staż naukowy, na co najmniej 14 dni przed rozpoczęciem stażu, po podpisaniu przez KRASP umowy z tą uczelnią.

Za wypłatę Stypendium Stypendyście wraz ze wszystkimi pochodnymi, w ramach przekazanych środków, odpowiedzialna jest uczelnia polska (Wnioskodawca). Uczelnia polska (Wnioskodawca) udostępnia Stypendyście nieodpłatnie miejsce do pracy oraz infrastrukturę i materiały niezbędne do prowadzenia badań. Uczelnia polska (Wnioskodawca) nie pobiera także innych opłat od Stypendysty, w tym związanych z zaangażowaniem opiekuna stażu ani obsługą administracyjną. Po zakończeniu stażu Stypendysta składa w ciągu 14 dni w uczelni polskiej (Wnioskodawcy) i uczelni ukraińskiej co najmniej 5 stronicowe sprawozdanie w języku polskim lub angielskim z realizacji stażu oraz osiągniętych wyników potwierdzone przez opiekuna stażu w uczelni polskiej.

Zasady przyznawania Stypendium nie podlegały zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

Uczelnia powzięła wątpliwość w zakresie prawidłowego sposobu opodatkowania wypłacanego Stypendium.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Zgodnie z „Regulaminem stypendiów KRASP i A na podniesienie potencjału naukowego doktorantów i naukowców ukraińskich z dnia ….”. (…) Stypendium KRASP i A mogą otrzymać obywatele Ukrainy - doktoranci i naukowcy do 35 roku życia - z uczelni ukraińskich (współpracujący z uczelniami członkowskimi KRASP, będącymi uczelniami polskimi). Z tego względu Uczelnia zakłada, że Stypendysta będzie posiadał ukraińską rezydencję podatkową. Realizacja co najmniej 3-miesięcznego stażu naukowego nastąpi w terminie od … r. do … r. W momencie składania wniosku żaden Stypendysta nie przystąpił jeszcze do realizacji stażu naukowego w Uczelni. Uczelnia nie jest również stroną żadnych formalnych porozumień (umów) dotyczących stażu naukowego z osobą (osobami) które miałyby realizować staż naukowy w Uczelni. Nie jest w stanie aktualnie określić ilości osób, które odbędą staż naukowy w Uczelni, ani ich personaliów. Niemniej Uczelnia, z odpowiednim wyprzedzeniem, podejmie starania o uzyskanie od Stypendysty certyfikatu rezydencji podatkowej, aby móc potwierdzić jego ukraińską rezydencję podatkową takim dokumentem. Dodatkowo Uczelnia zamierza pobrać od Stypendysty oświadczenie o miejscu zamieszkania w Ukrainie i braku polskiej rezydencji podatkowej.

Realizacja stażu naukowego nastąpi w terminie od … r. do … r., a Uczelnia nie zawarła na moment składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jeszcze umowy z żadnym Stypendystą. Nie jest w stanie aktualnie potwierdzić ilości osób, które odbędą staż naukowy w Uczelni, ani ich personaliów. Zatem nie dysponuje jeszcze certyfikatem rezydencji takiej osoby (osób). Jak wskazano wcześniej, Uczelnia z odpowiednim wyprzedzeniem podejmie starania o uzyskanie od Stypendysty certyfikatu rezydencji podatkowej, aby móc potwierdzić jego ukraińską rezydencję podatkową takim dokumentem.

Uczelni nie łączy na moment składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ani nie będzie łączyć ze Stypendystą umowa o pracę ani umowa zlecenia. Ze Stypendystą zostanie zawarta umowa stypendialna, której przedmiotem będzie konkretyzacja praw i obowiązków jej stron w związku z realizacją stażu naukowego w Uczelni na zasadach przewidzianych „Regulaminem stypendiów KRASP i A na podniesienie potencjału naukowego doktorantów i naukowców ukraińskich z dnia …”. Uczelnia nie dysponuje aktualnie wzorem umowy stypendialnej.

Stypendysta nie będzie osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Polski, Ukrainy lub innego państwa, a umowa stypendialna nie zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez Stypendystę działalności gospodarczej. Uczelnia zamierza uzyskać od Stypendysty oświadczenie o nieprowadzeniu przez niego jednoosobowej działalności gospodarczej na terytorium Polski, Ukrainy lub innego państwa.

Obywatele Ukrainy – doktoranci i naukowcy - będą przebywali na terytorium Polski w celu realizacji stażu naukowego. Uczelnia udostępni stypendyście nieodpłatnie miejsce do pracy oraz infrastrukturę i materiały niezbędne do prowadzenia badań, zaangażuje opiekuna stażu, zapewni obsługę administracyjną. Regulamin wymaga, aby został opracowany plan badawczy i harmonogram realizacji stażu, w tym opis tematyki badawczej, stosowanych metod badawczych, wykorzystywanej infrastruktury, oczekiwanych rezultatów, a także planów kontynuowania współpracy stypendysty z Uczelnią polską. Stypendium związane więc będzie z realizacją przez Stypendystę stażu naukowego, w czasie którego realizować będzie pracę naukową. Staż naukowy nie ma na więc na celu kształcenia się Stypendysty lub odbywania przez niego praktyki, ale prowadzenie pracy naukowej.

Zgodnie z Regulaminem, Stypendium przeznaczone jest na dofinansowanie co najmniej 3-miesięcznego stażu naukowego realizowanego w Uczelni polskiej, w szczególności na koszty utrzymania i zakwaterowania Stypendysty w Polsce wraz z wszystkimi opłatami i pochodnymi, a jego wysokość, niezależnie od długości pobytu, wynosi … zł. Uczelnia nie będzie dysponować informacjami, czy dochód Stypendysty przekroczy kwotę niezbędną na utrzymanie i zakwaterowanie w Polsce wraz z wszystkimi opłatami i pochodnymi.

Stypendysta w trakcie stażu badawczego będzie realizował prace badawcze. Nie będzie natomiast realizował nauczania (pracy dydaktycznej).

Realizacja co najmniej 3-miesięcznego stażu naukowego nastąpi w terminie od … r. do … r. Zatem pobyt Stypendysty w Polsce w związku z odbyciem stażu naukowego nie przekroczy okresu dwóch lat, licząc od dnia pierwszego przyjazdu w tym celu do Polski. Uczelnia nie będzie dysponować informacjami w zakresie innych pobytów Stypendysty w Polsce, niezwiązanych z realizacją stażu naukowego w Uczelni.

Stypendium mogą otrzymać obywatele Ukrainy, doktoranci i naukowcy do 35 roku życia, z uczelni ukraińskich. Celem Stypendium jest w szczególności pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania w Polsce wraz z wszystkimi opłatami i pochodnymi. Stypendysta zawrze z Uczelnią umowę stypendialną, regulującą kwestię realizacji stażu naukowego w Uczelni na podstawie „Regulaminu stypendiów KRASP i A na podniesienie potencjału naukowego doktorantów i naukowców ukraińskich z dnia ...”. Z tego względu Uczelnia zakłada, że Stypendysta nie będzie posiadał na terytorium Polski stałej placówki dla wykonywania swojej działalności. Uczelnia zamierza uzyskać od Stypendysty oświadczenie o braku posiadania zagranicznego zakładu (stałej placówki) na terytorium Polski.

Prace badawcze prowadzone przez doktorantów i naukowców z Ukrainy będą podejmowane w interesie publicznym, nie zaś głównie dla prywatnej korzyści określonej osoby lub określonych osób.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy w razie uzyskania od Stypendysty certyfikatu rezydencji, potwierdzającego jego ukraińską rezydencję podatkową, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku w związku z wypłatą Stypendium stosownie do art. 14 ust. 1 Konwencji, a jedynie powinność sporządzenia i przesłania informacji IFT-1R?

2.Czy w przypadku nieuzyskania od Stypendysty certyfikatu rezydencji Wnioskodawca będzie obowiązany do zakwalifikowania przychodu z tytułu wypłaconego Stypendium do przychodów z osobiście wykonywanej działalności naukowej w rozumieniu art. 13 pkt 2 ustawy o PDOF, określenia kosztów uzyskania przychodu w wysokości 20% przychodu, poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a także do sporządzenia i przesłania informacji PIT-11?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uzyskania od Stypendysty certyfikatu rezydencji, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku w związku z wypłatą Stypendium stosownie do art. 14 ust. 1 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Kijowie dnia 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 63 poz. 269, dalej zwana „Konwencją”) z uwzględnieniem Konwencji wielostronnej implementującej środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzonej w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 1369), a jedynie powinność sporządzenia i przesłania informacji IFT-1R.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PDOF”) przewiduje, względem przychodów uzyskiwanych w Polsce przez osoby, które nie mają miejsca zamieszkania w Polsce (nierezydentów), ograniczony obowiązek podatkowy. Osoby takie podlegają więc obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Polski. Wskazana zasada musi być jednak stosowana z uwzględnieniem postanowień odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (zawartej przez Polskę z państwem rezydencji podatkowej osoby o ograniczonym obowiązku podatkowym - nierezydenta).

W celu potwierdzenia ukraińskiej rezydencji podatkowej Uczelnia uzyska od Stypendysty certyfikat rezydencji wraz z oświadczeniem o miejscu zamieszkania w Ukrainie (i braku polskiej rezydencji podatkowej).

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 21 ustawy o PDOF, przez „certyfikat rezydencji” rozumie się zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Dysponowanie przez Uczelnię ukraińskim certyfikatem rezydencji podatkowej (oraz oświadczeniem o miejscu zamieszkania w Ukrainie i braku polskiej rezydencji podatkowej) umożliwi zastosowanie postanowień Konwencji.

Należy określić, które postanowienia Konwencji znajdą zastosowanie względem wypłacanego Stypendium.

Zdaniem Uczelni, nieprawidłowym będzie, w odniesieniu do będącego przedmiotem wniosku zdarzenia przyszłego, odwołanie się do art. 20 Konwencji. W jego świetle należności otrzymywane na utrzymanie się, kształcenie lub odbywanie praktyki przez studenta lub stażystę, który przebywa w Umawiającym się Państwie wyłącznie w celu kształcenia się lub odbywania praktyki i który ma albo bezpośrednio przed przybyciem do tego Państwa miał miejsce zamieszkania w drugim Państwie, nie podlegają opodatkowaniu w pierwszym Państwie, jeżeli należności te pochodzą ze źródeł spoza tego pierwszego Państwa. Dochód uzyskiwany przez studenta lub stażystę w związku z działalnością wykonywaną w Umawiającym się Państwie, w którym przebywa wyłącznie w celu nauki lub szkolenia, nie będzie opodatkowany w tym Państwie, chyba że dochód przekracza kwotę niezbędną na własne utrzymanie, naukę lub praktykę.

Staż naukowy, o którego dofinansowanie wystąpił Wnioskodawca, nie dotyczy studentów, a doktorantów i pracowników naukowych. Ponadto nie ma na celu nauki lub szkolenia Stypendysty, ale jego pracę naukową. Z tej przyczyny Stypendium nie będzie objęte art. 20 Konwencji.

Według Wnioskodawcy nie znajdzie również zastosowania art. 22 ust. 1 Konwencji, zgodnie z którym osoba fizyczna, która przebywa czasowo w Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole pomaturalnej bądź innej placówce oświatowej i która ma lub bezpośrednio przed tą wizytą miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, będzie zwolniona od opodatkowania w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych, jeżeli okres pobytu tej osoby nie przekracza dwu lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu. Za słusznością takiej tezy przemawia brzmienie regulacji, w szczególności użyte w przepisie określenie „wynagrodzenie za prowadzenie prac badawczych”.

Wypłacane Stypendium przeznaczone jest na dofinansowanie co najmniej 3-miesięcznego stażu naukowego realizowanego w uczelni polskiej, w szczególności na koszty utrzymania i zakwaterowania w Polsce wraz z wszystkimi opłatami i pochodnymi. Nie stanowi zatem wynagrodzenia, które należałoby kwalifikować wprost jako wynagrodzenie za prowadzenie prac badawczych.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, regulacją Konwencji mającą zastosowanie w analizowanym przypadku powinien być art. 14 ust. 1 Konwencji.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 Konwencji, dochody, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z wykonywania wolnego zawodu albo z innej działalności o samodzielnym charakterze, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta dysponuje zwykle stałą placówką w drugim Umawiającym się Państwie dla wykonywania swej działalności. Jeżeli dysponuje ona taką stałą placówką, to dochody mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim mogą być przypisane tej stałej placówce.

Stosownie do art. 14 ust. 2 Konwencji określenie „wolny zawód” obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów oraz dentystów i księgowych.

Uwzględniając powyższe Wnioskodawca przyjmuje stanowisko, wedle którego Stypendium wypłacone Stypendyście o ukraińskiej rezydencji, który nie dysponuje stałą placówką na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będzie podlegać opodatkowaniu w kraju miejsca zamieszkania Stypendysty, tj. w Ukrainie. W związku z tym na Wnioskodawcy nie będzie ciążyła powinność pobrania podatku w związku z wypłatą Stypendium.

Wnioskodawca będzie miał natomiast obowiązek sporządzenia i przesłania informacji IFT-1R.

Podstawą prawną sporządzenia i przesłania informacji IFT-1R jest art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o PDOF, który wskazuje, że płatnicy są obowiązani przesłać nierezydentom oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru.

W myśl art. 42 ust. 6 ustawy o PDOF, obowiązek sporządzenia i przekazania informacji IFT-1R, powstaje również w sytuacji, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie istnieje powinność poboru podatku.

Ad 2

W opinii Wnioskodawcy, w przypadku nieuzyskania od Stypendysty certyfikatu rezydencji, o którym mowa w art. 5a pkt 21 ustawy o PDOF, Wnioskodawca będzie obowiązany do zakwalifikowania przychodu z tytułu wypłaconego Stypendium do przychodów z osobiście wykonywanej działalności naukowej w rozumieniu art. 13 pkt 2 ustawy o PDOF.

Stypendia można zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF.

Stosownie bowiem do wskazanej regulacji, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 tej ustawy.

Ustawa o PDOF nie definiuje jednak pojęcia „stypendium”. W efekcie „(…) trzeba posiłkować się językowym znaczeniem tego pojęcia.

Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN, określa stypendium jako „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych (…)”. (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 grudnia 2023 r. sygn. 0115-KDIT2.4011.458.2023.2.ENB).

W okolicznościach zdarzenia przyszłego, świadczenie wypłacane jest jednorazowo niezależnie od długości pobytu i jest przeznaczone na dofinansowanie stażu naukowego, w szczególności na koszty utrzymania i zakwaterowania.

Związane jest z realizacją przez Stypendystę stażu naukowego, w czasie którego realizować będzie pracę naukową. Trudno zatem uznać je za stypendium zgodnie z przywołaną definicją językową.

Mając na względzie wskazane uwarunkowania, zdaniem Wnioskodawcy, powinno zostać ono uznane za przychód z osobiście wykonywanej działalności naukowej w myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 2 ustawy o PDOF, a nie za przychód z innych źródeł.

Stypendia będą finansowane przez darczyńcę - osobę prawną.

Jak zaznaczono w opisie zdarzenia przyszłego, zasady przyznawania Stypendium nie podlegały zatwierdzeniu przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki. W efekcie wypłacone stypendium nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o PDOF.

Świadczenie nie będzie korzystało również z innych zwolnień od podatku przewidzianych w art. 21 ust. 1 pkt 39a – 39h oraz pkt 40b ustawy o PDOF.

Wobec powyższego, w przypadku nieuzyskania od Stypendysty certyfikatu rezydencji, zastosowanie znajdzie art. 41 ust. 1 i art. 42 ust. 1 ustawy o PDOF. Na podstawie wskazanych przepisów Wnioskodawca będzie obowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Ponadto Wnioskodawca, kwalifikując przychód z tytułu wypłaconego Stypendium za przychód z osobiście wykonywanej działalności naukowej w rozumieniu art. 13 pkt 2 ustawy o PDOF, określi koszty uzyskania przychodu w wysokości 20% przychodu.

Stosownie do art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o PDOF, koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4-6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Wnioskodawca jako płatnik będzie również obowiązany sporządzić oraz przesłać Stypendyście (podatnikowi) i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, imienną informację według ustalonego wzoru, czyli informację PIT-11 (stosownie do regulacji art. 42 ust. 2 pkt 1 ustawy o PDOF).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na mocy natomiast art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b ustawy:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw – jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z treści wniosku wynika, że planują Państwo (dalej także: „Uczelnia polska”) przekazać obywatelom Ukrainy - doktorantom i naukowcom do 35 roku życia (dalej także: „Stypendyści”) – stypendium na dofinansowanie co najmniej 3-miesięcznego stażu naukowego realizowanego w Uczelni polskiej w terminie od … r. do … r. w szczególności na koszty utrzymania i zakwaterowania w Polsce wraz z wszystkimi opłatami i pochodnymi (dalej także: „Stypendium”). Stypendium pochodzić będzie z funduszu stypendialnego utworzonego ze środków przekazanych Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) przez osobę prawną – firmę A (darczyńca). Za wypłatę Stypendium Stypendyście wraz ze wszystkimi pochodnymi, w ramach przekazanych środków, będą odpowiedzialni Państwo. Ze Stypendystą zostanie zawarta umowa stypendialna, której przedmiotem będzie konkretyzacja praw i obowiązków jej stron w związku z realizacją stażu naukowego w Uczelni. Stypendysta nie będzie osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Polski, Ukrainy lub innego państwa, a umowa stypendialna nie zostanie zawarta w ramach prowadzonej przez Stypendystę działalności gospodarczej. Obywatele Ukrainy – doktoranci i naukowcy - będą przebywali na terytorium Polski w celu realizacji stażu naukowego, w czasie którego realizować będą pracę naukową. Staż naukowy nie ma na celu kształcenia się Stypendysty lub odbywania przez niego praktyki, ale prowadzenie pracy naukowej. Stypendysta w trakcie stażu badawczego będzie realizował prace badawcze. Nie będzie natomiast realizował nauczania (pracy dydaktycznej). Pobyt Stypendysty w Polsce w związku z odbyciem stażu naukowego nie przekroczy okresu dwóch lat, licząc od dnia pierwszego przyjazdu w tym celu do Polski. Prace badawcze prowadzone przez doktorantów i naukowców z Ukrainy będą podejmowane w interesie publicznym, nie zaś głównie dla prywatnej korzyści określonej osoby lub określonych osób. Po zakończeniu stażu Stypendysta złoży w ciągu 14 dni w Uczelni polskiej i uczelni ukraińskiej co najmniej 5 stronicowe sprawozdanie w języku polskim lub angielskim z realizacji stażu oraz osiągniętych wyników potwierdzone przez opiekuna stażu w uczelni polskiej.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w punkcie 9 – inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stypendia zostały więc wprost wymienione w ww. art. 20 ust. 1 ww. ustawy jako przychody podlegające opodatkowaniu.

W tym miejscu wskazuję, że ogólnej definicji pojęcia „stypendium” nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, zatem dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Należy również wskazać na definicję zawartą w:

·Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj – „stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas”;

·Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje „stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne”;

·Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem i Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego, które wskazują, że „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”.

W konsekwencji, termin stypendium użyty w treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem, w pojęciu tym mieścić się będzie także Stypendium wypłacane przez Państwa obywatelom Ukrainy – doktorantom i naukowcom do 35 roku życia – z tytułu stażu naukowego w celu realizacji prac badawczych na Uczelni polskiej.

W świetle powyższego, Stypendia, których wypłatę Państwo planują, stanowią podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niemniej jednak, biorąc pod uwagę, że odbiorcami ww. Stypendium będą obywatele z Ukrainy doktoranci i naukowcy do 35 roku życia – na podstawie dyspozycji określonej w art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który nakazuje uwzględniać umowy/Konwencje o unikaniu podwójnego opodatkowania, w analizowanym przypadku będzie miała zastosowanie Konwencja między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Kijowie dnia 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. nr 63 poz. 269).

Jak wynika z art. 4 ust. 1 Konwencji:

W rozumieniu niniejszej konwencji określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w Umawiającym się Państwie z tytułu dochodu uzyskiwanego tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku znajdującego się w danym Państwie.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Miejsce zamieszkania podatnika potwierdza „certyfikat rezydencji”.

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez „certyfikat rezydencji” rozumie się:

zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że:

Stypendium KRASP i A (dalej: „Stypendium”) mogą otrzymać obywatele Ukrainy – doktoranci i naukowcy do 35 roku życia – z uczelni ukraińskich, współpracujący z uczelniami członkowskimi KRASP (dalej: „Stypendyści”).

Stypendium przeznaczone jest na dofinansowanie co najmniej 3-miesięcznego stażu naukowego realizowanego w uczelni polskiej w terminie od … r. do … r., w szczególności na koszty utrzymania i zakwaterowania w Polsce wraz z wszystkimi opłatami i pochodnymi.

(…) Uczelnia, z odpowiednim wyprzedzeniem, podejmie starania o uzyskanie od Stypendysty certyfikatu rezydencji podatkowej, aby móc potwierdzić jego ukraińską rezydencję podatkową takim dokumentem. Dodatkowo Uczelnia zamierza pobrać od Stypendysty oświadczenie o miejscu zamieszkania w Ukrainie i braku polskiej rezydencji podatkowej.

(…) Stypendysta w trakcie stażu badawczego będzie realizował prace badawcze. Nie będzie natomiast realizował nauczania (pracy dydaktycznej).

Stosownie do art. 22 ust. 1 ww. Konwencji:

Osoba fizyczna, która przebywa czasowo w Umawiającym się Państwie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych na uniwersytecie, w szkole pomaturalnej bądź innej placówce oświatowej i która ma lub bezpośrednio przed tą wizytą miała stałe miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, będzie zwolniona od opodatkowania w pierwszym wymienionym Umawiającym się Państwie z tytułu wynagrodzenia za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych, jeżeli okres pobytu tej osoby nie przekracza dwu lat, licząc od dnia jej pierwszego przyjazdu w tym celu.

W myśl art. 22 ust. 2. Ww. Konwencji:

Postanowienia niniejszego artykułu nie mają zastosowania do dochodów z tytułu prac badawczych, jeżeli takie prace są podejmowane nie w interesie publicznym, ale głównie dla prywatnej korzyści określonej osoby lub określonych osób.

W świetle powołanego postanowienia Konwencji, faktycznie tylko wynagrodzenia „za nauczanie lub prowadzenie prac badawczych” podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 22 tej Konwencji. Jeżeli nie są to wynagrodzenia wypłacane za tego typu czynności (nauczanie, prowadzenie prac badawczych), to ich opodatkowanie na gruncie Konwencji będzie następowało zgodnie z charakterem uzyskiwanego dochodu.

Z treści wniosku wynika, że obywatele Ukrainy – doktoranci i naukowcy do 35 roku życia (Stypendyści) otrzymają w ramach umowy Stypendium, w szczególności na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania w Polsce wraz z wszystkimi opłatami i pochodnymi. Zatem przedmiotowe stypendium nie może być utożsamiane z wynagrodzeniem za prowadzenie prac badawczych.

W konsekwencji, w niniejszej sprawie uznać należy, że Stypendium otrzymane przez Stypendystów (obywateli Ukrainy – doktorantów i naukowców do 35 roku życia), którzy przebywają w celu realizacji umowy stypendialnej opisanej w zdarzeniu przyszłym, będzie podlegało opodatkowaniu jako „inne dochody”, zgodnie z art. 21 ww. Konwencji. Zgodnie z tym przepisem:

Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Powyższy zapis art. 21 ust. 1 cyt. Konwencji oznacza, iż stypendia osób mających miejsce zamieszkania na terytorium Ukrainy, wypłacane na koszty utrzymania i zakwaterowania w Polsce wraz z wszystkimi opłatami i pochodnymi, finansowane z funduszu stypendialnego utworzonego ze środków przekazanych Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP) przez osobę prawną – firmę A, nie zostały wymienione w artykułach Konwencji polsko – ukraińskiej, a więc stanowią przychody objęte tym przepisem.

Reasumując, Stypendium wypłacane Stypendystom, tj. obywatelom Ukrainy – doktorantom i naukowcom do 35 roku życia – będzie podlegało opodatkowaniu wyłącznie w miejscu ich zamieszkania, tj. na Ukrainie, a na Państwu nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ani obowiązek informacyjny w przypadku uzyskania od Stypendysty certyfikatu rezydencji potwierdzającego jego ukraińską rezydencję podatkową, tj. stałe miejsce zamieszkania na Ukrainie.

Natomiast jeśli ww. Stypendyści nie przedstawią Państwu certyfikatu rezydencji potwierdzającego ich ukraińską rezydencję podatkową, tj. stałe miejsce zamieszkania na Ukrainie, wypłatę Stypendium należy zakwalifikować jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, w związku z tą wypłatą będzie ciążył na Państwu obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych – stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów - pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Ponadto stosownie do art. 38 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

W myśl natomiast z art. 39 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto wskazuję, że z uwagi na zakres wniosku, a w szczególności treść pytań wyznaczających zakres żądania – niniejsza interpretacja dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium obywatelom Ukrainy doktorantom i naukowcom do 35 roku życia oraz ustalenia źródła przychodu na podstawie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. Nie odnosi się natomiast do innych kwestii wynikających z Państwa stanowiska, tj. stosowania zwolnień podatkowych zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych informuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.