Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Ekwiwalenty pieniężne strażakom ratownikom OSP wypłacane są, na podstawie art. 15 i 15a ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych za wykonywanie następujących czynności:

1)wynikających z art. 15 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych: działanie ratownicze, akcja ratownicza, szkolenie lub ćwiczenie;

2)wynikających z art. 15a ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, tj. za:

·zabezpieczenie imprezy kulturalno-oświatowej, rekreacyjno-sportowej pod względem ochrony życia, zdrowia, mienia i środowiska;

·udział strażaka ratownika OSP w zawodach sportowo-pożarniczych, zgodnie z obowiązującym regulaminem OSP;

·udział strażaka ratownika OSP w wyjazdach gospodarczych (udział w alarmowaniu ludności o zagrożeniach, wspieranie gminy w realizacji pomocy na rzecz społeczności lokalnej, udział w ochronie ludności).

Artykuł 15a ustawy o ochotniczych strażach pożarnych stanowi, iż Rada Gminy może w drodze uchwały przyznać ekwiwalent pieniężny strażakom ratownikom OSP za wykonanie zadań innych niż określone w art. 15 cytowanej ustawy. W uchwale wskazuje się te zadania oraz wysokość i sposób ustalenia ekwiwalentu pieniężnego.

Rada Miejska w A. (...) 2024 r. uchwałą nr (...) w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników ochotniczych straży pożarnych i kandydatów na strażaków ratowników ochotniczych straży pożarnych ustaliła wysokość stawek ekwiwalentu w wymienionych poniżej sytuacjach:

1)z tytułu uczestnictwa w działaniu ratowniczym lub akcji ratowniczej,

2)z tytułu uczestnictwa w szkoleniu lub ćwiczeniu,

3)z tytułu uczestnictwa w działaniach zabezpieczenia obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej, określonego w powiatowym planie ratowniczym,

4)dla kandydata na strażaka ratownika OSP, o którym mowa art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy o ochotniczych straży pożarnych,

5)dla ratowników ochotniczych straży pożarnych z terenu gminy i miasta A., którzy brali udział w realizowanych przez gminę przedsięwzięciach oświatowo-kulturalno-sportowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz w wydarzeniach integrujących społeczność lokalną.

Burmistrz A. na wniosek organizatora wydarzenia, wyraża zgodę na odpłatne uczestnictwo strażaka ratownika OSP w imprezie/wydarzeniu. Celem uczestnictwa strażaka ratownika OSP jest zabezpieczenie imprezy kulturalno-oświatowej, rekreacyjno-sportowej pod kątem ochrony życia, zdrowia, mienia i środowiska.

Wyjazdy strażaków ochotników obejmują następujące czynności:

·udział w alarmowaniu ludności o zagrożeniach,

·wspieranie gminy w realizacji pomocy na rzecz społeczności lokalnej,

·udział w ochronie ludności.

Pytanie

Czy przychody osób fizycznych z tytułu wypłaconych ekwiwalentów pieniężnych wymienionych w uchwale Rady Miejskiej w A., tj. ekwiwalentów wypłaconych za:

1)działanie ratownicze lub akcje ratownicze,

2)szkolenie lub ćwiczenie,

3)udział w działaniach zabezpieczenia obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo‑gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej, określonych w powiatowym planie ratowniczym,

4)udział kandydatów na strażaka ratownika OSP, o których mowa art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy o ochotniczych straży pożarnych,

5)udział ratowników ochotniczych straży pożarnych z terenu gminy i miasta A., którzy brali udział w realizowanych przez gminę przedsięwzięciach oświatowo-kulturalno-sportowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz w wydarzeniach integrujących społeczność lokalną

– podlegają zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, odpłatne czynności zlecone zgodnie z art. 15a ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, powinny korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ekwiwalent za czynności stanowi przychód członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskany z tytułu uczestnictwa w zabezpieczeniu imprez pod względem ochrony życia, zdrowia, mienia i środowiska, wyjazdach gospodarczych mających na celu udział w alarmowaniu ludności o ochronie ludności. Ekwiwalent wypłacany jest także dla strażaka OSP, który ukończył 18 lat, a nie ukończył 65 lat i który jest uczestnikiem szkolenia podstawowego przygotowującego do bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” świadczy o tym, że zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów. Oznacza to, że przysporzenia majątkowe, niezaliczone do źródeł przychodów wskazanych w innych przepisach, wpisują się w katalog przychodów z innych źródeł.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że wypłacają Państwo ekwiwalenty pieniężne strażakom ratownikom OSP, na podstawie art. 15 i art. 15a ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 244). Ekwiwalenty takie wypłacają Państwo również kandydatom na strażaka ratownika OSP, o których mowa art. 9 ust. 2 pkt 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych:

Strażak ratownik OSP, który uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu, otrzymuje, niezależnie od otrzymywanego wynagrodzenia, ekwiwalent pieniężny.

Stosownie do art. 15 ust. 1a tej ustawy:

Ekwiwalent pieniężny otrzymują również:

1)kandydat na strażaka ratownika OSP, o którym mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1,

2)strażak ratownik OSP, który brał udział w działaniach, o których mowa w art. 3 pkt 7

stosownie do posiadanych przez gminę środków finansowych.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych:

Wysokość ekwiwalentu pieniężnego ustala, nie rzadziej niż raz na 2 lata, właściwa rada gminy w drodze uchwały. Wysokość ekwiwalentu pieniężnego nie może przekraczać 1/175 przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego brutto, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631 i 1674) przed dniem ustalenia ekwiwalentu pieniężnego. Ekwiwalent pieniężny nalicza się za każdą rozpoczętą godzinę liczoną od zgłoszenia wyjazdu z jednostki ochotniczej straży pożarnej lub gotowości do wyjazdu w celu realizowania zadań, o których mowa w art. 3 pkt 7, bez względu na liczbę wyjazdów w ciągu jednej godziny, a w przypadku kandydata na strażaka ratownika OSP - za każdą rozpoczętą godzinę szkolenia. Ekwiwalent pieniężny jest wypłacany z budżetu właściwej gminy.

Jak natomiast stanowi art. 15a ww. ustawy:

Rada gminy może, w drodze uchwały, przyznać ekwiwalent pieniężny strażakom ratownikom OSP za wykonywanie zadań innych niż wymienione w art. 15. W uchwale wskazuje się te zadania oraz wysokość i sposób ustalenia ekwiwalentu pieniężnego.

W świetle art. 9 ust. 2 pkt 1 powołanej wyżej ustawy:

Kandydatem na strażaka ratownika OSP jest strażak OSP, który ukończył 18 lat, a nie ukończył 65 lat, i który jest uczestnikiem szkolenia podstawowego przygotowującego do bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych.

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych:

Do zadań ochotniczych straży pożarnych należy w szczególności podejmowanie działań w celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska przez zabezpieczanie obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej, określonego w powiatowym (miejskim) planie ratowniczym.

Z wniosku wynika, że Rada Miejska w A. (...) 2024 r. uchwałą nr (...) w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków ratowników ochotniczych straży pożarnych i kandydatów na strażaków ratowników ochotniczych straży pożarnych ustaliła wysokość stawek ekwiwalentu w wymienionych poniżej sytuacjach:

1)z tytułu uczestnictwa w działaniu ratowniczym lub akcji ratowniczej,

2)z tytułu uczestnictwa w szkoleniu lub ćwiczeniu,

3)z tytułu uczestnictwa w działaniach zabezpieczenia obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej, określonego w powiatowym planie ratowniczym,

4)dla kandydata na strażaka ratownika OSP, o którym mowa art. 9 ust. 2 pkt 1 ustawy o ochotniczych straży pożarnych,

5)dla ratowników ochotniczych straży pożarnych z terenu gminy i miasta A., którzy brali udział w realizowanych przez gminę przedsięwzięciach oświatowo-kulturalno-sportowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz w wydarzeniach integrujących społeczność lokalną.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach, działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych.

Wskazany wyżej katalog przychodów zwolnionych od podatku dochodowego jest katalogiem zamkniętym i wymienia w sposób wyczerpujący działania (zadania, czynności), za które ekwiwalent wypłacany członkom OSP zwolniony jest z opodatkowania.

Katalog ten pokrywa się z zadaniami wskazanymi w art. 15 ust. 1 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, rozszerzając go jedynie o akcje związane z likwidowaniem klęsk żywiołowych. Dlatego ze zwolnienia, o którym mowa w przywołanym wyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzystać mogą wymienione w uchwale Rady Miejskiej ekwiwalenty wypłacone za udział w działaniu ratowniczym lub akcji ratowniczej oraz z tytułu uczestnictwa w szkoleniu lub ćwiczeniu.

Z uwagi jednak na fakt, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych we wspomnianym art. 21 ust. 1 pkt 44 posługuje się wyrażeniem „członków Ochotniczych Straży Pożarnych” – uznać należy, że uprawnionymi do zwolnienia są nie tylko strażacy ratownicy. Za członka OSP uznać należy także kandydata na strażaka ratownika OSP, o którym mowa w art. 9 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy. Tym samym ekwiwalent pieniężny wypłacany temu kandydatowi za uczestnictwo w szkoleniu, także będzie korzystał ze zwolnienia uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ze zwolnienia tego nie będą jednak korzystać wypłaty za czynności podjęte w ramach innych działań niż wymienione w tym przepisie, w tym podjętych na podstawie art. 3 pkt 7 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, za które przysługuje ekwiwalent, o którym mowa w art. 15 ust. 1a pkt 2 oraz określonych w uchwale Rady Miejskiej wydanej w oparciu o art. 15a powołanej ustawy. Zadania te nie pokrywają się z katalogiem wskazanym w art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stąd wypłacony ekwiwalent pieniężny nie może korzystać ze zwolnienia na tej podstawie.

Pomimo faktu, że ustawa o ochotniczych strażach pożarnych, we wspomnianym art. 15a dopuszcza możliwość przyznania strażakom ratownikom OSP, w drodze uchwały rady gminy, ekwiwalentu pieniężnego również za wykonywanie innych zadań niż te wskazane w art. 15 – to okoliczność ta nie może oznaczać sama w sobie, że środki wypłacane na tej podstawie będą korzystać z tego samego zwolnienia.

Mając powyższe na uwadze, należy uznać, że ekwiwalenty wypłacane członkom OSP za wymienione w uchwale Rady Miejskiej w A. działania polegające na:

·zabezpieczeniu obszaru chronionego właściwej jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej, określonego w powiatowym planie ratowniczym oraz

·udziale w realizowanych przez gminę przedsięwzięciach oświatowo-kulturalno-sportowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz w wydarzeniach integrujących społeczność lokalną

– nie będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego Państwa stanowisko uznać należy za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.