Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 9 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 sierpnia 2025 r. (data wpływu 25 sierpnia 2025 r.) Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy. Nabył do swojego majątku osobistego w 2006 r. dwie niezabudowane działki rolne położone na terytorium kraju. Przez cały okres, jaki upłynął od nabycia, działki te nie były wykorzystywane. Nie była na nich prowadzona działalność rolnicza ani gospodarcza, jak też nie były przedmiotem umowy dzierżawy lub najmu.

Z inicjatywy Wnioskodawcy, w 2022 r. właściwy organ gminy wydał dwie decyzje o warunkach zabudowy zagospodarowania terenu zmieniające przeznaczenie ww. gruntów z rolnego na mieszkaniowe (zabudowa jednorodzinna wraz z drogą wewnętrzną). Na podstawie ww. decyzji Wnioskodawca zlecił dokonanie podziału geodezyjnego przedmiotowych gruntów na 6 działek oraz drogę wewnętrzną. W związku z tym, iż gmina przystąpiła w 2025 r. do realizacji ustawowego obowiązku uchwalenia planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego, Wnioskodawca złożył wniosek o uwzględnienie w planie ogólnym dokonanej ww. decyzjami zmiany przeznaczenia działek. Nie występował natomiast o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla wymienionego terenu.

Obecnie zamierza rozpocząć sprzedaż działek. Ogłoszenie o sprzedaży planuje zamieścić w formie drobnego ogłoszenia na popularnym portalu internetowym i za pomocą niewielkiej tablicy informacyjnej umieszczonej na nieruchomości (informacja, że działki są na sprzedaż + nr telefonu). Nie planuje angażować profesjonalnych pośredników obrotu nieruchomościami.

Wnioskodawca na wymienionych nieruchomościach nie dokonywał i nie zamierza wykonywać żadnych inwestycji. Nie prowadził prac ziemnych, nie wykonywał dróg, chodników, ogrodzeń, oświetlenia, nie doprowadzał mediów. Całość zostanie przeznaczona do sprzedaży w takim samym stanie fizycznym, w jakim została nabyta w 2006 r.

Wnioskodawca nie prowadził nigdy działalności rolniczej, ani gospodarczej. Nie jest związany zawodowo z branżą budowlaną czy deweloperską. Opisane czynności podziału i zmiany przeznaczenia gruntu dokonał po raz pierwszy w życiu i do dnia złożenia niniejszego wniosku nie podejmował kolejnych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zakresem pytania objęte są działki:

1.Numery działek – (…), obręb ewidencyjny (…):

·pierwotnie działka nr (…), podzielona obecnie na (…) (tych trzech dotyczy wniosek), (…) (droga) + pozostałość, tj. działka (…);

·pierwotnie działka nr (…), podzielona obecnie na (…) (tych trzech dotyczy wniosek), (…) (droga) + pozostałość, tj. działka (…).

Wnioskodawca traktował zakup jako lokatę prywatnych środków finansowych pochodzących z wynagrodzenia za pracę bez szczegółowego planu wykorzystania.

Działki nie są i do dnia sprzedaży nie będą przedmiotem umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży nieruchomości.

Wnioskodawca posiada działki (…) powstałe po dokonaniu podziału kupionych działek (…), z których nastąpiło wyodrębnienie 6 działek + 2 działek drogi wymienionych w pkt 1. W przyszłości najprawdopodobniej również je Wnioskodawca zamierza sprzedać.

Wnioskodawca nabył działki do majątku osobistego poprzez zakup od osób fizycznych. Działki są wyłączną własnością Wnioskodawcy. Nabycie obu działek nastąpiło w ramach transakcji niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Transakcja nie została udokumentowana fakturą. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie zamierza zawrzeć umowy przedwstępnej. Przyszli nabywcy nie są jeszcze określeni, Wnioskodawca nie udzielił więc pełnomocnictwa i nie zamierza go udzielić.

Pytania

1.Czy planowane czynności sprzedaży działek będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

2.Czy planowane czynności sprzedaży działek będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, planowana sprzedaż działek nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż transakcje te nie wypełniają przesłanek do uznania ich za wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikami są, m.in. osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. W myśl ust. 2 działalność ta obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Podstawowym orzeczeniem zawierającym kierunki interpretacji art. 15 ust. 1 i 2 jest wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10. Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć, Halina Jezierska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie. W rozstrzygnięciu wyroku Trybunał zawarł następujące tezy: „czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej (...) sama liczba i zakres transakcji sprzedaży dokonanych w niniejszej sprawie nie ma charakteru decydującego (...). Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie nie jest decydująca (...). Inaczej jest natomiast w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy VAT. Takie aktywne działania mogą polegać na przykład na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych.”

Doprecyzowanie ww. orzeczenia można znaleźć w orzecznictwie NSA:

          „Podkreślić należy, że na aktywność „handlową” Skarżącego wskazuje kompleks wskazanych okoliczności, które należy oceniać sumarycznie. Decydujące dla powyższej oceny są zwłaszcza te elementy aktywności Skarżącego, które łączą się z jego nakładami inwestycyjnymi wykraczającymi poza standardowe działania zarządu majątkiem prywatnym, zasadniczo takie jak wybudowanie sieci wodno-kanalizacyjnej. Same bowiem czynności - mające charakter aktywności o niewielkiej skali inwestycyjnej, jak np. podziału działki z wydzieleniem koniecznych dróg wewnętrznych zapewniających dojazd oraz podjęcia zwyczajowych działań informacyjnych o sprzedaży działek - nie wykraczałyby poza aktywność mieszczącą się w granicach zarządu nieruchomością prywatną.” (wyrok NSA z 3 marca 2015 r. sygn. akt I FSK 1859/13).

          „Przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając działki budowlane działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną (np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęli w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze). Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z tych okoliczności.” (wyrok NSA z 29 kwietnia 2014 r. sygn. akt I FSK 621/13).

Z powyższego wynika, że do uznania sprzedającego za podatnika podatku od towarów i usług konieczne byłoby podjęcie przez Niego szerokiego kompleksu czynności charakterystycznych dla podmiotów zajmujących się profesjonalnym obrotem nieruchomościami. W szczególności tych z nich, które wiążą się ze znacznymi nakładami, jak uzbrojenie terenu i wydatki na marketing wykraczające poza zwyczajowe działania informacyjne. Natomiast dokonanie tylko niektórych, pojedynczych działań, np. podziału działek czy uzyskania decyzji, nie stanowi wyjścia poza zarząd majątkiem prywatnym. W opisanej sytuacji Wnioskodawca nie podjął większości czynności wskazywanych w orzecznictwie jako istotnych dla uznania podejmowanych przez niego działań za działalność gospodarczą. W szczególności nie uzbrajał terenu, nie prowadził prac ziemnych, nie wykonywał dróg, chodników, ogrodzeń, oświetlenia, nie doprowadzał mediów.

Całość zostanie przeznaczona do sprzedaży w takim samym stanie fizycznym, w jakim została nabyta w 2006 r. Również planowane działania informacyjne - drobne ogłoszenie internetowe, tablica informacyjna na działce nie wykroczą poza formy zwyczajowo przyjęte. Podjęte przez Wnioskodawcę działania ograniczyły się do podziału działek na mniejsze i uzyskania dla nich pozwolenia na budowę. W świetle ww. orzecznictwa nieistotna liczba podjętych czynności, ich niewielka skala i wymiar finansowy dalekie są od uznania, że Wnioskodawca zaangażował środki podobne do zawodowych handlowców nieruchomościami, przekraczając tym samym ramy racjonalnego zarządu majątkiem prywatnym.

Potwierdzenie powyższego stanowiska można znaleźć również w interpretacjach indywidualnych, np.:

·nr 0113-KDIPT1-3-4012.209.2024.3.OS z 26 czerwca 2024 r.,

·nr 0111-KDIB3-1.4012.218.2021.2.AB z 8 czerwca 2021 r.

Ad 2.

Podobnie, jak w przypadku podatku VAT, planowane transakcje nie będą również podlegać podatkowi dochodowemu od osób fizycznych. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy regulującej ten podatek, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości, jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Zgodnie z definicją działalności gospodarczej zawartą w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, jest to działalność: zarobkowa, m.in. handlowa, prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły.

Choć ww. definicja nie jest w pełni tożsama z definicją przyjętą na potrzeby opodatkowania podatkiem VAT, to obie opierają się na podstawowej przesłance, jaką jest profesjonalny, zorganizowany charakter podejmowanych działań gospodarczych. Przenosząc na grunt podatku dochodowego, wszystkie argumenty i okoliczności opisane w stanowisku dotyczącym podatku VAT, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie dokonywał transakcji sprzedaży działek w wykonaniu działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku PIT.

Ze względu na powyższe, uwzględniając okoliczność upływu wymaganych 5 lat liczonych od nabycia działek, transakcje ich sprzedaży nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) tej ustawy:

Źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane   w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Z kolei, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

zarobkowym celu działalności,

wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r. sygn. akt I SA/Op 18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 r. sygn. akt I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”.

Natomiast przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Zatem każde działanie spełniające wskazane uprzednio przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji.

Działania podatnika wypełniają definicję działalności gospodarczej, gdy podejmuje on pośrednio lub bezpośrednio aktywne czynności w zakresie sprzedaży nieruchomości (zarówno w fazie przygotowawczej, jak i w okresie realizacji) angażując środki podobne do wykorzystywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Istotne znaczenie, choć nie decydujące, mają również poszczególne elementy zdarzenia będące efektem aktywnych działań podatnika, np. to w jaki sposób i w jakim celu zostaną nabyte lub wytworzone składniki majątku będące przedmiotem sprzedaży (w drodze zakupu, spadku, darowizny), to czy zostaną nabyte de facto na cele inwestycyjne celem czerpania zysków z najmu lub sprzedaży, czy przede wszystkim na potrzeby osobiste podatnika i jego najbliższej rodziny.

Przy czym każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy zdarzenia przyszłego.

Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może zatem stanowić przychód z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy). Zakwalifikowanie do źródła przychodu ma ogromne znaczenie dla ustalenia chociażby takich kwestii, jak sposób opodatkowania przychodu, możliwość odliczenia kosztów jego uzyskania, możliwość skorzystania ze zwolnień przedmiotowych itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Przy czym jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – skutków podjętych przez Pana działań do właściwego źródła przychodu, należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań poprzedzających planowaną sprzedaż działek, o których mowa we wniosku.

Z opisu wniosku wynika, że nabył Pan do swojego majątku osobistego w 2006 r. dwie niezabudowane działki rolne nr (…) i nr (…), położone na terytorium kraju. Przez cały okres, jaki upłynął od nabycia, działki te nie były wykorzystywane, nie była na nich prowadzona działalność rolnicza ani gospodarcza, jak też nie były przedmiotem umowy dzierżawy lub najmu. W 2022 r. właściwy organ gminy wydał dwie decyzje o warunkach zabudowy zagospodarowania terenu zmieniające przeznaczenie ww. gruntów z rolnego na mieszkaniowe. Na podstawie ww. decyzji zlecił Pan dokonanie podziału geodezyjnego przedmiotowych gruntów na 6 działek oraz drogę wewnętrzną. Działka nr (…) została podzielona na działki o nr: (…), (…), (…), (…) (droga) + pozostałość, tj. działkę nr (…). Działka nr (…) została podzielona na działki o nr: (…), (…), (…), (…) (droga) + pozostałość, tj. działkę nr (…).

Nie występował Pan o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla wymienionego terenu.

Zamierza Pan rozpocząć sprzedaż działek. Ogłoszenie o sprzedaży planuje zamieścić w formie drobnego ogłoszenia na popularnym portalu internetowym i za pomocą niewielkiej tablicy informacyjnej umieszczonej na nieruchomości (informacja, że działki są na sprzedaż + nr telefonu). Nie planuje Pan angażować profesjonalnych pośredników obrotu nieruchomościami.

Nie dokonywał i nie zamierza Pan wykonywać żadnych inwestycji na wymienionych nieruchomościach. Nie prowadził Pan prac ziemnych, nie wykonywał dróg, chodników, ogrodzeń, oświetlenia, nie doprowadzał mediów. Całość zostanie przeznaczona do sprzedaży w takim samym stanie fizycznym, w jakim została nabyta w 2006 r.

Nie prowadził Pan nigdy działalności rolniczej, ani gospodarczej. Nie jest związany zawodowo z branżą budowlaną czy deweloperską. Opisane czynności podziału i zmiany przeznaczenia gruntu dokonał po raz pierwszy w życiu i do dnia złożenia niniejszego wniosku nie podejmował kolejnych.

Traktował Pan zakup jako lokatę prywatnych środków finansowych pochodzących z wynagrodzenia za pracę bez szczegółowego planu wykorzystania. Działki nie są i do dnia sprzedaży nie będą przedmiotem umów cywilnoprawnych. Nie dokonywał Pan wcześniej sprzedaży nieruchomości.

Nabył Pan działki do majątku osobistego poprzez zakup od osób fizycznych. Działki są Pana wyłączną własnością. Nie zamierza Pan zawrzeć umowy przedwstępnej. Przyszli nabywcy nie są jeszcze określeni, nie udzielił Pan pełnomocnictwa i nie zamierza go udzielić.

Wobec przedstawionych okoliczności sprawy, uznać należy, że podejmowane przez Pana działania mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, związanym ze zwykłym gospodarowaniem tym majątkiem i nie wskazują na działania o charakterze inwestycyjnym, typowym dla przedsięwzięć realizowanych w ramach działalności gospodarczej. Nie można, mówić o zorganizowanym i ciągłym charakterze Pana działalności w odniesieniu do zbywanej nieruchomości.

Zatem sprzedaż nieruchomości, tj. działek powstałych w wyniku podziału działek nr (…) i nr (…) nie będzie stanowiła przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będzie z tego tytułu podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Skutki podatkowe planowanej czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Aby ustalić, czy w przedmiotowej sprawie planowana sprzedaż przez Pana nieruchomości (działek) będzie stanowiła źródło przychodu z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy i będzie podlegała z tego tytułu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, istotne jest ustalenie, czy odpłatne zbycie nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości (działek).

Z treści Pana wniosku wynika, że nabycie nieruchomości (działek nr (…) i nr (…)) nastąpiło w 2006 r., tym samym pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy niewątpliwie minął, a podział geodezyjny nieruchomości nie miał wpływu na ustalenie momentu nabycia, o którym mowa w tym przepisie.

W konsekwencji, planowana przez Pana sprzedaż nieruchomości, tj. działek powstałych w wyniku podziału działek nr (…) i nr (…) nie będzie stanowiła źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ sprzedaż tych nieruchomości nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że na powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu wystąpienie (lub niewystąpienie) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług. Kwestie związane z tym podatkiem są regulowane poprzez odrębne przepisy zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.). Oznacza to, że rozstrzygnięcia spraw w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.