
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 4 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 4 sierpnia 2025 r. (wpływ 8 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pan MB (dalej jako: Wnioskodawca) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych przez siebie dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania.
Od października 2023 roku Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (...), zarejestrowaną w CEiDG pod numerem NIP (…).
W 2024 roku Wnioskodawca uzyskał ze Stanów Zjednoczonych, niezwiązany z wykonywaną działalnością gospodarczą, dochód z tytułu odpłatnego zbycia akcji spółki (…), której siedziba mieści się w (…) w (…) (Stany Zjednoczone) przy ul. (…) (dalej jako: Spółka). Przedmiotowe akcje zostały objęte w latach 2021-2023 wyniku realizacji opcji na akcje motywacyjne (z ang. Incentive Stock Option, w skr. ISO; dalej jako: opcje ISO), które Wnioskodawca otrzymał jako uczestnik programu motywacyjnego Spółki, w czasie gdy był jej pracownikiem i nie podlegał obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Na etapie realizacji uprawnień wynikających z posiadanych opcji ISO, a w efekcie objęcia akcji Spółki (dalej jako: akcje ISO), Wnioskodawca zobowiązany był – zgodnie z przepisami obowiązującymi w Stanach Zjednoczonych – do zapłaty alternatywnego podatku minimalnego (z ang. Alternative Minimum Tax, w skr. AMT; dalej jako: podatek AMT), w związku z objęciem akcji ISO poniżej ich wartości rynkowej. Opodatkowaniu podatkiem AMT podlegała różnica między wartościową rynkową akcji ISO na moment ich objęcia (tj. wykonania opcji ISO) a ceną, za jaką zostały one objęte.
Podatek AMT jest zaliczany do kategorii podatków dochodowych. Co istotne, przepisy amerykańskie umożliwiają zaliczenie podatku AMT na poczet federalnego podatku dochodowego od zysków kapitałowych, któremu podlega m.in. sprzedaż akcji. Stąd, kwota uprzednio zapłaconego przez Wnioskodawcę podatku AMT faktycznie pomniejszyła kwotę należnego w Stanach Zjednoczonych podatku dochodowego z tytułu zbycia akcji ISO. Ze względu zatem na obowiązujący w Stanach Zjednoczonych mechanizm odliczenia, Wnioskodawca płacąc podatek AMT przy obejmowaniu akcji ISO uregulował tym samym podatek dochodowy od zysków kapitałowych, który jest należny w związku z późniejszym zbyciem akcji ISO. Zapłacony przez Wnioskodawcę podatek AMT w całości pokrył bowiem kwotę należnego w Stanach Zjednoczonych zobowiązania podatkowego z tytułu sprzedaży akcji ISO.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca powziął wątpliwość odnośnie dopuszczalność odliczenia od należnego w Polsce podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia akcji ISO (dalej jako: podatek PIT), podatku AMT zapłaconego w Stanach Zjednoczonych na etapie ich objęcia.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan poniższe informacje.
W momencie zbycia akcji (tj. w 2024 r.) Wnioskodawca posiadał miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową) w Polsce.
W 2024 r. Wnioskodawca nie przebywał w Stanach Zjednoczonych Ameryki przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie uprawniony, na podstawie art. 30b ust. 5a i 5b ustawy o PIT, do odliczenia od podatku PIT kwoty równej zapłaconemu za granicą podatku AMT, która została zaliczona na poczet należnego w Stanach Zjednoczonych podatku dochodowego od sprzedaży akcji ISO?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca będzie uprawniony, na podstawie art. 30b ust. 5a i 5b ustawy o PIT, do odliczenia od podatku PIT kwoty równej zapłaconemu za granicą podatku AMT, która została zaliczona na poczet należnego w Stanach Zjednoczonych podatku dochodowego od sprzedaży akcji ISO.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Jak stanowi art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie do art. 30b ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Zgodnie z art. 30b ust. 5a ustawy o PIT, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga dochody, o których mowa w ust. 1, zarówno na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami, dochody te łączy się i od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu za granicą. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany za granicą. Z kolei zgodnie z art. 30b ust. 5b ustawy o PIT, w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego dochody, o których mowa w ust. 1, wyłącznie poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zasadę określoną w ust. 5a stosuje się odpowiednio.
Z przytoczonych przepisów wynika, że dla uniknięcia podwójnego opodatkowania, polski rezydent podatkowy uzyskujący wyłącznie zagraniczny dochód z odpłatnego zbycia akcji także jest uprawniony do odliczenia od należnego w Polsce podatku dochodowego kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu za granicą. Ustawa o PIT nie precyzuje pojęcia „podatku dochodowego zapłaconego za granicą” ani nie odsyła w tym zakresie do postanowień odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Posiłkując się jednak umową między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz.U. 1976 nr 31 poz. 178; dalej jako: UPO z USA) warto zwrócić uwagę na treść art. 20 ust. 1, który – podobnie jak art. 30b ust. 5a ustawy o PIT –reguluje unikanie podwójnego opodatkowania w oparciu o metodę proporcjonalnego odliczenia. Według tego przepisu (...) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczanie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.
Powołany art. 20 ust. 1 UPO z USA nie wskazuje, jakie konkretnie podatki zapłacone w Stanach Zjednoczonych mogą podlegać odliczeniu od podatków należnych w Polsce. Kluczowym warunkiem jest, aby podatki te zostały faktycznie zapłacone za granicą, przy czym sam sposób ich uregulowania (czy to samodzielnie, czy też w drodze poboru przez płatnika, przedpłaty, zaliczki, potrącenia, itp.) pozostaje bez znaczenia. Wprawdzie art. 2 ust. 2 lit. b UPO z USA doprecyzowuje, że po stronie Stanów Zjednoczonych umowa dotyczy federalnych podatków od dochodu, pobieranych stosownie do Wewnętrznego Kodeksu Dochodów (innych niż podatek od zatrudnienia przewidziany w rozdziałach 2 i 21), to jednak należy wskazać na art. 2 ust. 3 UPO z USA, zgodnie z którym niniejsza Umowa będzie także stosowana wobec podatków o takim samym lub podobnym charakterze, które będą w przyszłości wprowadzone w uzupełnieniu lub w miejsce istniejących podatków.
Przenosząc przytoczone wyżej regulacje i uwagi na grunt przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż równowartość zapłaconego przez Wnioskodawcę podatku AMT podlega odliczeniu od należnego w Polsce 19% podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia akcji ISO. W zaistniałej sytuacji, podatek AMT – z uwagi na obowiązujący w Stanach Zjednoczonych mechanizm jego odliczenia – stanowił w istocie przedpłatę federalnego podatku dochodowego od zysków kapitałowych. Podatek AMT, będący podatkiem dochodowym, pokrył całość należnego w Stanach Zjednoczonych zobowiązania podatkowego z tytułu zbycia akcji ISO, co jest równoznaczne z zapłatą zagranicznego podatku dochodowego od sprzedaży tych akcji.
Jak już wskazano powyżej, forma w jakiej dochodzi do zapłaty tego podatku nie ma znaczenia dla zastosowania odliczenia, o którym mowa w art. 30b ust. 5a i 5b ustawy o PIT. Stąd, podatkiem dochodowym zapłaconym za granicą będzie nie tylko kwota takiego podatku uregulowana poprzez tradycyjną zapłatę, ale również dokonana wcześniej wpłata podatku AMT w wysokości odpowiadającej należnemu w Stanach Zjednoczonych podatkowi dochodowemu od sprzedaży akcji ISO. Należy bowiem pamiętać, że podatek AMT został przez Wnioskodawcę faktycznie zapłacony i zaliczony – zgodnie z amerykańskimi przepisami – na poczet należnego w Stanach Zjednoczonych federalnego podatku dochodowego z tytułu sprzedaży akcji ISO.
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym będzie uprawniony, na podstawie art. 30b ust. 5a i 5b ustawy o PIT, do odliczenia od podatku PIT kwoty równej zapłaconemu za granicą podatku AMT, która została zaliczona na poczet należnego w Stanach Zjednoczonych podatku dochodowego od sprzedaży akcji ISO.
Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie przedstawionego powyżej stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 3 ust. 2a omawianej ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Według art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.
Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Katalog zawarty w tym przepisie ma charakter rozłączny. To oznacza, że dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów, należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są:
1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
2) działalność wykonywana osobiście;
3) pozarolnicza działalność gospodarcza;
4) działy specjalne produkcji rolnej;
5) (uchylony)
6) najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;
8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;
9) inne źródła.
Wśród źródeł przychodów, wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazano w pkt 7 kapitały pieniężne i prawa majątkowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z:
a) odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,
b) realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Przychody, które uzyska Pan ze zbycia akcji spółki będą przychodami z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a omawianej ustawy.
Stosownie do art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów uzyskanych:
1) z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających,
2) z odpłatnego zbycia udziałów (akcji),
3) z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni,
4) z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny,
5) z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych
- podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
W myśl art. 30b ust. 3 ww. ustawy:
Przepisy ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Stosownie do art. 30b ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga dochody, o których mowa w ust. 1, zarówno na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami, dochody te łączy się i od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu za granicą. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany za granicą.
W myśl art. 30b ust. 5b ww. ustawy:
W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego dochody, o których mowa w ust. 1, wyłącznie poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zasadę określoną w ust. 5a stosuje się odpowiednio.
Przepisy o nieograniczonym obowiązku podatkowym jak wskazano już powyżej stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska (art. 4a omawianej ustawy).
W 2024 r. uzyskał Pan ze Stanów Zjednoczonych dochód z tytułu odpłatnego zbycia akcji spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. W momencie zbycia akcji posiadał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. rezydencję podatkową) w Polsce. Wobec tego ostateczny kształt Pana obowiązków podatkowych zależy od uregulowań umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).
Kwestia sposobu opodatkowania zysków kapitałowych została uregulowana w art. 14 ww. umowy.
Zgodnie z art. 14 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania:
1. Osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw będzie zwolniona od opodatkowania w drugim Umawiającym się Państwie zysku ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji walorami kapitałowymi, chyba że:
a) zysk został osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji mieniem wymienionym w artykule 7 niniejszej Umowy, położonym na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa,
b) osoba osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym z Umawiających się Państw, posiada zakład w drugim Umawiającym się Państwie i wartość majątkowa przynosząca zysk jest rzeczywiście związana z tym zakładem lub
c) osoba fizyczna osiągająca zysk, mająca miejsce zamieszkania w jednym z Umawiających się Państw, przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy, sięgające łącznie lub przekraczające 183 dni w ciągu roku podatkowego.
2. W przypadku zysków wymienionych w ustępie 1, litera a zastosowanie mają postanowienia artykułu 7 niniejszej Umowy. W przypadku zysków wymienionych w ustępie 1, litera b zastosowanie mają postanowienia artykułu 8 niniejszej Umowy.
Jak wynika z tego przepisu, osoba, która ma miejsce zamieszkania w Polsce co do zasady jest zwolniona od opodatkowania w Stanach Zjednoczonych zysku ze sprzedaży walorów kapitałowych (a więc np. akcji). Wyjątkiem są sytuacje wskazane w literach a)-c) przepisu.
Z opisu sprawy wynika, że w Pana sytuacji nie będą miały miejsca okoliczności, o których mowa w art. 14 lit. a)-c) umowy. Wobec tego, stosownie do zasady, która wynika z art. 14 umowy, Pana przychody ze zbycia akcji spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych będą zwolnione od opodatkowania w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Powyższe oznacza, że zyski osiągnięte ze sprzedaży przedmiotowych akcji podlegają opodatkowaniu w Polsce tj. w miejscu Pana zamieszkania.
W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie regulacje wynikające z art. 30b ust. 5a i ust. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają zastosowania.
Skoro zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania dochody ze zbycia akcji podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce to nie przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku zapłaconego za granicą.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
