
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 16 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą X z siedzibą w A, zarejestrowaną w CEIDG od 11 lutego 2011 r. Działalność Wnioskodawcy opodatkowana jest na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ewidencja księgowa prowadzona jest w formie ewidencji przychodów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
Ogólne przedstawienie działalności:
Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy są usługi (...). Wnioskodawca świadczy m.in. (...). Działalność Wnioskodawcy obejmuje w szczególności (...).
Wnioskodawca realizuje projekty, które kierowane są w szczególności do (...).
W zależności od projektu, uczestnicy (...). W przypadku (...).
Przed rozpoczęciem (...), weryfikowane są ewentualne braki uczestników oraz obszary wymagające poprawy. Kolejno przeprowadzany jest cykl (...) mających na celu niwelowanie tych braków oraz nabywanie nowych umiejętności. Uczestnicy poddawani są testom, które mają na celu weryfikację postępów oraz obszarów wymagających dalszej pracy.
Realizowane projekty mają najczęściej mieszane źródła finansowania, w tym znaczeniu, że częściowo są finansowane ze środków europejskich (Europejski Fundusz Społeczny), częściowo z dotacji budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz częściowo ze środków własnych Wnioskodawcy. Procentowy udział poszczególnych źródeł finansowania może różnić się w zależności od projektu, jednak w znacznej części projektów 85% dofinansowania pochodzi ze środków europejskich, 10% z dotacji celowej budżetu państwa, a 5% stanowi wkład własny Wnioskodawcy.
Wnioskodawca zawiera umowę z określonym podmiotem publicznym na realizację określonego projektu, w której określane są szczegółowe warunki realizacji każdego projektu. Na zasadach określonych w umowie podmiot publiczny przekazuje Wnioskodawcy środki na realizacje projektu (dofinansowanie), środki przeznaczane są na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu. W zależności od specyfiki poszczególnych projektów, Wnioskodawca wykazuje koszty realizacji projektu na podstawie faktycznie poniesionych wydatków (na podstawie faktur VAT) lub w formie uproszczonej. Rozliczenie projektu w formie uproszczonej zakłada rozliczenie wydatków w formie kwot ryczałtowych dla określonych kategorii kosztów (koszty bezpośrednie i koszty pośrednie).
Zwykle dofinansowanie przekazywane jest w transzach, w oparciu o etapy realizacji projektów. W ramach projektów przewidziane jest wynagrodzenie dla osób zaangażowanych w jego realizację, w tym także dla Wnioskodawcy, który poza prowadzaniem działalności gospodarczej jest również zaangażowany w projekt na poziomie merytorycznym i organizacyjnym. Część dofinansowania otrzymywana przez Wnioskodawcę jest wypłacana w oparciu o noty księgowe (samozatrudnienie). Powyżej przedstawione zostały ogólne założenia projektów realizowanych przez Wnioskodawcę. Poszczególne projekty realizowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą różnić się co do szczegółowych warunków.
Jednak podstawowe założenia wszystkich realizowanych projektów są ze sobą zbieżne i można je podsumować w następujących punktach:
1)Wnioskodawca realizuje projekty (...), współfinansowane ze środków publicznych;
2)Źródło finansowania poszczególnych projektów stanowią dotacje budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego i środki europejskie;
3)W zależności od rodzaju projektu, Wnioskodawca rozlicza wydatki na realizacje projektów na podstawie faktycznie poniesionych wydatków lub w formie uproszczonej, według kwot ryczałtowych;
4)Wnioskodawca stanowi jednocześnie personel projektu, odpowiedzialny zarówno za organizację (...) jak i nauczanie uczestników;
5)Wnioskodawca jako osoba zaangażowana w realizację projektu jest uprawniony do wynagrodzenia, które jest wypłacane w oparciu o wewnętrzne noty księgowe.
Przykład realizowanego projektu:
Poniżej przedstawione zostały założenia projektu, który będzie realizowany przez Wnioskodawcę od (...) 2025 r. Projekt „(...)”, nr (...), organizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla (...) i jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (dalej: Projekt).
Głównym celem projektu jest (...).
Projekt zawiera (...).
Zadania Projektu:
1)(...)
W dniu (...) 2025 r. Wnioskodawca zawarł umowę z (...) (Instytucja Zarządzająca) reprezentowanym przez (...) (Instytucja Pośrednicząca) na dofinansowanie realizacji ww. Projektu. Wnioskodawca, jako Beneficjent Projektu, otrzyma dofinansowanie na jego realizację w łącznej kwocie (...) zł stanowiącej 95% całkowitych wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu (całkowita wartość Projektu: (...) zł). Dofinansowanie pochodzi z następujących źródeł:
1)środki europejskie w kwocie (...) zł stanowiące 85% finansowania projektu, oraz
2)środki z dotacji celowej w kwocie (...) zł stanowiące 10% finansowania projektu.
Jednocześnie Wnioskodawca wnosi wkład własny na pokrycie wydatków kwalifikowanych projektu w kwocie (...) zł, odpowiadający 5% finansowania Projektu. Wkład własny Wnioskodawcy przeznaczony zostanie na wynajem sali na spotkania indywidualne z uczestnikami projektu. Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie na realizacje Projektu na podstawie przepisów ustawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027. Warunki i tryb udzielania pomocy reguluje art. 30 wskazanej ustawy.
Dofinansowanie będzie Wnioskodawcy wypłacane:
1)w zakresie środków europejskich przez Bank Gospodarstwa Krajowego po zleceniu płatności przez Instytucję Pośredniczącą,
2)w zakresie środków z dotacji celowej przez Instytucję Pośredniczącą,
Realizacja Projektu nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników Projektu, jak również w ramach całej działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie pobiera od uczestników Projektu jakichkolwiek opłat. Koszty kwalifikowane w związku z realizacją Projektu, są rozliczane w oparciu o faktycznie poniesione wydatki, a nie w formie uproszczonej. Wydatki w ramach Projektu podzielono na koszty bezpośrednie oraz koszty pośrednie. Kosztami bezpośrednimi są koszty dotyczące realizacji poszczególnych zadań merytorycznych w ramach Projektu. Kosztami pośrednimi z kolei są wydatki administracyjne związane z techniczną obsługą realizacji Projektu, stanowiące zamknięty katalog kosztów. Koszty bezpośrednie są rozliczane na podstawie rzeczywiście poniesionych kosztów, koszty pośrednie rozliczane są z wykorzystaniem stawki ryczałtowej.
Łączne kwoty bezpośrednie zastosowane przy rozliczaniu Projektu wynoszą (...) zł. Wnioskodawca rozlicza wydatki za wykonanie poszczególnych zadań w ramach Projektu:
1)Zadania 1 – (...) zł;
2)Zadania 2 – (...) zł;
3)Zadania 3 – (...) zł;
4)Zadania 4 – (...) zł;
5)Zadania 5 – (...) zł.
Łączna kwota dofinansowania kosztów bezpośrednich wynosi (...) zł. Jak wskazano wyżej Wnioskodawca w ramach realizacji Projektu wnosi wkład własny wynoszący (...) tyś. zł, środki te także stanowią koszty bezpośrednie i są przeznaczane na wynajem sali na spotkania indywidualne z uczestnikami Projektu.
Koszty pośrednie Projektu rozliczane są w formie stawki ryczałtowej stanowiącej 25% poniesionych, udokumentowanych i zatwierdzonych w ramach Projektu kosztów bezpośrednich, ich łączna wartość wynosi (...) zł. Wnioskodawca w ramach kosztów pośrednich pokrywa koszty biura projektu na obszarze woj. (...), zatrudnienia kadry zarządzającej projektem, promocję projektu. Pokrywa również koszty rozliczeń finansowo-księgowych, usługi pocztowe i telekomunikacyjne w zakresie proporcjonalnym do realizowanego projektu oraz wyjazdów służbowych związanych z realizacją projektu.
Wnioskodawca w ramach Projektu realizuje zadania zgodnie z harmonogramem. Poszczególne zadania składają się z określonych w umowie czynności, do wykonania których zobowiązuje się Wnioskodawca. Od wykonania poszczególnych zadań w terminie uzależnione jest wypłacanie kolejnych transz dofinansowania.
Wynagrodzenie osób zaangażowanych w realizację projektu:
Projekt zakłada wynagrodzenie dla osób zaangażowanych w realizację działań projektowych, w tym dla personelu projektu, tj. osób, którym powierzono funkcje (...). Wynagrodzenie przysługuje również Wnioskodawcy, który jako osoba prowadząca działalność gospodarczą jednocześnie pełni w Projekcie rolę kluczowego personelu. Jest odpowiedzialny za realizację takich zadań jak (...). Kwoty należne Wnioskodawcy wypłacane będą na podstawie not księgowych.
Zgodnie z wydanymi przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w dniu 14 marca 2025 r. Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (dalej: Wytyczne), koszty związane z zaangażowaniem personelu projektu mogą być kwalifikowane, o ile konieczność zaangażowania personelu wynika z charakteru Projektu. Koszt zaangażowania osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, która jest beneficjentem projektu jest kwalifikowany pod warunkiem, że zostało to zaakceptowane we wniosku o dofinansowanie wraz ze wskazaniem zakresu obowiązków oraz jest dokumentowany na podstawie noty księgowej.
W przedmiotowym Projekcie taka forma rozliczenia została wykazana we wniosku oraz zaakceptowana przez odpowiedni organ, zatem taki sposób rozliczania zaangażowania Wnioskodawcy w realizację Projektu jest prawidłowy. Zatem część dofinansowania, stanowiąca swego rodzaju „wynagrodzenie” dla Wnioskodawcy, jako samozatrudnionego personelu, będzie rozliczana na podstawie wystawianych przez niego not księgowych, bez konieczności gromadzenia dodatkowej dokumentacji potwierdzającej poniesienie wydatków. Noty księgowe będą wystawiane za zrealizowane przez Wnioskodawcę usługi, które będą podstawą do rozliczenia z Instytucją Pośredniczącą.
Każdy etap realizacji Projektu będzie dokumentowany m.in. poprzez: raporty, listy obecności, zestawienia godzin oraz inne dokumenty określone we wniosku o dofinansowanie i umowie o realizację Projektu. Wnioskodawca jest w szczególności zobowiązany do udokumentowania faktycznie wykonanej liczby usług oraz osiągnięciu zakładanych wskaźników, co stanowi podstawę do uznania wydatków jako kwalifikowanych. Instytucja Pośrednicząca jest uprawniona do monitorowania czynności faktycznie wykonanych w ramach Projektu oraz osiągniętych wskaźników, jak również może weryfikować wydatki zadeklarowane przez Wnioskodawcę. W przypadku nieprawidłowości w wydatkowaniu kwot dofinansowania Instytucja Pośrednicząca może wezwać Wnioskodawcę do zwrotu całości lub część dofinansowania.
Podkreślić należy, iż powyższy opis Projektu realizowanego przez Wnioskodawcę ma na celu dokładniejsze przedstawienie organowi działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę za pomocą konkretnego przykładu. Jednocześnie należy pamiętać, iż Wnioskodawca realizuje projekty, które mogą różnić się nieznacznie od opisu powyższego projektu. Jak wskazano wyżej, ogólne założenia poszczególnych projektów są ze sobą zbieżne, jednak mogą występować pomiędzy nimi różnice obejmujące zmiany m.in. w zakresie:
1)procentowego udziału poszczególnych źródeł finansowania projektu
2)zakresu merytorycznego projektu
3)sposoby rozliczenia wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na realizację projektu.
Pytanie
Czy podstawę opodatkowania z tytułu wynagrodzenia za obsługę projektu uzyskiwaną na podstawie not księgowych Wnioskodawca powinien ustalać proporcjonalnie do udziału środków z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego w całkowitej kwocie dofinansowania projektu?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym część otrzymywanego dofinansowania na realizację projektów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 z późn. zm.), dalej jako: u.p.d.o.f. Zwolnienie to nie ma zastosowania do części dofinansowania, którą Wnioskodawca otrzymuje na podstawie wystawianych not księgowych dokumentujących pracę w projekcie z uwagi na treść ust. 36 ww. przepisu oraz źródło finansowania dotacji.
Zgodnie z art. 21 ust. 129 u.p.d.o.f., dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36, korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak zgodnie ze wspomnianym ust. 36 zwolnienie nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność. Jednocześnie należy zastrzec, iż Wnioskodawca nie skorzystał z przysługującego mu prawa do całkowitej rezygnacji z przysługującego mu zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 42a u.p.d.o.f.
Z kolei zgodnie z art. 21 ust. 136 u.p.d.o.f., nie podlegają opodatkowaniu płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK), z wyłączeniem płatności otrzymywanych przez wykonawców.
Powyższe zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych znajdują także zastosowanie w przypadku działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie bowiem z art. 10 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 843), dalej jako: u.z.p.d.o.f., zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz 136 u.p.d.o.f., stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Zatem w przypadku działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę ww. zwolnienia mogą znaleźć zastosowanie.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje poparcie w wydanej na jego wniosek interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 marca 2025 r., sygn.: 0115- KDIT3.4011.884.2024.3.AD, w której DKIS wskazał, że:
„Zatem, dofinansowanie otrzymane przez Pana rozliczane na podstawie wystawionej noty księgowej, dokumentującej pana pracę w projekcie:
·w części pochodzącej ze środków europejskich, otrzymane z BGK, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
·w części stanowiącej dotację z budżetu państwa, rozliczane na podstawie wystawionej noty księgowej dokumentującej Pana pracę w projekcie, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej niekorzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129, z uwagi na wyłączenie wskazane w art. 21 ust. 36 ww. ustawy.”
Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, w którym część otrzymywanej przez niego kwoty dofinansowania nie korzystania ze zwolnienia podatkowego, jedynie ta część dofinansowania podlega opodatkowaniu. Część dofinansowania podlegająca opodatkowaniu powinna być ustalana według proporcji w jakiej środki podchodzące z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego uczestniczą w całkowitej kwocie dofinansowania.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca otrzymuje część dofinansowania na podstawie wystawianych not księgowych jako osoba odpowiedzialna za realizację kluczowych zadań w ramach projektu. Kwoty otrzymywane przez Wnioskodawcę nie są traktowane jak wynagrodzenie pracownika, Wnioskodawca nie może bowiem zatrudnić sam siebie jak również zawrzeć ze sobą jakiejkolwiek umowy, z której wynikałoby ewentualne wynagrodzenie za jego zaangażowanie w projekt. W opisie stanu faktycznego wskazane zostały zarówno ogólne założenia projektów realizowanych przez Wnioskodawcę, jak również szczegółowy opis jednego z realizowanych projektów.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia oraz z uwagi na mieszane źródło finansowania dotacji otrzymywanych przez Wnioskodawcę, należy przyjąć iż w przypadku kwot przekazywanych bezpośrednio Wnioskodawcy za jego zaangażowanie w realizację projektu, kwoty te korzystają jedynie z częściowego zwolnienia od podatku dochodowego. Opodatkowaniu podlega jedynie część, która jest finansowana z dotacji z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Odwołując się do przedstawionego w stanie faktycznym przykładowego projektu realizowanego przez Wnioskodawcę, w którym całkowita kwota dofinansowania była finansowana:
a)w 85% ze środków europejskich
b)w 10% z dotacji celowej z budżetu państwa
c)w 5% wkładem własnym Wnioskodawcy, z zastrzeżeniem, że wkład własny będzie przeznaczony wyłącznie na wynajem sali.
- należy w ocenie Wnioskodawcy przyjąć, iż kwota wynikająca z wystawianych przez niego not księgowych powinna podlegać opodatkowaniu jedynie w części odpowiadającej udziałowi dotacji celowej w całkowitej kwocie dofinansowania, tj. w tym przypadku 10%.
Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż poszczególne realizowane przez Wnioskodawcę projekty mogą różnić się procentowym udziałem poszczególnych źródeł finansowania. Dlatego też część kwoty wynikającej z not księgowych podlegająca opodatkowaniu może różnić się, w zależności od realizowanego projektu. Jednakże w każdym przypadku, część podlegająca opodatkowaniu powinna odpowiadać procentowemu udziałowi dotacji celowej w całkowitej kwocie dofinansowania. Wnioskodawca w prowadzonej ewidencji przychodów powinien rozpoznawać ustaloną ww. sposób kwotę przychodów, do której zastosowanie znajdzie 8,5% stawka zryczałtowanego podatku, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c u.z.p.d.o.f., tj. stawka podatku od przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji. Pozostała część kwoty wynikająca z noty księgowej, której źródłem finansowania są środki europejskie powinna korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 136 u.p.d.o.f.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 843).
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;
Przy czym, zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak stanowi art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie natomiast do art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Z kolei w myśl art. 14 ust. 3 pkt 13 ww. ustawy:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 9.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie do projektu realizowanego w ramach tej działalności, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bądź gdy dofinansowanie otrzyma od agencji wykonawczych, które środki pieniężne na ten cel otrzymują z budżetu państwa.
Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że środki te zostaną wypłacone tytułem wynagrodzenia należnego podatnikowi z tytułu osobistej realizacji (samodzielnego wykonywania określonych czynności przy realizacji projektu), czy też nadzoru nad projektem, czy na pokrycie wydatków innych niż nabycie, bądź wytworzenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Z opisu sprawy wynika, że:
·Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 11 lutego 2011 r.
·Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy są (...). Wnioskodawca świadczy m.in. (...). Działalność Wnioskodawcy obejmuje w szczególności realizację projektów (...).
·Działalność Wnioskodawcy opodatkowana jest na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ewidencja księgowa prowadzona jest w formie ewidencji przychodów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
·Podstawowe założenia wszystkich realizowanych projektów są ze sobą zbieżne i można je podsumować w następujących punktach:
1)Wnioskodawca realizuje projekty (...);
2)Źródło finansowania poszczególnych projektów stanowią dotacje budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego i środki europejskie;
3)W zależności od rodzaju projektu, Wnioskodawca rozlicza wydatki na realizacje projektów na podstawie faktycznie poniesionych wydatków lub w formie uproszczonej, według kwot ryczałtowych;
4)Wnioskodawca stanowi jednocześnie personel projektu, odpowiedzialny zarówno za organizację (...) jak i nauczanie uczestników;
5)Wnioskodawca jako osoba zaangażowana w realizację projektu jest uprawniony do wynagrodzenia, które jest wypłacane w oparciu o wewnętrzne noty księgowe.
Skoro prowadzona przez Pana działalność gospodarcza opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym, to zastosowanie znajdzie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przepis ten wskazuje na przychody z działalności gospodarczej ustalane m.in. w myśl art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wyznacza zarówno moment powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, jak również rodzaje przychodów kwalifikowanych do źródła przychodu, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Natomiast wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z kolei stosownie do art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28a, 29b, 43, 46, 46c, 47a, 71a, 102a, 111, 114, 121, 121a, 122, 125, 125a, 129, 131a, 136, 137 i 155 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.
Z kolei w myśl art. 21 ust. 36 omawianej ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.
Stosownie zaś do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Jednakże w myśl art. 21 ust. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 136, nie ma zastosowania do przychodów określonych w art. 12 ust. 1.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.
Europejski Fundusz Społeczny, z którego pochodzą środki na współfinansowanie projektów, jest jednym z funduszy strukturalnych UE, których celem jest zwiększanie spójności społecznej oraz dobrobytu we wszystkich regionach Unii.
Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy:
Wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków: wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.
Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy:
Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
W myśl art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych:
Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.
Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.
Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że:
Obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 7 i 38 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. z 2022 r. poz. 1079 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
·fundusze strukturalne - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz Europejski Fundusz Społeczny Plus, o których mowa w art. 1 rozporządzenia ogólnego (pkt 7);
·wytyczne - instrument prawny określający ujednolicone warunki i procedury wdrażania funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji skierowane do instytucji uczestniczących w realizacji programów oraz stosowane przez te instytucje na podstawie właściwego porozumienia, kontraktu programowego, o którym mowa w art. 5 pkt 4d ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, albo umowy oraz przez beneficjentów na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji o dofinansowaniu projektu (pkt 38).
Stosownie do treści art. 5 ust. 1, ust. 2, ust. 5 i ust. 6 ww. ustawy:
·Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa członkowskiego, w celu zapewnienia zgodności sposobu realizacji programów z prawem Unii Europejskiej w zakresie wdrażania funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji oraz spełniania wymagań określanych przez Komisję Europejską w tym zakresie, a także w celu zapewnienia jednolitości sposobu realizacji programów i prawidłowości realizacji zadań i obowiązków określonych ustawą, może wydać wytyczne dotyczące:
–ewaluacji programów;
–kwalifikowalności wydatków w ramach programów;
–trybu i zakresu sprawozdawczości oraz monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów;
–kontroli realizacji programów;
–wyboru projektów;
–szczegółowego opisu priorytetów programu;
–warunków księgowania wydatków oraz przygotowania prognoz wniosków o płatność do Komisji Europejskiej w ramach programów;
–korekt finansowych w ramach programów;
–warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej;
–systemu informacji i promocji w zakresie programów;
–wykorzystania środków pomocy technicznej;
–innych kwestii związanych z realizacją i zamknięciem programów (ust. 1).
·Wytyczne mogą dotyczyć wszystkich programów lub wybranych programów (ust. 2).
·Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa członkowskiego:
–podaje do publicznej wiadomości na portalu wytyczne oraz ich zmiany;
–ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ,,Monitor Polski'' komunikat o adresie portalu, na którym zostały zamieszczone wytyczne oraz ich zmiany (ust. 5).
·Wytyczne oraz ich zmiany są stosowane od dnia ogłoszenia komunikatu, o którym mowa w ust. 5 pkt 2. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa członkowskiego po ogłoszeniu komunikatu, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, podaje do publicznej wiadomości na portalu informacje o terminie, od którego wytyczne lub ich zmiany są stosowane (ust. 6).
W myśl natomiast art. 30 ust. 1 - ust. 5 omawianej ustawy:
·W zakresie, w jakim w ramach programów jest udzielana pomoc publiczna w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub pomoc de minimis, zastosowanie mają szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy (ust. 1).
·Podmiotami udzielającymi pomocy, o której mowa w ust. 1, są instytucje zarządzające, instytucje pośredniczące, instytucje wdrażające lub beneficjenci, a także inne podmioty, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 743 oraz z 2022 r. poz. 807) (ust. 2).
·Podmiotami udzielającymi pomocy mogą być również inne podmioty określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ust. 4 (ust. 3).
·Właściwy minister, a w zakresie regionalnych programów oraz w zakresie programu Interreg, w przypadku którego instytucja zarządzająca została ustanowiona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, o której mowa w ust. 1, a także podmioty udzielające tej pomocy, uwzględniając konieczność zapewnienia zgodności tej pomocy z rynkiem wewnętrznym, efektywnego i skutecznego jej wykorzystania oraz przejrzystości jej udzielania, w przypadku gdy przepisy odrębne nie określają szczegółowego przeznaczenia, warunków lub trybu udzielania tej pomocy (ust. 4).
·Szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, o której mowa w ust. 1, nieobjętej przepisami, o których mowa w ust. 4, lub innymi przepisami określa umowa o dofinansowanie projektu, decyzja o dofinansowaniu projektu lub akt będący podstawą jej udzielenia (ust. 5).
Ponadto zgodnie z Komunikatem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie zmienionych wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027 (M.P. z 2023 r. poz. 1366):
Na podstawie art. 5 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz.U. poz. 1079) ogłasza się, co następuje:
Zmienione wytyczne (MFiPR/2021-2027/16(2)) dotyczące realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, wydane na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, zostały zamieszczone na portalu administrowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl w zakładce O funduszach/Poznaj Fundusze Europejskie 2021-2027/Prawo i dokumenty/ Wytyczne.
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są co do zasady, m.in. otrzymane dotacje i dofinansowania. Przychód podatkowy w takim przypadku powstaje w momencie otrzymania pieniędzy.
Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przy czym zwolnienie nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność (art. 21 ust. 36 ustawy).
Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Zatem, dofinansowanie otrzymane przez Pana rozliczane na podstawie wystawionej noty księgowej, dokumentującej Pana pracę w projekcie:
·w części pochodzącej ze środków europejskich, otrzymane z BGK, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
·w części stanowiącej dotację z budżetu państwa, rozliczane na podstawie wystawionej noty księgowej dokumentującej Pana pracę w projekcie, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej niekorzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129, z uwagi na wyłączenie wskazane w art. 21 ust. 36 ww. ustawy.
Podsumowując, podstawę opodatkowaniu z tytułu wynagrodzenia za obsługę projektu uzyskiwaną na podstawie not księgowych powinien Pan ustalać proporcjonalnie do udziału środków z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego w całkowitej kwocie dofinansowania projektu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Przedstawiony przez Pana zakres żądania (zadane pytanie) zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną. Niniejsza interpretacja dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytania.
Nie odnosi się natomiast do potwierdzenia zastosowania właściwej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jak również przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia nie jest potwierdzenie prawidłowego wykorzystania środków uzyskanych przez Pana z opisanego dofinansowania (tj. na cele związane z projektem), a jedynie konsekwencje podatkowe ich otrzymania.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe wyłącznie wobec Pana i tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
