Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.599.2025.5.MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.599.2025.5.MG

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 10 lipca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą Prywatna Praktyka Pediatryczna (…). Jest Pani polskim rezydentem podatkowym. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest specjalistyczna praktyka lekarska. Jest Pani lekarką, specjalistką w zakresie pediatrii, epidemiologii i zdrowia publicznego.

Posiada Pani tytuł naukowy profesora nauk medycznych i nauk o zdrowiu - jest czynnym pracownikiem naukowym i dydaktycznym.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej przeprowadza Pani szkolenia w ramach posiadanej przez siebie specjalizacji na zlecenie różnych podmiotów:

1)Szkolenia organizowane na zlecenie samorządu lekarskiego (Izby Lekarskiej) - obowiązkowe szkolenia organizowane w ramach obowiązkowego doskonalenia zawodowego lekarzy (tzw. szkolenia punktowane);

2)Szkolenia organizowane na zlecenie samorządu lekarskiego (Izby Lekarskiej) - dodatkowe szkolenia organizowane dla zainteresowanych lekarzy (tzw. szkolenia niepunktowane);

3)Szkolenia organizowane na zlecenie innych podmiotów gospodarczych (np. koncerny farmaceutyczne, towarzystwa naukowe, fundacje) dla swoich pracowników (w tym dla lekarzy);

4)Obowiązkowe szkolenia organizowane na zlecenie samorządów innych samorządów zawodów medycznych (np. Izby Aptekarskie - szkolenia dla farmaceutów, Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych - szkolenia dla pielęgniarek i położnych).

5)Dodatkowe szkolenia organizowane na zlecenie samorządów innych samorządów zawodów medycznych (np. Izby Aptekarskie - szkolenia dla farmaceutów, Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych - szkolenia dla pielęgniarek i położnych).

Oferuje Pani wysokiej jakości szkolenia specjalistyczne, w szczególności z zakresu pediatrii, epidemiologii i zdrowia publicznego. Dzięki równolegle prowadzonej działalności naukowej oraz wieloletniej praktyce dysponuje Pani szeroką wiedzą, która jest przekazywana uczestnikom szkoleń.

Ich efektem jest poszerzanie wiedzy i kompetencji innych lekarzy, co wywiera pozytywny wpływ na ochronę zdrowia. Szkolenia często odbywają się w formie wykładów.

Przykładem jednego z takich szkoleń jest szkolenie pt. „(…)”. Przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia zostało zlecone przez Okręgową Izbę Lekarską w (…). Pani i Izba Lekarska zawarliście umowę na realizację tego szkolenia. Szkolenie odbyło się w ramach cyklu szkoleń pt. „(…)”. Lekarzom, którzy wzięli udział w takim szkoleniu, przysługują punkty szkoleniowe.

Celem szkoleń jest doskonalenie zawodowe lekarzy lub przedstawicieli innych zawodów medycznych. W przypadku szkoleń obligatoryjnych obowiązek takiego doskonalenia wynika z przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz z kodeksów etycznych poszczególnych zawodów medycznych.

Natomiast szkolenia dodatkowe nie mają charakteru obligatoryjnego (obowiązek ich przeprowadzenia nie wynika z przepisów prawa), lecz mają one istotne znaczenie dla jakości wykonywanych usług. Wiele osób chętnie korzysta z dodatkowych (opcjonalnych) szkoleń w celu podnoszenia kompetencji swoich lub swoich pracowników.

W trakcie szkoleń ich uczestnicy zdobywają zarówno teoretyczną, jak i praktyczną wiedzę podnoszącą ich kwalifikacje zawodowe. W ramach Szkoleń uczestnicy otrzymują także materiały szkoleniowe. Szkolenia odbywają się w formie stacjonarnej oraz zdalnej (webinar).

Pani intencją jest uzyskanie potwierdzenia, że usługi szkoleniowe opisane w niniejszym wniosku są zwolnione od podatku VAT.

Ponadto w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pani usługi medyczne (np. konsultacje pediatryczne) - zarówno na rzecz osób fizycznych (konsumentów), na rzecz szpitali (np. na rzecz Szpitala (…)), jak również na rzecz podmiotów gospodarczych (spółek z o.o.). W każdej sytuacji świadczenie jest realizowane przez Panią na rzecz osób fizycznych.

Pani intencją jest uzyskanie potwierdzenia, że usługi medyczne świadczone na rzecz szpitali i podmiotów gospodarczych (np. spółek z o.o.) jest zwolnione przedmiotowo od podatku VAT.

Z uwagi na obszerne doświadczenie naukowe i dydaktyczne oraz posiadaną specjalistyczną wiedzę świadczy Pani usługi przygotowania artykułu naukowego z zakresu medycyny, który następnie podlega publikacji. Recenzuje Pani także artykuły oraz inne prace napisane przez inne osoby.

Bierze Pani także odpłatnie udział w debatach specjalistycznych na tematy związane z szeroko rozumianą medycyną. Jako przykład można wskazać na debatę „(…)”, która odbyła się 18 września 2019 r.

Pani intencją jest uzyskanie potwierdzenia, że usługi przygotowania publikacji naukowej, usługi zrecenzowania publikacji naukowej oraz usługi udziału w debacie o charakterze naukowym nie stanowią działalności gospodarczej, a w rezultacie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Nie jest Pani zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Nie figuruje Pani w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT.

Nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)

Szkolenia dla lekarzy stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Pani szkolenia prowadzą do podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących zawód lekarza. Wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mogą być wykorzystywane zarówno w ramach wykonywanego dotychczas przez uczestników zawodu lekarza w codziennej praktyce, jak również mogą stanowić podstawę do rozszerzenia działalności o nowe usługi. Przekazywana przez Panią wiedza znajdzie zastosowanie w diagnostyce i leczeniu chorób. Usługi szkoleniowe świadczone przez Panią należy uznać za świadczone na rzecz osób, które nabywają je w związku z wykonywanym aktualnie zawodem lub zamiarem zdobycia nowej wiedzy i umiejętności.

Szkolenie odbywa się zgodnie z opracowanym programem szkolenia. Przekazywana wiedza jest unikatowa, poparta regularną aktualizacją wiedzy i Pani doświadczeniem. Celem i założeniem szkolenia jest praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy przy udzielaniu świadczeń medycznych. Charakter szkoleń jest ściśle związany z wykonywaniem zawodu lekarza. Szkolenia odbywają się stacjonarnie z wykorzystaniem technik multimedialnych. Z uwagi na fakt, iż doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem lekarzy, to prowadzone dla nich szkolenia należy uznać jako jedną z możliwych form realizacji tego obowiązku, tj. za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Zatem realizowane przez Panią szkolenia, obejmujące swoim zakresem tematykę dotyczącą ochrony zdrowia, świadczone na rzecz osób wykonujących zawód lekarza, służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych określanych jako "kształcenie zawodowe", czyli przekazywanie wiedzy, umiejętności, wiadomości związanych z konkretnym zawodem i jego wykonywaniem.

Prowadzone szkolenia przedstawiają najnowszą wiedzę medyczną z zakresu epidemiologii.

Szkolenia dla przedstawicieli innych zawodów medycznych stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Szkolenia Wnioskodawczyni prowadzą do podnoszenia kwalifikacji osób wykonujących te zawody (np. zawody farmaceuty, pielęgniarki, położnej). Wiedza i umiejętności pozyskane podczas szkoleń mogą być wykorzystywane zarówno w ramach wykonywanych dotychczas przez uczestników zawodów w codziennej praktyce, jak również mogą stanowić podstawę do rozszerzenia działalności o nowe usługi. Przekazywana przez Panią wiedza znajdzie zastosowanie w diagnostyce i leczeniu chorób bądź w opiece nad pacjentami. Usługi szkoleniowe świadczone przez Panią należy uznać za świadczone na rzecz osób, które nabywają je w związku z wykonywanym aktualne zawodem lub zamiarem zdobycia nowej wiedzy i umiejętności.

Szkolenie odbywa się zgodnie z opracowanym programem szkolenia. Przekazywana wiedza jest unikatowa, poparta regularną aktualizacją wiedzy i Pani doświadczeniem. Celem i założeniem szkolenia jest praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy przy udzielaniu świadczeń medycznych. Charakter szkoleń jest ściśle związany z wykonywaniem zawodu medycznego. Szkolenia odbywają się stacjonarnie z wykorzystaniem technik multimedialnych. Z uwagi na fakt, iż doskonalenie zawodowe jest obowiązkiem każdego zawodu medycznego, to prowadzone dla nich szkolenia należy uznać jako jedną z możliwych form realizacji tego obowiązku, tj. za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe. Zatem realizowane przez Panią szkolenia, obejmujące swoim zakresem tematykę dotyczącą ochrony zdrowia, świadczone na rzecz osób wykonujących zawód medyczny, służą podnoszeniu kwalifikacji zawodowych określanych jako "kształcenie zawodowe", czyli przekazywanie wiedzy, umiejętności, wiadomości związanych z konkretnym zawodem i jego wykonywaniem.

Szkolenia dla pracowników podmiotów gospodarczych stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy wykorzystywanej do celów zawodowych.

W odniesieniu do szkoleń obowiązkowych dla lekarzy należy wskazać, że: na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 1342), zwanej dalej jako „ustawa o izbach lekarskich”, członkowie izb lekarskich stanowią samorząd zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o izbach lekarskich, samorząd zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów reprezentuje osoby wykonujące zawody lekarza i lekarza dentysty, sprawuje pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony.

W myśl art. 5 pkt 7 ustawy o izbach lekarskich, zadaniem samorządu lekarzy jest w szczególności prowadzenie lub udział w organizowaniu doskonalenia zawodowego lekarzy.

Zgodnie z art. 8 ustawy o izbach lekarskich, członkowie izby lekarskiej są obowiązani:

1)przestrzegać zasad etyki lekarskiej;

2)przestrzegać przepisów związanych z wykonywaniem zawodu lekarza;

3)stosować się do uchwał organów izb lekarskich.

Z art. 64 Kodeksu Etyki Lekarskiej z dnia 18 maja 2024 r. wynika, że powinnością każdego lekarza jest stałe uzupełnianie i doskonalenie swej wiedzy i umiejętności zawodowych, a także przekazywanie ich swoim współpracownikom. Lekarze, w miarę swoich możliwości, winni także brać czynny udział w pracach towarzystw lekarskich.

Również na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2024 r. poz. 1287 ze zm.) lekarz, z zastrzeżeniem ust. 3, ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego.

Organizacja szkoleń przez organy samorządu lekarskiego może przybierać zorganizowane formy, czego dowodem mogą być wewnętrzne akty korporacyjne. Tytułem przykładu można zwrócić uwagę na uchwałę nr (…) Okręgowej Rady Lekarskiej w (…) z 27 kwietnia 2021 roku w sprawie Regulaminu organizacji doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów przez Okręgową Izbę Lekarską w (…). Regulamin stanowiący załącznik do tej uchwały precyzyjnie określa zasady organizacji szkoleń. Cel każdego szkolenia jest taki sam - doskonalenie zawodowe lekarzy.

Szkolenia prowadzone są w taki sposób, że spełniają kryteria określone w ustawach, a potwierdzeniem spełnienia tych kryteriów jest przyznawanie punktów, w ramach realizacji obowiązku ciągłego podnoszenia kwalifikacji, dla słuchaczy.

W odniesieniu do szkoleń nieobowiązkowych lekarzy należy wskazać, że: na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 1342), zwanej dalej jako „ustawa o izbach lekarskich”, członkowie izb lekarskich stanowią samorząd zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów.

Stosownie do art. 2 ust. 2 ustawy o izbach lekarskich, samorząd zawodowy lekarzy i lekarzy dentystów reprezentuje osoby wykonujące zawody lekarza i lekarza dentysty, sprawuje pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony.

W myśl art. 5 pkt 7 ustawy o izbach lekarskich, zadaniem samorządu lekarzy jest w szczególności prowadzenie lub udział w organizowaniu doskonalenia zawodowego lekarzy.

Zgodnie z art. 8 ustawy o izbach lekarskich członkowie izby lekarskiej są obowiązani:

1)przestrzegać zasad etyki lekarskiej;

2)przestrzegać przepisów związanych z wykonywaniem zawodu lekarza;

3)stosować się do uchwał organów izb lekarskich.

Z art. 64 Kodeksu Etyki Lekarskiej z dnia 18 maja 2024 r. wynika, że powinnością każdego lekarza jest stałe uzupełnianie i doskonalenie swej wiedzy i umiejętności zawodowych, a także przekazywanie ich swoim współpracownikom. Lekarze, w miarę swoich możliwości, winni także brać czynny udział w pracach towarzystw lekarskich.

Również na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2024 r. poz. 1287 ze zm.) lekarz, z zastrzeżeniem ust. 3, ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego.

Organizacja szkoleń przez organy samorządu lekarskiego może przybierać zorganizowane formy, czego dowodem mogą być wewnętrzne akty korporacyjne. Tytułem przykładu można zwrócić uwagę na uchwałę nr (…) Okręgowej Rady Lekarskiej w (…) z 27 kwietnia 2021 roku w sprawie Regulaminu organizacji doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów przez Okręgową Izbę Lekarską w (…). Regulamin stanowiący załącznik do tej uchwały precyzyjnie określa zasady organizacji szkoleń. Cel każdego szkolenia jest taki sam - doskonalenie zawodowe lekarzy.

Okoliczność nieprzyznania punktów szkoleniowych nie ma znaczenia w kontekście zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT, ponieważ taki wymóg nie wynika wprost z przepisów ustawy VAT. Istota analizowanego zwolnienia przedmiotowego sprowadza się do doskonalenia zawodowego, które jest przeprowadzane w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Owymi „przepisami” są przepisy prawa regulujące wykonywanie zawodu lekarza oraz wewnętrzne przepisy korporacyjne, takie jak zasady etyki zawodowej czy też uchwały lub zarządzenia organów samorządu odnoszące się do organizacji szkoleń zawodowych.

W odniesieniu do szkoleń obowiązkowych dla przedstawicieli innych zawodów medycznych należy wskazać, że:

Stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty (Dz. U. z 2024 r. poz. 676), zwanej dalej jako „ustawa o zawodzie farmaceuty”, farmaceuta ma prawo i obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych.

Zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy o zawodzie farmaceuty, ustawiczny rozwój zawodowy może być realizowany przez kształcenie podyplomowe lub doskonalenie zawodowe.

W myśl art. 77 ust. 1 ustawy o zawodzie farmaceuty, farmaceuta ma obowiązek doskonalenia zawodowego przez samokształcenie oraz udział w kursach realizowanych:

1)metodą wykładów, seminariów, warsztatów oraz ćwiczeń;

2)za pośrednictwem sieci internetowej z ograniczonym dostępem, zakończonych testem.

W świetle art. 77 ust. 2 ustawy o zawodzie farmaceuty kursy, o których mowa w ust. 1, organizują jednostki szkolące, NIA oraz okręgowe izby aptekarskie.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy o zawodzie farmaceuty należy przyjąć, że szkolenia przeprowadzane przez Panią służą doskonaleniu zawodowemu farmaceutów. Szkolenia organizowane na zlecenie organów samorządu farmaceutycznego są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 628), zwanej dalej jako „u.s.p.p.”, samorząd zawodowy pielęgniarek i położnych, zwany dalej "samorządem", reprezentuje osoby wykonujące zawody pielęgniarki i położnej oraz sprawuje pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony.

Stosownie do art. 11 ust 1 u.s.p.p., członkowie samorządu mają prawo:

1)wybierać i być wybierani do organów izb, z zastrzeżeniem art. 12 oraz art. 13 ust. 2-4;

2)korzystać z pomocy izb w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz ochrony właściwych warunków wykonywania zawodu;

3)korzystać z ochrony i pomocy prawnej izb;

4)korzystać z innych świadczeń izb i działalności samopomocowej.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2 u.s.p.p. członkowie samorządu są obowiązani:

1)postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz zasadami wykonywania zawodu określonymi w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej;

2)sumiennie wykonywać obowiązki zawodowe;

3)przestrzegać uchwał organów izb;

4)regularnie opłacać składkę członkowską;

5)aktualizować dane w rejestrze pielęgniarek i rejestrze położnych.

Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. z 2024 r. poz. 814) pielęgniarka i położna mają obowiązek stałego aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych oraz prawo do doskonalenia zawodowego w różnych rodzajach kształcenia podyplomowego.

Treść przekazywana uczestnikom szkolenia niewątpliwie wywiera wpływ na jakość pracy farmaceutów, pielęgniarek i położnych. Dzięki udziałowi w szkoleniach ich uczestnicy mają możliwość szkolenia zawodowego, którego formy i zasady określają przepisy odrębne oraz przepisy korporacyjne.

Szkolenia prowadzone są w taki sposób, że spełniają kryteria określone w ustawach, a potwierdzeniem spełnienia tych kryteriów jest przyznawanie punktów dla słuchaczy.

W odniesieniu do szkoleń nieobowiązkowych dla przedstawicieli innych zawodów medycznych należy wskazać, że:

Stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty (Dz. U. z 2024 r. poz. 676), zwanej dalej jako „ustawa o zawodzie farmaceuty”, farmaceuta ma prawo i obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych.

Zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy o zawodzie farmaceuty, ustawiczny rozwój zawodowy może być realizowany przez kształcenie podyplomowe lub doskonalenie zawodowe.

W myśl art. 77 ust. 1 ustawy o zawodzie farmaceuty, farmaceuta ma obowiązek doskonalenia zawodowego przez samokształcenie oraz udział w kursach realizowanych:

1)metodą wykładów, seminariów, warsztatów oraz ćwiczeń;

2)za pośrednictwem sieci internetowej z ograniczonym dostępem, zakończonych testem.

W świetle art. 77 ust. 2 ustawy o zawodzie farmaceuty, kursy o których mowa w ust. 1, organizują jednostki szkolące, NIA oraz okręgowe izby aptekarskie.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy o zawodzie farmaceuty należy przyjąć, że szkolenia przeprowadzane przez Wnioskodawczynię służą doskonaleniu zawodowemu farmaceutów. Szkolenia organizowane na zlecenie organów samorządu farmaceutycznego są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 628), zwanej dalej jako „u.s.p.p.”, samorząd zawodowy pielęgniarek i położnych, zwany dalej "samorządem", reprezentuje osoby wykonujące zawody pielęgniarki i położnej oraz sprawuje pieczę nad należytym wykonywaniem tych zawodów w granicach interesu publicznego i dla jego ochrony.

Stosownie do art. 11 ust 1 u.s.p.p., członkowie samorządu mają prawo:

1)wybierać i być wybierani do organów izb, z zastrzeżeniem art. 12 oraz art. 13 ust. 2-4;

2)korzystać z pomocy izb w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz ochrony właściwych warunków wykonywania zawodu;

3)korzystać z ochrony i pomocy prawnej izb;

4)korzystać z innych świadczeń izb i działalności samopomocowej.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2 u.s.p.p., członkowie samorządu są obowiązani:

1)postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz zasadami wykonywania zawodu określonymi w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej;

2)sumiennie wykonywać obowiązki zawodowe;

3)przestrzegać uchwał organów izb;

4)regularnie opłacać składkę członkowską;

5)aktualizować dane w rejestrze pielęgniarek i rejestrze położnych.

Zgodnie z art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 814) pielęgniarka i położna mają obowiązek stałego aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych oraz prawo do doskonalenia zawodowego w różnych rodzajach kształcenia podyplomowego.

Treść przekazywana uczestnikom szkolenia niewątpliwie wywiera wpływ na jakość pracy farmaceutów, pielęgniarek i położnych. Dzięki udziałowi w szkoleniach ich uczestnicy mają możliwość szkolenia zawodowego, którego formy i zasady określają przepisy odrębne oraz przepisy korporacyjne.

Organizacja podmiotów gospodarczych (np. koncernów farmaceutycznych) nie jest regulowana przepisami prawa. W niektórych przypadkach podmioty te muszą uzyskać stosowne zezwolenia lub koncesje, jednakże przepisy prawa nie nakładają obowiązku doskonalenia zawodowego pracowników.

Przepisy prawa powszechnie obowiązującego nie nakładają obowiązku tworzenia samorządów zawodowych, dlatego nie obowiązują wewnętrzne przepisy korporacyjne. W związku z tymi okolicznościami nie znajdzie zastosowania przesłanka opisana w lit. a ww. przepisu z uwagi na nieobowiązywanie odrębnych przepisów.

Szkolenia dla lekarzy, pracowników podmiotów gospodarczych, przedstawicieli innych zawodów medycznych nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów prawa oświatowego.

Wedle Pani wiedzy szkolenia przez nią prowadzone nie są finansowane z środków publicznych.

Szkolenia odbywają się pod patronatem/kontrolą organizatora szkolenia, którymi są m.in. (…), (…), (…), jak również (…). Organizator szkolenia zabiega, aby w izbach było to szkolenie punktowane. To nie są szkolenia przeddyplomowe czy podyplomowe służące uzyskaniu specjalizacji, w których został ułożony program kształcenia specjalizacyjnego. Nad szkoleniami przeddyplomowymi i podyplomowymi w ramach obowiązkowego szkolenia specjalizacyjnego sprawują bezpośredni nadzór instytucje państwowe. Szkolenia prowadzone przez Panią są szkoleniami podyplomowymi - podnoszącymi kompetencje w ramach obowiązku ciągłego podnoszenia kwalifikacji, a nie w ramach szkolenia specjalizacyjnego. Instytucje państwowe nie sprawują nadzoru nad szkoleniem ciągłym, bowiem nad tym nadzór sprawuje samorząd.

W odniesieniu do ceny szkoleń to nie jest ona ustalana na warunkach rynkowych, bowiem uczestnictwo w tego typu szkoleniach wiąże się z kosztem ok. kilku tysięcy złotych. Szkolenia są dla uczestników darmowe lub wiążą się z symboliczną opłatą w wysokości ok. 200 zł. Koszt szkolenia pokrywa organizator np. (…). Uczestnicy najczęściej nie płacą za szkolenia.

W żaden sposób nie ma Pani wpływu na finalną cenę czy sposób jej ustalenia dla odbiorcy końcowego. Odpowiada Pani za przeprowadzenie wykładów merytorycznych. Organizator szkolenia określa temat i sposób prezentacji. Podobnie organizator wskazuje przedział czasowy, w którym szkolenie ma się odbyć i miejsce szkolenia, np. aula/szkolenie online.

Jest Pani profesorem nauk medycznych i nauk o zdrowiu, specjalistką w zakresie pediatrii, epidemiologii. Prowadzenie szkoleń stanowi dla Pani nierozłączną część rozwoju naukowego.

Pani zarówno szkoli, jak i jest Pani szkolona przez innych lekarzy. Rynek usług szkoleń z zakresu medycyny jest na tyle szeroki, a popyt tak wysoki, że praktycznie każdy podmiot świadczący tego typu usługi w sposób profesjonalny znajdzie na nim swoje miejsce i zainteresowanie ich zakupem.

Zwolnienie z VAT ma niewiele wspólnego z konkurencyjnością usług, bowiem na tym rynku nie konkuruje się ceną świadczonych usług.

Jest Pani podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 450) i w ramach działalności leczniczej dochodzi do wykonywania zawodu lekarza.

Świadczy Pani usługi w postaci konsultacji pediatrycznych oraz epidemiologicznych. Udziela Pani konsultacji bezpośrednio na rzecz pacjentów lub pośrednio na ich rzecz konsultując konkretne przypadki z innymi lekarzami szpitala omawiając leczenie chorób, antybiotykoterapię etc. Odpowiada Pani za bezpieczeństwo epidemiologiczne szpitala.

Poza konsultacjami pediatrycznymi, pytaniem nr 6 wniosku objęte są konsultacje epidemiologiczne.

Nie piastuje Pani funkcji administracyjnych. Świadczy Pani usługi lekarskie.

Wszystkie usługi na rzecz szpitali i podmiotów gospodarczych, objęte pytaniem nr 6 wniosku, świadczy Pani w celu terapeutycznym w ramach opieki medycznej nad pacjentem.

Wszystkie usługi na rzecz szpitali i podmiotów gospodarczych, objęte pytaniem nr 6 wniosku, służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia konkretnych pacjentów. Praca lekarza na tym polega.

Na pytanie czy wynagrodzenie, które Pani otrzymuje za wykonywane usługi przygotowania publikacji naukowej, usługi zrecenzowania publikacji naukowej czy materiałów edukacyjnych dla lekarzy lub pacjentów oraz usługi udziału w debacie o charakterze naukowym stanowi przychody, o których mowa w przepisach art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) wskazała Pani, że nie jest zatrudniona w oparciu o stosunek pracy.

Na pytanie czy wynagrodzenie, które otrzymuje Pani za wykonywane usługi przygotowania publikacji naukowej, usługi zrecenzowania publikacji naukowej czy materiałów edukacyjnych dla lekarzy lub pacjentów oraz usługi udziału w debacie o charakterze naukowym stanowi przychody, o których mowa w przepisach art. 13 pkt 2-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli tak, to z którego punktu art. 13 ww. ustawy, wskazała Pani, że do tej pory usługi przygotowania publikacji naukowej, usługi zrecenzowania publikacji naukowej czy materiałów edukacyjnych dla lekarzy wykonywała Pani w oparciu o umowę o dzieło, jednakże realizowała ją w związku z działalnością gospodarczą. Natomiast w następstwie przygotowania odpowiedzi na zadane przez Dyrektora KIS pytania, powzięła Pani wątpliwość czy przychody/dochody uzyskiwane w ramach tej części swojej działalności tj. przygotowania publikacji naukowej, usługi zrecenzowania publikacji naukowej czy materiałów edukacyjnych dla lekarzy lub pacjentów oraz usługi udziału w debacie o charakterze naukowym nie powinny być kwalifikowane do źródeł z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 13 pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzystać tym samym z prawa do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 22 ust. 9 pkt 3) w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazała Pani, że zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska przez Dyrektora KIS w tej sprawie.

Na pytanie czy zawiera Pani umowy na świadczenie usług przygotowania publikacji naukowej, usług zrecenzowania publikacji naukowej czy materiałów edukacyjnych dla lekarzy lub pacjentów oraz usług udziału w debacie o charakterze naukowym i jeśli tak to jakiego rodzaju wskazała Pani, że odpowiedzi udzieliła Pani powyżej. Umowa zawiera zakres opracowania danego zlecenia oraz wynagrodzenie. Kwestie treści i zawartości merytorycznej pozostają w Pani gestii. Umowy były zawierane z wydawnictwami specjalizującymi się w obszarze medycyny.

Zazwyczaj nie dochodzi do zawarcia umowy w formie pisemnej. W przypadku udziału w debacie merytorycznej zazwyczaj jest to zaproszenie, które otrzymuje Pani od organizatora. W przypadku publikacji zdarza się, że ustalenia z wydawnictwem są czynione wyłącznie poprzez korespondencję e- mail, ale też zawierane są umowy w formie pisemnej na przygotowanie treści publikacji czy materiałów. Zwykle zapytania/zaproszenia zawierają propozycję wynagrodzenia ze strony Zleceniodawcy, które w drodze wyjątku podlega negocjacjom.

Wynagrodzenie jest co do zasady stałe, ale jego wysokość może się różnić w zależności od zlecenia. Jego wysokość jest uzależniona od zaangażowania, czasu potrzebnego na jego realizację i nakładu pracy, przygotowania się do debaty, przeglądzie piśmiennictwa, aktualnych danych i ich weryfikacji. Wysokość wynagrodzenia najczęściej proponowana jest przez organizatora szkolenia.

Ma Pani wpływ na wysokość proponowanego jej wynagrodzenia jedynie w zakresie możliwych negocjacji. Zazwyczaj propozycja wynagrodzenia przedstawiana jest przez Zleceniodawcę.

Pani ponosi głównie ryzyko wizerunkowe. Ryzyko gospodarcze ogranicza się do ewentualnej utraty przyszłych zleceń. Nie ponosi Pani odpowiedzialności za rezultaty gospodarcze publikacji, których jest autorką. Pani wynagrodzenie nie jest uzależnione od wyników sprzedaży czy nakładów publikacji.

Ponosi Pani koszty dojazdów na debaty, koszty edukacji własnej.

Pani ponosi odpowiedzialność przede wszystkim przed wydawcą. Możliwość jakiej odpowiedzialności wobec osób trzecich dostrzega Dyrektor KIS? Nie odpowiada Pani za sytuację ekonomiczną wydawnictwa. W razie wydania publikacji, która zawierałaby rażące błędy/pomyłki straciłaby Pani możliwość współpracy z wydawnictwami, a w odbiorze publicznym te błędy/pomyłki obciążałyby Pani nazwisko.

Prowadzi Pani szkolenia nieobowiązkowe i niepunktowane zarówno dla lekarzy, jak również dla przedstawicieli innych zawodów medycznych. Prowadzone przez Panią szkolenia związane są z Pani specjalizacją - skupiają się wokół tematyki epidemiologii, szczepień dla osób dorosłych, szczepień przeznaczonych dla kobiet w ciąży. Szkolenia organizowane są przez towarzystwa naukowe, firmy farmaceutyczne. firmy edukacyjne, fundacje - często w ramach informowania o nowych szczepieniach/produktach leczniczych. Okoliczność organizacji szkolenia niepunktowanego lub punktowanego pozostaje bez wpływu na tematykę prowadzonych przez Panią szkoleń.

Nie każdy udział w szkoleniu prowadzonym przez Panią zapewnia zdobycie punktów edukacyjnych. Szkolenie punktowane musi nastąpić z inicjatywy organizatora. W celu organizacji szkolenia punktowanego organizator musi wystąpić do właściwej izby lekarskiej lub (…). Okoliczność czy szkolenie jest punktowane pozostaje poza Pani sprawstwem.

To w gestii organizatora szkolenia leży organizacja szkolenia w taki sposób aby było ono punktowane. Niezależnie od tego czy szkolenie jest punktowane prowadzi Pani takie same szkolenia, które leżą w zakresie jej specjalizacji. Niezależnie od tego czy szkolenia są punktowane czy punktowane nie są w Pani ocenie stanowią one usługi kształcenia zawodowego.

W zakresie kształtowania ogólnych zasad swego działania w zakresie organizowanych nieobowiązkowych i niepunktowanych szkoleń dla lekarzy i przedstawicieli innych zawodów medycznych nie ma Pani dowolności. W zakresie organizacji nieobowiązkowych i niepunktowanych szkoleń dla lekarzy dominującą rolę odgrywa organizator szkolenia. Podobnie w zakresie zasad Pani działania - to organizator wskazuje tematykę szkolenia, datę, czas trwania, miejsce szkolenia, sposób jego przeprowadzenia (online/stacjonarnie), zbiera ankiety po szkoleniu itp. W Pani gestii pozostają aspekty merytoryczne prowadzonego szkolenia.

Organizatorzy szkoleń/kursów, którymi są (…), (…), (…), jak również (…) posiadają kontrolę nad prowadzonymi przez Panią szkoleniami.

Powyższe instytucje kontrolują czy prelegent posiada odpowiedni dorobek naukowy. Po szkoleniach organizowane są ankiety satysfakcji po szkoleniu, a w tym dotyczące oceny merytorycznej szkolenia. Ankiety wypełniają uczestnicy szkolenia. Gdyby szkolenia okazywały się niesatysfakcjonujące lub nie dostarczały odpowiedniej wartości organizatorzy szkoleń z wysokim prawdopodobieństwem nie byłaby Pani zapraszana przez organizatorów w charakterze prelegenta. Organizator szkolenia określa temat i sposób prezentacji. Podobnie organizator wskazuje przedział czasowy, w którym szkolenie ma się odbyć i miejsce szkolenia np. aula/szkolenie online. W większości szkolenia są bezpłatne dla uczestników szkolenia. Jakość jest zapewniona przez organizatorów (…) posiada taki program nauczania. Wedle Pani wiedzy inne organizacje wskazane w pytaniu nie działają w oparciu o programy. Szkolenia odbywają się pod patronatem/kontrolą organizatora szkolenia, którymi są m.in. (…), (…), (…), jak również (…). Organizator szkolenia zabiega, aby w izbach było to szkolenie punktowane. To nie są szkolenia przeddyplomowe czy podyplomowe służące uzyskaniu specjalizacji, w których został ułożony program kształcenia specjalizacyjnego. Nad szkoleniami przeddyplomowymi i podyplomowymi w ramach obowiązkowego szkolenia specjalizacyjnego sprawują bezpośredni nadzór instytucje państwowe. Szkolenia prowadzone przez Panią są szkoleniami podyplomowymi - podnoszącymi kompetencje w ramach obowiązku ciągłego podnoszenia kwalifikacji, a nie w ramach szkolenia specjalizacyjnego. Instytucje państwowe nie sprawują nadzoru nad szkoleniem ciągłym, bowiem nad tym nadzór sprawuje samorząd.

W odniesieniu do ceny szkoleń to nie jest ona ustalana na warunkach rynkowych, bowiem uczestnictwo w tego typu szkoleniach wiąże się z kosztem ok. kilku tysięcy złotych. Szkolenia są dla uczestników darmowe lub wiążą się z symboliczną opłatą w wysokości ok. 200 zł. Koszt szkolenia pokrywa organizator np. (…). Uczestnicy najczęściej nie płacą za szkolenia. W żaden sposób nie ma Pani wpływu na finalną cenę czy sposób jej ustalenia dla odbiorcy końcowego. Odpowiada Pani za przeprowadzenie wykładów merytorycznych.

Umowy o świadczenie usługi przygotowania publikacji naukowej, usługi zrecenzowania publikacji naukowej czy materiałów edukacyjnych dla lekarzy lub pacjentów oraz usługi udziału w debacie o charakterze naukowym były dotychczas zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jednakże powzięła Pani poważne wątpliwości czy przychody z tytułu wykonywania ww. umów powinny być kwalifikowane do źródła przychodów w postaci pozarolniczej działalności gospodarczej. W Pani ocenie pomimo treści zawartych umów stany faktyczne, które mają źródło w zawartych umowach wskazują, że osiągane przychody powinny zostać przypisane do źródła przychodów w postaci działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT).

Świadczy przede wszystkim o tym okoliczność, że w związku z wykonywanymi ww. usługami definicja działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT pozostaje niespełniona.

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej wskazuje, że przedmiotem Pani działalności gospodarczej są praktyka lekarska specjalistyczna (PKD: 86.22.Z), a także pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD: 85.59.B).

Zleceniodawcy ustalają terminy wykonania umów. Zleceniodawcy ustalają również tematy wykonywanych dzieł. Usługi nie są wykonywane pod bezpośrednim kierownictwem zleceniodawców, ani w określonym miejscu i czasie.

Uzyskuje Pani przychody z działalności publicystycznej oraz działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 24 z późn. zm., dalej: „UPAPP”) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Dzieło jest przejawem działalności twórczej, jeśli jest nowe przynajmniej dla jego autora. Nie może ono zostać w całości zapożyczone z istniejącego zasobu dóbr intelektualnych. Przesłankę przejawu działalności twórczej należy zatem rozumieć jako posiadanie przez utwór nowości subiektywnej (nowości dla twórcy). Istnienie tej przesłanki nie wystarczy dla powstania ochrony. Wiele osób może stworzyć bardzo podobne przedmioty, które nie będą się nawzajem wyróżniać. Dlatego aby nie rozszerzać niepotrzebnie zakresu ochrony przyznawanej twórcom, ustawodawca wymaga od utworu dodatkowej przesłanki - indywidualnego charakteru. Przesłanki uznania przedmiotu za utwór muszą być spełnione łącznie (zob. A. Niewęgłowski [w:] Prawo autorskie. Komentarz, Warszawa 2021, art. 1).

Wykonywana przez Panią praca ma charakter twórczy i indywidualny. Powstające dzieła cechują się nowością oraz indywidualnym charakterem. Jest Pani wysoko wykwalifikowaną specjalistką w swojej branży. Powstanie podobnego dzieła o podobnych walorach merytorycznych jest możliwe, aczkolwiek mało prawdopodobne. Niewątpliwie ww. działalność ma charakter twórczy, która ustalana jest w postaci tekstów publikacji naukowej, recenzji, materiałów edukacyjnych dla lekarzy lub pacjentów. Podsumowując, wykonywana przez Panią praca w ramach umowy o dzieło ma charakter twórczy w rozumieniu przepisów UPAPP, której efektem jest powstanie utworu.

Zgodnie z art. 8 ust. 1-2 UPPAP prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że jest Pani twórcą w rozumieniu UPPAP. Przychody z tytułu ww. umów o dzieło wynikają z korzystania przez Panią z praw autorskich i zależnych lub rozporządzania tymi prawami. Jako twórca przenosi Pani wskutek zawartych umów prawa autorskie na rzecz wydawców.

Umowy co do zasady nie obejmują innych czynności, które nie są przedmiotem praw autorskich. Zdarza się, że umowy obejmują zwrot kosztów przejazdów (jeśli dotyczy). Są one wyodrębnione od pozostałej części wynagrodzenia wskazanej w umowie o dzieło.

Efektem wykonywania prac na podstawie umów o dzieło są najczęściej artykuły naukowe, jak również inne publikacje naukowe. Na przykład w toku realizacji jednej z umów powstało dzieło w postaci opracowanych artykułów, wraz z koniecznymi zdjęciami, rycinami i tabelami, pt. „(…)”.

Dzieła tworzone przez Panią w ramach umowy o dzieło stanowią utwory w rozumieniu ustawy UPPAP, które podlegają ochronie prawno-autorskiej.

Z zawartych umów o dzieło wynika, że w związku z wykonywaniem pracy twórczej następuje przeniesienie na Zamawiającego (wydawnictwo) autorskich praw majątkowych i zależnych do stworzonego utworu. Umowy zawierają takie postanowienia, jak na przykład “Z dniem wykonania Dzieła zgodnie z § 1 Umowy, Twórca przenosi na Wydawcę autorskie prawa majątkowe przysługujące Twórcy do Dzieła, tj. prawa do nieograniczonego terytorialnie i czasowo rozporządzania Dziełem, w dowolny sposób, w całości lub w części, w nieograniczonej ilości, na polach eksploatacji określonych w art. 50 u.p.a.p.p, tj.:

1)w zakresie utrwalania i zwielokrotniania Dzieła - wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Dzieła, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;

2)w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których Dzieło utrwalono - wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy;

3)w zakresie rozpowszechniania Dzieła w sposób inny niż określony w pkt 2 - publicznego wykonania, wystawienia, wyświetlenia, odtworzenia oraz nadawania i reemitowania, a także publicznego udostępniania Dzieła w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym (np. przez Internet).”

Weryfikacja dzieła następuje w ten sposób, że artykuł trafia do recenzji wydawnictwa i redaktor naczelny wydawnictwa podejmuje decyzję o publikacji.

Wynagrodzenie nie obejmuje honorarium autorskiego. Wynagrodzenie jest ustalane z góry w umowie o dzieło. Wynagrodzenie obejmuje realizację dzieła oraz przeniesienie praw autorskich. Wynagrodzenie ustalane jest co do zasady kwotowo.

Pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych

Czy przychody/dochody uzyskiwane w ramach tej części swojej działalności tj. przygotowania publikacji naukowej, usługi zrecenzowania publikacji naukowej czy materiałów edukacyjnych dla lekarzy lub pacjentów oraz usługi udziału w debacie o charakterze naukowym nie powinny być kwalifikowane do źródeł z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 13 pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzystać tym samym z prawa do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 22 ust. 9 pkt 3) w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 4) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Stoi Pani na stanowisku, że przychody/dochody uzyskiwane w ramach tej części działalności tj. przygotowania publikacji naukowej, usługi zrecenzowania publikacji naukowej czy materiałów edukacyjnych dla lekarzy lub pacjentów oraz usługi udziału w debacie o charakterze naukowym powinny być kwalifikowane do źródeł z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzystać tym samym z prawa do rozpoznania kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Uzasadnienie Pani stanowiska:

Zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy o PIT za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód;

Jak stanowi art. 22 ust. 9b pkt 4 ustawy o PIT przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu działalności publicystycznej.

Z drugiej strony należy zauważyć, że zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT poprzez działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Dodatkowo, jak stanowi art. 5b ust. 1 ustawy o PIT za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z powyższym oraz przedstawionym stanem faktycznym wykonuje Pani działalność naukową, oświatową i publicystyczną, co wpisuje się w art. 13 pkt 2 ustawy o PIT. Z drugiej strony Pani działalność nie posiada charakteru zorganizowanego i ciągłego.

Nie poszukuje Pani aktywnie klientów - nie prowadzi działalności handlowej. Nie przyjmuje Pani płatności od kupujących artykułów/publikacji, których jest autorką.

Nie posiada Pani zaplecza osobowego i sprzętowego, które pozwalałoby na prowadzenie działalności wydawniczej. Nie jest Pani samodzielnym wydawcą - korzysta Pani z profesjonalnego wydawnictwa przy publikowaniu dzieł. Nie posiada Pani swobody w zakresie publikowanych treści - tematyka jest narzucana przez zewnętrznego, niezależnego wydawcę.

Odpowiedzialność wobec osób trzecich za sprzedane publikacje ponosi wydawca, który jest zlecającym wykonanie czynności (dzieła). Nie ponosi Pani ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością oprócz ryzyka wizerunkowego. Realne ryzyko finansowe fiaska sprzedażowego ponosi wydawca.

Mając na uwadze powyższe wnosi Pani o uznanie swojego stanowiska za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodów są:

  • działalność wykonywana osobiście (pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

O kwalifikacji do danego źródła przychodu przesądza treść danej umowy, nie zaś forma zawiązania stosunku prawnego (umowa o dzieło, czy umowa zlecenia).

Jednocześnie prawidłowa kwalifikacja do właściwego źródła przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga przeanalizowania wszystkich okoliczności faktycznych sprawy, w ramach których przychody te są uzyskiwane.

Stosownie do art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Ze wskazanego przepisu wynika, że w ramach źródła przychodów z działalności gospodarczej kwalifikowane są te przychody, których tytuł uzyskiwania nie pozwala ich zakwalifikować do innych źródeł wymienionych w przywołanym wcześniej art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 tej ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychody z działalności wykonywanej osobiście zostały natomiast uregulowane w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 13 pkt 2 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 3 tejże ustawy:

Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się: z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W opisie sprawy wskazała Pani wprost, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, której przedmiotem są praktyka lekarska specjalistyczna (PKD: 86.22.Z), a także pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD: 85.59.B).

Uzyskuje Pani przychody m.in. ze świadczenia usługi przygotowania publikacji naukowej, usługi zrecenzowania publikacji naukowej czy materiałów edukacyjnych dla lekarzy lub pacjentów oraz usługi udziału w debacie o charakterze naukowym. Wskazała Pani jednoznacznie, że usługi te wykonuje Pani w oparciu o umowę o dzieło, jednakże realizuje ją Pani w związku z działalnością gospodarczą. Umowy są - jak Pani wskazała u uzupełnieniu do wniosku - zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wątpliwości Pani sprowadzają się do ustalenia, czy może Pani przychód uzyskany z umowy o dzieło zawartej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozliczać jako działalność wykonywaną osobiście na podstawie art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym może Pani rozpoznać koszty uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b.

Podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy ma okoliczność, czy umowy o świadczenie usługi przygotowania publikacji naukowej, usługi zrecenzowania publikacji naukowej czy materiałów edukacyjnych dla lekarzy lub pacjentów oraz usługi udziału w debacie o charakterze naukowym, zawierane będą w ramach prowadzonej przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej.

Decydujące znaczenie ma więc treść umowy o dzieło, a zgodnie z zasadą swobody umów strony mogą właściwie dowolnie ułożyć stosunek cywilnoprawny. Przepisy podatkowe nie wprowadzają ograniczenia, zakazu wykonywania w ramach działalności wykonywanej osobiście tych samych czynności, które są przedmiotem działalności gospodarczej.

Tym samym, jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalności gospodarczą, zawiera umowę o dzieło w celu świadczenia określonych usług na rzecz innego podmiotu prawa, której zakres pokrywa się z przedmiotem prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, a z treści umowy nie wynika, aby była ona zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wówczas przychody z tytułu takiej umowy będą kwalifikowane jako pochodzące ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. z działalności wykonywanej osobiście.

Zatem w analizowanej sprawie z uwagi na prowadzenie przez Panią działalności gospodarczej w zakresie - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD: 85.59.B) oraz zawarcie umowy o dzieło w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przychody z tytułu świadczenia usług zrecenzowania publikacji naukowej czy materiałów edukacyjnych dla lekarzy lub pacjentów oraz usług udziału w debacie o charakterze naukowym, powinny być zaliczane do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza. Wyklucza to jednocześnie możliwość ich rozliczania jako działalność wykonywaną osobiście na podstawie art. 13 pkt 2 tej ustawy oraz rozpoznania kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 22 ust. 9 pkt 3 w zw. z art. 22 ust. 9b ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Pani uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Przy wydawaniu interpretacji indywidualnych w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku - nie prowadzę postępowania dowodowego. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku opis zdarzenia różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.