Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W odpowiedzi na wezwanie uzupełnili go Państwo 1 sierpnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Fundacja X realizuje swoje projekty z darowizn otrzymanych od osób prawnych. Jest organizacją non-profit, której celem statutowym jest wspieranie projektów na rzecz:

(...)

W 2024 r. Fundacja realizowała projekty m.in.: (...).

Regulamin finansowania i realizacji tych projektów stanowi m.in., że:

(...)

W sprawozdaniu podaje konkretne dokumenty (nr faktur, paragonów fiskalnych lub rachunki) na podstawie których został sfinansowany wydatek. Faktury/paragony/rachunki te zostały opłacone fizycznie z rachunku bankowego Fundacji. Grantobiorca nigdy nie otrzymuje środków pieniężnych.

Uchwałą nr (…) z 2024 r. Zarząd Fundacji zatwierdził wydatki w kwocie (…) zł poniesione w ramach (...).

Zgodnie z zawartymi z Grantobiorcami umowami zasada przekazania dotacji (grantu) została określona w § 5 tych Umów tj.:

1)Grantobiorca składa do Fundacji pisemne zamówienie na zakup towarów, usług - niezbędnych do wykonania danego etapu realizacji projektu (faktury, paragony, rachunki),

2)Fundacja dokonuje zapłaty ze środków dotacji, za materiały, towary i usługi zamówione przez Grantobiorcę (na podstawie ww. faktur, paragonów lub rachunków) i niezwłocznie przekazuje je Grantobiorcy.

Grantobiorca nie otrzymuje w żadnym momencie fizycznie jakichkolwiek środków pieniężnych.

Grantobiorcy zrealizowali w 2024 r. (...) projekty pod nazwą:

(...).

W związku z powyższym powstały wątpliwości odnośnie obowiązków Fundacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT), które mogą spoczywać na Fundacji zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Fundacja za 2024 r. od ww. kwot nie potrąciła podatku dochodowego oraz nie wykazała ich w PIT-11 Grantobiorców z uwagi na brak w Jej ocenie przychodu osiągniętego przez Grantobiorców. Wykazanie ww. kwot w informacji PIT-11 jako dofinansowanie w konkursie grantowym dla osób indywidualnych, spowodowałoby obciążenie dla Grantobiorcy w postaci zapłaty podatku dochodowego od ww. kwoty.

Grantobiorcy nie otrzymują fizycznie tych środków od Fundacji i jest to wyłącznie ich praca społeczna, za którą nie otrzymują żadnego wynagrodzenia. Obciążenie ich dodatkowo podatkiem skutkowałoby brakiem jakiegokolwiek zainteresowania projektami realizowanymi przez Fundację, które (...).

Brak jest skonkretyzowanych przepisów dotyczących rozliczania tego typu grantów, które nie są wypłacane fizycznie Grantobiorcom i trudno w sposób jednoznaczny wskazać czy powinny być wykazywane w PIT-11 i czy powinny być opodatkowane, czy też mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego. Środki finansowe jakimi Fundacja opłacała faktury i inne dok. dot. kosztów realizowanych projektów pochodzą z darowizn osób prawnych i nie może mieć tu zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie ma też zastosowania art. 20 ust. 1 ww. ustawy, gdyż opłaty ponoszone z tytułu kosztów realizowanych projektów były opłacane przez Fundację a Grantobiorcy tylko angażowali się kierując wykonaniem projektu.

Uzupełniając wniosek wyjaśnili Państwo, że nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez Grantobiorców wyłącznie na potrzeby realizacji wskazanych we wniosku projektów.

W opisie zdarzenia przedstawionym we wniosku, Wnioskodawca projektu lub Opiekun projektu (w przypadku, gdy projekt zgłasza grupa nieformalna), z chwilą uzyskania dofinansowania staje się Grantobiorcą.

W związku z tym używane w piśmie pojęcia „Wnioskodawca”, „Opiekun projektu” i „Grantobiorca” stosowane są zamiennie. W każdym tym przypadku chodzi o osobę fizyczną, z którą Fundacja zawarła umowę na realizację projektu.

Wskazane w opisie zdarzenia (...) są Wnioskodawcami projektów, a jednocześnie - po przyznaniu środków - stały się Grantobiorcami.

Pytanie

Czy Fundacja postąpiła słusznie nie potrącając zaliczki na podatek i nie wykazując poszczególnych Grantobiorców w informacji o przychodach PIT-11?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Fundacji nie ma ona obowiązku wystawiać PIT-11 Grantobiorcom w związku z tym, że nie otrzymują oni fizycznie środków pieniężnych z grantu i tym samym nie stanowi on ich przychodu i nie powinien być opodatkowany.

Środki finansowe jakimi Fundacja opłacała za faktury i inne dok. dot. kosztów realizowanych projektów pochodzą z darowizn osób prawnych i nie może mieć tu zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie ma też zastosowania art. 20 ust. 1 ww. ustawy, gdyż opłaty ponoszone z tytułu kosztów realizowanych projektów były opłacane przez Fundację a Grantobiorcy tylko angażowali się kierując wykonaniem projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przychód jest określonym przyrostem majątkowym po stronie podatnika, realną korzyścią majątkową podatnika. Ustawodawca przyjął zasadę, że przychodami są:

1)pieniądze i wartości pieniężne, które:

·zostały otrzymane przez podatnika – czyli takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik rzeczywiście „dostał, odebrał, zainkasował, objął w posiadanie”;

·zostały postawione do dyspozycji podatnika – czyli takie przysporzenia, które zostały mu faktycznie udostępnione/przekazane do odbioru; takie pieniądze i środki pieniężne, które podatnik ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy i wartości pieniężnych i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone pieniądze i wartości pieniężne do dyspozycji podatnika;

2)wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń – czyli takie przysporzenia majątkowe, które mają postać:

·świadczeń w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa);

·nieodpłatnych świadczeń innych niż świadczenia w naturze (np. otrzymane usługi).

Pojęcie przychodu wiąże się zatem z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku. Przychodami w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być tylko takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego. Skoro bowiem przychód jest określonym przyrostem majątkowym po stronie podatnika jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.

Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.

Źródła przychodów zostały określone przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie art. 42a ust. 1 ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z opisu zdarzenia wynika, że jako Fundacja realizują Państwo swoje projekty z darowizn otrzymanych od osób prawnych. Są Państwo organizacją non-profit, której celem statutowym jest wspieranie projektów na rzecz:

(...)

W 2024 r. realizowali Państwo projekty m.in.: (...).

Regulamin finansowania i realizacji tych projektów stanowi m.in., że:

(...)

W sprawozdaniu podaje konkretne dokumenty (nr faktur, paragonów fiskalnych lub rachunki) na podstawie których został sfinansowany wydatek. Faktury/paragony/rachunki te zostały opłacone fizycznie z rachunku bankowego Fundacji. Grantobiorca nigdy nie otrzymuje środków pieniężnych.

Uchwałą nr (...) z 2024 r. Zarząd Fundacji zatwierdził wydatki w kwocie (...)

poniesione w ramach (...) dla (...).

Zgodnie z zawartymi umowami z Grantobiorcami zasada przekazania dotacji (grantu) została określona w § 5 tych Umów tj.:

1)Grantobiorca składa do Fundacji pisemne zamówienie na zakup towarów, usług - niezbędnych do wykonania danego etapu realizacji projektu (faktury, paragony, rachunki),

2)Fundacja dokonuje zapłaty ze środków dotacji, za materiały, towary i usługi zamówione przez Grantobiorcę (na podstawie ww. faktur, paragonów lub rachunków) i niezwłocznie przekazuje je Grantobiorcy.

Grantobiorca nie otrzymuje w żadnym momencie fizycznie jakichkolwiek środków pieniężnych.

Grantobiorcy (...), jako pośrednicy, nie uzyskując za swoje zaangażowanie żadnych korzyści majątkowych.

Skoro zatem wskazane przez Państwa granty zostały w istocie przyznawane na realizację przez Grantobiorców projektów na rzecz (...), Grantobiorcy nie otrzymywali środków pieniężnych lecz ze środków pochodzących z grantów nabywali Państwo zamówione przez Grantobiorców towary i usługi niezbędne do wykonania danego etapu realizacji wskazanych we wniosku projektów to zgodzić się należy, że w przedstawionej sytuacji osoby te nie uzyskały przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Grantobiorcy nie otrzymali / nie mieli postawionych do dyspozycji środków pieniężnych, natomiast nabyte towary i usługi – jak Państwo wyjaśnili w uzupełnieniu – były wykorzystywane wyłącznie do realizacji projektów (...).

W konsekwencji, w przedstawionej sytuacji nie byli Państwo zobowiązani do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, jak też nie ciążył na Państwu obowiązek wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.