
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 czerwca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 25 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na powrót. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie organu – pismem z 11 lipca 2025 r. (data wpływu 15 lipca br.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W 2007 r. Wnioskodawczyni podjęła decyzję o wyjeździe do Szkocji, do miasta X, gdzie zaczęła pracować i żyć. Pracowała w wielu miejscach i u wielu pracodawców. Jedną z pierwszych prac Wnioskodawczyni była praca (...), pracowała tam (...). Drugim miejscem pracy było (...), gdzie Wnioskodawczyni (...). Wnioskodawczyni była zatrudniona również w firmie (...) jako (...). Wnioskodawczyni pracowała również w (...). W owym czasie Wnioskodawczyni wynajmowała mieszkanie, płaciła podatki dochodowe zgodnie z prawem brytyjskim. Wnioskodawczyni miała również wymienione prawo jazdy na brytyjskie, bo takie były wymagania, by można było prowadzić samochód. Wnioskodawczyni opłacała rachunki za prąd, gaz, wodę i śmieci.
W czasie pobytu w Szkocji, w Polsce nie prowadziła żadnej działalności gospodarczej ani zarobkowej. Rezydencją podatkową Wnioskodawczyni była Szkocja. To w tym kraju płaciła podatki, miała wymienione prawo jazdy, posiadała pozwolenie na pracę, które wówczas było wymagane. Wnioskodawczyni wynajmowała mieszkania w różnych dzielnicach miasta zanim zakupiła dom. Posiadała samochód i opłacała stosowne ubezpieczenia.
W roku 2012 Wnioskodawczyni zakupiła dom pod adresem (...), na który wzięła kredyt hipoteczny w banku. W (...) 2015 r. Wnioskodawczyni urodziła dziecko w szpitalu w (...). Córka posiada obywatelstwo brytyjskie, Wnioskodawczyni jako rodzic posiada status rezydenta UK. Córka po osiągnięciu wymaganego wieku poszła do szkoły. Wnioskodawczyni korzystała z usług brytyjskiej służby zdrowia, leczyła się tam.
W roku 2021 Wnioskodawczyni podjęła decyzję o przeprowadzeniu się do Polski. Wnioskodawczyni sprzedała dom, samochód i wszelkie inne dobra materialne. Do 28 stycznia 2022 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim, po tym okresie definitywnie zakończyła oficjalnie pracę na terenie UK.
Po powrocie do Polski Wnioskodawczyni zaczęła organizowanie swojego centrum życiowego, budowę domu i szukanie pracy – tym się zajęła. We wrześniu 2022 Wnioskodawczyni podjęła pracę w (...). Córka chodzi do podmiejskiej szkoły podstawowej w (...). Od tego czasu Polska jest nowym centrum życiowym Wnioskodawczyni, gdzie mieszka, pracuje, udziela się społecznie, płaci podatki i jest bardzo zadowolona.
Uzupełnienie wniosku
W okresie pobytu w Zjednoczonym Królestwie, czyli od 2007 do 2021 roku, kiedy Wnioskodawczyni mieszkała w Szkocji w Zjednoczonym Królestwie, była traktowana jako osoba w kontekście prawnym „tax residency”. Wnioskodawczyni była uznana za rezydenta podatkowego, który płaci podatki, respektowała prawo brytyjskie.
Związki Wnioskodawczyni z Polską w okresie od wyjazdu do Szkocji w 2007 r. aż do momentu powrotu były cały czas żywe i utrzymywane na różnych płaszczyznach. Wnioskodawczyni utrzymywała stały kontakt z rodziną i przyjaciółmi w Polsce zarówno telefoniczne, jak i przez regularne odwiedziny. Wnioskodawczyni starała się przyjeżdżać do Polski przynajmniej 3 razy do roku. Zawsze interesowała się sytuacją w kraju, śledziła wydarzenia polityczne i społeczne czytając polskie portale informatyczne i oglądając polską telewizję przez Internet. Podsumowując, mimo fizycznej nieobecności w Polsce przez pewien czas związek emocjonalny, kulturowy i rodzinny z krajem nigdy nie został zerwany. Powrót Wnioskodawczyni do Polski był naturalnym krokiem wynikającym z tych więzi.
W ciągu roku Wnioskodawczyni przyjeżdżała do Polski 2-3 razy. Głównym celem były odwiedziny rodziny i przyjaciół bądź wakacje, sprawy zdrowotne. Każdy pobyt trwał od 10 do 14 dni. Po każdym pobycie Wnioskodawczyni wracała do Szkocji – Wielkiej Brytanii, gdzie stale mieszkała i pracowała. Nigdy pobyt w Polsce nie przekroczył 183 dni.
Wnioskodawczyni formalnie była zameldowana w Polsce w domu rodzinnym, ale nie przebywała tam. Na stałe mieszkała i pracowała w Szkocji. Wnioskodawczyni posiadała konto bankowe w Polsce, na którym miała oszczędności w tym czasie, ale używała go sporadycznie. Jako rezydencję podatkową w banku Wnioskodawczyni miała zgłoszoną, zadeklarowaną Szkocję.
Wnioskodawczyni w Polsce posiada grunty, dwie działki – pierwszą, którą dostała od rodziców, a drugą zakupiła razem z mężem. Nie prowadziła na nich działalności rolniczej w tamtym czasie. Wnioskodawczyni nie miała żadnych źródeł dochodów. Nie posiadała kredytów i żadnych ubezpieczeń.
Do Polski Wnioskodawczyni przeprowadziła się na stałe pod koniec lipca 2021 r. Precyzując, przyleciała do Polski 30 lipca 2021 r. razem z rodziną, po zakończeniu pracy w Szkocji. Od tego momentu przeniosła swoje centrum życiowe wraz z rodziną ze Szkocji do Polski.
Data 28 stycznia 2022 r. jest to data, kiedy Wnioskodawczyni otrzymała ostatnie świadczenie z miejsca pracy w Szkocji, kiedy przebywała na zwolnieniu lekarskim. Jest to data kiedy ustał stosunek pracy z Wnioskodawczyni pracodawcą. Wnioskodawczyni posiada list od prawodawcy Tayside Contracts potwierdzający jej okres zatrudnienia.
Od kiedy Wnioskodawczyni przeniosła się do Polski, od lipca 2021 r., jej centrum interesów życiowych i centrum życiowe jest w Polsce. Od momentu powrotu do Polski Wnioskodawczyni przebywa w Polsce, w każdym roku podatkowym powyżej 183 dni.
Wnioskodawczyni jest w posiadaniu P60 end of Year Certificate od 2006 r. do roku 2022, czyli coroczne zeznania podatkowe bądź Certficate P45, posiada list od pracodawcy opinia, od kiedy do kiedy pracowała w owym miejscu. Wnioskodawczyni ma tylko kilka pasków wynagrodzeń z ostatnich lat 2020/2021 (nie wiele), nie były one konieczne w przechowywaniu, jeśli otrzymywało się z HM Revenue & Customs P45 bądź P60. W Szkocji w owym czasie nie było konieczności stosowania umowy o pracę, Wnioskodawczyni była ubezpieczona, także nie posiada nic takiego. Wnioskodawczyni posiada dokument z Home Office z 4 listopada 2019 r. potwierdzający jej status osoby osiedlonej, tj. (...)”. Dokument potwierdza, że Wnioskodawczyni mogła legalnie pracować w UK, korzystać ze służby zdrowia, studiować i uczyć się, do pobierania zasiłków i emerytury w UK.
W dalszym ciągu Wnioskodawczyni posiada rachunek bankowy w Banku (...) w Szkocji, jest w stanie cofnąć się do historii i wydrukować jakieś ostatnie operacje na koncie bankowym. Wnioskodawczyni jest w posiadaniu dokumentów potwierdzających wzięcie kredytu hipotecznego na dom, czyli (...), które potwierdzają, że w całości Wnioskodawczyni spłaciła kredyt hipotetyczny, stała się właścicielką domu, który sprzedała przez Agencję nieruchomości tuż przed wyjazdem.
Wnioskodawczyni posiada polskie obywatelstwo.
W (...) Wnioskodawczyni pracuje od 1 września 2022 r. na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony na stanowisku (...)
Pytanie
Czy Wnioskodawczyni ma prawo do skorzystania z ulgi na powrót od 2022 r. i na kolejne 4 lata?
Pani stanowisko w sprawie
Wnioskodawczyni przez 15 lat pracowała w Szkocji, gdzie pracowała zgodnie z prawem brytyjskim i odprowadzała podatki z tego tytułu. Po tym czasie Wnioskodawczyni przeniosła miejsce zamieszkania na terytorium Polski.
Z punktu widzenia ulga na powrót jest środkiem, który wspiera mobilność zawodową obywateli i wspomaga rozwój rynku pracy w Polsce. Zasady korzystania z tej ulgi są określone przez szereg warunków. Zdaniem Wnioskodawczyni, spełnia je. Wnioskodawczyni odwołuje się do art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również do aktualnej linii orzeczniczej organów podatkowych oraz sądów administracyjnych.
Wnioskodawczyni jest w posiadaniu niezbędnych dokumentów do potwierdzenia zaistniałego zdarzenia potwierdzającego obecność Wnioskodawczyni w UK. Należą do nich: zeznania podatkowe, status osoby osiedlonej w UK, dokumenty potwierdzające wymianę prawa jazdy z polskiego na brytyjskie (wymienione na polskie po powrocie), opinie, referencje od pracodawców, NIN (National Insurance Numer), dokumenty potwierdzające kupno, jak i sprzedaż domu, paszport brytyjski dziecka, pay slipy – wydruki wynagrodzenia
Zdaniem Wnioskodawczyni, objęte tzw. ulgą na powrót są:
–dochody z zatrudnienia w (...) od 1 września 2022 r. z tytułu umowy o pracę na czas nieokreślony na stanowisku (...);
–dochody z zatrudnienia w (...), od 18 kwietnia 2023 r. do 28 kwietnia 2023 r. z tytułu umowy zlecenie, usługi (...);
–dochody z zatrudnienia (...) 16, od 6 lutego 2023 r. do 27 lutego 2023 r. z tytułu umowy zlecenie, usługi (...);
–dochody z zatrudnienia (...), od 8 marca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. z tytułu umowy zlecenie, usługi (...).
Zdaniem Wnioskodawczyni „ulga na powrót” obejmuje jej dochody od roku 2022.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 43 tej ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3)podatnik:
a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b)miał miejsce zamieszkania:
- nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
- na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Powyższe przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 23 listopada 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).
Ponadto z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.
Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Jak wynika z Pani opisu sprawy doprecyzowanego w uzupełnieniu, 30 lipca 2021 r. wraz z rodziną przeprowadziła się Pani na stałe ze Szkocji do Polski. Wtedy też przeniosła Pani swoje miejsce zamieszkania na terytorium RP.
W Pani przypadku zmiana miejsca zamieszkania nie nastąpiła zatem po dniu wskazanym w art. 53 ustawy zmieniającej, tj. po 31 grudnia 2021 r. Wobec tego, w świetle przedstawionych przez Panią okoliczności, w Pani sytuacji nie ma zastosowania zwolnienie podatkowe określone przepisem art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie przysługuje Pani tzw. ulga na powrót.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
