Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 12 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) na terytorium Rzeczypospolitej Polski oraz czynnym podatnikiem VAT.

Od 05 czerwca 2024 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą jako radca prawny. Wpisany jest Pan na listę radców prawnych przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w A Wykonywana przez Pana działalność gospodarcza obejmuje kody PKD (wg klasyfikacji PKD 2007): 69.10.Z Działalność prawnicza. Według znowelizowanej klasyfikacji PKD 2025 Pana działalność obejmuje kody: 69.10.Z Działalność prawnicza.

W roku podatkowym 2024 r. podlegał Pan opodatkowaniu na zasadach ogólnych (tj. według skali podatkowej). W 2025 r. planuje Pan kontynuację opodatkowania na ww. zasadach. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w lokalu mieszkalnym stanowiącym współwłasność majątkową małżeńską Pana i Pana małżonki, zlokalizowanym w A, dla której Sąd Rejonowy A Wydział (...) prowadzi księgę wieczystą KW nr (...). Zakup lokalu w maju 2022 r. został sfinansowany kredytem hipotecznym, który został uzyskany przez Pana wraz z małżonką (również w maju 2022 r.) – występujących jako osoby prywatne, tj. kredyt został udzielony na realizację celu mieszkaniowego Pana i Pana małżonki. Kredyt spłacany jest przez Państwa jako osoby prywatne. Adres, pod którym znajduje się lokal mieszkalny, został wskazany przez Pana jako adres prowadzenia działalności w CEiDG, a także w stosownym rejestrze prowadzonym przez samorząd radcowski.

Z lokalem mieszkalnym związane są następujące koszty:

1.odsetki od kredytu hipotecznego na zakup nieruchomości,

2.koszty utrzymania i eksploatacji mieszkania – w szczególności czynsz administracyjny na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, opłaty za prąd, gaz, wodę i inne media, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości, opłaty za Internet.

Całkowita powierzchnia użytkowa lokalu wynosi 61,3 m2 (zgodnie z wpisem w księdze wieczystej). Lokal składa się z 3 pokoi (dzienny, dziecięcy, sypialnia), kuchni (połączonej z pokojem dziennym), łazienki oraz korytarza. Pomieszczenia, w których będzie prowadzona działalność gospodarcza, nie będą przeznaczone wyłącznie na wykorzystanie na cele działalności gospodarczej. W tym, nie zostanie wydzielony lub wyodrębniony pokój, pomieszczenie lub przestrzeń przeznaczona wyłącznie na cele prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z powyższym niemożliwe jest ustalenie dokładnej proporcji wykorzystania mieszkania na cele działalności gospodarczej w stosunku do powierzchni lokalu (dalej: Proporcja). Pomieszczenia, które będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, to:

1.pokój dzienny, w którym znajduje się sprzęt biurowy, stół, krzesła, sofa, komoda z funkcją biurka, dokumentacja. Odbywać się będą w nim spotkania z klientami, służyć będzie do pracy własnej (w tym do pracy zdalnej), do organizacji spotkań, przechowywania dokumentacji, sprzętu biurowego etc. Całkowita powierzchnia pokoju dziennego to ok. 15,4 m2;

2.sypialnia, w której znajdować się będzie szafa przeznaczona na składowanie dokumentów związanych z działalnością gospodarczą, sprzętu biurowego. W pomieszczeniu tym znajduje się także drukarka i odbywać się w nim będzie drukowanie i skanowanie dokumentacji oraz jej ewentualne kompletowanie do wysyłki. Powierzchnia sypialni to ok. 9,8 m2, z czego na ww. cele wykorzystywana będzie wyłącznie powierzchnia 1 m2;

3.kuchnia (połączona bezpośrednio z pokojem dziennym), w którym częściowo znajdują się krzesła oraz stół, a także niezbędne sprzęty do przygotowywania napoi i przekąsek. Całkowita powierzchnia kuchni to 6,25 m2;

4.korytarz łączący pomieszczenia, niezbędny do przejścia do innych pomieszczeń, zostawienia przez klientów płaszczy, kurtek, parasoli etc. Łączna powierzchnia korytarza to ok. 4,8 m2;

5.łazienka, z której będą mogli korzystać klienci. Łączna powierzchnia łazienki to ok. 7 m2.

Pozostałe pomieszczenie występujące w mieszkaniu, tj. pokój dziecięcy – nie jest w żaden sposób związany z prowadzoną działalnością gospodarczą – wykorzystywany jest wyłącznie w celach prywatnych.

Nadmienia Pan, że podane wyżej powierzchnie wynikają z własnego obmiaru powierzchni. Udział całkowitej powierzchni wskazanych wyżej pomieszczeń (15,4 m2 + 9,8 m2 + 6,25 m2 +4,8 m2 + 7 m2) do powierzchni użytkowej całego mieszkania wynosi ok. 70,5%. Udział całkowitej powierzchni wskazanych wyżej pomieszczeń, z uwzględnieniem, iż sypialnia wykorzystywana jest jedynie w zakresie 1 m2 (15,4 m2 + 1 m2 + 6,25 m2 +4,8 m2 + 7 m2), do powierzchni użytkowej całego mieszkania, wynosi ok. 56,2%. Biorąc pod uwagę, że ww. pomieszczenia nie mają wydzielonej części wyłącznie do prowadzenia działalności, ani wyposażenia, które może być wykorzystywane wyłącznie na jej cele, oraz uwzględniając ich mieszany charakter wykorzystywania na cele prywatne, jak i cele działalności gospodarczej, racjonalne jest ustalenie Proporcji na poziomie 30%. Wskazuje Pan, że prowadzona przez Pana działalność gospodarcza we wskazanym lokalu mieszkalnym ma charakter rzeczywisty. W tym zakresie planuje w szczególności świadczyć usługi prawne i doradztwa prawnego w sposób zdalny na rzecz klientów i kontrahentów (tj. za pośrednictwem sieci Internet, telefonu oraz środków komunikacji na odległość), brać udział w zdalnych rozprawach sądowych jako obrońca lub pełnomocnik oraz sporządzać pisma procesowe, opinie prawne oraz inne dokumenty prawne.

Nadto, w ramach świadczonych usług zamierza Pan spotykać się w lokalu mieszkalnym z klientami, którym będzie Pan udzielał pomocy prawnej. Wówczas klienci będą korzystać z przejścia w korytarzu oraz z łazienki. W ramach świadczonych usług, jako integralną część świadczonej usługi, zamierza Pan częstować swoich klientów napojami (np. kawa, herbata, woda etc.) oraz przekąskami przygotowanymi w kuchni.

Ww. pomieszczenia będą wykorzystywane przez Pana w celach zarobkowych związanych z działalnością gospodarczą także poprzez realizowanie czynności, takich jak: przygotowanie materiałów do rozpraw, drukowanie i kompletowanie korespondencji i dokumentacji, podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych (poprzez udział w szkoleniach online, czytanie literatury fachowej), a także czynności organizacyjnych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (prowadzenie księgowości, komunikacja z urzędami, czynności związane z promocją świadczonych przez siebie usług). Wszystkie wymienione pomieszczenia (pokój dzienny, kuchnia, korytarz, łazienka), oprócz wykorzystywania na potrzeby świadczonych usług, będą jednocześnie wykorzystywane do prywatnych potrzeb.

Związek poniesionych wydatków z osiąganym przychodem w ramach działalności gospodarczej objawia się w następujący sposób: – lokal mieszkalny nabyty przez Pana i Pana małżonkę jest wykorzystywany do Pana bieżącej działalności gospodarczej, w tym świadczenia usług prawnych – przede wszystkim czynności wymienionych w opisie stanu faktycznego.

Nie budzi wątpliwości, że dzięki zaciągniętemu kredytowi możliwe było nabycie lokalu mieszkalnego, w którym podjęto działalność gospodarczą, – pod adresem lokalizacji lokalu mieszkalnego zarejestrowana jest Pana jednoosobowa działalność gospodarcza. Związek wydatków w postaci odsetek od kredytu hipotecznego na zakup nieruchomości z osiąganym przychodem w ramach działalności gospodarczej przejawia się więc w tym, że koszty odsetkowe są ponoszone w związku z nabyciem lokalu mieszkalnego, który jest wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej.

Związek wydatków w postaci kosztów utrzymania i eksploatacji mieszkania (czynsz administracyjny na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, opłaty za prąd, gaz, wodę i inne media, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości, opłaty za Internet) powyżej przejawia się tym, że koszty te są ponoszone w celu utrzymania lokalu mieszkalnego, który będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej. Do części lokalu, w którym działalność ta jest prowadzona, musi być dostarczona energia elektryczna, woda, gaz etc. Użycie sformułowania „inne media” wynika z wykorzystania takiego sformułowania w analogicznych interpretacjach indywidualnych. Pod pojęciem „inne media” należy rozumieć wszelkie media dostarczane do lokalu mieszkalnego, a przede wszystkim: woda, odpady komunalne, ciepło, prąd, Internet.

W Pana ocenie oba rodzaje kosztów są racjonalnie i gospodarczo uzasadnionymi wydatkami związanymi z prowadzoną przez Pana działalnością. W tym zakresie wydatki spełniają definicje kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 1 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 z późn. zm.; zwanej dalej jako: „Ustawa”).

Pytania

1.Czy zapłacone przez Pana odsetki od kredytu hipotecznego z uwzględnieniem Proporcji będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?

2.Czy poniesione koszty na utrzymanie i korzystanie z lokalu mieszkalnego (m.in. czynsz administracyjny na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, opłaty za prąd, gaz, wodę i inne media, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości, opłaty za Internet) z uwzględnieniem Proporcji będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 – zapłacone przez Pana odsetki od kredytu hipotecznego z uwzględnieniem Proporcji będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W Pana ocenie – w odniesieniu do pytania nr 2 – poniesione koszty na utrzymanie i korzystanie z lokalu mieszkalnego (m.in. czynsz administracyjny na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, opłaty za prąd, gaz, wodę i inne media, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości, opłaty za Internet) z uwzględnieniem Proporcji będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

I. Ramy prawne

Zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r poz. 163 z późn. zm.; zwanej dalej jako: „Ustawa”):

1)Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (art. 22 ust. 1 Ustawy);

2)Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów) oraz odsetek, prowizji i różnic kursowych od pożyczek (kredytów) zwiększających koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji (art. 23 ust. 1 pkt 32 i 33).

II. Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1

W Pana opinii – odsetki od zaciągniętego kredytu są kosztami uzyskania przychodu z uwzględnieniem Proporcji z tytułu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, ponieważ są racjonalnie i gospodarczo uzasadnionymi wydatkami związanymi z tą działalnością.

Płacone przez Pana odsetki są obiektywnie niezbędne do osiągnięcia przychodów z działalności, ponieważ spełniają łącznie 3 warunki wymagane przez ustawę:

1)pozostają w związku przyczynowym ze źródłem przychodu i są poniesione w celu osiągnięcia przychodu,

2)nie znajdują się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy,

3)są właściwie udokumentowane.

Z uwagi na to, że nabyty lokal mieszkalny jest niezbędny do prowadzenia przez Pana działalności gospodarczej oraz, że wykorzystywany jest na potrzeby tej działalności w ustalonej Proporcji, odsetki od kredytu płacone za okres, w którym lokal mieszkalny jest wykorzystywany dla celów działalności gospodarczej, stanowią wynagrodzenie (koszt) za korzystanie z kapitału (uzyskanego w formie kredytu) finansującego tę działalność gospodarczą w odpowiedniej Proporcji, a zatem zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 Ustawy są one kosztem uzyskania przychodu w tym okresie.

Uważa Pan, że na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 32 Ustawy odsetki od spłacanego kredytu są kosztem uzyskania przychodu w momencie faktycznej ich zapłaty. Koszty zapłaconych odsetek nie zwiększają również kosztów inwestycji (art. 23 ust. 1 pkt 33 Ustawy). W sytuacji, gdy między małżonkami istnieje wspólność majątkowa, na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nie ma wpływu również to, z czyjego rachunku bankowego (męża czy żony) spłacane są odsetki. Warunkiem uznania za koszt uzyskania przychodów odsetek od kredytu jest przede wszystkim istnienie związku przyczynowo-skutkowego między kredytem a przychodem z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 22 ust. 1 powoływanej Ustawy. Decydujące znaczenie dla ustalenia możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ma więc faktyczne przeznaczenie kredytu.

III. Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2

W Pana ocenie – poniesione koszty na utrzymanie i korzystanie z budynku mieszkalnego (m.in. czynsz, energia, woda, inne media, ubezpieczenie budynku, podatek od nieruchomości), z uwzględnieniem Proporcji, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, albowiem istnieje między nimi a prowadzoną działalnością gospodarczą związek przyczynowo-skutkowy, o którym mowa wyżej.

Poniesione wydatki obiektywnie mogą bowiem przyczynić się do osiągnięcia przychodów bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

IV. Rozstrzygnięcia organów podatkowych potwierdzające prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy

Prawidłowość stanowiska przedstawionego powyżej znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych.

Przykładowo:

1)Interpretacja DKIS z dnia 30 listopada 2023 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.659.2023.1.JS:

a)„odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup mieszkania, które w części jest wykorzystywane na prowadzoną działalność gospodarczą, mogą zostać zaliczone jako koszt uzyskania przychodu, zarówno w proporcji w jakiej mieszkanie jest wykorzystywane na prowadzoną działalność gospodarczą oraz w proporcji w jakiej powierzchnie pomieszczeń użytku ogólnego wykorzystywane są na prowadzoną działalność gospodarczą”;

2)Interpretacja DKIS z dnia 20 października 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.642.2023.1.MC:

a)„Skoro wskazany przez Pana lokal mieszkalny będzie w części wykorzystywany przez Pana w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, to odsetki od kredytu zaciągniętego na jego zakup w części proporcjonalnie przypadającej na powierzchnię wykorzystywaną w działalności gospodarczej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności”;

b)„W sytuacji wykorzystywania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej części nieruchomości (lokalu mieszkalnego) stwierdzam, że między wydatkami związanymi z jej utrzymaniem i korzystaniem (czynsz, energia, woda, inne media) a prowadzoną działalnością istnieje związek przyczynowo-skutkowy, o którym mowa wyżej. Wydatki te mogą zatem – pod warunkiem ich prawidłowego udokumentowania – stanowić koszty uzyskania przychodów w części proporcjonalnie przypadającej na powierzchnię wykorzystania lokalu mieszkalnego na cele działalności gospodarczej do całej powierzchni lokalu mieszkalnego. Reasumując – poniesione koszty na utrzymanie i korzystanie z lokalu mieszkalnego (czynsz, energia, woda, inne media), proporcjonalnie do zajmowanej na działalność gospodarczą powierzchni tego lokalu, będą stanowić koszty uzyskania przychodów w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej”;

3)Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 czerwca 2016 r., sygn. ILPB1/4511-1-600/16-2/IM:

a)„Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na spłatę odsetek od kredytów przeznaczonych na sfinansowanie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej od klasyfikacji czy nazwy kredytów stosowanych przez instytucje finansowe, jak również od rodzaju zaciągniętego kredytu. W sytuacji, gdy między małżonkami istnieje wspólność majątkowa, na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nie ma wpływu również to, z czyjego rachunku bankowego (męża czy żony) spłacane są odsetki. Warunkiem uznania za koszt uzyskania przychodów odsetek od kredytu jest przede wszystkim istnienie związku przyczynowo-skutkowego między kredytem a przychodem z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 22 ust. 1 powoływanej ustawy. Decydujące znaczenie dla ustalenia możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ma więc faktyczne przeznaczenie kredytu”;

b)„Jednakże należy zaznaczyć, że to na Wnioskodawczyni spoczywa obowiązek udowodnienia faktu, że pobrane środki zostały przeznaczone na cel związany z przedmiotem prowadzonej działalności. Podsumowując, zapłacone odsetki od tego kredytu Wnioskodawczyni może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Aby je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów nie muszą być spłacane z rachunku bankowego Wnioskodawczyni”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

·   pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub źródłem przychodów i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

·   nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

·   być właściwie udokumentowany.

Powołany przepis wskazuje, że przy ocenie danego wydatku przede wszystkim musi istnieć źródło przychodów. Z zasadą tą skorelowane są przepisy ustanawiające reguły potrącania wydatków w określonym czasie.

Stwierdzenie, że określone wydatki poniesione przez podatnika spełniają wszystkie wskazane przez ustawodawcę warunki podatkowego uznania ich za koszty uzyskania przychodów, stanowi bowiem niezbędną przesłankę odliczenia ich przez podatnika od osiągniętych przychodów.

W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, stwierdzam, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Przy czym – związek przyczynowy między poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodów bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów bądź służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodów to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz, aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast kosztami służącymi zabezpieczeniu źródła przychodów są koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu niedopuszczenia do utraty źródła przychodów w przyszłości.

Zwracam przy tym uwagę, że obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego między poniesionym wydatkiem a przychodami uzyskanymi z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tych przychodów każdorazowo spoczywa na podatniku.

Ustawodawca, posługując się zwrotem „koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów”, przypisuje temu określeniu cechę świadomego, zamierzonego, przemyślanego i logicznego działania podatnika przyporządkowanego osiągnięciu przychodów, a nie odwołuje się do skutku będącego następstwem określonego działania. Wykładnia językowa użytego przez ustawodawcę pojęcia „koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów” oznacza, że podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem że wykaże, że świadomie poniósł określony wydatek, który ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów. Zależność między poniesionymi w danym czasie kosztami a możliwością uzyskania przychodów trzeba zatem rozpatrywać na podstawie adekwatnego związku przyczynowego. Przy kwalifikowaniu określonych wydatków poczynionych przez podatnika do kosztów podatkowych należy jednocześnie brać pod uwagę przeznaczenie wydatku (jego celowość), jak też potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodów podatnika.

Z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą jako radca prawny, opodatkowaną na zasadach ogólnych. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w lokalu mieszkalnym stanowiącym współwłasność majątkową małżeńską Pana i Pana małżonki. Zakup lokalu w maju 2022 r. został sfinansowany kredytem hipotecznym. Kredyt został udzielony na realizację celu mieszkaniowego Pana i Pana małżonki, spłacany jest przez Państwa jako osoby prywatne. Adres, pod którym znajduje się lokal mieszkalny, został wskazany przez Pana jako adres prowadzenia działalności. Z lokalem mieszkalnym związane są takie koszty, jak odsetki od kredytu hipotecznego na zakup nieruchomości oraz koszty utrzymania i eksploatacji mieszkania – w szczególności czynsz administracyjny na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, opłaty za prąd, gaz, wodę i inne media, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości, opłaty za Internet. Lokal składa się z 3 pokoi (dzienny, dziecięcy, sypialnia), kuchni (połączonej z pokojem dziennym), łazienki oraz korytarza. Pomieszczenia, w których będzie prowadzona działalność gospodarcza, nie będą przeznaczone wyłącznie na wykorzystanie na cele działalności gospodarczej. W tym, nie zostanie wydzielony lub wyodrębniony pokój, pomieszczenie lub przestrzeń przeznaczona wyłącznie na cele prowadzenia działalności gospodarczej. Pomieszczenia, które będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, to:

–   pokój dzienny, w którym znajduje się sprzęt biurowy, stół, krzesła, sofa, komoda z funkcją biurka, dokumentacja; odbywać się będą w nim spotkania z klientami, służyć będzie do pracy własnej (w tym do pracy zdalnej), do organizacji spotkań, przechowywania dokumentacji, sprzętu biurowego,

–   sypialnia, w której znajdować się będzie szafa przeznaczona na składowanie dokumentów związanych z działalnością gospodarczą, sprzętu biurowego; w pomieszczeniu tym znajduje się także drukarka i odbywać się w nim będzie drukowanie i skanowanie dokumentacji oraz jej ewentualne kompletowanie do wysyłki,

–   kuchnia (połączona bezpośrednio z pokojem dziennym), w którym częściowo znajdują się krzesła oraz stół, a także niezbędne sprzęty do przygotowywania napoi i przekąsek,

korytarz łączący pomieszczenia, niezbędny do przejścia do innych pomieszczeń, zostawienia przez klientów płaszczy, kurtek, parasoli etc.,

łazienka, z której będą mogli korzystać klienci.

Wskazał Pan, że ww. pomieszczenia nie mają wydzielonej części wyłącznie do prowadzenia działalności ani wyposażenia, które może być wykorzystywane wyłącznie na jej cele. Uwzględniając ich mieszany charakter, będą one wykorzystywane na cele prywatne i cele działalności gospodarczej. Wskazał Pan ponadto, że w tym lokalu mieszkalnym planuje Pan świadczyć usługi prawne i doradztwa prawnego w sposób zdalny na rzecz klientów i kontrahentów, brać udział w zdalnych rozprawach sądowych jako obrońca lub pełnomocnik oraz sporządzać pisma procesowe, opinie prawne oraz inne dokumenty prawne. Nadto, w ramach świadczonych usług zamierza Pan spotykać się w lokalu mieszkalnym z klientami, którym będzie Pan udzielał pomocy prawnej. Wówczas klienci będą korzystać z przejścia w korytarzu oraz z łazienki. W ramach świadczonych usług jako integralną część świadczonej usługi zamierza Pan częstować swoich klientów napojami (np. kawa, herbata, woda etc.) oraz przekąskami przygotowanymi w kuchni. Ww. pomieszczenia będą wykorzystywane przez Pana w celach zarobkowych związanych z działalnością gospodarczą także przez realizowanie czynności, takich jak: przygotowanie materiałów do rozpraw, drukowanie i kompletowanie korespondencji i dokumentacji, podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych (przez udział w szkoleniach online, czytanie literatury fachowej), a także czynności organizacyjnych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą (prowadzenie księgowości, komunikacja z urzędami, czynności związane z promocją świadczonych przez siebie usług). Wszystkie wymienione pomieszczenia (pokój dzienny, kuchnia, korytarz, łazienka), oprócz wykorzystywania na potrzeby świadczonych usług, będą jednocześnie wykorzystywane do prywatnych potrzeb.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

a) spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów), z tym że kosztem uzyskania przychodów są wydatki na spłatę pożyczki (kredytu) w przypadku, gdy pożyczka (kredyt) była waloryzowana kursem waluty obcej, jeżeli:

– pożyczkobiorca (kredytobiorca) w związku ze spłatą pożyczki (kredytu) zwraca kwotę kapitału większą niż kwota otrzymanej pożyczki (kredytu) – w wysokości różnicy pomiędzy kwotą zwrotu kapitału a kwotą otrzymanej pożyczki (kredytu),

– pożyczkodawca (kredytodawca) otrzymuje środki pieniężne stanowiące spłatę kapitału w wysokości niższej od kwoty udzielonej pożyczki (kredytu) – w wysokości różnicy pomiędzy kwotą udzielonej pożyczki (kredytu) a kwotą zwróconego kapitału.

Ponadto, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).

Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odsetek, prowizji i różnic kursowych od pożyczek (kredytów) zwiększających koszty inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.

Na podstawie powołanych regulacji – dopiero zapłacenie odsetek od kredytu (pożyczki) daje możliwość zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów, o ile odsetki nie zwiększają kosztów inwestycji.

W konsekwencji, odsetki są kosztem podatkowym, jeśli spełniają następujące przesłanki:

·są faktycznie zapłacone,

·pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami,

·nie zwiększają kosztów inwestycji w okresie realizacji tych inwestycji.

Z powyższych przepisów wynika, że aby prawidłowo rozliczyć koszty uzyskania przychodów, istotny jest moment poniesienia przez podatnika wydatków związanych ze spłatą odsetek od kredytu (pożyczki).

Skoro wskazany przez Pana lokal mieszkalny jest w części wykorzystywany w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej, to odsetki od kredytu hipotecznego w części proporcjonalnie przypadającej na powierzchnię wykorzystywaną w Pana działalności gospodarczej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów tej działalności.

Dlatego też zapłacone przez Pana odsetki od kredytu hipotecznego, proporcjonalnie do zajmowanej na działalność gospodarczą powierzchni lokalu mieszkalnego, będą stanowić koszty uzyskania przychodów w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Natomiast w odniesieniu do kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów czynszu administracyjnego na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, opłat za prąd, gaz, wodę i inne media, ubezpieczenia, podatku od nieruchomości, opłat za Internet dotyczących lokalu mieszkalnego przeznaczonego w części na prowadzenie działalności gospodarczej wyjaśniam, co następuje.

W sytuacji wykorzystywania na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej części nieruchomości (lokalu mieszkalnego) stwierdzam, że między wydatkami związanymi z jej utrzymaniem i korzystaniem (m.in. czynsz administracyjny na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, opłaty za prąd, gaz, wodę i inne media, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości, opłaty za Internet) a prowadzoną działalnością istnieje związek przyczynowo-skutkowy, o którym mowa wyżej. Wydatki te mogą zatem – pod warunkiem ich prawidłowego udokumentowania – stanowić koszty uzyskania przychodów w części proporcjonalnie przypadającej na powierzchnię wykorzystania lokalu mieszkalnego na cele działalności gospodarczej do całej powierzchni lokalu.

Wobec powyższego poniesione koszty na utrzymanie i korzystanie z lokalu mieszkalnego (czynsz administracyjny na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, opłaty za prąd, gaz, wodę i inne media, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości, opłaty za Internet), proporcjonalnie do zajmowanej na działalność gospodarczą powierzchni tego lokalu mieszkalnego, będą stanowić koszty uzyskania przychodów w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej.

Podsumowanie: zapłacone przez Pana odsetki od kredytu hipotecznego będą stanowić koszty uzyskania przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Poniesione koszty na utrzymanie i korzystanie z lokalu mieszkalnego (m.in. czynsz administracyjny na rzecz wspólnoty mieszkaniowej, opłaty za prąd, gaz, wodę i inne media, ubezpieczenie, podatek od nieruchomości, opłaty za Internet) również będą stanowić koszty uzyskania przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Koszty te należy ustalić proporcjonalnie do zajmowanej na działalność gospodarczą powierzchni lokalu mieszkalnego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

W odniesieniu do wskazanej przez Pana Proporcji określającej stosunek wykorzystywania powierzchni mieszkania do prowadzenia przez Pana działalności gospodarczej w odniesieniu do całej powierzchni tego mieszkania wyjaśniam, że nie dokonuję weryfikacji i oceny prawidłowości tego wyliczenia, ponieważ interpretacji indywidualnej, w myśl art. 14b § 1 ustawy ‒ Ordynacja podatkowa, podlegają wyłącznie przepisy prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.