
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani pismami z 8 i 14 lipca 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca jako przeważający rodzaj działalności gospodarczej wskazał działalność oznaczoną kodem PKD 85.59.B - Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Ponadto, Wnioskodawca prowadzi działalność w ramach: PKD 70.20.Z - Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania; PKD 74.99.Z - Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od września 2022 r. i wybrał sposób opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne („ustawa”). Wybór opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku nastąpił poprzez złożenie odpowiedniego wniosku do CEIDG w momencie rozpoczęcia wykonywania działalności (Wnioskodawca nie korzystał z opodatkowania w formie karty podatkowej). Wnioskodawca nadal spełnia warunki umożliwiające mu opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskał przychody z prowadzonej działalności w wysokości poniżej 2 000 000 euro. Ponadto, wobec Wnioskodawcy nie zachodzą również przesłanki negatywne wynikające z art. 8 ustawy.
W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca wykonuje usługi związane ze stosowaniem metodyki Scrum w pracy zespołów IT klienta jako Scrum Master, tj. ekspert od metodyki Scrum („usługa”). W ramach kontraktu zawartego z klientem, jako Scrum Master Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:
–ułatwianie wydarzeń Scrum: w tym codziennych spotkań stand-up, planowania sprintu, przeglądów sprintu i retrospektyw; dbanie o to, aby spotkania te były produktywne, wydajne i skoncentrowane na osiągnięciu celu sprintu; bycie moderatorem współpracy między zespołami i wydarzeń;
–trenowanie zespołu: bycie trenerem i mentorem dla zespołu, pomaganie mu w zrozumieniu i wdrożeniu ram Scrum; prowadzenie zespołu w przestrzeganiu praktyk Scrum, rozwiązywaniu konfliktów i usprawnianiu procesów;
–usuwanie przeszkód: odpowiada za identyfikację i usuwanie wszelkich przeszkód, które mogą uniemożliwić zespołowi osiągnięcie jego celów; może to obejmować zajmowanie się kwestiami technicznymi, rozwiązywanie konfliktów lub współpracę z udziałowcami w celu zapewnienia zespołowi potrzebnych zasobów;
–ochrona zespołu: działanie jako tarcza dla zespołu, chroniąca go przed zewnętrznymi czynnikami rozpraszającymi, które mogą zakłócić jego pracę;
–zapewnienie, że zespół może skupić się na swoich zadaniach bez żadnych zakłóceń;
–ułatwianie komunikacji w zespole i z udziałowcami; zapewnienie, że wszyscy są na tej samej stronie, a informacje są skutecznie udostępniane członkom zespołu;
–pomoc właścicielowi produktu „Product Owner”: pomaganie Product Owner w technikach zarządzania backlogiem produktu i planowania w złożonym środowisku;
–koncentracja zespołu: pomaganie zespołowi Scrum w skupieniu się na tworzeniu przyrostów o wysokiej wartości, które spełniają definicję ukończenia, aby osiągnąć cel sprintu; pomoc w monitorowaniu postępów zespołu i zapewnieniu jego przejrzystości, szkolenie zespołu w zakresie korzystania z metryk;
–ciągłe doskonalenie: odpowiada za ułatwianie ciągłego doskonalenia w zespole; obejmuje to prowadzenie retrospektyw w celu zidentyfikowania obszarów wymagających poprawy oraz wdrażanie zmian mających na celu zwiększenie wydajności i skuteczności zespołu;
–pełnienie roli lidera służebnego: wspieranie zespołu w osiąganiu celów i pomaganie w rozwijaniu kultury współpracy i pozytywnego zespołu;
–edukacja udziałowców: edukowanie udziałowców na temat procesu Scrum i pomaganie im w zrozumieniu ich roli w procesie rozwoju; współpraca z udziałowcami w celu ustalania priorytetów i zarządzania zaległościami produktowymi;
–inne zadania wymagane przez bezpośrednich przełożonych.
Scrum to jedna z metodyk zwinnych (agile). Opisuje ona ramy procesu (framework) działania zespołów, które mają za zadanie wytworzyć i dostarczyć klientowi określony produkt. Metodologia tradycyjna (z angielskiego: waterfall) stoi na kilku konkretnych filarach: planowaniu, analizowaniu, projektowaniu, implementowaniu, testowaniu, a następnie wdrażaniu. Metoda ta, chociaż skuteczna i uznawana w wielu organizacjach, zajmuje dużo czasu, co stoi w opozycji do rozwijających się technologii. Metodologia agile, od początku XXI wieku, wyznacza nowy, rewolucyjny kierunek w zarządzeniu projektami i tworzeniu oprogramowania. Jej głównym celem jest uwzględniać potrzeby klienta, jednocześnie zachowując założone ramy czasowe. Metodologia ta angażuje dwie strony współpracy (klienta i firmę realizującą projekt), co doprowadza do tworzenia szybszego i jakościowego oprogramowania. Metodologia agile bazuje na „zwinności” (agile po polsku to zwinne oprogramowanie). Pod tym pojęciem kryje się intencja stworzenia zbioru wartości i zasad, dzięki którym możliwe jest szybkie reagowanie na niezbędne zmiany. Cała koncepcja bazuje więc na zasadzie, aby tworzony projekt pozwalał osiągać pożądane efekty, przy jednocześnie mniejszym nakładzie pracy zespołu. Metodologia agile z góry zakłada, że niemożliwe jest zaplanowanie całego projektu na samym początku jego tworzenia dlatego też, aby zminimalizować ryzyko błędów i „wąskich gardeł”, postanowiono podzielić zlecenia na sprinty (cykle trwające do 4 tygodni). W czasie tych cyklów zespół programuje, testuje i nawzajem udziela feedbacku, dostarczając poszczególnych składowych projektu.
Wnioskodawca pragnie wskazać, że zakres czynności wykonywanych w ramach usługi, przedstawionych we wniosku, nie obejmuje ani czynności doradczych związanych z zarządzaniem, ani czynności związanych z oprogramowaniem.
Ze względu na zakres wykonywanych czynności, usługa ma charakter kompleksowy. Przedmiot usługi spełnia cechy działalności opisanej pod kodem PKD 74.99.Z Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana - Polska Klasyfikacja Działalności 2025 Załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. (Dz. U. poz. 1936).
Zakres usług świadczonych jako Scrum Master, spełnia również cechy działalności opisanej pod kodem PKD 85.59.B Kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W przypadku świadczenia innych usługi, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję, pozwalającą ustalić jaka część przychodu będzie przypadać na daną usługę.
Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością i odpowiada za wykonane czynności wobec zleceniodawcy. Usługi opisane we wniosku świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej są wykonywane na rzecz osoby prawnej. Jednocześnie Wnioskodawca nie wykonuje wolnego zawodu, zgodnie z definicją zawartą w ustawie, tj. nie jest tłumaczem, adwokatem, notariuszem, radcą prawnym, biegłym rewidentem, księgowym, agentem ubezpieczeniowym, agentem oferującym ubezpieczenia uzupełniające, brokerem reasekuracyjnym, brokerem ubezpieczeniowym, doradcą podatkowym, doradcą restrukturyzacyjnym, maklerem papierów wartościowych, doradcą inwestycyjnym, agentem firm inwestycyjnych ani rzecznikiem patentowym.
W przyszłości Wnioskodawca zamierza wykonywać umowę lub zawierać nowe umowy w takim samym zakresie.
Uzupełnienie
Wnioskodawca świadczy na rzecz zleceniodawcy usługę złożoną (kompleksową), która obejmuje całość opisanych ww. czynności. Zdaniem Wnioskodawcy, charakter wykonywanych czynności wskazuje, że świadczone usługi należy zakwalifikować zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, pod symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”) 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Usługa składa się ze wszystkich wymienionych czynności.
W umowie określone jest wykonywanie usług Scrum Mastera. W załączniku do umowy określone są konkretne czynności obejmujące:
–facylitację wydarzeń scrumowych: prowadzenie codziennych spotkań stand-up, planowanie sprintu, przeglądy sprintów i retrospektywy; zapewnienie, aby spotkania były produktywne, efektywne i skupione na osiągnieciu celu sprintu; facylitacja współpracy międzyresortowej;
–coaching zespołu: bycie coachem i mentorem dla zespołu, pomoc w zrozumieniu i wdrożeniu frameworka Scrum; wspieranie zespołu w stosowaniu do praktyk scrumowych, rozwiazywaniu konfliktów i usprawnianiu procesów;
–usuwanie przeszkód: identyfikowanie i usuwanie przeszkód utrudniających zespołowi osiągniecie celów; może to obejmować rozwiazywanie problemów technicznych, konfliktów lub współpracę z interesariuszami w celu zapewnienia zespołowi niezbędnych zasobów;
–ochronę zespołu: bycie „tarczą” dla zespołu, chroniąc go przed zewnętrznymi rozproszeniami; zapewnienie, aby zespól mógł skupić się na swoich zadaniach;
–facylitację komunikacji: zapewnienie skutecznej komunikacji w zespole i z interesariuszami; dbanie o to, aby wszyscy byli dobrze poinformowani;
–wsparcie Product Ownera: pomoc w zarzadzaniu backlogiem produktu, planowaniu w zmożonym środowisku;
–skupienie zespołu na celu: pomoc zespołowi w tworzeniu przyrostów o wysokiej wartości, spełniających Definition of Done; monitorowanie postępów zespołu i zapewnienie przejrzystości, coaching w zakresie wykorzystania metryk;
–ciągle doskonalenie: facylitacja procesu ciągłego doskonalenia zespołu, w tym przeprowadzanie retrospektyw i wdrażanie usprawnień;
–bycie liderem: wspieranie zespołu w osiąganiu celów i budowanie pozytywnej kultury współpracy.
Wynagrodzenie kalkulowane jest ryczałtowo jednak nie można wykluczyć zmiany w tym zakresie w przyszłości lub w odniesieniu do innych kontrahentów.
Wnioskodawca wskazał symbole PKWiU świadczonych usług: 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Działania, wykonywane jako Scrum Master mają charakter szkoleniowy, facylitacyjny i wspierający. Wnioskodawca nie uczestniczy w tworzeniu oprogramowania ani nie wykonuje zadań technicznych związanych z jego tworzeniem.
Działania Wnioskodawcy nie mają bezpośredniego wpływu na proces tworzenia oprogramowania. Wnioskodawca skupia się na wspieraniu zespołu w poprawie współpracy, komunikacji i stosowaniu metod agile w codziennej pracy. Usługi Wnioskodawcy nie mają wpływu na działanie oprogramowania. W ramach usług jako Scrum Master nie są przygotowywane wytyczne dla programistów. Na ten moment usługi świadczone są na rzecz jednego klienta, ale nie można wykluczyć rozszerzenia usług na rzecz innych klientów, oraz że będą odsprzedawane jego kontrahentom. Wnioskodawca ma zawartą umowę z kontrahentem i nie ma ona charakteru umowy o zarządzanie, kontraktu menadżerskiego lub o podobnym charakterze - Wnioskodawca nie odpowiada za pozyskiwanie klientów, podpisywanie umów, reprezentację kontrahenta ani inne czynności zarządcze, a jedynie wykonuje usługi w zakresie zlecenia określonego jako Scrum Master.
Kontrahent jest spółką prawa handlowego. Wnioskodawca nie jest wspólnikiem ani partnerem spółki, ani nie jest z nią związany w inny sposób. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów zgodnie ze wskazanymi przepisami .
Pytanie
Według jakiej stawki procentowej powinno nastąpić rozliczenie świadczonych usług Scrum Mastera w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług Scrum Mastera w ramach prowadzonej działalności gospodarczej powinno być rozliczone ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%.
Uzasadnienie.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Ponadto, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9 ust. 1 ustawy).
W art. 12 ustawy wskazane zostały stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy od faktycznego rodzaju usługi świadczonej w ramach działalności i jej kwalifikacji według Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zgodnie z „art. 12 ust. 5 pkt lit a” ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c, ryczałt wynosi 8,5% od przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Wnioskodawca pragnie wskazać, że oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy). Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Oznacza to, że w ramach działu PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy, tj. usługi firm centralnych (head office) oraz usługi doradztwa związane z zarządzaniem. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, będą podlegały opodatkowaniu według pozostałych stawek wymienionych w ustawie.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
–wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.
Usługa świadczona przez Wnioskodawcę obejmuje:
–ułatwianie wydarzeń Scrum: w tym codziennych spotkań stand-up, planowania sprintu, przeglądów sprintu i retrospektyw; dbanie o to, aby spotkania te były produktywne, wydajne i skoncentrowane na osiągnięciu celu sprintu; bycie moderatorem współpracy między zespołami i wydarzeń;
–trenowanie zespołu: bycie trenerem i mentorem dla zespołu, pomaganie mu w zrozumieniu i wdrożeniu ram Scrum; prowadzenie zespołu w przestrzeganiu praktyk Scrum, rozwiązywaniu konfliktów i usprawnianiu procesów;
–usuwanie przeszkód: odpowiada za identyfikację i usuwanie wszelkich przeszkód, które mogą uniemożliwić zespołowi osiągnięcie jego celów; może to obejmować zajmowanie się kwestiami technicznymi, rozwiązywanie konfliktów lub współpracę z udziałowcami w celu zapewnienia zespołowi potrzebnych zasobów;
–ochronę zespołu: działanie jako tarcza dla zespołu, chroniąca go przed zewnętrznymi czynnikami rozpraszającymi, które mogą zakłócić jego pracę; zapewnienie, że zespół może skupić się na swoich zadaniach bez żadnych zakłóceń;
–ułatwianie komunikacji w zespole i z udziałowcami; zapewnienie, że wszyscy są na tej samej stronie, a informacje są skutecznie udostępniane członkom zespołu;
–pomoc właścicielowi produktu „Product Owner”: pomaganie Product Owner w technikach zarządzania backlogiem produktu i planowania w złożonym środowisku;
–koncentrację zespołu: pomaganie zespołowi Scrum w skupieniu się na tworzeniu przyrostów o wysokiej wartości, które spełniają definicję ukończenia, aby osiągnąć cel sprintu; pomoc w monitorowaniu postępów zespołu i zapewnieniu jego przejrzystości, szkolenie zespołu w zakresie korzystania z metryk;
–ciągłe doskonalenie: odpowiada za ułatwianie ciągłego doskonalenia w zespole; obejmuje to prowadzenie retrospektyw w celu zidentyfikowania obszarów wymagających poprawy oraz wdrażanie zmian mających na celu zwiększenie wydajności i skuteczności zespołu;
–pełnienie roli lidera służebnego: wspieranie zespołu w osiąganiu celów i pomaganie w rozwijaniu kultury współpracy i pozytywnego zespołu;
–edukację udziałowców: edukowanie udziałowców na temat procesu Scrum i pomaganie im w zrozumieniu ich roli w procesie rozwoju; współpraca z udziałowcami w celu ustalania priorytetów i zarządzania zaległościami produktowymi;
–inne zadania wymagane przez bezpośrednich przełożonych.
W ramach świadczonych usług, Wnioskodawca pełni funkcję Scrum Mastera. Rolą Wnioskodawcy jest promowanie i wspieranie stosowania metodyki Scrum poprzez pomaganie wszystkim członkom danego zespołu w zrozumieniu teorii Scruma, jego praktyk, reguł i wartości oraz coachingu członków zespołu IT w zakresie jego stosowania. Scrum Master realizuje to poprzez wykorzystanie rozmaitych technik edukacyjnych, coachingowych i facylitacyjnych, jak również przez niektóre aspekty zarządzania w zespołach. Ma to pomóc zespołowi lepiej funkcjonować, jako całości oraz bardziej efektywnie i szybciej realizować poszczególne odcinkowe zadania, która jako całość przynoszą zwiększenie produktywności zespołu. Dzięki temu, oferowane przez zleceniodawcę projekty, produkty technologiczne, oprogramowania, usługi cyfrowe dla podmiotów zewnętrznych są wytwarzane w sposób zwinny, szybki i funkcjonalny.
Wnioskodawca świadczy na rzecz zleceniodawcy usługę złożoną (kompleksową), która obejmuje całość opisanych ww. czynności. Zdaniem Wnioskodawcy, charakter wykonywanych czynności wskazuje, że świadczone usługi należy zakwalifikować zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, pod symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”) 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Usługi opisane we wniosku, wykonywane jako Scrum Master, nie są związane z doradztwem związanym z zarządzaniem. Wnioskodawca, w ramach przedmiotowych usług, nie doradza w zakresie:
–polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji) - usługi doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0);
–podejmowania decyzji natury finansowej - usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków (PKWiU 70.22.12.0);
–strategii i działalności marketingowej danej organizacji - usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem (PKWiU 70.22.13.0);
–strategii dotyczącej zasobów ludzkich, polityki, praktyki i procedur w danej organizacji - usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14.0);
–udoskonalania metod i procedur związanych z produkcją, udoskonalania usług biurowych i operacyjnych, automatyzacji pracy biurowej, rozwoju produktów, zapewnienia (wysokiej) jakości i zarządzania jakością, bezpieczeństwa i ochrony zakładu produkcyjnego - usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją (PKWiU 70.22.15.0);
–zarządzania łańcuchem dostaw (dostarczenie produktu, włączając usługi zarządzania w zakresie inwentaryzacji oraz magazynowanie, przechowywanie i dystrybucję), zarządzania logistycznego i pozostałych usług doradztwa związanych z zarządzaniem, gdzie indziej niesklasyfikowanych - usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.16.0);
–zapewnienia klientowi pakietu usług łączących zaawansowane technologie informatyczne z pracą (manualną lub profesjonalną w zależności od przyjętego rozwiązania), maszynami, obiektami, dostarczaniem infrastruktury dla usług komputerowych (hosting) do zarządzania procesami gospodarczymi - usługi zarządzania procesami gospodarczymi (PKWiU 70.22.17.0).
Zakres wykonywanych czynności nie obejmuje również świadczenia usług firm centralnych (head-office), tj. usług firm centralnych (head offices) i holdingów w zakresie kontrolowania i zarządzania innymi spółkami lub przedsiębiorstwami.
Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie wskazać, że usługi opisane we wniosku, wykonywane jako Scrum Master, nie są związane z usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62 02.10.0). Wnioskodawca nie doradza w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy, w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego, w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu, jak również w zakresie integracji systemów komputerowych; usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Wnioskodawca nie jest programistą. Wnioskodawca nie wykonuje czynności związanych z pisaniem, modyfikacją, badaniem, dokumentowaniem i wspomaganiem oprogramowania. Ponadto, Wnioskodawca nie analizuje, nie projektuje systemów gotowych do użycia; czynnościami objętymi grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2). Wnioskodawca nie jest właścicielem praw autorskich do programów komputerowych; doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Wnioskodawca nie doradza, jak również nie opiniuje spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania; instalowaniem oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0). Wnioskodawca nie instaluje oprogramowania; z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Wnioskodawca ani nie zarządza ani nie monitoruje infrastruktury informatycznej.
Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 nie zostały wymienione w przepisach przewidujących inne stawki ryczałtu niż 8,5%.
W konsekwencji, jako że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy, należy ją opodatkować zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, tj. według 8,5% stawki.
Jednocześnie, jako że art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy wymieniono wprost przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85) usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 należy opodatkować według 8,5% stawki.
Wnioskodawca pragnie wskazać, że analogiczne stanowisko wyraził już Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w indywidualnej interpretacji z: 1 sierpnia 2024 r., sygn. akt 0112-KDIL2-2.4011.399.2024.2.IM; 15 września 2023 r., sygn. akt 0113-KDIPT2-1.4011.510.2023.2.ID; 21 lipca 2023 r., sygn. akt 0115-KDST2-2.4011.238.2023.2.AD; 12 maja 2023 r., sygn. akt 0113-KDIPT2-1.4011.226.2023.2.RK.; 25 kwietnia 2023 r., sygn. akt 0113-KDIPT2-1.4011.90.2023.2.ID.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:
Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast z treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy wynika, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi Scrum Mastera sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 74.90.20.0 – pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, 85.59.1 – usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU: 74.90.20.0 i 85.59.19.0 właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, określona odpowiednio w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienie objęte pytaniem. Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że wydane zostały w indywidualnych sprawach, w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
