
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązków płatnika w związku z wypłatą świadczeń na rzecz zstępnych pasierbicy Fundatora oraz prawidłowe w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismami z 5 i 7 sierpnia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Fundacja Rodzinna w organizacji (dalej: „Wnioskodawczyni" lub „Fundacja") podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Fundatorzy Fundacji, Pani X oraz Pan Y, działając na podstawie ustawy o fundacji rodzinnej z dnia 26 stycznia 2023 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 326 z późn. zm., dalej: „ustawa o FR") aktem założycielskim ustanowili fundację rodzinną (dalej: „Fundacja Rodzinna").
Fundatorzy wspólnie wychowywali dzieci: A (córkę obojga Fundatorów), oraz B, córkę Pani X z poprzedniego małżeństwa, która nie została przysposobiona przez Pana Y. Obie córki są obecnie pełnoletnie.
Fundusz założycielski Fundacji Rodzinnej wynosi (…) zł. Zgodnie ze Statutem, Fundatorzy mogą wnosić również inne aktywa do Fundacji, w granicach określonych ustawą o FR oraz Statutem, w szczególności w drodze darowizny. Proporcja wkładów w Fundacji Rodzinnej wynosi 50/50 pomiędzy Fundatorami.
Zgodnie ze Statutem, beneficjentami Fundacji Rodzinnej (zwanymi dalej: „Beneficjentami"), a więc osobami uprawnionymi do otrzymywania świadczeń od Fundacji Rodzinnej lub mienia w związku z jej rozwiązaniem, są:
a) Fundatorzy;
b) Zstępni Fundatorów;
c) Organizacje pozarządowe, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzące działalność pożytku publicznego w rozumieniu art. 3 ust. 1 tej ustawy.
Pierwszy rok obrotowy Fundacji Rodzinnej zakończy się 31 grudnia 2025 r. Na moment złożenia wniosku Fundacja Rodzinna została zawiązana (istnieje obecnie „w organizacji"). Fundacja Rodzinna działa na podstawie obowiązującego prawa oraz statutu Fundacji Rodzinnej (dalej: „Statut"), który określa szczegółowe cele Fundacji Rodzinnej. Fundacja została powołana na czas nieoznaczony.
W ramach opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni posiada wskazane poniżej wątpliwości.
Dodatkowo wyjaśnili Państwo, że przedmiotem pytania jest ustalenie skutków podatkowych dla wypłat na rzecz zstępnych obojga Fundatorów, a więc dla Pani A (córki obojga Fundatorów) oraz Pani B (córki Pani X).
Pytanie
Czy Fundacja jako płatnik PIT, wypłacając świadczenia, o których mowa w art. 20 ust. 1g ustawy o PIT, na rzecz dzieci i wnuków Fundatorów, powinna dokonać poboru zaliczki na podatek dochodowy?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja jako płatnik PIT, wypłacając świadczenia, o których mowa w art. 20 ust. 1g ustawy o PIT, na rzecz dzieci i wnuków Fundatorów, nie powinna dokonać poboru zaliczki na podatek dochodowy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Aby ocenić konieczność poboru zaliczki, niezbędne jest ustalenie wysokości opodatkowania PIT z tytułu wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacjach rodzinnych, na rzecz dzieci i wnuków, a więc zstępnych Fundatorów. Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata taka korzystać będzie w pełni ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z art. 21 ust. 49 ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 20 ust. 1g ustawy o PIT za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej (...). Jednak art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego dla dochodów, o których mowa w art. 20 ust. 1g:
a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043, z 2022 r. poz. 1846 i 2180 oraz z 2023 r. poz. 326.; dalej: „UPSD"), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 UPSD z zastrzeżeniem ust. 49.
W myśl art. 21 ust. 49 ustawy o PIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:
1) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 UPSD, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
2) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 UPSD
- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o FR, według stanu na dzień uzyskania przychodu. Tym samym proporcja wartości mienia wniesionego, ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.
Zgodnie z art. 4a ust. 1 UPSD zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba (...).
Fundatorzy pozostają w związku małżeńskim. Fundatorzy należą więc do tak zwanej zerowej grupy podatkowej w rozumieniu UPSD. Zgodnie z art. 27 ustawy o FR prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.
Zasadą jest więc, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:
a) fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
b) a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,
- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o PIT należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:
1) w odniesieniu do danego fundatora - proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,
2) w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 UPSD - proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,
3) w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora
- sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (tak m. in. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.516.2024.1.JK).
Ww. proporcję określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów. Dla potrzeb ustalenia wysokości przychodu zwolnionego należy przyjąć proporcję, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu. Na potrzeby zwolnienia w podatku dochodowym należy się kierować aktualną/ostatnią proporcją ustaloną zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (ustaloną na moment ostatniego wniesienia mienia do fundacji rodzinnej, z uwzględnieniem wartości mienia i statusu osób wnoszących mienie na moment tego wniesienia) zamieszczoną w spisie mienia. Natomiast zgodnie z art. 28 ust. 2 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej, mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez: fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora. Norma ta wprost więc nakazuje traktować jako wkład fundatora - również wkład jego małżonka. W rezultacie, w sytuacji gdy obydwoje małżonków jest równocześnie fundatorami - wobec każdego z nich znajdzie zastosowanie norma art. 28 ust. 2 pkt 1 ustawy o fundacji rodzinnej. Skutkiem tego jest konieczność uwzględniania dla każdego z fundatorów zarówno wkładu wniesionego samodzielnie, jak i przez małżonka.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy w związku z ewentualnym otrzymaniem lub postawieniem do dyspozycji świadczeń beneficjentom będącym zstępnymi Fundatorów, będą one korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej. Jednakże dla potrzeb zastosowania zwolnienia, zarówno Wnioskodawca jak i Małżonka powinni sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego fundatora.
Takie stanowisko zaprezentował zresztą Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w zmienionej z urzędu interpretacji indywidualnej z 25 czerwca 2024 o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.114.2024.3.JK: Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy ją z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora.
Konsekwentnie tożsame stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z 18 grudnia 2024 r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.826.2024.4.JM.
Biorąc pod uwagę fakt, iż proporcja podlega sumowaniu w przypadku gdy fundatorzy są małżeństwem, w którym istnieje ustrój wspólności majątkowej, wypłata ewentualnych świadczeń na poczet dzieci i wnuków każdego z Fundatorów będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 157 lit. b ustawy o PIT - w proporcji właściwej dla tego fundatora, który równocześnie jest wstępnym beneficjenta. A mając na uwadze fakt, iż proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej podlega sumowaniu, wypłata ewentualnych świadczeń na rzecz obojga dzieci Fundatorki, oraz na rzecz wnuków Fundatorki, będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o PIT.
Fundacja Rodzinna jest zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnikiem PIT w zakresie świadczeń wypłacanych na rzecz beneficjentów. Do obowiązku Fundacji jako płatnika należy pobranie od przychodów z innych źródeł zryczałtowanego podatku dochodowego. Kwota pobranego zryczałtowanego podatku Fundacja Rodzinna powinna wpłacić w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrała podatek PIT na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika (Fundacji Rodzinnej), a nie na rachunek urzędu skarbowego właściwego dla podatnika (beneficjenta).Nadto, z generalnych reguł wynika, iż fundacja rodzinna powinna wykazać pobrany podatek PIT w deklaracji PIT-8AR składanej do urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika (fundacji rodzinnej) w terminie do końca stycznia następnego roku podatkowego.
Jednakże wobec zwolnienia z PIT, jakie znajdzie zastosowanie w stosunku do dzieci i wnuków obojga Fundatorów, Fundacja Rodzinna nie będzie zobowiązana do pobrania podatku od świadczeń wypłacanych na rzecz dzieci i wnuków obojga Fundatorów, ponieważ nie wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawą z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej - oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.
W świetle art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.
Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.
Na podstawie art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:
Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Jak wynika z art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.
Z powyższego wynika, że beneficjenci fundacji rodzinnej otrzymujący od tej fundacji świadczenia (czy to pieniężne, czy to niepieniężne) uzyskują przychód z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do tych przychodów fundacja rodzinna co do zasady pełni funkcję płatnika.
Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu uzyskania przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1g - w wysokości:
a) 10% przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu,
b) 15% przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.
W myśl art. 14 ust. 3 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U z 2024 r. poz. 1837):
Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
1) do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
2) do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
3) do grupy III - innych nabywców.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Z art. 41 ust. 4aa ww. ustawy wynika, że:
Przy weryfikacji warunków zastosowania obniżonej stawki podatku albo zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów prawa podatkowego, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązanie w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:
a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2024 r. poz. 1837), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- z zastrzeżeniem ust. 49;
W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:
1) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,
2) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn
- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Zauważyć również należy, że z punktu widzenia zastosowania zwolnienia, o którym mowa powyżej, istotnym jest, czy według stanu na dzień uzyskania tego przychodu, beneficjent jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Osobami wymienionymi w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn są: małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha.
Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:
1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.
2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.
3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.
4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.
5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.
Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:
1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.
2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:
1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;
2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.
3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.
Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:
1) Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
2) Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.
Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.
Zasadą jest, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:
a) fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
b) a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,
- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.
Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.
Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:
1) w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,
2) w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,
3) w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
Mając na uwadze powyższe przepisy, podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora.
Ww. proporcję określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów. Dla potrzeb ustalenia wysokości przychodu zwolnionego należy przyjąć proporcję, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu. Na potrzeby zwolnienia w podatku dochodowym należy się kierować aktualną/ostatnią proporcją ustaloną zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (ustaloną na moment ostatniego wniesienia mienia do fundacji rodzinnej, z uwzględnieniem wartości mienia i statusu osób wnoszących mienie na moment tego wniesienia) zamieszczoną w spisie mienia.
Zatem wypłata świadczenia, o którym mowa w art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez Państwa na rzecz poniższych beneficjentów:
- Pani A oraz jej zstępnych,
- Pani B
t. j. osób, które łączy z każdym z fundatorów relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, korzystać będzie w całości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie wyjaśniam, że z punktu widzenia zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do całości świadczenia wypłacanego przez Państwo, istotnym jest, czy według stanu na dzień uzyskania przychodu, dany beneficjent jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w stosunku do każdego z fundatorów.
W opisanej przez Państwa sytuacji zstępni Pani B będą z Fundatorem – Panią X w relacji, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Natomiast nie będą oni w takiej relacji z drugim Fundatorem – Panem Y, ponieważ dla drugiego Fundatora osoby te będą zstępnymi pasierbicy (czyli osobami należącymi do II grupy podatkowej określonej w art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn).
Tym samym:
- część świadczenia odpowiadająca proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej ustalonej dla Pani X - fundatora będącego z ww. beneficjentami w relacji, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- pozostała część tego świadczenia (wypłacana zstępnym pasierbicy Pana Y, tj. osobom niebędącym z tym fundatorem w relacji, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn) stanowić będzie dla ww. beneficjentów przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to przychód nie będzie podlegać zwolnieniu.
Wobec tego, skoro część świadczenia wypłaconego przez Państwo nie będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, to od tej części wypłaconego świadczenia należny będzie podatek w wysokości określonej w art. 30 ust. 1 pkt 17 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 10%. Tym samym w powyższym zakresie będą na Państwu ciążyć obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 ww. ustawy.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w części dotyczącej obowiązków płatnika w związku z wypłatą świadczeń na rzecz zstępnych pasierbicy Fundatora uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
