
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłatą wynagrodzeń dla uczestników staży. Uzupełnili go Państwo pismem z 25 lipca 2025 r. (daty wpływu: 28 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat A otrzymał informację o dofinansowaniu czterech projektów w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie (...), współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach działania (...), są to:
· „X" nr X;
· „Y" nr Y;
· „Z" nr Z;
· „Q" nr Q.
Jednym z kluczowych zadań w ramach tych projektów jest organizacja płatnych staży zawodowych, które będą finansowane w całości ze środków EFS+. Beneficjentem środków otrzymywanych w ramach opisanego projektu jest Powiat A, który formalnie otrzymuje dofinansowanie. Zadania wynikające z realizacji projektu, w tym organizację i wypłatę wynagrodzeń dla uczestników staży, realizuje Starostwo Powiatowe w A jako jednostka organizacyjna Powiatu A. Uczestnikami staży (projektów) będą (...) Staże będą organizowane zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2016 roku „Prawo oświatowe" (Dz.U.2024.737 t.j.). (...) odbywający staż uczniowski będzie otrzymywał miesięczne świadczenie pieniężne (…). Wysokość miesięcznego świadczenia pieniężnego nie może przekraczać wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W ramach projektu zawierane będą w formie pisemnej, umowy trójstronne o realizację stażu (strony: (...)/ opiekun prawny, Przedsiębiorca, Powiat A), Do stażów uczniowskich nie mają zastosowania przepisy prawa pracy z wyjątkiem przepisów art. 183, art. 131 § 1, art. 132 § 1, art. 133 § 1, art. 134, art. 151, art. 204 i art. 232 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. 2025.277 t.j.).
Pytanie
Jakie obowiązki podatkowe ciążą na Starostwie Powiatowym w A jako realizatorze zadania w związku z wypłatą staży współfinansowanych z EFS + dla uczniów szkół ponadpodstawowych, których organem prowadzącym jest Powiat A, czy istnieje obowiązek pobierania zaliczki na podatek dochodowy od w/w osób fizycznych oraz czy zachodzi konieczność wystawienia deklaracji PIT-11?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Państwa zdaniem świadczenia w formie stypendiów stażowych wypłacanych przez Starostwo Powiatowe w A uczestnikom w/w projektu, które są finansowane ze środków Unii Europejskiej powinny być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Stanowisko to opierają Państwo na obowiązujących przepisach prawa podatkowego oraz ich interpretacjach dokonywanych przez organy podatkowe. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. 2023 poz. 177, z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków m.in. funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.
W Państwa ocenie, wynagrodzenia wypłacane uczniom z tytułu odbywanych staży winny być zwolnione z podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym. W związku z powyższym, nie jesteście Państwo zobowiązani do poboru zaliczek na podatek dochodowy przy wypłacie tych świadczeń. Jednocześnie uważacie Państwo, że nie zachodzi obowiązek wystawienia informacji PIT-11.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) stanowi, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Zatem przychodem będą również wypłacane stypendystom świadczenia pieniężne.
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich ustawodawca w pkt 9 tego przepisu wyodrębnił inne źródła.
Jak wynika z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Na podmiotach dokonujących świadczeń z ww. tytułów ciążą natomiast obowiązki informacyjne, wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
Jak wynika natomiast z art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):
1.3. Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których
mowa w pkt 5 lit. a i b
Szczegółowe kwestie związane realizacją zadań finansowanych m.in. z funduszy strukturalnych reguluje obecnie ustawa dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz.U. 2022 poz. 1079 ze zm.)
Stosownie do art. 2 tej ustawy:
Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
(…)
7) fundusze strukturalne – Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz Europejski Fundusz Społeczny Plus, o których mowa w art. 1 rozporządzenia ogólnego;
(…)
Uwzględniając powyższe, do środków, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego Plus) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.
Ustosunkowując się do kwestii będącej przedmiotem Państwa wątpliwości, należy wskazać, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Natomiast użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków” należy rozumieć, jako finansowanie lub współfinansowanie pomocy z tych środków.
W rozpatrywanej sprawie, fundusze na stypendia stażowe pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, który jest jednym z rodzajów funduszy strukturalnych, a więc ze środków, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast uczniowie, jako uczestnicy projektu będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana jest pomoc w ramach projektu.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że stypendia stażowe udzielane w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa we wniosku, stanowią dla uczniów (uczestników projektu) przychód z innych źródeł, który jednakże korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że na Państwu jako płatniku, nie ciąży obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych stypendiów. Jednocześnie nie ciąży na Państwu obowiązek wystawienia z tego tytułu informacji, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-11).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
