
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
6 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 5 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowany będący stroną postępowania:
A.A
(...)
2.Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:
B.A
(...)
Opis zdarzenia przyszłego
Zainteresowany jest osobą fizyczną oraz posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zainteresowany pozostaje w związku małżeńskim z Panią B.A (zainteresowana niebędąca stroną postępowania), która również posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Między zainteresowanymi obowiązuje ustrój rozdzielności majątkowej, ustanowiony w drodze zawartej umowy majątkowej małżeńskiej. W roku 2022 zainteresowani nabyli – do majątków osobistych, po 50% udziału każdy – dom jednorodzinny zlokalizowany w X. Zakup nieruchomości został sfinansowany środkami pochodzącymi z odrębnych majątków małżonków. Nieruchomość ta stanowi obecnie wspólne miejsce zamieszkania zainteresowanych. Zainteresowani planują zbycie wskazanej nieruchomości przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, tj. przed upływem terminu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zainteresowani planują przeznaczyć środki uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości na budowę domu mieszkalnego, który znajdować się będzie w Y. Budowa nastąpi w ciągu trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie nieruchomości w X (w praktyce niezwłocznie po sprzedaży). Nowa nieruchomość ma służyć jako miejsce realizacji własnych celów mieszkaniowych zainteresowanych – ma być miejscem stałego pobytu, zameldowania oraz prowadzenia wspólnego gospodarstwa domowego. Zainteresowana niebędąca stroną postępowania jest właścicielką (...) lokali mieszkalnych położonych na terenie Z, które stanowią jej majątek osobisty i są przeznaczone wyłącznie na wynajem. W żadnym z tych lokali zainteresowana nie zamieszkuje i nie zamierza zamieszkiwać. Lokale te są wykorzystywane wyłącznie w celach inwestycyjnych. Zainteresowany, oprócz udziału w nieruchomości będącej przedmiotem planowanej sprzedaży, posiada również kawalerkę w Z, która również nie jest wykorzystywana przez niego na własne cele mieszkaniowe – zainteresowany nie przebywa tam, nie jest tam zameldowany i lokal ten również przeznaczony jest na wynajem. Zainteresowani zamierzają jednakże skorzystać z możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu ze sprzedaży nieruchomości, wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przeznaczając uzyskane środki w całości na realizację własnych celów mieszkaniowych – poprzez zakup nowej nieruchomości służącej zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych zainteresowanych.
Pytanie
Czy planowane przez zainteresowanych wydatki na budowę nowego domu będą stanowić wydatki w rozumieniu art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, czy zainteresowanym – w zakresie odpowiadającym udziałowi każdego z nich w przychodzie uzyskanym ze sprzedaży dotychczasowej nieruchomości – przysługiwać będzie zwolnienie z opodatkowania dochodu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy?
Stanowisko Zainteresowanych w sprawie
W ocenie Zainteresowanych planowane przez nich wydatki na budowę nowego domu będą stanowić wydatki w rozumieniu art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, zainteresowanym – w zakresie odpowiadającym udziałowi każdego z nich w przychodzie uzyskanym ze sprzedaży dotychczasowej nieruchomości – przysługiwać będzie zwolnienie z opodatkowania dochodu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy. W ocenie zainteresowanych planowana budowa nieruchomości mieszkalnej w Y, finansowana ze środków uzyskanych z odpłatnego zbycia dotychczasowego domu jednorodzinnego, będzie stanowić wydatki na własne cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych. W konsekwencji, dochód uzyskany z tej transakcji, przypadający na każdego z małżonków zgodnie z posiadanym udziałem, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych. Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, jeżeli podatnik nie później niż w okresie 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie, przeznaczy uzyskany przychód na realizację własnych celów mieszkaniowych. Zainteresowani planują wybudowanie nowej nieruchomości w Y w terminie mieszczącym się w tym okresie, co spełnia warunek czasowy określony w przepisie. Katalog wydatków uznawanych za poniesione na realizację własnych celów mieszkaniowych został określony w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych i obejmuje między innymi wydatki na nabycie budynku mieszkalnego lub jego części, a także budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, co niewątpliwie obejmuje sytuację opisaną przez zainteresowanych.
W ocenie zainteresowanych, posiadanie przez nich innych nieruchomości wykorzystywanych w celach inwestycyjnych (lokale przeznaczone wyłącznie na wynajem, które nie są przez nich zamieszkiwane), nie wyklucza możliwości skorzystania z ulgi mieszkaniowej przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych. Celem przedmiotowej ulgi jest bowiem wspieranie podatników w realizacji ich rzeczywistych potrzeb mieszkaniowych, a nie ograniczanie ich prawa do nabywania i posiadania nieruchomości o charakterze inwestycyjnym. Potwierdza to jednolite stanowisko organów interpretacyjnych. Zainteresowani podkreślają, że nabycie nowej nieruchomości ma na celu zaspokojenie ich wspólnych potrzeb mieszkaniowych, co oznacza, że nieruchomość ta będzie służyć jako miejsce stałego pobytu, zameldowania oraz prowadzenia wspólnego gospodarstwa domowego.
Zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 17 maja 2023 r. (sygn. 0115-KDIT3.4011.256.2023.1.DP), posiadanie innych nieruchomości, które nie są wykorzystywane na własne cele mieszkaniowe, nie wyklucza możliwości skorzystania z ulgi mieszkaniowej. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „ustawodawca nie zastrzegł, że własne cele mieszkaniowe podatnika ograniczać się muszą do posiadania przez niego tylko jednej nieruchomości mieszkalnej”.
Podobne stanowisko zostało również potwierdzone przez Dyrektora KIS w interpretacji z dnia 27 marca 2024 r. (sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.951.2023.4.MK): „Co istotne, ustawodawca – regulując omawiane zwolnienie – nie ograniczył wydatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości lub praw tylko do podatników, którzy nie będą posiadać innych nieruchomości (lokali mieszkalnych/budynków mieszkalnych) niż nabyta lub wybudowana. Zatem, dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia nie będzie miało znaczenia dysponowanie przez podatnika prawem własności innego lokalu mieszkalnego (budynku mieszkalnego). Ustawa nie ogranicza prawa do zwolnienia co do liczby posiadanych lub nabywanych nieruchomości (lokali mieszkalnych/budynków mieszkalnych), jednakże wyraźnie wskazuje, że skorzystanie ze zwolnienia odnosi się tylko i wyłącznie do tych nieruchomości (lokali mieszkalnych/budynków mieszkalnych), które faktycznie służą zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika.” W związku z powyższym, fakt posiadania przez wnioskodawców innych nieruchomości przeznaczonych na wynajem nie wpływa na możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.
Ponadto, w interpretacji indywidualnej z dnia 20 maja 2024 r. (sygn. 0112-KDSL1-2.4011.179.2024.2.PSZ), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że obowiązywanie rozdzielności majątkowej między małżonkami nie stanowi przeszkody do skorzystania z ulgi mieszkaniowej, pod warunkiem, że małżonkowie przeznaczą przychód ze sprzedaży nieruchomości na realizację własnych celów mieszkaniowych.
W świetle powyższego, zainteresowani stoją na stanowisku, że planowana budowa nieruchomości mieszkalnej w Y, finansowana ze środków uzyskanych ze sprzedaży dotychczasowej nieruchomości, stanowić będzie wydatki na własne cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych. W konsekwencji, dochód uzyskany z tej transakcji, przypadający na każdego z małżonków zgodnie z posiadanym udziałem, podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych.
W wyroku z 17 maja 2017 r. (sygn. II FSK 1053/15) NSA podkreślił, że każdy przypadek możliwości skorzystania z ulgi należy rozpatrywać indywidualnie, a ustawa nie ogranicza realizacji własnych celów mieszkaniowych do jednego lokalu. Posiadanie kilku mieszkań nie wyklucza prawa do ulgi, jeśli podatnik faktycznie realizuje własne cele mieszkaniowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:
Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c- przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z opisu zawartego we wniosku wynika, że pozostają Państwo w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój rozdzielności majątkowej, ustanowiony w drodze zawartej umowy majątkowej małżeńskiej. W 2022 r. nabyli Państwo – do majątków osobistych, po 50% udziału każdy – dom jednorodzinny zlokalizowany w X. Zakup nieruchomości został sfinansowany środkami pochodzącymi z odrębnych majątków małżonków. Nieruchomość ta stanowi obecnie wspólne miejsce zamieszkania zainteresowanych. Planują Państwo zbycie wskazanej nieruchomości przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie. Planują Państwo przeznaczyć środki uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości na budowę domu mieszkalnego. Budowa nastąpi w ciągu trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie nieruchomości (w praktyce niezwłocznie po sprzedaży). Nowa nieruchomość ma służyć jako miejsce realizacji Państwa własnych celów mieszkaniowych – ma być miejscem stałego pobytu, zameldowania oraz prowadzenia wspólnego gospodarstwa domowego. Ponadto posiadają Państwo własne, odrębne nieruchomości.
Zatem odpłatne zbycie przez każdego z małżonków udziału w ww. nieruchomości należącego do majątku odrębnego, wykorzystywanej jako wspólne miejsce zamieszkania, dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie skutkować będzie powstaniem przychodu kwalifikowanego do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
W świetle art. 30 ust. 2 cytowanej ustawy:
Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Wedle art. 30e ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:
1)dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
2)dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.
Jak stanowi art. 30e ust. 5 ww. ustawy:
Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.
Zgodnie z art. 30e ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy ust. 1-4 nie mają zastosowania, jeżeli:
1)budowa i sprzedaż budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów są przedmiotem działalności gospodarczej podatnika;
2)przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw stanowi przychód z działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.
Na mocy art. 30e ust. 7 cytowanej ustawy:
W przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie.
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy.
Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:
a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
-położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
W myśl art. 21 ust. 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wydatki, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, uznaje się za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, jeżeli przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, nastąpiło nabycie własności rzeczy lub praw wymienionych w ust. 25 pkt 1 lit. a-c, w związku z którymi podatnik ponosił wydatki na nabycie.
Stosownie do art. 21 ust. 26 ww. ustawy:
Przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach. Przez własne budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d i e, rozumie się również niestanowiące własności lub współwłasności podatnika budynek, lokal lub pomieszczenie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, podatnik nabędzie ich własność lub współwłasność albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach, jeżeli uprzednio prawo takie mu nie przysługiwało.
Jak wynika z art. 21 ust. 27 omawianej ustawy:
W przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe.
Zgodnie z art. 21 ust. 28 ww. ustawy:
Za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:
1)nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
2)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części
-przeznaczonych na cele rekreacyjne.
Z istoty rozwiązania zawartego w cytowanym uprzednio art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podstawową okolicznością decydującą o możliwości skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym została ona dokonana, na wskazane w art. 21 ust. 25 ww. ustawy własne cele mieszkaniowe.
Katalog wydatków stanowiących „własne cele mieszkaniowe” podatnika wymieniony w art. 21 ust. 25 ww. ustawy ma charakter zamknięty – jest to wyliczenie enumeratywne. Ustawodawca formułując przedmiotowe zwolnienie, w sposób jednoznaczny wskazał cele mieszkaniowe, których realizacja pozwala na zwolnienie z opodatkowania dochodu ze sprzedaży.
Obejmują one m.in. wymienione w art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego.
Wyjaśniam, że poprzedzenie wyrażenia „cele mieszkaniowe” przymiotnikiem „własne” świadczy o tym, że ustawodawca przewidując podstawę do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy i dopisując ten przymiotnik, przesądził, że celem nadrzędnym jest możliwość uwzględnienia przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania tylko takich wydatków, które poniesione zostały na zaspokojenie „własnych” potrzeb mieszkaniowych.
Tak więc uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy zwolnienie od podatku dochodowego w zamierzeniach ustawodawcy realizować ma cel, jakim jest zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika.
Wydatkowanie przychodu na własne cele mieszkaniowe oznacza, według stanowiska prezentowanego w orzecznictwie i doktrynie, że celem podatnika jest realizacja potrzeby zapewnienia sobie tzw. „dachu nad głową”. Realizacja własnych potrzeb mieszkaniowych jest więc najważniejszym elementem przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego.
Co istotne, ustawodawca – regulując omawiane zwolnienie – nie ograniczył wydatkowania przychodu z tytułu zbycia nieruchomości lub praw tylko do podatników, którzy nie będą posiadać innych nieruchomości (lokali mieszkalnych/budynków mieszkalnych) niż nabyta lub wybudowana. Zatem, dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia nie będzie miało znaczenia dysponowanie przez podatnika prawem własności innego lokalu mieszkalnego (budynku mieszkalnego). Ustawa nie ogranicza prawa do zwolnienia co do liczby posiadanych lub nabywanych nieruchomości (lokali mieszkalnych/budynków mieszkalnych), jednakże wyraźnie wskazuje, że skorzystanie ze zwolnienia odnosi się tylko i wyłącznie do tych nieruchomości (lokali mieszkalnych/budynków mieszkalnych), które faktycznie służą zaspokojeniu własnych potrzeb mieszkaniowych podatnika. Oznacza to, że w momencie poniesienia wydatku celem podatnika powinno być dążenie, aby w tym nowym lokalu (budynku) zamieszkać. Wyrażenie „własne cele mieszkaniowe” należy odnosić do zamiaru zamieszkiwania związanego z różnymi sposobami wydatkowania przychodu, a nie do wydatkowania przychodu na nabycie mieszkania (budynku mieszkalnego) w znaczeniu przedmiotowym. Sam fakt posiadania przez podatnika innych nieruchomości, które są wykorzystywane wyłącznie w celach zarobkowych (przeznaczone na wynajem i niezamieszkiwane przez podatnika), nie może przesądzać o braku prawa do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Istotne znaczenie ma cel nabycia i wykorzystania konkretnej nieruchomości, a nie ogólny stan posiadania podatnika.
Mając powyższe na uwadze stwierdzam, że finansowanie przez Państwa ze środków uzyskanych ze sprzedaży dotychczasowej nieruchomości, planowanej budowy budynku mieszkalnego, który stanowić będzie ich współwłasność w częściach ułamkowych z uwagi na panujący w małżeństwie ustrój rozdzielności majątkowej będzie dla Państwa wydatkiem na własne cele mieszkaniowe w rozumieniu art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych.
W związku z tym, wydatkowanie przez Państwa przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości (uzyskanego przez każdego z nich zgodnie z posiadanym udziałem) przed upływem trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym ono nastąpiło na ww. cel tj. na budowę stanowiącego ich współwłasność budynku mieszkalnego, w którym będą realizowali własne cele mieszkaniowe – pomimo tego, że są właścicielami innych nieruchomości mieszkalnych – uprawniać Państwa będzie do zwolnienia z opodatkowania uzyskanego dochodu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ww. ustawy. Obowiązywanie rozdzielności majątkowej między małżonkami nie stanowi przy tym przeszkody do skorzystania z ulgi mieszkaniowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Zaznaczyć należy, że prawo do zwolnienia podlega szczegółowej i ostatecznej weryfikacji przez organ podatkowy w toku postępowania podatkowego. Tutejszy Organ wydając interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy zrealizowali Państwo swój cel mieszkaniowy, czy nie. Wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz załatwienia sprawy, organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Podstawowym narzędziem realizacji tej zasady jest postępowanie dowodowe, które nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pan A.A (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
