Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 30 czerwca 2025 r. oraz z 3 lipca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od dnia (…) 2023 r., stosując od początku formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Działalność gospodarcza nie jest wykonywana na rzecz byłego pracodawcy ani nie ma charakteru stosunku pracy. Wnioskodawca świadczy usługi dla wielu niezależnych klientów. Nie istnieją umowy, które zobowiązują Wnioskodawcę do wykonywania pracy w określonym miejscu lub czasie – posiada on pełną swobodę w zakresie organizacji zleconych działań.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę obejmują m.in.:

  • prowadzenie spotkań projektowych,
  • koordynację zespołów projektowych i zapewnienie przestrzegania procedur firmy,
  • komunikację z klientami i dostawcami w formie spotkań i mailingu,
  • organizację warsztatów projektowych i dokumentowanie wymagań produktowych,
  • modelowanie i analizę procesów biznesowych,
  • udział w spotkaniach firmowych i mentoringowych,
  • udział w procesie rekrutacji IT,
  • prowadzenie badań rynkowych i analizę konkurencji,
  • tworzenie i rozwój strategii produktowej oraz zarządzanie backlogiem produktu,
  • współpracę z zespołami interdyscyplinarnymi,
  • nadzór nad wykonawcami zewnętrznymi i kontrolę jakości wdrożeń.

Działalność Wnioskodawcy została zakwalifikowana do klasyfikacji PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W roku podatkowym (latach podatkowych) objętych wnioskiem Wnioskodawca podlegał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wniosek dotyczy opodatkowania ryczałtem przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej w 2025 roku oraz w latach następnych.

Czynności wskazane we wniosku nie są i nie będą wykonywane pod kierownictwem Kontrahenta ani w miejscu i czasie przez niego wyznaczonym. To Wnioskodawca decyduje o sposobie, czasie i miejscu świadczenia usług, a usługi nie są wykonywane pod nadzorem Kontrahenta.

Forma opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez Wnioskodawcę wybrana w momencie rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) za pośrednictwem systemu CEIDG.

Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, umożliwiające zastosowanie tej formy opodatkowania.

Do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawca nie wykonuje działalności na rzecz byłego pracodawcy, nie prowadzi działalności objętej akcyzą, nie prowadzi działalności w zakresie gier hazardowych, ani nie wykonuje wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawca świadczy usługi niemające charakteru wytwórczego ani handlowego, polegające na realizacji zadań związanych z zarządzaniem projektami, analizą biznesową, komunikacją z klientami oraz innymi czynnościami wskazanymi we wniosku.

W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz kontrahentów kompleksowe usługi w zakresie zarządzania projektami, koordynacji zespołów, analizy biznesowej oraz rozwoju produktów cyfrowych (aplikacji mobilnych i platform internetowych).

Do wykonywanych czynności należą w szczególności:

  • Prowadzenie spotkań projektowych i statusowych – organizowanie i moderowanie regularnych spotkań z zespołami oraz interesariuszami w celu monitorowania postępu prac, identyfikowania ryzyk i zapewnienia komunikacji w projekcie.
  • Realizacja obowiązków związanych z zarządzaniem projektami – dbanie o spójność działań zespołu z procesami organizacyjnymi, wspieranie współpracy, utrzymywanie produktywności i pomaganie w rozwiązywaniu wewnętrznych konfliktów.
  • Komunikacja z klientami i dostawcami – bieżąca wymiana informacji w formie e-mailowej i spotkań, ustalanie kwestii formalnych, zakresów obowiązków, terminów realizacji i warunków współpracy.
  • Organizacja i prowadzenie warsztatów korporacyjnych – moderowanie sesji zespołowych mających na celu zbieranie wymagań, tworzenie koncepcji funkcjonalnych (user stories), identyfikację problemów użytkowników oraz poszukiwanie rozwiązań.
  • Dokumentowanie wymagań biznesowych i produktowych – tworzenie przejrzystej dokumentacji dla zespołów developerskich w celu zwiększenia efektywności wdrożeń oraz zapewnienia użyteczności produktu.
  • Opracowywanie i usprawnianie procesów firmowych – analiza bieżących procesów, modelowanie ich przebiegu, identyfikacja punktów krytycznych, przygotowanie propozycji zmian oraz prowadzenie warsztatów procesowych.
  • Uczestnictwo w spotkaniach wewnętrznych i mentoringowych – aktywne uczestnictwo w wymianie wiedzy w ramach organizacji, dzielenie się doświadczeniem, wspieranie mniej doświadczonych członków zespołów oraz udział w spotkaniach dotyczących bieżących kwestii projektowych.
  • Udział w procesach rekrutacyjnych – udział w rozmowach kwalifikacyjnych w celu oceny kompetencji kandydatów technicznych (głównie z obszaru IT).
  • Badanie rynku i konkurencji – analiza potrzeb klientów, ocenianie nisz rynkowych, zbieranie opinii użytkowników, identyfikowanie potencjalnych obszarów wzrostu produktu.
  • Wsparcie rozwoju produktu i strategii – opracowanie strategii produktowej, definiowanie wizji, planowanie roadmapy, ustalanie priorytetów w backlogu oraz monitorowanie kluczowych wskaźników KPI.
  • Koordynacja współpracy z wykonawcami zewnętrznymi – nadzór nad realizacją zleceń przez podwykonawców, dbanie o zgodność prac z ustalonymi standardami i terminami.
  • Współpraca z zespołami interdyscyplinarnymi – bliska kooperacja z działami projektowania, programowania, sprzedaży i marketingu, mająca na celu harmonijny rozwój produktu.
  • Tworzenie specyfikacji technicznej – przygotowywanie opisów funkcjonalnych, user stories oraz kryteriów akceptacji dla zespołów technicznych pracujących nad wdrożeniem systemów i aplikacji.

Wszystkie powyższe czynności mają charakter usługowy i są wykonywane w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej, bez podporządkowania czasowego, miejscowego czy organizacyjnego wobec kontrahenta.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w dziale 70 klasyfikacji PKWiU, w szczególności w grupowaniu 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi w zakresie zarządzania”. Wnioskodawca nie świadczy usług firm centralnych w rozumieniu PKWiU 70.10 ani doradztwa w zakresie zarządzania strategicznego lub finansowego (PKWiU 70.22.1x).

Usługi Wnioskodawcy mają charakter wykonawczy i zarządczy, a nie doradczy.

Wnioskodawca nie wykonuje również wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność nie kwalifikuje się jako wykonywanie wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie znajdują się w zamkniętym katalogu wolnych zawodów określonym w ww. przepisie, a działalność nie ma charakteru zawodów zaufania publicznego, takich jak lekarz, adwokat, architekt czy tłumacz.

Wnioskodawca nie świadczy usług badań rynku ani badań opinii publicznej w rozumieniu klasyfikacji PKWiU (dział 73.20). Działalność Wnioskodawcy nie obejmuje realizacji badań opartych na metodologii statystycznej, ankietowej ani społecznej. Analizy rynku i konkurencji, które wykonuje Wnioskodawca, mają charakter pomocniczy i są częścią szerszych działań produktowych i zarządczych, a nie usług badawczych sensu stricto.

Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz spółek, w których jest lub był wspólnikiem, udziałowcem ani członkiem zarządu. Wnioskodawca nie posiada żadnych udziałów ani nie pełni funkcji w jakiejkolwiek spółce.

Wnioskodawca nie uzyskuje i nie planuje uzyskiwać przychodów z innych źródeł niż jednoosobowa działalność gospodarcza. Wnioskodawca nie osiąga przychodów z umów o pracę, umów cywilnoprawnych, najmu, kapitałów pieniężnych ani innych źródeł.

Wnioskodawca świadczy usługi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, w szczególności umów o świadczenie usług, zawieranych w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności oraz sposób ich wykonania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyłączeniem odpowiedzialności za czyny niedozwolone. Odpowiedzialność ta wynika z umów zawieranych z kontrahentami oraz przepisów Kodeksu cywilnego, w szczególności art. 471 i nast., dotyczących niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania.

Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. W szczególności Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za uzyskiwane przychody i ponoszone koszty, możliwość utraty kontrahentów, przerw w świadczeniu usług oraz ryzyko rynkowe związane z koniunkturą w branży.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W przypadku świadczenia usług objętych różnymi stawkami ryczałtu, przychody są ewidencjonowane oddzielnie dla każdej z tych działalności.

Pytanie

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia ww. usług, sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.20.0, mogą być opodatkowane według stawki 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony stan faktyczny uprawnia go do stosowania stawki 8,5% ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym, ponieważ:

  • działalność ma charakter usługowy i nie jest objęta wyjątkami z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m (stawka 15%),
  • nie świadczy usług doradztwa związanego z zarządzaniem, strategicznego ani finansowego – nie przygotowuje rekomendacji, ani nie doradza w procesach decyzyjnych,
  • działalność nie ma charakteru wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy,
  • nie wykonuje usług na rzecz byłego pracodawcy (art. 8 ust. 2 pkt 1).

Zarządzanie projektami realizowane przez Wnioskodawcę obejmuje czynności operacyjne, a nie doradcze. Kluczowym celem pracy Wnioskodawcy jest skuteczna realizacja zadań projektowych, a nie udzielanie rekomendacji strategicznych.

Wsparcie w orzecznictwie: Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • 0113-KDIPT2-1.4011.810.2024.2.KD – potwierdzono, że zarządzanie projektami informatycznymi wg PKWiU 70.22.20.0 nie jest doradztwem,
  • 0113-KDIPT2-1.4011.170.2025.2.KKO – uznano, że koordynacja projektów oraz analiza procesów biznesowych nie stanowią doradztwa,
  • 0112-KDSL1-1.4011.59.2025.3.MK – działalność PM/PO została uznana za kwalifikującą się do stawki 8,5%, bez elementów doradczych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g , w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f)  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-  jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-  w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważam, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·klasa 70.10 – Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

·klasa 70.21 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn., że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał, Pan że:

·prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”;

·do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·w odniesieniu do Pana zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy;

·prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 powyższej ustawy;

·nie świadczy Pan usług firm centralnych w rozumieniu PKWiU 70.10 ani doradztwa w zakresie zarządzania strategicznego lub finansowego (PKWiU 70.22.1x). Pana usługi mają charakter wykonawczy i zarządczy, a nie doradczy;

·nie świadczy Pan usług na rzecz spółek, w których jest lub był wspólnikiem, udziałowcem ani członkiem zarządu. Nie posiada Pan żadnych udziałów ani nie pełni funkcji w jakiejkolwiek spółce.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w 2025 roku i latach następnych ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny).

Zatem Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i jeżeli faktycznie nie uzyskał/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu natomiast do powołanych przez Pana interpretacji, nie negując tych rozstrzygnięć, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego wyjaśniam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.