
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród uczestnikom konkursów. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Są Państwo polskim rezydentem podatkowym. Prowadzą Państwo działalność w branży (…) i posiadają platformę (…), na której użytkownicy mogą (…). Są Państwo również właścicielem i operatorem analogicznych platform (…), na których przeprowadzane są transakcje głównie przez (…) z innych państw, tj. w A (…), B (…), C (…) (dalej wszystkie platformy łącznie: „Serwisy”, a każda z nich pojedynczo: „Serwis”). Planują Państwo otwierać w przyszłości kolejne lokalne serwisy.
Planują Państwo, że zostaną organizatorem konkursów opisanych i dostępnych w Serwisach, w których będą mogli brać udział użytkownicy Serwisów – osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi, jak i nierezydentami w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT. W większości przypadków nagrody w konkursach będą miały charakter cyfrowy, np. w postaci kodów kart podarunkowych, czy nieodpłatnego uruchomienia standardowo płatnej funkcjonalności w Serwisie. Przez co wydanie tych nagród odbywać się będzie w przestrzeni internetowej, np. poprzez wysyłkę kodu na adres e-mail. Udział w konkursach będzie wymagać od użytkownika zaakceptowania regulaminu danego konkursu oraz podania danych identyfikujących, na których zbieranie pozwalają regulacje dotyczące ochrony i przetwarzania danych osobowych.
Zgodnie z założeniami biznesowymi, uczestnikami konkursów może być łącznie kilkaset osób w pierwszym roku, a niewykluczone, że w kolejnych latach liczba ta może wzrosnąć. Nie będą Państwo w stanie weryfikować podawanych przez uczestników konkursów danych, w tym dotyczących ich rezydencji podatkowej, gdyż wymagałoby to niewspółmiernych nakładów czasu oraz kosztów, a ponadto, nawet dokładając najwyższej staranności nie mają Państwo możliwości jednoznacznego potwierdzenia prawdziwości i rzetelności danych podawanych przez uczestników konkursów. Z tego powodu, w celu poprawnego wypełnienia potencjalnie ciążących obowiązków dokumentacyjno-podatkowych, rozważają Państwo przyjęcie ostrożnościowego podejścia do realizacji ewentualnych obowiązków płatnika w odniesieniu do wygranych w konkursach przeprowadzanych w Serwisach. W przypadku braku jednoznacznego potwierdzenia rezydencji podatkowej uczestnika otrzymującego nagrodę w innym niż Polska państwie, zamierzają Państwo ostrożnościowo odprowadzać w Polsce zryczałtowany podatek dochodowy od wygranej według stawki 10% (dalej: „Ryczałt 10%”).
Z uwagi na skalę działalności oraz niską wartość nagród (zazwyczaj około (…) PLN) uzyskiwanie dokumentacji, która potwierdziłaby możliwość niepobrania Ryczałtu 10% (w szczególności certyfikatów rezydencji poszczególnych uczestników otrzymujących wygrane w konkursach) wiązałoby się po Państwa stronie z kosztami i obciążeniem administracyjnym nieproporcjonalnym do oczekiwanej korzyści podatkowej w postaci braku konieczności opodatkowania wygranych Ryczałtem 10%. Zdają sobie Państwo sprawę, że podjęcie tego wysiłku administracyjnego (weryfikacji rezydencji podatkowej uczestników nagrodzonych w konkursach i pozyskiwanie certyfikatów rezydencji i innych danych) najprawdopodobniej spowodowałoby istotne ograniczenie, a być może nawet wyeliminowanie konieczności ponoszenia obciążeń podatkowych od wygranych w konkursach. Niemniej jednak, mając na uwadze trudności w pozyskiwaniu danych, brak możliwości ich pełnej weryfikacji (uczestnikami konkursów będą osoby fizyczne), a także potencjalne sankcje w przypadku zarzutu niedochowania należytej staranności lub nieopodatkowania wygranych, rozważają Państwo odprowadzanie Ryczałtu 10% co do zasady od wszystkich nagród.
Chcieliby Państwo uzyskać potwierdzenie, że Państwa postępowanie jest prawidłowe oraz, że jeśli w przypadku braku jednoznacznego potwierdzenia, że dany uczestnik otrzymujący nagrodę w konkursie jest rezydentem podatkowym w innym państwie, z którym Polska zawarła stosowną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania i/lub braku aktualnego certyfikatu rezydencji podatkowej dla tej osoby, będą Państwo ostrożnościowo odprowadzać Ryczałt 10%, nie będą na Państwu ciążyć żadne inne obowiązki podatkowe, informacyjne, ani dokumentacyjne w związku z przekazywaniem nagród i wygranych w konkursach.
Pytanie
Czy jeśli w przypadku braku jednoznacznego potwierdzenia, że dany uczestnik otrzymujący nagrodę w konkursie jest rezydentem podatkowym w innym państwie, z którym Polska zawarła stosowną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania lub braku aktualnego certyfikatu rezydencji podatkowej dla tej osoby, będą Państwo odprowadzać Ryczałt 10%, to nie będą na Państwu ciążyć żadne inne obowiązki podatkowe, informacyjne, ani dokumentacyjne w związku z przekazywaniem nagród i wygranych w konkursach, w szczególności nie będą Państwo zobowiązani do składania żadnych deklaracji ani informacji podatkowych, w tym na podstawie przepisów Ustawy o PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, jeśli w przypadku braku jednoznacznego potwierdzenia, że dany uczestnik otrzymujący nagrodę w konkursie jest rezydentem podatkowym w innym państwie, z którym Polska zawarła stosowną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania lub braku aktualnego certyfikatu rezydencji podatkowej dla tej osoby, będą Państwo ostrożnościowo odprowadzać Ryczałt 10%, to nie będą na Państwu ciążyć żadne inne obowiązki podatkowe, informacyjne, ani dokumentacyjne w związku z przekazywaniem nagród i wygranych w konkursach, w szczególności nie będą Państwo zobowiązani do składania żadnych deklaracji ani informacji podatkowych, w tym na podstawie przepisów Ustawy o PIT.
Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy
1.Opodatkowanie nagród i wygranych w konkursach
Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy PIT, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności między innymi nagrody i inne nieodpłatne świadczenia.
Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – pobiera się podatek w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Zgodnie z art. 30 ust. 3 Ustawy o PIT zryczałtowany podatek pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Należy jednak zaznaczyć, że w świetle art. 30 ust. 9 ustawy PIT, powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.
Obowiązki płatnika ww. podatku wskazują przepisy art. 41 i art. 42 Ustawy o PIT. Jako osoba prawna dokonująca wypłat (świadczeń) lub stawiająca do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2) (m.in. nagrody i wygrane w konkursach) są Państwo zobowiązani do pobrania od tych świadczeń zryczałtowanego podatku dochodowego (art. 41 ust. 1 w zw. z ust. 4 Ustawy o PIT). Weryfikując możliwość zastosowania obniżonej stawki lub niepobrania podatku są Państwo zobowiązani do dochowania należytej staranności (art. 41 ust. 4aa Ustawy o PIT). Terminy na wpłatę podatku oraz dopełnienie obowiązków informacyjnych zostały uregulowane w przepisach art. 42 Ustawy o PIT.
2.Opodatkowanie nierezydentów – źródła przychodów, z których wygrane podlegają opodatkowaniu w Polsce
Zgodnie z art. 3 ust. 2a Ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Następnie, w art. 3 ust. 2b pkt 1-8 Ustawy o PIT wymieniono poszczególne kategorie przychodów stanowiących przychody osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (przychody z polskiego źródła).
W Państwa ocenie, w przypadku rozważanego stanu faktycznego, wypłaty nagród i wygranych w konkursach nie stanowią żadnej z kategorii przychodów wskazanych w art. 3 ust. 2b pkt 1-6a ani pkt 8 Ustawy o PIT. Nagrody i wygrane mogłyby natomiast należeć do kategorii wskazanej w art. 3 ust. 2b pkt 7 Ustawy o PIT, tj. należności regulowane, w tym stawiane do dyspozycji, wypłacane lub potrącane, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.
Niemniej jednak, w świetle art. 3 ust. 2d Ustawy o PIT, za dochody (przychody), o których mowa w ust. 2b pkt 7, uważa się przychody wymienione w art. 29 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 2b pkt 1-6. Z kolei art. 29 ust. 1 Ustawy o PIT wskazuje rodzaje płatności, od których pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w Polsce, jeśli wypłacane są na rzecz nierezydentów. Wśród kategorii przychodów wymienionych w art. 29 ust. 1 Ustawy o PIT nie ma nagród ani wygranych w konkursach, żadna z kategorii płatności nie obejmuje tego rodzaju wypłat na rzecz nierezydentów.
3.Wniosek – brak obowiązków w zakresie nagród i wygranych w konkursach wypłacanych przez Państwo na rzecz nierezydentów
W konsekwencji, w Państwa ocenie, przychody z tytułu nagród i wygranych w konkursach, nie mieszczą się w kategoriach źródeł przychodów wskazanych w art. 3 ust. 2b Ustawy o PIT, z których nierezydenci podlegają opodatkowaniu w Polsce. Niemniej jednak, aby móc nie pobierać Ryczałtu 10% musieliby Państwo wykazać, że osoba otrzymująca nagrodę lub wygraną jest zagranicznym rezydentem podatkowym, a więc ma w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy. Oznacza to, że chcąc dochować należytej staranności zgodnie z wymogiem wynikającym z art. 41 ust. 4aa Ustawy o PIT, musieliby Państwo posiadać certyfikat rezydencji podatkowej oraz inne dokumenty potwierdzające, że dana osoba nie posiada rezydencji podatkowej w Polsce.
Stąd też, ostrożnościowo, mając na uwadze ograniczenia w możliwości weryfikacji rezydencji podatkowej uczestników konkursów, a w szczególności pozyskiwania ich certyfikatów rezydencji, zamierzają Państwo pobierać Ryczałt 10% od tych nagród i wygranych w konkursach, co do których nie ma pewności, iż są to rezydenci podatkowi w innych państwach, z którymi Polska zawarła stosowne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Niemniej jednak, w przypadku pozyskania odpowiednich certyfikatów rezydencji, nie musieliby Państwo pobierać i wpłacać Ryczałtu 10%. Jednocześnie, mając na uwadze zasady opodatkowania opisane powyżej, w opisanym zdarzeniu przyszłym, w Państwa ocenie, nie są Państwo zobowiązani do spełniania żadnych innych obowiązków podatkowych i dokumentacyjnych, informacyjnych, w tym do składania deklaracji ani informacji podatkowych w związku z wypłatą nagród i wygranych w konkursach.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Jak stanowi natomiast art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Wskazana wyżej zasada ograniczonego obowiązku podatkowego stanowi, że Rzeczpospolita Polska ma prawo do opodatkowania osób fizycznych niebędących jej rezydentami podatkowymi, ale tylko w zakresie dochodów uzyskiwanych ze źródła przychodów położonych na jej terytorium. Nie są natomiast w Polsce opodatkowane osoby fizyczne z tytułu dochodów, których źródło jest położone za granicą. Warunkiem posiadania w Polsce statusu podmiotu o ograniczonym obowiązku podatkowym jest brak na terytorium Polski miejsca zamieszkania.
Stosownie do art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Katalog dochodów (przychodów) wymienionych w art. 3 ust. 2b ww. ustawy, nie jest katalogiem zamkniętym, o czym świadczy użycie określenia „w szczególności”. Ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski.
W przepisie tym przewidziano opodatkowanie oparte na zasadzie „źródła”. Jeżeli źródło przychodów nierezydenta znajduje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, to Rzeczpospolita Polska ma prawo opodatkować dochody uzyskane z tego źródła na zasadach obowiązujących w tym państwie (ograniczony obowiązek podatkowy).
Przy czym, w myśl 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym został określony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono:
Inne źródła.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Do przychodów z innych źródeł należy zaliczyć również nagrody, które będą Państwo przekazywać uczestnikom organizowanych przez Państwa konkursów.
Przychody z nagrody nie są jednak opodatkowane na podstawie skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Zgodnie z art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Ja stanowi art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Obowiązek poboru zryczałtowanego podatku spoczywa zatem na płatniku, tj. podmiocie dokonującym wypłaty lub stawiającym do dyspozycji podatnika nagrodę.
Przy czym należy pamiętać, że w świetle art. 30 ust. 9 omawianej ustawy:
Przepisy ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a, 7a, 7b, 14a i 17 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.
Zgodnie zaś z art. 5a pkt 21 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji – oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
Certyfikat rezydencji jest dokumentem potwierdzającym określony stan faktyczny – miejsce rezydencji podatnika dla celów podatkowych, którym w przypadku podatników podatku dochodowego od osób fizycznych jest miejsce zamieszkania. Wydając takie zaświadczenie właściwy organ potwierdza, że – na moment wydania tego dokumentu, bądź na moment w nim określony – stan faktyczny wskazany w jego treści jest zgodny ze stanem faktycznym, wynikającym z ewidencji, rejestrów prowadzonych przez ten organ bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu.
Jeżeli zatem podatnik przedstawi certyfikat rezydencji potwierdzający jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym kraju, płatnik do wypłaconej (przekazanej) nagrody stosuje stawkę podatku wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub nie pobiera podatku zgodnie z taką umową. Natomiast w przypadku braku certyfikatu rezydencji płatnik przekazując nagrodę osobie podlegającej ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, jest obowiązany do potrącenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.
Odnosząc się do Państwa wskazań, że nie mają Państwo możliwości jednoznacznego potwierdzenia prawdziwości i rzetelności danych podawanych przez uczestników konkursów, wyjaśniam, że płatnik dokonuje poboru podatku (uwzględniając zasadę ograniczonego lub nieograniczonego obowiązku podatkowego) opierając się jedynie na posiadanych przez siebie informacjach oraz tych przedstawionych przez podatnika. Dla ustalenia swoich obowiązków płatnik może posłużyć się zatem jedynie informacjami, które są w jego posiadaniu. Informacje takie płatnik analizuje indywidualnie w odniesieniu do każdego podatnika, działając w dobrej wierze i na podstawie wszystkich dostępnych mu danych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na płatnika obowiązku posiadania certyfikatu rezydencji potwierdzającego miejsce zamieszkania podatnika. Tym samym, w przypadku braku certyfikatu rezydencji, płatnik dokonując wypłaty nagrody osobie niemającej miejsca zamieszkania na terytorium Polski, obowiązany jest do potrącenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.
Obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego dotyczy zatem nagród wypłacanych zarówno rezydentom, jak i nierezydentom. Wyjątek stanowić będzie jedynie sytuacja, w której podatnik udokumentuje swoje miejsce zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji. Wtedy przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zastosować z uwzględnieniem zapisów właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj. zastosować stawkę wynikającą z takiej umowy bądź nie pobierać podatku zgodnie z umową.
W związku z przekazaniem uczestnikom konkursów nagród i pobraniem zryczałtowanego podatku dochodowego, na płatniku ciążą również obowiązki informacyjne.
I tak, zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. (…)
W przypadku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, właściwą deklaracją będzie PIT-8AR.
W myśl natomiast art. 42 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.
Przy czym, jak stanowi art. 42 ust. 6 ww. ustawy:
Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29-30a. (…)
W związku z powyższym, po zakończeniu roku podatkowego, do końca stycznia, będą Państwo zobowiązani przesłać do urzędu skarbowego, właściwego według państwa siedziby, deklarację roczną PIT-8AR, w której należy wykazać kwoty pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazanych nagród.
Do końca lutego natomiast będą Państwo zobowiązani przesłać – podatnikom (osobom niemającym w Polsce miejsca zamieszkania) oraz urzędom skarbowym właściwym w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje IFT-1/IFT-1R. Przy czym, informacje IFT-1/IFT-1R należy przekazać zarówno w przypadku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, jak i w sytuacji, gdy zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania nie pobiorą Państwo podatku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
