Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – na wezwanie organu – pismem z 20 czerwca 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Mając uprawnienia emerytalne od 15 października 2023 r. pracował Pan dalej w tym samym Zakładzie (X.) do 26 lutego 2024 r.

W PIT-11 za 2024 r. Zakład w poz. G. 114 wykazał tylko przychód wypłacony w styczniu i lutym w wysokości 72 818 zł.

Wynagrodzenie za luty w wysokości 11 032,30 zł oraz nagroda (...) za okres od 1 stycznia 2024 r. do 26 lutego 2024 r. w wysokości 2 085 zł i nagroda roczna za 2023 r. zostały wypłacone po 26 lutego 2024 r. i wykazane w poz. E. 45 do opodatkowania podatkiem dochodowym i pobrano podatek.

Uzupełnienie stanu faktycznego

65 rok życia ukończył Pan w niedzielę (...) 2023 r.

Z tytułu uzyskiwania w 2024 r. przychodów ze stosunku pracy podlegał Pan ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2025 t. poz. 350 ze zm.).

W 2024 r. wynagrodzenie za luty 2024 r. wypłacono Panu 7 marca 2024 r. Nagrodę (...) wypłacono 29 maja 2024 r., a nagrodę roczną za 2023 r. wypłacono 12 lipca 2024 r.

W trakcie obowiązywania Pana umowy o pracę – po ukończeniu 65 roku życia – złożył Pan swojemu pracodawcy oświadczenie o stosowaniu zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

26 lutego 2024 r. nastąpiło rozwiązanie Pana stosunku pracy. W związku z rozwiązaniem stosunku pracy przeszedł Pan na emeryturę.

Po rozwiązaniu stosunku pracy nie złożył Pan swojemu byłemu pracodawcy oświadczenia o stosowaniu zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pierwsza emerytura z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych została Panu wypłacona 14 marca 2024 r.

Na pytanie z wezwania dotyczące tego czy w 2024 r. pobierał Pan którekolwiek ze świadczeń wymienionych w lit. a-g art. 21 ust. 1 pkt 154 wyjaśniał Pan, że nie pobierał Pan żadnego ze świadczeń wymienionych w punktach a, b, c, d, e, f, g.

Pytanie

Czy w zeznaniu podatkowym składanym za 2024 r. może Pan skorzystać ze zwolnienia podatkowego uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie przychodów wypłaconych po 26 lutym 2024 r., ale wypracowanych (uzyskanych) w okresie zatrudnienia tj. wynagrodzenia za luty 2024 r. i nagrody (...) do wysokości przysługującego Panu limitu zwolnienia dla pracującego seniora w wysokości 85 528 zł, uwzględniając wcześniejsze wynagrodzenie wypłacone od 1 stycznia 2024 r. do 26 lutego 2024 r., tj. do rozwiązania stosunku pracy?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, świadczenia wypłacone po 26 lutego 2024 r. wypracowane (uzyskane) w okresie zatrudnienia do 26 lutego 2024 r.tj. wynagrodzenie za luty 2024 r. i nagroda (...) oraz część nagrody rocznej za 2023 r. dotyczącej okresu od uzyskania uprawnień emerytalnych tj. od 15 października 2023 r. do 3 grudnia 2023 r. razem z wynagrodzeniem wypłaconym od 1 stycznia 2024 r. do rozwiązania stosunku pracy 26 lutego 2024 r. do łącznej wysokości przysługującego limitu zwolnienia dla pracującego seniora w wysokości 85 528 zł powinno zostać zwolnione z podatku dochodowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota ta powinna być doliczona do pozycji G. 114 w PIT-11 za 2024 r. wystawionym przez pracodawcę. Pierwszą emeryturę otrzymał Pan w dniu 14 marca 2024 r., a wynagrodzenie za luty 2024 r. otrzymał Pan 7 marca 2024 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 242 i 1243),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2024 r. poz. 1121, 1243, 1562 i 1871),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631 i 1674),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 334 i 1907),

g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia;

Stosownie zaś do art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Wyjaśniam, że w ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”. Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.

Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (opodatkowanie według skali podatkowej), art. 30c (tzw. podatek liniowy, w wysokości 19%) albo art. 30ca (opodatkowanie stawką 5%, ulga IP Box) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Prawo do omawianego zwolnienia będzie zatem przysługiwało podatnikowi, który w ramach wymienionych wyżej rodzajów aktywności zawodowej (uzyskiwanych źródeł przychodów) jest objęty tytułem ubezpieczeń społecznych. Przy czym omawiany przepis nie różnicuje tego tytułu, co oznacza, że podatnik, któremu w ramach pracy na etacie wypłacono przychód składający się w części np. z odprawy emerytalnej, od której nie są pobierane składki na ubezpieczenia społeczne, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia dla pracujących seniorów w odniesieniu do całości przychodu uzyskiwanego w ramach stosunku pracy.

Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty należności ze stosunku pracy. Jak wynika z treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem przychód powstaje w momencie otrzymania środków pieniężnych lub postawienia ich do dyspozycji podatnika.

Ocena skutków podatkowych Pana sytuacji

Z analizy Pana opisu sprawy wynika, że 65 rok życia ukończył Pan (...) 2023 r. Mając uprawnienia emerytalne od 15 października 2023 r. pracował Pan dalej w tym samym Zakładzie (X) do 26 lutego 2024 r. Z tytułu uzyskiwania w 2024 r. przychodów ze stosunku pracy podlegał Pan ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2025 t. poz. 350 ze zm.). W 2024 r. wynagrodzenie za luty 2024 r. wypłacono Panu 7 marca 2024 r. Nagrodę (...) wypłacono 29 maja 2024 r., a nagrodę roczną za 2023 r. wypłacono 12 lipca 2024 r. W trakcie obowiązywania Pana umowy o pracę – po ukończeniu 65 roku życia – złożył Pan swojemu pracodawcy oświadczenie o stosowaniu zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. 26 lutego 2024 r. nastąpiło rozwiązanie Pana stosunku pracy. W związku z rozwiązaniem stosunku pracy przeszedł Pan na emeryturę. Po rozwiązaniu stosunku pracy nie złożył Pan swojemu byłemu pracodawcy oświadczenie o stosowaniu zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pierwsza emerytura z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych została Panu wypłacona 14 marca 2024 r. W PIT-11 za 2024 r. Zakład w poz. G. 114 wykazał tylko przychód wypłacony w styczniu i lutym w wysokości 72 818 zł. Wynagrodzenie za luty w wysokości 11 032,30 zł oraz nagroda (...) za okres od 1 stycznia 2024 r. do 26 lutego 2024 r. w wysokości 2 085 zł i nagroda roczna za 2023 r. zostały wypłacone po 26 lutego 2024 r. i wykazane w poz. E. 45 do opodatkowania podatkiem dochodowym i pobrano podatek. Nie pobierał Pan świadczeń wymienionych w lit. a-g art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oprócz wspomnianej pierwszej emerytury.

W konsekwencji stwierdzam, że przychód uzyskany przez Pana 29 maja 2024 r. z tytułu nagrody (...) oraz 12 lipca 2024 r. z tytułu nagrody rocznej za 2023 r. nie korzysta ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albowiem ww. świadczenia zostały Panu wypłacone po wypłacie pierwszej emerytury, która to wypłata miała miejsce wcześniej, tj. 14 marca 2024 r. Sprawiło to, że w realiach opisanej sprawy nie został spełniony ww. warunek „nieotrzymywania emerytury”, który jest warunkiem obligatoryjnym dla zastosowania rzeczonej ulgi dla pracującego seniora. Istotny w niniejszej sprawie jest moment wypłaty należności ze stosunku pracy, a nie okres za jaki jest dana należność wypłacana. Wobec tego ww. świadczeń nie może Pan wykazać jako zwolnionych w zeznaniu podatkowym składanym za 2024 r.

Natomiast w zeznaniu podatkowym składanym za 2024 r. może Pan zastosować zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (ulgę dla seniora) do uzyskanych po ukończeniu 65 roku życia przychodów ze stosunku pracy, w tym wypłaconych od 1 stycznia 2024 r. do 14 marca 2024 r. wynagrodzeń ze stosunku pracy za poszczególne miesiące (włącznie z wynagrodzeniem za miesiąc luty), do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł. Wypłata tych świadczeń ze stosunku pracy nastąpiła bowiem przed wypłatą pierwszej emerytury, tj. przed 14 marca 2024 r.

Wobec tego Pana stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.