Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.365.2025.2.KK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej z tytułu wydatku na paletę drewnianą jest nieprawidłowe oraz prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami złożonymi 29 czerwca 2025 r. i 3 lipca 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan właścicielem domu jednorodzinnego, oddanego do użytkowania w 2017 r. W rozliczeniu PIT-37 za 2024 r. chce Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej związanej z zakupem materiałów budowlanych wykorzystanych do zabezpieczenia ścian i fundamentów przed zawilgoceniem.

Dokonał Pan zakupu (faktura VAT Nr (…) z 19 kwietnia 2024 r.) następujących materiałów: greinplast tynk silikonowy - 5 341,32 zł, greinplast farba podkładowa silikonowa - 1 100,60 zł, taśma elewacyjna - 530,94 zł, folia malarska - 129,35 zł, greinplast preparat do tynku - 250,44 zł, kolorant B07A - 8,40 zł, kolorant O74S - 6,80 zł, kolorant Y74S - 4,10 zł, imprefarb tynk silikonowy - 187,84 zł, łącznie 7 559,89 zł.

Dokonał Pan zakupów (faktura VAT Nr (…) z 21 maja 2024 r.) materiałów: płytka kamienna - 1 501,50 zł, mira klej unifix - 120 zł, fila W68 impregnat - 205 zł, paleta drewniana - 183,50 zł, łącznie – 2 010 zł.

Razem faktury były na sumę 9 569,89 zł.

Wszystkie wyszczególnione materiały zostały zamontowane w 2024 r.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu zawartym w Obwieszczeniu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 25 stycznia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu i rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wymienione są m.in.: materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzących w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem.

Według Pana, korzystając z ulgi termomodernizacyjnej, przy rozliczeniu podatku PIT za 2024 r., będzie mógł odliczyć z fakturę VAT Nr (…), pozycje 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 na sumę 7 470,54 zł oraz z fakturę VAT Nr (…), poz. 1, 2, 3 na sumę 1 826,50 zł, łącznie 9 297,04 zł.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że 28 grudnia 1993 r., aktem notarialnym A NR (…), nabył Pan wraz z małżonką od Gminy (…) działkę nr 4 zlokalizowaną w X, ul. (…). Pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego, jednorodzinnego otrzymał Pan 27 listopada 2001 r., decyzją Burmistrza Gminy Nr (…). Do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (…) 3 października 2016 r. złożył Pan zawiadomienie o zakończeniu budowy domu, co do którego nie jest wymagane pozwolenie na użytkowanie. Do budynku wprowadził się Pan w październiku 2008 r. Z uwagi na brak funduszy, elewacja ścian zewnętrznych nie została wykonana. W opisie technicznym do zatwierdzonego projektu architektoniczno-konstrukcyjnego domu jednorodzinnego „(…)”, w części III Zestawienie szczegółowe przegród budowlanych, ściany zewnętrzne - napisano - okładzina zewnętrzna z cegły elewacyjnej od poziomu terenu do poziomu +0,46, powyżej tynk mineralny na siatce z włókna szklanego.

W 2024 r. postanowił Pan wykonać zaległe prace w zakresie docieplenia przegród budowlanych oraz fundamentów. Ściany zostały zaciągnięte klejem z siatką z włókna szklanego. Zakupił Pan: farbę podkładową (którą pomalował Pan ściany zewnętrzne), tynk silikonowy (który położył Pan na zagruntowanych ścianach), kolorant (służący do zabarwienia tynku), preparat do tynku będący rozcieńczalnikiem tynku.

Do zabezpieczenia przeciwwilgociowego zakupił Pan płytkę kamienną, którą zamocował klejem Unifix i zabezpieczył impregnatem Fila W68. Taśmę elewacyjną użył Pan do zabezpieczenia stolarki okiennej i drzwiowej oraz podbitki podczas wykonywania prac termomodernizacyjnych.

Faktury VAT wystawione były w 2024 r. na Pana nazwisko i imię przez ...  „(…)”, NIP (…), na następujące materiały: tynk silikonowy, farbę podkładową, kolorant, preparat do tynku, taśmę elewacyjną oraz firmę (…), na materiały - płytka kamienna, klej Mira Uniflex, impregnat Fila W68. Wszystkie wyszczególnione materiały zostały zakupione i zamontowane w 2024 r. Poniesione nakłady nie zostały i nie zostaną sfinansowane ze środków NFOŚRiGW lub wojewódzkiego funduszu. Nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie będą odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie będzie Pan też korzystał z innych ulg niż ulga termomodernizacyjna. Jest Pan emerytem rozliczającym się według skali podatkowej. Dotychczas nie realizował Pan żadnych przedsięwzięć termomodernizacyjnych, będzie to pierwsza kwota i nie przekroczy 53 000 zł. Poniesione wydatki należy przyporządkować do punktu: „ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych ...”. Przedmiotowy budynek wymagał wykonania tych prac termomodernizacyjnych, gdyż brak ich powodował straty ciepła. Były to prace remontowe, nie było dziennika budowy. Projekt architektoniczno-konstrukcyjnego domu jednorodzinnego przewidywał wykończenie zewnętrznej warstwy ściany powłoką tynkową. Przed rozpoczęciem prac ściany wykonane z ytongu były zaciągnięte klejem.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy wymienione zakupione materiały znajdują się w wykazie materiałów, które można odliczyć od podatku dochodowego w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

2.Czy materiały te mieszczą się w określeniu rozporządzenia: „materiały budowlane wykorzystane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem”?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pana stanowisko dotyczące zaistniałego stanu w 2024 r., a dotyczące wykorzystania zakupionych materiałów, jest zgodne z obowiązującymi przepisami. Ulga termomodernizacyjna pozwala odliczyć poniesione koszty właścicielom domów jednorodzinnych oddanych do użytkowania, rozliczających się według skali podatkowej. Według Pana, ulga termomodernizacyjna pozwala na odliczenie kosztów związanych z remontem budynku w zakresie wykonania prac pozwalających na zmniejszenie zużycia energii na ogrzanie budynku mieszkalnego. Tynk pełni funkcję izolacyjną, płytki elewacyjne sprawiają, że budynek będzie odpowiednio zabezpieczony przed działaniem warunków atmosferycznych, więc są to materiały budowlane wykorzystywane do dociepleń przegród budowlanych oraz fundamentów lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzaju materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie zawierają szczegółowych zapisów, które materiały budowlane spełniają wymogi uprawniające do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Jeżeli dokonane czynności spełniają definicję przedsięwzięcia termomodernizacyjnego na gruncie ww. przepisów i zaliczają się do wskazanych przez Ministra Inwestycji i Rozwoju kategorii wydatków, to przysługuje Panu prawo do odliczenia w ramach tzw. ulgi termomodernizacyjnej poniesionych wydatków.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 554 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024. poz. 725):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych

z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11) pompa ciepła wraz z osprzętem;

12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2) wykonanie analizy termograficznej budynku,

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10) montaż pompy ciepła,

11) montaż kolektora słonecznego,

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13) montaż instalacji fotowoltaicznej,

14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 ww. ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Ponadto podkreślić należy, że limit ulgi nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. Limit ten dotyczy każdego z małżonków odrębnie, czyli każdemu z nich przysługuje odliczenie w maksymalnej wysokości 53 000 zł.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 1 wymieniono materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem.

Z treści wniosku wynika, że pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego otrzymał Pan 27 listopada 2001 r. Do budynku wprowadził się Pan w październiku 2008 r. 3 października 2016 r. do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (…) złożył Pan zawiadomienie o zakończeniu budowy domu, co do którego nie jest wymagane pozwolenie na użytkowanie. W rozliczeniu PIT-37 za 2024 r. chce Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej związanej z zakupem materiałów budowlanych wykorzystanych do zabezpieczenia ścian i fundamentów przed zawilgoceniem. Wszystkie wyszczególnione materiały zostały zamontowane w 2024 r. Dokonał Pan zakupu następujących materiałów (faktura VAT Nr (…) z 19 kwietnia 2024 r.): greinplast tynk silikonowy - 5 341,32 zł, greinplast farba podkładowa silikonowa - 1 100,60 zł, taśma elewacyjna - 530,94 zł, folia malarska - 129,35 zł, greinplast preparat do tynku - 250,44 zł, kolorant B07A - 8,40 zł, kolorant O74S - 6,80 zł, kolorant Y74S - 4,10 zł, imprefarb tynk silikonowy - 187,84 zł, łącznie 7 559,89 zł. Dokonał Pan zakupu następujących materiałów (Faktura VAT Nr (…) z 21 maja 2024 r.): płytka kamienna - 1 501,50 zł, mira klej unifix - 120 zł, fila W68 impregnat - 205 zł, paleta drewniana - 183,50 zł, łącznie – 2 010 zł.

Wskazał Pan, że farbą podkładową pomalował Pan ściany zewnętrzne, tynk silikonowy położył Pan na zagruntowanych ścianach, kolorant służył do zabarwienia tynku, preparat do tynku był rozcieńczalnikiem tynku. Do zabezpieczenia przeciwwilgociowego zakupił Pan płytkę kamienną, którą zamocował klejem Unifix i zabezpieczył impregnatem Fila W68. Taśmę elewacyjną użył Pan do zabezpieczenia stolarki okiennej i drzwiowej oraz podbitki podczas wykonywania prac termomodernizacyjnych. Faktury VAT wystawione są w 2024 r. na Pana nazwisko i imię.

Opisane we wniosku prace związane są zakupem materiałów budowlanych wykorzystanych do zabezpieczenia ścian i fundamentów przed zawilgoceniem. Przedmiotowy budynek wymagał wykonania tych prac termomodernizacyjnych, gdyż brak ich powodował straty ciepła.

Natomiast, wskazana we wniosku paleta drewniana nie spełnia wymogów wskazanych w obowiązujących przepisach. W związku z tym, wydatek na zakup tej palety nie korzysta ze zwolnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej

Prace w budynku w postaci zabezpieczenia ścian i fundamentów przed zawilgoceniem, w którym użyto materiałów: farby podkładowej silikonowej, tynku silikonowego, kolorantu, taśmy elewacyjnej, preparatu do tynku, folii, płytki kamiennej, kleju Unifix, impregnatu, spełniają warunki uprawniające Pana do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Zrealizował Pan przedsięwzięcie termomodernizacyjne, którego wynikiem było odcięcie od wilgoci i redukcja zimna. Zatem poniesione wydatki związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).

Reasumując, ma Pan możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków poniesionych na materiały budowlane (farba podkładowa silikonowa, tynk silikonowy, kolorant, taśma elewacyjna, preparat do tynku, folia, płytka kamienna, klej Unifix, impregnat), związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

W związku z tym, Pana stanowisko w tym zakresie uznano za prawidłowe.

Jednak w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie może Pan odliczyć wydatków na zakup palety drewnianej, gdyż nie spełnia ona warunków określonych w obowiązujących w ww. przepisach.

W związku z tym, Pana stanowisko w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu stanu faktycznego, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.