Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.544.2025.1.MKA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.544.2025.1.MKA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismami z 22 czerwca 2025 r. (wpływ 22 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Stan faktyczny - opis programu (…):

Fundacja (…) planuje realizację programu wsparcia pod nazwą (…), którego celem jest udzielanie pomocy osobom fizycznym znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, zdrowotnej lub rodzinnej. Program adresowany jest w szczególności do:

-rodzin wychowujących dzieci z ciężkimi chorobami i/lub niepełnosprawnością,

-osób dorosłych z orzeczoną niepełnosprawnością lub przewlekłą chorobą,

-osób, które z uwagi na sytuację losową (np. długotrwała choroba) nie są w stanie samodzielnie pokryć niezbędnych kosztów bytowych lub opiekuńczych.

Program służy realizacji celów statutowych Fundacji określonych w (...) Statutu, w szczególności:

-pomoc społeczna (...),

-działalność charytatywna (...),

-działalność na rzecz osób niepełnosprawnych (...),

-ochrona i promocja zdrowia (...).

Świadczenia przyznawane w ramach programu mają charakter celowy i zadaniowy. Ich przeznaczenie odpowiada rodzajom świadczeń, o których mowa w art. 3 i art. 36 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, a także:

-art. 50 (usługi opiekuńcze i specjalistyczne),

-art. 17 ust. 1 pkt 3, 11, 12 (pomoc w formie usług, rzeczowa, specjalistyczne poradnictwo),

-§2 rozporządzenia MPiPS z dnia 5 października 2007 r. w sprawie domów pomocy społecznej.

Zakres wsparcia obejmuje m.in.:

-zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych,

-ochronę zdrowia,

-zapewnienie opieki i rehabilitacji,

-poprawę warunków bytowych,

-pomoc rodzinom w trudnej sytuacji opiekuńczej, w tym:

  • organizację opieki domowej,
  • zakup leków, suplementów, artykułów medycznych,
  • opłacenie rehabilitacji i wizyt specjalistycznych,
  • zakup sprzętu wspierającego codzienne funkcjonowanie (rehabilitacyjnego, ortopedycznego),
  • organizację opieki zastępczej lub odpoczynku wytchnieniowego,
  • inne uzasadnione potrzeby wynikające z sytuacji życiowej lub zdrowotnej.

Tryb przyznawania świadczeń:

Każda decyzja poprzedzona jest:

-złożeniem wniosku o pomoc,

-weryfikacją sytuacji życiowej (ankieta, dokumentacja medyczna, oświadczenia, faktury),

-oceną zdolności beneficjenta do samodzielnego pokrycia kosztów,

-ustaleniem wysokości pomocy zgodnie z regulaminem,

-decyzją Zarządu Fundacji.

Regulamin programu stanowi podstawę formalną udzielania pomocy.

Źródła finansowania:

Program finansowany jest ze środków Fundacji, w tym:

-wkładu Fundatora,

-zbiórek publicznych i darowizn,

-kampanii fundraisingowych (np. prowadzonych na platformie (...)).

Forma wypłat i dokumentacja:

Środki przekazywane są bezpośrednio na konto beneficjenta. Nie są zawierane umowy darowizny. Beneficjenci nie są zobowiązani do świadczenia usług na rzecz Fundacji. Fundacja nie korzysta z faktur ani rachunków wystawianych przez beneficjentów.

Pomoc dokumentowana jest poprzez:

-decyzję Zarządu,

-dokumentację sytuacji beneficjenta,

-oświadczenia o celu wykorzystania środków.

Podstawa zwolnienia z PIT:

Świadczenia udzielane w ramach programu (…) mają charakter pomocy społecznej i spełniają przesłanki zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako świadczenia pomocy społecznej wypłacane ze środków fundacji na podstawie uchwał i regulaminu wewnętrznego, zgodnie z celami statutowymi.

Pytania

1.Czy środki pieniężne wypłacane w ramach tego programu stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie beneficjenta?

2.Czy świadczenia te korzystają ze zwolnienia z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 (pomoc społeczna)?

3.Czy osoba fizyczna (rodzic/opiekun) otrzymująca środki od Fundacji powinna wystawić fakturę, rachunek lub inny dokument potwierdzający otrzymanie świadczenia?

4.Czy Fundacja jako wypłacający środki powinna pełnić rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?

5.Czy przyjęta przez Fundację forma dokumentacji (wniosek, decyzja zarządu, regulamin programu, protokół przekazania środków, oświadczenie beneficjenta o wykorzystaniu środków) jest wystarczająca z punktu widzenia przepisów o rachunkowości i podatku dochodowym?

Niniejsza interpretacja rozstrzyga kwestie zawarte w pytaniach nr 1, 2 i 4, w zakresie pytań nr 3 i 5 wydałem odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, pomoc finansowa przyznawana w ramach programu (…) spełniają przesłanki określone w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ są kierowane do osób fizycznych znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, zdrowotnej lub rodzinnej i mają charakter świadczeń z pomocy społecznej odpowiadających zakresowi art. 36 ustawy o pomocy społecznej. W związku z tym wypłaty te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Stanowisko Fundacji przedstawia się następująco:

Świadczenia pieniężne mają charakter świadczeń z pomocy społecznej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o PIT, a ich przeznaczenie odpowiada zakresowi świadczeń rzeczowych i pieniężnych określonych w art. 36 ustawy o pomocy społecznej. Świadczenia są kierowane do osób fizycznych w trudnej sytuacji życiowej, zdrowotnej lub rodzinnej, których potrzeby nie są objęte wystarczającym wsparciem systemowym, a które nie są w stanie samodzielnie pokryć kosztów wskazanych we wniosku o pomoc. Pomoc jest przyznawana po indywidualnym rozpoznaniu sytuacji osoby lub rodziny, na podstawie wniosku, dokumentacji medycznej i socjalnej, analizy braku wsparcia systemowego oraz zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie programu. Świadczenia mają charakter bezzwrotny i nie są związane z żadnym świadczeniem wzajemnym - beneficjent nie wykonuje usług ani nie prowadzi działalności gospodarczej. Fundacja działa jako organizacja pozarządowa, której cele statutowe obejmują: pomoc społeczną, w tym pomoc osobom fizycznym, rodzinom i osobom w trudnej sytuacji rodzinnej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób, w szczególności dzieci i dorosłych chorych na (…) - (...) o charakterze długotrwałym, a także udzielanie pomocy rzeczowej i finansowej, doraźnej lub stałej osobom fizycznym, osobom chorym, w podeszłym wieku, niepełnosprawnym, ubogim i ich rodzinom w kraju i poza jego granicami. Wypłaty realizowane są ze środków funduszu społecznego, finansowanego z darowizn fundatora oraz ze zbiórek publicznych, w tym cyklicznych kampanii na platformie (...). Fundacja nie zawiera z beneficjentami umów cywilnoprawnych typu darowizna, zlecenie ani umowa o dzieło. Fundacja nie stosuje sztywnych kryteriów dochodowych, lecz każdorazowo analizuje sytuację życiową i zdrowotną wnioskodawcy w sposób całościowy, z uwzględnieniem braku adekwatnego wsparcia systemowego oraz niemożności samodzielnego zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych. Pomoc dokumentowana jest decyzją zarządu, dokumentacją sytuacji życiowej, załączonymi dokumentami (takimi jak rachunki, faktury, oferty lub zaświadczenia) oraz oświadczeniem beneficjenta dotyczącym przeznaczenia środków, zgodnie z procedurami określonymi w regulaminie programu.

Na podstawie powyższego Fundacja wnosi o potwierdzenie, że wypłaty w ramach programu (…) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz że nie powstają obowiązki dokumentacyjne po stronie beneficjenta inne niż wewnętrzna dokumentacja Fundacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z powołanego przepisu, ustawodawca przyjął zasadę, że przychodem są:

-   pieniądze i wartości pieniężne, które zostały otrzymane przez podatnika – tj. takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik rzeczywiście „dostał, odebrał, zainkasował, objął w posiadanie”;

-   pieniądze i wartości pieniężne, które zostały postawione do dyspozycji podatnika – tj. takie przysporzenia, które zostały mu faktycznie udostępnione/przekazane do odbioru; takie pieniądze i środki pieniężne, które podatnik ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy i wartości pieniężnych i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone pieniądze i wartości pieniężne do dyspozycji podatnika.

Pojęcie przychodu wiąże się zatem z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku.

Przychodami w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być tylko takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego. Skoro bowiem przychód jest określonym przyrostem majątkowym po stronie podatnika jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny.

Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.

Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są m.in. określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Wyjaśnienia wymaga, że przekazanie beneficjentowi przez fundacje – świadczące pomoc – pieniędzy, w sytuacji gdy strony nie zawarły umowy darowizny w rozumieniu art. 888 ustawy Kodeks cywilny, stanowi dla beneficjenta przychód „z innych źródeł”, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl natomiast art. 42a ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przywołanym wcześniej art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bezpośrednio koresponduje art. 42a tejże ustawy, zgodnie z którym podmioty, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-11) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz do właściwego urzędu skarbowego.

Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Wobec tego pomoc finansowa oraz wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje pozarządowe może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile statut organizacji pozarządowej przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

Z treści wniosku wynika, że Fundacja (…) planuje realizację programu wsparcia pod nazwą (…). Program służy realizacji celów statutowych Fundacji, którym jest m.in. pomoc społeczna. Świadczenia przyznawane w ramach programu mają charakter celowy i zadaniowy. Ich przeznaczenie odpowiada rodzajom świadczeń, o których mowa w art. 3 i art. 36 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

Zakres wsparcia obejmuje m.in.: zaspokojenie podstawowych potrzeb życiowych, ochronę zdrowia, zapewnienie opieki i rehabilitacji, poprawę warunków bytowych. Środki przekazywane są bezpośrednio na konto beneficjenta. Nie są zawierane umowy darowizny. Beneficjenci nie są zobowiązani do świadczenia usług na rzecz Fundacji.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „pomocy społecznej” należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1283 ze zm.).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ww. ustawy:

Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 2 ww. ustawy:

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy:

Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej "organami", mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej "podmiotami uprawnionymi".

Z kolei na podstawie przywołanego art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm.):

Organizacjami pozarządowymi są:

1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast na podstawie art. 25 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej:

Do zlecania zadań, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.

Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 3 ww. ustawy:

Zakres prowadzonej działalności nieodpłatnej lub odpłatnej pożytku publicznego organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 określają w statucie lub w innym akcie wewnętrznym.

W związku z powyższym, organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność pożytku publicznego w sferze pomocy społecznej, która może być finansowana lub dofinansowana z dotacji bądź innych środków finansowych uzyskanych przez organizację z tytułu np. składek członkowskich, ofiarności publicznej.

Z ww. regulacji prawnych wynika zatem, że organizacja pozarządowa - w tym fundacja - może prowadzić statutową działalność pożytku publicznego w sferze pomocy społecznej, niezależnie od źródła finansowania prowadzonej w tym obszarze działalności.

Wskazać przy tym należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ograniczają stosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącznie do świadczeń otrzymywanych na zasadzie i w trybie określonym w przepisach ustawy o pomocy społecznej, podobnie jak tego rodzaju ograniczenia nie zawiera art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że skoro Państwa celem jest – stosownie do Państwa statutu – pomoc społeczna, to środki pieniężne wypłacone osobom fizycznym znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, zdrowotnej lub rodzinnej w ramach programu (…) stanowić będą przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Będą to jednak świadczenia zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy.

Jednocześnie nie będą Państwo zobowiązani pobrać podatek lub zaliczkę na podatek z tego tytułu, Fundacja nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-11 dla beneficjentów.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.