Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.548.2025.1.MKA

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka (…) S.A. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) zajmuje się produkcją (…). W celu wykonywania wyżej wymienionej działalności Spółka zatrudnia pracowników i jest pracodawcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy. W związku z wypłatą wynagrodzeń za pracę na rzecz zatrudnionych pracowników Spółka występuje w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Spółka w celu stworzenia szerszych możliwości pozyskiwania osób do pracy wprowadziła do stosowania Regulamin Programu A. Na określonych w nim zasadach - w zamian za zgłoszenie kandydata, tj. osoby, która potencjalnie może zostać pracownikiem Spółki - Spółka będzie wypłacała pracownikom polecającym nagrody. Podkreślić należy, że nagroda za polecenie nie ma żadnego związku z wykonywaną pracą lub jej rezultatami, a jest jedynie formą gratyfikacji za polecenie kandydata do pracy w Spółce.

Główne założenia Regulaminu:

-Uczestnikami Programu mogą być wyłącznie pracownicy Spółki zatrudnieni w oparciu o umowę o pracę.

-Rekomendacji Kandydata do pracy dokonuje się poprzez przekazanie dokumentu CV polecanego Kandydata do pracy wraz z uzupełnionym formularzem polecenia.

-Każdy pracownik Spółki uprawniony jest do złożenia dowolnej liczby formularzy poleceń.

-Spółka kontaktuje się z poleconym Kandydatem w miarę pojawiającego się zapotrzebowania kadrowego.

-Jeśli pomiędzy Spółką a Kandydatem nie dojdzie do zawarcia umowy o pracę pracownik polecający nie nabywa prawa do żądania od Spółki jakichkolwiek roszczeń z tytułu udziału w Programie A.

-Pracownik, który polecił do pracy Kandydata zgodnie z zasadami wskazanymi w niniejszym Regulaminie otrzymuje dodatkową, jednorazową „Nagrodę za polecenie".

-Wypłata Nagrody za polecenie będzie możliwa, jeśli polecany Kandydat spełnił łącznie następujące warunki:

a)przepracował w Spółce okres próbny i podpisał umowę o pracę na kolejny okres;

b)w wymienionym wyżej okresie wykazał się nienaganną pracą i postawą - brak nieusprawiedliwionych nieobecności, upomnienia, nagany oraz rażącego złamania przepisów BHP;

c)na dzień wypłaty Nagrody za polecenie, Kandydat nadal będzie Pracownikiem Spółki i nie będzie w okresie wypowiedzenia.

Nagroda przysługuje wyłącznie pracownikowi polecającemu, który na dzień wypłaty Nagrody za polecenie jest zatrudniony w Spółce i nie znajduje się w okresie wypowiedzenia.

Wypłaty Nagrody za polecenie dokonuje się wraz z wypłatą wynagrodzenia za miesiąc następujący po miesiącu, w którym nastąpiło spełnienie wszystkich warunków określonych w Regulaminie.

-  Regulamin Programu A obowiązuje bezterminowo do dnia ogłoszenia zakończenia Programu.

Nagroda wynikająca z Programu nie jest objęta żadnym innym dokumentem, tj.: nie jest elementem wymienionym w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy ani w umowach o pracę. Program został ogłoszony odrębnie poprzez dokument opublikowany i udostępniony Pracownikom w sposób zwyczajowo przyjęty w Spółce.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym nagrodę za polecenie należy traktować jako przychód z innych źródeł co oznacza, iż na Spółce nie spoczywają obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jedynie Spółka zobowiązana jest do sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, nagroda za polecenie kandydata do pracy nie stanowi dla pracowników przychodu ze stosunku pracy, a przychód z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. W konsekwencji Spółka nie jest obowiązana do naliczenia i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jedynie do sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (PIT-11).

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Wprowadzony w Spółce Program A przewiduje właśnie wypłatę nagrody za skuteczne polecenie kandydata do pracy w Spółce. Regulamin Programu stanowi, że osobą polecającą może być wyłącznie pracownik Spółki zatrudniony w oparciu o umowę o pracę (gdyż Spółka nie zatrudnia osób na umowach cywilnoprawnych), jednak udział w Programie oraz wypłata nagrody nie jest elementem warunków pracy i płacy określonym w umowie o pracę bądź Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy i nie ma ona żadnego związku z wykonywaną pracą lub jej rezultatami, a jest jedynie formą gratyfikacji za polecenie kandydata do pracy w Spółce. Zdaniem Spółki powyższe wyklucza uznanie przychodów z tytułu nagród wypłacanych w ramach Programu za przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 12 za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Wprawdzie art. 12 wymienia również nagrody jako przychody ze stosunku pracy, to w ocenie Spółki samo pozostawanie w stosunku pracy nie uzasadnia uznawania wszelkich przychodów związanych ze stosunkiem pracy za przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (por. wyrok NSA w sprawie o sygn. akt II FSK 730/13 oraz II FSK 650/12). Według opinii Wnioskodawcy wypłata nagrody, nie mającej związku z wykonywaną pracą czy jej rezultatami, należy traktować jako przychód z innych źródeł, a nie przychód ze stosunku pracy.

W konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a wyłącznie obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-11).

Pogląd, jaki prezentuje Wnioskodawca, został zaaprobowany również przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych, np.:

-  Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 lipca 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.595.2024.1.DJ - PIT od świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu rekomendacji pracowniczych (...) „W związku z tym, nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu rekomendacji pracowniczych na rzecz osób polecających (zatrudnionych w ramach umowy o pracę bądź współpracujących w ramach umów cywilnoprawnych). Zatem, na Państwu ciążą jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenia i przekazania ww. osobom polecającym (będącym przedmiotem Państwa zapytania) oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

-  Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 marca 2023 r. sygn. 0115-KDIT2.4011.35.2023.1.HD (...) „Wobec tego zgodzić należy się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym Nagrody wypłacone na podstawie Regulaminu na rzecz: a) Pracowników (...) będą stanowić dla nich przychód z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Taka kwalifikacja oznacza również, że nie będziecie mieli Państwo obowiązku obliczenia i poboru podatku od Nagród. W odniesieniu do przychodów z innych źródeł ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje bowiem obowiązku poboru podatku przez płatnika. Jednak będą ciążyły na Państwu obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lipca 2023 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.388.2023.3.JG, w której organ podatkowy stwierdził: „W odniesieniu do osób polecających wymienionych w pytaniach nr 1 i 2 - tj. osób będących pracownikami Spółki lub osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług/zlecenia/o dzieło) oraz osób niebędących pracownikami Spółki i niewspółpracujących ze Spółką, nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie Programu - wartość nagród stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 stycznia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.713.2024.1.KKA, w której organ podatkowy wyraził następującą opinię: „Mając na uwadze, że Program Rekomendacji Pracowniczych jest skierowany do różnych grup uczestników, bowiem rekomendującymi kandydatów na stanowiska pracownicze w procesie rekrutacyjnym mogą być zarówno Państwa pracownicy zatrudnieni w ramach umowy o pracę, jak i praktykanci zatrudnieni na podstawie umów zlecenia oraz ze względu na fakt, że zasady działania programu rekomendacji pracowniczych określone są w Polityce i podane do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty i nie są one określone/wskazane w umowie o pracę czy też w umowie cywilnoprawnej - to uznać należy, że świadczenie wypłacane osobom zatrudnionym w ramach umowy o pracę lub praktykantom współpracującym w ramach umów cywilnoprawnych stanowi dla nich przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy. W świetle powołanych przepisów, zgodzić się zatem z Państwem należy, że w przedstawionej sytuacji prawidłowym działaniem jest zaprzestanie pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu Rekomendacji Pracowniczych na rzecz osób polecających, które są zatrudnione w oparciu o umowę o pracę oraz praktykantów, z którymi zawierane są umowy zlecenia. Powyższe oznacza również, że ciąży na Państwu jedynie obowiązek informacyjny, tj. obowiązek sporządzenia i przekazania wskazanym w pytaniu osobom polecającym oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Wnioskodawca prosi o potwierdzenia zaprezentowanego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stanowi on, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Ogólne pojęcie przychodu zostało wyjaśnione w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu źródłami przychodów są m.in.:

-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta; (pkt 1), oraz

-inne źródła (pkt 9).

Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 ww. ustawy:

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Zgodnie zaś z art. 20 ust. 1 komentowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania „w szczególności”, co wskazuje na to, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Nie ma więc przeszkód, aby do tej kategorii zaliczać również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy – o ile nie są przychodami ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.

Zgodnie zaś z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Jak przy tym wynika z art. 38 ust. 1 komentowanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Ponadto, zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Przy tym, stosownie do art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Mając na względzie przywołane wyżej przepisy, wypłacone osobom polecającym dodatkowe jednorazowe nagrody z tytułu polecenia kandydata do pracy stanowią dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.

Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, że przedstawiony przez Państwa program, zgodnie z którym na podstawie Regulaminu Programu A Państwa pracownikom przysługuje dodatkowa jednorazowa Nagroda za polecenie dotyczy wyłącznie pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Z uwagi więc na to, że wyżej opisany Program A ma charakter wewnętrzny, zamknięty i do udziału w tym Programie uprawnieni są tylko pracownicy Państwa Spółki, nagroda im wypłacana stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższego nie zmienia fakt, że zasady i warunki Programu nie wynikają z umowy o pracę. Niezależnie bowiem od tego, czy udział w Programie związany jest czy też nie z obowiązkami służbowymi pracownika, dla zakwalifikowania nagród z tego tytułu do przychodów ze stosunku pracy wystarczająca jest okoliczność, że adresatami Programu są jedynie pracownicy Spółki, nie zaś szersze grono odbiorców.

Zatem ww. dodatkowa jednorazowa Nagroda za polecenie wypłacana Państwa pracownikom stanowi dla nich przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, spoczywają na Państwu – jako Spółce wypłacającej pracownikom nagrody – obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, określone w art. 32 i art. 38 analizowanej ustawy. Ponadto, mają Państwo obowiązek wykazania przychodu z tego tytułu w informacji sporządzonej według ustalonego wzoru (PIT-11), zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego, wskazać należy, że stanowisko przyjęte w tych orzeczeniach nie może stanowić samodzielnej podstawy prawnej mojego stanowiska. Powyższe wynika przede wszystkim z przeszkód natury formalnoprawnej. Zgodnie bowiem z art. 153 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.