
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do zadanych we wniosku pytań nr 1-3 jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 26 czerwca 2025 r. (wpływ 26 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X Sp. z o.o. (zwanej dalej: Spółka, Pracodawca lub Wnioskodawca) w ramach prowadzenia swojej działalności (…) posiada (…) na terytorium całej Polski i świadczy swoje usługi zarówno dla Klientów indywidualnych (osób fizycznych) jak i firm krajowych i zagranicznych (osób prawnych oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej).
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca zatrudnia liczny Personel, w tym (…) zarówno na podstawie umów o pracę jak i umów zlecenia (tzw. Pracownicy i Zleceniobiorcy zwani w dalszej części także: Osoby Zatrudnione, Zatrudnieni lub Personel).
Z powodu tak dużej ilości osób zatrudnianych i problemami związanymi z rotacją na szeroką skalę firma wprowadziła wiele lat temu system nagradzania polegający na tym, że za rekomendowanie osobom zewnętrznym Państwa firmy i po spełnieniu określonych warunków zawartych w regulacjach wewnętrznych - osoby polecające mogą otrzymać nagrodę. System ten pozwolił Spółce na sprawne funkcjonowanie procesu rekrutacyjnego, a Pracownicy mieli motywację do otrzymania takiego bonusa, zwanym dalej na potrzeby wniosku o interpretację „Nagroda (…)", w skrócie N. Generalnie celem Programu rekomendacyjnego jest aktywny udział Pracowników już zatrudnionych w tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy, dzięki możliwości zarekomendowania kandydatów do aktualnie prowadzonych procesów rekrutacyjnych. Dodatkowo pozytywnym skutkiem Programu dla Pracodawcy jest zysk związany z krótszym czasem rekrutacji oraz zmniejszeniem kosztów poprzez otrzymanie dodatkowej puli kandydatów z innego źródła, którzy spełniają odpowiednie warunki wyjściowe.
Podsumowując: zwyczajowo przyjętą praktyką jest to, że X Sp. z o.o. zatrudnia i utrzymuje w swoich strukturach niejednokrotnie osoby rekomendowane przez swoich Pracowników i Zleceniobiorców, a zasady nagradzania i warunki jakie trzeba spełnić, by takowy bonus otrzymać - są spisane w polityce premiowania i nagradzania danej Spółki. Niemniej jednak w związku z tym, że Spółka w swoich strukturach ma nie tylko Pracowników (…), ale i Pracowników (…) - osobne regulacje są dedykowane i spisane w osobnych politykach (…) oraz w politykach (…).
Co do zasady jeśli chodzi o N - unormowania wszędzie są takie same, mogą różnić się co najwyżej wartością kwotową albo ilością miesięcy, jakie musi przyszły Pracownik czy Zleceniobiorca przepracować by osoba polecająca (rekomendująca) mogła takowy bonus N otrzymać. Nadmienić przy tym należy, iż z Programu rekomendacji wykluczeni są Pracownicy, którzy mają udział decyzyjny w danym procesie rekrutacyjnym (także z wyłączeniem członków i liderów Zespołu Rekrutacji) oraz osoby, które rekrutują Personel bezpośrednio do swojego działu. Możliwość rekomendacji kandydata i co dalej za tym idzie - otrzymania bonusu N po spełnieniu odpowiednich warunków, będącego krewnym Osób Zatrudnionych, istnieje tylko w przypadku, gdy osoby nie będą pracować w relacjach bezpośredniej podległości. W przypadku wykluczenia opisanego powyżej, możliwe jest jedynie przekazanie dokumentów aplikacyjnych danego kandydata do działu rekrutacyjnego bez jakiejkolwiek późniejszej gratyfikacji finansowej.
Warunkiem zgłaszania kandydatów są ogłoszenia rekrutacyjne za pomocą przyjętych u Pracodawcy kanałów informowania Pracowników. We wspomnianej polityce wskazują Państwo ponadto szczegółowe zasady otrzymania Nagrody (…). A mianowicie:
I.Nagroda przyznawana jest wg następujących zasad, po spełnieniu wymogów regulaminu: w przypadku rekrutacji Pracownika załogi nagrodę może przyznać Kierownik (…) a w przypadku pozostałej rekrutacji - Zespół (…).
II.Osobą poleconą może być każdy Pracownik będący w trakcie zatrudnienia, z wyjątkiem obecnych i byłych Pracowników X (za ich polecenie Nagroda (...) nie jest wypłacana).
III.Wysokość nagrody uzależniona jest od poziomu w organizacji, na który zostaje zatrudniony polecany Pracownik a Osoba polecająca powinna dostarczyć informacje umożliwiające kontakt z potencjalnym kandydatem (imię nazwisko oraz numer referencyjny ogłoszenia o pracę) oraz rekomendację w formie e-mail. Informacje te powinny dotrzeć do Zespołu Rekrutacji lub do Kierownika (…) nie później niż przed pierwszym kontaktem rekrutera z kandydatem.
IV. Wysokość puli uzależniona jest od levelu Pracowniczego/poziomu zaszeregowania (szczegółowe wartości wskazane są w polityce Spółki).
V.Nagroda jest wypłacana następująco:
-Za polecenie członka załogi, czyli niższego szczebla ( …) - 100% Nagrody jest wypłacane (…) miesiące po zatrudnieniu kandydata, czyli po podpisaniu przezeń nowej umowy, niezależnie od jej rodzaju (zlecenie, umowa o pracę),
-Za polecenie Managerów oraz Pracowników tzw. średniego szczebla (…) - 100% Nagrody wypłacane jest (…) miesiące po zatrudnieniu kandydata, czyli po podpisaniu przezeń nowej umowy, niezależnie od jej rodzaju (zlecenie, umowa o pracę),
-Za polecenie Managerów wyższego szczebla (…) - 50% kwoty Nagrody po (…) miesiącach przy podpisaniu kolejnej umowy oraz kolejne 50% kwoty, jeśli początkowe zatrudnienie polecanego Pracownika zostanie przedłużone lub kontynuowane przez (…) miesięcy po rozpoczęciu pierwotnej umowy.
VI.Nagroda (...) wprowadzana jest na podstawie wniosku złożonego w systemie wewnętrznym firmy przez Kierownika (…) lub Dział (…).
VII.Wnioski dla Pracowników załogi wprowadza się do (…) dnia miesiąca, w którym należy się Nagroda. Wnioski dla Managerów oraz Pracowników (…) wprowadza się do (…) dnia miesiąca, w którym Nagroda ma zostać wypłacona. Z powyższego wynika więc, że możliwe są następujące kombinacje otrzymania tej nagrody N:
a)Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę może otrzymać N za polecenie kandydata na stanowisko Pracownicze,
b)Pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę może otrzymać N za polecenie kandydata do prac Zleceniowych,
c)Zleceniobiorca może otrzymać N za polecenie kandydata na stanowisko Pracownicze,
d)Zleceniobiorca może otrzymać N za polecenie kandydata do prac Zleceniowych.
Spółka stoi na stanowisku, że niezależnie czy ma do czynienia z otrzymaniem N (poleceniem kandydata) przez Zleceniobiorcę czy Pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę - ma do czynienia z podobnym mechanizmem podatkowym, gdyż w każdym z tych przypadków zasady dotyczą wszystkich osób Spółki X , niezależnie od formy zatrudnienia. Dodatkowo wspomnieć należałoby, że proces ten jeśli chodzi o sposób nagradzania oraz otrzymania w przypadku N jest powielony w pozostałych Spółkach zatrudniających Pracowników i Zleceniobiorców, a zatem w X A Sp. z o.o., X B Sp. z o.o. i X C Sp. z o.o. Wobec tego możliwe jest otrzymanie tego bonusu w ramach spółek oraz między Spółkami.
Przykładowo:
a)osoba zatrudniona za podstawie umowy o pracę w Spółce X Sp. z o.o. może otrzymać w tej spółce (X Sp. z o.o.) N za polecenie Zleceniobiorcy w X A Sp. z o.o.,
b)Zleceniobiorca zatrudniony w X C Sp. z o.o. może otrzymać w tej spółce (czyli X C Sp. z o.o.) N za polecenie Pracownika w X A Sp. z o.o.
Doprecyzowując: nagrodę N wypłaca ta Spółka, która ma w swoim zatrudnieniu osobę polecającą (rekomendującą), pomimo, iż polecona osoba (kandydat) może finalnie być zatrudniona w innych Spółkach, niekoniecznie w tej samej co wykonuje pracę lub zlecenie osoba polecająca (rekomendująca). Takich kombinacji międzyspółkowych może się więc zdarzyć więcej i żadna z tych Spółek nie ogranicza możliwości otrzymania bonusu od zatrudnienia tylko do tej Spółki, w której jest osoba polecająca zatrudniona.
W piśmie, stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowali Państwo, że Spółka X Sp. z o.o. jest organizatorem Programu „Nagroda (...) ", o którym mowa we wniosku o interpretację. Uczestnictwo oparte jest na dobrowolności.
Program jest kierowany do szerszej grupy potencjalnych beneficjentów, a mianowicie: do Pracowników Spółki X Sp. z o.o. zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jak i Zleceniobiorców Spółki X Sp. z o.o. zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia. Dodatkowo polityka ta jest stosowana globalnie i kierowana także do pozostałych Pracowników i Zleceniobiorców innych Spółek, takich jak np. X C Sp. z o.o., X A Sp. z o.o. czy X B Sp. z o.o. Pracownicy i Zleceniobiorcy tych innych Spółek uczestniczą w Programie na podstawie tej samej (jednej dla wszystkich) polityki kierowanej do wszystkich Pracowników i Zleceniobiorców.
Są Państwo podmiotem decydującym o przyznaniu i terminie wypłaty nagród, o których mowa we wniosku o interpretację, zarówno dla Pracowników jak i dla Zleceniobiorców. Jako że Spółka X Sp. z o.o. działa na podstawie tego samego i jednego Programu w ramach grupy Spółek można uznać, że każda ze Spółek decyduje o przyznaniu i wypłacie nagrody N w stosunku i w zakresie zatrudnionych u siebie Pracowników czy Zleceniobiorców.
W grupie polskich Spółek nie ma osób prowadzących działalność gospodarczą, więc nie ma nagradzanych osób, które prowadzą działalność gospodarczą i w związku z czym nie otrzymują nagrody.
Warunki i zasady działania Programu nie wynikają z zawartych umów o pracę czy umów cywilnoprawnych zawartych przez Państwa z Państwa Pracownikami i Zleceniobiorcami. Jak wspomniano wcześniej - wynikają z jednej polityki zwanej "(…)".
Pytania
1)Czy otrzymywanie przez Pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę od Pracodawcy, po spełnieniu określonych warunków, Nagrody (...) , nie będzie stanowiło dla niego przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2024.226 z późn. zm., dalej jako: "Ustawa o PIT”, u.p.d.o.f), a w konsekwencji, czy Państwo nie będą obowiązani do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy od takich wypłat, zgodnie z art. 32 ust. 1 w zw. z art. 38 ust. 1 Ustawy o PIT?
2)Czy otrzymywanie przez Zleceniobiorcę od Zleceniodawcy, po spełnieniu określonych warunków, Nagrody (...) kwoty N, nie będzie stanowiło dla niego przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a Ustawy o PIT, a w konsekwencji, czy Państwo nie będą obowiązani do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy od takich wypłat, zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT?
3)Czy w przypadku uznania, że kwoty otrzymanej Nagrody (...) nie stanowią dla Personelu przychodu ze stosunku pracy ani przychodu z tytułu umowy cywilnoprawnej, a przychody z innych źródeł, Państwo są jako płatnik obowiązani do wystawienia i wykazania na informacji PIT-11 informacji o dochodach z tzw. innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT w odniesieniu do przekazanych na rzecz Osób Zatrudnionych kwot Nagrody i czy te wartości powinny być wskazane jako przychód z innych źródeł na liście płac w związku z tym, że jako Spółka przekazują Państwo Nagrodę (...) polecającym Pracownikom czy Zleceniobiorcom tej Spółki na rzecz której wykonują swoje obowiązki, niezależnie od tego czy kandydaci finalnie będą zatrudnieni w tej samej Spółce czy w pozostałych Spółkach?
4)Czy w przypadku zakwalifikowania i uznania w dalszej części stanowiska Wnioskującego w zakresie pytania 1, 2 i 3 można rozszerzyć tą interpretację i stosować w pozostałych Spółkach, a konkretnie w X B Sp. z o.o., X A Sp. z o.o. , X C Sp. z o.o. i ewentualnie nowo powstałych Spółkach w przyszłości, jeśli będą stosowane jednolite zasady i polityki premiowania/nagradzania?
Niniejsza interpretacja odnosi się do zadanych przez Państwa pytań nr 1-3. Natomiast, w pozostałym zakresie, tj. w kwestii pytania nr 4 w dniu 23 czerwca 2025 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie (…).
Państwa stanowisko w sprawie (w odniesieniu do zadanych pytań nr 1-3)
1.
Zdaniem Państwa, tj. Spółki X Sp. z o.o., przychody z otrzymywanych nagród za polecenie osoby do pracy w Spółce, trafiające do Zatrudnionych, nie będą stanowić odpowiednio dla nich przychodu ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, Spółka nie będzie obowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy od takich wypłat, zgodnie z art. 32 ust. 1 w zw. z art. 38 ust. 1 ww. u.p.d.o.f.
2.
W Państwa ocenie, mając na uwadze punkt 1, należy także w zakresie umów zleceń analogicznie stwierdzić, że przychody z tytułu z otrzymywanych nagród za polecenie osoby do pracy w Spółce nie będą stanowić odpowiednio dla nich przychodu z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 8 lit. a u.p.d.o.f. a tym samym Spółka nie będzie obowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy od takich wypłat, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.
3.
Mając powyższe i powołane w dalszej części regulacje prawne na względzie i wykluczając przekazane nagrody (...) z katalogu przychodu otrzymywanego na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia, klasyfikują Państwo przychody otrzymane przez Osoby Zatrudnione jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. W konsekwencji należy uznać, że środki pieniężne z tytułu otrzymanych nagród za polecenie osób do pracy w Państwa firmie stanowią środki pochodzące z innych źródeł, stosownie do treści art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. Niemniej jednak w związku z tym, że to Spółka w której rekomendująca osoba jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę czy zlecenia wypłaca bonus N to na tej Spółce X Sp. z o.o. nie będzie spoczywać obowiązek realizacji zadań płatnika przewidziany w treści art. 32, art. 38 i art. 41 u.p.d.o.f. jako że to Spółka jest jedynie osobą przekazującą wartości pieniężne Pracownikom czy Zleceniobiorcom. To oznacza dalej, że Spółka nie będzie obowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy od takich wypłat ale są Państwo zobowiązani do wystawienia i wykazania na informacji PIT-11 informacji o dochodach z tzw. innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f i przedstawiania tej wartości nagród na liście płac.
Uzasadnienie stanowiska Spółki.
Odnosząc się do 1 pytania:
W pierwszej kolejności wypadałoby określić, jakiego rodzaju źródłem są nagrody za rekomendowanie Pracowników, jak należałoby i powinni Państwo je zakwalifikować i jakie zastosować regulacje wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako miejsce możliwej dalszej klasyfikacji i ocenie.
W tej sytuacji należy wskazać, że podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. p.d.o.f. (Dz.U.2024.226 z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią: opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku. Jak przedstawia zaś art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawierający katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są m.in. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta, działalność wykonywana osobiście lub inne źródła.
Idąc dalej przepisami, mamy art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za Pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W związku z tym należy uznać, że Ustawodawca dopuszcza sytuacje, w których mogą istnieć innego rodzaju świadczenia, będące przychodami ze stosunku pracy, a które nie są zawarte w owym przykładowym wyliczeniu, ale - co wymaga szczególnego podkreślenia - tylko pod warunkiem, że będą to w dalszym ciągu świadczenia ze stosunku pracy (wynikające ze stosunku pracy). Nie jest bowiem przypadkiem, iż Ustawodawca nie wymienił w przywołanym przepisie ani jednego przykładu świadczeń, który nie wynikałyby z prawa pracy, a który wchodziłyby w zakres przedmiotowy art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT. Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o PIT w zasadzie nie zawiera również definicji przychodów ze stosunku pracy, a jedynie rozwiewa wątpliwości co do tego, jakie formy świadczeń zaliczamy do przychodów ze stosunku pracy. Użyty w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot "w szczególności" oznacza, że wymieniane kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym Pracownika z Pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu Pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on od Pracodawcy realną korzyść mającą wymiar finansowy, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ustawa o PIT nie opisuje także pojęcia "stosunku pracy", jednak niewątpliwym jest, że Ustawodawca odnosi się do definicji stosunku pracy, uregulowanego w art. 22 § 1 Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz.U.2023.1465 z późn. zm., dalej jako "K.P."), zgodnie z którym przez nawiązanie stosunku pracy Pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz Pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez Pracodawcę, a Pracodawca - do zatrudniania Pracownika za wynagrodzeniem. Innymi słowy, zgodnie z tą normą Pracownik za pracę wykonaną na rzecz Pracodawcy otrzymuje od niego wynagrodzenie. Ustawa o PIT stanowi, że przychód ten musi wynikać ze "stosunku pracy". Dopiero po spełnieniu przez dane świadczenie tego warunku wstępnego, można przejść do analizy pozostałych cech rozpoznawczych przychodu "Pracowniczego", tj. m.in. tego, czy świadczenie może być zakwalifikowane jako "wszelkiego rodzaju wypłaty". Inaczej mówiąc, "wszelkiego rodzaju wypłaty" będące przychodami ze stosunku pracy są należnościami Pracownika, wynikającymi z pracy, na podstawie istniejącego między stronami stosunku pracy - tj. zobowiązania Pracownika do świadczenia określonego rodzaju pracy na rzecz Pracodawcy. Te należności wynikają z różnego rodzaju uregulowań prawnych, w szczególności z prawa pracy. Wszelkie inne świadczenia, niewynikające ze stosunku pracy, a będące jednocześnie całkowicie niezależne od Pracodawcy (a zatem niewynikające ze stosunku pracy), nie mogą być uznane za przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT. Powoduje to, że przychód musi wynikać wprost ze stosunku pracy, a nie niejako "przy okazji" stosunku pracy.
Stosunek pracy to relacja między Pracownikiem a Pracodawcą, w którym Pracownik świadczy określonego rodzaju pracę na rzecz Pracodawcy, w zamian za co otrzymuje od niego wynagrodzenie. Prawidłowość takiej wykładni potwierdza także treść art. 32 ust. 1 Ustawy o PIT, określającego obowiązki płatników - zakładów pracy, który nakazuje im pobieranie w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku pracy. Także i ten przepis wiąże przychody ze stosunku pracy z przychodami pochodzącymi od Pracodawcy. Skoro zaś mamy do czynienia z Osobami Zatrudnionymi w Spółce X Sp. z o.o. konieczne będzie określenie jakiego rodzaju źródłem przychodu są i czy otrzymane bonusy w postaci N można zaklasyfikować jako wynagrodzenie za wykonywaną pracę czy wynikającą niejako ze stosunku pracy.
Odnosząc się jeszcze do pojęcia wynagrodzenia za pracę - Państwowa Inspekcja Pracy określa je jako obowiązkowe, wypłacane okresowo świadczenie majątkowe, przysługujące za pracę świadczoną w ramach stosunku pracy. Pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia ani przenieść tego prawa na inną osobę. Natomiast N otrzymywane periodycznie, przy spełnieniu określonych zasad, nie można zatem określić jako świadczenie obowiązkowe.
Jako Spółka wskazują Państwo, że Nagroda (...) w takim układzie nie mieści się w ogóle w pojęciu wynagrodzenia za pracę (w powiązaniu z pracą). Zadać należy sobie pytanie w tym miejscu, czy taki dodatkowy bonus w postaci rekomendacji za polecenie osoby do pracy podlega opodatkowaniu. Odpowiedź wydaje się być jednoznaczna ze strony Spółki, że podlegają.
Dalej należałoby zastanowić się kto, w jakim momencie uzyskuje przychód i wykazuje ten przychód. Zdaniem Państwa, wszystko bowiem zależy od formy otrzymywania tej nagrody. Skoro pieniądze otrzymane w formie N podlegają opodatkowaniu to należałoby zastosować przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych i określić źródło tych przychodów oraz podstawę opodatkowania. Zatem N dla osób je otrzymujących z pewnością są przychodem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Żaden przepis nie zwalnia ich od opodatkowania. Rozważenia natomiast wymaga, do jakiego źródła przychodów powinny być zaliczone.
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody kwalifikowane są bowiem do określonego źródła. Katalog źródeł przychodów został uregulowany w art. 10 u.p.d.o.f. N zasadniczo mogą stanowić przychód ze stosunku pracy w myśl art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f. bądź przychód z tzw. innych źródeł przychodów zgodnie z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. Rozstrzygnięcie tej kwestii ma fundamentalne znaczenie dla ustalenia sposobu rozliczania podatku dochodowego od tych przychodów. O ile w pierwszym przypadku (przychód ze stosunku pracy) to na Pracodawcy ciążą obowiązki płatnika (o czym niżej), o tyle w drugim przypadku (inne źródła przychodów) Pracownik powinien samodzielnie dokonać rozliczenia podatkowego. Zdaniem organów skarbowych o zakwalifikowaniu Nagrody (...) do jednego z wyżej wymienionych źródeł decydują regulacje co do sposobu ich otrzymania.
Wskazują Państwo, iż zaprezentowane Państwa stanowisko, który klasyfikuje nagrodę jak przychód z innych źródeł znajduje potwierdzenie w licznych orzeczeniach i interpretacjach. Warto przy tym powołać stanowisko organów podatkowych, które uważają, że jeżeli nagrody w ramach Programu poleceń Pracowniczych nie są uzależnione od świadczenia pracy na rzecz zakładu pracy, a osobami polecającymi w ramach takiego Programu mogą być osoby niewspółpracujące z firmą na jakiejkolwiek innej podstawie, to są one dla tych osób przychodami z tzw. innych źródeł. W związku z powyższym, zarówno dla Pracowników jak i osób niebędących Pracownikami, przychód z tytułu świadczenia pieniężnego w ramach Programu poleceń stanowi przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f.) - pismo z 28 lipca 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-1.4011.454.2022.1.MKA.
Wskazuje na to też między innymi orzecznictwo sądów administracyjnych (np. wyrok NSA z 9 kwietnia 2015 r. sygn. akt II FSK 730/13 lub wyrok NSA z 19 lutego 2014 r. sygn. akt II FSK 650/12). Zgodnie z tymi wyrokami, nie można każdego przychodu, który jest związany ze stosunkiem pracy, towarzyszy mu albo został osiągnięty przy okazji stosunku pracy, traktować jak przychód ze stosunku pracy, w konsekwencji czego "jeżeli Pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale nie stanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.”
W dalszej części pytania Spółka podnosi kwestię płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od przekazywanych Pracownikom kwot N i wykazywania przychodu na liście płac, a w konsekwencji na informacji PIT-11.
Wiedzą Państwo z ustawy, że płatnicy, których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania płatnika wykonuje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, wg siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.
Z kolei art. 38 ust. 1a wskazuje, że płatnicy, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, roczną deklarację, sporządzoną według ustalonego wzoru (PIT-11).
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje jednak sytuacje, w których podmioty, które wypłacają należności lub realizują świadczenia na rzecz podatników nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale mają obowiązki o charakterze informacyjnym. A mianowicie: zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazując, że: Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Biorąc powyższe unormowania prawne pod uwagę, należy uznać, że przychód z tego tytułu nie jest dla Pracowników przychodem ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT, lecz jest przychodem z innych źródeł, których opodatkowanie reguluje art. 20 Ustawy o PIT. W związku z tym, w dalszej konsekwencji opisanego zdarzenia faktycznego Państwo jako Wnioskodawca - Spółka X Sp. z o.o. nie będzie z tytułu wypłacanego Pracownikom bonusu płatnikiem, a zatem nie będą na Państwu ciążyły obowiązki płatnika, opisane m.in. w art. 32 ust. 1 w zw. z art. 38 ust. 1 Ustawy o PIT, ale będą Państwo obowiązani do wykazania przekazanych bonusów na liście płac i w deklaracji PIT-11.
Odnosząc się do 2 pytania:
Spółka pragnie zaznaczyć, że analogicznie należy podejść do tematu otrzymywanych bonusów N dla Zleceniobiorców. Argumentacja przytoczona w pytaniu 1 będzie także podstawą w pytaniu 2. Stosownie do treści art. 13 pkt 8 lit. a Ustawy o PIT, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. W przeciwieństwie do art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT, określającego przychody ze stosunku pracy, art. 13 pkt 8 lit. a Ustawy o PIT nie zawiera przykładowego katalogu świadczeń, które są uznawane za przychód z tego źródła, a jedynie stanowi, iż dla zakwalifikowania danych przychodów do tego źródła, przychody te muszą wynikać z umowy zlecenia (a nie ze "stosunku zlecenia"). W niniejszej sprawie kluczowe jest zatem zawarte w art. 13 pkt 8 lit. a Ustawy o PIT sfomułowanie "wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia".
Umowa zlecenia uregulowana została przepisami Kodeksu Cywilnego (Dz.U.2024.1061 z późn. zm., art. 734-749). Wysokość wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia zależy od zawartego przez strony porozumienia w tym zakresie. Jak bowiem wynika z przepisów art. 735 § 1 Kodeksu Cywilnego (zwanego dalej: „K.C."), w przypadku, gdy ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie. Z kolei art. 735 § 2 wskazuje, że jeżeli nie ma obowiązującej taryfy, a nie umówiono się o wysokość wynagrodzenia, należy się wynagrodzenie odpowiadające wykonanej pracy. Co istotne w niniejszej sprawie, "zlecenie jest umową, która polega na tym, że przyjmujący zlecenie podejmuje się załatwić dla dającego zlecenie określoną czynność prawną z reguły za wynagrodzeniem. Wynagrodzenie nie należy jednak do istotnych warunków przedmiotowej umowy. (...). Przedmiotem zlecenia jest dokonanie określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie polegającą na składaniu (przyjmowaniu) oświadczeń woli zmierzających do wywołania określonych skutków prawnych. Czynności te powinny być indywidualnie oznaczone. (...) Czynność prawna, której ma dokonać przyjmujący zlecenie, musi być określona. Wymóg ten jest spełniony w przypadku uściślenia elementów przedmiotowo istotnych pojedynczej umowy, ale także w razie wskazania rodzaju dokonywanej lub dokonywanych czynności prawnych, ponieważ zlecenie może przewidywać dokonywanie wielu czynności, także o nieustaloną z góry liczbie, w sposób stały” (Fras Mariusz (red.), Habdas Magdalena (red ), Kodeks Cywilny. Komentarz. Tom IV. Zobowiązania. Część szczególna (art. 535-764 (9)).
Powyższe oznacza, iż zamiarem Ustawodawcy było objęcie dyspozycją art. 13 pkt 8 lit. a Ustawy o PIT jedynie tych przychodów, które są treścią stosunku zlecenia w relacji Wnioskodawca - Zleceniobiorca. Powoduje to, że przychód musi wynikać z zawartej umowy zlecenia lub relacji z nią, a nie "przy okazji" wykonywania umowy zlecenia. Umowa zlecenie to relacja między Zleceniodawcą a Zleceniobiorcą, w którym Zleceniobiorca świadczy usługę na rzecz Zleceniobiorcy w zamian za co otrzymuje od niego wynagrodzenie. W konsekwencji, skoro umowa zlecenie jest źródłem uzyskiwanych przez Zleceniobiorcę świadczeń, to kwota otrzymana przez Zleceniobiorcę musi być treścią tego stosunku. Z umowy zlecenia mogą wynikać tylko te przychody, które trafiają od jednej strony tego stosunku do drugiej strony i są z tym stosunkiem związane. Niezależnie jednak od powyższego należy pamiętać, że analogicznie jak ma to miejsce w przypadku Pracowników Zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę, nagroda N Osobom Zatrudnionym w oparciu o umowy zlecenia jest przekazywana na podstawie takich samych założeń i na podstawie tej samej polityki nagradzania i premiowania, co oznacza, że warunki te są jasno skonkretyzowane w dokumentacji Spółki. Nie budzi zatem wątpliwości, że wszelkie płatności otrzymywane przez Zleceniobiorcę od Zleceniodawcy z tytułu wykonywanej umowy zlecenia (a zatem związane i wynikające z tej umowy) stanowią przychód z umowy zlecenia na gruncie art. 13 pkt 8 lit. a Ustawy o PIT. Jednakże nie można tego powiedzieć o N. N są przekazywane Osobom Zatrudnionym w oparciu o szczególne uwarunkowania i założenia ustalone przez Spółkę w politykach i regulacjach wewnętrznych.
Jak już wskazano wcześniej - Państwo zobowiązują się do przyjęcia roli wyłącznie technicznej, a mianowicie na wypłaceniu odpowiedniej puli przy spełnieniu określonych założeń. Również w przypadku Osób Zatrudnionych w oparciu o umowę cywilnoprawną o zakwalifikowaniu N do jednego z wyżej wymienionych źródeł decyduje sposób i zasady ich otrzymania. W konsekwencji, jeśli N trafiają do Zleceniodawcy i im tylko byłby ten bonus dedykowany, to stanowią one przychód z działalności wykonywanej osobiście opodatkowany za pośrednictwem płatnika, na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o PIT.
A skoro sytuacja Państwa jest odmienna, bo otrzymują bonus także inne osoby, to na gruncie niniejszej sprawy zgadzają się Państwo z oceną, że środki pieniężne z tytułu N stanowią środki pochodzące z innych źródeł, stosownie do treści art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., a tym samym na Spółce nie spoczywa obowiązek realizacji zadań płatnika przewidziany w treści art. 41 i art. 42 u.p.d.o.f. Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że przychód z tego tytułu nie jest przychodem z umowy zlecenia (umowy o świadczenie usług), o którym mowa w art. 13 pkt 8 lit. a Ustawy o PIT, lecz jest przychodem z innych źródeł, których opodatkowanie reguluje art. 20 Ustawy o PIT.
Jednocześnie wskazują Państwo artykuł 41 ust. 1 ustawy, który stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Stosownie zaś do art. 42 ust. 1 ustawy: płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Analogicznie, jak miało to miejsce w przypadku stosunku pracy, w sytuacji wykonywania zadań na podstawie umowy cywilnoprawnej i posługując się logiką przedstawioną w odpowiedzi na pytanie 1 Spółka podobnie wskazuje interpretacje i orzeczenia.
Zgodnie z 0112-KDIL2-1.4011.454.2022.1.MKA: „W odniesieniu do zakwalifikowania ww. świadczenia pieniężnego do odpowiedniego źródła przychodu w przypadku osób polecających (...) tj. osób będących Pracownikami Spółki lub osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług/zlecenia/o dzieło) oraz osób niebędących Pracownikami Spółki i niewspółpracujących ze Spółką, nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie Programu wartość nagród stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uznano bowiem, że ze względu na fakt, że Program jest skierowany do różnych grup uczestników [dokonującymi poleceń mogą być zarówno Pracownicy Spółki, jak też osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (...)] oraz ze względu na fakt, że ww. przychód nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez te osoby pracy w rozumieniu Kodeksu pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie i przysporzenie jakie otrzymują osoby polecające w ramach Programu nie stanowi elementu warunków ich pracy i płacy, to wypłacone świadczenie stanowi przychód ze źródła przychodu - inne źródła, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy. W konsekwencji nie ciąży na Państwu obowiązek pobrania podatku dochodowego jednakże ciąży na Państwu obowiązek informacyjny, tj. sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej uczestnikom Programu oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania".
Resumując w Państwa przypadku: przekazanie Pracownikowi Zatrudnionemu na umowę zlecenie kwoty N nie będzie stanowiło dla niego przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a Ustawy o PIT, lecz przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, a w konsekwencji nie będą Państwo obowiązani do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy od takich wypłat na podstawie art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT, ale będą obowiązani do wykazania przekazanych bonusów na liście płac i w deklaracji PIT-11 w charakterze informacyjnym, zgodnie z przepisami ustawy p.d.o.f.
Odnosząc się do 3 pytania:
Jak Państwo wskazali we wcześniejszych pytaniach o zakwalifikowaniu N do jednego z powyższych źródeł decyduje sposób ich otrzymania przez Personel. Spółka ustaliła więc, że przychody nie stanowią przychodów z tytułu wykonywania umowy o pracę czy umowę zlecenia. W przypadku, gdy kwota N jest wręczona Personelowi na podstawie ustalonych wcześniej reguł to nagroda ta stanowi dla Osoby Zatrudnionej przychód z innych źródeł i powinien być wykazywany w rocznym zeznaniu podatkowym łącznie z dochodami z pozostałych źródeł.
Stwierdzają Państwo, że zaangażowanie Spółki w rozliczanie N może mieć również dodatkowe konsekwencje dla rozliczeń podatkowych samego Pracodawcy/Zleceniodawcy. Otóż jego zaangażowanie w tym zakresie może powodować konieczność traktowania N jako jego przychodów podatkowych, co prawda z innych źródeł, ale powodujące wystawienie po zakończonym okresie rozliczeniowym odpowiednio deklaracji PIT-11 Pracownikom/Zleceniobiorcom.
Ponadto, jak stanowi art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f., uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 u.p.d.o.f., dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 u.p.d.o.f. oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
W przypadku uznania, że kwoty dobrowolnych N nie stanowią dla Zatrudnionych przychodu ze stosunku pracy ani przychodu z umowy zlecenia, Spółka zadaje sobie pytanie, czy jest obowiązana do wystawienia i wykazania w PIT-11 informacji o dochodach z tzw. innych źródeł w odniesieniu do przekazanych na rzecz Zatrudnionych kwot Nagrody (...) .
Stosownie do art. 42a ust. 1 Ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W przypadku zatem, gdy kwoty N przekazywanych przez Spółkę na rzecz Personelu będą stanowić dla nich dochody z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy PIT, Spółka co do zasady nie będzie pełniła roli płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ale stosownie do art. 42a ust. 1 Ustawy PIT może być zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-11 o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy PIT i przekazania jej w ustawowym terminie zarówno Pracownikowi jak i urzędowi skarbowemu właściwemu dla tego Pracownika.
W związku z powyższym przyjmując, że N nie jest świadczeniem ze stosunku pracy/z wykonywania umowy cywilnoprawnej, ale Spółka wypłaca bonus Pracownikom/Zleceniobiorcom to należy uznać, że Spółka rozpoznaje przychód i wydatek ten został poniesiony przez Państwa. Bonusy (...) , zdaniem Spółki, w kontekście obowiązku podatkowego nie są zwolnione z opodatkowania, niemniej jednak konieczne jest ustalenie, kto jest płatnikiem podatku dochodowego w tym przypadku przychodów z innych źródeł.
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29.08.1997 r. (Dz.U. 2025, poz. 111 z późniejszymi zmianami) - Ordynacja podatkowa - dalej o.p. - płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Przekazanie Zatrudnionemu na umowę o pracę kwoty N w związku z tym, nie będzie stanowiło dla Osoby Zatrudnionej przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT oraz z umowy zlecenia, o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a, lecz przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, a w konsekwencji Państwo jako przekazujący dane wartości Osobom Zatrudnionym, nie będą co prawda obowiązani do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy od takich wypłat na podstawie art. 32 ust. 1 w zw. z art. 38 ust. 1 i 1a oraz art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT, ale będą obowiązani do wykazania przekazanych N w deklaracji PIT-11 jako przychody z innych źródeł. Fakt ten będzie także determinował w dalszej kolejności, kto powinien być płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, skoro N będzie traktowane jako przychód z tzw. innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o PIT) i to sam podatnik będzie miał obowiązek wykazania go w rocznym zeznaniu podatkowym (PIT-37 lub PIT-36) i odprowadzenia należnego podatku do 30 kwietnia kolejnego roku. Natomiast na Spółce ciąży jedynie obowiązek wykazywania przychodu na liście płac i sporządzania deklaracji PIT-11 z tego tytułu do późniejszego rozliczenia się Osób Zatrudnionych z Urzędem Skarbowym.
W konsekwencji, nie będzie ciążył na Spółce X Sp. z o.o. obowiązek pobrania podatku dochodowego, lecz obowiązek informacyjny, tj. sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej uczestnikom Programu oraz właściwemu urzędowi skarbowemu (formularz PIT-11) w odniesieniu do przychodów z innych źródeł.
Dodatkowo w przytoczonej przez Spółkę interpretacji Dyrektora KIS z dnia 13 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.110.2022.4.AW zwrócono uwagę na to, że do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie są to więc jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do ich otrzymania i które stanowią jego trwałe przysporzenie majątkowe. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Spółka wskazała natomiast, że choć przyznawanie bonusu N Pracownikom i Zleceniobiorcom jest normalną i częstą praktyką stosowaną w różnych firmach przy procesie rekrutacyjnym to kwoty te nie są związane z czynnością obowiązków Pracowniczych czy Zleceniowych. Spółka tym samym wykazuje przyznane wartości na liście płac osób otrzymujących dany bonus i wystawia informację PIT-11 wykazując w odpowiedniej rubryce przychód z tzw. innych źródeł, z którego Osoby Zatrudnione powinny się rozliczyć z Urzędem Skarbowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w odniesieniu do zadanych we wniosku pytań nr 1-3 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Stanowi on, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Ogólne pojęcie przychodu zostało wyjaśnione w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przychód jest określonym przyrostem majątkowym po stronie podatnika, realną korzyścią majątkową podatnika. Ustawodawca przyjął zasadę, że przychodami są:
1)pieniądze i wartości pieniężne, które:
·zostały otrzymane przez podatnika – czyli takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik rzeczywiście „dostał, odebrał, zainkasował, objął w posiadanie”;
·zostały postawione do dyspozycji podatnika – czyli takie przysporzenia, które zostały mu faktycznie udostępnione/przekazane do odbioru; takie pieniądze i środki pieniężne, które podatnik ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy i wartości pieniężnych i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone pieniądze i wartości pieniężne do dyspozycji podatnika;
2)wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń – czyli takie przysporzenia majątkowe, które mają postać:
·świadczeń w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa);
·nieodpłatnych świadczeń innych niż świadczenia w naturze (np. otrzymane usługi).
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według ww. przepisu źródłami przychodów są m.in.:
-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),
-działalność wykonywana osobiście (pkt 2),
-inne źródła (pkt 9).
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to powodować obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Jak wskazano w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania „w szczególności”, co wskazuje na to, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Nie ma więc przeszkód, aby do tej kategorii zaliczać również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy – o ile nie są przychodami ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.
Stosownie do treści art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Z kolei, na podstawie art. 42a ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Wątpliwość Państwa w opisanej sprawie budzą następujące kwestie:
-czy otrzymywanie przez Pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę od Państwa jako Pracodawcy, Nagrody (...) , stanowi (czy też nie) dla niego przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, czy są Państwo z tego tytułu obowiązani do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy, zgodnie z art. 32 ust. 1 w zw. z art. 38 ust. 1 ww. ustawy;
-czy otrzymywanie przez Zleceniobiorcę od Państwa jako Zleceniodawcy, Nagrody (...) stanowi (czy też nie) dla niego przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji, czy są Państwo obowiązani do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy od takich wypłat, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy;
-czy też otrzymywanie przez ww. osoby (tj. Państwa Pracownika/Zleceniobiorcę) ww. Nagrody stanowi dla niego przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji czy Państwo są obowiązani do wystawienia i wykazania tegoż przychodu w informacji PIT-11 i na liście płac.
W świetle powyższego, mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że wypłata świadczeń pieniężnych („Nagród (...) ”), o których mowa we wniosku, stanowi dla osób polecających przychód podlegający opodatkowaniu.
W celu natomiast kwalifikacji otrzymanej Nagrody do odpowiedniego źródła przychodów należy wskazać co następuje.
W niniejszej sprawie w związku z tym, że uczestnictwo w Programie oparte jest na zasadzie dobrowolności oraz ze względu na fakt, że Program skierowany jest do szerszej grupy potencjalnych beneficjentów/różnych grup uczestników (do Pracowników Państwa Spółki zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, jak i Zleceniobiorców Państwa Spółki zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia), a warunki i zasady działania Programu nie wynikają z zawartych umów o pracę czy umów cywilnoprawnych – wypłacone świadczenie stanowi przychód ze źródła przychodu „inne źródła”, o jakim mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy.
W związku z tym, otrzymanie przez Pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę od Państwa jako Pracodawcy, Nagrody (...) , nie stanowi dla niego przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, nie będą na Państwu ciążyły obowiązki płatnika, opisane w art. 32 ust. 1 w zw. z art. 38 ust. 1 ustawy.
Również, otrzymywanie przez Zleceniobiorcę od Państwa jako Zleceniodawcy, Nagrody (...) nie stanowi dla niego przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie są więc Państwo obowiązani do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczek na podatek dochodowy od takich wypłat, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy.
W stosunku do ww. osób, tj. Państwa Pracowników/Zleceniobiorców (niezależnie od tego czy polecani przez nich kandydaci będą finalnie zatrudnieni w Państwa Spółce czy w pozostałych Spółkach, o których mowa we wniosku) na Państwu ciążą jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenia i przekazania tym osobom polecającym (będącym przedmiotem Państwa zapytania) oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych świadczeń, będącym przedmiotem Państwa zapytania osobom polecającym w ramach Programu. Powyższe wynika z faktu, że wypłacane świadczenia stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do niniejszych przychodów dla tych osób powinni Państwo sporządzić „informację o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy” (tj. wykazać rzeczone przychody na formularzu PIT-11) i przesłać ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu. Ww. przychody mogą Państwo uwzględnić w prowadzonej przez siebie liście płac dla Pracowników/Zleceniobiorców.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa wyroków sądów administracyjnych oraz interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
