Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.466.2025.4.AC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.466.2025.4.AC

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani - na wezwanie pismem z 25 maja 2025 r. (data wpływu 25 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis i uzupełnienie zdarzenia przyszłego

W dniu 26 maja 2023 r. podpisała Pani z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych umowę w ramach (…) - Mobilność osób z niepełnosprawnością. Przedmiotem umowy było dofinansowanie do zakupu samochodu osobowego dostosowanego do przewozu osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku w kwocie 109 650,00 zł. Umowę podpisała Pani jako beneficjent działający w imieniu i na rzecz niepełnoletniego adresata programu Pana: (…), który posiadał orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu znacznym. W paragrafie 5 ww. umowy w ust. 1 jest zapis: „Jeżeli Beneficjent dokona zbycia dofinansowanego ze środków programu, dostosowanego samochodu osobowego przed upływem 60 miesięcy od daty otrzymania dofinansowania, zobowiązany jest do zwrotu całości albo części dofinansowania". Z kolei w ust. 3 tego paragrafu jest zapis: „W przypadku śmierci Beneficjenta zapisy z ustępu 1 nie będą stosowane".

W dniu 28 czerwca 2023 r. zakupiła Pani samochód (…) za cenę 129 000,00 zł. Zgodnie z wymogami programu samochód służył do przewozu Pani niepełnosprawnego syna na zabiegi rehabilitacyjne i leczenie do dnia 19 grudnia 2024 r., kiedy to Pani syn zmarł. Otrzymała Pani informację z PFRON, że ze względu na śmierć beneficjenta umowa przestała obowiązywać i nie będzie Pani musiała zwracać części dofinansowania w przypadku sprzedaży samochodu.

W dniu 28 czerwca 2023 r. na podstawie faktury zakupu stała się Pani właścicielem samochodu (…). Pani syn nigdy nie był właścicielem samochodu, był jedynie „adresatem programu” według umowy dofinansowania z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Planuje Pani sprzedać samochód jak najszybciej, ze względu na trudności w codziennym użytkowaniu pojazdu. We wniosku o udzielenie interpretacji chodzi Pani głównie o kwestie związane z opodatkowaniem otrzymanego dofinansowania do zakupu samochodu i ewentualne skutki z tym związane po sprzedaży samochodu. Środki finansowe z PFRON zostały przelane bezpośrednio z funduszu na konto sprzedawcy samochodu - firmy (…) w dniu 5 lipca 2023 r.

Pytanie

Czy w przypadku sprzedaży przed upływem 5 lat od otrzymania dofinansowania do zakupu samochodu zakupionego w 85% z dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wystąpi od wartości sprzedaży do zapłaty podatek od spadku i darowizn lub podatek dochodowy od osób fizycznych?

Niniejsza interpretacja dotyczy skutków podatkowych sprzedaży samochodu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od spadków i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie, w przypadku sprzedaży przedmiotu zakupionego z dofinansowania podatek dochodowy od osób fizycznych nie wystąpi. Dofinansowanie zostało przekazane w ramach pomocy społecznej, aby wesprzeć matkę wychowującą samotnie ciężko niepełnosprawnego syna. Według Pani otrzymanie tego dofinansowania oraz ewentualna sprzedaż przedmiotów z tego dofinansowania nie stanowi dochodu. Środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyznawane są osobom niepełnosprawnym oraz ich rodzinom celem możliwości ich wsparcia i uaktywnienia. Rola tych środków jest zatem taka sama jak środków z pomocy społecznej - pomoc w trudnej sytuacji materialnej w celu jej przezwyciężenia. Od ponad 18 lat zajmowała się Pani niepełnosprawnym synem najpierw z mężem, a przez ostanie trzy lata samotnie. Pani także ma problemy ze zdrowiem i posiada orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym, Pani leczenie pochłania znaczną część dochodów.

Bardzo ciężko przeżyła Pani śmierć syna i do tej pory nie może się Pani z nią pogodzić. Ze względu na chorobę syna nie mogła Pani w pełni pracować zawodowo, do tej pory żyje Pani przeciętnie od wypłaty do wypłaty. Tylko pomoc organów państwowych, a także różnych fundacji sprawiała, że stać Panią było na specjalistyczne leczenie i rehabilitację syna. Dzięki temu z dochodów z pracy na bieżąco płaciła Pani rachunki i kredyty. Samochód zakupiony do przewozu syna jest specjalistyczny, ma obniżoną podłogę z zamontowaną rampą, jest dość duży, co utrudnia Pani jeżdżenie na co dzień, stąd chciałaby go Pani sprzedać i kupić mniejsze i wygodniejsze auto, aby dojeżdżać do pracy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Źródła przychodów

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 wyżej wskazanej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy więc uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie w majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera natomiast art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy:

Źródłem przychodów są inne źródła.

Artykuł 20 ust. 1 cytowanej ustawy definiuje to źródło przychodów w następujący sposób:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12‑14 i art. 17.

Zauważam, że użyte w tym przepisie sformułowanie: „w szczególności” wskazuje, że źródło to ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. O przychodzie podatkowym z innych źródeł można więc mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zwolnienie z podatkowanie dofinansowania z PFRON

Środki otrzymane jednorazowo z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w ramach programu (…) na dofinansowanie zakupu samochodu osobowego dla osoby niepełnosprawnej będą stanowić dla podmiotu, któremu są wypłacone przychód ze źródła, jakim są inne źródła.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowych funduszy aktywności.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że:

  • otrzymała Pani dofinansowanie do zakupu samochodu osobowego dla niepełnosprawnego syna z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
  • ww. środki przeznaczyła Pani na zakup samochodu osobowego dostosowanego do przewozu osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku.

Na podstawie powyższego stwierdzam, że otrzymane przez Panią z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dofinansowanie do zakupu samochodu osobowego dla niepełnosprawnego syna - stanowią dla Pani przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże środki te korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skutki podatkowe sprzedaży przez Panią samochodu osobowego

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zatem, źródłem przychodu, w rozumieniu zacytowanego przepisu, jest tylko taka sprzedaż rzeczy, która nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i została dokonana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Z kolei, przychód uzyskany ze sprzedaży rzeczy po terminie określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d tej ustawy nie generuje przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedaż rzeczy po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, nie stanowi źródła przychodu.

Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

W myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że kupiła Pani samochód osobowy 28 czerwca 2023 r. Planuje Pani sprzedaż ww. samochodu dostosowanego do osoby niepełnosprawnej ruchowo, który służył do przewozu Pani niepełnosprawnego syna na zabiegi rehabilitacyjne i leczenie.

Na podstawie przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych powyżej przepisów prawa podatkowego stwierdzam, że przychód, który uzyskała Pani ze sprzedaży samochodu osobowego nie będzie stanowił źródła przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedaż samochodu nastąpi po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nabyła Pani ten samochód. Na powyższe nie ma wpływu fakt, że zakup samochodu był dofinansowany z PFRON.

Bez znaczenia dla rozstrzygania o opodatkowaniu w podatku dochodowym od osób fizycznych pozostaje wskazany przez Panią okres 5 lat (60 miesięcy) wskazany w umowie, którą podpisała Pani jako beneficjent dofinansowania do samochodu osobowego z PFRON.

Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.