Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.308.2025.1.JŚ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwo stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest w zakresie:

·możliwości zastosowania przez płatnika ulgi dla młodych do przychody ze stosunku pracy wypłacanych pracownikom dokładnie w dniu ich 26. urodzin - jest prawidłowe;

·możliwości zastosowania przez płatnika zwolnienia ulgi dla seniora do przychodów ze stosunku pracy wypłacanego pracownikom dokładnie w dniu ich 60. urodzin w przypadku kobiety i w dniu 65. urodzin - jest nieprawidłowe;

·możliwości zastosowania przez płatnika ulgi do przychodów ze stosunku pracy, w tym z tytułu odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej, wypłacanych pracownikom w dniu rozwiązania umowy o pracę w związku z ich przejściem na emeryturę - jest prawidłowe;

·możliwości zastosowania przez płatnika ulgi dla seniora do przychodów ze stosunku pracy, w tym z tytułu odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej, wypłacanych pracownikom w dniu rozwiązania umowy o pracę w związku z ich przejściem na emeryturę - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest jednym z siedmiu oddziałów spółki X. Wnioskodawca stanowi odrębnego pracodawcę w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (tj. Dz. U. 2023 r., poz. 1465 ze zm.). Wnioskodawca jest pracodawcą (zakładem pracy), tym samym jest obowiązany, jako płatnik do obliczania i pobierania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodów uzyskiwanych przez pracowników zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. 2025 r., poz. 163; dalej: ustawa o PIT). Wnioskodawca jest również płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tj. Dz. U. z 2024, poz.497 ze zm.; dalej: ustawa o SUS).

Wnioskodawca jako pracodawca, wypłaca pracownikom m.in.: wynagrodzenia, odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, nagrody i premie dodatkowe w terminach wynikających z zapisów Regulaminu pracy …. - Wnioskodawca. Pracownicy Wnioskodawcy, z tytułu zatrudnienia i uzyskiwania przychodów ze stosunku pracy, podlegają na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o SUS obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym.

U Wnioskodawcy mogą wystąpić sytuacje wiążące się z możliwością stosowania ulg podatkowych, w tym: określonej w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT oraz w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT.

Poniżej przedstawione zostały sytuacje wiążące się ze stosowaniem ww. ulg podatkowych.

Sytuacja pierwsza:

Wnioskodawca zatrudnia m.in. osoby do 26. roku życia. W związku z tym Wnioskodawca przy obliczaniu zaliczek na podatek ww. pracownikom stosuje ulgę podatkową określoną w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT, do wysokości określonego limitu przychodu tj. do 85.528,00 zł. Mogą zdarzyć się przypadki, że pracownikowi będą wypłacane przychody ze stosunku pracy dokładnie w dniu jego 26. urodzin. W tej sytuacji Wnioskodawca przy obliczaniu zaliczki na podatek zastosuje ww. ulgę podatkową pod warunkiem, że z tytułu wcześniej osiągniętych u Wnioskodawcy przychodów nie został wyczerpany ww. limit zwolnienia podatkowego.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z tym, czy przychody ze stosunku pracy wypłacane pracownikom dokładnie w dniu ich 26. urodzin korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Sytuacja druga:

Wnioskodawca zatrudnia również m.in. osoby, które w ciągu roku podatkowego ukończą wiek uprawniający do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT. W związku z powyższym Wnioskodawca otrzymuje od uprawnionych pracowników oświadczenia o stosowanie ww. ulgi podatkowej do przychodów ze stosunku pracy. Do chwili obecnej wszystkie otrzymane przez Wnioskodawcę oświadczenia o stosowanie ulgi dla seniora, pracownicy złożyli kilka dni po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego. W przyszłości jest możliwe, że pracownik złoży Wnioskodawcy oświadczenie o stosowanie ulgi przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT, dokładnie w dniu swoich urodzin, tj. 60. w przypadku kobiety i 65. w przypadku mężczyzny.

Wnioskodawca w miarę możliwości złożone oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczanie zaliczki na podatek uwzględnia niezwłocznie po otrzymaniu.

U Wnioskodawcy występują sytuacje gdy, pracownik dokładnie w dniu swoich urodzin, tj. 60. w przypadku kobiety i 65. w przypadku mężczyzny otrzymuje przychody ze stosunku pracy, w tym z tytułu odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej. Wnioskodawca dla przychodów wypłacanych dokładnie w dniu urodzin pracownika, tj. 60. w przypadku kobiety i 65. w przypadku mężczyzny, nie stosuje ulgi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT i pobiera zaliczkę na podatek.

Wątpliwości Wnioskodawcy, wiążą się z tym, czy przychody wypłacane pracownikom dokładnie w dniu urodzin, tj. 60. w przypadku kobiety i 65. w przypadku mężczyzny korzystają ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT. Czy od przychodów wypłacanych pracownikowi w tym dniu, należy obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek.

Sytuacja trzecia:

Wnioskodawca pracownikom, z którymi jest rozwiązywana umowa o pracę, w związku z ich przejściem na emeryturę, w ostatnim dniu zatrudnienia wypłaca odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe i ekwiwalenty za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe. Wynagrodzenie za ostatni miesiąc zatrudnienia jest wypłacane do 10. dnia następnego miesiąca. Wnioskodawca od ww. wypłacanych przychodów ze stosunku pracy oblicza i pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, a przy obliczaniu zaliczki na podatek od przychodów wypłacanych po dniu rozwiązania umowy o pracę nie uwzględnia oświadczeń i wniosków złożonych uprzednio przez pracownika. Od przychodów stanowiących podstawę do składek na ubezpieczenia społeczne Wnioskodawca oblicza, pobiera i odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne.

Pracownicy Wnioskodawcy w związku z przejściem na emeryturę, najczęściej rozwiązują umowy o pracę w dniu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego lub klika dni po.

Wobec powyższego, należy przyjąć, że w przyszłości jest możliwe, że pracownicy w dniu swoich urodzin, tj. 60. w przypadku kobiety i 65. w przypadku mężczyzny lub tuż po urodzinach, złożą Wnioskodawcy oświadczenia o stosowanie ulgi dla seniora do przychodów wypłacanych w ostatnim dniu zatrudnienia, w tym do odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej.

Wnioskodawca w miarę możliwości złożone oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczanie zaliczki na podatek uwzględnia niezwłocznie po otrzymaniu.

Jeżeli uprawniony pracownik, przed rozwiązaniem umowy o pracę w związku z przejściem na emeryturę, złoży Wnioskodawcy oświadczenie o stosowanie ulgi dla seniora, to Wnioskodawca w miarę możliwości przy poborze zaliczki na podatek od powyższych przychodów wypłacanych po dniu ww. urodzin uwzględni zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT.

Przykład 1

Umowa o pracę, w związku z przejściem pracownika na emeryturę, zostanie rozwiązana w dniu 26 maja 2025 r., tj. 2 dni po 65. urodzinach pracownika. Listę płac z wypłatą odprawy emerytalnej Wnioskodawca przygotuje w dniu 22 maja 2025 r. z terminem płatności na dzień 26 maja 2025 r. Pracownik w dniu 26 maja 2025 r. złoży Wnioskodawcy oświadczenie o stosowanie ulgi dla seniora. Wnioskodawca, ponieważ już wcześniej przygotował listę płac, nie uwzględni złożonego oświadczenia.

Przykład 2

Umowa o pracę, w związku z przejściem pracownika na emeryturę, zostanie rozwiązana w dniu 30 maja 2025 r. Dzień 26 maja 2025 r. jest dniem 65. urodzin pracownika. Listę płac z wypłatą odprawy emerytalnej Wnioskodawca przygotuje w dniu 28 maja 2025 r. z terminem płatności na dzień 30 maja 2025 r. Pracownik w dniu 27 maja 2025 r. złoży Wnioskodawcy oświadczenie o stosowanie ulgi dla seniora. Wnioskodawca przy obliczaniu zaliczki uwzględni złożone oświadczenie, do wysokości określonego limitu przychodów, tj. do 85.528 zł.

Przykład 3

Umowa o pracę, w związku z przejściem pracownika na emeryturę, zostanie rozwiązana w dniu 30 maja 2025 r. Listę płac z wypłatą wynagrodzenia za miesiąc maj 2025 r. Wnioskodawca przygotuje w dniu 6 czerwca 2025 r. z terminem płatności na dzień 9 maja 2025 r.

Były pracownik w dniu 2 czerwca 2025 r. złoży Wnioskodawcy oświadczenie o stosowanie ulgi dla seniora. Wnioskodawca przy obliczaniu zaliczki uwzględni złożone oświadczenie, do wysokości określonego limitu przychodów, tj. do 85.528 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy, wiążą się z tym, czy przychody ze stosunku pracy, w tym z tytułu odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej, wypłacane pracownikom w dniu i po dniu rozwiązania umowy o pracę w związku z ich przejściem na emeryturę w kolejnych dniach po dniu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pod warunkiem, że pracownicy złożą Wnioskodawcy oświadczenia, że spełniają pozostałe wymogi do korzystania ze zwolnienia z podatku w ramach ulgi dla seniora. Czy w związku z tym, że pracownicy po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego nie pozostają w stosunku pracy od ww. wypłacanych przychodów należy pobrać zaliczkę na podatek.

Sytuacja czwarta:

Wnioskodawca zatrudnia m.in. osoby, które w ciągu roku podatkowego ukończą wiek uprawniający do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT.

W związku z powyższym Wnioskodawca otrzymuje od uprawnionych pracowników oświadczenia o stosowanie ww. ulgi podatkowej do przychodów ze stosunku pracy. Wnioskodawca w miarę możliwości złożone oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczanie zaliczki na podatek uwzględnia niezwłocznie po otrzymaniu.

Do chwili obecnej wszystkie otrzymane przez Wnioskodawcę oświadczenia o stosowanie ulgi dla seniora, pracownicy złożyli kilka dni po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego. W przyszłości jest możliwe, że pracownik złoży Wnioskodawcy oświadczenie o stosowanie ulgi przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT, dokładnie w dniu swoich urodzin, tj. 60. w przypadku kobiety i 65. w przypadku mężczyzny, lub wcześniej, tj. przed ww. dniem urodzin, aby w kolejnych dniach do wypłacanych przychodów ze stosunku pracy Wnioskodawca zastosował ww. zwolnienie podatkowe.

Pracownicy Wnioskodawcy w związku z przejściem na emeryturę, najczęściej rozwiązują umowy o pracę w dniu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego lub klika dni po. Wnioskodawca, z przyczyn organizacyjnych, jeden/dwa dni przed rozwiązaniem z pracownikiem umowy o pracę, przygotowuje listy płac dotyczące wypłat odpraw emerytalnych, nagród jubileuszowych i ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, a wypłaca/przekazuje na rachunki bankowe pracowników w ostatnim dniu zatrudnienia. W nawiązaniu do powyższego, Wnioskodawca do obliczenia zaliczki na podatek nie uwzględni oświadczeń i wniosków, złożonych Wnioskodawcy przez pracowników w ostatnim dniu zatrudnienia, tj. w dniu rozwiązania umowy o pracę.

Wobec powyższego, należy przyjąć, że w przyszłości jest możliwe, że pracownik przed ukończeniem wieku uprawniającego do korzystania z ulgi określonej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT, będzie chciał złożyć Wnioskodawcy oświadczenie o uwzględnianie tej ulgi przy poborze zaliczek na podatek od przychów wypłacanych w ostatnim dniu zatrudnienia, tj. w dniu, w którym będzie już spełniać wszystkie niezbędne warunki do korzystania z ww. ulgi podatkowej.

Przykład 1

Umowa o pracę, w związku z przejściem pracownika na emeryturę, zostanie rozwiązana w dniu 26 maja 2025 r., tj. w dniu jego 65. urodzin. Listę płac z wypłatą odprawy emerytalnej Wnioskodawca przygotuje w dniu 22 maja 2025 r. z terminem płatności na dzień 26 maja 2025 r. Pracownik w dniu 22 maja 2025 r. złoży Wnioskodawcy oświadczenie o stosowanie ulgi dla seniora. Wnioskodawca przy obliczaniu zaliczki nie uwzględni złożonego oświadczenia.

Przykład 2

Umowa o pracę, w związku z przejściem pracownika na emeryturę, zostanie rozwiązana w dniu 27 maja 2025 r., tj. 1 dzień po jego 65. urodzinach. Listę płac z wypłatą odprawy emerytalnej Wnioskodawca przygotuje w dniu 22 maja 2025 r. z terminem płatności na dzień 27 maja 2025 r. Pracownik w dniu 21 maja 2025 r. złoży Wnioskodawcy wniosek, oświadczając, że od dnia 26 maja 2025 r. będzie spełniał wszystkie warunki dotyczące stosowania ulgi dla seniora. Wnioskodawca przy obliczaniu zaliczki nie uwzględni złożonego oświadczenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z tym, czy w przypadku ulgi podatkowej określonej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pracownik na podstawie art. 31a ww. ustawy z wyprzedzeniem tj. przed ukończeniem 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, może złożyć a Wnioskodawca przyjąć oświadczenie o stosowanie ww. ulgi w podatku.

Pytania

1.Czy w przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego sytuacji pierwszej, przychody ze stosunku pracy wypłacane pracownikom dokładnie w dniu ich 26. urodzin korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Pod warunkiem, że pracownicy z tytułu wcześniej osiągniętych u Wnioskodawcy przychodów nie przekroczyli określonego limitu, tj. 85.528,00 zł.

2.Czy przychody ze stosunku pracy wypłacane pracownikom dokładnie w dniu ich 60. urodzin w przypadku kobiety i w dniu 65. urodzin w przypadku mężczyzny korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Pod warunkiem, że pracownicy złożą Wnioskodawcy oświadczenia, że spełniają pozostałe wymogi do korzystania ze zwolnienia z podatku w ramach ww. ulgi podatkowej.

3.Czy w przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego sytuacji trzeciej, przychody ze stosunku pracy, w tym z tytułu odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej, wypłacane pracownikom w dniu i po dniu rozwiązania umowy o pracę w związku z ich przejściem na emeryturę w kolejnych dniach po dniu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Pod warunkiem, że pracownicy złożą Wnioskodawcy oświadczenia, że spełniają pozostałe wymogi do korzystania ze zwolnienia z podatku w ramach tzw. ulgi dla seniora.

4.Czy w przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego sytuacji czwartej, pracownik na podstawie art. 31a ww. ustawy może z wyprzedzeniem, tj. przed ukończeniem 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, złożyć a Wnioskodawca przyjąć i uwzględnić oświadczenie o stosowanie ulgi podatkowej określonej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT?

Ta interpretacja stanowi rozstrzygnięcie w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2 oraz 3, natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody ze stosunku pracy wypłacane pracownikom dokładnie w dniu ich 26. urodzin korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pod warunkiem, że pracownicy z tytułu wcześniej osiągniętych u Wnioskodawcy przychodów nie przekroczyli określonego limitu, tj. 85.528,00 zł.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. 2024 r., poz. 226 z późn.zm.): Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 148 ww. ustawy: Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244), z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121 a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85.528 zł.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, o zastosowaniu ulgi określonej w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT decyduje łączne spełnienie warunków dotyczących: wieku podatnika, rodzaju przychodów, limitu przychodów oraz momentu uzyskania przychodów. Z ulgi mogą skorzystać osoby, które nie ukończyły 26. roku życia. Warunek wieku musi być spełniony na moment uzyskania przychodów.

W Objaśnieniach podatkowych Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2022 r. dotyczących ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych dla osób do 26. roku życia oraz w Objaśnieniach podatkowych z dnia 14 kwietnia 2020 r. dotyczących nowej preferencji w podatku dochodowym od osób fizycznych dla młodych osób zostało zawarte m. in. wyjaśnienie, dotyczące ustalania wieku podatnika w odniesieniu do zapisów art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT: „(...), że w zakresie ustalania wieku art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT nie odsyła do Kodeksu cywilnego, to przy interpretacji sformułowania „do 26. roku życia” należy stosować ogólne przepisy prawa podatkowego, czyli art. 12 § 4 Ordynacji podatkowej. Norma ta stanowi, że terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było - w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień. Powyższe oznacza, że prawo do tzw. ulgi dla młodych, przy spełnieniu pozostałych warunków, przysługuje podatnikowi włącznie z dniem 26. urodzin. (...) Jednocześnie do cezury wieku nie ma zastosowania art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej. W sytuacji, gdy dzień 26. urodzin przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy nie następuje „przesunięcie” daty urodzin na następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy. (...). Do dnia ukończenia 26. roku życia podatnik ma jedynie otrzymać przychód.” Objaśnienia podatkowe są wydawane z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Uwzględniają stan prawny obowiązujący w dniu wydania objaśnień. Zastosowanie się przez podatnika w okresie rozliczeniowym do objaśnień podatkowych powoduje objęcie go ochroną przewidzianą w Ordynacji podatkowej.

Od dnia wydania ww. objaśnień podatkowych przepis art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT w zakresie wieku podatnika nie uległ zmianie. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do ustalenia wieku podatnika zawartego w ww. przepisie, nadal nie mają zastosowania przepisy Kodeksu cywilnego, a do interpretacji sformułowania „do 26. roku życia” należy nadal stosować wyżej cytowane ogólne przepisy prawa podatkowego, tj. Ordynacji podatkowej.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, przychody ze stosunku pracy wypłacane pracownikom dokładnie w dniu ich 26. urodzin korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pod warunkiem, że z tytułu wcześniej osiągniętych u Wnioskodawcy przychodów nie przekroczyli określonego limitu tj. 85.528,00 zł.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody ze stosunku pracy wypłacane pracownikom dokładnie w dniu ich 60. urodzin w przypadku kobiety i w dniu 65. urodzin w przypadku mężczyzny nie korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ad 3

Zdaniem Wnioskodawcy przychody ze stosunku pracy, w tym z tytułu odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej, wypłacane pracownikom w dniu i po dniu rozwiązania umowy o pracę w związku z ich przejściem na emeryturę w kolejnych dniach po dniu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pod warunkiem, że pracownicy złożą Wnioskodawcy oświadczenia, że spełniają pozostałe wymogi do korzystania ze zwolnienia z podatku w ramach tzw. ulgi dla seniora.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy Ad 2 i Ad 3:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. 2024 r. poz. 226 z późn.zm.): Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ww. ustawy: Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art.13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 242 i 1243),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121, 1243, 1562 i 1871),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1631 i 1674),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 334 i 1907);

g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

Ze zwolnienia podatkowego, określonego art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT, tzw. ulgi dla seniora mogą korzystać kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem, że spełniają pozostałe wymogi do zastosowania ww. ulgi podatkowej. Zdaniem Wnioskodawcy, warunek wieku musi być spełniony na moment uzyskania przychodów.

Powołując się na wyjaśnienia zawarte w Objaśnieniach podatkowych Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2022 r. dotyczące ulgi w podatku dochodowym od osób fizycznych dla osób do 26. roku życia, zdaniem Wnioskodawcy, w sposób analogiczny należy ustalać wiek osób, które mogą korzystać z tzw. ulgi dla seniora.

W zakresie ustalania wieku art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT nie odsyła do Kodeksu cywilnego, to zdaniem Wnioskodawcy, przy interpretacji sformułowania „po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny” należy stosować ogólne przepisy prawa podatkowego, tj. art. 12 § 4 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Przepis ten stanowi, że terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było - w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy PIT, wolne od podatku są przychody „otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny” natomiast jak wynika z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy PIT wolne od podatku są przychody „otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia”.

Zdaniem Wnioskodawcy, z ww. przepisów wynika wręcz odmienny sposób traktowania wypłat dokonanych dokładnie w dniu urodzin. Opierając się na ww. objaśnieniach podatkowych, w których wprost jest napisane, „że prawo do ulgi dla młodych - przy spełnieniu pozostałych warunków - przysługuje podatnikowi włącznie z dniem 26. Urodzin”, to w opinii Wnioskodawcy, prawo do tzw. ulgi dla seniora nie przysługuje podatnikowi w dniu 60. urodzin w przypadku kobiety i w dniu 65. urodzin w przypadku mężczyzny.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody ze stosunku pracy otrzymywane dokładnie w dniu ich 60. urodzin w przypadku kobiety i w dniu 65. urodzin w przypadku mężczyzny, nie korzystają z ulgi podatkowej określonej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ramach ulgi podatkowej określonej art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT wolnymi od podatku są m.in. przychody ze stosunku pracy do wysokości 85.528 zł.

Art. 11 ust. 1 ustawy PIT określa, że przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość niepieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależne od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W świetle wskazanych przepisów wypłacane pracownikom przez Wnioskodawcę w ostatnim dniu zatrudnienia odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe i ekwiwalenty za urlop oraz wypłacane po dniu rozwiązania umowy o pracę wynagrodzenie za ostatni miesiąc zatrudniania, są dla pracownika przychodami ze stosunku pracy.

Jednym z warunków do skorzystania ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, jest podleganie przez podatnika ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów. Pracownicy Wnioskodawcy z tytułu zatrudnienia i uzyskiwania przychodów ze stosunku pracy podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Aby płatnik przy poborze zaliczek na podatek uwzględnił zwolnienie podatkowe, o którym mowa powyżej, podatnik na podstawie art. 31a ustawy PIT musi złożyć płatnikowi oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tego zwolnienia podatkowego.

Biorąc pod uwagę doniesienia medialne, celem wprowadzenia powyższego zwolnienia z podatku było zachęcenie seniorów do dalszej aktywności zawodowej. W opinii Wnioskodawcy, wśród wymogów niezbędnych do skorzystania z ulgi dla seniora nie jest wymieniony obowiązek pozostawania podatnika w stosunku pracy z jakimkolwiek pracodawcą w dniu wypłaty wynagrodzenia.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody ze stosunku pracy, w tym z tytułu odprawy emerytalnej i nagrody jubileuszowej, wypłacane pracownikom w dniu i po dniu rozwiązania umowy o pracę w związku z ich przejściem na emeryturę w kolejnych dniach po dniu ukończenia powszechnego wieku emerytalnego, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości określonego limitu, tj. 85.528 zł. Pod warunkiem, że pracownicy złożą Wnioskodawcy oświadczenia, że spełniają pozostałe wymogi do korzystania ze zwolnienia z podatku w ramach ww. ulgi podatkowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przychody ze stosunku pracy i obowiązki pracodawcy jako płatnika

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłem przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl zaś art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zaliczki za miesiące od stycznia do grudnia wynoszą:

1)za miesiące, w których dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika nie przekroczył kwoty 120 000 zł - 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu;

2)za miesiąc, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika przekroczył kwotę 120 000 zł - 12% od tej części dochodu uzyskanego w tym miesiącu, która nie przekroczyła tej kwoty, i 32% od nadwyżki ponad kwotę 120 000 zł;

3)za miesiące następujące po miesiącu, o którym mowa w pkt 2 - 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od danego płatnika.

Stosownie zaś do art. 38 ust. 1 komentowanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Warunki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia podatkowego, tzw. „ulgi dla młodych”

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody:

a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,

b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c) z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),

d) z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,

e) z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

- otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Analiza treści powyższego zwolnienia podatkowego prowadzi do wniosku, że zwolnienie to nie ma charakteru jedynie podmiotowego, ale ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Podmiotowy, bowiem jest adresowane do podatników podatku dochodowego, którzy nie ukończyli 26. roku życia. Przedmiotowy, bo nie wszystkie przychody osiągnięte przez wskazanych metrykalnie podatników mogą korzystać z tego zwolnienia – dotyczy ono bowiem jedynie przychodów enumeratywnie wymienionych w cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Możliwość zastosowania tego zwolnienia ustawodawca uzależnił zatem od łącznego spełnienia wszystkich przesłanek wytyczonych analizowanym przepisem – zarówno tej podmiotowej, jak i tej przedmiotowej. Są to warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia.

Suma przychodów zwolnionych od podatku w ramach ulgi dla młodych nie może przekroczyć rocznie 85 528 zł. Po przekroczeniu rocznego limitu przychodów zwolnionych w ramach tej ulgi, nadwyżka przychodów podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Do dochodów podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej ponad limit 85 528 zł ma zastosowanie kwota wolna od podatku w wysokości 30 000 zł rocznie (czyli podstawa obliczenia podatku, od której nie powstaje obowiązek zapłaty podatku).

Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Z ulgi dla młodych mogą zatem skorzystać osoby, które nie ukończyły 26. roku życia.

Warunek wieku musi być spełniony na moment uzyskania przychodów. Jednocześnie mając na uwadze, że w zakresie ustalania wieku art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odsyła do Kodeksu cywilnego, to przy interpretacji zawartego w tym przepisie sformułowania „do ukończenia 26. roku życia” należy stosować ogólne przepisy prawa podatkowego, czyli art. 12 § 4 Ordynacji podatkowej. Norma ta stanowi, że terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było – w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień.

Powyższe oznacza, że prawo do ulgi dla młodych – przy spełnieniu pozostałych warunków – przysługuje podatnikowi włącznie z dniem 26. urodzin.

O zastosowaniu ulgi dla młodych decyduje łączne spełnienie warunków dotyczących:

  • wieku podatnika,
  • rodzaju przychodów (w tym zasad opodatkowania),
  • limitu przychodów,
  • momentu uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że prawo do ulgi dla młodych – przy spełnieniu pozostałych warunków – przysługuje Państwa pracownikowi włącznie z dniem 26. urodzin. Tym samym Państwo – jako płatnik – będziecie uprawnieni do stosowania ww. zwolnienia przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dla pracownika, któremu będziecie Państwo wypłacać przychody ze stosunku pracy dokładnie w dniu jego 26. urodzin.

Warunki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia podatkowego, tzw. „ulgi dla seniora”

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2072, z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933),

g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

W myśl art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z art. 21 ust. 44 tej ustawy wynika, że:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”.

Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.

Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (według skali podatkowej), art. 30c (tzw. podatek liniowy, w wysokości 19%) albo art. 30ca (opodatkowanie stawką 5%, ulga IP Box) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast, aby płatnik mógł stosować powyższe zwolnienie niezbędne jest złożenie stosownego oświadczenia, o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Zgodnie z art. 31a ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi, o którym mowa w art. 32, art. 34 lub art. 41 ust. 1, oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, płatnik oblicza zaliczkę z uwzględnieniem tych zwolnień, przy czym w oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika.

Przy czym, art. 31a ust. 9 komentowanej ustawy stanowi, że:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 8, jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Płatnik przy poborze zaliczki na podatek uwzględnia zwolnienie w ramach tzw. ulgi dla pracujących seniorów, jeżeli podatnik złoży płatnikowi sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tego zwolnienia. Płatnik stosuje zwolnienie najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał oświadczenie, nie dłużej niż do upływu terminu wskazanego przez podatnika.

Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Pracownik nie ma obowiązku przedstawiania płatnikowi żadnych dodatkowych dokumentów.

Odnosząc zacytowane wyżej przepisy na grunt przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego należy wskazać, że z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnione z podatku są przychody otrzymane przez podatnika, który mimo nabycia uprawnienia (prawa) do emerytury, tej emerytury nie otrzymuje. Tym samym, warunek „nieotrzymywania emerytury” jako warunek do zastosowania ww. zwolnienia podatkowego powinien być spełniony na moment otrzymania przychodu, tj. na moment wypłaty wynagrodzenia lub innego świadczenia z tytułu istniejącego stosunku pracy.

Dodatkowo zaznaczyć należy, jak wynika z art. 112 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Termin oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca. Jednakże przy obliczaniu wieku osoby fizycznej termin upływa z początkiem ostatniego dnia.

Prawo do zwolnienia nabywa się w dniu urodzin. Zatem, gdy wypłata np. wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę przypada w dniu urodzin, można do niego zastosować zwolnienie.

W związku z powyższym, przychody ze stosunku pracy wypłacane Państwa pracownikom dokładnie w dniu ich 60. urodzin w przypadku kobiety i w dniu 65. urodzin w przypadku mężczyzny (pod warunkiem, że pracownicy złożą Państwu oświadczenia, że spełniają pozostałe wymogi do korzystania ze zwolnienia z podatku w ramach ww. ulgi podatkowej), będą korzystać z przedmiotowego zwolnienia, o ile wypłata tych świadczeń następuje przed dniem wypłaty pierwszej emerytury. Tym samym Państwo w takim przypadku – jako płatnik – będziecie uprawnieni do stosowania ww. zwolnienia przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Jednocześnie zauważam, że w myśl art. 31a ust. 1 ww. ustawy:

Podatnik składa płatnikowi na piśmie albo w inny sposób przyjęty u danego płatnika oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki.

Stosownie do art. 31a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie lub wniosek mające wpływ na obliczanie zaliczki, płatnik uwzględnia to oświadczenie lub ten wniosek najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał, a w przypadku płatnika, o którym mowa w art. 34 - najpóźniej od drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał.

Zgodnie z art. 31a ust. 6 cyt. ustawy:

Oświadczenie i wniosek mające wpływ na obliczenie zaliczki dotyczą również kolejnych lat podatkowych, chyba że odrębny przepis stanowi inaczej.

Z kolei w myśl art. 31a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 oraz art. 41 ust. 11.

Jak już wyżej wskazałem, stosowanie przez płatnika ulgi dla seniorów następuje po otrzymaniu od podatnika oświadczenia o tym, że spełnienia on warunki do tej ulgi. Płatnik uwzględnia tę ulgę przy poborze zaliczek na podatek i stosuje zwolnienie najpóźniej od następnego miesiąca od otrzymania oświadczenia. Oświadczenie to podatnik składa pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Jeżeli podatnik powiadomi płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, płatnik nie uwzględnia zwolnienia najpóźniej od kolejnego miesiąca, w którym otrzymał powiadomienie. Ww. oświadczenie jest ważne tylko w czasie trwania zatrudnienia. Oznacza to, że z chwilą ustania umowy o pracę, tj. gdy pracownik rozwiązał umowę o pracę w związku z przejściem na emeryturę, złożone przez niego oświadczenie automatycznie traci ważność bez względu na to, czy wycofał on to oświadczenie.

Wobec powyższego:

·przekazując pracownikowi świadczenia pieniężne w dniu rozwiązania umowy o pracę (tj. w ostatnim dniu zatrudnienia), pobierając zaliczkę na podatek dochodowy są Państwo zobowiązani uwzględniać oświadczenie, które zostało złożone przez pracownika w trakcie trwania umowy o pracę, a tym samym powinni Państwo zastosować tzw. ulgę dla seniora (o ile wypłata nastąpi przed otrzymaniem przez podatnika świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych);

·przekazując pracownikowi świadczenia pieniężne po dniu rozwiązania umowy o pracę (tj. po ustaniu stosunku pracy), pobierając zaliczkę na podatek dochodowy nie są Państwo zobowiązani uwzględniać oświadczenia, które zostało złożone przez pracownika w trakcie trwania umowy o pracę, a tymsamym nie są Państwo zobowiązani stosować zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zauważam, że literalne brzmienie art. 31a ust. 7 ustawy, jak również żaden inny przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyklucza możliwości składania przez podatnika wniosków i oświadczeń po ustaniu stosunku prawnego. Brak możliwości składania wniosków i oświadczeń po ustaniu stosunku prawnego nie został również wskazany w treści ww. objaśnień podatkowych.

Wobec powyższego przyjąć należy, że po ustaniu danego stosunku prawnego podatnik nie traci uprawnień do złożenia płatnikowi oświadczeń i wniosków, które mogą mieć wpływ na obliczenie zaliczki na podatek dochodowy od świadczeń dokonywanych po ustaniu ww. stosunku.

Oznacza to, że płatnik jest zobowiązany przyjąć takie oświadczenie/wniosek, i uwzględnić przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od świadczeń wypłacanych po rozwiązaniu umowy najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał. Zaznaczyć również należy, że w zależności od okoliczności i własnych możliwości płatnik takie oświadczenie/wniosek może uwzględnić niezwłocznie po ich otrzymaniu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja stanowi rozstrzygnięcie w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2 oraz 3, natomiast w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 4 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście przedstawionego pytań, zatem nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie były przedmiotem zadanego pytania.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państw do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji