
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 maja 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W latach 2023-2024 był Pan polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób – posiadał w Polsce centrum interesów osobistych lub gospodarczych.
We wskazanych powyżej latach uzyskiwał Pan dochody zagraniczne z tytułu:
-pracy marynarza na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym, w charakterze pracy najemnej (kontrakt marynarski). Faktyczny zarząd firmy zatrudniającej jest w Belgii,
-pracy najemnej na terytorium Albanii (prowadzenie szkoleń) dla tej samej firmy z faktycznym zarządem w Belgii.
Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. Uzyskuje Pan wyłącznie dochody z pracy najemnej na podstawie zawartych kontraktów.
Przedsiębiorstwo z siedzibą w Belgii, eksploatujące statek w transporcie międzynarodowym i zatrudniające Pana do pracy najemnej na terytorium Albanii, nie posiadało w Polsce zakładu.
W latach podatkowych 2023-2024 nie osiągnął Pan innych dochodów. Ponadto, jest Pan w stanie podzielić uzyskane dochody zgodnie z miejscem ich powstania (praca na pokładzie statku, praca najemna na lądzie).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Przebywał Pan w Albanii przez okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni: w 2023 r. były to 42 dni, w 2024 r. – 98 dni.
Wynagrodzenie za prowadzenie szkoleń było Panu wypłacane w przez pracodawcę z faktycznym zarządem w Belgii.
W Pana ocenie, pracodawca nie ma w Albanii zakładu lub stałej placówki. Nie ma Pan dostępu do danych pozwalających zweryfikować te dane w rozumieniu umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Albanii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie 5 marca 1993 r. Zgodnie z zawartą umową z pracodawcą dotyczącą prowadzonych szkoleń, pracodawca będzie wskazywał miejsce przeprowadzonego szkolenia.
Wynagrodzenie, które uzyskał Pan z tytułu pracy wykonywanej (prowadzenia szkoleń) w 2023 r. i 2024 r., nie było opodatkowane w Albanii ani w innym kraju.
Statek, na którym wykonywał Pan pracę, był statkiem typu (...) (ang.(...)) – był to specjalistyczny (...).
Statek był przeznaczony do (...).
Statek był faktycznie wykorzystywany do (...).
Podmiot eksploatujący statek uzyskiwał dochody z następujących operacji: (...).
Siedziba przedsiębiorstwa eksploatującego statek w transporcie międzynarodowym znajdowała się w Belgii.
Pana pracodawcą w 2023 r. i 2024 r. było przedsiębiorstwo eksploatujące statek morski z faktycznym zarządem w Belgii.
Nie posiada Pan dostępu, czy wiedzy pozwalającej na zweryfikowanie struktury działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana pracodawcę, w szczególności w zakresie identyfikacji głównego źródła przychodów związanych z eksploatacją statku wskazanego we wniosku. Był Pan osobą zatrudnioną w charakterze członka załogi i nie pełnił żadnych funkcji zarządczych oraz nie uczestniczył w procesach decyzyjnych przedsiębiorstwa eksploatującego statek (pracodawca).
Podmiot eksploatujący statek ponosił koszty Pana wynagrodzenia. Natomiast nie może Pan jednoznacznie wskazać, jak zyski tego przedsiębiorstwa były pomniejszane o te wynagrodzenia, bo był Pan osobą zatrudnioną w charakterze członka załogi statku.
Statek będący przedmiotem wniosku nie był eksploatowany w transporcie wyłącznie między miejscami położonymi w Polsce – nie służył do przewozów ładunków na terenie Polski. Przedmiotowy statek był zaangażowany w międzynarodowy transport towarów, pomiędzy państwami.
Podczas Pana pobytu na przedmiotowym statku, był on eksploatowany na wodach międzynarodowych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej Brazylii i Argentyny (EEZ).
Zgodnie z posiadanym certyfikatem pracy oraz wpisami w Pana książeczce marynarskiej, była to wyłącznie żegluga międzynarodowa.
Pytanie
Czy jest Pan zobowiązany do rozliczenia w Polsce dochodów uzyskanych z pracy najemnej z tytułu prowadzenia szkoleń w Albanii i dochodów uzyskanych z pracy najemnej w charakterze marynarza?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, nie jest Pan zobowiązany do rozliczenia osiągniętych w 2023 r. i 2024 r. w dochodów w Polsce w związku z opodatkowaniem tych dochodów wyłącznie w Belgii oraz korzystaniem z metody wyłączenia z progresją.
Jako polski rezydent podatkowy, podlega Pan obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (art. 3 ust. 1 ustawy o PIT). Natomiast, stosownie do art. 4a ustawy o PIT, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W przypadku dochodów uzyskiwanych na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym dla przedsiębiorstwa z faktycznym zarządem w Belgii, miejscem opodatkowania dochodów będzie wyłącznie Belgia. Powyższe wynika z art. 15 ust. 3 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie 20 sierpnia 2001 r.: bez względu na poprzednie postanowienia tego artykułu wynagrodzenia otrzymywane za pracę najemną, wykonywaną na pokładzie statku morskiego, statku powietrznego albo pojazdu szynowego lub drogowego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym bądź na pokładzie statku żeglugi śródlądowej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.
W przedmiotowej sprawie, w latach 2023-2024 uzyskiwał Pan dochody z pracy najemnej, wykonywanej na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym. Nie ulega więc wątpliwości, że dochody z tego tytułu podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Belgii.
Posiada Pan również dokumentację pozwalającą potwierdzić ww. fakty – kontrakt marynarski, dane zawarte w książeczce marynarskiej, oświadczenie firmy potwierdzające zatrudnienie obejmujące rok 2023 i 2024, w tym potwierdzające miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.
Drugim źródłem Pana dochodów były dochody uzyskiwane z pracy najemnej na terytorium Albanii (prowadzenie szkoleń) dla tej samej firmy z faktycznym zarządem w Belgii.
W związku z tym, że nie są to dochody uzyskiwane z pracy na morzu, zastosowanie będą miały regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Albanii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie 5 marca 1993 r.
Zgodnie ze wskazaną regulacją, płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Ponadto, dla celów uniknięcia podwójnego opodatkowania zastosowanie ma metoda wyłączenia z progresją – stosownie do art. 24 ust. 1 lit. a umowy Polska-Albania: podwójnego opodatkowania unikać się będzie w Polsce w taki sposób, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Albanii, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień zawartych pod literami b) i c), taki dochód lub majątek z opodatkowania.
Tym samym, osiągnięte dochody z pracy najemnej na terenie Albanii są wyłączone z podstawy opodatkowania w Polsce.
Podsumowując, zgodnie ze wskazanymi regulacjami oraz przedstawionym stanem faktycznym, za lata 2023 i 2024 nie ma Pan obowiązku rozliczenia dochodów w Polsce, ponieważ osiągnięte dochody nie podlegają w Polsce opodatkowaniu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 3 ust. 2a ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
We wniosku wskazał Pan, że w latach 2023-2024 był Pan polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób – posiadał w Polsce centrum interesów osobistych lub gospodarczych. W latach tych uzyskiwał Pan dochody zagraniczne z tytułu pracy marynarza na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym, w charakterze pracy najemnej (kontrakt marynarski) oraz z tytułu pracy najemnej na terytorium Albanii (prowadzenie szkoleń) dla tej samej firmy z faktycznym zarządem w Belgii. W Albanii przebywał Pan przez okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni: w 2023 r. były to 42 dni, w 2024 r. – 98 dni. Wynagrodzenie za prowadzenie szkoleń było Panu wypłacane w przez pracodawcę z faktycznym zarządem w Belgii. W Pana ocenie, pracodawca nie ma w Albanii zakładu lub stałej placówki. Nie ma Pan dostępu do danych pozwalających zweryfikować te dane w rozumieniu Umowy. Zgodnie z zawartą umową z pracodawcą dotyczącą prowadzonych szkoleń, pracodawca będzie wskazywał miejsce przeprowadzonego szkolenia. Wynagrodzenie, które uzyskał Pan z tytułu pracy wykonywanej (prowadzenia szkoleń) w 2023 r. i 2024 r., nie było opodatkowane w Albanii ani w innym kraju. Z kolei statek, na którym wykonywał Pan pracę, był statkiem typu (...). Statek był przeznaczony do (...). Statek był faktycznie wykorzystywany do (...) . Służy do (...). Podmiot eksploatujący statek uzyskiwał dochody z operacji m.in.: (...). Siedziba przedsiębiorstwa eksploatującego statek w transporcie międzynarodowym znajdowała się w Belgii. Pana pracodawcą w 2023 r. i 2024 r. było przedsiębiorstwo eksploatujące statek morski z faktycznym zarządem w Belgii. Nie posiada Pan dostępu, czy wiedzy pozwalającej na zweryfikowanie struktury działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana pracodawcę, w szczególności w zakresie identyfikacji głównego źródła przychodów związanych z eksploatacją statku wskazanego we wniosku. Był Pan osobą zatrudnioną w charakterze członka załogi i nie pełnił żadnych funkcji zarządczych oraz nie uczestniczył w procesach decyzyjnych przedsiębiorstwa eksploatującego statek (pracodawca). Podmiot eksploatujący statek ponosił koszty Pana wynagrodzenia. Natomiast nie może Pan jednoznacznie wskazać, jak zyski tego przedsiębiorstwa były pomniejszane o te wynagrodzenia, bo był Pan osobą zatrudnioną w charakterze członka załogi statku. Statek będący przedmiotem wniosku nie był eksploatowany w transporcie wyłącznie między miejscami położonymi w Polsce – nie służył do przewozów ładunków na terenie Polski. Przedmiotowy statek był zaangażowany w międzynarodowy transport towarów, pomiędzy państwami. Podczas Pana pobytu na przedmiotowym statku, był on eksploatowany na wodach międzynarodowych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej Brazylii i Argentyny (EEZ). Zgodnie z posiadanym certyfikatem pracy oraz wpisami w Pana książeczce marynarskie, była to wyłącznie żegluga międzynarodowa.
W przypadku dochodów uzyskanych w latach 2023-2024 z tytułu pracy najemnej wykonywanej na terytorium Albanii (prowadzenie szkoleń) należy zastosować umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Albanii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 5 marca 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. nr 101, poz. 492), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę dnia 7 czerwca 2017 r. oraz przez Albanię dnia 28 maja 2019 r. (dalej: „Konwencja MLI”).
Na podstawie art. 3 ust. 1 lit. b) umowy:
Określenie „Albania” użyte w sensie geograficznym oznacza terytorium Albanii, w tym każdy obszar poza jej morzami terytorialnymi, które zgodnie z prawem międzynarodowym i ustawodawstwem Albanii stanowi obszar, na którym Republika Albanii może sprawować suwerenne prawa w odniesieniu do dna morskiego, podglebia i ich zasobów naturalnych.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. umowy:
Z uwzględnieniem postanowień artykułów 16, 18, 19, 20 i 21 płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Jak wynika z treści art. 15 ust. 2 ww. umowy:
Bez względu na postanowienia ustępu 1, wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w pierwszym Państwie, jeżeli:
a)odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni podczas danego roku podatkowego i
b)wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, oraz
c)wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.
W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. umowy, wynagrodzenie osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu w Polsce, chyba że praca wykonywana jest na terytorium Albanii. W takim przypadku, dochód ten może być opodatkowany zarówno w Albanii, jak i w państwie rezydencji, czyli w Polsce.
Pierwszeństwo w opodatkowaniu dochodów z pracy najemnej ma zawsze to państwo, w którym praca jest wykonywana. Za miejsce wykonywania pracy należy uznać natomiast zawsze to miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa, kiedy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie.
Natomiast art. 15 ust. 2 ww. umowy określa wyjątek od powyższej zasady, zgodnie z którym takie wynagrodzenie podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, czyli w Polsce, o ile łącznie zostaną spełnione określone w tym artykule warunki. Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków powoduje, że wynagrodzenie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w ust. 1 tego artykułu, czyli w państwie, w którym praca jest wykonywana (w Albanii) oraz w państwie miejsca zamieszkania (w Polsce).
Przyjmując zatem za Panem, że w latach 2023-2024:
-przebywał Pan w Albanii przez okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni (w 2023 r. były to 42 dni, a w 2024 r. – 98 dni);
-wynagrodzenie za prowadzenie szkoleń było Panu wypłacane w przez pracodawcę z faktycznym zarządem i siedzibą w Belgii;
-pracodawca nie ma w Albanii zakładu lub stałej placówki;
to zostały łącznie spełnione przesłanki wskazane w art. 15 ust. 2 ww. Umowy.
W konsekwencji, dochody które Pan uzyskał w latach 2023-2024 z pracy najemnej wykonywanej na terytorium Albanii (prowadzenie szkoleń) podlegały opodatkowaniu wyłącznie w Pana miejscu zamieszkania, tj. w Polsce. Wobec tego, jest Pan zobowiązany do rozliczenia w Polsce dochodów uzyskanych z pracy najemnej z tytułu prowadzenia szkoleń w Albanii.
Oznacza to, że do dochodów tych nie miała zastosowania żadna z metod unikania podwójnego opodatkowania, gdyż dochody te podlegały opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W kontekście Pana wątpliwości dotyczących obowiązku rozliczenia w Polsce dochodów uzyskanych z pracy najemnej w charakterze marynarza, wyjaśniam że według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD do art. 15 ust. 3 do wynagrodzeń załóg statków morskich lub statków powietrznych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym lub barek eksploatowanych w żegludze śródlądowej stosuje się zasadę, która w pewnym zakresie jest zgodna z zasadą odnoszącą się do dochodów z żeglugi morskiej, śródlądowej i transportu lotniczego; chodzi o to, że podlegają one opodatkowaniu w państwie, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa. W Komentarzu do art. 8 wskazano, że Umawiające się Państwa mogą uzgodnić między sobą zrzeczenie się prawa do opodatkowania dochodu na rzecz państwa, w którym mieści się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa eksploatującego statki morskie, statki powietrzne lub barki. Przyczyny wprowadzenia takiej możliwości w przypadku dochodu z żeglugi morskiej, powietrznej lub śródlądowej odnoszą się również do wynagrodzenia załóg. Umawiające się Państwa mogą oczywiście uzgodnić między sobą postanowienie przyznające prawo do opodatkowania państwu przedsiębiorstwa. Takie postanowienie, jak również ust. 3 art. 15 zakładają, że ustawodawstwo wewnętrzne państwa, któremu przyznano prawo do opodatkowania, zezwala temu państwu opodatkować wynagrodzenie osoby zatrudnionej w danym przedsiębiorstwie, bez względu na jej miejsce zamieszkania.
Tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej, zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Zgodnie zatem z Komentarzem do Modelowej Konwencji OECD (pkt 9) w zakresie art. 15 ust. 3, zasadę, w myśl której występuje opodatkowanie w państwie, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa stosuje się do wynagrodzeń załóg statków morskich lub statków powietrznych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym.
Zawierane przez Polskę umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania co do zasady są wzorowane na Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD, zatem interpretacja ich postanowień powinna uwzględniać ustalenia przyjęte na szczeblu OECD, znajdujące wyraz w wypracowanym przez państwa członkowskie tej organizacji, w tym również Polskę, Komentarzu do Modelowej Konwencji (MK).
Niemniej jednak należy pamiętać, że nie wszystkie zawierane umowy/konwencje o unikaniu podwójnego opodatkowania dosłownie odwzorowują zapisy znajdujące się w Konwencji Modelowej. Niektóre z zawartych umów/konwencji w przypadku transportu międzynarodowego zezwalają bowiem na opodatkowanie dochodów z pracy najemnej wykonywanej np. na statkach morskich eksploatowanych w transporcie międzynarodowym w państwie, w którym znajduje się siedziba/siedziba prawna przedsiębiorstwa eksploatującego statek.
Nie w każdym przypadku dla ustalenia właściwej umowy/konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania istotne jest zatem miejsce położenia faktycznego zarządu przedsiębiorstwa eksploatującego statek.
Ustalając jaka umowa/konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania ma zastosowanie do dochodów z pracy najemnej związanej z transportem międzynarodowym, każdorazowo należy analizować zapisy konkretnej umowy/konwencji oraz okoliczności związane z umiejscowieniem faktycznego zarządu lub siedziby przedsiębiorstwa eksploatującego jednostkę w transporcie międzynarodowym, bądź też – w zależności od konkretnych zapisów umowy/konwencji – zarówno siedziby i zarządu.
Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie w zakresie rozliczenia w Polsce dochodów uzyskanych z pracy najemnej wykonywanej na statku eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem w Belgii, należy odwołać się do Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 211 poz. 2139 ze zm., dalej: Konwencja polsko-belgijska), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę i Belgię dnia 7 czerwca 2017 r.
Stosownie do art. 3 ust. 1 lit. f Konwencji polsko-belgijskiej:
Określenie „transport międzynarodowy” oznacza wszelki transport wykonywany statkiem morskim, statkiem powietrznym albo pojazdem szynowym lub drogowym, eksploatowanym przez przedsiębiorstwo, którego faktyczny zarząd znajduje się w Umawiającym się Państwie, z wyjątkiem przypadku gdy taki statek morski, statek powietrzny albo pojazd szynowy lub drogowy jest eksploatowany wyłącznie między miejscami położonymi w drugim Umawiającym się Państwie.
W myśl art. 15 ust. 3 ww. Konwencji:
Bez względu na poprzednie postanowienia tego artykułu wynagrodzenia otrzymywane za pracę najemną, wykonywaną na pokładzie statku morskiego, statku powietrznego albo pojazdu szynowego lub drogowego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym bądź na pokładzie statku żeglugi śródlądowej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.
Użyte w art. 15 ust. 3 umowy określenie „podlegają opodatkowaniu tylko” oznacza przypisanie prawa do opodatkowania jednemu państwu, tj. opodatkowanie tych dochodów tylko w jednym umawiającym się państwie.
W konsekwencji, dochody które Pan uzyskał z pracy wykonywanej na pokładzie statku morskiego typu (...), eksploatowanego w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem w Belgii, podlegały opodatkowaniu tylko w Belgii. Oznacza to, że dochód z tego tytułu – zgodnie z postanowieniami ww. umowy – jest zwolniony od podatku w Polsce.
Jednocześnie stosownie do art. 23 ust. 2 lit. c) Konwencji polsko-belgijskiej:
W przypadku Polski podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem Konwencji uzyskane dochody lub posiadany majątek przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce są zwolnione z opodatkowania w Polsce, to Polska może jednak wziąć pod uwagę przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby, dochód lub majątek zwolniony z opodatkowania.
Powyższe oznacza, że dochody te powinien Pan uwzględnić na potrzeby ustalenia stopy procentowej mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych kwestia ta została uregulowana w art. 27 ust. 8, zgodnie z którym:
Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych – podatek określa się w następujący sposób:
1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
W konsekwencji, dochody które uzyskał Pan z pracy wykonywanej na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem w Belgii, powinien Pan uwzględnić na potrzeby ustalenia stopy procentowej, mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce, stosownie do art. 23 ust. 2 lit. c) Konwencji polsko-belgijskiej i cytowanego powyżej art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, miał Pan obowiązek w zeznaniu podatkowym za rok 2023 i 2024 wykazać dochody uzyskane z pracy najemnej wykonywanej na terytorium Albanii (prowadzenie szkoleń). Natomiast zwolnione w Polsce z opodatkowania dochody z tytułu pracy najemnej wykonywanej na statku eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem w Belgii powinien Pan uwzględnić wyłącznie do obliczenia stopy procentowej mającej zastosowanie do dochodów opodatkowanych w Polsce według skali podatkowej.
Stosownie bowiem do art. 45 ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości Pana stanowiska może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
