Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.354.2025.2.AWO

ShutterStock
Brak prawa do ulgi termomodernizacyjnej dla wydatków na kapitalny remont dachu w budynku dwulokalowym - Interpretacja indywidualna z dnia 17 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.354.2025.2.AWO

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 15 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z: 15 maja 2025 r. (wpływ 19 maja 2025 r.) oraz 11 czerwca 2025 r. (wpływ 11 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wraz z żoną jest Pan współwłaścicielem domu dwurodzinnego (od 2021 r.) w A (...), przy ul. B 1, gdzie zgodnie z księgą wieczystą - w domu tym - wydzielone są dwa lokale mieszkalne: numer 1 - parter, numer 2 - pierwsze piętro.  Pozostała cześć, tj. piwnica oraz strych, są częściami wspólnymi w udziałach: 59% - dla lokalu numer: 1 oraz 41% - dla lokalu numer: 2.

Z uwagi na bardzo zły stan techniczny dachu (budynek z 1927 r.), w 2024 r., podjął się Pan wraz z żoną jego wymiany. Głównym powodem takiej decyzji, było: przeciekanie dachu, duże szczeliny pomiędzy dachówkami, problemy termiczne z uwagi na rozszczelnienie poszycia dachowego oraz problemy z uzyskaniem odpowiedniego cugu w kanałach spalinowych kominów (ogrzewanie gazowe, kominek na drewno).

Remont dachu polegał na: pełnej wymianie pokrycia i poszycia, tj. krokwie, płatwie, łaty, kontrłaty oraz wzmocnienie i wymianie dwóch słupów. Na całej powierzchni została zamontowana warstwa szczelna, tj. przegroda paroizolacyjna poprawiająca termikę oraz zapobiegająca zawilgoceniu pomieszczeń.

W ramach naprawy zostały również wykonane opierzenie dachu, podbitki uszczelniające oraz wiatrownice. Dodatkowo zostały przemurowane i uszczelnione wszystkie kanały wentylacyjne/spalinowe w trzech kominach.

Całkowity koszt jaki Pan poniósł to: 64.900 zł brutto.

W Internecie znalazł Pan informację, że ulga termomodernizacyjna należy się właścicielom lub współwłaścicielom budynków w zabudowie grupowej służących zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiących konstrukcyjnie samodzielną całość, w których dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych - gdzie w Pana ocenie - jest to Pana przypadek.

Ulga dotyczy wyłącznie właścicieli lub współwłaścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych - czyli budynków wolno stojących albo budynków w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służących zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiących konstrukcyjnie samodzielną całość, w których dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

W uzupełnieniu wniosku złożonym 19 maja 2025 r. - w odpowiedzi na następujące pytania - doprecyzował Pan, że:

1)Czy „dom dwurodzinny” połączony jest ścianą/ścianami z innym budynkiem/innymi budynkami?

Jeśli tak – proszę żeby Pan scharakteryzował położenie tego budynku/tych budynków względem „domu dwurodzinnego” oraz podał ilość tych budynków.

Dom nie jest połączony ścianą z innymi budynkami, ponieważ jest wolno stojący.

2)Co dla Pana oznacza „zabudowa grupowa”? Co charakteryzuje „zabudowę grupową”?

Zgodnie z definicją, zabudowa grupowa oznacza budynki składające się z grupy budynków o powtarzalnej linii zabudowy, przykładowo tzw. szeregowce.

3)Czy „dom dwulokalowy” stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, tj.: „Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku”?

Zgodnie z powyższą definicją art. 3 pkt 2a ustawy o prawie budowlanym, dom dwulokalowy można zaliczyć do budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ponieważ stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych.

4)Czy w momencie poniesienia przez Pana wydatków, których dotyczy Pana pytanie, „dom dwulokalowy” był budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane?

W momencie poniesienia przez Pana wydatków, jak i teraz, budynek ten nie zmienił stanu prawnego i jest zgodny z opisem, który przedstawił Pan w odpowiedzi do punktu 3 niniejszego pisma.

5)Czy Pana lokal usytuowany jest na parterze, czy na piętrze?

Tak, Pana lokal mieszkalny usytuowany jest na parterze.

6)Czy dach stanowi część wspólną obu lokali?

Jeśli nie – proszę żeby Pan podał kto jest właścicielem dachu?

Tak, dach należy do części wspólnej, gdzie zgodnie z księgą wieczystą, udział części wspólnej dla Pana lokalu (numer: 1) wynosi: 59%

7)Jaką część dachu Pan wymienił – tylko przypadającą na Pana lokal, cały dach?

Jeśli cały dach – to dlaczego?

Wymianie podlegał cały dach, ponieważ był w bardzo złym stanie technicznym (szczeliny, odpadające dachówki, mostki termiczne, etc.), i zagrażał użytkownikom domu.

8)Jakich – konkretnie – wydatków dotyczy Pana pytanie?

Proszę, żeby je Pan wymienił z podziałem na materiały i usługi.

Całkowity koszt wymiany i naprawy dachu wyniósł 110.000 zł brutto, z czego z uwagi na Pana udziały w częściach wspólnych, tj. 59%, koszt jaki poniósł Pan (lokal numer: 1), to 64.900 zł brutto. Materiały jakie zostały użyte do remontu dachu to: krokwie, słupy, łaty, kontrłaty, przegroda paroizolacyjna, dachówka, deski, podbity uszczelniające, wiatrownica, opierzenie, cegły klinkierowe, uszczelnienie i wymiana kominów, ławy i schody kominiarskie, rynny, spusty.

9)Z jakich powodów wykonano każdą z poniższych czynności: „(…) pełnej wymianie pokrycia i poszycia, tj. krokwie, płatwie, łaty, kontrłaty oraz wzmocnienie i wymianie 2 słupów. Na całej powierzchni została zamontowana warstwa szczelna tj. przegroda paroizolacyjna poprawiająca termikę oraz zapobiegająca zawilgoceniu pomieszczeń. W ramach naprawy zostały również wykonane opierzenie dachu, podbitki uszczelniające oraz wiatrownice. Dodatkowo zostały przemurowane i uszczelnione wszystkie kanały wentylacyjne/spalinowe w trzech kominach”?

W ramach naprawy zostało również wykonane: opierzenie dachu, podbitki uszczelniające oraz wiatrownice. Dodatkowo, zostały przemurowane i uszczelnione wszystkie kanały wentylacyjne/spalinowe w trzech kominach. Powyższe prace zostały wykonane z powodu bardzo złego stanu technicznego dachu i celem poprawy szczelności dachu oraz poprawy termiki obiektu.

10)Czy prace wymagały zdemontowania istniejącego poszycia/pokrycia dachowego?

Tak, prace wymagały zdemontowania istniejącego poszycia i pokrycia dachu.

11)Co – konkretnie – zdemontowano?

Zdemontowano: dachówkę, łaty, kontrłaty, podbitkę, wiatrownicę, dwa słupy, kominy - poniżej 1 m od połaci, rynny, spusty.

12)Czy wszystkie wydatki były niezbędne do dokonania opisanej we wniosku wymiany/remontu dachu?

 Tak, wszystkie wydatki były niezbędne do wykonania wymiany/remontu dachu.

13)Czy Pana pytanie obejmuje również utylizację usuniętych (w toku prac) elementów?

Utylizacja usuniętych elementów była po stronie wykonawcy prac budowlano-montażowych

14)Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku prac) elementów uwzględnił/uwzględni Pan w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Wydatki na utylizację były po stronie wykonawcy.

15)Kiedy – proszę, żeby podał Pan datę – wystawione zostały wszystkie faktury dotyczące wydatków, których dotyczy Pana pytanie?

Faktury zostały wystawione z datą: 20 marca 2024 r., 26 kwietnia 2024 r., 19 maja 2024 r., 29 maja 2024 r., 10 czerwca 2024 r., 11 lipca 2024 r.

16)Co zostało wymienione na fakturze/fakturach? Jakie – konkretne – pozycje zawiera faktura/zawierają faktury?

Na fakturze w pozycji: „nazwa towaru/usługi” jest opis: „faktura zaliczkowa na kapitalny remont dachu według umowy dn. 19.03.2024 r. na ul. B 9, (...)” oraz opis ostatniej faktury: „faktura końcowa kapitalny remont dachu według umowy dn. 19.03.2024 r. na ul. B 9, (...)”.

17)Czy każda z faktur została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku?

Tak, każda faktura została wystawiona przez podatnika podatków od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

18)Czy każda z faktur została/zostanie wystawiona na Pana dane?

Jeśli nie – proszę żeby Pan wskazał na kogo (na czyje dane) każda z faktur została wystawiona?

W przypadku, gdy faktura/faktury zostaną wystawione na dane Pana małżonki, proszę żeby Pan podał:

a)Czy w Pana małżeństwie panuje ustrój majątkowej wspólności małżeńskiej?

Jeśli tak – to od kiedy?

b)Czy opisany „dom dwulokalowy” stanowi składnik majątku wspólnego Pana i Pana małżonki?

Wszystkie faktury zostały wystawione na Pana dane wraz ze wskazaniem Pana adresu zamieszkania, tj. (...).

19)Czy wszystkie wydatki, których dotyczy Pana pytanie w zakresie zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako: (…) W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków: (…).

Tak.

20)Na czym – konkretnie – polega związek każdego z wydatków, których dotyczy Pana pytanie, z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym rozumianym stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?

Wymiana poszycia, pokrycia dachu wraz z zamontowaniem przegrody paroizolacyjnej i wyeliminowanie mostków termicznych znacznie poprawiło termikę całego obiektu. Dodatkowo, wymurowanie nowych kominów od poziomu poniżej połaci wraz z ich uszczelnieniem zmniejszyło zapotrzebowanie na gaz ziemny oraz paliwo stałe (drewno) do kominka.

21)Jak na ten związek wpływa zamieszkiwanie na parterze „domu dwulokalowego”?

Termomodernizacja całego obiektu, poprzez wymianę dachu, na pewno pośrednio wpływa na termikę Pana mieszkania, ponieważ dużo szybciej nagrzewa się ono i dużo wolniej wychładza. Dodatkowo, nowe kanały spalinowe zmniejszają zużycie gazu oraz paliwa stałego (opis w punkcie: 20), co w efekcie sumarycznie wpływa na zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczoną na potrzeby ogrzania Pana mieszkania.

22)W zeznaniu za jaki rok podatkowy skorzystał Pan/zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

Z ulgi termomodernizacyjnej chciałby Pan skorzystać w tym roku, dokonując korekty zeznania za rok 2024.

23)Czy na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) był/jest/będzie Pan nadal właścicielem/współwłaścicielem domu?

Tak.

24)Jaka jest/była forma opodatkowania uzyskiwanych przez Pana dochodów/przychodów (dochód opodatkowany według skali podatkowej, jednolitej – 19% stawki podatku, czy przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) za rok podatkowy, w którym skorzystał/zamierza Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej?

Dochód opodatkowany według skali podatkowej.

25)Czy wydatki, których dotyczy Pana pytanie zostały/zostaną:

a)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak, to kto był beneficjentem tego dofinansowania oraz kiedy dofinansowanie zostało otrzymane?

b)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

c)odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

d)uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?

e)zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie?

f)poniesione z Pana majątku/majątku Pana i Pana małżonki (Państwa wspólnych środków

Pana odpowiedzi wynikające z uzupełnienia wniosku złożonego 11 czerwca 2025 r.:

a)Nie.

b)Nie.

c)Nie.

d)Nie.

e)Nie.

f)Tak.

Pytanie

Czy powyższy opis stanu faktycznego uprawnia Pana do ulgi termomodernizacyjnej?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, należy się Panu ulga termomodernizacyjna [skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej - przypis organu], ponieważ Pana dom stanowi konstrukcyjną całość, gdzie wydzielone są nie więcej niż dwa lokale mieszkalne, a wymiana dachu poprawiła termikę całego obiektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2540 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Na podstawie art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje zatem na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

W myśl art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

8. Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

9. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

W treści wniosku wskazał Pan m.in., że:

·jest Pan współwłaścicielem domu dwurodzinnego,

·w domu tym - wydzielone są dwa lokale mieszkalne:

numer: 1 - parter,

numer: 2 - pierwsze piętro.

·dom nie jest połączony ścianą z innymi budynkami - jest wolno stojący.

Ponadto, podkreślił Pan, że:

·zgodnie z definicją art. 3 pkt 2a ustawy o prawie budowlanym dom dwulokalowy można zaliczyć do budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ponieważ stanowi konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych,

·w momencie poniesienia przez Pana wydatków, jak i teraz, budynek ten nie zmienił stanu prawnego i jest zgodny z [powyższym – przypis organu] opisem.

Opierając się zatem informacjach, które zawarł Pan we wniosku (i jego uzupełnieniach), stwierdzam, że opisany „dom dwurodzinny” spełnia warunki, o których mowa w art. 26h ust. 1 w związku z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiot Pana wątpliwości stanowi jednak uwzględnienie w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych przez Pana na wymianę dachu i naprawę dachu.

Z wyżej wskazanych powodów, podkreślam że art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne w następujący sposób:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Podstawą dla jego stworzenia jest art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Wydatki, które opisał Pan we wniosku poniósł Pan w 2024 r. Z tego powodu, analizie podlega wyżej wskazany załącznik do rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.  Są to m.in.

·materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem (ust. 1 pkt 1 wykazu wydatków),

·docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów (ust. 2 pkt 5 wykazu wydatków).

Podkreślam również, że:

·dach budynku może być uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej,

·wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy,

·pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

W świetle powyższego, wyłącznie wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) można uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne,  które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki na wymianę/budowę dachu nie zostały natomiast ujęte w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. W konsekwencji, wyklucza to tego rodzaju koszty z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.

Z podanych przez Pana informacji wynika m.in., że:

·wymianie podlegał cały dach, ponieważ był w bardzo złym stanie technicznym (szczeliny, odpadające dachówki, mostki termiczne, itp.) i zagrażał użytkownikom domu,

·prace wymagały zdemontowania istniejącego poszycia i pokrycia dachu,

prace obejmowały pełną wymianę pokrycia i poszycia, tj. krokwie, płatwie, łaty, kontrłaty oraz wzmocnienie i wymianę dwóch słupów,

na całej powierzchni została zamontowana warstwa szczelna, tj. przegroda paroizolacyjna poprawiająca termikę oraz zapobiegająca zawilgoceniu pomieszczeń,

zdemontowano: dachówkę, łaty, kontrłaty, podbitkę, wiatrownicę, dwa słupy, kominy - poniżej 1 m od połaci, rynny, spusty,

wykonane zostało opierzenie dachu, podbitki uszczelniające oraz wiatrownice, zostały też przemurowane i uszczelnione wszystkie kanały wentylacyjne/spalinowe w trzech kominach.

·wszystkie wydatki były niezbędne do wykonania wymiany/remontu dachu,

·wydatki zostały przez Pana poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Ponadto, podał Pan również, że:

Na fakturze w pozycji nazwa towaru/usługi jest opis: „faktura zaliczkowa na kapitalny remont dachu według umowy dn. 19.03.2024 r. na ul. B 9, (...)” oraz opis ostatniej faktury: „faktura końcowa kapitalny remont dachu według umowy dn. 19.03.2024 r. na ul. B 9, (...)”.

Podkreślam więc, że - jak stanowi art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - skorzystanie z odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej możliwe jest w przypadkach, gdy posiadana przez podatnika faktura dokumentuje - wprost - poniesienie danego wydatku.

Nie negując konieczności przeprowadzenia opisanego przedsięwzięcia, w tym informacji, że:

Wymiana poszycia, pokrycia dachu wraz z zamontowaniem przegrody paroizolacyjnej i wyeliminowanie mostków termicznych znacznie poprawiło termikę całego obiektu. Dodatkowo, wymurowanie nowych kominów od poziomu poniżej połaci wraz z ich uszczelnieniem zmniejszyło zapotrzebowanie na gaz ziemny oraz paliwo stałe (drewno) do kominka

na podstawie wyżej przedstawionych okoliczności, nie mogę zatem przyznać Panu prawa do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do wydatków, których dotyczy Pana wniosek.

Zakresem ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przedmiocie „wymiany”/”remontu (naprawy)” dachu, zostały bowiem objęte wyłącznie wydatki, które zostały poniesione na jego docieplenie. W oparciu o wyżej wskazane faktury nie jest jednak możliwe ustalanie tych wydatków/ich wartości (faktury nie zawierają pozycji, które dokumentowałyby - wprost - wydatki związane z dociepleniem dachu).

Z wyżej wskazanych powodów, nie może Pan uwzględnić wyliczonych we wniosku wydatków, w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Pana stanowisko uznaję zatem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczam, że:

·przedstawiany przez Pana zakres żądania (zadane pytania) zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytania,

·przedmiotem interpretacji indywidualnej może być wyłącznie sam przepis prawa. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzę również postępowania dowodowego. Z powyższych powodów niniejszej odpowiedzi udzielam wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku (załączone przez Pana dokumenty, fotografie nie mogły stanowić przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie),

·interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - niniejsza interpretacja dotyczy zatem tylko Pana sytuacji prawnopodatkowej. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pana małżonki, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną w swojej sprawie może indywidualnie wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie, spełniającym wymogi, o których mowa w przepisach Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.