
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
1.ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 24 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 28 lutego 2023 r. sygn. akt I SA/Wr 372/22 i Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 stycznia 2025 r. sygn. akt II FSK 1167/23; i
2.stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) lipca 2020 r. Sąd Okręgowy w A orzekł rozwiązanie Pana małżeństwa przez rozwód. Wyrok uprawomocnił się (...) lipca 2020 r. Od tej daty jest Pan osobą rozwiedzioną.
Dodatkowo - w ramach uregulowania stanu majątkowego stron - na podstawie odrębnie zawartej umowy notarialnej (...) z (...) czerwca 2018 r. zniesiono wspólnotę majątkową małżonków i ustanowiono rozdzielność majątkową.
Uzyskuje Pan dochody opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych według skali podatkowej tj. według art. 27 ustawy. W 2021 r. były to dochody osiągane wyłącznie w Polsce, z jednego stosunku pracy (zostały rozliczone indywidualnie w PIT-37) oraz dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, instrumentów finansowych (art. 30b ustawy) rozliczone w całości ryczałtem 19% w ramach PIT-38.
Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej.
Posiada Pan dwoje dzieci - starszego syna - A. A urodzonego (...) czerwca 2000 r. w A - aktualnie studenta X oraz młodszego syna B. A urodzonego (...) kwietnia 2009 r. - ucznia klasy 6 szkoły podstawowej.
Starszy syn - A. A nie został objęty wyrokiem rozwodowym ze względu na fakt, iż w momencie składania pozwu rozwodowego był już pełnoletni, a w takim przypadku sąd nie rozstrzyga w wyroku rozwodowym kwestii władzy rodzicielskiej i opieki nad pełnoletnim dzieckiem.
Posiada Pan pełnię praw rodzicielskich oraz na bieżąco wykonuje obowiązki rodzicielskie - stałym miejscem pobytu i zamieszkania A. A jest Pana mieszkanie w A. Ponieważ jednak syn studiuje w B oczywistym jest, że w okresie trwania nauki stacjonarnej przebywa on w B, zaś w czasie wolnym (święta, wakacje, weekendy) oraz podczas nauki zdalnej przebywa w A - w szczególności dotyczy to roku 2021 r.
Syn kontaktuje się z matką oraz odwiedza ją w jej miejscu zamieszkania, tym nie mniej stale przebywa z Panem i de facto prowadzi z nim wspólne gospodarstwo domowe. Oznacza to, że w stosunku do starszego syna faktycznie wykonywał Pan stale władzę rodzicielską przez cały 2021 r.
Syn A. A osiąga własne dochody - w 2021 r. było to stypendium naukowe - zwolnione z opodatkowania oraz dochody z tytułu najmu okazjonalnego własnego mieszkania. Dochód ten jest opodatkowany w formie ryczałtu 8,5% i rozliczony przez niego samego w 2021 r. w ramach PIT-28. Innych dochodów nie osiągał.
Młodszy syn - B. A urodzony (...) kwietnia 2009 r. - jako małoletni został objęty wyrokiem rozwodowym. Ponieważ urodził się z (...) posiada orzeczenie o niepełnosprawności oraz otrzymywał zasiłek pielęgnacyjny przez cały 2021 r. W wyroku rozwodowym sąd ustalił że:
1.wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnim B. A urodzonym (...) kwietnia 2009 r. w C powierza obojgu rodzicom, ustalając każdorazowe miejsce zamieszkania małoletniego dziecka w miejscu zamieszkania rodziców, zgodnie z porozumieniem rodzicielskim na piśmie z (...) października 2019 r.,
2.udział stron w ponoszeniu kosztów utrzymania i wychowania małoletniego dziecka ustala w ten sposób, że zobowiązuje strony do łożenia na utrzymanie małoletniego B. A podczas wykonywania bezpośredniej pieczy nad dzieckiem;
3.ustala, że strony nie zajmują wspólnego mieszkania.
Porozumienie rodzicielskie z dnia (...) października 2019 r. ustala w szczególności że:
1.Miejscem zamieszkania dziecka będzie miejsce zamieszkania ojca,
2.Opieka nad dzieckiem jest sprawowana przez oboje rodziców w formie opieki naprzemiennej.
Oznacza to że przez cały rok kalendarzowy w tygodnie parzyste dziecko przebywa z ojcem w jego miejscu zamieszkania, tygodnie nieparzyste z matką w jej miejscu zamieszkania.
W okresie wakacji dziecko z każdym z rodziców przebywa łącznie po 1 miesiącu zachowując naprzemienność opieki.
Święta oraz dni specjalne (dzień matki, dzień ojca, urodziny dziecka) są uregulowane oddzielnie i także precyzyjnie określają z kim w danym roku dziecko spędza te dni.
W ramach swoich tygodni opieki rodzice nie kontaktują się ze sobą - matka stale zamieszkuje poza własnym miejscem zameldowania, podczas nauki syna w trybie stacjonarnym realizuje Pan porozumienie w miejscu wpisanym w porozumieniu, w trybie nauki zdalnej w innym miejscu.
Dodatkowo w pkt 1.2 porozumienie precyzuje, że decyzje w sprawach dziecka będą podejmowane samodzielnie przez rodzica sprawującego w danym okresie opiekę nad dzieckiem, w tym decyzje wynikające z nagłych zdarzeń dotyczących życia, zdrowia i bezpieczeństwa - a więc istotne.
Kolejne punkty porozumienia mówią wprost, że w tygodniach opieki przypadających na Pana, wyłącznie i samodzielnie realizuje Pan wszystkie czynności związane z opieką i wychowaniem - pomoc w lekcjach, przygotowywanie posiłków, podawanie leków, wizyty u lekarza, organizacja czasu wolnego itd. oraz, że w tych okresach ponosi Pan w całości koszty utrzymania syna.
Porozumienie rodzicielskie w opisanej formie jest realizowane co najmniej od daty jego podpisania - a więc w tygodniach przypadających na Pana, wyłącznie Pan faktycznie wykonywał władzę rodzicielską w stosunku do swojego małoletniego dziecka bez udziału drugiego rodzica.
W tygodniach zaś przypadających na matkę to matka faktycznie wykonuje władzę rodzicielską w stosunku do swojego małoletniego dziecka bez udziału drugiego rodzica.
Wynika to także z faktu, iż Pan i matka dziecka mieszkają w zupełnie innych miejscach, a w kolejnych tygodniach opieki dziecko zmienia miejsce zamieszkania w taki sposób że przez tydzień mieszka z Panem w miejscu Pana pobytu, kolejny tydzień z matką w jej miejscu zamieszkania zgodnie z regułami opieki naprzemiennej.
Pytanie
Czy w przedstawionym stanie faktycznym może Pan opodatkować własne dochody za 2021 r. na zasadach przewidzianych w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie wszystkie przesłanki niezbędne do skorzystania z opodatkowania w sposób opisany w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały przez Pana spełnione.
Zarówno Pan jak i każde z dwojga wychowywanych dzieci - nawet oddzielnie - spełnia wymogi opisane w art. 6 ust. 4. Pan - art. 3 powołanej wyżej ustawy, starszy syn - art. 6 ust. 4 pkt 3 powołanej wyżej ustawy, młodszy syn - art. 6 ust. 4 pkt 1, pkt 2, pkt 3 powołanej wyżej ustawy.
Wydany wyrok WSA z 18 listopada 2021 r. sygn. akt ISA/Wr 651/21 dla identycznego stanu faktycznego dotyczącego 2020 r. w sprawie Pana skargi na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 maja 2021 r. znak 0113- KDIPT2-2.4011.220.2021.2.EC potwierdza prawidłowość Pana stanowiska.
Dodatkowo dla zbliżonego stanu faktycznego orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 maja 2020 r., sygn. akt II FSK 383/20 i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 15 września 2020 r., sygn. akt I SA/Łd 360/20, oraz wyrok NSA II FSK 573/15 - potwierdzają prawidłowość takiej interpretacji.
Podsumowując uważa Pan, że może skorzystać z formy opodatkowania przewidzianej dla osób samotnie wychowujących dziecko tj. skorzystać z prawa opisanego w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku dochodów osiągniętych w 2021 r.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Pana wniosek – 22 kwietnia 2022 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0115-KDIT2.4011.89.2022.1.ES, w której uznałem Pana stanowisko za nieprawidłowe.
Interpretację doręczono Panu 23 kwietnia 2024 r.
Skarga na interpretację indywidualną
2 maja 2022 r. wniósł Pan skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu.
Wniósł Pan o uwzględnienie skargi oraz uchylenie interpretacji indywidualnej oraz o ponowne rozpatrzenie wniosku poprzez wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w oparciu o wnioski i uzasadnienia z „postępowania odwoławczego”.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 28 lutego 2023 r. sygn. akt
I SA/Wr 372/22 uchylił skarżoną interpretację.
Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z 21 stycznia 2025 r. sygn. akt II FSK 1167/23 oddalił skargę kasacyjną organu.
Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 21 stycznia 2025 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
•uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu i Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;
•ponownie rozpatruję Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
Od dochodów rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym i nauce lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub uzyskały przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek określonej w art. 27 ust. 1b pkt 1 oraz stawki podatku, określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej
–podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.
Z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 2 lit. d ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) wynika, że:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych”.
Stosownie do art. 70 ust. 1 pkt 1 tej ustawy zmieniającej:
Przepisy ustaw zmienianych w art. 1, art. 2 i art. 9 stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r., z wyjątkiem: art. 6 ust. 2, 3a i 8, art. 6a ust. 1 i ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 3 i 95b, art. 26 ust. 7a pkt 2a-3a, 6-6b, 12, 13 i pkt 15 lit. d, ust. 7e i ust. 7f pkt 1 lit. aa i art. 27f ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, które mają zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2021 r.;
Z art. 70 ust. 2 ww. ustawy zmieniającej wynika natomiast, że:
W przypadku opodatkowania dochodów uzyskanych w 2021 r., o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r., przepis art. 6 ust. 8 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio do osoby samotnie wychowującej dzieci i jej dziecka.
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 28 lutego 2023 r. sygn. akt I SA/Wr 372/22 biorąc pod uwagę literalne brzmienie interpretowanego przepisu – art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dla potrzeb odkodowanie znaczenia sformułowania „osoby samotnie wychowującej dziecko”, fundamentalne znaczenie ma wyraz „samotnie”. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego „samotność” lub „samotny” oznacza „przebywanie, życie w i odosobnieniu, bez rodziny, bez towarzystwa”, „niemający w nikim wsparcia, dziejący się bez wsparcia innych”, „niemający żony lub niemająca męża”, „znajdujący się gdzieś całkiem sam, zdany tylko na siebie” (sjp.pl; sjp.pwn.pl; SJP pod red. M. Szymczaka, t. III, s. 177, PWN, Warszawa 1981 r.). Leksykalne znaczenie wyrazu „samotny” („samotność”) ukierunkowuje na odkodowanie sformułowania „rodzic samotnie wychowujący dzieci”, jako rodzica wychowującego dzieci (dziecko) w odosobnieniu od drugiego rodzica, dzieci (dziecka) i bez jego udziału, przebywającego z dziećmi (dzieckiem) w innym miejscu niż drugi rodzic. Bezsprzecznie kryterium „samotności” wyklucza się z kryterium „wspólności”. Wyraz „wspólny” w jego zasadniczym znaczeniu oznacza m.in. „wykonywanie razem z innymi” (SJP jak wyżej).
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu podkreślił, że ma Pan dwóch synów. Sąd w wyroku rozwodowym powierzył wykonywanie władzy rodzicielskiej nad małoletnim synem obojgu rodzicom. Starszy syn nie został objęty wyrokiem rozwodowym, gdyż w momencie składania pozwu rozwodowego był już pełnoletni. W wyroku rozwodowym oraz w porozumieniu rodzicielskim ustalono naprzemienną opiekę nad dzieckiem, polegającą co do zasady na tym, iż w tygodnie parzyste dziecko przebywa z ojcem w jego miejscu zamieszkania, tygodnie nieparzyste z matką w jej miejscu zamieszkania. W okresie wakacji dziecko z każdym z rodziców przebywa łącznie po 1 miesiącu zachowując naprzemienność opieki. Święta oraz dni specjalne (dzień matki, dzień ojca, urodziny dziecka) są uregulowane oddzielnie i także precyzyjnie określą z kim w danym roku dziecko spędza te dni. W ramach swoich tygodni opieki rodzice nie kontaktują się ze sobą. Decyzje w sprawach dziecka będą podejmowane samodzielnie przez rodzica sprawującego w danym okresie opiekę nad dzieckiem, w tym decyzje wynikające z nagłych zdarzeń dotyczących życia, zdrowia i bezpieczeństwa - a więc istotne. Stałym miejscem pobytu i zamieszkania starszego syna jest Pana mieszkanie w A. Ponieważ jednak syn studiuje w B, w okresie trwania nauki stacjonarnej przebywa w B, zaś w czasie wolnym (święta, wakacje, weekendy) oraz podczas nauki zdalnej przebywa w A. Syn utrzymuje kontakty z matką oraz odwiedza ją w jej miejscu zamieszkania, ale stale przebywa z Panem i prowadzi z nim wspólne gospodarstwo domowe.
Wobec powyższego Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu stwierdził, iż wykładnia literalna art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie pozwala na ograniczenie statusu osoby samotnie wychowującej dziecko wyłącznie do rodzica, który w trakcie roku podatkowego faktycznie samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców wychowuje dziecko. Ustawodawca nie zastrzegł tego wprost w tym przepisie, wskazując tylko, że rodzic chcący skorzystać z ulgi musi „w roku podatkowym samotnie wychowywać dzieci”.
Sąd wskazał, iż należy mieć przy tym na uwadze fakt, że ustawodawca nowelizując ustawę od 1 stycznia 2011 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1478) uchylił ust. 5 art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który regulował definicję „osoby samotnie wychowującej dzieci”. Rezygnacja z legalnej definicji pojęcia „osoby samotnie wychowującej dzieci” w połączeniu z nowym brzmieniem art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na zamierzony zabieg ustawodawcy, który uwzględnił aktualną sytuację społeczną i preferencje Państwa w zakresie polityki prorodzinnej.
Sąd podkreślił, że wykładnię literalną art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wspiera wykładnia celowościowa i systemowa. Należy mieć na uwadze, że celem wprowadzenia ulgi było umożliwienie preferencyjnego rozliczenia podatkowego dla tych osób, które w roku podatkowym doświadczyły samotnej, samodzielnej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywaniem. Cel ten wpisuje się w idee polityki prorodzinnej Państwa. Zgodnie z art. 71 ust. 1 Konstytucji RP Państwo w swojej polityce społecznej i gospodarczej uwzględnia dobro rodziny. Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych. Co prawda wychowywanie dzieci w rodzinach niepełnych nie jest stanem pożądanym, jednak w zmieniających się realiach społecznych, należy uwzględnić szczególną ochronę i pomoc Państwa wobec takich rodzin, np. poprzez umożliwienie rodzicom samotnie wychowującym dzieci skorzystanie z ulgi podatkowej. Nie jest przy tym konieczne, aby drugi z rodziców był w tym czasie wyeliminowany z opieki i wychowania dzieci, taki bowiem warunek przeczyłby polityce prorodzinnej Państwa zmierzającej do systemowego wsparcia rodziców w wychowaniu dzieci, zwłaszcza w samotnym wychowaniu dzieci.
W ocenie WSA we Wrocławiu błędną jest interpretacja, stosownie do której w stanie faktycznym sprawy przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Skarżącego nie można uznać za osobę samotnie wychowującą synów w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f., a w konsekwencji, że nie przysługuje mu prawo preferencyjnego rozliczenia dochodu jako osobie samotnie wychowującej dziecko.
Natomiast Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 stycznia 2025 r. sygn. akt II FSK 1167/23, stwierdził, że literalna wykładnia art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie pozwala na ograniczenie statusu osoby samotnie wychowującej dziecko wyłącznie do rodziców wychowujących dzieci bez wsparcia drugiego z rodziców, bowiem przepis wskazuje tylko, że rodzic chcący skorzystać z ulgi musi „w roku podatkowym samotnie wychowywać dzieci”.
Uwzględniając stanowisko wyrażone w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 28 lutego 2023 r. sygn. akt I SA/Wr 372/22 oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 stycznia 2025 r. sygn. akt II FSK 1167/23 należy uznać, że w opisanym stanie faktycznym za 2021 r., w związku z wychowywaniem synów – przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z zacytowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przysługiwało Panu prawo do skorzystania z możliwości rozliczenia swoich dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
