
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczące skuteczności wyboru i zmiany formy opodatkowania - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skuteczności wyboru formy opodatkowania. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 maja 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym, gdzie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia. Wnioskodawczyni w okresie od 11 października 2022 r. do 12 maja 2023 r. prowadziła działalność gospodarczą pod firmą: (…) ze stałym miejscem wykonywania działalności (…).
Prowadzenie wskazanej wyżej działalności Wnioskodawczyni rozpoczęła złożeniem wniosku i wpisem do Centralnej Ewidencji Informacji Działalności Gospodarczej. We wniosku Wnioskodawczyni omyłkowo zaznaczyła jako wybraną formę opodatkowania zasady ogólne. Następnie Wnioskodawczyni dokonywała wpłat do Urzędu Skarbowego w tytule przelewu wskazując już właściwą formę opodatkowania czyli PPL - podatek liniowy.
Za 2022 r. Wnioskodawczyni wykonała następujące wpłaty na rzecz Urzędu Skarbowego:
a)70 687,00 zł - w dniu 21 listopada 2022 r., zatytułowane: PPL (za październik 2022 r.);
b)52 249,00 zł - w dniu 15 grudnia 2022 r., zatytułowane: PPL (za listopad 2022 r.);
c)96 581,00 zł - w dniu 20 stycznia 2023 r., zatytułowane PPL (za grudzień 2022 r.).
Wnioskodawczyni w 2023 r. wykonała na rzecz Urzędu Skarbowego następujące wpłaty:
a)10 387,00 zł - w dniu 17 lutego 2023 r., zatytułowane PPL (za styczeń 2023 r.);
b)1 348,00 zł - w dniu 20 marca 2023 r., zatytułowane PPL (za luty 2023 r.);
c)13 289,00 zł - w dniu 20 kwietnia 2023 r., zatytułowane PPL (za marzec 2023 r.);
d)70 687,00 zł - w dniu 21 listopada 2023 r., zatytułowane PPL.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że pierwszy faktyczny przychód został uzyskany 10 listopada 2022 r. – jest to data wpłaty na Pani rachunek bankowy. Natomiast pierwsza faktura sprzedażowa została wystawiona w dniu 18 października 2025 r. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zostało złożone we wniosku o rejestrację działalności gospodarczej tj. w dniu 11 października 2022 r.
Za 2022 r. został złożony PIT-36L w dniu 26 kwietnia 2023 r. 5 maja 2023 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w (…) wezwał Panią do złożenia PIT-36. Pismem z 18 maja 2023 r. złożyła Pani wyjaśnienia, wskazała na pomyłkę we wniosku o rejestrację. Nadto, zgodnie z wezwaniem złożyła korektę deklaracji składając PIT-36. za 2023 r.
Elementy opisanego stanu faktycznego nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego. Nie zostały wydane decyzje wobec Pani.
Wezwanie od Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…)zostało wysłane 5 maja 2023 r. w konsekwencji złożenia przez Panią 26 kwietnia 2023 r. PIT-36L za 2022 r.
Pytania (pytanie Nr 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy w związku z dokonanymi przez Wnioskodawczynię przelewami zaliczek na podatek dochodowy, każdorazowo wskazującymi w tytule formę opodatkowania (PPL) doszło do wyboru formy opodatkowania w postaci podatku dochodowego w formie liniowej za 2022 r.?
2.Czy w związku z dokonanymi przez Wnioskodawczynię przelewami zaliczek na podatek dochodowy, każdorazowo wskazującymi w tytule formę opodatkowania (PPL) doszło w 2023 r. do zmiany formy opodatkowania i objęcia Wnioskodawczyni podatkiem dochodowym w formie liniowej?
Pani stanowisko w sprawie (w zakresie pytania Nr 1 przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Ad 1.
Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że w związku z dokonanymi przez Wnioskodawczynię przelewami zaliczek na podatek, każdorazowo wskazującymi w tytule formę opodatkowania, której dotyczą (PPL) – doszło w 2022 r. do wyboru formy opodatkowania, zgodnie z art. 9a ust. 2 oraz 2b u.p.d.o.f.
Zgodnie z powołanym przepisem art. 9a ust. 2 updof, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Zgodnie zaś z art. 9a ust. 2b updof, dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W niniejszej sprawie Wnioskodawczyni dokonała wyboru opodatkowania przy rejestracji działalności gospodarczej w dniu 11 października 2022 r. Pierwszy przychód osiągnęła w październiku 2022 r. Wnioskodawczyni przed upływem terminu do wyboru formy dokonała wpłaty zaliczki na podatek wskazując formę opodatkowania jako podatek liniowy – co potwierdza tytuł przelewu PPL za październik 2022 oraz kolejne. W świetle ww. przepisów Wnioskodawczyni w terminie wskazanym w art. 9a ust. 2 updof dokonała zmiany wyboru formy opodatkowania na zasady liniowe.
Zmiany takie, przed upływem terminu do wyboru formy opodatkowania, są możliwe i dopuszczalne. Potwierdza to treść art. 9a ust. 2a updof.
Ad 2.
Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że w związku z dokonanymi przez Wnioskodawczynię przelewami zaliczek na podatek liniowy, każdorazowo wskazującymi w tytule formę opodatkowania której dotyczą (PPL) - doszło w 2023 r. do wyboru formy opodatkowania w postaci podatku liniowego.
Art. 9a ust. 2b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. 2024 poz. 226, dalej: „u.p.d.o.f.”) stanowi, że dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Natomiast w zakresie terminu, art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f stanowi, że podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że Wnioskodawczyni przelewem z 17 lutego 2023 r. (za styczeń), który zatytułowany został PPL (co oznacza powszechnie rozumiany skrót od podatku liniowego) – dokonała skuteczniej zmiany formy opodatkowania na podatek liniowy.
Pierwszy dochód w roku podatkowym 2023 Wnioskodawczyni osiągnęła w styczniu. W związku z tym, zgodnie z art. 9a ust. 2 w zw. z art. 9a ust. 2b u.p.d.o.f - czas na zmianę formy opodatkowania Wnioskodawczyni miała do dnia 20 lutego 2023 r. Wnioskodawczyni dochowała zatem terminu na zmianę formy opodatkowania przewidzianą w powoływanej powyżej ustawie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 9a ust. 2 tej ustawy:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 2b tej ustawy:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c cytowanej ustawy:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Zauważam, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
W opisie sprawy Pani wskazała, że w okresie od 11 października 2022 r. do 12 maja 2023 r. prowadziła działalność gospodarczą. Rozpoczęcie prowadzenia wskazanej wyżej działalności rozpoczęła Pani złożeniem wniosku i wpisem do Centralnej Ewidencji Informacji Działalności Gospodarczej. We wniosku omyłkowo zaznaczyła Pani jako formę opodatkowania zasady ogólne. Następnie dokonywała Pani wpłat do Urzędu Skarbowego w tytule przelewu wskazując już właściwą formę opodatkowania czyli PPL – podatek liniowy.
Za 2022 r. dokonała Pani następujących wpłat na rzecz Urzędu Skarbowego:
d)70 687,00 zł - w dniu 21 listopada 2022 r., zatytułowane: PPL (za październik 2022 r.);
e)52 249,00 zł - w dniu 15 grudnia 2022 r., zatytułowane: PPL (za listopad 2022 r.);
f)96 581,00 zł - w dniu 20 stycznia 2023 r., zatytułowane PPL (za grudzień 2022 r.).
W 2023 r. dokonała Pani na rzecz Urzędu Skarbowego następujących wpłat:
e)10 387,00 zł - w dniu 17 lutego 2023 r., zatytułowane PPL (za styczeń 2023 r.);
f)1 348,00 zł - w dniu 20 marca 2023 r., zatytułowane PPL (za luty 2023 r.);
g)13 289,00 zł - w dniu 20 kwietnia 2023 r., zatytułowane PPL (za marzec 2023 r.);
h)70 687,00 zł - w dniu 21 listopada 2023 r., zatytułowane PPL.
Pierwszy faktyczny przychód został uzyskany 10 listopada 2022 r. - jest to data wpłaty na Pani rachunek bankowy. Natomiast pierwsza faktura sprzedażowa została wystawiona 18 października 2025 r.
Wątpliwości Pani sprowadzają się do ustalenia, czy dokonane przez Panią przelewy bankowe do urzędu skarbowego mogą być uznane za skuteczny wybór formy opodatkowania w postaci podatku dochodowego w formie liniowej za 2022 r. oraz 2023 r.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Tym samym dokonany przez Panią przelew podatku dochodowego do urzędu skarbowego w ustawowym terminie dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania, z prawidłowym opisem jakiego podatku dotyczy (PPL), może być uznany za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na 2022 r. w postaci podatku liniowego.
Jednocześnie, jeżeli nie złożyła Pani oświadczenia o rezygnacji z tej formy opodatkowania w 2023 r., a także nie złożyła Pani oświadczenia o wyborze w 2023 r. opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to mogła Pani w 2023 r. korzystać z opodatkowania dochodów w formie podatku liniowego.
Zatem, w związku z dokonanymi w ustawowym terminie (przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania) przelewami zaliczek na podatek, każdorazowo wskazującymi w tytule, formę opodatkowania której dotyczą (PPL) – doszło w 2022 r. i 2023 r. do wyboru podatku liniowego jako formy opodatkowania, zgodnie z art. 9a ust. 2 oraz 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał dacie zaistnienia zdarzenia.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
