Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 23 maja 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka działająca pod firmą: (…) Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca" lub „Spółka") jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT"). Głównym przedmiotem działalności Spółki jest outsourcing usług IT.

Wnioskodawca zawarł umowę na subskrypcję pakietów do pracy zdalnej („Umowa"). Umowa została zawarta z polską spółką kapitałową (dalej jako „Dostawca Usługi"). W ramach umowy wybrani pracownicy Wnioskodawcy mogą wybrać obiekty, z których będą świadczyli pracę zdalną. W zamian za możliwość wyboru i skorzystania przez pracowników z krótkoterminowego najmu („Pobytu") w obiekcie („Miejscu Pracy Zdalnej"), Wnioskodawca uiszcza Dostawcy Usługi opłatę subskrypcyjną.

Uprawnionym do skorzystania z Pobytu mogą być wybrane osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę („Pracownicy" lub „Uprawnieni").

Należy pokreślić, że zgodnie z Umową, Dostawca Usługi zobowiązany jest, że przez okres obowiązywania wykupionego przez Wnioskodawcę pakietu, Miejsca Pracy Zdalnej będą dostępne, a właściciele obiektów („Partnerzy") gotowi do świadczenia usług krótkoterminowego najmu tych obiektów - Miejsc Pracy Zdalnej.

Oferowane przez Dostawcę Usługi pakiety Pobytów różnią się okresem świadczenia usług przez Dostawcę Usługi (tj. obowiązywaniem, np. 12 miesięcy lub więcej), ilością Pobytów oraz ich częstotliwością (np. jeden w miesiącu lub więcej).

Dostawca Usługi zawarł umowy współpracy z Partnerami, którzy będą realizowali usługę krótkoterminowego najmu obiektów na rzecz Uprawnionych, w sposób umożliwiający tym osobom świadczenie pracy zdalnej w trakcie Pobytu. Osoby korzystające będą miały również możliwość całodobowego przebywania w Miejscu Pracy Zdalnej.

Dodatkowo Dostawca Usługi każdorazowo wyposaża Miejsca Pracy Zdalnej w odpowiednio przystosowane stanowiska pracy (o których szerzej dalej). Stanowiska pracy, w formie jak zostało to opisane poniżej, nie będą częścią typowego wyposażenia obiektów wynajmowanych przez Partnerów poza współpracą z Dostawcą Usługi.

Innymi słowy, Dostawca Usługi zapewnia obiekty, z których będzie świadczona praca na rzecz Spółki przez pracowników Spółki, a osoby te będą miały również możliwość noclegu w Miejscu Pracy Zdalnej. Dostawca Usługi nie świadczy usługi hotelowej, nie jest również właścicielem obiektów, w których mieszczą się Miejsca Pracy Zdalnej. Dostawca Usługi zapewnia również aplikację, w ramach której możliwe jest dokonywanie rezerwacji przez Uprawnionych.

Pobyt będzie trwał od niedzieli do soboty, co umożliwi Uprawnionemu świadczenie pracy przez 5 dni roboczych bez konieczności transportu w trakcie dnia roboczego. Praca będzie świadczona w wymiarze godzin przewidzianym w ramach umowy zawartej między tymi podmiotami.

W zamian za możliwość odbioru Pobytów według nabytego pakietu, Spółka będzie opłacać tzw. opłatę subskrypcyjną (dalej: „Opłata Subskrypcyjna"), która stanowić będzie wynagrodzenie Dostawcy Usługi. Opłata Subskrypcyjna za wybrany pakiet (a zatem za świadczoną przez cały okres obowiązywania danego pakietu usługę umożliwiającą skorzystanie z Pobytów) będzie płatna cyklicznie w równej wysokości, za każdy miesiąc (miesięczny okres rozliczeniowy). Opłata Subskrypcyjna będzie płatna na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę na 10 dni przed końcem każdego miesiąca w trakcie trwania obowiązywania pakietu, w którym możliwa jest realizacja Pobytów.

Strony mają zawartą umowę ramową, zaś na ten moment Spółka ma zamówiony pakiet: 2 Pobyty do wykorzystania w Okresie Subskrypcji, który w tym przypadku wynosi 3 miesiące. W trakcie jednego miesiąca kalendarzowego można skorzystać z jednego Pobytu odbywanego w ramach Pakietu. Skorzystanie z Pakietu jest możliwe wyłącznie jeden raz w trakcie trwania niniejszej umowy, w oznaczonym 3-miesięcznym okresie.

Opłata Subskrypcyjna jest płatna niezależnie od ilości faktycznie wykorzystanych Pobytów zgodnie z zakupionym Pakietem, tj. Spółka zapłaci pełną kwotę Opłat Subskrypcyjnych pomimo np. niewykorzystania Pobytów z przysługującej jej puli.

Opłata Subskrypcyjna będzie równa przez cały okres trwania niezależnie od wybranych terminów czy Miejsc Pracy Zdalnej czy wręcz samej decyzji, co do skorzystania z Pobytu w danym miesiącu obowiązywania Pakietu i w tym zakresie nie będzie powiązana z kosztami ponoszonymi przez Dostawcę Usługi.

Miejsca Pracy Zdalnej wybierane są przez Pracownika w uzgodnieniu z Wnioskodawcą spośród dostępnych obiektów i terminów.

Istotne jest, że w trakcie Pobytu Pracownik będzie świadczył pracę na rzecz Klienta.

Miejscami Pracy Zdalnej będą głównie apartamenty. Każdorazowo będzie jednak to miejsce, które będzie spełniało warunki do świadczenia pracy zdalnej przez Pracownika, jak również noclegu przez czas trwania Pobytu. Przede wszystkim Miejsce Pracy Zdalnej będzie posiadało odrębne stanowisko pracy, umożliwiające świadczenie tej pracy zdalnie po podłączeniu własnego laptopa.

Uprawniony będzie mógł udostępnić Miejsce Pracy Zdalnej innym osobom w trakcie Pobytu (np. jeżeli Miejsce Pracy Zdalnej będzie dopuszczało w danym apartamencie pobyt 4 osób, Uprawniony będzie mógł w tym apartamencie przebywać z 3 wskazanymi przez siebie osobami), zgodnie z regulaminem danego obiektu.

Z punktu widzenia Wnioskodawcy istotne jest, żeby w ramach Umowy jego pracownikom zapewnione zostały warunki do pracy. Możliwość świadczenia pracy (usług) jest w tym wypadku podstawowym wymaganiem Wnioskodawcy. Z uwagi na fakt, że będą to wyjazdy wielodniowe, istotne jest również zapewnienie noclegu w trakcie wykonywania pracy zdalnej. Nadto istotne jest, że Dostawca Usług zapewnia system, który pozwala Uprawnionemu wybrać miejsce i termin Pobytu. Wreszcie, istotne jest żeby Dostawca Usług zapewnił dostępność obiektów znajdujących się w ofercie oraz aby były to obiekty w komforcie, o którym zapewniał.

Wnioskodawca zawierając Umowę kierował się następującymi pobudkami:

1)budowa i rozwijanie trwałych więzi między Wnioskodawcą a jego pracownikami (może zwiększyć zadowolenie z pracy, co może prowadzić do większej lojalności wobec firmy. Zadowoleni pracownicy są mniej skłonni do zmiany pracy, co redukuje koszty związane z rekrutacją i wdrażaniem nowych pracowników);

2)zmotywowanie pracowników i urozmaicenie monotonii pracy (dodatkowa, pozapłacowa forma gratyfikacji potwierdza docenienie danego Uprawnionego, co przekłada się na poczucie istotności przez taką osobę, nadto pracownicy, którzy mają możliwość połączenia pracy z relaksem, mogą być mniej narażeni na wypalenie zawodowe. Dłuższa praca w przyjaznym środowisku może zredukować stres i poprawić ogólny stan zdrowia psychicznego, co przekłada się na dłuższą efektywność pracy);

3)zwiększenie produktywności (dla wielu pracowników zmiana otoczenia, zwłaszcza na bardziej relaksujące, może przyczynić się do poprawy koncentracji i kreatywności. Pracownik pracujący w przyjemnym środowisku może być bardziej zmotywowany i produktywny, co przynosi korzyści pracodawcy);

4)zwiększenie atrakcyjności Wnioskodawcy jako pracodawcy (oferowanie możliwości niestandardowej pracy zdalnej w tej formule może zwiększyć atrakcyjność firmy na rynku pracy. Jest to szczególnie ważne w kontekście przyciągania i utrzymania talentów, zwłaszcza w branżach takich jak IT, gdzie typowa praca zdalna stała się standardem),

5)polepszenie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (praca zdalna pozwala pracownikom na bardziej elastyczne zarządzanie swoim czasem, co może poprawić równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Pracownicy, którzy czują, że ich potrzeby są uwzględniane, mogą być bardziej zaangażowani w wykonywanie swoich obowiązków).

Pytanie

Czy Spółka, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, zobowiązana jest do rozpoznania po stronie pracownika przychodu i obliczenia oraz pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu zagwarantowania Miejsca Pracy Zdalnej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, nie będzie zobowiązana do rozpoznania po stronie pracownika przychodu i obliczenia oraz pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu zagwarantowania Miejsca Pracy Zdalnej.

UZASADNIENIE STANOWISKA

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163) [dalej: ustawa o PIT] opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wśród źródeł przychodów, w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawa o PIT wymienia stosunek pracy. Natomiast na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o PIT za przychody z tego stosunku uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W oparciu o art. 32 ust. 1 ustawy o PIT zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Jednocześnie, zgodnie z art. 67[25] ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 z późn. zm.) [dalej: Kodeks Pracy] z zakresu przychodów po stronie pracownika wykonującego pracę zdalną wyłączono zapewnienie przez pracodawcę:

1)materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej;

2)pokrycia kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika;

3)wypłaty ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu na rzecz pracownika.

W ocenie Spółki, mimo że ww. przepis znajduje się w Kodeksie Pracy, to zawiera normy prawa podatkowego, a mianowicie wyłączenie określonych wartości z katalogu przychodów podatkowych pochodzących ze źródła jakim jest stosunek pracy. Oznacza to, że normę w niej zawartą należy dekodować przy wykorzystaniu tych samych narzędzi wykładniczych, jak przepisy zawarte w ustawach podatkowych (takich jak ustawa o PIT).

Oznacza to, że prymat powinna mieć w niniejszym przypadku wykładania językowa, która jednak nie może pomijać wykładni systemowej lub funkcjonalnej (por: Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku o sygn. II FSK 979/21 z 26 października 2021 r.).

W ocenie Spółki, w jej przypadku kluczowe znaczenie ma ustalenia zakresu zwrotu „pokrycia kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika". Nie ma wątpliwości, że zawarte w nim pojęcia „pracy zdalnej" oraz „pracownika" należy definiować zgodnie z definicjami tych pojęć zawartych w Kodeksie Pracy (odpowiedni art. 67[18] oraz art. 2). Natomiast „pokrycie kosztów związany z wykonywaniem" powinno być interpretowane zarówno na gruncie językowego rozumienia tego zwrotu, jak i w kontekście regulacji zawartych w Kodeksie Pracy.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN:

1)„pokryć" to „zapłacić za coś, wyrównać stratę pieniężną"

2)„koszty" to „nakłady poniesione przez przedsiębiorstwo w celu wytworzenia określonego produktu".

Jednocześnie w art. 67[24] Kodeksu Pracy wynika, że Pracodawca ma obowiązek, w szczególności, gdy tak stanowi przyjęty u niego regulamin (zgodnie z art. 67[20] § 4 Kodeksu Pracy), pokrywania kosztów pracy zdalnej, takich jak:

1)koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, a koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej;

2)inne koszty niż wymienione wyżej bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej.

Podkreślenia wymaga, że zakres innych niż bezpośrednie kosztów związanych z pracą zdalną nie został przez ustawodawcę określony. Zatem jest to katalog otwarty, w ramach którego znajdować powinny się wszystkie wydatki, które są związane z wykonywaniem pracy zdalnej.

Natomiast art. 67[24] § 4 Kodeksu Pracy stanowi, że „Obowiązek pokrycia kosztów, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, albo wypłaty ekwiwalentu, o którym mowa w § 3, może być zastąpiony obowiązkiem wypłaty ryczałtu, którego wysokość odpowiada przewidywanym kosztom ponoszonym przez pracownika w związku z wykonywaniem pracy zdalnej." Oznacza to, że ustawodawca dopuszcza trzy równorzędne rozwiązania:

a)pokrycie kosztów przez pracodawcę (bezpośrednie);

b)wypłata ekwiwalentu;

c)ryczałt.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Spółki, „pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika” powinno być rozumiane, jako samodzielne poniesienie wydatku przez pracodawcę na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej w zakresie w jakim przewiduje to regulamin pracodawcy. Podkreślenia wymaga, że zakres tych kosztów nie znajduje ustawowych ograniczeń.

Odnosząc wyżej wskazaną normę do sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę, należy zweryfikować, czy wydatek na sfinansowanie Miejsca Pracy Zdalnej, w którym osoba fizyczna będąca pracownikiem Spółki będzie wykonywała pracę zdalną, spełnia warunki do uznania, że nie stanowi on przychodu dla takiego pracownika.

W pierwszej kolejności podkreślenia wymaga, że z Miejsca Pracy Zdalnej pracownicy Spółki będą mogli skorzystać w celu świadczenia pracy zdalnej. Jak wyjaśniono w opisie zdarzenia przyszłego, Miejsce Pracy Zdalnej będzie spełniało wszystkie kryteria, aby pracownik mógł świadczyć w nim pracę. Regulamin dotyczący pracy zdalnej będzie przewidywał warunki skorzystania z Miejsca Pracy Zdalnej, w tym zobowiązywał Wnioskodawcę do pokrycia kosztów umożliwiających świadczenia pracy w Miejscu Pracy Zdalnej. Oznacza to, że wydatek na zagwarantowanie pracownikowi możliwości świadczenia pracy w Miejscu Pracy Zdalnej będzie stanowił inne koszty niż koszty określone w pkt 2 § 1 art. 67[24] Kodeksu Pracy bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej.

Powyższe oznacza, że w przypadku nieodpłatnego zagwarantowania pracownikowi przez Wnioskodawcę świadczenia pracy z Miejsca Pracy Zdalnej (tj. gdy koszty Miejsca Pracy Zdalnej zostaną poniesione przez Spółkę) to spełnione zostaną warunki przewidziane w art. 67[25] Kodeksu Pracy. W efekcie, nie dojdzie z tego tytułu do powstania u pracownika przychodu.

W rezultacie, Spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, nie będzie zobowiązana do rozpoznania po stronie pracownika przychodu i obliczenia oraz pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu zagwarantowania Miejsca Pracy Zdalnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 9 ust. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.). Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ogólne pojęcie przychodu ustawodawca zdefiniował w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.

Katalog źródeł przychodu, do których kwalifikuje się przychody danego rodzaju został wymieniony w art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl pkt 1 tego artykułu:

Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Natomiast w świetle art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wymienione kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Tak szeroko zdefiniowane pojęcie przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on od pracodawcy realną korzyść mającą wymiar finansowy, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Przepis art. 11 ust. 2a ww. ustawy wskazuje, że:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

W myśl zaś art. 32 ust. 1 ww. ustawy:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Z kolei stosownie do art. 39 ust. 1 cytowanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Ustawą z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 240) praca zdalna została na stałe wprowadzona do Kodeksu pracy.

Stosownie do art. 6718 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 277 ze zm.):

Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna).

Powyższe oznacza, że praca będzie mogła być wykonywana w pełnym wymiarze czasu pracy jako praca zdalna albo też tylko częściowo jako praca zdalna, np. 3 dni w tygodniu w siedzibie pracodawcy i 2 dni w miejscu zamieszkania pracownika. Przy czym miejscem wykonywania pracy zdalnej będzie zawsze miejsce wskazane przez pracownika i zaakceptowane przez pracodawcę.

Zgodnie z art. 6719 § 1 cytowanej ustawy:

Uzgodnienie między stronami umowy o pracę dotyczące wykonywania pracy zdalnej przez pracownika może nastąpić:

1)przy zawieraniu umowy o pracę albo

2)w trakcie zatrudnienia.

Z powyższego wynika, że wykonywanie pracy zdalnej będzie wymagało co do zasady uzgodnienia pomiędzy stronami stosunku pracy. W praktyce zakres takiego uzgodnienia powinien obejmować sam fakt wykonywania pracy zdalnej, ustalenie, czy będzie to praca zdalna częściowa czy też całkowita, jak również miejsce świadczenia pracy zdalnej. Nie wyklucza to możliwości uzgodnienia także innych istotnych dla stron stosunku pracy elementów pracy zdalnej, o ile nie będą one sprzeczne z przepisami Kodeksu pracy.

W myśl art. 6720 § 1 tej ustawy:

Zasady wykonywania pracy zdalnej określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a w przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa - w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami.

Zgodnie z art. 6720 § 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia z wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pracodawca uzgadnia treść porozumienia z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi w rozumieniu art. 253 ust. 1 lub 2 ustawy o związkach zawodowych, z których każda zrzesza co najmniej 5% pracowników zatrudnionych u pracodawcy.

Jak stanowi art. 6720 § 3 ww. ustawy:

Jeżeli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia projektu porozumienia przez pracodawcę nie dojdzie do zawarcia porozumienia zgodnie z § 1 albo 2, pracodawca określa zasady wykonywania pracy zdalnej w regulaminie, uwzględniając ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia.

Natomiast w myśl § 4:

Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, pracodawca określa zasady wykonywania pracy zdalnej w regulaminie po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Stosownie do powyższego, warunki pracy zdalnej mogą być określone w:

1)porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową (zakładowymi organizacjami związkowymi - wszystkimi, a jeżeli nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi – z reprezentatywnymi w rozumieniu ustawy o związkach zawodowych;

2)regulaminie - jeżeli nie dojdzie do zawarcia porozumienia z zakładową organizacją związkową oraz w przypadku, gdy u pracodawcy nie działa żadna organizacja związkowa.

W przypadku oddelegowania pracownika do pracy zdalnej, zgodnie z art. 6724 § 1 Kodeksu pracy:

Pracodawca jest obowiązany:

1)zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiały i narzędzia pracy, w tym urządzenia techniczne, niezbędne do wykonywania pracy zdalnej;

2)zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną instalację, serwis, konserwację narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej lub pokryć niezbędne koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, a także pokryć koszty energii elektrycznej oraz usług telekomunikacyjnych niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej;

3)pokryć inne koszty niż koszty określone w pkt 2 bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej, jeżeli zwrot takich kosztów został określony w porozumieniu, o którym mowa w art. 6720 § 1 i 2, regulaminie, o którym mowa w art. 6720 § 3 i 4, poleceniu, o którym mowa w art. 6719 § 3, albo porozumieniu, o którym mowa w art. 6720 § 5 zdanie drugie;

4)zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną szkolenia i pomoc techniczną niezbędne do wykonywania tej pracy.

Co do zasady to pracodawca będzie odpowiedzialny za zapewnienie pracownikowi materiałów i narzędzi pracy niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej. Takie obowiązki, zgodnie z zasadami prawa pracy, należą bowiem do pracodawcy.

Jednocześnie będzie także możliwe używanie przez pracownika prywatnych narzędzi pracy w przypadku, w którym obie strony stosunku pracy tak ustalą - pod warunkiem, że prywatne narzędzia pracownika wykorzystywane przez niego do pracy będą zapewniały bezpieczeństwo pracy.

Wynika to z art. 6724 § 2 Kodeksu pracy, w myśl którego:

Strony mogą ustalić zasady wykorzystywania przez pracownika wykonującego pracę zdalną materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, niezapewnionych przez pracodawcę, spełniających wymagania określone w rozdziale IV działu dziesiątego.

W takim przypadku, pracodawca ma obowiązek wypłacić pracownikowi ekwiwalent, bowiem w myśl art. 6724 § 3:

W przypadku, o którym mowa w § 2, pracownikowi wykonującemu pracę zdalną przysługuje ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej z pracodawcą.

Co więcej, pracodawca ma obowiązek pokrycia kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej, takich jak np. korzystanie z energii elektrycznej, czy Internetu. Zwrot kosztów może nastąpić w formie wspomnianego powyżej ekwiwalentu pieniężnego, ale może zostać również zastąpiony ryczałtem.

Stosownie bowiem do art. 6724 § 4 Kodeksu pracy:

Obowiązek pokrycia kosztów, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, albo wypłaty ekwiwalentu, o którym mowa w § 3, może być zastąpiony obowiązkiem wypłaty ryczałtu, którego wysokość odpowiada przewidywanym kosztom ponoszonym przez pracownika w związku z wykonywaniem pracy zdalnej.

W myśl natomiast art. 6724 § 5 ww. ustawy:

Przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu albo ryczałtu bierze się pod uwagę w szczególności normy zużycia materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, ich udokumentowane ceny rynkowe oraz ilość materiału wykorzystanego na potrzeby pracodawcy i ceny rynkowe tego materiału, a także normy zużycia energii elektrycznej oraz koszty usług telekomunikacyjnych.

Istotną kwestią związaną z wypłacaniem ekwiwalentu lub ryczałtu w związku z pracą zdalną jest kwestia jego opodatkowania.

Stosownie do art. 6725 ustawy Kodeks pracy:

Zapewnienie pracownikowi wykonującemu pracę zdalną przez pracodawcę materiałów i narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem pracy zdalnej przez pracownika i wypłata ekwiwalentu pieniężnego lub ryczałtu nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226, z późn. zm.4)).

Zatem, otrzymane przez pracownika świadczenia wynikające z wymienionych przepisów kodeksu pracy w związku z wykonywaną pracą zdalną nie stanowią jego przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że zawarli Państwo umowę na subskrypcję pakietów do pracy zdalnej („Umowa"). W ramach Umowy Państwa wybrani pracownicy mogą wybrać obiekty, z których będą świadczyli pracę zdalną. W zamian za możliwość wyboru i skorzystania przez pracowników z krótkoterminowego najmu („Pobytu") w obiekcie („Miejscu Pracy Zdalnej"), będą Państwo uiszczać opłatę subskrypcyjną na rzecz Dostawcy Usługi. Osoby korzystające z Miejsca Pracy Zdalnej będą miały możliwość całodobowego przebywania w tym miejscu. Dostawca Usługi zapewnia obiekty, z których będzie świadczona praca na rzecz Spółki przez pracowników Spółki, a osoby te będą miały również możliwość noclegu w Miejscu Pracy Zdalnej. Pobyt będzie trwał od niedzieli do soboty, co umożliwi Uprawnionemu świadczenie pracy przez 5 dni roboczych bez konieczności transportu w trakcie dnia roboczego. Praca będzie świadczona w wymiarze godzin przewidzianym w ramach umowy zawartej między tymi podmiotami. Miejsca Pracy Zdalnej wybierane są przez Pracownika w uzgodnieniu z Państwem spośród dostępnych obiektów i terminów. Miejscami Pracy Zdalnej będą głównie apartamenty. Każdorazowo będzie jednak to miejsce, które będzie spełniało warunki do świadczenia pracy zdalnej przez Pracownika, jak również noclegu przez czas trwania Pobytu. Przede wszystkim Miejsce Pracy Zdalnej będzie posiadało odrębne stanowisko pracy, umożliwiające świadczenie tej pracy zdalnie po podłączeniu własnego laptopa. Uprawniony będzie mógł udostępnić Miejsce Pracy Zdalnej innym osobom w trakcie Pobytu (np. jeżeli Miejsce Pracy Zdalnej będzie dopuszczało w danym apartamencie pobyt 4 osób, Uprawniony będzie mógł w tym apartamencie przebywać z 3 wskazanymi przez siebie osobami), zgodnie z regulaminem danego obiektu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że ponoszonych przez Państwa kosztów związanych z udostępnianiem pracownikom Miejsca Pracy Zdalnej nie można utożsamiać z kosztami bezpośrednio związanymi z wykonywaniem pracy zdalnej. Co prawda w ramach pobytu w udostępnionym miejscu pracownik będzie miał możliwość wykonywania pracy zdalnej, jednak z całokształtu wniosku wynika, że miejsce to ma służyć spędzeniu przez pracownika określonego czasu w atrakcyjnym dla niego miejscu. Z miejsca tego może korzystać zarówno pracownik jak i osoby, którym udostępni on to miejsce. Dodatkowo w opisie wniosku wskazali Państwo, że pobudką do zawarcia Umowy dotyczącej udostępniania pracownikom Miejsc Pracy Zdalnej była możliwość dodatkowej, pozapłacowej formy ich gratyfikacji, która potwierdza docenienie danego Uprawnionego.

Zatem, skoro wydatków związanych z zagwarantowaniem Miejsca Pracy Zdalnej nie można uznać za inne koszty bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej, o których mowa w art. 6724 § 1 pkt 3 ustawy Kodeks pracy, to do wydatków tych nie będzie miał zastosowania przepis art. 6725 Kodeksu pracy. Zatem wydatki te będą stanowiły przychód z w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym wydatki związane z zapewnieniem pracownikom Miejsc Pracy Zdalnej będą stanowiły dla pracowników przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w zw. z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji Państwo, jako płatnik będą zobowiązani do rozpoznania po stronie pracownika przychodu i obliczenia oraz pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu zagwarantowania Miejsca Pracy Zdalnej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.