Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 17 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła Pani w odpowiedzi na wezwania – pismami z 21 kwietnia 2025 r. (data wpływu 24 kwietnia 2025 r. oraz 17 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Posiada Pani orzeczony „umiarkowany” stopień niepełnosprawności. W 2024 r. przeprowadziła Pani generalny remont łazienki, zaadoptowała i wyposażyła ją do Pani niepełnosprawności poprzez likwidację barier. W ramach remontu zlikwidowana została kabina prysznicowa z wysokim brodzikiem na rzecz powstania w innym miejscu, kabiny prysznicowej typu walk-in bez brodzika, gdzie można ewentualnie wjechać wózkiem inwalidzkim. Żeby to uzyskać konieczna była przebudowa instalacji wodno-kanalizacyjnej ze zmianą miejsca i wysokości toalety, umywalki, grzejnika – w miejscu gdzie był kaloryfer powstało miejsce z prysznicem. Zmiany w łazience były konieczne w związku z wyznaczonym już terminem operacji lewego biodra. Jest Pani już po dwóch operacjach prawego biodra.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności zostało wydane przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności mieszczący się w…., ostatnie wznowienie w dniu 05.07.2022 r., na okres do 31.07.2027 r.

Zgodnie z jego treścią, ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od 14.10.2013 r.

Zgodnie z treścią Aktu Notarialnego Repertorium A Numer ….- z dnia 08.08.2006 r. - Umowa Majątkowa Małżeństwa jest Pani współwłaścicielem nieruchomości mieszczącej się w ….ul…., w której mieszka Pani od 50 lat i w której został przeprowadzony remont łazienki będący przedmiotem wniosku.

Zgodnie z decyzją Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 08.02.2011 r. o przyznaniu emerytury – otrzymuje Pani emeryturę, która podlega opodatkowaniu w Polsce i pozwala na skorzystanie z ulgi rehabilitacyjnej.

Wydatki, które Pani poniosła na przeprowadzenie generalnego remontu łazienki i jej wyposażenia były niezbędne do funkcjonowania życiowego przy Pani niepełnosprawności i odpowiadają obecnie Pani indywidualnym potrzebom wynikającym z niepełnosprawności i ułatwiają wykonywanie czynności życiowych.

Przeprowadzony remont łazienki jest udokumentowany fakturami VAT, które identyfikują Pani osobę jako kupującą, posiadają rodzaj zakupionego towaru i usługi oraz kwotę zapłaty.

Łączny koszt odliczenia na adaptację i wyposażenie łazienki wyniesie 26 145 zł 52 gr.

Poniesione wydatki na przeprowadzenie niezbędnego remontu łazienki i dostosowanie jej do Pani niepełnosprawności i likwidacji istniejących barier, które chce Pani odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej, zostały w całości sfinansowane Pani środkami i nie były finansowane z żadnego innego funduszu.

Koszty, które Pani poniosła na remont, nie zostały zwrócone również w ramach żadnego istniejącego programu i w jakiejkolwiek innej formie.

Ponieważ Pani dochód jest otrzymywany w postaci przyznanej emerytury, jest on również opodatkowany zgodnie z istniejącym prawem.

Pytania

Czy może Pani w PIT/0 za 2024 r. w poz. ulga rehabilitacyjna zgodnie z art. 26 ust. 7a odliczyć w całości wydatki poniesione na adaptację i remont łazienki, tj.:

1.całość robocizny związanej z remontem zgodnie z fakturami w wysokości 17 500 zł,

2.koszt zakupu nowych drzwi w wysokości 716 zł (poprzednie drzwi były otwierane do wewnątrz),

3.koszty zakupu baterii i prysznica w wysokości 854 zł,

4.koszt zakupu umywalki z szafką i grzejnika w wysokości 2 944 zł,

5.koszty zużytych materiałów do wykonania robót wodno-kanalizacyjnych zgodnie z fakturami w wysokości 4 131 zł 52 gr?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, poniesione koszty adaptacji i częściowego wyposażenia łazienki, które zostały poniesione w trakcie remontu w 2024 r. w wysokości 26 145 zł 52 gr są zgodne z treścią art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i mogą być odliczone i rozliczone w zeznaniu podatkowym w PIT 37 za 2024 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Warunki skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ww. ustawy, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7 i 7b-7g oraz ust. 13a tego artykułu.

Na mocy art. 26 ust. 7a pkt 1 omawianej ustawy:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Na mocy art. 26 ust. 7b omawianej ustawy:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

W myśl art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Stosownie do art. 26 ust. 7f ww. ustawy:

Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

1) I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo

aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo

b) znaczny stopień niepełnosprawności;

2) II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a) całkowitą niezdolność do pracy albo

b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Zgodnie z art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Warunkiem odliczenia wydatków na cele rehabilitacyjne stosownie do treści art. 26 ust. 7d analizowanej ustawy, jest zatem posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek: orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Wyjaśnienie pojęcia „adaptacja” i „wyposażenie

Rozpatrując czy wydatki, o których mowa we wniosku, podlegają odliczeniu od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej należy wskazać, iż w myśl art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, czyli wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwianiem wykonywania czynności życiowych uważa się wydatki poniesione na: adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Koniecznym jest zatem ustalenie znaczenia użytych w przepisie pojęć „adaptacja” i „wyposażenie”. Zgodnie z językowym znaczeniem terminu „adaptacja” to „przystosowanie do innego użytku, przerobienie dla nadania innego charakteru, np. w budownictwie przeróbka budynku” (Mały słownik języka polskiego, Warszawa 1994). Natomiast „wyposażenie” to urządzenia potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś.

Adaptacją mieszkania lub budynku mieszkalnego jest zatem przeróbka, mająca mu nadać inny charakter, przystosować do innego użytku, natomiast wyposażenie mieszkania oraz budynku mieszkalnego - to przydanie jemu rzeczowych elementów zwiększających jego walory użytkowe. Zatem adaptacja i wyposażenie lokalu (budynku) mieszkalnego musi ułatwiać osobie niepełnosprawnej egzystowanie w tym lokalu (budynku), biorąc pod uwagę rodzaj niepełnosprawności. Stąd też w przypadku każdego niepełnosprawnego, wydatki na adaptację i wyposażenie lokalu (budynku) mieszkalnego mogą być inne, gdyż powinny odzwierciedlać potrzeby wynikające z niepełnosprawności.

Dokonując wykładni zawartego w art. 26 ust. 7a pkt 1 ww. ustawy pojęcia adaptacji i wyposażenia mieszkań oraz budynków mieszkalnych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności wskazać należy, iż w doktrynie zwraca się uwagę, że przez adaptację i wyposażenie, o których mowa w powyższym przepisie, należy rozumieć takie przystosowanie mieszkania (budynku), które umożliwia lub ułatwia życie w nim osobie niepełnosprawnej. Pojęcie „adaptacja” rozumieć należy więc jako „przystosowanie”, które jednak niekoniecznie oznaczać musi „ulepszenie”, czy „przekształcenie” zaistniałego stanu rzeczy - w tym przypadku warunków mieszkaniowych dla potrzeb osoby niepełnosprawnej.

Jednocześnie podkreślić należy, że art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa szczegółowo jakiego rodzaju wydatki poniesione na adaptację i wyposażenie podlegają odliczeniu ani też nie zawiera żadnego wyłączenia konkretnego rodzaju wydatków. Jedynym warunkiem zastosowania tego odliczenia, jest to by adaptacja (wyposażenie) mieszkania/budynku mieszkalnego odpowiadała potrzebom wynikającym z niepełnosprawności. Dlatego też istotne są okoliczności danej sprawy, tzn. czy konkretne elementy adaptacji, czy wyposażenia mieszkania spełniają dla osoby niepełnosprawnej tę funkcję.

Opis Pani sprawy

Posiada Pani orzeczony „umiarkowany” stopień niepełnosprawności. W 2024 r. przeprowadziła Pani generalny remont łazienki, zaadoptowała i wyposażyła ją do Pani niepełnosprawności poprzez likwidację barier. Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności zostało wydane przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności na okres do 31.07.2027 r. Zgodnie z jego treścią, ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od 14.10.2013 r. Wydatki, które Pani poniosła na przeprowadzenie generalnego remontu łazienki i jej wyposażenia były niezbędne do funkcjonowania życiowego przy Pani niepełnosprawności i odpowiadają obecnie Pani indywidualnym potrzebom wynikającym z niepełnosprawności i ułatwiają wykonywanie czynności życiowych. Przeprowadzony remont łazienki jest udokumentowany fakturami VAT, które identyfikują Panią jako kupującą, posiadają rodzaj zakupionego towaru i usługi oraz kwotę zapłaty. Jest Pani współwłaścicielem nieruchomości, w której został przeprowadzony ww. remont łazienki. Poniesione wydatki na przeprowadzenie remontu łazienki i dostosowanie jej do Pani niepełnosprawności i likwidacji istniejących barier, które chce Pani odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej:

  • zostały w całości sfinansowane Pani środkami i nie były finansowane z żadnego innego funduszu,
  • nie zostały zwrócone w ramach żadnego istniejącego programu i w jakiejkolwiek innej formie.

Ponadto, otrzymuje Pani emeryturę, która podlega opodatkowaniu w Polsce i pozwala na skorzystanie z ulgi rehabilitacyjnej.

Ocena Pani sytuacji

W świetle powyższych okoliczności, stwierdzam, że skoro wydatki poniesione przez Panią w 2024 r. na adaptację i remont łazienki, tj.:

1. całość robocizny związanej z remontem,

2. koszt zakupu nowych drzwi,

3. koszt zakupu baterii i prysznica,

4. koszt zakupu umywalki z szafką i grzejnika,

5. koszt zużytych materiałów do wykonania robót wodno-kanalizacyjnych,

które – jak Pani wskazała – były niezbędne do funkcjonowania życiowego przy Pani niepełnosprawności, odpowiadają obecnie Pani indywidualnym potrzebom wynikającym z niepełnosprawności i ułatwiają wykonywanie czynności życiowych, zostaną poniesione na cele rehabilitacyjne wskazane w art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, ww. wydatki może Pani odliczyć od dochodu w załączniku PIT/0 zeznania rocznego za 2024 r., w ramach ulgi rehabilitacyjnej, określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 przytoczonej ustawy, na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie przez Panią.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie analizuję załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuję oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Tym samym, dokumenty dołączone do złożonego wniosku nie są przedmiotem merytorycznej analizy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.