Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 11 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 12 czerwca 2025 r. (wpływ 16 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pani współwłaścicielką na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej nieruchomości położonej w (…). Nieruchomość będąca przedmiotem inwestycji termomodernizacyjnej jest budynkiem jednorodzinnym. W ww. nieruchomości wraz z mężem mieszka Pani od 2007 r. Przy realizacji nowych inwestycji i odliczaniu ulg termomodernizacyjnych w rozliczeniu rocznym PIT-37 rozliczała się Pani wspólnie z mężem. Pani jako podatnik, mąż współmałżonek. Nadmienia Pani, że oboje otrzymujecie emeryturę. Nie prowadzicie Państwo żadnej działalności gospodarczej.

Pierwsza inwestycja na ww. nieruchomości była dokonana w 2019 r. Została zakupiona i zamontowana pompa ciepła na kwotę (…). W ramach tej inwestycji zadeklarowała Pani w zeznaniu rocznym PIT za rok 2019, złożonym w 2020 r. zastosowanie ulgi termomodernizacyjnej na kwotę (…) zł. Na kwotę ulgi składa się cała kwota z faktur VAT-brutto. Faktury były wystawione na Wnioskodawczynię i jej męża. Całą kwotę ujęła Pani w PIT jako podatnik. Nadmienia Pani, że nie ubiegali się Państwo i nie otrzymali na ww. inwestycję dotacji.

W 2022 r. założyła Pani ogniwa fotowoltaiczne wraz z inwenterem hybrydowym o mocy 9,9 kwp. Za dostawę i montaż instalacji zapłaciła Pani (…) zł brutto. Faktura została wystawiona na Pani męża. W 2022 r. po zainstalowaniu wystąpili Państwo do NFOŚiGW o dotację z programu „Mój Prąd”. Dotację otrzymali Państwo w 2023 r. w wysokości (…) zł, którą ujęła Pani w PIT za 2023 r. jako dochód i odprowadziła podatek dochodowy od osób fizycznych. W zeznaniu rocznym PIT za 2022 r. skorzystała Pani z ulgi i odjęła całą fakturę w wysokości (…) zł. w tym podatnik (…); małżonek (…). Był to I etap inwestycji.

W 2024 r. zrealizowała Pani II etap inwestycji. Zakupiła Pani osprzęt niezbędny do prawidłowego, ekonomicznego, ekologicznego korzystania z ogniw fotowoltaicznych związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych – magazyn energii 16 kw. Zakup i instalacja magazynu energii jest uzupełnieniem inwestycji z roku 2022 tj. założenie fotowoltaiki. Za montaż magazynu energii wg faktury z czerwca 2024 r. zapłaciła Pani (…) zł brutto. W PIT za 2024 r. skorzystała Pani z ulgi termomodernizacyjnej ogółem (…) zł, w tym podatnik (…); małżonek (…). Z większej kwoty nie mogli Państwo skorzystać, ponieważ limit ulgi do odliczenia z dochodów na małżonków wynosi 106 000,00 zł. Po zainstalowaniu magazynu w 2024 r. wystąpili Państwo do NFOŚiGW o dotację w wysokości (…) zł. Wniosek jeszcze nie został rozpatrzony.

Ponadto wskazała Pani, że zakup i instalacja magazynu energii został poniesiony w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).

Inwestycja w magazyn energii pozwala gospodarstwu domowemu na niemal całkowite uniezależnienie się od zewnętrznych dostawców energii (zmniejszenie zakupu energii) w okresach od marca do października każdego roku. Wyprodukowana w dzień energia zasila gospodarstwo domowe w całości w godzinach nocnych. Nadmienia Pani, że wszystkie urządzenia w budynku mieszkalnym są na prąd, m.in. kuchenka indukcyjna (nie mają Państwo dostępu do gazu) ogrzewanie domu c.o. (pompa ciepła), podgrzewanie wody użytkowej.

Celem Pani było/jest prawidłowe, ekonomiczne, ekologiczne korzystanie z ogniw fotowoltaicznych, co przy nowym systemie rozliczeń sprzedaży energii dla prosumentów jest całkowicie nieopłacalne, bez inwestycji w magazyn energii. Uważa Pani, że zakup i instalacja magazynu energii jest to przedsięwzięcie proekologiczne i proekonomiczne.

Zakup i instalacja magazynu energii do istniejącej instalacji jest inwestycją związaną z termomodernizacją, ponieważ ustawodawca przewidział możliwość dofinansowania zakupu i montaż takiej inwestycji ze środków Skarbu Państwa w postaci dotacji w maksymalnej kwocie do 16 000,00 zł. Uważa Pani, że gdyby ustawodawca uważał, że zakup i montaż magazynu energii nie byłby inwestycją w termomodernizację, nie dotowałby. Magazyn energii stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt - bez paneli fotowoltaicznych - nie może spełniać swojej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele na cele konsumpcji.

Zasadnym jest stwierdzenie, że zakup i montaż magazynu energii stanowi inwestycję termomodernizacyjną, więc mogła Pani ją odliczyć od podstawy obliczenia podatku jako ulga termomodernizacyjną (art. 26h) w rocznym rozliczeniu PIT za 2024. Ogółem kwota wszystkich odliczeń nie przekracza ustalonego limitu (u Pani wraz z małżonkiem – 106 000,00) w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku jednorodzinnym.

Wysokość wydatków ustalono na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług VAT i tę kwotę wraz z podatkiem VAT odliczono. Nie odliczyła Pani również podatek na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług i nie skorzystała z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji Podatkowej, tylko i wyłącznie z ulgi termomodernizacyjnej.

Za daty poniesienia wydatku ujęto dzień wystawienia faktury. Odliczeniu nie podlegają wydatki w części w jakiej zostały sfinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pytania

Do stanu faktycznego. Magazyn energii. Czy mogła Pani skorzystać z tzw. ulgi termomodernizacyjnej opisanej w poz. 13 Załącznika do Rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2018 r. czyli „wraz z osprzętem”?

Do zdarzenia przyszłego. Czy w rozliczeniu rocznym PIT-37 za rok 2025 musi Pani ujmować otrzymaną dotację w wysokości (…) zł jako dochód?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1.

Pani zdaniem tak. Obejmuje on definicję wraz z osprzętem, ponieważ jest to osprzęt do ogniw fotowoltaicznych. Sam magazyn nie może działać bez ogniw fotowoltaicznych. Podobnie jak same ogniwa nie mogą funkcjonować bez inwentera (falownika). Jest to system naczyń połączonych.

Ogniwa produkują prąd, inwenter przetwarza, a magazyn magazynuje wyprodukowaną energię, w celu jej użycia w godzinach wieczornych, kiedy brak jest możliwości wyprodukowania energii. Jak zakładała Pani fotowoltaikę już na tym etapie był zaplanowany montaż magazynu energii jako osprzęt, do inwentera hybrydowego. Nadmienia Pani, że od rozpoczęcia do zakończenia inwestycji nie minęło 3 lata.

Ad 2.

Pani zdaniem nie. Faktura za magazyn energii opiewa na kwotę (…) zł minus kwota planowanego dofinansowania w kwocie (…) zł – daje kwotę (…) zł (ust.5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). W rozliczeniu rocznym PIT za 2024 r. odliczyła Pani kwotę ogółem (…) zł, nie odliczyła Pani całej kwoty z faktury (… zł) lecz już zmniejszoną, co jest związane z limitem ulgi do odliczenia z dochodów małżonków (106 000,00 zł).

W ust.8 ujęto, że jak podatnik otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnej jest obowiązany doliczyć do dochodu odpowiednią kwotę poprzednio odliczoną. Pani nie otrzyma dotację na zwrot odliczonych wydatków, ponieważ tylko odliczyła Pani swój udział w tych wydatkach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273). Są to:

1. Materiały budowlane i urządzenia:

1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11) pompa ciepła wraz z osprzętem;

12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2. Usługi:

1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2) wykonanie analizy termograficznej budynku;

3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10) montaż pompy ciepła;

11) montaż kolektora słonecznego;

12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13) montaż instalacji fotowoltaicznej;

14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jednakże odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek).

Z analizy opisu Pani sprawy wynika, że jest Pani współwłaścicielką na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej nieruchomości. W 2019 r. została zakupiona i zamontowana pompa ciepła na kwotę (…). W 2022 r. założyła Pani ogniwa fotowoltaiczne wraz z inwenterem hybrydowym. Po zainstalowaniu wystąpili Państwo do NFOŚiGW o dotację z programu „Mój Prąd” w wysokości (…) zł, którą ujęła Pani w PIT za 2023 r. jako dochód i odprowadziła podatek dochodowy od osób fizycznych. W zeznaniu rocznym PIT za 2022 r. skorzystała Pani z ulgi i odjęła całą fakturę w wysokości (…) zł w tym Pani (…), małżonek (…). W 2024 r. zakupiła Pani osprzęt niezbędny do prawidłowego korzystania z ogniw fotowoltaicznych związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych – magazyn energii. Za montaż magazynu energii wg faktury zapłaciła Pani (…) zł brutto. W PIT za 2024 r. skorzystała Pani z ulgi termomodernizacyjnej ogółem (…) zł, w tym Pani (…), małżonek (…). Po zainstalowaniu magazynu w 2024 r. wystąpili Państwo do NFOŚiGW o dotację w wysokości (…) zł. Wniosek jeszcze nie został rozpatrzony.

Stwierdzam, że skoro, w treści wniosku wskazała Pani, że magazyn energii stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt – bez paneli fotowoltaicznych – nie może spełniać swojej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele na cele konsumpcji, wydatki poniesione przez Panią na zakup i instalację magazynu energii można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, składając zeznanie podatkowe za 2024 r. miała Pani prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku poniesione wydatki zarówno na zakup i instalację magazynu energii.

Pani wątpliwości budzi także kwestia uzyskania dotacji (wniosek złożony w 2024 r. jeszcze nie rozpatrzony), ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na powyższą inwestycję, na którą to Pani wraz z mężem poniosła koszty w wysokości (…) zł, ale w PIT za rok 2024 r. odliczyła Pani (wraz z mężem) kwotę (…) zł, w tym Pani (…); małżonek (…). Czy powyższe skutkuje koniecznością rozliczenia w PIT-37 za rok 2025 otrzymanej (zdarzenie przyszłe) dotacji w wysokości (…) zł jako dochód.

Należy pamiętać, jak już wcześniej wyjaśniono, że zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały/zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Należy również mieć na uwadze wskazany już wyżej art. 26h ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Jak więc wyżej zaznaczono brak jest możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odnosząc się do Pani wątpliwości wyjaśniam, że skoro w przedmiotowej sprawie jak Pani wyraźnie wskazała, na opisaną inwestycję, tj. zakup i instalację magazynu energii, poniosła Pani wraz z mężem koszty w wysokości (…) zł, ale w PIT za rok 2024 r. odliczyła Pani (wraz z mężem) kwotę (…) zł, (w tym Pani (…), małżonek (…)) już na moment rozliczenia nie odliczyła Pani całej kwoty z faktury (tj. … zł), a kwotę pomniejszoną, zgodnie z limitem ulgi do odliczenia, to nie dojdzie w rozpatrywanej sprawie do sytuacji, w której podatnik dokonał odliczenia wydatków, które zostały mu zrefinansowane (zwrócone).

W konsekwencji nie będzie Pani miała obowiązku rozliczenia ewentualnie otrzymanej dotacji, w kwocie (…) zł, w PIT-37 za rok 2025.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

·zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie ze wskazaniem we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Pani jest wnioskodawcą w niniejszej sprawie. Tym samym wystąpiła Pani o interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytania w niej zawarte tylko w odniesieniu do Pani osoby. Nie wywiera ona skutku prawnego dla Pani męża.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.