
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 14 maja 2025 r. (wpływ 16 maja 2025 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) 2023 r. zawarł Pan związek małżeński, w którym istniała wspólność małżeńska majątkowa. 6 kwietnia 2024 r. umową darowizny zamieszkiwana przez Pana i Pana żonę nieruchomość została przepisana przez rodziców małżonki na Pana żonę, czyli ich córkę. Jesienią 2024 r. zamontowali Państwo gruntową pompę ciepła. 3 marca 2025 r. na podstawie umowy darowizny przedmiotowa nieruchomość została objęta małżeńską majątkową wspólnością ustawową. Na moment składania zeznania PIT-37 był Pan już współwłaścicielem tej nieruchomości.
W uzupełnieniu wniosku – odpowiadając na pytania – wskazał Pan, że:
·Poniesiony wydatek na montaż gruntowej pompy ciepła związany był z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. W 2024 r. wraz z żoną podjął Pan decyzję o generalnym remoncie domu. Postanowili Państwo ubiegać się o dofinansowanie na termomodernizację budynku w ramach programu „(...)”. (...) 2024 r. wysłali wniosek do WFOŚiGW o przydzielenie dofinansowania na to przedsięwzięcie, który został pozytywnie rozpatrzony (...) 2024 r. Po otrzymaniu umowy podjęli prace remontowe. Pod koniec (...) 2024 r. została zamontowana gruntowa pompa ciepła. Nie korzystali Państwo z prefinansowania. Wykonawca otrzymał zapłatę za zrealizowaną usługę. Następnie złożyli Państwo do WFOŚiGW wniosek o wypłatę pierwszej części dofinansowania. Na zakup i zamontowanie gruntowej pompy ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej zostanie wypłacone dofinansowanie w kwocie 28.000 zł. Czeka Pan z żoną na wpłatę na konto. Umowę na dofinasowanie podpisała Pana żona. Nie ma Pan z żoną rozdzielności majątkowej. PIT-37 rozliczali Państwo wspólnie.
·Dom, o którym mowa we wniosku stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny. W momencie montażu pompy ciepła jego właścicielem była Pana żona, natomiast od 3 marca 2025 r. jest wspólną własnością.
·Przedsięwzięcie termomodernizacyjne, w ramach którego jest zamontowana pompa ciepła, zostało zakończone (...) 2024 r.
·Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pan współwłaścicielem nie przekroczyła kwoty 53 000 zł. Usługa kosztowała 55.000 zł. Przysługuje dofinansowanie na gruntową pompę ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej w wysokości 28 000 zł, które nie zostało jeszcze wypłacone. W PIT-37 odliczyli Państwo różnicę poniesionych kosztów, czyli 27.000 zł.
·Wysokość poniesionego wydatku na montaż pompy ciepła udokumentowana jest fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
·Na fakturze wskazana jest Pana żona, ponieważ na nią jest również podpisana umowa na dofinansowanie z programu „(...)”.
·Dzień sprzedaży określony na fakturze dotyczącej montażu pompy ciepła to (...) 2024 r.
·Jest Pan w związku małżeńskim od (...) 2023 r. Wydatek na montaż pompy ciepła został poniesiony z majątku wspólnego, nie mają Państwo rozdzielności majątkowej. Z żoną posiadają dwa konta bankowe, do których oboje mają równe uprawnienia.
·Poniesiony wydatek na przedsięwzięcie zostanie dofinansowany ze środków WFOŚiGW. Zostanie dofinansowana część poniesionych kosztów. Montaż gruntowej pompy ciepła wyniósł 55 000 zł. Dofinansowanie zostanie wypłacone w kwocie 28 000 zł.
·Wydatek, o którym mowa we wniosku zgodnie z umową z WFOŚiGW zostanie zwrócony na jedno z Państwa wspólnych kont.
·Wydatek, o którym mowa we wniosku, nie został i nie zostanie uwzględniony w innych ulgach niż termomodernizacyjna.
Pytanie
Czy poniesiony w 2024 r. wydatek na montaż pompy ciepła może Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Pana stanowisko w sprawie przedstawione w uzupełnieniu wniosku
Pana zdaniem w przedstawionym stanie faktycznym – we wspólnym zeznaniu rocznym PIT może skorzystać z odliczenia od podatku ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o PIT z tytułu realizacji inwestycji pompy ciepła, ponieważ:
1)na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) nastąpiło rozszerzenie wspólności majątkowej małżeńskiej o nieruchomość będącą przedmiotem wniosku i nastąpiło włączenie tej nieruchomości do majątku wspólnego małżonków;
2)na moment dokonywania odliczenia (rozumianego jako data złożenia zeznania lub jego korekty) jest Pan współwłaścicielem przedmiotowej nieruchomości na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej, tym samym to małżonkowie decydują o zakresie skorzystania z ulgi;
3)wydatki na wyżej wymienione przedsięwzięcie zostały poniesione z majątku wspólnego małżonków (wspólnych środków);
4)z odliczenia z tytułu ulgi termomodernizacyjnej mogą skorzystać małżonkowie niezależnie od tego, na kogo została wystawiona faktura, samo bowiem wystawienie faktury na któregokolwiek z małżonków ma drugorzędne znaczenie w sytuacji, gdy wydatek jest poniesiony z majątku wspólnego małżonków i przeznaczony na wspólną nieruchomość.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Na podstawie art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje zatem na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
W myśl art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
W rozporządzeniu wymienione zostały m. in.:
·pompa ciepła wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 11 wykazu),
·montaż pompy ciepła (ust. 2 pkt 10 wykazu).
Analiza powyższych przepisów wskazuje, że podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych jednoznacznie określa, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją budynku, poniesionych na zakup i montaż pompy ciepła.
Z podanych przez Pana informacji wynika, że od (...) 2023 pozostaje Pan w związku małżeńskim, w którym nie ustanowiono rozdzielności majątkowej. (...) 2024 r. Pana żona na podstawie umowy darowizny została właścicielem nieruchomości. 3 marca 2025 r. żona darowała Panu prawo do nieruchomości ze swojego majątku osobistego do majątku wspólnego. W 2024 r. zamontowana została pompa ciepła w budynku mieszkalnym, którego stał się Pan współwłaścicielem 3 marca 2025 r. 29 października 2024 r. została wystawiona na Pana żonę faktura VAT za usługę montażu pompy ciepła na kwotę 55 000 zł. Poniesiony wydatek na przedsięwzięcie zostanie dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 28 000 zł w ramach programu „(...)”. O inne dofinansowania ani Pan, ani Pańska żona nie ubiegali się. Składając wspólnie z małżonką zeznanie PIT-37 za 2024 r. dokonał Pan odliczenia wydatku na montaż gruntowej pompy ciepła w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Na moment składania zeznania był Pan współwłaścicielem nieruchomości.
Powziął Pan wątpliwość, czy ma Pan prawo skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, jeśli na moment poniesienia wydatku nie był Pan jeszcze właścicielem nieruchomości, na której zamontowano pompę ciepła, natomiast przed dokonaniem odliczenia uzyskał Pan status współwłaściciela.
Przytoczone regulacje określające warunki korzystania z ulgi termomodernizacyjnej wskazują, że warunek dotyczący tytułu prawnego do nieruchomości musi być spełniony na moment zastosowania ulgi (rozliczenia podatkowego) w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym podatnik poniósł wydatki kwalifikujące się do objęcia ulgą termomodernizacyjną.
W konsekwencji, skoro – jak wynika z wniosku – na moment złożenia zeznania rocznego za 2024 r. posiadał Pan status współwłaściciela nieruchomości i zostały spełnione pozostałe warunki skorzystania z omawianej ulgi, to wydatki na montaż gruntowej pompy ciepła (w części niepodlegającej dofinansowaniu w ramach projektu „(...)”) miał Pan prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedstawione przez Pana stanowisko uznaję więc za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.).
