
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wraz z małżonką ma Pan wspólnotę majątkową i od 2012 r. jest Pan właścicielem domu jednorodzinnego o nr (…), wybudowanego na działce nr (…) w Miejscowości (…) (księga wieczysta (…)). Posiada Pan odbiór budynku mieszkalnego jednorodzinnego o powierzchni użytkowej (…) m2 z 23 sierpnia 2012 r., potwierdzony przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (…) zgodnie z art. 54 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane. Jest to budynek wolno stojący, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Budynek zawiera wyłącznie jeden lokal mieszkalny, nie posiada lokalu użytkowego. Budynek jest ukończony, odebrany i użytkowany od 2012 r. W domu jest zainstalowany piec gazowy nadmuchowy .... oraz kominek rekreacyjny bez płaszcza wodnego. Ogrzewanie w domu jest realizowane za pomocą systemu ogrzewania nadmuchowego, gdzie medium przenoszące energie to powietrze a nie woda (jak w przypadku ogrzewania tradycyjnymi grzejnikami lub instalacją podłogową).
W roku 2019 podjął Pan decyzję o skorzystaniu z odnawialnych źródeł energii oraz docelowego zwiększenia efektywności energetycznej domu oraz zmniejszenie docelowego zużycia energii poprzez zainstalowanie paneli fotowoltaicznych oraz kanałowej pompy ciepła powietrze-powietrze – nazywanego przez producenta klimatyzatorem kanałowym (....). Prace zostały podzielone na 3 główne etapy:
1)instalacja paneli fotowoltaicznych ~70% docelowego zapotrzebowania na energie,
2)instalacja pompy ciepła powietrze-powietrze ..... z funkcją grzania/chłodzenia/wentylacji mechanicznej, aby zmaksymalizować efektywność wykorzystania energii,
3)instalacja paneli fotowoltaicznych ~30% docelowego zapotrzebowania na energie (plan na magazyn energii w kolejnych latach).
We wrześniu 2019 r. została założona instalacja fotowoltaiczna o mocy ~7,3 kWp (faktura końcowa z 4 października 2019 r. odliczona od dochodu (…) z Ulgi termomodernizacyjnej w tym samym roku). Natomiast 2 lata później, w grudniu 2021 r. zainstalowano w domu pompę ciepła powietrze-powietrze. Zakup urządzeń i instalacji dokumentuje faktura końcowa z 16 grudnia 2021 r. na kwotę (…) zł brutto. Dodatkowo korzysta Pan z możliwości pompy jako wentylacji mechanicznej (ma zainstalowane również czerpnie świeżego powietrza oraz nawilżacz i filtr elektrostatyczny/jonizator). W roku 2022 rozszerzono instalację fotowoltaiczną o dodatkowe ~2,7 kWp (faktura z 20 kwietnia 2022 r. odliczona od dochodu Pana żony (…) z Ulgi termomodernizacyjnej w tym samym roku).
Od końca roku 2021 dom ogrzewany jest głównie z wykorzystaniem energii wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne i zmagazynowanej w sieci, korzystając z wspomnianej wcześniej pompy ciepła powietrze-powietrze (załączona informacja na temat wyprodukowanej ilości energii oraz zużycia energii w latach 2022-2024 – z portalu (…) elicznik). Do minimum zostało zredukowane wykorzystanie dotychczasowego źródła ogrzewania, tzn. pieca nadmuchowego gazowego marki ....
Całe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało ukończone. Wydatki na zakup i instalację urządzeń nie zostały sfinansowane przez NFOŚiGW, ani przez żadne inne fundacje.
Wraz z małżonką w latach 2019-2022 osiągali Państwo dochody z umów o pracę. Są Państwo opodatkowani na zasadach ogólnych. Kwota odliczeń nie przekracza 53 000 zł (dla każdego z Państwa).
Pompa ciepła typu powietrze-powietrze a klimatyzator to urządzenia, które mogą wydawać się podobne w działaniu, ale mają różne zastosowania i funkcje. Oba systemy wykorzystują czynnik chłodniczy do przenoszenia ciepła, jednak sposób ich wykorzystania i główne cele są odmienne. Pompy ciepła powietrze-powietrze oferują zarówno funkcję ogrzewania, chłodzenia jak i wentylacje mechaniczną, która w nowych domach jest często stosowana w celu oszczędzania energii. Ich działanie polega na przemieszczaniu energii cieplnej z jednego miejsca do drugiego. W trybie ogrzewania, pompy te pobierają ciepło z zewnętrznego powietrza za pomocą czynnika chłodniczego, nawet gdy jest zimno, i za pomocą sprężarki podnoszą temperaturę czynnika chłodniczego, aby następnie przekazać ciepło do wnętrza. Klimatyzatory są zoptymalizowane głównie do chłodzenia. Ten konkretny model pompy ciepła (pełna nazwa - klimatyzator kanałowy ...) był przemyślanym zakupem. Ten konkretny model jest dedykowany dla domów gdzie właściciel nastawiony jest na grzanie.
Podstawowe dane:
- wyższa moc grzania 13,5 kW (względem 12 kW mocy chłodzenia),
- zaprojektowany do pracy w niskich temperaturach,
- jako pompa ciepła powietrze-powietrze nastawiona na grzanie posiadany model ... ma COP ~ 4 (Coefficient of Performance czyli COP, jest to współczynnik wydajności/sprawności, wyrażający stosunek ilości dostarczonego ciepła do ilości energii elektrycznej zużytej przez pompę) – charakteryzuje i determinuje pompy ciepła nastawione na grzanie,
- jako pompa ciepła powietrze-powietrze nastawiona na chłodzenie posiadany model ...ma EER ~ 3.4 ( EER wskaźnik efektywności energetycznej, który opisuje stosunek ilości energii chłodniczej dostarczonej przez pompę ciepła do ilości zużytej przez nią energii),
- używany jest również jako wentylacja mechaniczna,
- klimatyzator ... to model kanałowy, zaprojektowany do podpięcia się już do istniejących kanałów nadmuchowych (wentylacyjno-grzewczych) używanych do grzania domu gorącym powietrzem (w tym przypadku jest to jedyny system ogrzewania domu – brak grzejników czy instalacji podłogowej).
Dodaje Pan, że dwa główne argumenty dla zakupu tego konkretnego modelu pompy ciepła powietrze-powietrze to wydajność energetyczna dla procesu grzania oraz możliwość korzystania z urządzenia jako wentylacja mechaniczna.
Do wniosku dołączył Pan zdjęcie instalacji z zaznaczonymi głównymi elementami oraz instrukcje obsługi z trybami pracy, link do legislacji, Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 19 grudnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, link do artykułów technicznych.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że jest współwłaścicielem budynku (razem z żoną), w którym zainstalowano urządzenie (klimatyzator kanałowy ... ). Budynek powstał na działce nr (…), której współwłaścicielem(razem z żoną) jest Pan od 2010 r. (księga wieczysta nr (…)) w miejscowości (…). Budynek mieszkalny odebrany do użytku 23 sierpnia 2012 r. potwierdzony przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (…) zgodnie z art. 54 ustawy z 7 lipca 1994 roku Prawo Budowlane. Nieruchomość wybudowana w ramach wspólności majątkowej w oparciu o decyzję o pozwolenie na budowę wydaną przez Starostę (…) z 25 marca 2011 r., znak (…).
Budynek, w którym dokonano inwestycji, spełnia definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego określoną w art. 3 pkt 2a ustawy – Prawo budowlane. Jest to budynek wolno stojący, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Budynek zawiera wyłącznie jeden lokal mieszkalny, nie posiada lokalu użytkowego.
Przedsięwzięcie polegające na zakupie i montażu klimatyzatora kanałowego z funkcją grzania jest przedsięwzięciem termomodernizacyjnym w rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów. Inwestycja ta ma na celu poprawę efektywności energetycznej budynku poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na energię potrzebną do ogrzewania pomieszczeń wykorzystując wysoką sprawność pompy ciepła oraz energię odnawialną (prąd z paneli fotowoltaicznych).
W wyniku przeprowadzonej modernizacji znacząco zmniejszyło się zużycie gazu oraz drewna, ponieważ ogrzewanie realizowane jest obecnie głównie za pomocą pompy ciepła zasilanej energią elektryczną odnawialną pochodzącą z instalacji fotowoltaicznej. W efekcie ograniczył Pan wykorzystanie pieca gazowego marki .... oraz kominka.
W ramach ulgi termomodernizacyjnej planuje Pan odliczyć zarówno koszt zakupu urządzenia, jak i koszt jego montażu. Główne dane z faktury nr (…) na kwotę (…) zł, wystawioną przez: (…). Tytułem: Towar/Usługa: klimatyzator kanałowy ... (pompa ciepła powietrze powietrze z inwerterową sprężarką typu split - z funkcją: ogrzewania/klimatyzacji) COP > 4.0 wraz z montażem - rozbudowa systemu ogrzewania domu.
Wydatki związane z klimatyzatorem nie zostały:
·zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
·odliczone od przychodu w ramach zryczałtowanego podatku dochodowego,
·uwzględnione w innych ulgach podatkowych (poza ulgą termomodernizacyjną).
Kwota odliczenia z tytułu wszystkich przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie przekroczyła i nie przekroczy 53 000 zł w odniesieniu do Pana (uwzględniając zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przedsięwzięcia termomodernizacyjne w latach ubiegłych).
Wydatek został udokumentowany fakturą VAT, wystawioną przez podatnika VAT czynnego (niekorzystającego ze zwolnienia z VAT). Nazwa firmy: (…).
Faktura została wystawiona na Pana imię i nazwisko.
Na fakturze wyszczególniono następujące pozycje:
·zakup urządzenia (klimatyzator kanałowy....) wraz z montażem, koszt całkowity (…) zł
·Data faktury końcowej VAT: 16 grudnia 2021 r.
·Data wykonania usługi: listopad i grudzień 2021 r
Pytanie
Czy w opisanej sytuacji, zakup pompy ciepła powietrze-powietrze (pełna nazwa: .... klimatyzator kanałowy split), można odliczyć od podstawy opodatkowania korzystając z ulgi termomodernizacyjnej za 2021 r.?
Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Uważa Pan, że w opisanej sytuacji przysługuje Mu prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zakup i montaż pompy ciepła powietrze-powietrze... spełnia warunki określone w § 1 załącznika do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. (w brzmieniu po zmianach z 19 grudnia 2024 r.), ponieważ urządzenie to:
·jest wykorzystywane do ogrzewania pomieszczeń,
·stanowi część instalacji grzewczej budynku mieszkalnego jednorodzinnego będącego Pana własnością,
·spełnia kryteria efektywności energetycznej (COP ~4),
·jest wykorzystywane jako główne źródło ogrzewania,
·poniesione wydatki zostały należycie udokumentowane fakturą VAT.
W związku z powyższym, koszt zakupu i montażu klimatyzatora kanałowego .... może zostać odliczony od podstawy opodatkowania w ramach ulgi termomodernizacyjnej za rok 2021.
W art. 26h ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, czytamy:
Właściciele lub współwłaściciele budynków mieszkalnych jednorodzinnych mają prawo odliczyć od podstawy opodatkowania podatku dochodowego od osób fizycznych wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (tzw. ulga termomodernizacyjna).
W Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii z 19 grudnia 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, czytamy:
§ 1. W rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 273) w załączniku do rozporządzenia:
1) w ust. 1:
e) pkt 11-13 otrzymują brzmienie:
11) pompa ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem, że jest ona częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej.
W art. 2 pkt 13 ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, przez instalację odnawialnego źródła energii rozumie się:
Instalację stanowiącą wyodrębniony zespół:
a) urządzeń służących do wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła lub chłodu opisanych przez dane techniczne i handlowe, w których energia elektryczna lub ciepło lub chłód są wytwarzane z odnawialnych źródeł energii.
W uzasadnieniu do zmian (wprowadzonych 19 grudnia 2024 r.) z 27 grudnia 2024 r., w dziale „Rozwiązania szczegółowe” paragraf nr 3 pkt 4 „Doprecyzowanie przepisów dotyczących objęcia ulgą termomodernizacyjną nabycia i montażu pomp ciepła″, czytamy:
W praktyce funkcjonowania ulgi termomodernizacyjnej wątpliwości interpretacyjne budziły dotyczące nabycia i montażu pompy ciepła, a zwłaszcza pompy ciepła powietrze-powietrze. W szczególności dokładne badanie dokumentacji przedstawianych przed podatników przez organy skarbowe wykazywały, że w istocie do ulgi przedstawiano dokumenty dotyczące zakupu klimatyzatorów, które mogły mieć funkcję ogrzewania. W związku z powyższym w celu ograniczenia tego typu nadinterpretacji przepisów, zaproponowano w rozporządzeniu rozwiązanie, które pozostawiając możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na zakup i montaż pompy ciepła, wprowadza dodatkowy warunek, że pompa taka jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej (nowe brzmienie ust. 1 pkt 11 oraz ust. 2 pkt 10 załącznika do rozporządzenia).
Warunek ten brzmi: Pompa ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem, że jest ona częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej.
Ustawodawca chciał uszczegółowić, jakie pompy ciepła powietrze-powietrze potocznie nazywane klimatyzatorami oraz pompy ciepła powietrze-woda (używane również do grzania jak i chłodzenia) są uwzględnione w programie Ulgi Termomodernizacyjnej.
Ulga ta nastawiona jest na zwiększenie oszczędności energetycznej (wydajna pompa ciepła powietrze-powietrze COP~ 4) oraz użycie źródeł odnawialnych (prąd wytworzony i zmagazynowany) podczas ogrzewania domu. Z tego powodu dodał do rozporządzenia dodatkowe wyjaśnienie odnośnie pomp ciepła/klimatyzacji, które powinny być: używane do ogrzewania i wpięte są w aktualny system ogrzewania domu, jak w Pana przypadku (rozbudowa systemu ogrzewania domu).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz – na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2246) – opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Co równie istotne, definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.).
Natomiast stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2021 poz. 554):
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu (w brzmieniu obowiązującym w 2021 r.) znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2489).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem:
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6) kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11) pompa ciepła wraz z osprzętem,
12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2) wykonanie analizy termograficznej budynku,
3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10) montaż pompy ciepła,
11) montaż kolektora słonecznego,
12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13) montaż instalacji fotowoltaicznej,
14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Z cytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Co jednak istotne, podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej wyłącznie w zakresie wydatków wskazanych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Innymi słowy, odliczeniu w ramach ulgi wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą podlegać tylko wydatki, które zostały uwzględnione we wskazanym wyżej rozporządzeniu i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Katalog tych wydatków nie uwzględnia jednak wydatków poniesionych na zakup i montaż urządzeń klimatyzacyjnych z funkcją grzania, nawet jeśli inwestycja ta:
•zmniejszyła zapotrzebowanie na energię pozyskiwaną ze źródeł kopalnych,
•jest ulepszeniem, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania do budynków mieszkalnych,
•doprowadziła do całkowitej (w okresie wiosennojesiennym) oraz częściowej (w okresie zimowym) zamiany źródeł energii na źródła odnawialne.
Ponadto zaznaczam, że zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:
Wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 84 Konstytucji RP oraz art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a możliwość skorzystania z ulgi podatkowej to przywilej, z którego podatnik chcąc skorzystać, musi spełnić ściśle określone przez ustawodawcę warunki. W konsekwencji, korzystanie z ulgi w podatku jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.
Rozpatrując możliwość skorzystania przez Pana z odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatku opisanego we wniosku należy ponownie podkreślić, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu, znajdującym się w załączniku do powyższego rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju, nie zostały uwzględnione wydatki na nabycie i montaż klimatyzatorów z funkcją ogrzewania.
Zatem, wydatków poniesionych w 2021 r. na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania (.... klimatyzator kanałowy split), nie może Pan zaliczyć do wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, o którym mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że nie przysługuje Panu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość odliczenia za 2021 r. wydatków poniesionych na nabycie i montaż wskazanego we wniosku urządzenia – klimatyzator kanałowy split, bowiem ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Przedstawione przez Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W związku z załączeniem przez Pana do wniosku dokumentów należy zaznaczyć, że Organ wydając interpretację w trybie art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym, nie dokonuje analizy i oceny załączonych do wniosku dokumentów, a jedynie opiera się na przedstawionym we wniosku opisie sprawy.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Końcowo wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w związku z czym, niniejsza interpretacja dotyczy Pana jako osoby występującej z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla innych osób (Pana żony).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
