
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie podstawy obliczenia daniny solidarnościowej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 29 maja 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną i posiada polską rezydencję podatkową.
Wnioskodawca, zgodnie z deklaracją PIT-36L, zdeklarował dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej za 2024 r. w wysokości … zł.
Wnioskodawca zgodnie z deklaracją PIT-40A uzyskał dochód z tytułu emerytury w wysokości … zł.
Wnioskodawca jest na etapie uzyskiwania ostatnich danych z Biura Maklerskiego ... dotyczących kosztów uzyskania przychodów w celu sporządzenia deklaracji PIT-38 za 2024 r. Z dotychczasowych ustaleń wynika, że Wnioskodawca prawdopodobnie uzyska ujemny wynik finansowy w tym źródle przychodu w wysokości przekraczającej … zł (główną przyczyną straty są różnice kursowe pomiędzy zakupem (przełom 2022/2023) obligacji w USD a ich umorzeniem w 2024 r.).
Po złożeniu deklaracji PIT-38 za 2024 r. Wnioskodawca zamierza ustalić, czy na podstawie przepisów art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie zobowiązany do złożenia deklaracji DSF-1 i zapłaty daniny solidarnościowej zgodnie z art. 30h ust. 1 ww. ustawy.
Wnioskodawca zamierza ustalić, czy jest zobowiązany do zsumowania dochodu za 2024 r. wykazanego w deklaracji PIT-36L z dochodem wykazanym w deklaracji PIT-40A i odjęciu kwoty będącej ujemnym wynikiem finansowym (stratą), która będzie wykazana w deklaracji PIT-38.
Uzupełnienie
W 2024 r. Wnioskodawca prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą, na którą składały się: jednoosobowa działalność gospodarcza (w zakresie …) oraz działalność w formie spółki cywilnej … (także w zakresie …), działalność ta była opodatkowana podatkiem liniowym 19%.
W objaśnieniach Ministerstwa Finansów z dnia 6 marca 2019 r. dotyczących stosowania przepisów o daninie solidarnościowej czytamy, że w sumie dochodów uwzględnia się dochody wykazywane w rocznym obliczeniu podatku PIT-40A oraz w zeznaniach PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38 oraz PIT-CFC, dla których termin złożenia upływa nie później niż 30 kwietnia roku kalendarzowego oraz nie wcześniej niż 1 maja roku poprzedniego.
W 2024 r. Wnioskodawca uzyskiwał przychody z poniżej wymienionych źródeł przychodów mających wpływ na obliczanie podstawy do ustalenia daniny solidarnościowej:
1)pozarolnicza działalność gospodarcza PIT-36L rubryka 71,
2)dochody z emerytury PIT-40A rubryka 36,
3)dochody z odpłatnego zbycia (umorzenia) papierów wartościowych i odsetek od nich PIT-38 rubryka 27.
W obliczeniu podstawy do opodatkowania daniną solidarnościową Wnioskodawca chce uwzględnić straty poniesione w 2024 r. ze źródła dochodów zadeklarowane w deklaracji PIT-38 w pozycji 27.
Pytanie
Czy zastosowana metodologia ustalenia, czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia deklaracji DSF-1 i zapłaty wynikającej z niej daniny solidarnościowej, polegająca w tym przypadku na zsumowaniu dochodu za 2024 r. wykazanego w deklaracji PIT-36L z dochodem wykazanym w deklaracji PIT-40A i odjęciu kwoty będącej ujemnym wynikiem finansowym (stratą), która będzie wykazana w deklaracji PIT-38, jest prawidłowa?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że metodologia ustalenia, czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia deklaracji DSF-1 i zapłaty wynikającej z niej daniny solidarnościowej, polegająca w tym przypadku na zsumowaniu dochodu za 2024 r. wykazanego w deklaracji PIT-36L z dochodem wykazanym w deklaracji PIT-40A i odjęciu kwoty będącej ujemnym wynikiem finansowym (stratą), która będzie wykazana w deklaracji PIT-38, jest prawidłowa.
Potwierdza to Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, który 27 kwietnia 2023 r. wydał wyrok (sygn. I SA/Wr 511/22), w którym orzekł co do możliwości uwzględnienia straty przy określaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej. WSA we Wrocławiu nie zgodził się ze stanowiskiem organu w niniejszej sprawie i uchylił zaskarżoną przez podatnika interpretację. Sąd podzielił pogląd wyrażony w licznych wyrokach NSA (m.in. wyroki z dnia: 1 lipca 2022 r. sygn. akt II FSK 452/22 oraz z 7 grudnia 2022 r. sygn. akt II FSK 1172/22), zgodnie z którym analiza przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prowadzi do wniosku, że użycie w art. 30h pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowania: „sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9, i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f” daje podstawy do zastosowania przy określaniu dochodu stanowiącego podstawę wyliczenia daniny solidarnościowej wszystkich zasad opodatkowania zawartych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie tylko konkretnej, niewymienionej w art. 30h ust. 2 jednostki redakcyjnej.
Sąd uznał, że nie można przyjąć, że przepisy regulujące zasady ustalania podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, stanowią przepisy szczególne, określające możliwe do zastosowania przy tej daninie odliczenia i stanowią autonomiczne regulacje odrębne od przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca regulując kwestię sposobu ustalania dochodu przy obliczaniu daniny solidarnościowej odwołał się bowiem do całego art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych regulującego opodatkowanie dochodów podatkiem liniowym, który z kolei odwołuje się bezpośrednio m.in. do art. 9 ust. 3 traktującego o możliwości odliczenia straty. Brak jest zatem podstaw do wyłączenia zastosowania poszczególnych regulacji odnoszących się do opodatkowania dochodów podatkiem liniowym.
WSA podkreślił, iż niezbędnym elementem zasady demokratycznego państwa prawnego jest zasada jednoznaczności prawa, a podatnik nie powinien ponosić negatywnych skutków prawnych niejasności przepisów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 9 ust. 2 wskazanej wyżej ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:
1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo
2)obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Z brzmienia art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynik, że o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:
1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo
2)obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Zatem, przepis ten wprost wskazuje, że strata z danego źródła przychodów może obniżyć jedynie dochód uzyskany z tego samego źródła.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że ma Pan wątpliwość czy do podstawy obliczenia daniny nie powinien Pan uwzględnić straty wykazanej w deklaracji PIT-38 za 2024 r.
Zgodnie z art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.
Stosownie do brzmienia ustępu 2 tego artykułu:
Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:
1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2
2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5
– odliczone od tych dochodów.
Przepis art. 30h ust. 2 wskazuje na kategorie dochodów, w oparciu o które oblicza się daninę solidarnościową. Należą do nich:
·dochody opodatkowane na tzw. zasadach ogólnych, według skali podatkowej, w tym dochody osiągnięte za granicą, które na mocy art. 27 ust. 9-9a ustawy łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
·dochody opodatkowane w trybie art. 30b ustawy, czyli dochody uzyskane z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni, z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych oraz dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych;
·dochody z działalności gospodarczej opodatkowane na zasadach art. 30c ustawy (tzw. podatkiem liniowym);
·dochody zagranicznej jednostki kontrolowanej.
Posługując się w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odesłaniem do art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f ustawy ustawodawca mówi wyłącznie o dochodach podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w tych przepisach.
W myśl art. 30h ust. 3 ww. ustawy:
Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:
1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,
2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa
- których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.
W myśl art. 30h ust. 4 tej ustawy:
Osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.
Danina solidarnościowa jest podatkiem odrębnym od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zostało to wyraźnie wskazane w art. 1 ustawy:
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych oraz daninę solidarnościową.
We wniosku wskazał Pan, że w 2024 r. osiągnął dochody:
·z pozarolniczej działalności gospodarczej, wykazanej w deklaracji PIT-36L za 2024 r.,
·z tytułu emerytury (opodatkowanej na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wykazanej w deklaracji PIT-37 za 2024 r.
Z wniosku wynika również, że w zeznaniu PIT-38 za 2024 r. wykazał Pan stratę podatkową.
Zauważam, że regulacja wskazana w art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera szczególnych zasad ustalania dochodu z poszczególnych źródeł przychodów przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej.
Nie można zatem przyjąć, że przepisy regulujące zasady ustalania podstawy obliczenia daniny solidarnościowej stanowią:
·przepisy szczególne, określające możliwe do zastosowania przy tej daninie odliczenia i zarazem,
·autonomiczne regulacje, odrębne od przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Innymi słowy, jeżeli podstawę obliczenia daniny solidarnościowej ustala się na podstawie zasad określonych w art. 27 ust. 1, art. 30b i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - to co do zasady - zastosowanie (do obliczenia tej podstawy) znajduje również art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ustalając wysokość dochodu stanowiącego podstawę ustalenia daniny solidarnościowej podatnik uwzględnia straty z lat ubiegłych, jednakże straty te muszą dotyczyć dochodu, który powstał w określonym źródle przychodu i który jednocześnie jest uwzględniony w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej za dany okres.
Podatnik, który w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej nie uwzględnia dochodu z danego źródła przychodu, nie może także wziąć pod uwagę straty z tego źródła przychodów (zarówno poniesionej w okresie, za który obliczana jest danina solidarnościowa, jak również poniesionej w latach wcześniejszych).
Zatem, mając na uwadze przedstawiony przez Pana opis sprawy i ww. przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
