Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 11 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną i posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski, w związku z czym podlega tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2024 poz. 226 ze. zm., dalej: ustawa o PIT).

Wnioskodawca nie prowadzi pozarolniczej działalność gospodarczej. Dokonuje on inwestycji w udziały/akcje innych spółek zagranicznych bądź krajowych. Wnioskodawca jest wspólnikiem osoby prawnej z siedzibą i zarządem na terytorium Federacyjnej Republiki Brazylii. Zgodnie z umową inwestycyjną, Wnioskodawca w ciągu roku rozpoczyna proces wychodzenia ze składu udziałowców, w wyniku czego wartość sprzedawanego udziału będzie mu wypłacana częściami w ustalonym okresie. Na dzień złożenia wniosku o indywidualną interpretację Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania nie została ogłoszona. Umowa została jedynie podpisana i ratyfikowana zgodnie z ustawą z dnia 9 marca 2023 r. o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 20 września 2022 r. (Dz.U. 2023 poz. 704).

Zgodnie z przepisami prawa Federacyjnej Republiki Brazylii (...), spółka nabywająca udziały (rezydent podatkowy Brazylii) potrąca 15% podatku dochodowego od osób fizycznych od różnicy między ceną sprzedaży a ceną zakupu udziału.

Podsumowując, Wnioskodawca jest rzeczywistym beneficjentem i zapłaci podatek w kraju źródła w wysokości 15%, co zostanie odpowiednio udokumentowane.

Pytania

1. Czy Wnioskodawca, od uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej dochodów z odpłatnego zbycia udziałów oraz dochodów uzyskanych przez niego w przyszłości z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach zagranicznych, może odliczyć kwotę równą podatkowi faktycznie zapłaconemu za granicą do wysokości 19%, w myśl art. 30b ust. 5a ustawy o PIT (w przypadku braku umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania)?

2. Czy Wnioskodawca, od uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej dochodów z odpłatnego zbycia udziałów oraz dochodów uzyskanych przez niego w przyszłości z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach zagranicznych, może odliczyć kwotę równą podatkowi faktycznie zapłaconemu za granicą do wysokości 19%, w myśl art. 30b ust. 5a ustawy o PIT (w przypadku istnienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1. W zakresie pytania Nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, od uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej dochodów z odpłatnego zbycia udziałów oraz ewentualnie dochodów z odpłatnego zbycia udziałów uzyskanych przez niego w przyszłości z tytułu posiadania określonych walorów inwestycyjnych w spółkach zagranicznych, może odliczyć on kwotę równą podatkowi faktycznie zapłaconemu za granicą, w myśl art. 30b ust. 5a ustawy o PIT, niezależnie od istnienia lub braku umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski uważa się przy tym - stosownie do art. 3 ust. 1a ustawy o PIT - osobę fizyczną, która: 1. posiada na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub 2. przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. (art. 4a ww. ustawy).

Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT.

Wśród nich ustawodawca wymienił: kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z: a) odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych, b) realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Stosownie do art. 30b ust. 5 ustawy, dochodów (przychodów) tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na tzw. zasadach ogólnych określonych w art. 27 (według skali podatkowej).

Na podstawie art. 30b ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, pobiera się od dochodu, który jest różnicą między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) albo udziałów w spółdzielni a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 30b ust. 2 pkt. 4 ustawy o PIT).

Jednocześnie, stosownie do art. 30b ust. 5a ustawy o PIT jeżeli podatnik (podatnik o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce), o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga dochody, o których mowa w ust. 1, zarówno na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami, dochody te łączy się i od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu za granicą. W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego dochody, o których mowa w ust. 1, wyłącznie poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zasadę określoną w ust. 5a stosuje się odpowiednio.

W opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca uzyskuje i będzie uzyskiwał w przyszłości dochody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) ze spółek mających siedzibę poza granicami Polski. Wnioskodawca jest podatnikiem o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce, a więc - zgodnie z omawianą ustawą - jego przychody ze spółek zagranicznych podlegać będą opodatkowaniu w Polsce na podstawie omówionych art. 17 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 30b ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT. Jednocześnie, stosownie do art. 30b ust. 5a ustawy o PIT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od zryczałtowanego podatku od dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) zagranicznej jednostki kwoty równej podatkowi zapłaconemu od zbycia udziałów (akcji) w państwie źródła (w analizowanym przypadku dochód z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) z Federacyjnej Republiki Brazylii są opodatkowane na gruncie wewnętrznych przepisów 15% stawką podatku ze względu na brak ogłoszenia Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania).

Możliwość zastosowania wprost art. 30b ust. 5a ustawy o PIT i odliczenia podatku realnie zapłaconego za granicą do wysokości 19% (części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany za granicą), niezależnie od wskazania takiej możliwości w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania lub jej braku, potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 lutego 2023 r. o sygn. II FSK 1171/22. Dotyczył on wypłaty dywidendy ze spółki zarejestrowanej na terenie Stanów Zjednoczonych do wspólnika, będącego polskim rezydentem podatkowym. Pomimo że orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczy kwestii dywidend, przepisy zawarte w art. 30a ust. 9 oraz art. 30b ust. 5a ustawy o PIT są podobne. Nie wskazują one, że warunkiem odliczenia podatku zapłaconego od wskazanego dochodu jest istnienie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z krajem źródła lub stosowanie stawki podatkowej wynikającej z takiej umowy, o ile taka istnieje. Art. 30a ust. 9 oraz art. 30b ust. 5a ustawy o PIT określa natomiast warunki podmiotowe (wskazując odpowiednich podatników, których przepis ten dotyczy) oraz ograniczenia w odliczaniu podatku zapłaconego za granicą - przy czym powtórzyć należy, że jego zastosowanie nie zależy od istnienia żadnej umowy międzynarodowej. „Naczelny Sąd Administracyjny podziela wykładnię zaprezentowaną w zaskarżonym wyroku, że art. 30a ust. 9 u.p.d.o.f., stanowiący o możliwości i zasadach odliczania podatku zapłaconego za granicą, nie uzależnia uprawnienia do odliczenia podatku zapłaconego za granicą od tego, czy pomiędzy Polską z państwem, w którym pobrano podatek, obowiązuje umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania. Ma rację sąd pierwszej instancji, że od tego zależy jedynie stosowanie art. 30a ust. 1 punkt 1 -5 (art. 30a ust. 2). Relacja art. 30a ust. 2 do art. 30a ust. 1 pkt 1 - 5 ustawy nie polega jednak na stosunku szczególności i ogólności. Art. 30a ust. 2 ustawy zobowiązuje jedynie do odpowiedniej modyfikacji zasady wyrażonej w art. 30 ust. 1 punkt 1 -5, a modyfikacja ta polega na zastosowaniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania - o ile oczywiście umowa taka została zawarta. Jeśli taka umowa nie istnieje, art. 30a ust. 1 punkt 1 - 5 znajduje zastosowanie wprost, bez żadnej modyfikacji. Z kolei art. 30a ust. 9 u.p.d.o.f. ma brzmienie bezwarunkowe - w każdym wypadku pozwala on odliczyć od zryczałtowanego podatku, obliczonego zgodnie z ust. 1, kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, a ponadto wskazuje ograniczenie takiego odliczenia ("... jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19 %." – tj. stawki przewidzianej w polskiej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zastosowanie art. 30a ust. 9 ustawy nie zależy więc od istnienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a tego wniosku nie zmienia fakt, że w jakimś swoim fragmencie, definiującym podatników, których ten przepis dotyczy ("…uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5,...") odwołuje się on do art. 30a ust. 1 pkt 1 - 5 ustawy. Gdyby samo takie odwoływanie się do tych ostatnich przepisów miało przesądzać, że zastosowanie art. 30a ust. 9 u.p.d.o.f. zależy od istnienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to należałoby przyjąć, że zależy od tego zastosowanie każdego przepisu, który odwołuje się do art. 30a ust. 1 pkt 1 - 5. I tak np. od istnienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zależałoby zastosowanie art. 30a ust. 6 albo ust. 11 u.p.d.o.f., a tak przecież nie jest.

Art. 30a ust. 1, w tym punkty 1 - 5, określa stawkę podatku, i w związku z tym - poprzez art. 30a ust. 2 - stawka ta podlega zmianie na mocy ewentualnie istniejącej umowy. Art. 30a ust. 9 określa natomiast warunki podmiotowe (wskazując odpowiednich podatników, których przepis ten dotyczy) oraz ograniczenia w odliczaniu podatku zapłaconego za granicą - przy czym powtórzyć należy, że jego zastosowanie nie zależy od istnienia żadnej umowy międzynarodowej.

Przepis art. 30a ust. 9 u.p.d.o.f. nie odróżnia w tym zakresie sytuacji istnienia umowy od sytuacji braku takiej umowy. Art. 30a ust. 2 u.p.d.o.f. ustawy odsyła w swojej treści do ust. 1 pkt 1-5 – dla oznaczenia zakresu przedmiotowego (m.in. dywidend). Nawiązuje też do "zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1" – jednak chodzi tu o podatek obliczony wg polskiej ustawy, od którego dokonuje się odliczenia podatku zapłaconego za granicą. Naczelny Sąd Administracyjny przyznaje rację sądowi pierwszej instancji, że przepisy umowy PL-USA nie mają zatem zastosowania na etapie ustalania przez polskiego podatnika o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce podatku w Polsce należnego od dywidend uzyskanych za granicą, bo ten ustala się wg przepisów polskich. Podobnie jest z prawem do odliczenia podatku zapłaconego za granicą, w tej materii obowiązuje przepis art. 30a ust. 9 u.p.d.o.f. Nie można zaprzeczyć, że ratyfikowana umowa międzynarodowa ma pierwszeństwo stosowania przed przepisami ustawy, a więc może modyfikować sposób opodatkowania wynikający z przepisów krajowych – tyle tylko, że art. 30a ust. 9 u.p.d.o.f. nie stwarza pola do tego, aby sięgnąć do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stanowi bowiem wyraźnie o podatku zapłaconym zagranicą – tyle, i tylko tyle z niego wynika. Nie ma podstaw do tego, aby wbrew jednoznacznemu brzmieniu przepisu, zamiast do kwoty podatku faktycznie zapłaconego za granicą, sięgać w art. 30a ust. 9 u.p.d.o.f. do podatku hipotetycznego.

Z art. 30a ust. 2 u.p.d.o.f. wynika, że tylko przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie ma tu mowy o stosowaniu przepisów umowy również w przypadku ust. 9 tego artykułu. Ten przepis stosuje się do podatnika objętego w Polsce nieograniczonym obowiązkiem podatkowym rozliczającego w Polsce dywidendy uzyskane za granicą i to bez względu na to, jaki podatek został pobrany u źródła (czy wg stawki z umowy, czy też nie). Nie ma w tej materii żadnego odniesienia do umowy dwustronnej. Błędne jest zatem stanowisko autora skargi kasacyjnej, że górnym ograniczeniem podatku podlegającego odliczeniu na podstawie art. 30a ust. 9 u.p.d.o.f. nie jest stawka 19%, lecz wynikająca z umowy PL-USA stawka 15%. Nie ma żadnych podstaw do takiego stwierdzenia.” Ogólną konkluzją płynącą z powyższego wyroku jest pogląd, że przepis art. 30a ust. 9 ustawy o PIT ma zastosowanie niezależnie od tego, czy z danym państwem została zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Przyjmując powyższy pogląd, wartość odliczenia jest uzależniona wyłącznie od realnie zapłaconego podatku za granicą, tj. bez względu na przyjętą stawkę, czy to z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, czy to zgodnie z przepisami wewnętrznymi państwa siedziby podmiotu. W podobnym tonie wypowiadały się Organy skarbowe w wydawanych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego: a) pismo z dnia 5 listopada 2019 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0115-KDIT2-1.4011.328.2019.2.MT - "A zatem, umowa przewiduje prawo odliczenia od podatku płaconego w Polsce kwoty równej podatkowi zapłaconemu na Cyprze. Przez "zapłacony" należy przy tym rozumieć faktycznie zapłacony, uregulowany, a nie taki który zgodnie z umową mógłby być ustalony w wewnętrznych przepisach cypryjskich. Prawo odliczenia dotyczy zatem wyłącznie sytuacji, gdy na gruncie swoich wewnętrznych przepisów Republika Cypru faktycznie realizuje prawo opodatkowania dywidend wypłacanych ze spółek z siedzibą na Cyprze."; b) pismo z dnia 3 października 2012 r., wydane przez: Izba Skarbowa w Poznaniu, ILPB2/415-610/12-5/WM - ". Stosownie do cytowanego wyżej art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ww. dywidenda podlega opodatkowaniu w Polsce 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jednakże, mając na uwadze przepisy umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Polska zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Austrii, przy czym ww. odliczenie nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%" c) pismo z dnia 18 sierpnia 2011 r., wydane przez: Izba Skarbowa w Poznaniu, ILPB2/415-602/11-2/WS - "W przedstawionym stanie faktycznym w 2010 r. Wnioskodawczyni otrzymała dywidendę ze Szwajcarii, która zgodnie z ustawodawstwem szwajcarskim została opodatkowana wstępnie maksymalną stawką w wysokości 35%. W świetle wyżej powołanych przepisów polskiego prawa podatkowego Zainteresowana w zeznaniu podatkowym PIT-36 za rok 2010, winna dokonać rozliczenia uzyskanych dochodów z tytułu wypłaconej dywidendy ze Szwajcarii. Zryczałtowany podatek od otrzymanej dywidendy ze Szwajcarii obliczony przy zastosowaniu stawki 19%, Wnioskodawczyni powinna zrównoważyć do wysokości stawki podatku obowiązującej w Polsce. W konsekwencji w zeznaniu rocznym PIT-36 za rok 2010 podatek od wypłaconej dywidendy ze Szwajcarii nie wystąpił." d) pismo z dnia 7 grudnia 2009 r., wydane przez: Izba Skarbowa w Warszawie, IPPB2/415-547 /09-5/MG - "Dywidenda wypłacona osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce przez spółkę z siedzibą we Francji może być opodatkowana zarówno w państwie rezydencji podatnika (tekst jedn.: w Polsce), jak i w państwie źródła (we Francji). W sytuacji natomiast gdy zgodnie z postanowieniami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania dochód podatnika podlega opodatkowaniu we Francji, od zryczałtowanego podatku dochodowego w Polsce przysługuje temu podatnikowi odliczenie, o którym stanowi powołany powyżej art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych." e) pismo z dnia 21 listopada 2008 r., wydane przez: Izba Skarbowa w Warszawie, IPPB2/415-1314/08-5/SP - "Podatek z tytułu dywidendy otrzymanej ze Szwajcarii w roku 2007 należy wykazać w zeznaniu PIT-36 odpowiednio w polu 189 - podatek polski równy 19% od dywidendy brutto oraz w polu 191 - podatek szwajcarski równy według stawki maksymalnej i faktycznie pobranej (35% dywidendy brutto), ograniczony jednak do wysokości podatku polskiego według stawki 19%".

Podsumowując, przychody Wnioskodawcy z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) wypłacane przez spółkę z siedzibą w Federacyjnej Republiki Brazylii podlegają opodatkowaniu w Polsce jako przychody z kapitałów pieniężnych. Kwota należnego podatku wynosi 19% kwoty dochodu (art. 17 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 30b ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT). Z uwagi na fakt, że pobrano lub będzie pobrano 15% podatek u źródła, wynikający z przepisów brazylijskich. Tym samym, kwota podatku polskiego ulega pomniejszeniu, w wyniku realizacji prawa do odliczenia, o którym mowa w art. 30b ust. 5a ustawy o PIT, w wysokości faktycznie uiszczonej daniny za granicą, do wysokości 19% (części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany za granicą). Dla potrzeb wyliczenia kwoty podatku, Wnioskodawca stosuje art. 11a ust. 1 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem, przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. Przychód z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) powinien być przeliczany na złote polskie według średniego kursu właściwej waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z  ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) przez Wnioskodawcę (art.17 ust.1ab pkt. 1 ustawy o PIT).

W sytuacji Wnioskodawcy - gdy wypłacającym należności z tytułu udziału w zyskach osoby prawnej są spółki mające siedziby za granicą, a więc podmioty, na których nie ciążą obowiązki poboru "polskiego" podatku dochodowego od osób fizycznych - Wnioskodawca sam wykazuje należny podatek w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym otrzymał dochód ze zbycia udziałów. Może on uwzględnić należny podatek, o którym mowa w art. 30b ust. 5a ustawy odpowiednio w zeznaniu PIT-38. W związku z powyższym, spodziewane dochody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) ze spółek zagranicznych w kolejnych latach podatkowych, Wnioskodawca powinien rozliczać na takich samych zasadach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że posiada Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski, w związku z czym podlega tam nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Nie prowadzi Pani pozarolniczej działalność gospodarczej. Dokonuje inwestycji w udziały/akcje innych spółek zagranicznych bądź krajowych. Jest Pani wspólnikiem osoby prawnej z siedzibą i zarządem na terytorium Federacyjnej Republiki Brazylii. Zgodnie z umową inwestycyjną, rozpoczyna Pani proces wychodzenia ze składu udziałowców, w wyniku czego wartość sprzedawanego udziału będzie Pani wypłacana częściami w ustalonym okresie. Wskazuje Pani, że na dzień złożenia wniosku o indywidualną interpretację Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania nie została ogłoszona. Spółka nabywająca udziały (rezydent podatkowy Brazylii) potrąca 15% podatku dochodowego od osób fizycznych od różnicy między ceną sprzedaży a ceną zakupu udziału. Jest Pani rzeczywistym beneficjentem i zapłaci podatek w kraju źródła w wysokości 15%, co zostanie odpowiednio udokumentowane.

Zatem, mając na uwadze powyższe, w związku z faktem, że posiada Pani w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, to jest Pani zobowiązana dochód (przychód) uzyskany w Brazylii z tytułu zbycia udziałów posiadanych w spółce brazylijskiej opodatkować w Polsce.

Należy wskazać, że Brazylia jest państwem, które nie ma zawartej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Rzecząpospolitą Polską. Zatem do rozliczenia dochodów w Polsce znajdą zastosowanie przepisy ustawy z ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz.163 ze zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Artykuł 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy stanowi, iż:

jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Uszczegółowieniem ww. przepisu jest przepis art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z:

odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1ab pkt 1) cyt. ustawy:

Przychód określony w ust. 1 pkt 6: z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Przepis art. 30b ust. 1 ustawy o PIT stanowi, że:

od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu

Stosownie do art. 30b ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) albo udziałów w spółdzielni a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c.

Uzyskane dochody z odpłatnego zbycia udziałów podlegają opodatkowaniu – zgodnie z art. 30b ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy – 19% podatkiem dochodowym.

Jak stanowi art. 30b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

W myśl art. 30b ust. 5a ww. ustawy:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga dochody, o których mowa w ust. 1, zarówno na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jak i poza jej granicami, dochody te łączy się i od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu za granicą. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany za granicą.

Natomiast stosownie do art. 30b ust 5b powyższej ustawy:

W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego dochody, o których mowa w ust. 1, wyłącznie poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zasadę określoną w ust. 5a stosuje się odpowiednio.

Przepis art. 30b ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma zastosowanie gdy nie ma umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Artykuł ten przewiduje metodę proporcjonalnego odliczenia.

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy (art. 30b ust. 6 cyt. ustawy). W tym terminie podatnicy są obowiązani również wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z tego zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 powoływanej ustawy).

Powyższe oznacza, że przychód z tytułu sprzedaży udziałów, o których mowa we wniosku należy wykazać w zeznaniu (PIT-38) składanym do końca kwietnia roku następnego i w tym samym terminie zobowiązana jest Pani wpłacić podatek. Dodatkowo dochody zagraniczne wykazuje Pani w PIT/ZG. Uzyskane w kraju i za granicą dochody sumuje (łączy) Pani i od zryczałtowanego 19% podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów, może Pani odliczyć kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przez dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany za granicą.

Rozliczając przychody z tytułu zbycia udziałów posiadanych w spółce z siedzibą w Brazylii, tj. z krajem z którym Polska nie ma podpisanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, będzie mogła Pani od podatku obliczonego od łącznej sumy przychodu odliczyć kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Brazylii. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Wskazać należy, iż w stosunku do stanu przyszłego tj. roku 2026 i lat kolejnych, stanowisko będzie aktualne, jeżeli nie ulegnie zmianie Pani sytuacja podatkowa oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego.

Jednocześnie zauważyć należy, że stosownie do zadanego pytania Nr 1 wyznaczającego zakres rozpatrzenia wniosku oraz przedstawionego opisu sprawy w którym wskazuje Pani, że jest wspólnikiem w spółce z siedzibą na terytorium Brazylii, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena Pani stanowiska, w zakresie skutków podatkowych związanych z odpłatnym zbyciem udziałów posiadanych w spółce/spółkach zagranicznych (w Brazylii) w przypadku braku podpisanej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Brazylią.

Tym samym w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, w którym pyta Pani o skutki podatkowe związane z odpłatnym zbyciem udziałów posiadanych w spółce/spółkach zagranicznych (w Brazylii) w przypadku, kiedy będzie podpisana i obowiązywała umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.