
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
1)w odniesieniu do pytania nr 1:
-jest prawidłowe – co do zajętego stanowiska,
-jest nieprawidłowe – co podstawy prawnej tego stanowiska;
2)w odniesieniu do pytania nr 2 – jest prawidłowe;
3)w odniesieniu do pytania nr 3 – jest prawidłowe;
4)w odniesieniu do pytania nr 4 – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 11 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 17 kwietnia 2025 r. (wpływ 17 kwietnia 2025 r. i 30 kwietnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych
Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na codziennym handlu aktywami kryptowalutowymi na (…) giełdach, takich jak (…). Do przeprowadzania transakcji wykorzystuje portfel kryptowalutowy X. Średnio w ciągu dnia wykonuje około xxx transakcji, jednak liczba ta może się zmieniać w zależności od sytuacji na rynku. Dochody generuje poprzez:
·Zyski z różnicy między ceną zakupu a sprzedaży aktywów.
·Ewentualne nagrody lub airdropy, jeśli są przewidziane przez platformy.
Całość działalności odbywa się w pełni w środowisku zdecentralizowanym, bez pośrednictwa (…) giełd. W związku z tym Wnioskodawca ma wątpliwości co do prawidłowego sposobu rozliczania dochodów i chciałby uzyskać oficjalne stanowisko organu podatkowego.
Uzupełnienie wniosku
a)Wnioskodawca nie posiada dostatecznej wiedzy prawnej, aby jednoznacznie potwierdzić, czy kryptowaluty wskazane we wniosku spełniają definicję „waluty wirtualnej” zawartą w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. 2023 poz. 1124 ze zm., dalej: ustawa AML). Zgodnie z definicją legalną waluta wirtualna to cyfrowe odwzorowanie wartości, niewyemitowane przez bank centralny lub inną instytucję publiczną, niebędące prawnym środkiem płatniczym ani pieniądzem elektronicznym, które jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany oraz może być elektronicznie przechowywane lub przenoszone.
W ocenie Wnioskodawcy używane przez niego kryptowaluty (takie jak m.in. popularne tokeny notowane na giełdach) prawdopodobnie mieszczą się w zakresie powyższej definicji, gdyż stanowią cyfrowe nośniki wartości wymienialne na tradycyjne środki płatnicze. Niemniej Wnioskodawca zaznacza, iż nie mając profesjonalnej wiedzy prawniczej w tym zakresie, nie jest w stanie kategorycznie potwierdzić spełnienia definicji z art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy AML przez wszystkie kryptowaluty będące przedmiotem jego obrotu.
b)Wnioskodawca potwierdza, że nie jest (ani nie zamierza być) podmiotem prowadzącym działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy AML. Oznacza to, że Wnioskodawca nie prowadzi żadnej ze wskazanych tam form działalności gospodarczej związanej z walutami wirtualnymi, tj. nie świadczy usług: wymiany walut wirtualnych na środki płatnicze lub na inne waluty wirtualne, pośrednictwa w takiej wymianie ani nie prowadzi rachunków (portfeli) walut wirtualnych dla klientów. Innymi słowy, Wnioskodawca działa wyłącznie we własnym imieniu i na własny rachunek (inwestuje prywatne środki w kryptowaluty), nie prowadząc przy tym giełdy kryptowalut, kantoru ani podobnego przedsiębiorstwa oferującego usługi osobom trzecim.
c)Pytanie dotyczące formy opodatkowania dochodów z działalności, o której mowa w pkt 12 ustawy AML, nie dotyczy Wnioskodawcy, ponieważ – jak wskazano wyżej – Wnioskodawca nie prowadzi takiej działalności gospodarczej (Wnioskodawca nie osiąga przychodów z tytułu usług wymiany lub pośrednictwa, a jedynie z tytułu prywatnego obrotu własnymi walutami wirtualnymi).
d)Airdropy – w kontekście kryptowalut – są to promocyjne programy dystrybucji tokenów, w ramach których użytkownicy otrzymują darmowe kryptowaluty w zamian za wykonanie określonych czynności lub spełnienie warunków. Innymi słowy, organizator airdropu rozdziela pewną pulę swoich tokenów do portfeli użytkowników jako formę nagrody lub zachęty marketingowej. Proces ten zazwyczaj polega na tym, że użytkownik wykonuje pewne aktywności (np. rejestruje się na platformie, dokonuje transakcji, korzysta z określonej usługi, bierze udział w głosowaniu lub posiada tokeny przez jakiś czas), a następnie – spełniwszy warunki – otrzymuje nieodpłatnie określoną liczbę nowych tokenów na swój portfel kryptowalutowy. Wnioskodawca informuje, że okazjonalnie uczestniczy w takich airdropach jako zwykły użytkownik platform kryptowalutowych. Nie wykonuje on przy tym żadnych szczególnych czynności zawodowych – jedynie typowe aktywności użytkownika (np. handel na danej giełdzie, utrzymywanie środków w portfelu itp.), zgodnie z zasadami ustalonymi przez organizatora promocji. Przychodem uzyskiwanym przez Wnioskodawcę w związku z airdropem jest wartość otrzymanych nieodpłatnie tokenów (które mogą następnie zostać spieniężone lub wymienione na inne kryptowaluty).
(…).
e)Przez wskazane we wniosku „inne formy wynagrodzeń w kryptowalutach” Wnioskodawca rozumie pozostałe przypadki otrzymywania nagród lub dochodów w postaci kryptowalut, inne niż opisane wyżej airdropy. Poniżej przedstawiono zamknięty katalog tych form wraz z opisem procesów ich uzyskania – w szczególności są to różne rodzaje stakingu, czyli uzyskiwania wynagrodzenia za czasowe zablokowanie posiadanych kryptowalut w określonym celu:
·Staking tokenów na platformie 1 (dostarczanie płynności) – Wnioskodawca uczestniczy w programach XX, gdzie otrzymuje wynagrodzenie za zapewnienie płynności w pulach kryptowalut. Wnioskodawca wskazuje, że nie wykonuje tu żadnych dodatkowych czynności poza udostępnieniem swoich aktywów: (…). (…).
·Handel NFT (Non-Fungible Tokens) na platformie 2 Wnioskodawca nabywa określone tokeny NFT w celu ich późniejszej odsprzedaży po wyższej cenie. (…). Celem Wnioskodawcy jest osiąganie zysków z różnicy pomiędzy ceną zakupu a sprzedaży poszczególnych NFT – w ramach prywatnych inwestycji, nieprowadzonej działalności gospodarczej.
·Inwestowanie w projekty na wczesnym etapie poprzez platformę 3. Platforma 3 umożliwia mikroinwestorom uczestnictwo w przedsprzedaży tokenów i wsparciu projektów znajdujących się we wczesnych fazach rozwoju. (…). Celem Wnioskodawcy jest osiągnięcie zysku w przypadku wzrostu wartości danego projektu po jego wejściu na rynek wtórny.
·Staking (…) na giełdzie Y (udział w nowych projektach (…)) – kolejną formą uzyskiwania wynagrodzenia (lub korzyści) w kryptowalutach jest uczestnictwo w programach oferowanych przez giełdę Y, takich jak (…). Wnioskodawca wskazuje, że posiada pewną ilość kryptowaluty (…) i bierze udział w tych programach, które pozwalają zdobyć nowe tokeny projektów kryptowalutowych. (…). Podsumowując, staking (…) na Y pozwala Wnioskodawcy uzyskać dodatkowe kryptowaluty – czy to w formie całkowicie darmowych tokenów (…), czy też na preferencyjnych warunkach (…) – co traktuje on jako formę wynagrodzenia za udostępnienie kapitału (…) w ramach ekosystemu giełdy.
Uwaga: Powyższe wyczerpuje katalog innych form wynagrodzeń, o których mowa we wniosku. W szczególności Wnioskodawca potwierdza, że chodzi dokładnie o wskazane powyżej sytuacje (nagrody opisane też w opisie stanu faktycznego we wniosku). Poza airdropami (pkt d) oraz stakingiem (w różnych odmianach, pkt e powyżej), Wnioskodawca nie otrzymuje żadnych innych nieodpłatnych świadczeń ani nagród w kryptowalutach.
Każdy z opisanych procesów sprowadza się do tego, że Wnioskodawca wykonuje pewne działania związane z posiadanymi już kryptowalutami (np. stakowanie, handel w określonym miejscu) i rezultatem jest zwiększenie stanu posiadania kryptowalut (uzyskanie nowych jednostek tokenów).
Pytania
1.Czy Wnioskodawca może rozliczać dochody z handlu kryptowalutami w ramach deklaracji PIT-38, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT?
2.Czy liczba i częstotliwość zawieranych transakcji kryptowalutowych może wpływać na kwalifikację osiąganych z tego tytułu przychodów do odpowiedniego źródła przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3.Czy w przypadku dokonywania bardzo dużej liczby transakcji (np. ok. xxx transakcji dziennie) Wnioskodawca nadal może kwalifikować osiągane dochody z obrotu kryptowalutami jako przychody z kapitałów pieniężnych i w konsekwencji rozliczać je w zeznaniu rocznym na formularzu PIT-38?
4.Czy airdropy i inne formy wynagrodzeń w kryptowalutach powinny być traktowane jako przychód podlegający opodatkowaniu w momencie otrzymania, czy dopiero w momencie sprzedaży?
Pytania nr 2 i nr 3 oraz własne stanowisko do tych pytań wynikają z uzupełnienia wniosku.
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 1 – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego dochody uzyskiwane z handlu kryptowalutami powinny być rozliczane w ramach deklaracji PIT-38 jako przychód z kapitałów pieniężnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10f ustawy o PIT. Pomimo dużej liczby transakcji (średnio xxx dziennie), Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, gdyż: nie działa w sposób zorganizowany i ciągły – transakcje Wnioskodawcy są uzależnione od sytuacji rynkowej i nie posiadają cech stałej działalności gospodarczej.
Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 2 i 3 – nawet znaczna liczba i wysoka częstotliwość transakcji kryptowalutowych nie przesądza o zmianie kwalifikacji uzyskiwanych przychodów. W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca działa jako osoba prywatna, obracając własnymi środkami z prywatnego portfela, bez prowadzenia zorganizowanego przedsiębiorstwa (brak działalności gospodarczej w rozumieniu Prawo przedsiębiorców). W konsekwencji uzyskiwane przychody – niezależnie od ich skali – należy kwalifikować jako przychody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych, czyli do źródła kapitały pieniężne (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT). Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6f ustawy o PIT (w brzmieniu obowiązującym od 2019 r.) za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej. Tym samym liczba dokonanych transakcji nie wpływa na zmianę kwalifikacji źródła przychodu – jest to w dalszym ciągu odpłatne zbycie walut wirtualnych, podlegające odrębnemu opodatkowaniu jako dochód z kapitałów pieniężnych.
Nawet przy dużej skali dziennych operacji (np.~xxx transakcji na dobę) Wnioskodawca uważa, że wciąż osiąga dochody z kapitałów pieniężnych, które podlegają opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT, i powinny zostać wykazane w zeznaniu rocznym PIT-38. Brak jest podstaw prawnych, by traktować tego rodzaju aktywność jako odrębną działalność gospodarczą. Stanowisko to znajduje oparcie w obowiązujących przepisach – ustawodawca jednoznacznie wydzielił obrót walutami wirtualnymi jako odrębne źródło (kapitały pieniężne) i to nawet w sytuacji, gdy podatnik osiąga te przychody w ramach działalności gospodarczej. Skoro więc nawet przy formalnym prowadzeniu działalności przychody z kryptowalut są kwalifikowane do kapitałów pieniężnych, tym bardziej w przypadku Wnioskodawcy (działającego poza działalnością gospodarczą) intensywność i ilość transakcji nie zmienia prywatnego charakteru tej aktywności.
Podsumowując stanowisko: liczba oraz częstotliwość transakcji na kryptowalutach pozostaje bez wpływu na sposób opodatkowania – dochody Wnioskodawcy z tytułu obrotu walutami wirtualnymi stanowią przychody z kapitałów pieniężnych (odpłatne zbycie walut wirtualnych) i powinny być rozliczane poprzez złożenie zeznania PIT-38 za dany rok podatkowy. Wnioskodawca nie ma obowiązku zmiany formy opodatkowania tych dochodów ani traktowania ich jako przychodów z działalności gospodarczej, nawet jeżeli wykonuje znaczną liczbę transakcji. Taka kwalifikacja prawno-podatkowa – zdaniem Wnioskodawcy – prawidłowo odzwierciedla jego sytuację i jest zgodna z przepisami ustawy o PIT.
Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 4 – dochody Wnioskodawcy powinny być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30b ust. 1 ustawy o PIT, a ich rozliczenie powinno odbywać się wyłącznie w PIT-38. Ponadto, airdropy i inne formy nagród w kryptowalutach powinny być traktowane jako przychód podlegający opodatkowaniu dopiero w momencie ich sprzedaży, a nie w momencie otrzymania, zgodnie z zasadą uzyskania przychodu dopiero w momencie odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.
Wnioskodawca prosi o potwierdzenie swojego stanowiska i wskazanie ewentualnych dodatkowych obowiązków podatkowych związanych z działalnością.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:
1)w odniesieniu do pytania nr 1:
-jest prawidłowe – co do zajętego stanowiska,
-jest nieprawidłowe – co podstawy prawnej tego stanowiska;
2)w odniesieniu do pytania nr 2 – jest prawidłowe;
3)w odniesieniu do pytania nr 3 – jest prawidłowe;
4)w odniesieniu do pytania nr 4 – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odrębnymi źródłami przychodów są:
-pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy);
-kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy).
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.
Zgodnie z art. 17 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.
Przepis art. 17 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Przepis ust. 1 pkt 11 stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zatem wymiana pomiędzy walutami wirtualnymi – niezależnie od miejsca dokonywania jest obojętna podatkowo.
Według art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej – oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Pojęcie „waluta wirtualna” zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz.U. z 2022 r. poz. 593 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej – rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e)wekslem lub czekiem
– oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
W świetle przytoczonych przepisów przychody z obrotu walutami wirtualnymi stanowią przychód z kapitałów pieniężnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższą zasadę stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Innymi słowy, nie ma znaczenia, czy odpłatne zbycie walut wirtualnych następuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czy poza taką działalnością. Co od zasady, przychody z tego tytułu są zaliczane do źródła przychodów – kapitały pieniężne. Wyjątek od tej zasady stanowią przychody z działalności określonej w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, które to przychody stanowią przychody z działalności gospodarczej, czyli ze źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 30b ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Zgodnie z art. 30b ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.
Stosownie do art. 30b ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w ust. 1 oraz w art. 27 lub art. 30c.
Przepis art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy.
W myśl art. 30b ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że handluje Pan aktywami kryptowalutowymi na giełdach. Całość Pana działalności odbywa się w pełni w środowisku (…) giełd. Nie jest Pan (ani nie zamierza Pan być) podmiotem prowadzącym działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Nie prowadzi Pan żadnej ze wskazanych w tym przepisie form działalności gospodarczej związanej z walutami wirtualnymi, tj. nie świadczy Pan usług wymiany walut wirtualnych na środki płatnicze lub na inne waluty wirtualne, pośrednictwa w takiej wymianie, ani nie prowadzi Pan rachunków (portfeli) walut wirtualnych dla klientów. Używane przez Pana kryptowaluty (takie jak m.in. popularne tokeny notowane na giełdach) prawdopodobnie mieszczą się w zakresie definicji w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, gdyż stanowią cyfrowe nośniki wartości wymienialne na tradycyjne środki płatnicze. Działa Pan wyłącznie we własnym imieniu i na własny rachunek (inwestuje Pan prywatne środki w kryptowaluty, nie prowadząc przy tym giełdy kryptowalut, kantoru ani podobnego przedsiębiorstwa oferującego usługi osobom trzecim.
Zatem na podstawie wskazanych wyżej przepisów przychody ze sprzedaży kryptowalut powinien Pan zaliczyć do źródła przychodów kapitały pieniężne, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowanie: sprzedaż kryptowalut powinien Pan rozliczać zgodnie z art. 30b ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozliczyć w zeznaniu podatkowym PIT-38.
Ponadto wyjaśniam, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie reguluje bezpośrednio ilości transakcji przeprowadzanych na kryptowalutach, ale reguluje sposób rozliczania przychodów uzyskanych ze sprzedaży kryptowalut (lub wymiany na inne aktywa), niezależnie od liczby tych transakcji. Oznacza to, że nawet jeśli dokona Pan wielu transakcji, to nadal musi Pan rozliczyć wszystkie przychody i koszty (np. koszty nabycia) w zeznaniu podatkowym PIT-38.
Podsumowanie: liczba i częstotliwość (w tym bardzo duża liczba) zawieranych transakcji kryptowalutowych nie wpływa na kwalifikację osiąganych przez Pana z tego tytułu przychodów do odpowiedniego źródła przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak jak już wyjaśniłem wyżej, przychody z tego tytułu są zaliczane do źródła przychodów – kapitały pieniężne.
Przechodząc natomiast do kwestii momentu powstania przychodu z tytułu otrzymania przez Pana nagród w postaci airdropów lub ewentualnych innych nagród, których charakter Pan szczegółowo opisał w uzupełnieniu wniosku, wskazuję, że w odniesieniu do przedstawionego opisu sytuacji, jako przychód powinno zostać rozpoznane otrzymanie przez Pana nagrody (kryptowalut). Ustalenie przychodu powinno mieć miejsce na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W Pana przypadku już w momencie otrzymania nagrody w postaci kryptowalut (tj. airdropów lub innych nagród opisanych w uzupełnieniu wniosku) powstanie po Pana stronie przychód w wysokości wartości otrzymanych kryptowalut. Wysokość tego przychodu powinna zostać ustalona na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Stosownie do art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Skoro na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych waluty wirtualne/kryptowaluty uznaje się za prawa majątkowe, w momencie otrzymania nagrody w postaci kryptowalut (tj. airdropów lub innych nagród opisanych w uzupełnieniu wniosku) powstanie po Pana stronie przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowanie: w momencie otrzymania przez Pana nagrody w postaci kryptowalut (tj. airdropów lub innych nagród opisanych w uzupełnieniu wniosku) po Pana stronie powstanie przychód w wysokości wartości otrzymanych kryptowalut.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanów faktycznych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń.
-zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
