Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 12 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 10 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 12 maja 2025 r. (wpływ 12 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. W 2021 r. sprzedał mieszkanie. Zapłatę otrzymał w walucie (...). W tym samym roku za uzyskane ze sprzedaży środki zakupił w kantorze w (…) walutę wirtualną (…).

Wnioskodawca wykazał wydatek w deklaracji PIT-38.

W roku 2025 wnioskodawca zamierza wymienić (…).

Łańcuch transakcji będzie się przedstawiał zatem następująco: (…).

Wnioskodawca będzie dokumentował koszty poniesione na zakup jednostek kryptowalut poprzez inny dowód księgowy, o jakim mowa w § 12 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm. – dalej zwane rozporządzenie w sprawie PKPiR) w postaci potwierdzenia przelewu na rzecz giełdy, na którym będą dane, o jakich mowa w § 12 ust. 3 pkt 2, a mianowicie: oznaczenie Wnioskodawcy, oznaczenie giełdy, daty dokonania operacji gospodarczej (odpowiednio: data przelewu na rzecz giełdy wraz z uzupełniającą adnotacją odnośnie tego, kiedy za dane środki pieniężne zostały zakupione jednostki kryptowalut, podpis osoby uprawnionej do wystawienia potwierdzenia.

Na marginesie należy zaznaczyć, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, tj. nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie:

a)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,

b)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,

c)pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a lub b,

d)prowadzenia rachunków, o których mowa w ust. 2 pkt 17 lit. e ww. ustawy (rachunków prowadzonych w formie elektronicznego zbioru danych identyfikacyjnych zapewniających osobom uprawnionym możliwość korzystania z jednostek walut wirtualnych, w tym przeprowadzania transakcji ich wymiany).

Uzupełnienie wniosku

Od kiedy jest Pan polskim rezydentem podatkowym?

Wnioskodawca wskazuje, że jest polskim rezydentem podatkowym od 2022 roku.

Czy waluty wirtualne, o których mowa we wniosku (…), spełniają definicję waluty wirtualnej zawartej w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.)?

Waluty wirtualne, o których mowa we wniosku, spełniają definicję waluty wirtualnej zawartej w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.).

Jakich konkretnie kosztów dotyczy sformułowane we wniosku pytanie nr 1, w szczególności czego dotyczą koszty poniesione na rzecz podmiotów prowadzących handel w zakresie walut wirtualnych (kantor, giełda) – proszę to wyjaśnić?

Koszty, o których mowa we wniosku w pytaniu nr 1, dotyczą:

-kwoty wydanej na zakup waluty wirtualnej w 2021 r.,

-kosztów poniesionych na rzecz podmiotów prowadzących handel w zakresie walut wirtualnych w postaci prowizji przy zakupie i sprzedaży waluty wirtualnej poniesionych na rzecz tych podmiotów.

Czy koszty, o których mowa w pytaniu nr 1, bezpośrednio warunkują nabycie waluty wirtualnej, tj. stanowią wydatek, bez którego nabycie waluty wirtualnej nie byłoby możliwe?

Walutę wirtualną można wprawdzie zakupić i sprzedać bez pośrednictwa podmiotów prowadzących handel w zakresie walut wirtualnych, jednakże standardowym postępowaniem, nie wymagającym szukania nabywcy lub zbywcy, są transakcje za pośrednictwem tych podmiotów. Bez opłacenia prowizji transakcje z tymi podmiotami byłyby niemożliwe.

Czy koszty, o których mowa w pytaniu nr 1, obejmują udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu?

Koszty, o których mowa w pytaniu nr 1, obejmują udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Sprostował Pan niespójności zawarte w opisie sprawy i jednoznacznie wskazał:

a)czy zakup waluty wirtualnej (…) nastąpił w kantorze czy na giełdzie;

Zakup waluty wirtualnej (…) nastąpił na giełdzie.

b)czy będzie Pan dokumentował koszty poniesione na zakup jednostek kryptowalut poprzez inny dowód księgowy w postaci potwierdzenia przelewu na rzecz giełdy czy kantoru;

Koszty poniesione na zakup jednostek kryptowalut będą dokumentowane poprzez inny dowód księgowy w postaci potwierdzenia przelewu na rzecz giełdy (…) oraz kantoru (….).

c)czy będzie Pan sprzedawał (…) na giełdzie czy w kantorze typu (…).

(…) będą sprzedawane w kantorze typu (…).

Pytania

1.Czy transakcja sprzedaży waluty wirtualnej będzie opodatkowana stawką 19% od zbycia udziałów i instrumentów finansowych, a Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć jako koszt uzyskania przychodu całość kwoty wydanej na zakup waluty wirtualnej w 2021 r. oraz koszty poniesione na rzecz podmiotów prowadzących handel w zakresie walut wirtualnych (kantor, giełda)?

2.Czy:

-potwierdzenie przelewu na rzecz giełdy, na którym będą następujące dane: oznaczenie Wnioskodawcy, oznaczenie giełdy, daty dokonania operacji gospodarczej (odpowiednio: data przelewu na rzecz giełdy wraz z uzupełniającą adnotacją odnośnie tego, kiedy za dane środki pieniężne zostały zakupione jednostki kryptowalut), data wystawienia dowodu, ilościowe określenie wymienianej waluty (...) oraz otrzymanych za nią waluty wirtualnej, podpis osoby uprawnionej do wystawienia potwierdzenia;

-potwierdzenie sprzedaży waluty wirtualnej wystawione przez Kantor typu (…), zawierające dane: oznaczenie Wnioskodawcy, oznaczenie kantoru, daty dokonania operacji gospodarczej, data wystawienia dowodu, ilościowe określenie wymienianej waluty wirtualnej oraz otrzymanej za nią waluty (...);

będą wystarczającymi dokumentami do udowodnienia kosztu uzyskania przychodu?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, transakcja będzie opodatkowana stawką 19% od zbycia udziałów i instrumentów finansowych, a Wnioskodawca może zaliczyć jako koszt uzyskania przychodu całość kwoty wydanej na zakup waluty wirtualnej w 2021 r. oraz koszty poniesione na rzecz podmiotów prowadzących handel w zakresie walut wirtualnych (kantor, giełda).

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 2, potwierdzenia przelewu na rzecz giełdy, na którym będą następujące dane: oznaczenie Wnioskodawcy, oznaczenie giełdy, daty dokonania operacji gospodarczej (odpowiednio: data przelewu na rzecz giełdy wraz z uzupełniającą adnotacją odnośnie tego, kiedy za dane środki pieniężne zostały zakupione jednostki kryptowalut), data wystawienia dowodu, ilościowe określenie wymienianej waluty (...) oraz otrzymanych za nią waluty wirtualnej, podpis osoby uprawnionej do wystawienia potwierdzenia będzie wystarczającym dokumentem do udowodnienia kosztu uzyskania przychodu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

AD 1

Zgodnie z przepisem art. 30b ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 163 z późn. zm. – dalej zwana „ustawa o PIT”) od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Wobec powyższego transakcja zbycia waluty wirtualnej zostanie opodatkowana stawką 19%.

Zgodnie natomiast z art. 30b ust. 1b ustawy o PIT dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.

Kwestię zaliczenia wydatku na poczet kosztów uzyskania przychodu regulują przepisy z art. 22 ust. 14-16 ustawy o PIT. Zgodnie z powyższymi przepisami:

„14. Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

15. Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.

16. Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym”.

Z przepisów jednoznacznie wynika, że kosztem uzyskania przychodu będzie każdy wydatek bezpośrednio poniesiony na nabycie wirtualnej waluty (w tym wypadku Wnioskodawca dysponuje wyciągiem z kantoru dokumentującym zakup (…)) oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej (kosztem będą też zatem wszelkie opłaty pobierane przez kantor przy zakupie oraz przez giełdę przy sprzedaży waluty wirtualnej). Z ust. 16 wynika natomiast, że jeżeli koszt nie zostanie pokryty przez przychód w danym roku, to powiększa on koszt uzyskania przychodu w latach kolejnych bez wskazania daty granicznej.

Takie stanowisko przedstawiają również organy podatkowe w licznych interpretacjach. Np. w interpretacji z dnia 8 czerwca 2022 r. znak 0113-KDIPT2-3.4011.249.2022.1.SJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że podatnik może rozpoznać koszty nabycia walut wirtualnych w roku ich poniesienia i w roku bezpośrednio następnym oraz też może je rozliczyć także w kolejnych latach podatkowych, bez ograniczenia czasowego w tym zakresie, na zasadzie wynikającej z art. 22 ust. 16 ustawy o PIT w zw. z art. 22 ust. 14-15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dyrektor KIS potwierdził także, że wydatki ponoszone przez podatnika na cenę zakupu kryptowalut na giełdzie kryptowalutowej, w kantorze stacjonarnym lub w przypadku zakupu od osób prywatnych, prowizje giełd lub innych pośredników pobierane od każdej zawartej transakcji (zarówno transakcji, jak i zakupu) należy uznać za koszty, o których mowa w art. 22 ust. 14 ustawy. Wydatki te są bowiem bezpośrednio związane z nabyciem oraz zbyciem waluty wirtualnej i uzyskiwanym z tego tytułu przychodem.

Tożsamo uznano w interpretacji z dnia 28 marca 2024 r. znak 0113-KDIPT2-3.4011.18.2024.2.N, gdzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że regulacje obowiązujące od 2019 r. w zakresie rozliczania kosztów uzyskania przychodów związanych z walutami wirtualnymi nie zawierają ograniczenia co do maksymalnego terminu, w jakim koszty te powinny zostać rozliczone. Jeśli w danym roku podatnik poniesie wydatki na nabycie waluty wirtualnej i w rozliczeniu rocznym koszty te przewyższą przychód uzyskany ze zbycia takiej waluty wirtualnej (bądź też w danym roku podatnik w ogóle nie uzyska przychodu z tego tytułu) to wykazana nadwyżka kosztów uzyskania przychodów powiększy koszty z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym. Tym samym w kolejnym roku ww. nadwyżka będzie traktowana w sposób tożsamy do kosztów ponoszonych na bieżąco. Jeśli w tym „kolejnym roku” koszty uzyskania przychodów (tj. koszty poniesione na bieżąco w tym kolejnym roku oraz koszty przeniesione z roku poprzedniego) znów przewyższą przychód ze zbycia waluty wirtualnej – ponownie nadwyżka powiększy koszty z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.

Przepis art. 30b ust. 6a przewiduje wprawdzie, że w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych, jednakże niezłożenie deklaracji w terminie nie pozbawia podatnika prawa do zaliczenia wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, jeżeli podatnik złoży przedmiotową deklarację nawet w późniejszym okresie.

Natomiast w zakresie wcześniejszej transakcji wymiany (…), transakcja ta będzie neutralna podatkowo. W kwestii neutralności podatkowej wymiany kryptowalut na inne kryptowaluty wielokrotnie wypowiadały się sądy administracyjne, w tym NSA, który potwierdzał, że taka wymiana nie jest czynnością opodatkowaną, bowiem w wyniku owej zamiany nie dochodzi do wymiernego przysporzenia majątkowego. Co ważne, w wyroku z dnia 22 marca 2022 r. w sprawie o sygn. akt II FSK 1688/19 NSA orzekł, że wymiana kryptowalut była neutralna podatkowo, jeszcze przed uregulowaniem tego zagadnienia w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (zmiany weszły w życie dnia 1 stycznia 2019). W tej sytuacji następuje wymiana pomiędzy walutami wirtualnymi i ona jest neutralna podatkowo. Zamiana kryptowaluty na inną kryptowalutę nie jest traktowana jako odpłatne zbycie tej waluty i tym samym nie jest opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych (tak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 28 marca 2024 r. Nr: 0113-KDIPT2-3.4011.18.2024.2.NM). Do opodatkowania dojdzie dopiero w momencie sprzedaży ostatniej waluty wirtualnej za walutę (…).

AD 2

Zgodnie z art. 22 ust. 14-16 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej. Ustawa nie precyzuje w jaki sposób wydatki muszą być udokumentowane.

Co do zasady z uwagi na to, że specyfika transakcji dokonywanych za pośrednictwem Giełd kryptowalut uniemożliwi pozyskanie dokumentów określających dane stron (transakcje będą anonimowe), a posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty jednoznacznie będą potwierdzać zakup kryptowaluty (ich ilość, cenę zakupu itp.), to dokumenty te będą mogły stanowić podstawę do zaliczenia wydatków na nabycie kryptowaluty do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ustawy PIT. Powyższe dokumenty będą także wystarczające do dokumentowania i ewidencjonowania transakcji zbycia kryptowaluty.

Potwierdzeniem powyższego stanowiska była interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 21 grudnia 2017 r. o sygn. 0111-KDIB1-1.4011.167.2017.2.BK. Takie samo stanowisko zajmował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku o sygn. III SA/Wa 3374/14 z 11 września 2015 r.

Gdyby jednak przyjąć, że odpowiednim dowodem będzie tylko dowód księgowy na podstawie rozporządzenia w sprawie PKiPR, to posiadany przez Wnioskodawcę dokument również spełnia ten warunek.

Zgodnie z § 12 pkt 5 rozporządzenia w sprawie PKiPR dowód księgowy stanowią inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 11 ust. 3 pkt 3.

Zgodnie natomiast z § 11 ust. 3 pkt 3 minimalna treść dowodu księgowego, będącego innym dowodem opłat, to:

a)wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwa i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

b)data wystawienia dowodu oraz data lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,

c)przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,

d)podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych.

Wnioskodawca jest w posiadaniu potwierdzenia przelewu na rzecz giełdy, na którym są następujące dane: oznaczenie Wnioskodawcy, oznaczenie giełdy, daty dokonania operacji gospodarczej (odpowiednio: data przelewu na rzecz giełdy wraz z uzupełniającą adnotacją odnośnie tego, kiedy za dane środki pieniężne zostały zakupione jednostki kryptowalut), data wystawienia dowodu, ilościowe określenie wymienianej waluty (...) oraz otrzymanej za nią waluty wirtualnej, podpis osoby uprawnionej do wystawienia potwierdzenia.

Wymienione dane są wystarczające do uznania posiadanego przez Wnioskodawcę dokumentu za dowód księgowy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko do przeformułowanego pytania nr 2.

Potwierdzenia przelewu na rzecz giełdy, na którym będą następujące dane: oznaczenie Wnioskodawcy, oznaczenie giełdy, daty dokonania operacji gospodarczej (odpowiednio: data przelewu na rzecz giełdy wraz z uzupełniającą adnotacją odnośnie tego, kiedy za dane środki pieniężne zostały zakupione jednostki kryptowalut), data wystawienia dowodu, ilościowe określenie wymienianej waluty (...) oraz otrzymanych za nią waluty wirtualnej, podpis osoby uprawnionej do wystawienia potwierdzenia oraz potwierdzenie sprzedaży waluty wirtualnej wystawione przez Kantor typu (…), zawierające dane: oznaczenie Wnioskodawcy, oznaczenie kantoru, daty dokonania operacji gospodarczej, data wystawienia dowodu, ilościowe określenie wymienianej waluty wirtualnej oraz otrzymanych za nią waluty (...), podpis osoby uprawnionej do wystawienia potwierdzenia będą wystarczającymi dokumentami do udowodnienia kosztu uzyskania przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.

Przy czym zgodnie z art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej – oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

W myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej – rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e)wekslem lub czekiem

– oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

W myśl natomiast art. 17 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepis ust. 1 pkt 11 stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu:

Instytucjami obowiązanymi są podmioty prowadzące działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie: a) wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi, b) wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi, c) pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a lub b, d) prowadzenia rachunków, o których mowa w ust. 2 pkt 17 lit. e.

W świetle przytoczonych przepisów przychody z obrotu walutami wirtualnymi stanowią przychód z kapitałów pieniężnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wymiana między walutami wirtualnymi – niezależnie od miejsca dokonywania – jest obojętna podatkowo.

W myśl art. 30b ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.

Artykuł 30b ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że

Dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w ust. 1 oraz w art. 27 lub art. 30c.

Stosownie do art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy.

W myśl art. 30b ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.

Przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej powstaje w chwili wymiany waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy (walutę tradycyjną), towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną. W przypadku wystąpienia nadwyżki przychodów z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanych w roku podatkowym nad kosztami uzyskania przychodów, powinien Pan ją wykazać w zeznaniu podatkowym PIT-38 oraz obliczyć należny podatek dochodowy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym. Nie prowadzi Pan działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. W 2021 roku sprzedał Pan mieszkanie. Zapłatę otrzymał Pan w (…). W tym samym roku za uzyskane środki zakupił Pan na giełdzie walutę wirtualną (…). W 2025 roku zamierza Pan wymienić (…) na inną walutę wirtualną (…) poprzez giełdę, a następnie sprzedać w kantorze (…) za prawny środek płatniczy (…).

Zauważam, że wymiana waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną (…) nie skutkuje powstaniem przychodu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co wynika wprost z art. 17 ust. 1f ww. ustawy.

Przychód powstanie dopiero na końcowym etapie wskazanego przez Pana łańcucha transakcji, czyli w momencie gdy (…) zostaną wymienione na prawny środek płatniczy.

Zatem w sytuacji, jeżeli nie prowadzi Pan działalności wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, Pana dochody z transakcji sprzedaży waluty wirtualnej będą kwalifikowane jako dochody z kapitałów pieniężnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegające opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Kwestię kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uregulowano w art. 22 ust. 14-16 oraz art. 23 ust. 1 pkt 38d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

W myśl art. 22 ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.

Zgodnie z art. 22 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.

Jednocześnie w myśl art. 23 ust. 1 pkt 38d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z zamianą waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną.

A zatem, koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, tj.:

-udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz

-koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej,

podlegają rozliczeniu dla celów podatkowych w szczególnym trybie. Co do zasady są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

Jeśli jednak w danym roku podatnik poniesie wydatki na nabycie waluty wirtualnej i w rozliczeniu rocznym koszty te przewyższą przychód uzyskany ze zbycia takiej waluty wirtualnej (bądź też w danym roku podatnik w ogóle nie uzyska przychodu z tego tytułu), to wykazana nadwyżka kosztów uzyskania przychodów powiększy koszty z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym. Tym samym w kolejnym roku ww. nadwyżka będzie traktowana w sposób tożsamy do kosztów ponoszonych na bieżąco. Jeśli w tym „kolejnym roku” koszty uzyskania przychodów (tj. koszty poniesione na bieżąco w tym kolejnym roku oraz koszty przeniesione z roku poprzedniego) znów przewyższą przychód ze zbycia waluty wirtualnej – ponownie nadwyżka powiększy koszty z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.

Powziął Pan wątpliwość, czy może Pan zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwotę wydaną na zakup waluty wirtualnej w 2021 r. oraz koszty poniesione na rzecz podmiotów prowadzących handel w zakresie walut wirtualnych w postaci prowizji przy zakupie i sprzedaży waluty wirtualnej poniesione na rzecz tych podmiotów. Wskazał Pan, że bez opłacenia prowizji transakcje z podmiotami prowadzących handel w zakresie walut wirtualnych byłyby niemożliwe. Koszty, których dotyczy wniosek, obejmują udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Na podstawie przedstawionego opisu sprawy i przywołanych przepisów stwierdzam, że wydana przez Pana w 2021 r. kwota na zakup waluty wirtualnej (…), a także koszty poniesione na rzecz podmiotów prowadzących handel w zakresie walut wirtualnych w postaci prowizji przy zakupie (…) na giełdzie oraz prowizji przy sprzedaży waluty wirtualnej (…) za prawny środek płatniczy (…) w kantorze stanowią Pana koszt uzyskania przychodów z tytułu transakcji sprzedaży waluty wirtualnej.

Odnosząc się do Pana wątpliwości związanych z dokumentowaniem dla celów podatkowych transakcji kryptowalutowych, podkreślam, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że dany wydatek został faktycznie poniesiony i że spełnia ustawowe kryteria uznania go za koszt uzyskania przychodów – w szczególności, że pozostaje on w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub możliwością powstania przychodu. Aby dany koszt mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi więc zostać prawidłowo udokumentowany.

Dodatkowo wskazuję, że w interpretacji indywidualnej nie można jednoznacznie przesądzić, co będzie zdecydowanie wystarczającym dokumentem do zaksięgowania wydatku w koszty podatkowe. Ostateczna ocena, czy wydatek został prawidłowo udokumentowany, leży w kompetencjach organów podatkowych właściwych dla Pana w danej sprawie w toku odpowiedniego postępowania. Organ wydający interpretację indywidualną nie może natomiast dokonać takiej oceny materiału dowodowego.

Zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

W myśl art. 181 ustawy – Ordynacja podatkowa:

Dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być w szczególności księgi podatkowe, deklaracje złożone przez stronę, zeznania świadków, opinie biegłych, materiały i informacje zebrane w wyniku oględzin, informacje podatkowe oraz inne dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej, czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej oraz materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.

W świetle tych przepisów, faktycznie poniesione przez Pana wydatki związane z obrotem oraz zamianą kryptowalut – o ile zgromadzone przez Pana dowody rzeczywiście dokumentować będą poniesione wydatki w określonej wysokości i dacie – mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wobec powyższego, zarówno:

-potwierdzenie przelewu na rzecz giełdy, na którym będą następujące dane: Pana oznaczenie, oznaczenie giełdy, daty dokonania operacji gospodarczej (odpowiednio: data przelewu na rzecz giełdy wraz z uzupełniającą adnotacją odnośnie tego, kiedy za dane środki pieniężne zostały zakupione jednostki kryptowalut), data wystawienia dowodu, ilościowe określenie wymienianej waluty (...) oraz otrzymanych za nią waluty wirtualnej, podpis osoby uprawnionej do wystawienia potwierdzenia, oraz

-potwierdzenie sprzedaży waluty wirtualnej wystawione przez Kantor typu (…), zawierające dane: Pana oznaczenie, oznaczenie kantoru, daty dokonania operacji gospodarczej, data wystawienia dowodu, ilościowe określenie wymienianej waluty wirtualnej oraz otrzymanej za nią waluty (...);

mogą stanowić dowód dokumentujący poniesienie kosztu uzyskania przychodów.

W konsekwencji będzie Pan mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zakup waluty wirtualnej w 2021 r., w tym prowizję poniesioną przy zakupie, oraz prowizję przy sprzedaży waluty wirtualnej, w sposób rzetelnie udokumentowany, ponieważ są to wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej w myśl art. 22 ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.