Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 15 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 18 maja 2025 r. (wpływ 18 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie preferencyjnego opodatkowania dochodów jako rodzic samotnie wychowujący dzieci. Wyrok rozwiązujący małżeństwo Wnioskodawczyni z (…) został wydany (…) czerwca 2019 r. przez Sąd (…). Wnioskodawczyni ma dwoje małoletnich dzieci: syn (…) urodził się (…) stycznia 2009 r. (…), córka (…) urodziła się (…) lutego 2013 r. (…). Syn uczęszcza do drugiej klasy (…), córka do piątej klasy (…).

Zgodnie z wyrokiem Sądu stałym miejscem zamieszkania dzieci jest stałe miejsce zamieszkania Wnioskodawczyni, więc dzieci zamieszkują na stałe z Wnioskodawczynią, (…). Zgodnie z orzeczeniem Sądu ojciec dzieci płaci alimenty w wysokości (…) na każde dziecko w wyznaczonym terminie do 15 dnia każdego miesiąca. Sąd nie uregulował szczegółowo kontaktów ojca z dziećmi, pozostawiając rodzicom swobodę w ustalaniu czasu jaki ojciec spędza z dziećmi. W praktyce, ojciec spędza z dziećmi jeden dzień weekendu, sobotę lub niedzielę (od około 12:00 do 19:00) oraz maksymalnie dwa popołudnia w ciągu tygodnia (od około 16:30 do 19:30). Do czerwca 2024 r. dzieci zazwyczaj zostawały u ojca na jedną noc w tygodniu, lecz od czerwca 2024 r. dzieci nie nocują już u taty, wolą przebywać w domu. Ojciec odwiedza dzieci w domu Wnioskodawczyni i dzieci (…), bardzo sporadycznie zabiera dzieci z wizytą do swojej rodziny. Dzieci spędzają z ojcem maksymalnie 14 dni w ciągu wakacji letnich, są to zazwyczaj dwa, mniej więcej tygodniowe wyjazdy. Do tej pory ojciec zabierał też dzieci na 5-dniowy wyjazd w czasie ferii zimowych, jednak w 2025 r. ojciec zabrał syna tylko na 3-dniowy wyjazd, córka nie chciała z nimi jechać. Ponadto, spędza z dziećmi 1,5 dnia w czasie świąt Bożego Narodzenia i jeden dzień świąt Wielkiej Nocy. Wnioskodawczyni wyraźnie widzi, że dzieci coraz mniej czasu spędzają z ojcem, rzadziej chcą z nim wyjeżdżać, najlepiej czują się w znanym im dobrze otoczeniu domu. Poza tym rodzaj wykonywanej przez ojca pracy powoduje, że często wyjeżdża, czasami nawet na 2 tygodnie i nie zawsze realizuje wszystkie spotkania z dziećmi jakie ma do dyspozycji. Wnioskodawczyni chciałaby zaznaczyć, że nigdy nie ogranicza mu możliwości widzenia się z dziećmi.

Ojciec dzieci, poza zasądzonymi przez Sąd alimentami, sporadycznie partycypuje w kosztach utrzymania dzieci. W ramach prezentów urodzinowych lub świątecznych, dzieci otrzymały od niego (…). Ojciec opłaca również (…) dzieci. W 2024 r. pokrywał także koszt 1 zajęć (…) córki (…). Wszelkie opłaty dotyczące życia codziennego i edukacji dzieci ponosi osobiście Wnioskodawczyni. Pokrywa takie koszty jak opłaty za zajęcia dodatkowe, opłaty na fundusz rady rodziców, opłaty za posiłki w szkole, wszelkie składki klasowe, wycieczki, warsztaty i inne atrakcje organizowane w szkole, ubezpieczenia szkolne i wakacyjne, dodatkowe ubrania/przebrania związane z wydarzeniami w szkole i przedszkolu (…), wyprawki przedszkolne i szkolne itp., prywatną opiekę medyczną (syn leczy się obecnie (…), koszty wizyt, leków i badań (…) wynoszą około (…) miesięcznie, córka chodzi raz w miesiącu do (…)), dodatkowe zajęcia edukacyjne (córka (…) raz w tygodniu i uprawia (…) 2 razy w tygodniu), na które Wnioskodawczyni ma podpisane umowy i dokonuje stosownych opłat, a także wyżywienie, sezonową odzież i obuwie, kosmetyki i leki, fryzjera, wyjścia do kina lub muzeów, prezenty urodzinowe dla przyjaciół. Do wydatków należy również zaliczyć zabezpieczanie innych potrzeb dzieci niezbędnych do prawidłowego rozwoju emocjonalnego dzieci, w tym wizyty (…), z których korzystał zarówno syn (w 2024 r.), jak i córka (…) zaczęła się w 2024 r. i nadal trwa w chwili składania wniosku). Ojciec nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z realizacją kontaktów z dziećmi w ciągu roku szkolnego. W związku z tym, że widuje się z nimi w domu Wnioskodawczyni i dzieci, w soboty lub niedziele spędza z nimi czas od około 12:00 do 19:00, gotuje tu dla nich obiad, to Wnioskodawczyni ponosi koszty opłat za energię, wodę i gaz, jakie zostają w tym celu zużyte.

Wnioskodawczyni zaspokaja zdecydowanie większą część potrzeb dzieci, również te których nie można wycenić, a które związane są z ich wychowaniem, rozmowami z nimi, rozwiązywaniem ich problemów, wspieraniem ich w nauce szkolnej. Pozostaje w stałym kontakcie z nauczycielami w szkołach u obojga dzieci. Wnioskodawczyni uczestniczy aktywnie we wszystkich wydarzeniach szkolnych, w przypadku syna, była członkinią trójki klasowej, jeździła również jako opiekun na wycieczki szkolne. Wnioskodawczyni dba o rozwój dzieci na każdej płaszczyźnie, zapewnia im odpowiednie warunki bytowe, troszczy się o prawidłowy rozwój emocjonalny i intelektualny.

Od kwietnia 2004 r. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Osiąga dochody, które rozliczane są wg skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W 2024 r. i w latach poprzednich dzieci Wnioskodawczyni nie osiągały dochodu. W 2024 r. w stosunku do Wnioskodawczyni i jej dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okręgowego. W 2024 r. dzieci Wnioskodawczyni nie pobierały zasiłku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej. Wnioskodawczyni otrzymuje świadczenie Rodzina 800 Plus na oboje dzieci, co potwierdza, że to Wnioskodawczyni jestem głównym opiekunem dzieci.

W piśmie z 18 maja 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2.Czy w stosunku do Pani lub Pani dzieci, w latach podatkowych 2022-2023, miały zastosowanie przepisy:

a)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym),

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego,

c)ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?

Odpowiedź: W stosunku do Wnioskodawczyni lub jej dzieci, w latach podatkowych 2022-2023, nie miały zastosowania przepisy:

a)art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym),

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego,

c)ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

3.Czy posiada Pani prawomocne orzeczenie sądu o rozwodzie? Jeśli tak, proszę podać datę, kiedy (dd-mm-rrrr) uprawomocniło się orzeczenie sądu o rozwodzie między Panią, a Pani mężem.

Odpowiedź: Wyrok (…), o rozwodzie pomiędzy Wnioskodawczynią a (…), został wydany (…) czerwca 2019 r. i uprawomocnił się po upływie 7 dni, czyli (…) czerwca 2019 r., gdyż żadna ze stron nie wniosła o uzasadnienie wyroku, ani nie wniosła apelacji.

4.Czy po rozwodzie Pani stan cywilny uległ zmianie i wstąpiła Pani ponownie w związek małżeński?

Odpowiedź: Po rozwodzie, stan cywilny Wnioskodawczyni nie uległa zmianie. Wnioskodawczyni nie wstąpiła w nowy związek małżeński.

5.Czy jest Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci (niż wymienione we wniosku) i względem nich wykonywała Pani w okresie, którego dotyczy wniosek władzę rodzicielską? Jeśli tak, należy podać ich daty urodzenia.

Odpowiedź: Wnioskodawczyni nie jest matką lub opiekunem prawnym innych dzieci (niż te wymienione we wniosku).

6.W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 5, proszę wskazać czy wychowywała je Pani wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym (partnerem)?

Odpowiedź: –

7.Czy w latach 2022, 2023 i 2024 została orzeczona przez sąd opieka naprzemienna nad dziećmi, w związku z którą Pani i ojcu dzieci zostało ustalone świadczenie wychowawcze (tzw. 500+/800+) zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1576)? Jeśli nie, to któremu z rodziców i dlaczego?

Odpowiedź: W latach 2022, 2023 i 2024 nie została orzeczona przez sąd opieka naprzemienna nad dziećmi, zatem świadczenie wychowawcze (tzw. 500+/800+) zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1576) było i jest wypłacane na rzecz Wnioskodawczyni.

8.Czy w latach 2022, 2023 i 2024 ojciec dzieci zajmował się ich wychowaniem i wykonywał władzę rodzicielską w stosunku do dzieci, tj. uczestniczył w wychowaniu dzieci, dbał o prawidłowy rozwój dzieci kształtując ich właściwe zachowanie, rozwijał ich zainteresowania, sprawował nad nimi pieczę/opiekę, troszczył się o ich rozwój fizyczny i duchowy, zabezpieczał potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne, pomagał w edukacji szkolnej, brał czynny udział w sprawach dotyczących dzieci związanych z ich kształceniem, dodatkowymi zajęciami itp.?

Odpowiedź: W latach 2022, 2023 i 2024 ojciec dzieci zajmował się ich wychowaniem w stopniu ograniczonym. Widywał się z nimi maksymalnie 3 dni w tygodniu (jeden pełen dzień weekendu i dwa popołudnia w ciągu tygodnia, w godzinach 17-20:00). Zabierał też dzieci na wyjazdy wakacyjne – maksymalnie 14 dni w czasie wakacji letnich i około 5 dni w czasie ferii zimowych. Spędzał z dziećmi zazwyczaj jeden dzień świąteczny w okresie Bożego Narodzenia i Wielkanocy oraz maksymalnie 6 dni w roku z innych okazji. W tym okresie Wnioskodawczyni może ocenić udział ojca w opiece nad dziećmi i ich wychowaniu jako maksymalnie 25% całego czasu, wysiłku i nakładów emocjonalnych jakie są po jej stronie – zatem podsumowując, wkład Wnioskodawczyni w wychowanie dzieci w tych latach to 75%, a ojca 25%. Wnioskodawczyni zaznacza, że obecnie dzieci niechętnie spędzają czas z ojcem, i jego udział w wychowaniu dzieci zdecydowanie się zmniejszył do zaledwie około 15%. Szacunki te Wnioskodawczyni przytacza, by zobrazować ilość obowiązków związanych z wychowaniem dzieci, które spoczywają na każdej ze stron. Wnioskodawczyni zdaje sobie sprawę, że dokładne liczbowe odzwierciedlenie nie jest możliwe.

Pytanie

Czy na podstawie przedstawionych faktów za rok 2024 Wnioskodawczyni ma możliwość skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i dokonania korekty zeznań podatkowych za rok 2022 i 2023?

Pani stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawczyni uważa, że ma prawo dokonać rozliczenia za rok 2024 i dokonać korekty za rok 2022 i 2023 w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko. Stanowisko swoje Wnioskodawczyni opiera na decyzji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydanej 14 lutego 2025 r. o sygnaturze 0113-KDIPT2-2.4011.971.2024.2.DA.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) dalej zwanej ustawą:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 4d ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Według art. 6 ust. 4e ustawy:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194 oraz z 2024 r. poz. 1615), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 1576).

Na podstawie art. 6 ust. 8 ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Przystępując do oceny możliwości skorzystania przez Panią z preferencyjnego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych – za wskazany przez Panią okres, tj. za lata 2022-2024 – w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci, należy wyjaśnić, że każda preferencja podatkowa stanowi wyjątek od zasady równości i powszechności opodatkowania. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Z powołanych powyżej przepisów art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, że stanowią odstępstwo od generalnej zasady indywidualnego opodatkowania. Możliwość ich zastosowania obwarowana jest szeregiem warunków wyraźnie wskazanych w tej ustawie, które należy interpretować ściśle, co oznacza, że nie można dokonywać wykładni rozszerzającej, ani też zawężającej.

W konsekwencji, aby korzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów na zasadach w nich przewidzianych należy spełnić warunki dla niej określone.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:

-posiadania przez rodzica lub opiekuna prawnego statusu osoby samotnie wychowującej dziecko;

-wychowywania przez rodzica lub opiekuna prawnego samotnie w roku podatkowym dziecko;

-nieuzyskiwania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego;

-niepodlegania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Wskazać przy tym należy, że przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzuje pojęcie „osoby samotnie wychowującej dzieci” w taki sposób, aby nie budziło wątpliwości, iż prawo do preferencyjnego opodatkowania dochodów nie przysługuje wszystkim osobom stanu wolnego posiadającym dzieci własne lub przysposobione (o których mowa w tym przepisie), a wyłącznie jednemu z rodziców/opiekunów prawnych, tj. temu, który samotnie wychowuje dziecko/dzieci.

Do skorzystania z tej preferencji, niewystarczające jest samotne troszczenie się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka bez udziału innej osoby, tj. w szczególności ojca lub matki dziecka. Równie istotne jest legitymowanie się określonym stanem cywilnym, bowiem przepis art. 6 ust. 4c ustawy wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców.

W sytuacji, gdy każdy z rodziców aktywnie oraz w porównywalnym stopniu uczestniczy w wychowywaniu dziecka – co przejawia się między innymi dzieleniem się wszelkimi obowiązkami związanymi z procesem wychowawczym dziecka, niezależnie od tego u kogo i pod czyją w danym momencie roku podatkowego opieką dziecko przebywa – nie można mówić o samotnym wychowywaniu dziecka przez któregokolwiek z rodziców.

Przy wychowywaniu dziecka należy wziąć pod uwagę całokształt działań i czynności wykonywanych przez każdego z rodziców, w tym także tych o charakterze niewymiernym jak kształtowanie osobowości, światopoglądu, systemu wartości, postaw emocjonalnych.

Przyjęcie odmiennej wykładni stałoby w sprzeczności z uzasadnieniem wprowadzenia tej ulgi, z którego jednoznacznie wynika, że ustawodawca kierował ją tylko do osób, które samotnie troszczą się o codzienne zaspokojenie potrzeb dzieci, posiadając ściśle określony status cywilny.

Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się zatem do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.

Użycie określenia „osoba samotnie wychowująca dzieci” oznacza zatem, że intencją ustawodawcy było przyznanie prawa do rozliczenia dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko jednemu z rodziców lub opiekunów prawnych, który faktycznie wychowuje dziecko.

W przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej, rodzic który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej. Nie jest przy tym konieczne, aby drugi z rodziców był całkowicie wyeliminowany z opieki i wychowania dziecka. W sytuacji, gdy dziecko zamieszkując wraz z jednym rodzicem, pozostaje pod jego stałą, codzienną opieką, a drugi rodzic jest zobowiązany do płacenia alimentów oraz zajmowania się dzieckiem doraźnie (w określonych, ustalonych przez sąd przedziałach czasowych, np. niektóre święta, tydzień ferii, miesiąc wakacji, co drugi weekend każdego miesiąca oraz ściśle określone dni powszednie), status samotnego rodzica ma ten, przy którym dziecko zamieszkuje i który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój. Rodzic, o którym mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który w pojedynkę troszczy się o zaspokojenie bieżących potrzeb dziecka, nie traci statusu osoby samotnie wychowującej dziecko z racji utrzymywania sporadycznych kontaktów z dzieckiem przez drugiego rodzica lub płacenia przez niego alimentów.

Podstawową kwestią jest ustalenie, który z rodziców faktycznie wychowuje dziecko, gdy rodzice nie pozostają w związku małżeńskim i żadnemu z rodziców sąd nie ograniczył władzy rodzicielskiej. Wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do łożenia na jego utrzymanie oraz do czasowego (doraźnego) z nim przebywania. Wychowywanie dziecka obejmuje bowiem ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej, emocjonalnej i psychicznej wraz z materialną podstawą rozwoju. Oznacza to, że wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na tym, że rodzic osobiście zajmuje się sprawami małoletniego dziecka, czyli podejmuje trud wykonywania wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój.

Jednocześnie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że (…) czerwca 2019 r. został wydany przez Sąd (…) wyrok rozwiązujący Pani małżeństwo z (…), który uprawomocnił się (…) czerwca 2019 r. Ma Pani dwoje małoletnich dzieci: syn (…) urodził się (…) stycznia 2009 r., córka (…) urodziła się (…) lutego 2013 r. Syn uczęszcza do drugiej klasy (…), córka do piątej klasy (…). Zgodnie z wyrokiem Sądu stałym miejscem zamieszkania dzieci jest Pani stałe miejsce zamieszkania, więc dzieci zamieszkują na stałe z Panią. Zgodnie z orzeczeniem Sądu ojciec dzieci płaci alimenty w wysokości (…) na każde dziecko w wyznaczonym terminie do 15 dnia każdego miesiąca. Sąd nie uregulował szczegółowo kontaktów ojca z dziećmi, pozostawiając rodzicom swobodę w ustalaniu czasu jaki ojciec spędza z dziećmi. W praktyce, ojciec spędza z dziećmi jeden dzień weekendu, sobotę lub niedzielę (od około 12:00 do 19:00) oraz maksymalnie dwa popołudnia w ciągu tygodnia (od około 16:30 do 19:30). Do czerwca 2024 r. dzieci zazwyczaj zostawały u ojca na jedną noc w tygodniu, lecz od czerwca 2024 r. dzieci nie nocują już u taty, wolą przebywać w domu. Ojciec odwiedza dzieci w Pani i dzieci domu, bardzo sporadycznie zabiera dzieci z wizytą do swojej rodziny. Dzieci spędzają z ojcem maksymalnie 14 dni w ciągu wakacji letnich, są to zazwyczaj dwa, mniej więcej tygodniowe wyjazdy. Do tej pory ojciec zabierał też dzieci na 5-dniowy wyjazd w czasie ferii zimowych, jednak w 2025 r. ojciec zabrał syna tylko na 3-dniowy wyjazd, córka nie chciała z nimi jechać. Ponadto, ojciec spędza z dziećmi 1,5 dnia w czasie świąt Bożego Narodzenia i jeden dzień świąt Wielkiej Nocy. Według Pani, dzieci coraz mniej czasu spędzają z ojcem, rzadziej chcą z nim wyjeżdżać, najlepiej czują się w znanym im dobrze otoczeniu domu. Poza tym rodzaj wykonywanej przez ojca pracy powoduje, że często wyjeżdża, czasami nawet na 2 tygodnie i nie zawsze realizuje wszystkie spotkania z dziećmi jakie ma do dyspozycji. Zaznaczyła Pani, że nigdy nie ogranicza mu możliwości widzenia się z dziećmi. Ojciec dzieci, poza zasądzonymi przez Sąd alimentami, sporadycznie partycypuje w kosztach utrzymania dzieci. W ramach prezentów urodzinowych lub świątecznych, dzieci otrzymały od niego (…). Ojciec opłaca również (…) dzieci. W 2024 r. pokrywał także koszt 1 zajęć (…) córki w (…). Wszelkie opłaty dotyczące życia codziennego i edukacji dzieci ponosi Pani osobiście. Pokrywa Pani takie koszty jak opłaty za zajęcia dodatkowe, opłaty na fundusz rady rodziców, opłaty za posiłki w szkole, wszelkie składki klasowe, wycieczki, warsztaty i inne atrakcje organizowane w szkole, ubezpieczenia szkolne i wakacyjne, dodatkowe ubrania/przebrania związane z wydarzeniami w szkole i przedszkolu (…), wyprawki przedszkolne i szkolne itp., prywatną opiekę medyczną (Pani syn leczy się obecnie u (…), koszty wizyt, leków i badań (…) wynoszą około (…) miesięcznie, Pani córka chodzi raz w miesiącu do (…)), dodatkowe zajęcia edukacyjne (córka (…) raz w tygodniu i uprawia (…) 2 razy w tygodniu), na które ma Pani podpisane umowy i dokonuje stosownych opłat, a także wyżywienie, sezonową odzież i obuwie, kosmetyki i leki, fryzjera, wyjścia do kina lub muzeów, prezenty urodzinowe dla przyjaciół. Do wydatków należy również zaliczyć zabezpieczanie innych potrzeb dzieci niezbędnych do prawidłowego rozwoju emocjonalnego dzieci, w tym wizyty u (…), z których korzystał zarówno Pani syn (w 2024 r.), jak i Pani córka (jej (…) zaczęła się w 2024 r. i nadal trwa w chwili składania wniosku). Ojciec nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z realizacją kontaktów z dziećmi w ciągu roku szkolnego. W związku z tym, że widuje się z nimi w Pani i dzieci domu, w soboty lub niedziele spędza z nimi czas od około 12:00 do 19:00, gdzie gotuje dla nich obiad, to ponosi Pani koszty opłat za energię, wodę i gaz, jakie zostają w tym celu zużyte. Pani zdaniem, zaspokaja Pani zdecydowanie większą część potrzeb dzieci, również te których nie można wycenić, a które związane są z ich wychowaniem, rozmowami z nimi, rozwiązywaniem ich problemów, wspieraniem ich w nauce szkolnej. Pozostaje Pani w stałym kontakcie z nauczycielami w szkołach u obojga dzieci. Uczestniczy Pani aktywnie we wszystkich wydarzeniach szkolnych, w przypadku Pani syna, była członkinią trójki klasowej, jeździła Pani również jako opiekun na wycieczki szkolne. Dba Pani o rozwój dzieci na każdej płaszczyźnie, zapewnia im odpowiednie warunki bytowe, troszczy się o ich prawidłowy rozwój emocjonalny i intelektualny. W latach 2022, 2023 i 2024 ojciec dzieci zajmował się ich wychowaniem w stopniu ograniczonym. Widywał się z nimi maksymalnie 3 dni w tygodniu (jeden pełen dzień weekendu i dwa popołudnia w ciągu tygodnia, w godzinach 17-20:00). Zabierał też dzieci na wyjazdy wakacyjne – maksymalnie 14 dni w czasie wakacji letnich i około 5 dni w czasie ferii zimowych. Spędzał z dziećmi zazwyczaj jeden dzień świąteczny w okresie Bożego Narodzenia i Wielkanocy oraz maksymalnie 6 dni w roku z innych okazji. W tym okresie zdaniem Pani, może ocenić udział ojca w opiece nad dziećmi i ich wychowaniu jako maksymalnie 25% całego czasu, wysiłku i nakładów emocjonalnych jakie są po Pani stronie – zatem według Pani, Pani wkład w wychowanie dzieci w tych latach to 75%, a ojca dzieci 25%. Zaznacza Pani, że obecnie dzieci niechętnie spędzają czas z ojcem, i jego udział w wychowaniu dzieci zdecydowanie się zmniejszył do zaledwie około 15%. Szacunki te przytacza Pani, by zobrazować ilość obowiązków związanych z wychowaniem dzieci, które spoczywają na każdej ze stron. Zdaje sobie Pani sprawę, że dokładne liczbowe odzwierciedlenie nie jest możliwe. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Od kwietnia 2004 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Osiąga Pani dochody, które rozliczane są wg skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po rozwodzie, Pani stan cywilny nie uległa zmianie. Nie wstąpiła Pani w nowy związek małżeński. Nie jest Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci (niż te wymienione we wniosku). W 2024 r. i w latach poprzednich Pani dzieci nie osiągały dochodu. W latach 2022-2024 w stosunku do Pani i Pani dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okręgowego. W 2024 r. Pani dzieci nie pobierały zasiłku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej. W latach 2022, 2023 i 2024 nie została orzeczona przez sąd opieka naprzemienna nad dziećmi, zatem świadczenie wychowawcze (tzw. 500+/800+) zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1576) było i jest wypłacane na Pani rzecz.

W kwestii korekty rozliczeń lat poprzednich należy wskazać, że zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.):

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Stosownie do art. 81 § 2 ww. ustawy:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Przy czym, w myśl z art. 3 pkt 5 tej ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Stosownie do art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Korekta deklaracji może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć kwot odliczeń od dochodu z tytułu ulgi podatkowej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.

Korektę deklaracji składa się wówczas, gdy następują – w wyniku jakichkolwiek zdarzeń gospodarczych – zmiany w zakresie danych wykazanych w tych deklaracjach (np. po stronie przychodów, kosztów ich uzyskania, zwolnień, odliczeń, wysokości podatku należnego).

Przepisy Ordynacji podatkowej nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość ze zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej).

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego i powołane przepisy prawa wskazać należy, że skoro jest Pani matką dwojga małoletnich dzieci, posiada Pani wyrok Sądu o rozwodzie z ich ojcem, który uprawomocnił się (…) czerwca 2019 r., po rozwodzie Pani stan cywilny nie uległ zmianie, a ponadto w okresie którego dotyczy wniosek, faktycznie i samotnie wychowywała Pani dzieci i wykonywała władzę rodzicielską, bez udziału drugiego rodzica (Sąd nie uregulował szczegółowo kontaktów ojca z dziećmi, pozostawiając rodzicom swobodę w ustalaniu czasu jaki ojciec spędza z dziećmi, ojciec odwiedza dzieci w Pani i dzieci domu, bardzo sporadycznie zabiera dzieci z wizytą do swojej rodziny, Pani zdaniem, to Pani zaspokaja zdecydowanie większą część potrzeb dzieci, również te których nie można wycenić, a które związane są z ich wychowaniem, rozmowami z nimi, rozwiązywaniem ich problemów, wspieraniem ich w nauce szkolnej, ojciec dzieci, poza zasądzonymi przez Sąd alimentami, sporadycznie partycypuje w kosztach utrzymania dzieci), to spełniła Pani warunki określone w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uprawniające do rozliczenia podatku w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko za lata 2022-2024, dlatego jest Pani także uprawniona do złożenia korekty zeznań podatkowych za lata poprzednie.

Podsumowując, miała Pani prawo do skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci na podstawie art. 6 ust 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zeznaniu podatkowym za 2024 r. i ma Pani prawo do złożenia korekty zeznań podatkowych za lata 2022-2023.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji indywidualnej wskazać należy, że rozstrzygnięcie w niej zawarte dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.