
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 12 maja 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej również: „ustawa o PIT”).
Wnioskodawca zamierza brać udział w projektach, programach oraz wydarzeniach w przypadku których dochodzi do dystrybucji waluty wirtualnej w ramach tzw. airdrop, gdzie Wnioskodawca planuje być odbiorcą walut wirtualnych w celach ich dalszej odsprzedaży w przyszłości. Airdrop waluty wirtualnej polega na dystrybucji jednostek waluty wirtualnej przez organizatora do użytkowników, zwykle w celu promowania projektu kryptowalutowego, budowania społeczności, zwiększania świadomości o danej kryptowalucie/projekcie lub nagradzania istniejących użytkowników. Jest to popularna metoda marketingowa w branży kryptowalut, która polega na nieodpłatnym przekazywaniu niewielkiej ilości waluty wirtualnej do portfeli użytkowników w celach promowania danego aktywa lub społeczności oraz budowania rozpoznawalności marki.
Dystrybucja walut wirtualnych (kryptowalut) poprzez ich przekazanie w ramach airdropów może być organizowana zarówno przez nowo powstałe projekty kryptowalutowe, które chcą zdobyć popularność i zainteresowanie użytkowników, jak i przez już istniejące projekty, które mają zamiar zwiększyć swoją bazę użytkowników i zaangażowanie społeczności. Często są one skierowane bezpośrednio do użytkowników, którzy posiadają już różne bazowe kryptowaluty w swoim portfelu.
Wnioskodawca planuje poszukiwać tego typu projekty w mediach społecznościowych, na wyspecjalizowanych stronach oraz biorąc udział w wydarzeniach poświęconych tematyce kryptoaktywów.
W pierwszej kolejności, Wnioskodawca będzie dążył do pozyskiwania walut wirtualnych z airdropów, gdzie do przydzielenia walut wirtualnych będzie dochodziło bez potrzeby wykonywania dodatkowych czynności po stronie użytkowników, czyli Wnioskodawca będzie pozyskiwał waluty wirtualne w ramach airdropu bez potrzeby spełnienia określonych warunków lub wymagań oraz bez potrzeby wykonania dodatkowych czynności na rzecz społeczności lub projektu. Waluty wirtualne w tym przypadku będą przydzielane w związku z zasygnalizowaniem zainteresowania Wnioskodawcy danym projektem.
Oprócz tego, Wnioskodawca będzie akceptował pozyskanie walut wirtualnych z airdropów, gdzie do przydzielenia walut wirtualnych użytkownikowi, poza Jego zainteresowaniem projektem, wymagane jest spełnienie określonych warunków lub wymagań albo wykonania dodatkowych czynności na rzecz społeczności lub projektu. W tym przypadku, aby odebrać waluty wirtualne z airdropu, w zależności od konkretnego projektu, czynności Wnioskodawcy mogą obejmować:
1) Założenie konta na stronie internetowej, dołączenie do grupy (czatu) na wybranym komunikatorze lub zasubskrybowanie newslettera;
2) Wypełnienie arkusza z pytaniami;
3) Wykonanie jakiejś formy akcji społecznościowej, w szczególności określonych czynności w mediach społecznościowych przy pomocy konta należącego do Wnioskodawcy np. zamieszczenie informacji o projekcie w swoich mediach społecznościowych lub zalajkowanie posta;
4) Zgromadzenie na portfelu określonej ilości waluty wirtualnej;
5) Utrzymywanie przez określony czas na portfelu waluty wirtualnej lub wykonanie transakcji z udziałem określonej waluty wirtualnej;
6) Uczestniczenie w określonych aktywnościach społecznościowych lub kampaniach marketingowych.
W zależności od projektu, Wnioskodawca będzie spełniał warunki ustanowione przez organizatora do pozyskania airdropu, po czym będzie dochodziło do przydzielenia walut wirtualnych, a w przypadku gdy nie będzie potrzeby wykonywania dodatkowych czynności po stronie Wnioskodawcy – będzie się zgłaszał po odbiór walut wirtualnych do organizatora. W razie potrzeby, gdy będzie tego wymagał organizator, Wnioskodawca będzie akceptować regulamin przydzielenia airdropu, regulamin brania udziału w akcji promocyjnej lub dokumenty o zbliżonej treści.
Wnioskodawca biorąc udział w wyżej opisanych projektach, będzie otrzymywać w ramach airdrop niewielką ilość waluty wirtualnej, którą następnie ma zamiar zbywać poprzez wymianę przedmiotowych walut wirtualnych na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub w celach regulowania zobowiązań walutą wirtualną.
Kryptowaluty/waluty wirtualne, które będą przydzielane Wnioskodawcy w ramach airdropu będą spełniać definicję „waluty wirtualnej” zawartą w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Wnioskodawca nie będzie świadczyć usług o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Uzupełnienie
Między Wnioskodawcą a organizatorem airdropu nie będzie dochodziło do podpisania umowy, airdrop zazwyczaj jest przydzielany po wykonaniu wskazanych przez organizatora czynności, a podpisanie tradycyjnych umów na rynku kryptoaktywów jest raczej wyjątkiem. Jak zostało wskazane w zdarzeniu przyszłym, w pierwszej kolejności, Wnioskodawca będzie dążył do pozyskiwania walut wirtualnych z airdropów, gdzie do przydzielenia walut wirtualnych będzie dochodziło bez potrzeby wykonywania dodatkowych czynności po stronie użytkowników, czyli Wnioskodawca będzie pozyskiwał waluty wirtualne w ramach airdropu bez potrzeby spełnienia określonych warunków lub wymagań oraz bez potrzeby wykonania dodatkowych czynności na rzecz społeczności lub projektu. Waluty wirtualne w tym przypadku będą przydzielane w związku z zasygnalizowaniem zainteresowania Wnioskodawcy danym projektem.
Oprócz tego, Wnioskodawca będzie akceptował pozyskanie walut wirtualnych z airdropów, gdzie do przydzielenia walut wirtualnych użytkownikowi, poza Jego zainteresowaniem projektem, wymagane jest spełnienie określonych warunków lub wymagań albo wykonania dodatkowych czynności na rzecz społeczności lub projektu.
W zależności od projektu, Wnioskodawca będzie spełniał warunki ustanowione przez organizatora do pozyskania airdropu, po czym będzie dochodziło do przydzielenia walut wirtualnych, a w przypadku gdy nie będzie potrzeby wykonywania dodatkowych czynności po stronie Wnioskodawcy – będzie się zgłaszał po odbiór walut wirtualnych do organizatora. W razie potrzeby, gdy będzie tego wymagał organizator airdropu, Wnioskodawca będzie akceptować regulamin przydzielenia airdropu, regulamin brania udziału w akcji promocyjnej lub dokumenty o zbliżonej treści.
Jak zostało wspomniane, nie przy każdym projekcie Wnioskodawca będzie akceptować regulamin przydzielenia airdropu, regulamin brania udziału w akcji promocyjnej lub dokumenty o zbliżonej treści, w których mogłoby dojść do uregulowania wzajemnych zobowiązań stron. Nawet w sytuacji, gdy dochodzi do zaakceptowania takiej dokumentacji organizatorzy co do zasady nie zobowiązują się do bezpłatnego świadczenia na rzecz takich podmiotów jak Wnioskodawca. Przekazanie nieodpłatnie niewielkiej ilości waluty wirtualnej do portfeli użytkowników w celach promowania danego aktywa lub społeczności oraz budowania rozpoznawalności marki wynika z samej istoty metody dystrybucyjnej jakiej jest airdrop. Do otrzymania nieodpłatnie walut wirtualnych w ramach airdropu dochodzi w tym sensie, że Wnioskodawca nie będzie ponosił na rzecz organizatora airdorpu wydatków ekonomicznych, natomiast mogą być przypadki w których organizator będzie wymagał od Wnioskodawcy wykonania wskazanych przez organizatora czynności.
Zatem, wskazując jednoznacznie w odpowiedzi na pytanie Organu, co do zasady organizatorzy airdropu nie zobowiązują się do bezpłatnego świadczenia na rzecz podmiotów takich jak Wnioskodawca, a przekazanie nieodpłatnie niewielkiej ilości waluty wirtualnej do portfeli użytkowników w celach promowania danego aktywa lub społeczności oraz budowania rozpoznawalności marki wynika z samej istoty metody dystrybucyjnej jakiej jest airdrop.
Wnioskodawca chciałby zasygnalizować także, iż przepis dotyczący rozpoznania przychodu z nieodpłatnych świadczeń nie ma zastosowania do przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, gdyż zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o PIT: „Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”. Natomiast zastrzeżony art. 17 ust. 1 pkt. 11 ustawy o PIT dotyczy przychodu z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej. Jest to jednak jedynie zasygnalizowanie, a Wnioskodawca oczekuje od tut. Organu analizy prawnopodatkowej w powyższym zakresie.
Wnioskodawcę z organizatorem airdropu nie łączy umowa o pracę i Wnioskodawca nie jest związany z nim innym stosunkiem cywilnoprawnym, poza spełnieniem wymogów do otrzymania airdropu, czyli w zależności od projektu, pozyskiwania walut wirtualnych z airdropów, gdzie do przydzielenia walut wirtualnych będzie dochodziło bez potrzeby wykonywania dodatkowych czynności po stronie Wnioskodawcy, jak również pozyskanie walut wirtualnych z airdropów, gdzie do przydzielenia walut wirtualnych Wnioskodawcy, poza jego zainteresowaniem projektem, wymagane jest spełnienie określonych warunków lub wymagań albo wykonania dodatkowych czynności na rzecz społeczności lub projektu, odpowiednio do opisu zdarzenia przyszłego w treści wniosku, a w razie potrzeby Wnioskodawca będzie akceptować regulamin przydzielenia airdropu, regulamin brania udziału w akcji promocyjnej lub dokumenty o zbliżonej treści co można potraktować jako uregulowanie stosunku między Wnioskodawcą a organizatorem airdropu.
Jednorazowa wartość otrzymanej należności w związku z wymianą walut wirtualnych uzyskanych z airdropu w momencie wymiany może nie przekraczać 200 zł, jak również Wnioskodawca nie wyklucza, że wartość otrzymanej należności z airdropu w momencie wymiany może przekroczyć 200 zł. Wnioskodawca chciałby udzielić bardziej precyzyjnej odpowiedzi, jednak częstą jest bowiem sytuacja, że w momencie otrzymania airdropu wartość otrzymanych walut wirtualnych jest znikoma i dopiero po czasie zyskuje na wartości i w momencie wymiany przedmiotowa wartość może być jak poniżej 200 zł, tak i powyżej tego limitu w zależności od okoliczności gospodarczych konkretnego projektu. Jest to zależne od czynników gospodarczych na które składają się m.in. popularność danego kryptoaktywa wśród użytkowników (popyt na dane kryptoaktywo), skuteczność gospodarcza projektu, wykonanie założeń i celów projektu itd.
Pytania
1.Czy uzyskanie przez Wnioskodawcę walut wirtualnych w ramach airdropu, w sposób opisany w niniejszym wniosku będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn na gruncie ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn?
2.W razie uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe, czy otrzymanie przez Wnioskodawcę walut wirtualnych w ramach airdropu, w sposób opisany w niniejszym wniosku będzie neutralne podatkowo na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (nie powstanie w momencie otrzymania walut wirtualnych obowiązek zapłaty podatku dochodowego), w związku z czym przychód związany z uzyskaniem ww. walut wirtualnych w ramach airdropu należy rozpoznać dopiero w momencie odpłatnego zbycia waluty wirtualnej przez Wnioskodawcę (wymiany na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub poprzez regulowanie zobowiązań walutą wirtualną) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3.W razie uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 za prawidłowe, czy otrzymanie należności w związku z wymianą przez Wnioskodawcę walut wirtualnych, pozyskanych w ramach airdropu, na prawne środki płatnicze, towar, usługę lub regulowanie zobowiązań walutami wirtualnymi (powstały przychód) będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku, gdy wartość otrzymanej należności w związku z ww. wymianą walut wirtualnych otrzymanych z airdropu w momencie wymiany nie przekracza 200 zł?
Niniejsza interpretacja dotyczy pytania nr 2 i 3. W zakresie pytania nr 1 Pana wniosek jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Pana stanowisko w sprawie
Własne stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2:
W ocenie Wnioskodawcy, otrzymanie przez Niego walut wirtualnych w ramach airdropu, w sposób opisany w niniejszym wniosku będzie neutralne podatkowo na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (nie powstanie w momencie otrzymania walut wirtualnych obowiązek zapłaty podatku dochodowego), w związku z czym przychód związany z uzyskaniem ww. walut wirtualnych w ramach airdropu należy rozpoznać dopiero w momencie odpłatnego zbycia waluty wirtualnej przez Wnioskodawcę (wymiany na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub poprzez regulowanie zobowiązań walutą wirtualną) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W tym przypadku sposób pozyskania walut wirtualnych w formie nagrody jest zbliżony do otrzymania waluty wirtualnej z tzw. „kopania kryptowaluty” lub „stakingu”, w związku z czym w stosunku do walut wirtualnych otrzymanych w ramach airdropu aktualne pozostają niektóre argumenty przytoczone w orzeczeniach dotyczących pozyskania walut wirtualnych metodą Proof of Stake.
W pierwszej kolejności należy przywołać wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 6 grudnia 2023r. o sygn. I SA/Wr 413/23, zgodnie z którym: „Obecnie przychód z odpłatnego zbycia kryptowalut stanowi przychód z kapitałów pieniężnych. W obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. stanie prawnym ustawodawca zaliczył bowiem przychody z odpłatnego zbycia kryptowalut do przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt. 11 u.p.d.f.). Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się natomiast wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną (art. 17 ust. 1f u.p.d.f.). Wymiana kryptowalut na inne kryptowaluty - jako niewymieniona w art. 17 ust. 1f u.p.d.f - jest neutralna podatkowo na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (wyrok NSA z 22 marca 2022 r., sygn. akt II FSK 1688/19). Tym samym – w stanie obowiązującym w dacie złożenia wniosku o udzielenie interpretacji (19 stycznia 2023 r.) - twierdzenie organu „że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych waluty wirtualne/kryptowaluty uznaje się za prawa majątkowe” jest nieprawidłowe. W konsekwencji nieprawidłowe jest też twierdzenie organu, że w momencie otrzymania nagrody (kryptowalut) po stronie wnioskodawcy powstaje przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 u.p.d.f.. W tym zakresie organ dokonał błędnej wykładni art. 18 u.p.d.f. Od 2019 r. przychody z obrotu walutami wirtualnymi kwalifikowane są bowiem – jak już to zostało wcześniej podkreślone - do przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 17 u.p.d.o.f.). Zatem podatnicy zobowiązani są do rozpoznania przychodu nie tylko w sytuacji, w której dokonają zbycia kryptowaluty w zamian za przyjęte w obrocie środki płatnicze, lecz także w przypadku nabycia towarów, usług lub praw majątkowych w zamian za kryptowaluty. W takim przypadku przychodem podatnika jest wartość zakupionego towaru/usługi/prawa majątkowego. Przychód powstanie również wtedy, gdy podatnik w celu uregulowania zobowiązania spełni dane świadczenie za pomocą kryptowaluty. Należy uznać, że w takim przypadku przychód powstaje w wysokości uregulowanego zobowiązania. Tym samym w przedstawionym przez wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym momentem powstania przychodu z nagród będzie – w ocenie Sądu – moment zbycia kryptowaluty w zamian za przyjęte w obrocie środki płatnicze, kiedy to podatnik otrzymuje określone wartości pieniężne lub też moment zapłaty kryptowalutą za towar bądź usługę, kiedy dochodzi do realnego przysporzenia w majątku podatnika, wyrażonego w walucie tradycyjnej. Natomiast w przypadku, gdy w związku z otrzymaniem kryptowaluty w ramach nagrody podatnik nie otrzymuje wartości pieniężnych lub też nie dokonuje zapłaty kryptowalutą za towar bądź usługę, lub praw majątkowych, to transakcja taka jest neutralna podatkowo i nie kreuje przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych”.
W ocenie Wnioskodawcy, w zbliżony sposób należy kwalifikować pozyskanie walut wirtualnych w ramach airdropu. W nawiązaniu do powyższego orzeczenia, w momencie otrzymania walut wirtualnych w ramach airdropu po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 u.p.d.f., w związku z brakiem możliwości zaliczenia walut wirtualnych do kategorii praw majątkowych. Bowiem od 2019 r. przychody z obrotu walutami wirtualnymi kwalifikowane są do przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 17 u.p.d.o.f.), a zatem momentem powstania przychodu z walut wirtualnych będzie moment zbycia kryptowaluty w zamian za przyjęte w obrocie środki płatnicze, kiedy to podatnik otrzymuje określone wartości pieniężne lub też moment zapłaty kryptowalutą za towar bądź usługę, kiedy dochodzi do realnego przysporzenia w majątku podatnika, wyrażonego w walucie tradycyjnej. Natomiast w przypadku, gdy w związku z otrzymaniem kryptowaluty w ramach airdropu podatnik nie otrzymuje wartości pieniężnych lub też nie dokonuje zapłaty kryptowalutą za towar bądź usługę, lub praw majątkowych, to transakcja taka jest neutralna podatkowo i nie kreuje przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Przychód w tym przypadku powstanie w momencie odpłatnego zbycia waluty wirtualnej zgodnie z art. 17 ust. 1f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 19 kwietnia 2023 r. o sygn. I SA/Kr 217/23 wskazuje się, iż: „Generalną zasadą w przypadku opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest stwierdzenie, że przychód powstaje w momencie faktycznego uzyskania przez podatnika (postawienia do jego dyspozycji) określonych przysporzeń majątkowych. Postawionymi do dyspozycji są takie pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych odpłatnych, które podatnik - wykazując określoną aktywność - ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z nich i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do jego dyspozycji. Oznacza to, że przychód powstaje jedynie w przypadku otrzymania przez podatnika rzeczywistego przysporzenia majątkowego. Takie przysporzenie wnioskodawca może uzyskać niewątpliwie w momencie gdy otrzyma w zamian za walutę wirtualną (kryptowalutę) walutę tradycyjną, także towar lub usługę, której realną wartość (tj. wartość w walucie tradycyjnej) na moment zawarcia transakcji można określić. Trudno więc przyjąć, jak uczynił to w zaskarżonej interpretacji indywidualnej organ, że do takiego realnego przysporzenia, w rozumieniu art. 11 ust. 1 u.p.d.f., dojdzie także w sytuacji otrzymania nowoutworzonych tokenów. Wnioskodawca nie otrzymuje bowiem wówczas ani pieniędzy, ani wartości pieniężnych o jakich mowa w ww. przepisie. Jak wynika bowiem, ze stanowiska Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie wydawania i obrotu kryptowalutami z 1.12. 2020 r. w sprawie „walut wirtualnych” waluty wirtualne nie są prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, nie są zatem pieniądzem tradycyjnym, a z uwagi na brak punktu odniesienia nie istnieje też możliwość określenia wartości pieniężnej walut wirtualnych w momencie ich zamiany, tj. określenia wartości waluty wirtualnej wyrażonej w walucie tradycyjnej. Dlatego zasadnie wskazano we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, że przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 u.p.d.f. powstanie jedynie przy zamianie waluty wirtualnej (krytptowaluty) na walutę tradycyjną, a także na towar lub usługę. W takim przypadku istnieje bowiem punkt odniesienia pozwalający określić wartość waluty wirtualnej w walucie tradycyjnej. Organ interpretacyjny wskazując w jaki sposób należy określić wartość pieniężną (tj. wartość wyrażoną w walucie tradycyjnej) kryptowalut (kryptowaluty i tokenów) nie dostrzega, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazano sposobu przeliczenia „waluty” wirtualnej (kryptowalut, tokenów) na walutę tradycyjną... Należało zatem przeanalizować, czy otrzymane kryptowaluty, czy tokeny można uznać za pieniądze, wartości pieniężne, świadczenia w naturze czy inne nieodpłatne świadczenia. W ocenie sądu, tak rozumiane przysporzenie w przypadku otrzymania kryptowalut nie wystąpi. Kryptowaluty nie są pieniądzem tradycyjnym, a ustawa podatkowa nie określa metody przeliczenia poszczególnych kryptowalut na pieniądz tradycyjny, nie jest zatem możliwe określenie wartości pieniężnej przysporzenia”.
W ocenie Wnioskodawcy, w zbliżony sposób należy kwalifikować pozyskanie walut wirtualnych w są prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, nie są zatem pieniądzem tradycyjnym, a z uwagi na brak punktu odniesienia nie istnieje też możliwość określenia wartości pieniężnej walut wirtualnych w momencie ich otrzymania, tj. określenia wartości waluty wirtualnej wyrażonej w walucie tradycyjnej. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazano sposobu przeliczenia waluty wirtualnej (kryptowalut, tokenów) na walutę tradycyjną, a zatem dopiero w momencie odpłatnego zbycia waluty wirtualnej (wymiany jej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub poprzez regulowanie zobowiązań walutą wirtualną) istnieje punkt odniesienia pozwalający określić wartość waluty wirtualnej w walucie tradycyjnej na potrzeby uregulowania podatku dochodowego.
Za powyższą argumentacją przemawiają również względy praktyczne, gdyż częstym zjawiskiem jest, że waluty wirtualne przydzielone w ramach airdropu zyskują na wartości dopiero po czasie, podczas gdy w momencie ich otrzymania mają znikomą wartość lub w ogóle nie mają żadnej wartości ekonomicznej.
Jednocześnie Wnioskodawca zwraca uwagę na aktualne brzmienie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wprost wyłącza ze swojego zastosowania przychody pochodzące z odpłatnego zbycia walut wirtualnych – art. 17 ust. 1 pkt. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zgodnie z tym przepisem: „Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”.
Zbliżone podejście zostało wyrażone w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 marca 2024 r. o sygn. III SA/Wa 178/24 zgodnie z którym: „Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.f. przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowi przychód z kapitałów pieniężnych. Ustawodawca podatkowy w ramach art. 17 ust. 1f u.p.d.o.f. uregulował także szczegółowo sytuacje, w których powstaje tenże przychód. A mianowicie, w regulacji tej przewidziano, że przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną. W ocenie Sądu, inne czynności niż wymienione powyżej nie mogą prowadzić do powstania przychodu z omawianego tytułu. Taki wynik wykładni wynika zarówno z interpretacji językowej, jak i jest wsparty dyrektywami wykładni celowościowej oraz systemowej. Nieco analogiczne zagadnienie, a konkretnie zamiana walut wirtualnych była już przedmiotem rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego, który doszedł do przekonania o braku de lege lata opodatkowania takiego zdarzenia (m.in. wyrok NSA z 22 marca 2022 r., sygn. akt II FSK 1688/19)(…) Ustawa podatkowa nie daje bowiem odpowiedzi, w jaki sposób podatnik miałby obliczyć przychód z tytułu uzyskania waluty wirtualnej. Podatnik, zwłaszcza w przypadku zobowiązań podatkowych powstających w wyniku zdarzenia, z którym ustawa wiąże powstanie takiego zobowiązania (art. 21 § 1 pkt 1 O.p.) musi natomiast znać zasady ustalania podstawy opodatkowania i zasady te powinny wynikać z ustawy podatkowej. Jeżeli podatnik dokonuje czynności, które są prawnie dozwolone i czynności te mogą skutkować powstaniem zobowiązania podatkowego, to do ustawodawcy należy określenie w ustawie wszystkich istotnych elementów konstrukcyjnych podatku umożliwiających obliczenie wysokości zobowiązania, a nie przybliżonej wysokości zobowiązania. Przyjęcie za prawidłową tezy organu interpretacyjnego o konieczności uwzględnienia w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów wartości z uzyskanych tokenów stakingowych prowadziłoby zatem do arbitralności ustalania wysokości tego zobowiązania przez organy podatkowe, także poprzez bezpodstawne szacowanie tej wartości (…). A nadto, można stwierdzić, że podstawową zasadą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest opodatkowanie przychodu w momencie faktycznego uzyskania przez podatnika (pozostawienia do jego dyspozycji) przysporzenia majątkowego. Postawionymi do dyspozycji są takie pieniądze i wartości pieniężne oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych odpłatnych, które podatnik - wykazując określoną aktywność – ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z nich i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone środki do jego dyspozycji. Oznacza to, że przychód powstaje jedynie w przypadku otrzymania przez podatnika rzeczywistego przysporzenia majątkowego. Takie przysporzenie wnioskodawca może uzyskać niewątpliwie w momencie gdy otrzyma w zamian za walutę wirtualną walutę tradycyjną, także towar lub usługę, której realną wartość (tj. wartość w walucie tradycyjnej) na moment zawarcia transakcji można określić. Trudno więc przyjąć, jak uczynił to w zaskarżonej interpretacji indywidualnej organ, że do takiego realnego przysporzenia, w rozumieniu art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f., dojdzie także w sytuacji otrzymania nagród, będących kryptowalutami bądź tokenami, czy to w ..., czy to w .... Strona skarżąca nie otrzymuje bowiem wówczas ani pieniędzy, ani wartości pieniężnych o jakich mowa w ww. przepisie, a więc nie sposób zasadnie twierdzić o powstaniu po jej stronie przychodu. Ponadto, dodatkowo podkreślenia wymaga bezpośrednie wskazanie przez projektodawcę zupełności obecnych uregulowań dotyczących opodatkowania walut wirtualnych (uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, druk sejmowy nr 2860, s. 11). A więc nie sposób dojść do przekonania – mimo tak silnych racji zarówno celowościowych, jak i systemowych – jak to uczynił organ interpretacyjny, co do powstania przychodu z praw majątkowych w sytuacji, w której strona skarżąca uzyskuje nagrodę w formie waluty wirtualnej. Nie można, jak to argumentował organ interpretacyjny, wywodzić opodatkowania otrzymania nagrody w formie waluty wirtualnej z brzmienia art. 18 u.p.d.o.f. Jak to już zostało wyjaśnione, przychód z waluty wirtualnej jest zaliczany od źródła kapitały pieniężne. W art. 17 ust. 1f u.p.d.o.f. ustawodawca natomiast w sposób zupełny wymienił wszystkie zdarzenia podlegające opodatkowaniu z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych”.
W ocenie Wnioskodawcy, w zbliżony sposób należy kwalifikować pozyskanie walut wirtualnych w ramach airdropu. W nawiązaniu do powyższego orzeczenia, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowi przychód z kapitałów pieniężnych.
Ustawodawca w ramach art. 17 ust. 1f u.p.d.o.f. uregulował także szczegółowo sytuacje, w których powstaje tenże przychód. A mianowicie, w regulacji tej przewidziano, że przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną. W ocenie Wnioskodawcy, inne czynności niż wymienione powyżej nie mogą prowadzić do powstania przychodu z omawianego tytułu. Nie może zatem powodować powstania przychodu sytuacja otrzymania walut wirtualnych w ramach airdrop przez Wnioskodawcę. Taki wynik wykładni wynika zarówno z interpretacji językowej, jak i jest wsparty dyrektywami wykładni celowościowej oraz systemowej.
Poza tym, w związku ze wskazaniem przez ustawodawcę zupełności obecnych uregulowań dotyczących opodatkowania walut wirtualnych (uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, druk sejmowy nr 2860, s. 11), nie sposób dojść do przekonania, co do powstania przychodu w momencie, w którym Wnioskodawca uzyskuje waluty wirtualne w ramach airdrop. Przychód ten powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia waluty wirtualnej (wymiany jej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub poprzez regulowanie zobowiązań walutą wirtualną) odpowiednio do art. 17 ust. 1f w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymanie przez Niego walut wirtualnych w ramach airdropu, w sposób opisany w niniejszym wniosku będzie neutralne podatkowo na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (nie powstanie w momencie otrzymania walut wirtualnych obowiązek zapłaty podatku dochodowego), w związku z czym przychód związany z uzyskaniem w/w walut wirtualnych w ramach airdropu należy rozpoznać dopiero w momencie odpłatnego zbycia waluty wirtualnej Wnioskodawcą (wymiany na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub poprzez regulowanie zobowiązań walutą wirtualną) na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 11 w zw. art. 17 ust. 1f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Własne stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3
W razie uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 za prawidłowe, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymanie należności w związku z wymianą przez Wnioskodawcę walut wirtualnych, pozyskanych w ramach airdropu, na prawne środki płatnicze, towar, usługę lub regulowanie zobowiązań walutami wirtualnymi (powstały przychód) będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku, gdy wartość otrzymanej należności w związku z ww. wymianą walut wirtualnych otrzymanych z airdropu w momencie wymiany nie przekracza 200 zł.
W nawiązaniu do art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: „Wolną od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.”
Zatem, aby istniała możliwość skorzystania ze wspomnianego zwolnienia, musi dojść do spełniania łącznie następujących warunków:
1)świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,
2)świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy,
3)jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł,
4)świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.
W nawiązaniu do pisma Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 sierpnia 2023 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.459.2023.1.MR, w którym doszło do zaakceptowania stanowiska Wnioskodawcy, wskazuje się, iż: „Rozwijając poszczególne przesłanki należy zauważyć, że przepisy cytowanej ustawy nie zawierają legalnej definicji „nieodpłatnego świadczenia”.
W ocenie Wnioskodawcy, przydzielenie walut wirtualnych w ramach airdropu, w założeniu, ma służyć dystrybucji walut wirtualnych nieodpłatnie, w ramach promocji, szerzenia wiedzy o projekcie lub promowanym kryptoaktywie, co można przeciwstawić zbywaniu walut wirtualnych w zamian za środki płatnicze, towar, usługę czy regulowanie zobowiązań walutami wirtualnymi.
Zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” (nieodpłatnego zbycia, a w związku z tym nieodpłatnego nabycia waluty wirtualnej) w tym przypadku, należy interpretować a contrario do regulacji z art. 17 ust. 1f ustawy o PIT, gdzie zostały wymienione okoliczności, które ustawodawca uznaje za odpłatne zbycie waluty wirtualnej. Zgodnie z przedmiotową regulacją: „Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną”.
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 marca 2024 r. o sygn. III SA/Wa 178/24: „Ustawodawca podatkowy w ramach art. 17 ust. 1f u.p.d.o.f. uregulował także szczegółowo sytuacje, w których powstaje tenże przychód. A mianowicie, w regulacji tej przewidziano, że przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną. W ocenie Sądu, inne czynności niż wymienione powyżej nie mogą prowadzić do powstania przychodu z omawianego tytułu. Taki wynik wykładni wynika zarówno z interpretacji językowej, jak i jest wsparty dyrektywami wykładni celowościowej oraz systemowej”.
W ocenie Wnioskodawcy, przekazanie walut wirtualnych w ramach airdropu, nie jest odpłatnym zbyciem walut wirtualnych po stronie dystrybutora (zbywcy) w rozumienia art. 17 ust. 1f ustawy o PIT (identyczna sytuacja wystąpi na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdzie pojęcie „odpłatnego zbycia walut wirtualnych” ma zbliżoną regulację) tj. nie dochodzi do wymiany waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną, zatem nie dojdzie następnie do odpłatnego nabycia walut wirtualnych przez Wnioskodawcę, co oznacza iż przesłanka „nieodpłatnego świadczenia” z art. 21 ust. 1 pkt. 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie w tym przypadku spełniona.
Kolejnym warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia jest to, że świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy.
W nawiązaniu do pisma Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 sierpnia 2023 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.459.2023.1.MR, w którym doszło do zaakceptowania stanowiska Wnioskodawcy, wskazuje się, iż: „podobnie jak pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” również „promocja” i „reklama” nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego należy poszukiwać rozumienia tych pojęć w znaczeniu potocznym postępując zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądów, uznając nadrzędność gramatycznej (językowej) wykładni prawa.
Zgodnie z definicją zawartą w Wielkim Słowniku Wyrazów Obcych pod redakcją M. Bańko wyd. PWN, Warszawa 2005 r., „promocja” to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań; zaś słownikowo „reklama” to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, w celu zwrócenia uwagi i zachęcenia do zakupu, ich wartości, miejscach i możliwościach nabycia.
Z kolei według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego pod redakcją S. Dubisza (PWN, Warszawa 2003, t. 3, str. 894 i t. 4 str. 56) „promocja” to: działania zmierzające do spopularyzowania czegoś, mające ułatwić rozwój czegoś, upowszechnianie, propagowanie, ale także: działania zmierzające do zwiększenia popularności firmy i jej produktów, do zwiększenia sprzedaży jakiegoś towaru. Z kolei według tego samego źródła „reklama” to: działania polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych produktów i usług.
Zgodnie z orzecznictwem, skoro nieodpłatne świadczenie otrzymane od świadczeniodawcy następuje w związku z jego promocją, to mając na uwadze słownikową definicję promocji należy uznać, iż ma to dotyczyć działalności (aktywności) świadczeniodawcy. Działania takie co do zasady skierowane są do potencjalnych odbiorców świadczeniodawcy, celem zachęcenia ich do nabycia oferowanych przez niego towarów i usług (wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2015 r. sygn. akt II FSK 1138/13)”.
Jak zostało to wskazane w treści niniejszego wniosku, airdrop waluty wirtualnej polega na dystrybucji jednostek waluty wirtualnej przez organizatora do użytkowników, zwykle w celu promowania projektu kryptowalutowego, budowania społeczności, zwiększania świadomości o danej kryptowalucie/projekcie lub nagradzania istniejących użytkowników. Jest to popularna metoda marketingowa w branży kryptowalut, która polega na nieodpłatnym przekazywaniu niewielkiej ilości waluty wirtualnej do portfeli użytkowników w celach promowania danego aktywa lub społeczności oraz budowania rozpoznawalności marki.
Dystrybucja walut wirtualnych (kryptowalut) poprzez ich przekazanie w ramach airdropów może być organizowana zarówno przez nowo powstałe projekty kryptowalutowe, które chcą zdobyć popularność i zainteresowanie użytkowników, jak i przez już istniejące projekty, które mają zamiar zwiększyć swoją bazę użytkowników i zaangażowanie społeczności.
Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, przesłankę powiązania z promocją lub reklamą świadczeniodawcy, należy uznać za spełnioną.
Kolejnym warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia jest to, że jednorazowa wartość świadczenia nie może przekraczać 200 zł.
Według „Nowego Słownika Języka Polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 r., „jednorazowy” to „raz jeden dany, uczyniony, zachodzący; jednokrotny”.
W konsekwencji dla potrzeb zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, każde świadczenie należy rozpatrywać oddzielnie, a nie jako sumę pojedynczych świadczeń otrzymanych w roku podatkowym, gdyż jednorazowa wartość odnosi się do pojedynczego świadczenia przyznanego w danym okresie lub za wykonanie określonego zadania, a nie do sumy świadczeń przyznanych w roku podatkowym. Stąd zwolnienie przysługuje jeśli pojedyncza wartość świadczenia, w tym przypadku wartość każdego przydzielenia walut wirtualnych w momencie wymiany walut wirtualnych z pojedynczego przydzielenia, nie jest wyższa niż 200 zł.
W nawiązaniu do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, w momencie otrzymania walut wirtualnych Wnioskodawca nie będzie w stanie określić wartości otrzymanych walut wirtualnych, stanie się to możliwe dopiero w momencie ich odpłatnego zbycia. Dopiero w tym momencie będzie istniał punkt odniesienia pozwalający określić wartość waluty wirtualnej w walucie tradycyjnej. Dodatkowo, w nawiązaniu do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr. 2, dopiero w momencie odpłatnego zbycia waluty wirtualnej po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy, a do tego momentu transakcja pozostaje neutralna podatkowo.
Dlatego, w ocenie Wnioskodawcy, to otrzymanie należności w związku z wymianą walut wirtualnych pozyskanych w ramach airdropu na prawne środki płatnicze, towar usługę lub regulowanie zobowiązań walutami wirtualnymi (powstały przychód) będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku, gdy wartość otrzymanej należności w związku z ww. wymianą walut wirtualnych otrzymanych z airdropu w momencie wymiany nie przekracza 200 zł. Bowiem, zdarzenie prawne, skutkujące powstaniem obowiązku podatkowego, pojawi się dopiero w momencie odpłatnego zbycia walut wirtualnych otrzymanych w ramach airdropu i w tym momencie może korzystać ze zwolnienia.
Powyższe rozwiązanie, zostało również zaproponowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zbliżonej sprawie, w interpretacji indywidualnej z dnia 30 marca 2022r. o sygn. 0112- KDIL2-1.4011.1231.2021.1.AMN, gdzie Dyrektor KIS wskazał, iż: „Wobec powyższego zauważyć należy, że działanie Państwa w opisanym zdarzeniu przyszłym polega w istocie na postawieniu do dyspozycji Respondentów punktów, za które dopiero mogą nabyć określone świadczenia. Z przytoczonego wyżej art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że nieodpłatne świadczenia, ażeby mogły być uznane za przychód – w przeciwieństwie do pieniędzy i wartości pieniężnych – muszą być otrzymane. Zatem samo przekazanie Respondentom/potencjalnym Respondentom punktów Spółki umożliwiających ich wymianę na upominki, nie powoduje po stronie Respondenta/potencjalnego Respondenta przysporzenia majątku mającego konkretny wymiar finansowy. Tym samym w takiej sytuacji nie powstanie po stronie tych osób przychód. Przychód u Respondenta/potencjalnego respondenta powstanie w momencie otrzymania nieodpłatnie określonego świadczenia (upominku), tj. w momencie wymiany punktów na upominek o określonej wartości. Respondenci nie będą bowiem otrzymywali „gotowych” świadczeń a punkty, które będą mogli na te świadczenia wymienić. Zatem w momencie dokonania wymiany punktów wymienialnych otrzymanych w ramach działań promocyjnych Spółki na wybrany przez Respondenta/potencjalnego Respondenta upominek o określonej wartości, po stronie Respondenta/ potencjalnego Respondenta powstanie przychód z innych źródeł, wskazany odpowiednio w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przekazywanie punktów wymienialnych będzie stanowiło element działania promocyjnego Spółki – budującego jej wizerunek i pozycję na rynku badań jako odpowiedniego i godnego zaufania partnera biznesowego. Ponadto Respondentami/potencjalnymi Respondentami będą osoby niebędące pracownikami Spółki oraz niepozostające ze Spółką w stosunku cywilnoprawnym. Żaden z Respondentów nie otrzyma punktów, które umożliwiłyby wybór upominku o wartości większej niż 200 zł. W związku z powyższym należy stwierdzić, że przychód powstający po stronie Respondenta/potencjalnego Respondenta w momencie wymiany ww. punktów na upominki, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym nie będą na Państwu ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego oraz obowiązki informacyjne. Zwolnienie to nie będzie miało zastosowania w przypadku samego przekazania Respondentowi/potencjalnemu Respondentowi punktów, gdy Respondent/potencjalny Respondent nie dokona wymiany tych punktów lub przeznaczy je na wsparcie organizacji pożytku publicznego, z uwagi na to, że w takim przypadku po stronie Respondenta/potencjalnego Respondenta nie powstanie przychód podatkowy. W konsekwencji nie będą ciążyły na Państwu obowiązki płatnika podatku dochodowego oraz obowiązki informacyjne”.
Zatem, w sytuacji, gdy wartość otrzymanej należności w związku z wymianą walut wirtualnych otrzymanych z airdropu na prawne środki płatnicze, towar usługę lub regulowanie zobowiązań walutami wirtualnymi w momencie ww. wymiany nie przekracza 200 zł, przedmiotową przesłankę należy uznać za spełnioną.
Kolejnym warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia jest to, że świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.
W ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowa przesłanka jest również spełniona, gdyż Wnioskodawca nie zamierza pozyskiwać waluty wirtualne w ramach airdropu, będąc w stosunku pracowniczym ze świadczeniodawcą, ani zbliżonym do tego stosunku cywilnoprawnym. Wobec tego ową przesłankę w ocenie Wnioskodawcy należy uznać również za spełnioną.
Zatem, w nawiązaniu do powyższego oraz stanowiska Dyrektora KIS z interpretacji indywidualnej z dnia 30 marca 2022r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.1231.2021.1.AMN, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymanie należności w związku z wymianą przez Wnioskodawcę walut wirtualnych, pozyskanych w ramach airdropu, na prawne środki płatnicze, towar, usługę lub regulowanie zobowiązań walutami wirtualnymi (powstały przychód) będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku, gdy wartość otrzymanej należności w związku z ww. wymianą walut wirtualnych otrzymanych z airdropu w momencie wymiany nie przekracza 200 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przychody podlegające opodatkowaniu, źródło przychodu, koszty uzyskania przychodu
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).
Z opisu sprawy wynika, że nie będzie Pan świadczyć usług o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Zamierza Pan brać udział w projektach, programach oraz wydarzeniach w przypadku których dochodzi do dystrybucji waluty wirtualnej w ramach tzw. airdrop, gdzie planuje Pan być odbiorcą walut wirtualnych w celach ich dalszej odsprzedaży w przyszłości. Airdrop waluty wirtualnej polega na dystrybucji jednostek waluty wirtualnej przez organizatora do użytkowników, zwykle w celu promowania projektu kryptowalutowego, budowania społeczności, zwiększania świadomości o danej kryptowalucie/projekcie lub nagradzania istniejących użytkowników. Jest to popularna metoda marketingowa w branży kryptowalut, która polega na nieodpłatnym przekazywaniu niewielkiej ilości waluty wirtualnej do portfeli użytkowników w celach promowania danego aktywa lub społeczności oraz budowania rozpoznawalności marki. Kryptowaluty/waluty wirtualne, które będą Panu przydzielane w ramach airdropu będą spełniać definicję „waluty wirtualnej” zawartą w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Dystrybucja walut wirtualnych (kryptowalut) poprzez ich przekazanie w ramach airdropów może być organizowana zarówno przez nowo powstałe projekty kryptowalutowe, które chcą zdobyć popularność i zainteresowanie użytkowników, jak i przez już istniejące projekty, które mają zamiar zwiększyć swoją bazę użytkowników i zaangażowanie społeczności. Często są one skierowane bezpośrednio do użytkowników, którzy posiadają już różne bazowe kryptowaluty w swoim portfelu. Planuje Pan poszukiwać tego typu projekty w mediach społecznościowych, na wyspecjalizowanych stronach oraz biorąc udział w wydarzeniach poświęconych tematyce kryptoaktywów. Będzie Pan dążył do pozyskiwania walut wirtualnych z airdropów, gdzie do przydzielenia walut wirtualnych będzie dochodziło bez potrzeby wykonywania dodatkowych czynności po stronie użytkowników, czyli będzie Pan pozyskiwał waluty wirtualne w ramach airdropu bez potrzeby spełnienia określonych warunków lub wymagań oraz bez potrzeby wykonania dodatkowych czynności na rzecz społeczności lub projektu. Waluty wirtualne w tym przypadku będą przydzielane w związku z zasygnalizowaniem zainteresowania Pana danym projektem. Oprócz tego, będzie Pan akceptował pozyskanie walut wirtualnych z airdropów, gdzie do przydzielenia walut wirtualnych użytkownikowi, poza jego zainteresowaniem projektem, wymagane jest spełnienie określonych warunków lub wymagań albo wykonania dodatkowych czynności na rzecz społeczności lub projektu. W zależności od projektu, będzie Pan spełniał warunki ustanowione przez organizatora do pozyskania airdropu, po czym będzie dochodziło do przydzielenia walut wirtualnych, a w przypadku gdy nie będzie potrzeby wykonywania dodatkowych czynności po Pana stronie – będzie się zgłaszał po odbiór walut wirtualnych do organizatora. W razie potrzeby, gdy będzie tego wymagał organizator, będzie Pan akceptować regulamin przydzielenia airdropu, regulamin brania udziału w akcji promocyjnej lub dokumenty o zbliżonej treści.
W przedmiotowej sprawie Pana wątpliwości dotyczą kwestii czy otrzymanie przez Pana walut wirtualnych w ramach airdropu, w sposób opisany w niniejszym wniosku będzie neutralne podatkowo na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych można mówić w każdej sytuacji, gdy podatnik na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze czy też innych nieodpłatnych świadczeń), jak również na skutek określonego zdarzenia powodującego zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów, uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Stosownie do art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Według art. 5a pkt 33a ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa walucie wirtualnej oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Pojęcie „waluta wirtualna” zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 644):
Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
a. prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
b. międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
c. pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
d. instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
e. wekslem lub czekiem
- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, waluty wirtualne/kryptowaluty uznaje się za prawa majątkowe.
Jak stanowi natomiast art. 18 ustawy:
Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.
W odniesieniu do przedstawionego opisu sytuacji, jako przychód powinno zostać rozpoznane otrzymanie przez Pana walut wirtualnych (kryptowalut) w ramach airdrop. To już w momencie ich otrzymania powstanie po Pana stronie przychód z praw majątkowych w wysokości wartości otrzymanych walut wirtualnych (kryptowalut) na podstawie art. 18 w związku z art. 11 ust. 1 ustawy. Wysokość tego przychodu powinna zostać ustalona na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
W konsekwencji powyższego Pana stanowisko w odniesieniu do pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe, a co za tym idzie odstępuje się od odpowiedzi na pytanie nr 3, gdyż oczekiwał Pan na nie odpowiedzi wyłącznie w sytuacji uznania za prawidłowe stanowiska w zakresie pytania nr 2.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Pana stanowiska wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od spadków i darowizn zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
W odniesieniu do powołanych interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Wyroki powołane przez Pana dotyczą indywidualnych spraw odrębnych podmiotów. Niemniej jednak w toku rozważań nad sposobem rozstrzygnięcia wniosku organ miał na względzie także prezentowane w nich stanowiska i argumenty.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
