Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.399.2025.4.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.399.2025.4.AK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn. Uzupełniła go Pani pismem z 9 kwietnia 2025 r. (wpływ 10 kwietnia 2025 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 maja 2025 r. (wpływ 14 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W ostatnim kwartale roku 2022 Pani babcia poniosła koszty związane z montażem instalacji fotowoltaicznej oraz powietrznej pompy ciepła. Ulgi termomodernizacyjnej nie odliczyła, ponieważ w PIT nie wystąpił podatek dochodowy.

W pierwszym kwartale roku 2023 Pani babcia złożyła, za pełnomocnictwem przedstawiciela firmy montującej zarówno instalację fotowoltaiczną jak i pompę ciepła, wniosek o dofinansowanie z Programu Priorytetowego Czyste Powietrze, którego została beneficjentem (umowa nr … z 27 stycznia 2023 r.).

Pani babcia zmarła … maja 2023 r., a … czerwca 2023 r. otrzymała Pani informację o wszczęciu kontroli dotyczącej płatności końcowej z tytułu złożonego wniosku o dofinansowanie. Po poinformowaniu WFOSiGW o śmieci beneficjentki ww. kontrola została zawieszona na czas postępowania spadkowego.

Postępowanie spadkowe zakończyło się … lutego 2024 r. Została Pani jedynym spadkobiercą po zmarłej. W kwietniu 2024 r. złożyła Pani SD-Z2. W następstwie zakończonego postępowania spadkowego poinformowała Pani WFOSiGW o postanowieniu sądu, co skutkowało podpisaniem aneksu do ww. umowy z 27 stycznia 2023 r. (aneks nr … z 15 kwietnia 2024 r.).

W następstwie podpisanego aneksu wcześniej zawieszona kontrola została wznowiona i zakończona 2 lipca 2024 r. Po zakończonej kontroli została wypłacona dotacja. Chcąc dokonać rozliczenia podatku dochodowego za 2024 r. konsultowała Pani w biurze podatkowym, gdzie wykazać otrzymaną dotację. Otrzymała Pani odpowiedź, że jest to część masy spadkowej i nie podlega rozliczeniu w podatku dochodowym.

Chcąc mieć pewność co do interpretacji przepisów skontaktowała się Pani z infolinią Krajowej Administracji Skarbowej, gdzie otrzymała Pani taką samą odpowiedź. Chcąc złożyć SD-Z2 w Urzędzie Skarbowym poinformowano Panią, żeby wystąpiła Pani z wnioskiem o indywidualną interpretację.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że aneks do umowy o dotację z 27 stycznia 2023 r. podpisała Pani z tytułu nabycia spadku po babci, która była beneficjentką Programu Priorytetowego Czyste Powietrze. Sama nie była Pani beneficjentką, dotacji nie otrzymała Pani na podstawie swojego dochodu, lecz z tytułu dochodu jaki otrzymywała Pani babcia, której to dotację przyznano przed śmiercią.

W momencie poinformowania WFOSiGW o śmierci babci otrzymała Pani informację, że finalizacja dotacji/przeprowadzenie audytu dotyczącego poniesionych wydatków w związku z instalacją pompy ciepła oraz instalacji fotowoltaicznej, została wstrzymana na czas postępowania spadkowego. Otrzymała Pani również informację pisemną o możliwym wznowieniu kontroli po zakończeniu postępowania spadkowego, co zostało opisane we wniosku z 9 kwietnia 2025 r.

Nie przystąpiła Pani osobiście do Programu Priorytetowego Czyste Powietrze jako beneficjentka.

Aneks do umowy o dotację stanowi, że:

a)w prawa i obowiązki wynikające z Umowy w miejsce A (babci) wchodzi Pani B (Pani);

b)komparacja Umowy w części dotyczącej Dotowanego otrzymuje brzmienie: „B", (...), zwanym dalej „Dotowanym”. Dotujący i Dotowany dalej łącznie zwani są „Stronami”. Pozostałe warunki umowy nie ulegają zmianie.”

Dotacja, o której mowa we wniosku, wypłacona została na Pani rzecz 23 sierpnia 2024 r.

Nie otrzymała Pani informacji PIT-11 o wysokości wypłaconych środków (wysokości przychodu).

Pytanie (w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych)

Jeśli dotacja winna być rozliczona w PIT-37, to jak ją ująć w myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129a Ustawy o PIT?

Pani stanowisko w sprawie (w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zaprezentowane w uzupełnieniu wniosku)

W Pani ocenie, jeżeli dotacja została przyznana na rzecz zmarłej babci i nie otrzymała Pan informacji PIT-11 o wypłaconych środkach, to nie podlega to rozliczeniu w podatku dochodowym. Dodatkowo podała Pani, że wspomniany przez Panią art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o PIT, stanowi: art. 21. [Zwolnienia przedmiotowe] 1. Wolne od podatku dochodowego są: 129a) świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia, w tym otrzymane ze środków udostępnionych bankom zgodnie z art. 411 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2024 r. poz. 54, z późn. zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163, ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu tego wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega – co do zasady – każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną.

Jak wynika z powołanego przepisu, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zasadę powszechności opodatkowania. Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał przy tym na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów. Katalog źródeł przychodu, do których kwalifikuje się przychody danego rodzaju został wymieniony w art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

Niezależnie od powyższego wyjaśnić należy, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w art. 2, przewidziane zostały sytuacje, w których uzyskanie korzyści majątkowej mieszczącej się w definicji przychodu nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Zacytowany przepis dotyczy sytuacji podatników osiągających dochód (przychód), który został przez nich uzyskany na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jego rolą jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, czego skutkiem byłoby podwójne opodatkowanie tego samego przysporzenia majątkowego.

Z opisu zdarzenia przedstawionego we wniosku wynika, iż na moment śmierci spadkodawczyni, Pani babci przysługiwało dofinansowanie z tytułu uczestnictwa w Programie Czyste Powietrze. W skład spadku, który Pani nabyła, weszło zatem roszczenie względem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o wypłatę ww. dofinansowania (dotacji). Wynika to z faktu, że z chwilą śmierci spadkodawczyni, Pani – jako spadkobierczyni – weszła w prawa spadkodawcy, a więc nabyła przysługujące jej prawo do otrzymania dofinansowania (dotacji). Potwierdzeniem tego prawa było podpisanie aneksu do umowy, na podstawie której spadkodawczyni (Pani babcia) stała się beneficjentką Programu Czyste Powietrze. Tym samym przedmiotem spadku było prawo majątkowe – roszczenie o wypłatę dotacji.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, m.in. tytułem dziedziczenia.

Spadek jest instytucją regulowaną przepisami zawartymi w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).

Zgodnie z art. 922 § 1 ww. ustawy:

Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.

Stosownie natomiast do art. 924 ww. ustawy:

Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.

W myśl art. 925 cytowanej ustawy:

Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.

Z kolei zgodnie z art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego:

Sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę. Notariusz na zasadach określonych w przepisach odrębnych sporządza akt poświadczenia dziedziczenia.

W myśl natomiast art. 1025 § 2 Kodeksu cywilnego:

Domniemywa się, że osoba, która uzyskała stwierdzenie nabycia spadku albo poświadczenie dziedziczenia, jest spadkobiercą.

Zgodnie z przepisem art. 97 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 1a, 2 i 2a, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Z powyższych przepisów wynika, że wierzytelność, o której mowa we wniosku, w postaci dotacji z Programu Czyste Powietrze określona w postanowieniu sądu jako prawo majątkowe, wchodzi do spadku.

Tym samym, nabycie przez Panią tytułem dziedziczenia (spadku) ww. roszczenia o wypłatę dofinansowania/dotacji z Programu Czyste Powietrze będzie podlegało – co wynika z wydanej dla Pani 10 czerwca 2025 r. interpretacji indywidualnej znak: 0111 -KDIB2-3.4015.113.2025.3.AD – regulacjom ustawy o podatku od spadków i darowizn. W związku z czym do przychodu z tego tytułu nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto należy zauważyć, że prawa majątkowe są składnikiem masy spadkowej dającym nabywcy w drodze dziedziczenia legitymację prawną do występowania z wnioskiem o ich dochodzenie i realizację.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wierzytelność i jej realizacja na rzecz spadkobiercy jest w istocie jednym i tym samym przychodem, który nie może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż jako wchodzące do spadku prawo majątkowe podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Realizacja roszczenia, czyli wykonanie prawa majątkowego, jest tylko technicznym etapem jego istnienia. Nie jest to odrębny akt obrotu, ani odrębna czynność prawna. Zatem, jeżeli roszczenie wchodzi do spadku i jako prawo majątkowe podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, to również realizacja roszczenia podlega wyłączeniu spod opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, wypłata wierzytelności w postaci dotacji z Programu Czyste Powietrze nie będzie podlegać opodatkowaniu na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w odniesieniu do tego co wywiedziono wyżej, skoro dotacja nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, nie powinna być rozliczona w zeznaniu rocznym PIT-37. W konsekwencji analiza sprawy w odniesieniu do przywołanego przez Panią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129a ww. ustawy nie jest zasadna.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ta interpretacja stanowi ocenę Pani stanowiska wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie podatku od spadków i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.