
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 24 kwietnia 2025 r. (wpływ 28 kwietnia 2025 r.) oraz pismem z 26 maja 2025 r. (wpływ 2 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca od 2018 r. zamieszkuje oraz rozlicza dochody (przychody) z tytułu podatku dochodowego na terenie Niemiec. Jednocześnie od 2010 do 2018 roku krajem rezydencji podatkowej Wnioskodawcy były Stany Zjednoczone Ameryki Północnej (USA). Powyższe oznacza, że Wnioskodawca nie ma polskiej rezydencji podatkowej od 15 lat. Wnioskodawca ma natomiast nadal obywatelstwo polskie.
Wnioskodawca w 2024 r. dokonał zbycia jednostek uczestnictwa w polskimi funduszu kapitałowym. Dnia 12 lutego 2025 r. Wnioskodawca otrzymał od polskiego towarzystwa funduszy inwestycyjnych zarządzającego funduszami polskiego banku, informację o obowiązku złożenia zeznania podatkowego PIT-38 wraz z uzupełnioną informacją o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych za rok 2024 r na formularzu PIT-8C (wersja nr 12) oraz informacją dodatkową do wspomnianego zeznania PIT-8C. We wskazanych powyżej dokumentach został wskazany niemiecki adres zamieszkania Wnioskodawcy. Z przesłanych przez bank informacji wynika, że Wnioskodawca uzyskał przychód, a także dochód z tytułu „Umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienie w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych” (pozycje 33 i 34 formularza PIT-8C wersja nr 12). Na transakcjach zbycia jednostek (certyfikatów) uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych Wnioskodawca osiągnął zysk.
Ponadto w 2024 r. dokonał zbycia jednostek (certyfikatów) uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych w innym polskim podmiocie zajmującym się tego rodzaju funduszami (funduszami inwestycyjnymi) prowadzonym w formie spółki akcyjnej (…). Wnioskodawca poinformował przedstawicieli tego podmiotu o posiadaniu rezydencji podatkowej na terenie Niemiec w terminie wcześniejszym (kilka lat wcześniej) oraz otrzymał stosowną informację na formularzu PIT-8C.
Oba wskazane powyżej rodzaje jednostek (certyfikatów) uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych nie stanowiły akcji, udziałów lub innych praw w spółce, której aktywa majątkowe składają się głównie, bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego położonego w Polsce lub z praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego.
W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku wskazano, że na moment upływu terminu do rozliczenia w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2024, tj. do 30 kwietnia 2025 r. Wnioskodawca będzie dysponował certyfikatem rezydencji podatkowej na terytorium Republiki Federalnej Niemiec, potwierdzającym urzędowo fakt dysponowania stałym miejscem zamieszkania w Niemczech. Dokument ten nie wskazuje daty od której potwierdzony jest status Wnioskodawcy jako niemieckiego rezydenta podatkowego. Z treści niemieckiego formularza certyfikatu jasno wynika bowiem to, że podaje się datę od kiedy do kiedy dana osoba była rezydentem podatkowym w Niemczech jedynie wówczas, gdy w momencie ubiegania się o certyfikat nie jest ona już rezydentem podatkowym w RFN. Innymi słowy, w sytuacji takiej jaka zaistniała u Wnioskodawcy, który nadal w sposób ciągły od wielu lat ma status rezydenta podatkowego w Niemczech (jego rezydencja podatkowa nie ustała), w treści formularza certyfikatu nie zamieszcza się danych dotyczących dat od kiedy status taki przysługuje. Nie zmienia to okoliczności, iż Wnioskodawca - tak jak wskazano w treści wniosku - dysponuje rezydencją podatkową w Niemczech od 2018 r.
Pytanie
Czy dochody osiągnięte przez Wnioskodawcę powinny zostać zakwalifikowane jako zyski (dochody) z przeniesienia własności majątku, o których mowa w art. 13 ust. 5 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U 2005 12.90) podlegające opodatkowaniu wyłącznie w jego kraju rezydencji (Niemcy), a w związku z tym czy w konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania w Polsce stosownego zeznania podatkowego PIT-38, jak również nie jest zobowiązany do zapłaty z tego tytułu podatku na terenie Rzeczypospolitej Polskiej?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, dochody osiągnięte z tytułów wskazywanych w opisie stanu faktycznego powinny zostać zakwalifikowane jako zyski (dochody) z przeniesienia własności majątku, o których mowa w art. 13 ust. 5 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U.2005.12.90; dalej: „UPO-RP-RFN”) podlegające opodatkowaniu wyłącznie w jego kraju rezydencji (Niemcy), co w konsekwencji oznacza, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania w Polsce stosownego zeznania podatkowego PIT-38, jak również nie jest zobowiązany do zapłaty z tego tytułu podatku na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226 t.j., ze zm.; dalej ustawa o PIT) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy o PIT, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Jak stanowi art. 3 ust. 2b ustawy o PIT za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;
6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Zgodnie z art. 4a ww. ustawy o PIT przepisy art. 3 ust 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z kolei zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust 2a, urzędowi skarbowemu przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.
W oparciu o przepisy art. 30b ust. 1 pkt 5 ustawy o PIT od dochodów uzyskanych z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych podatek dochodowy wynosi co do zasady 19% uzyskanego dochodu. Jednocześnie w myśl art. 30b ust. 2 pkt 7 ustawy o PIT dochodem o którym mowa powyżej jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.
Jak z kolei stanowi art. 23 ust 1 pkt 38 ustawy o PIT nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, z wykupu przez emitenta obligacji, a także z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e, w części niezaliczonej w jakiejkolwiek formie do kosztów uzyskania przychodów.
Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym na terytorium Niemiec, to zastosowanie w sprawie ma również umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republika Federalną Niemiec (dalej zwana: UPO-RP-RFN).
Zgodnie z art. 13 ust. 1 UPO-RP-RFN zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (tutaj: Niemiec), z przeniesienia własności majątku nieruchomego w rozumieniu artykułu 6 i położonego w drugim Umawiającym się Państwie (tutaj: w Polsce), mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (tutaj: w Polsce). Jednocześnie w oparciu o art. 13 ust. 2 wskazanej umowy zyski z przeniesienia własności akcji udziałów lub innych praw w spółce, której aktywa majątkowe składają się głównie, bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego, położonego w Umawiającym się Państwie lub z praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego mogą być opodatkowane w tym Państwie.
Kluczowe znaczenie w sprawie ma natomiast norma z art. 13 ust. 5 UPO-RP-RFN, zgodnie z którą zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku niewymienionego w powyższych ustępach podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania lub siedzibę (tutaj: w Niemczech).
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy uznać, że zyski (dochody) Wnioskodawcy ze zbycia jednostek uczestnictwa w polskim funduszu kapitałowym powinny zostać objęte wskazaną wyżej regulacją z art. 13 ust. 5 UPO-RP-RFN i jako takie podlegać opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech, jako państwie rezydencji podatkowej Wnioskodawcy.
Uzasadniając powyższe należy wskazać, że Wnioskodawca nie ma polskiej rezydencji podatkowej od 15 lat, a jednocześnie osiągnięte przez Niego zyski nie mogą zostać uznane ani za zyski z przeniesienia własności majątku nieruchomego (ust. 1), ani też z przeniesienia własności akcji, udziałów lub innych praw w spółce, której aktywa majątkowe składają się głównie, bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego (ust 2). Ponadto nie są to również zyski z przeniesienia majątku ruchomego, o którym mowa w ust. 3 i 4 omawianego artykułu umowy (w tym z przeniesienia własności statków morskich, statków powietrznych lub z przeniesienia własności majątku ruchomego związanego z eksploatacją takich statków). Co więcej, w opinii Wnioskodawcy, dochody te nie mogą być zakwalifikowane do jakichkolwiek innych, konkretnych dochodów wskazanych w UPO-RP-RFN. W szczególności dochody te nie mogą zostać zakwalifikowane jako dochody z dywidend, o których mowa w art. 10 UPO-RP-RFN.
Podobne stanowisko w zakresie zasad opodatkowania sprzedaży tytułów uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę posiadającą w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy zawarte zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 września 2024 r. nr 0112-KDWL.4011.92.2024.1.JK.
Wnioskodawca pragnie nadmienić, że dla oceny miejsca opodatkowania dochodów ze zbycia jednostek (certyfikatów) uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych nie ma znaczenia okoliczność przesłania przez polskiego towarzystwa funduszy inwestycyjnych zarządzającego funduszami polskiego banku dokumentów, o których mowa w opisie stanu faktycznego, w tym uzupełnionej informacji o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych za rok 2024 r. na formularzu PIT-8C. Wskazana powyżej czynność instytucji polskiej polegająca na wygenerowaniu oraz przesłaniu na niemiecki adres Wnioskodawcy dokumentów nie zmienia bowiem kluczowej dla sprawy Wnioskodawcy okoliczności faktycznej podlegania przez Wnioskodawcę ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Biorąc pod uwagę treść wskazanych powyżej przepisów prawa oraz okoliczności faktyczne sprawy Wnioskodawcy, należy uznać, że dochody osiągnięte przez Wnioskodawcę powinny zostać zakwalifikowane jako zyski (dochody) z przeniesienia własności majątku, o którym mowa w art. 13 ust. 5 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U.2005.12 90; dalej: „UPO-RP-RFN”), co w konsekwencji oznacza, że podlegając one opodatkowaniu wyłącznie na terytorium Niemiec, a Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania w Polsce stosownego zeznania podatkowego PIT-38 jak również nie jest zobowiązany do zapłaty z tego tytułu podatku na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl natomiast art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Zatem podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania objęci są nieograniczonym obowiązkiem podatkowym. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast, jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Jak wskazał Pan we wniosku, jest Pan niemieckim rezydentem podatkowym. Zatem w Polsce podlega Pan ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wyłącznie od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
W myśl art. 9 ust. 1 cyt. ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.
Po myśli art. 30b ust. 1 ww. ustawy:
Od dochodów uzyskanych:
1) z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających,
2) z odpłatnego zbycia udziałów (akcji),
3) z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni,
4) z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny,
5) z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych
- podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Stosownie do treści art. 30b ust. 2 pkt 7 cyt. ustawy:
Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 – osiągnięta w roku podatkowym.
Na podstawie art. 30b ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Na podstawie art. 5a ust. 1 pkt 21 cyt. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
W związku z tym, że jest Pan rezydentem podatkowym Niemiec (co potwierdza wydany przez RFN certyfikat rezydencji) – oraz biorąc pod uwagę treść art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w niniejszej sprawie należy odnieść się do postanowień Umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90).
Zgodnie z art. 13 ust. 1-5 ww. Umowy:
1)Zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z przeniesienia własności majątku nieruchomego w rozumieniu artykułu 6 i położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
2)Zyski z przeniesienia własności akcji, udziałów lub innych praw w spółce, której aktywa majątkowe składają się głównie, bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego, położonego w Umawiającym się Państwie lub z praw wchodzących w skład tego majątku nieruchomego, mogą być opodatkowane w tym Państwie.
3)Zyski z przeniesienia własności majątku ruchomego stanowiącego majątek zakładowy zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim Umawiającym się Państwie albo z przeniesienia własności mienia ruchomego należącego do stałej placówki, którym osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie dysponuje w drugim Umawiającym się Państwie w celu wykonywania wolnego zawodu, łącznie z zyskami, które pochodzą z przeniesienia własności takiego zakładu (odrębnie albo z całym przedsiębiorstwem) lub takiej stałej placówki, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
4)Zyski osiągane z przeniesienia własności statków morskich lub statków powietrznych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym, statków eksploatowanych w żegludze śródlądowej oraz z przeniesienia własności majątku ruchomego związanego z eksploatacją takich statków morskich, statków powietrznych lub statków żeglugi śródlądowej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa.
5)Zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku niewymienionego w powyższych ustępach podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy uznać, że zyski (dochody) ze zbycia jednostek uczestnictwa w polskim funduszu kapitałowym powinny zostać objęte wskazaną wyżej regulacją z art. 13 ust. 5 cyt. umowy z uwagi na to, że nie mieszczą się one w pozostałych kategoriach składników majątku wymienionych w art. 13 ust. 1-4 tejże umowy.
Zatem dochody osiągnięte z tytułu wskazywanego w opisie stanu faktycznego zakwalifikowane jako zyski (dochody) z przeniesienia własności majątku, o których mowa w art. 13 ust. 5 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podlegają opodatkowaniu wyłącznie w kraju Pana rezydencji (Niemcy), co w konsekwencji oznacza, że nie jest Pan zobowiązany do składania w Polsce stosownego zeznania podatkowego PIT-38, jak również nie jest zobowiązany do zapłaty z tego tytułu podatku na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Panna sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
