
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 26 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 5 maja 2025 r. (data wpływu 6 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Pani razem z mężem (…) jesteście współwłaścicielami nieruchomości - domu, na której w 2020 r. została zbudowana instalacja fotowoltaiczna z pompą ciepła. Rozliczając podatek PIT za 2020 r. korzystaliście z ulgi podatkowej, z tytułu termomodernizacji, wykazując wydatek w kwocie 45 634,56 zł. W odliczeniach od dochodu wydatek ten wykazał Pani mąż. Ma Pani z mężem małżeńską wspólność majątkową. Wtedy i obecnie rozliczacie się wspólnie.
W 2024 r. zbudowaliście na tej samej nieruchomości kolejną instalację fotowoltaiczną, wydając na ten cel ponad 20 000 zł. Obie instalacje są odrębne, mają oddzielne falowniki, posadowione są koło siebie, przepływ energii elektrycznej (prądu oddanego do sieci i pobranego z sieci) jest objęty jednym licznikiem elektrycznym znajdującym się na waszej posesji.
Będziecie rozliczali się wspólnie, macie fakturę VAT na zakup tej instalacji, w fakturze figurujecie oboje jako kupujący. Do tej pory nigdy nie korzystała Pani z tego rodzaju odliczenia.
W uzupełnieniu dodała Pani, że wskazana we wniosku instalacja fotowoltaiczna została zainstalowana na nieruchomości nabytej przez Panią i męża w 2006 r., na przetargu ogłoszonym przez Wójta Gminy (…), transakcję potwierdza akt notarialny zakupu nieruchomości przez was od Gminy (…). Na tej nieruchomości w latach 2007-2009 wybudowaliście budynek mieszkalny, w którym obecnie zamieszkujecie. Nieruchomość gruntowa wraz z wzniesionym na niej przez was budynkiem mieszkalnym stanowi współwłasność małżeńską Pani oraz męża. Budynek mieszkalny jest położony na terenie gminy (…) pod adresem wskazanym w uzupełnieniu wniosku: ul. (…), (…). Budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym. W domu tym mieszkacie od sierpnia 2009 r., co potwierdza zgłoszenie zakończenia budowy złożone przez was w Wydziale Architektury Starostwa Powiatowego w (…), z całą stosowną dokumentacją. Fakt ten potwierdzają też umowy o dostawę prądu, gazu, wody, odbioru odpadów i opłacane przez was podatki od nieruchomości. Niektóre z tych umów zawarte były już w okresie budowy domu, a więc w 2007 r. (np. umowa o dostawę energii elektrycznej).
Na pytanie Organu o treści: „czy wydatki, które Pani odliczyła/zamierza odliczyć zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496)?”, wskazała Pani: tak.
Na pytanie Organu o treści: „na czym polega związek poniesionego wydatku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w ww. ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków wraz ze wskazaniem, jaki wpływ ma/będzie miała wskazana we wniosku inwestycja na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego?”, wskazała Pani, że budowa instalacji fotowoltaicznej wpłynęła na zmniejszenie zapotrzebowania na dostawę energii elektrycznej na potrzeby ogrzewania budynku, który zamieszkujecie.
Na pytanie Organu o treści: „czy wydatki dotyczące przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które Pani poniosła, przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. 2018 r. poz. 2489 ze zm.)?”, wskazała Pani: tak.
Na pytanie Organu o treści: „czy instalacja fotowoltaiczna, która została wybudowana przez Panią jest obecnie podłączona do sieci energetycznej?”, wskazała Pani: tak.
Na pytania Organu o treści: „gdzie znajdują się zamontowane w 2024 r. panele fotowoltaiczne; w sytuacji, gdy montaż instalacji został dokonany na innym budynku niż budynek mieszkalny, należy wskazać, czy służy ona budynkowi mieszkalnemu; czy prąd wytwarzany z instalacji fotowoltaicznej będzie wykorzystywany tylko do bieżącego użytkowania w domu, czy będzie on wykorzystywany także w innych budynkach?” wskazała Pani, że instalacja został zamontowana pod adresem: ul. (…), (…).
Na pytanie Organu o treści: „czy przedsięwzięcie termomodernizacyjne – zainstalowanie w 2020 r. instalacji fotowoltaicznej wraz z pompą ciepła, zostało zakończone w okresie do 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek na to przedsięwzięcie?”, wskazała Pani, że przedsięwzięcie zostało w całości wykonane, tj. rozpoczęte i zakończone w 2020 r.
Na pytanie Organu o treści: „czy będące przedmiotem wniosku przedsięwzięcie – zainstalowanie w 2024 r. instalacji fotowoltaicznej jest odrębnym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym od zrealizowanego wcześniej przedsięwzięcia termomodernizacyjnego – zainstalowania w 2020 r. instalacji fotowoltaicznej?”, wskazała Pani: tak.
Na pytanie Organu o treści: „czy wydatki zostały/zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zostały/zostaną zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie?”, wskazała Pani: nie.
Na pytanie Organu o treści: „czy wydatki, które Pani poniosła w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem termomodernizacyjnym nie zostały/nie zostaną:
·zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
·odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
·uwzględnione przez Panią w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna)?”,
wskazała Pani: nie.
Na pytanie Organu o treści: „czy faktura VAT dokumentująca ww. wydatki termomodernizacyjne została wystawiona na Pani imię i nazwisko i jakie wydatki związane z instalacją fotowoltaiczną Pani poniosła? Czy wskazane we wniosku wydatki dotyczą jedynie zakupu paneli fotowoltaicznych, czy również usługi ich montażu?, wskazała Pani, że faktura VAT z 15 marca 2024 r. na kwotę 21 654,43 zł została wystawiona na nazwisko: (…) i (…), a więc na nazwisko Pani i męża, dokumentuje zakup i montaż urządzenia fotowoltaicznego, a więc ogniw fotowoltaicznych z falownikiem i pozostałym osprzętem.
Na pytanie Organu o treści: „jaka jest data na fakturze VAT, dokumentująca dokonanie lub zakończenie dostawy towarów lub wykonania usługi? W przypadku, gdy na fakturze VAT brak jest informacji o dniu sprzedaży należy podać datę wystawienia faktury?” wskazała Pani, że 13 marca 2024 r. - data wystawienia faktury potwierdza montaż instalacji, który nastąpił w marcu 2024 r.
Na pytanie Organu o treści: „czy wydatki na montaż instalacji fotowoltaicznej zostały poniesione z majątku wspólnego Pani i Pani męża (wspólnych środków)?”, wskazała Pani: tak.
Pytanie
Czy wydatek poniesiony na budowę instalacji fotowoltaicznej w 2024 r., Pani jako podatnik, będzie mogła odliczyć od dochodu w zeznaniu rocznym PIT za 2024 r.?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, takie odliczenie Jej przysługuje, gdyż budowa kolejnej instalacji fotowoltaicznej była budową nowej instalacji, a nie rozbudową poprzedniej, a Pani jako podatnik, czy też współmałżonek podatnika, we wspólnym rozliczeniu PIT z takiego odliczenia w przeszłości nie korzystała. W związku z tym, nie został przekroczony próg dopuszczalnego odliczenia dla każdego z małżonków.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek dochodowy według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy stanowi:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.).
Art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.):
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11) pompa ciepła wraz z osprzętem;
12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2) wykonanie analizy termograficznej budynku,
3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10) montaż pompy ciepła,
11) montaż kolektora słonecznego,
12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13) montaż instalacji fotowoltaicznej,
14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Zatem, zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2024 r. – odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia, m. in.:
·ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu),
·montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).
Pokreślić należy, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.
Z treści wniosku wynika, że Pani razem z mężem jesteście współwłaścicielami nieruchomości - domu, na której w 2020 r. została zbudowana instalacja fotowoltaiczna z pompą ciepła. Nieruchomość gruntowa wraz z wzniesionym na niej budynkiem mieszkalnym stanowi współwłasność małżeńską Pani i męża. Rozliczając podatek PIT za 2020 r. korzystaliście z ulgi podatkowej z tytułu termomodernizacji, wykazując wydatek w kwocie 45 634,56 zł. W odliczeniach od dochodu wydatek ten wykazał Pani mąż. Ma Pani z mężem małżeńską wspólność majątkową, wtedy i obecnie rozliczacie się wspólnie. W 2024 r. zbudowaliście na tej samej nieruchomości kolejną instalację fotowoltaiczną wydając na ten cel ponad 20 000 zł. Obie instalacje są odrębne, mają oddzielne falowniki, posadowione są koło siebie, przepływ energii elektrycznej (prądu oddanego do sieci i pobranego z sieci) jest objęty jednym licznikiem elektrycznym znajdującym się na waszej posesji. Budowa instalacji fotowoltaicznej wpłynęła na zmniejszenie zapotrzebowania na dostawę energii elektrycznej na potrzeby ogrzewania budynku, który zamieszkujecie. Do tej pory nigdy nie korzystała Pani z tego rodzaju odliczenia. Faktura VAT z 15 marca 2024 r. na kwotę 21 654,43 zł, została wystawiona na nazwisko: (…) i (…) (na nazwisko Pani i męża), dokumentuje ona zakup i montaż urządzenia fotowoltaicznego, a więc ogniw fotowoltaicznych z falownikiem i pozostałym osprzętem. Wydatki na montaż instalacji fotowoltaicznej zostały poniesione z majątku wspólnego Pani i męża (wspólnych środków).
Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki.
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie (odpowiednio przychodzie) podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Z Objaśnień podatkowych z 30 marca 2023 r. wydanych przez Ministra Finansów, zatytułowanych „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych” (przykład 19) wynika, że jeżeli małżonkowie objęci są ustrojem wspólności majątkowej i są właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego należącego do ich majątku wspólnego oraz wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego małżonków, odliczenia wydatków może dokonać jeden z małżonków (oczywiście w granicach przysługującego mu limitu) albo oboje małżonkowie po 50% wydatków, lub w innej wybranej przez nich proporcji. W takiej sytuacji wystawienie faktury na imię i nazwisko tylko jednego małżonka nie ma znaczenia dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Wydatek dotyczy bowiem budynku mieszkalnego należącego do majątku wspólnego małżonków oraz został poniesiony z ich majątku wspólnego.
Ponadto – zgodnie z ww. Objaśnieniami – niezależnie od wysokości poniesionych wydatków termomodernizacyjnych kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich przedsięwzięć termomodernizacyjnych, które realizuje podatnik, z uwzględnieniem wszystkich budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których jest właścicielem lub współwłaścicielem. Limit ulgi nie jest zatem związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. W przypadku podatników pozostających w związku małżeńskim, każdy z małżonków dysponuje odrębnym limitem w wysokości 53 000 zł (razem 106 000 zł). Wysokość limitu w części niewykorzystanej przez jednego z małżonków nie powiększa limitu drugiego małżonka. (zob. pkt 4.8 Objaśnień podatkowych z 30 marca 2023 r.).
Biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że przysługuje Pani odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniesionych w 2024 r. i udokumentowanych fakturą VAT, wydatków na zakup i montaż ogniw fotowoltaicznych z falownikiem i osprzętem. Pozostaje Pani w związku małżeńskim i w przypadku małżonków, to każdemu z nich, jako odrębnemu podatnikowi, przysługuje prawo do odliczenia ww. ulgi do wysokości limitu, tj. do kwoty 53 000 zł. Tym samym, przysługujący Pani limit w ramach omawianej ulgi wynosi maksymalnie 53 000 zł. Zatem, w zeznaniu podatkowym za 2024 r. ma Pani prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku udokumentowane wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej, poniesione w 2024 r.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście przedstawionego pytania i własnego stanowiska, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, w związku z czym nie dokonuje analizy dołączonych do wniosku dokumentów. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
