Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 7 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 13 maja 2025 r. (wpływ 15 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

PIT-37 za 2024 r. złożyła Pani i rozliczyła się Pani z Urzędem Skarbowym jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Skorzystała Pani z preferencyjnej formy opodatkowania w związku z zaistniałą poniżej opisaną sytuacją:

Jest Pani osobą rozwiedzioną w lipcu 2017 r. Posiada Pani prawomocne orzeczenie o rozwiązaniu małżeństwa.

Ma Pani pełnoletniego syna z tego małżeństwa, który ma 24 lata, od czasu rozwodu mieszka z Panią i jest pod Pani stałą opieką. Zgodnie z wyrokiem sądu władza rodzicielska nad jeszcze wówczas małoletnim synem została przyznana Pani jako matce, ojcu dziecka nie została ograniczona, nie zostało zawarte porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z Państwa dzieckiem.

Od lipca 2017 r. wychowuje Pani syna samotnie.

Syn mieszka z Panią, pozostaje pod Pani stałą, codzienną opieką, wychowuje go Pani w pojedynkę bez udziału drugiego rodzica – ojca, samotnie i osobiście troszczy się Pani o zaspokajanie codziennych jego potrzeb, wykonywała Pani wszystkie obowiązki samodzielnie, dzięki którym Pani syn był wychowany w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny. Od dnia rozwodu ojciec Pani syna ma z nim sporadyczny kontakt, widuje się z nim bardzo rzadko, doraźnie, najczęściej z okazji Świąt. Ojciec nie zabierał go na weekendy ani na wakacje. Wychowanie przez ojca ograniczyło się do płacenia alimentów.

Pani i syna miejscem zamieszkania jest Polska. Źródłem Pani utrzymania jest stosunek pracy. Nie prowadzi Pani pozarolniczej działalności gospodarczej, nie posiada Pani przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym za wyjątkiem dochodów z najmu prywatnego, nie posiada Pani przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów osób duchownych, nie posiada Pani przychodów opodatkowanych podatkiem tonażowym, nie posiada Pani przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji, zgodnie z przepisami ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Wychowywała Pani syna samotnie przez cały okres od rozwodu, tj. od (…) lipca 2017 r. do dnia dzisiejszego.

Pani syn studiuje od 2021 r. na uczelni w Polsce, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy, nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, nie posiada przychodów z tytułu kapitałów pieniężnych, nie posiada przychodów zwolnionych z opodatkowania z tytułu praktyki absolwenckiej lub stażu uczniowskiego. W 2024 r. Pani syn otrzymał przychód ze stosunku pracy w wysokości 12 807 zł – zwolniony od podatku w ramach ulgi dla młodych, natomiast nie przekraczający dozwolonego limitu. Pani syn był studentem do (…) czerwca 2024 r. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają prawa podatnika do rozliczania się jako samotny rodzic od tego, czy w trakcie roku podatkowego dziecko studiowało cały rok i czy w trakcie roku ukończyło 25 lat.

Czy wystarczy aby ten stan – niepełny rok nauki – zaistniał w ciągu roku niezależnie od ilości dni? Czy wobec powyższego miała Pani prawo na rozliczenia PIT jako osoba samotnie wychowująca dziecko?

W piśmie z 13 maja 2025 r. (wpływ 15 maja 2025 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2025r. poz. 163 ze zm.) ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

2.Kiedy uprawomocniło się orzeczenie sądu o Pani rozwodzie (proszę wskazać dokładną datę)?

Odpowiedź: Orzeczenie o rozwodzie uprawomocniło się (…) sierpnia 2017 r.

3.Czy Pani stan cywilny, po uprawomocnieniu się wyroku sądu w sprawie rozwodu nie uległ zmianie i nie wstępowała Pani ponownie w związek małżeński?

Odpowiedź: Pani stan cywilny, po uprawomocnieniu się wyroku sądu w sprawie rozwodu nie uległ zmianie do dnia dzisiejszego. Nie wstąpiła Pani ponownie w związek małżeński.

4.Proszę o podanie daty urodzenia Pani syna?

Odpowiedź: Data urodzenia Pani syna to (…) września 2001 r.

5.Czy Pani syn w okresie, którego dotyczy wniosek, otrzymywał, zgodnie z odrębnymi przepisami, zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną? Jeśli tak, to od kiedy oraz konkretnie, które z ww. świadczeń i na podstawie jakich przepisów?

Odpowiedź: Pani syn w okresie, którego dotyczy wniosek nie otrzymywał zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego, ani nie otrzymywał renty socjalnej.

6.Czy w stosunku do Pani syna, o którym mowa we wniosku, w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek (2024) miały zastosowanie przepisy:

-art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym),

-ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego,

-ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym,

-ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?

Odpowiedź: W stosunku do Pani syna w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek (2024) nie miały zastosowania przepisy:

-art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym),

-ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego,

-ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym,

-ustawy z dnia 6 lipca 2016r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

7.Czy oprócz przychodu otrzymanego ze stosunku pracy w wysokości 12 807 zł Pani syn w 2024 r. uzyskał inne dochody/przychody? Jeżeli tak, to z jakiego tytułu i w jakiej wysokości?

Odpowiedź: W 2024 r. Pani syn otrzymał:

-ze stosunku pracy przychody w wysokości 12 107,24 zł (PIT-11);

-przychód 1200 zł z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (udział w pracach komisji przy wyborach samorządowych oraz w wyborach do parlamentu europejskiego (PIT-R)).

Łącznie przychody za 2024 r. w wysokości 13 307,24 zł.

8.W jaki sposób, w 2024 r., czynnie uczestniczyła Pani w życiu pełnoletniego syna, a w jaki sposób uczestniczył jego ojciec (np.: uczestniczenie w podejmowaniu istotnych decyzji dotyczących zdrowia, rozwoju, zapewnienie potrzeb od bytowych po edukacyjne, rozwojowe, emocjonalne itp.)?

Odpowiedź: Syn mieszka z Panią od czasu rozwodu, tj. od 2017 r. do dnia dzisiejszego, wychowuje go Pani w pojedynkę, bez udziału drugiego rodzica-ojca, partnera. W 2024 r. samotnie i osobiście troszczyła się Pani o zaspokajanie codziennych jego potrzeb, samotnie zapewniała Pani jego potrzeby bytowe, była Pani zmuszona przejąć funkcje ojca i matki, zapewniła mu Pani ciepły rodzinny dom, własny pokój, w którym może czuć się bezpiecznie. W 2024 r. robiła Pani zakupy, gotowała obiady, przygotowywała Pani inne posiłki. Samodzielnie opłacała Pani rachunki za Państwa mieszkanie i wszelkie opłaty m.in. za ogrzewanie, prąd, wodę. To Pani pilnowała terminów i opłacała wizyty lekarskie czy wizyty u stomatologa. To Pani pomagała podejmować ważne decyzje życiowe syna np. przy wyborze kierunku szkoły i pracy. Pani syn był studentem do (…) czerwca 2024 r., od października 2024 r. przeniósł się na studia zaoczne. W 2024 r. Pani opłacała studia syna – miesięczne czesne wynosi średnio (…) zł. To Pani dba o jego prawidłowy rozwój psychiczny i fizyczny. Pani syn bardzo lubi sport. Wspiera Pani syna w realizowaniu jego pasji życiowych zarówno mentalnie jak również finansowo. Dba Pani również o rozwój kulturalny Pani syna. W 2024 r. wspólnie z synem uczestniczyliście w wydarzeniach kulturalnych takich jak koncerty, spektakle teatralne. To Pani jest zawsze kiedy tylko syn potrzebuje porozmawiać, kiedy ma zły dzień, podczas rozmów pozwala mu Pani doświadczać i wyrażać swoje emocje. To Pani uczy budować syna zdrowe relacje, uczy go Pani samoakceptacji aby mógł doświadczać szczęścia i spokoju. Ojciec Pani syna w 2024 r. miał z nim sporadyczny kontakt, widuje się z nim bardzo rzadko, doraźnie. Jego wychowanie ogranicza się do płacenia alimentów. Nie interesuje się jego edukacją, wręcz przeciwnie uważa, że jest ona niepotrzebna, że szkoda czasu, nie interesuje się jego wizytami u lekarzy, nie interesuje się jego rozwojem kulturalnym ani żadnym innym. Nie spełnia obowiązków rodzicielskich.

9.Czy jest Pani matką lub opiekunem prawnym innych dzieci (niż wymienione w treści wniosku) i względem nich wykonywała w 2024 r. władzę rodzicielską? Jeśli tak, należy podać ich daty urodzenia.

Odpowiedź: Nie jest Pani matką ani nie jest Pani opiekunem prawnym innych dzieci – innych niż wymienione w treści wniosku.

10.W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 9, należy wskazać czy w 2024 r. wychowywała je Pani wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym (partnerem)?

Odpowiedź: Nie dotyczy.

Pytanie

Czy miała Pani prawo do rozliczenia się z podatku dochodowego od osób fizycznych z preferencyjnej formy opodatkowania – jako osoba samotnie wychowująca dziecko?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani swoje stanowisko za prawidłowe. Wobec przytoczonych argumentów uważa Pani, że miała Pani prawo do rozliczenia się z podatku dochodowego od osób fizycznych z preferencyjnej formy opodatkowania – jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) dalej zwanej ustawą:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 4d ustawy:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Na podstawie art. 6 ust. 4e ww. ustawy:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194 oraz z 2024 r. poz. 1615), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 6 ust. 4f ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 1576).

Według art. 6 ust. 8 ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:

-posiadania przez rodzica lub opiekuna prawnego statusu osoby samotnie wychowującej dziecko;

-wychowywania przez rodzica lub opiekuna prawnego samotnie w roku podatkowym dziecko;

-nieuzyskiwania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego;

-niepodlegania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych;

-nieuzyskiwania przez pełnoletnie dziecko przychodów/dochodów w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej (z wyjątkiem przewidzianym ustawą).

W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:

Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.

Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania. Tak więc, przepisy regulujące prawo do preferencyjnego rozliczenia powinny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.

Brzmienie art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że ustawodawca prawo do rozliczenia dochodów na preferencyjnych zasadach określonych w ust. 4d ww. przepisu przyznał jednemu z rodziców (opiekunów prawnych), który faktycznie samotnie wychowuje dzieci. Do skorzystania z tej preferencji, niewystarczające jest zatem samo legitymowanie się określonym stanem cywilnym, gdyż nie przysługuje ona wszystkim osobom stanu wolnego posiadającym dzieci własne lub przysposobione, a wyłącznie tym, które samotnie wychowują dzieci. Równie istotne jest więc samotne troszczenie się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka bez udziału innej osoby, tj. w szczególności ojca lub matki dziecka.

W przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej, rodzic który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej. W sytuacji, gdy dziecko pozostaje pod stałą, codzienną opieką jednego rodzica, a drugi rodzic jest zobowiązany do płacenia alimentów oraz zajmuje się dzieckiem doraźnie (np. według uzgodnienia stron), status samotnego rodzica ma ten, który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój. Rodzic, który jest stanu cywilnego, o którym mowa w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i w pojedynkę troszczy się o zaspokojenie bieżących potrzeb dziecka, nie traci statusu osoby samotnie wychowującej dziecko z racji utrzymywania sporadycznych kontaktów z dzieckiem przez drugiego rodzica lub płacenia przez niego alimentów.

Jednocześnie przepisy powyższej ustawy nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.

Niezbędną przesłanką, jak już wcześniej zaznaczono, jest aby osoba, która chce skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów w trakcie roku podatkowego – faktycznie samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców wychowywała dzieci.

Z uwagi na to, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się do jego definicji słownikowych.

„Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny.

Wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do „jego utrzymania” czy też czasowego (doraźnego) przebywania z nim, lecz obejmuje ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej i psychicznej oraz zapewnienia mu materialnych podstaw rozwoju.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Jest Pani osobą rozwiedzioną, od (…) sierpnia 2017 r. posiada Pani prawomocne orzeczenie o rozwiązaniu małżeństwa. Ma Pani pełnoletniego syna z tego małżeństwa, który ma 24 lata, od czasu rozwodu mieszka z Panią i jest pod Pani stałą opieką. Zgodnie z wyrokiem sądu władza rodzicielska nad jeszcze wówczas małoletnim synem została przyznana Pani jako matce, ojcu dziecka nie została ograniczona, nie zostało zawarte porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z Państwa dzieckiem. Syn mieszka z Panią, pozostaje pod Pani stałą, codzienną opieką, wychowuje go Pani w pojedynkę bez udziału drugiego rodzica – ojca. W 2024 r. samotnie i osobiście troszczyła się Pani o zaspokajanie codziennych jego potrzeb, wykonywała Pani wszystkie obowiązki samodzielnie, dzięki którym Pani syn był wychowany w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny. Ojciec nie zabierał go na weekendy ani na wakacje. Wychowanie przez ojca ograniczyło się do płacenia alimentów. Była Pani zmuszona przejąć funkcje ojca i matki, zapewniła mu Pani ciepły rodzinny dom, własny pokój, w którym może czuć się bezpiecznie. W 2024 r. robiła Pani zakupy, gotowała obiady, przygotowywała Pani inne posiłki. Samodzielnie opłacała Pani rachunki za mieszkanie i wszelkie opłaty m.in. za ogrzewanie, prąd, wodę. To Pani pilnowała terminów i opłacała wizyty lekarskie, czy wizyty u stomatologa. To Pani pomagała podejmować ważne decyzje życiowe syna np. przy wyborze kierunku szkoły i pracy. W 2024 r. Pani opłacała studia syna – miesięczne czesne wynosi średnio (…) zł. To Pani dba o jego prawidłowy rozwój psychiczny i fizyczny. Pani syn bardzo lubi sport. Wspiera Pani syna w realizowaniu jego pasji życiowych zarówno mentalnie, jak również finansowo. Dba Pani również o rozwój kulturalny syna. W 2024 r. wspólnie z synem uczestniczyliście w wydarzeniach kulturalnych takich jak koncerty, spektakle teatralne. To Pani jest zawsze kiedy tylko syn potrzebuje porozmawiać, kiedy ma zły dzień, podczas rozmów pozwala mu Pani doświadczać i wyrażać swoje emocje. To Pani uczy budować syna zdrowe relacje, uczy go Pani samoakceptacji aby mógł doświadczać szczęścia spokoju. Ojciec Pani syna w 2024 r. miał z nim sporadyczny kontakt, widuje się z nim bardzo rzadko, doraźnie. Jego wychowanie ogranicza się do płacenia alimentów. Nie interesuje się jego edukacją, wręcz przeciwnie uważa, że jest ona niepotrzebna, że szkoda czasu, nie interesuje się jego wizytami u lekarzy, nie interesuje się jego rozwojem kulturalnym ani żadnym innym. Nie spełnia obowiązków rodzicielskich. Ponadto, Pani źródłem utrzymania jest stosunek pracy. Nie prowadzi Pani pozarolniczej działalności gospodarczej, nie posiada Pani przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym za wyjątkiem dochodów z najmu prywatnego, nie posiada Pani przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów osób duchownych, nie posiada Pani przychodów opodatkowanych podatkiem tonażowym, nie posiada Pani przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji, zgodnie z przepisami ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Pani stan cywilny, po uprawomocnieniu się wyroku sądu w sprawie rozwodu nie uległ zmianie do dnia dzisiejszego. Nie wstąpiła Pani ponownie w związek małżeński. Nie jest Pani matką ani nie jest Pani opiekunem prawnym innych dzieci – innych niż wymienione w treści wniosku. Pani syn studiuje od 2021 r. na uczelni w Polsce, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy, nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, nie posiada przychodów z tytułu kapitałów pieniężnych, nie posiada przychodów zwolnionych z opodatkowania z tytułu praktyki absolwenckiej lub stażu uczniowskiego. W 2024 r. Pani syn otrzymał: ze stosunku pracy przychody w wysokości 12 107,24 zł oraz przychód 1200 zł z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (udział w pracach komisji przy wyborach samorządowych oraz w wyborach do parlamentu europejskiego), tj. łącznie w wysokości 13 307,24 zł. Pani syn był studentem do (…) czerwca 2024 r., od października 2024 r. przeniósł się na studia zaoczne. Pani syn w okresie, którego dotyczy wniosek nie otrzymywał zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego, ani nie otrzymywał renty socjalnej. W stosunku do Pani syna w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek (2024) nie miały zastosowania przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym), ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego, ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym, ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Jak już wyżej wskazano przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dziecko. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok. Jednak, bez względu na okres jaki w ciągu roku podatnik jest osobą samotnie wychowującą dziecko prawo do rozliczania dochodów na preferencyjnych zasadach jako osoba samotnie wychowująca dziecko przysługuje, przy spełnieniu warunków określonych w art. 6 ust. 4c-4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w rocznym rozliczeniu podatkowym (za cały rok podatkowy).

Ponadto, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok podatkowy pełnoletnie dziecko do ukończenia 25. roku życia, uczyło się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro Pani jako rozwódka, w 2024 r. faktycznie wychowywała pełnoletniego syna, bez udziału jego ojca, samotnie i osobiście troszczyła się Pani o zaspokajanie codziennych jego potrzeb w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój fizyczny i psychiczny, dbała Pani również o jego rozwój kulturalny oraz uczestniczyła w podejmowaniu ważnych decyzji życiowych syna, przy czym Pani syn w 2024 r. posiadał status studenta, a uzyskiwane przez Pani pełnoletniego syna przychody, nie przekroczyły dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie o rencie socjalnej w wysokości obowiązującej w grudniu 2024 r., tj. 21 371,52 zł, to spełniała Pani warunki określone w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, przysługiwało Pani prawo do rozliczenia się z podatku dochodowego od osób fizycznych za 2024 r. w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.