Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani – na wezwanie organu – pismem z 23 kwietnia 2025 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

4 sierpnia 2020 r. zostało wydane postanowienie (sygn. akt. (...)) dotyczące zarządzeń opiekuńczych wobec dzieci A. A i B. A, w którym Sąd postanowił:

-ograniczyć wykonywanie władzy rodzicielskiej uczestnikowi postępowania C. A nad małoletnimi w ten sposób, że ustanowić nadzór kuratora sądowego nad warunkami bytowymi i wychowania małoletnich,

-zobowiązać uczestnika C. A do udziału w programie (...).

Kurator nadal prowadzi nadzór.

We wrześniu 2021 r. został złożony pozew o rozwód. 20 marca 2024 r. w sprawie (...) zapadł nieprawomocny wyrok, na mocy którego rozwiązano przez rozwód małżeństwo stron z winy C. A.

W wyroku Sąd powierza Pani władzę rodzicielską nad małoletnimi ograniczając władzę rodzicielską C. A do współdecydowania o istotnych sprawach małoletnich dotyczących kierunku edukacji, wyboru szkoły, leczenia w zakresie chorób przewlekłych, planowanych zabiegów operacyjnych. Wyrok nie jest prawomocny. Jest złożona apelacja.

W październiku 2022 r. zostało wydane postanowienie, w którym Sąd udzielił zabezpieczenia kontaktów na czas trwania postępowania C. A z dziećmi w co drugą sobotę i niedzielę od godz. 10.00-18.00:

-w latach parzystych: w dzień Wigilii – 24 grudnia od godz. 10.00-17.00, w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia – 25 grudnia oraz drugi dzień Świąt Wielkanocnych od godz. 10.00 do 20.00;

-w latach nieparzystych: drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia – 26 grudnia, 31 grudnia oraz Niedzielę Wielkanocną od godz. 10.00-20.00;

-w Dzień Ojca każdego roku od 10.00-18.00, o ile dzień będzie wypadał w dzień wolny od zajęć edukacyjnych, w przeciwnym razie ojciec zobowiązany jest zabrać małoletnich z placówek edukacyjnych po zakończeniu zajęć i zaprowadzić do miejsca zamieszkania na godz. 18.00;

przy czym każdorazowo zobowiązany jest odebrać małoletnich z miejsca zamieszkania i doprowadzić do tego miejsca po zakończeniu kontaktu, powiadomić pozwaną o miejscu pobytu dzieci w czasie realizacji spotkania, zaś matka jest zobowiązana przygotować dzieci do spotkania z ojcem.

Podczas kontaktów dzieci z ojcem dochodzi do wielu nieprawidłowości.

12 marca 2024 r. zostało wydane postanowienie, w którym Sąd udzielił zabezpieczenia na czas trwania postępowania i powierzył pieczę nad dziećmi matce, ustalając miejsce zamieszkania dzieci w każdoczesnym miejscu zamieszkania ich matki (...).

18 października 2021 r. zostało wydane postanowienie, by udzielić zabezpieczenia na czas trwania procesu poprzez zobowiązanie C. A do płacenia alimentów na rzecz A. A i B. A. C. A wywiązuje się z płacenia alimentów, jednak nie uczestniczy w dodatkowych kosztach dotyczących dzieci, np. gdy syn w maju 2024 r. zwichnął i złamał rękę w szkole i konieczna była prywatna kosztowna rehabilitacja. W październiku 2023 r. nie podpisał zgody na zajęcia karate i syn nie mógł wziąć udziału w treningach. Wielokrotnie narażał dzieci na stres. Dzieci chodzą do psychologa. B. A od września 2023 r. uczęszcza do szkoły. Oboje chodzą na zajęcia języka angielskiego. A. A chodzi również na zajęcia akrobatyki.

Pani zajmuje się zawożeniem dzieci do lekarzy, uczestniczy w wizytach lekarskich, zawozi do placówek edukacyjnych, na zajęcia dodatkowe. Organizuje Pani dzieciom czas wolny, pomaga im w nauce, spędza z dziećmi wakacje. Kupuje Pani im potrzebne rzeczy, ubrania i lekarstwa. Uczestniczy Pani w zebraniach. Przygotowuje do przedszkola, szkoły.

Ojciec nie angażuje się w proces codziennego wychowania dzieci.

Od sierpnia 2021 r. mieszka Pani sama z dziećmi. C. A obecnie mieszka w A wraz z partnerką i trzecim dzieckiem. Spotyka się z dziećmi jedynie co drugi weekend w określonych godzinach i w wyznaczone dni świąteczne.

7 marca 2025 r. otrzymała Pani wiadomość, że ojciec dzieci będzie korzystał z przysługującego mu prawa odliczenia dzieci od podatku, tak jak w zeszłym roku. Nie uzgadniał tego z Panią. Nie posiada Pani informacji, w jakim zakresie się rozliczył. Ojciec dzieci prawdopodobnie rozliczył ulgę za 2023 r. i za 2024 r.

Uzupełnienie stanu faktycznego

W latach 2021, 2022, 2023, 2024 podlegała Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Ma Pani miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz dochody z tytułu umowy o pracę osiągane w kraju.

W latach 2021-2024 była Pani w związku małżeńskim (do nadal), jednak od września 2021 r. toczy się postępowanie rozwodowe. Pani dochody nie przekroczyły 112 000 zł. Nie wie Pani jakie dochody miał C. A, ponieważ od 2021 r. rozlicza się Pani indywidualnie.

Syn B. A urodził się 7 sierpnia 2016 r. Córka A. A urodziła się 28 sierpnia 2018 r. Córka obecnie ma 6 lat, syn 8 lat. Dzieci nigdy nie zostały umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie. Od sierpnia 2021 r. dzieci mieszkają wyłącznie z Panią i Pani pełni nad nimi opiekę.

Zgodnie z nieprawomocnym wyrokiem została Pani powierzona władza rodzicielska. Cały czas dzieci z Panią zamieszkują. Pani pełni bieżącą opiekę nad dziećmi, zawozi do placówek edukacyjnych, odbiera z placówek edukacyjnych, przygotowuje do szkoły/przedszkola, uczestniczy w zebraniach, pomaga w nauce, zawozi dzieci do lekarzy, na zajęcia dodatkowe. Organizuje Pani dzieciom czas wolny, spędza z dziećmi wakacje. Kupuje Pani im potrzebne rzeczy i ubrania.

Ojciec w sierpniu 2021 r. wyprowadził się z miejsca, gdzie mieszka Pani razem z dziećmi. Od października 2022 r. spotyka się z dziećmi w czasie wyznaczonym przez Sąd. Ojciec nie uczestniczy w życiu codziennym dzieci.

W latach 2021, 2022, 2023 i 2024 Pani dzieci nie posiadały: orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, renty szkoleniowej, renty socjalnej ani orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Syn ma wydane orzeczenie (...).

W 2024 r. nie uprawomocnił się wyrok, na podstawie którego rozwiązano Pani małżeństwo z C. A. Nie jest orzeczona opieka naprzemienna.

Od sierpnia 2021 r. samotnie wychowuje Pani dzieci i sprawuje nad nimi opiekę. Od października 2022 r. ojciec spotyka się z dziećmi w dni i w godzinach ustalonych przez Sąd.

W latach 2021, 2022, 2023 i 2024 nie doszło do porozumienia co do sposobu podziału ulgi prorodzinnej między Panią i ojcem dzieci. W latach 2021-2023 r. odliczyła Pani 100%. W 2024 r. jeszcze nie rozliczyła Pani ulgi. Nie wie Pani w jakim zakresie rozliczył się C. A.

W latach 2021, 2022, 2023 i 2024 w stosunku do Pani dzieci nie miały zastosowanie przepisy:

a)art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

b)z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Prosi Pani o wydanie interpretacji dotyczącej lat 2023 i 2024 (nie uwzględniając lat 2021-2022).

Pytanie

Czy ze względu na to, że sprawuje Pani bieżącą opiekę nad dziećmi i obowiązują postanowienia Sądu, które Pani przytoczyła, może Pani odliczyć 100% ulgi za lata 2023-2024?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, ulgę powinien rozliczyć rodzic, który zaspokaja wszystkie potrzeby dzieci w tym edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne, bytowe i inne. Dzieci z Panią mieszkają. Pani zaspokaja ich bieżące potrzeby, a ojciec nie uczestniczy w życiu codziennym dzieci i utrudnia ich funkcjonowanie, dlatego powinna Pani mieć prawo do rozliczenia całości ulgi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1)wykonywał władzę rodzicielską;

2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Na mocy art. 27f ust. 2 ww. ustawy:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2)dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3)trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:

a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b)166,67 zł na trzecie dziecko,

c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

W myśl art. 27f ust. 2a ww. ustawy:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

Stosownie do art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Zgodnie z art. 27f ust. 2c ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2)wstąpiło w związek małżeński.

Stosownie do art. 27f ust. 2d omawianej ustawy:

Za podatnika pozostającego w związku małżeńskim, o którym mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a oraz ust. 10 i 11, nie uważa się:

1)osoby, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów;

2)osoby pozostającej w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Art. 27f ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnia zaś, że:

Limity dochodów określone w ust. 2 pkt 1 nie dotyczą podatnika i jego małżonka, którzy wykonywali władzę, pełnili funkcję albo sprawowali opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do jednego dziecka, posiadającego orzeczenie albo decyzję, o których mowa w art. 26 ust. 7d.

Zgodnie z art. 26 ust. 7d omawianej ustawy:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Z art. 27f ust. 3 ww. ustawy wynika, że:

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Stosownie do art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

Zgodnie zaś art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Z kolei art. 26 ww. Kodeksu wskazuje, że:

§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.

§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.

W myśl art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Przy czym zgodnie z art. 27f ust. 7 ww. ustawy:

Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 komentowanej ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Na gruncie art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.):

Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.

Stosownie do art. 93 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Art. 95 § 1 cytowanego Kodeksu stanowi, że:

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.

Z art. 97 § 1 przytoczonego Kodeksu wynika, że:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

Przystępując do analizy przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Jak wynika z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ulga na małoletnie dzieci przysługuje rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską.

Samo posiadanie władzy rodzicielskiej jest niewystarczające do zastosowania przedmiotowej preferencji. Dla nabycia prawa do ulgi konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne realizowanie, czyli wykonywanie obowiązków, dzięki którym dziecko wychowywane jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, w szczególności sprawowanie faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywanie, troszczenie się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.

Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka. Co istotne, samo tylko uiszczanie alimentów na rzecz dziecka, czy też sporadyczne spotkania z dzieckiem nie wypełniają tak rozumianego określenia wykonywanie władzy rodzicielskiej.

Brzmienie art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że kwotę obliczoną zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rodzice mogą odliczyć od podatku:

a)w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,

b)w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:

·zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub

·gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.

Natomiast w przypadkach innych, niż wyżej wymienione, odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

Co istotne, ww. przepis wskazuje jedynie na podział przysługującej rodzicom ulgi prorodzinnej i nie pozbawia on samego prawa do odliczenia. Prawo do ulgi – przy spełnieniu pozostałych przesłanek – przysługuje zatem na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego podatnik wykonywał władzę rodzicielską.

Ocena skutków podatkowych Pani sytuacji

Z treści opisu zdarzenia wynika w szczególności, że w latach 2021-2024 podlegała Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Ma Pani miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz dochody z tytułu umowy o pracę osiągane w kraju. Jest Pani mamą dwójki małoletnich dzieci. Dzieci nigdy nie zostały umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie. W latach 2021-2024 była Pani w związku małżeńskim (do nadal), jednak od września 2021 r. toczy się postępowanie rozwodowe. Ojciec w sierpniu 2021 r. wyprowadził się z miejsca, gdzie mieszka Pani razem z dziećmi. Od sierpnia 2021 r. mieszka Pani sama z dziećmi i Pani pełni nad nimi opiekę. Nie jest orzeczona opieka naprzemienna. Pełni Pani bieżącą opiekę nad dziećmi. Zawozi Pani dzieci do placówek edukacyjnych, odbiera z placówek edukacyjnych, przygotowuje do szkoły/przedszkola, uczestniczy w zebraniach, pomaga w nauce, zawozi do lekarzy, na zajęcia dodatkowe. Organizuje Pani dzieciom czas wolny, spędza z dziećmi wakacje. Kupuje Pani im potrzebne rzeczy, ubrania i lekarstwa. Od sierpnia 2021 r. samotnie wychowuje Pani dzieci i sprawuje nad nimi opiekę. 4 sierpnia 2020 r. zostało wydane postanowienie (sygn. akt. (...)) dotyczące zarządzeń opiekuńczych wobec dzieci A. A i B. A, w którym Sąd postanowił:

-ograniczyć wykonywanie władzy rodzicielskiej uczestnikowi postępowania C. A nad małoletnimi w ten sposób, że ustanowić nadzór kuratora sądowego nad warunkami bytowymi i wychowania małoletnich,

-zobowiązać uczestnika C. A do udziału w programie (...).

20 marca 2024 r. w sprawie (...) zapadł nieprawomocny wyrok, na mocy którego rozwiązano przez rozwód małżeństwo stron z winy C. A. W wyroku Sąd powierza Pani władzę rodzicielską nad małoletnimi ograniczając władzę rodzicielską C. A do współdecydowania o istotnych sprawach małoletnich dotyczących kierunku edukacji, wyboru szkoły, leczenia w zakresie chorób przewlekłych, planowanych zabiegów operacyjnych. Wyrok nie jest prawomocny. 17 października 2022 r. zostało wydane postanowienie, w którym Sąd udzielił zabezpieczenia kontaktów na czas trwania postępowania C. A z dziećmi. Od października 2022 r. ojciec spotyka się z dziećmi w dni i w godzinach ustalonych przez Sąd. Ojciec nie uczestniczy w życiu codziennym dzieci. Jak Pani wskazała, w latach 2021-2024 nie doszło do porozumienia co do sposobu podziału ulgi prorodzinnej między Panią i ojcem dzieci. W latach 2021-2023 odliczyła Pani 100%. W 2024 r. jeszcze nie rozliczyła Pani ulgi. 7 marca 2025 r. otrzymała Pani wiadomość, że ojciec dzieci, będzie korzystał z przysługującego mu prawa odliczenia dzieci od podatku, tak jak w zeszłym roku. Nie uzgadniał on tego z Panią. Nie posiada Pani informacji, w jakim zakresie się rozliczył. Ojciec dzieci prawdopodobnie rozliczył ulgę za 2023 r. i za 2024 r. W latach 2021-2024 w stosunku do Pani dzieci nie miały zastosowania przepisy, o których mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a także ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym i ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych. Prosi Pani o wydanie interpretacji dotyczącej lat 2023 i 2024 (nie uwzględniając lat 2021-2022).

Wobec powyższego – mając na uwadze przedstawione powyżej obowiązujące uregulowania prawne i przyjmując za Panią, że:

·nie została orzeczona przez sąd opieka naprzemienna nad dziećmi;

·od sierpnia 2021 r. mieszka Pani wyłącznie z dziećmi bez ich ojca i samotnie wychowuje Pani dzieci,

·przejęła Pani cały ciężar opieki oraz wychowania dzieci (osobiście i samodzielnie odpowiada Pani za zapewnienie wszystkich potrzeb dzieci i na Pani spoczywa cały obowiązek opiekuńczo-wychowawczy względem dzieci) – co wynika z analizy opisu zdarzenia;

·ojciec dzieci spotyka się z nimi tylko w ustalone przez Sąd dni i godziny i nie angażuje się w proces codziennego wychowania dzieci (nie uczestniczy w ich życiu szkolnym, nie odpowiada za organizację zajęć dodatkowych, za opiekę zdrowotną i za żaden aspekt ich prawidłowego rozwoju);

·nie zaistniały przesłanki wyłączające, o których mowa w art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

·nie doszło do porozumienia, co do sposobu podziału ulgi prorodzinnej między Panią i ojcem dzieci,

-stwierdzam, że za lata 2023-2024 wyłącznie Pani przysługuje prawo do dokonania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej,wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w pełnej wysokości, tj. 100% kwoty na dwoje małoletnich dzieci, zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Podkreślenia wymaga, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Należy też zauważyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.