Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.254.2025.2.JŚ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.254.2025.2.JŚ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 25 kwietnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

… (dalej: „Wnioskodawca lub „Fundacja) została ustanowiona na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm.; dalej: „Ustawa o FR).

Fundatorami są dwie osoby fizyczne, Pani X (dalej „Fundator 1) oraz Pan Y (dalej „Fundator 2), pozostający obecnie w małżeństwie o ustroju wspólności majątkowej (dalej łącznie: „Fundatorzy i zamiennie zwani: „Fundatorami). Fundatorzy są polskimi rezydentami podatkowymi.

Beneficjentami Fundacji (dalej łącznie: „Beneficjenci” i każdy z osobna: „Beneficjent”), są:

·Fundatorzy;

·wspólne dzieci Fundatorów:

·dzieci Fundatora 1 z poprzedniego małżeństwa, będące jednocześnie pasierbami Fundatora 2:

·dzieci Fundatora 2 z poprzedniego małżeństwa, będące jednocześnie pasierbami Fundatora 1.

Fundatorzy wnieśli w momencie utworzenia Fundacji tytułem wkładu na fundusz założycielski Fundacji środki pieniężne w łącznej wysokości 100.000 zł, po 50.000 zł każdy, pochodzące z ich majątku osobistego/prywatnego.

Wnioskodawca działa na podstawie przepisów Ustawy o FR.

Fundacja została wpisana do rejestru fundacji rodzinnych prowadzonego przez Sąd Okręgowy ..., I Wydział Cywilny pod numerem ....

Na chwilę obecną, do Fundacji zostały wniesione, m.in.:

·środki pieniężne, które stanowiły majątek wspólny, przez Fundatora 1;

·środki pieniężne, które stanowiły majątek wspólny, przez Fundatora 2;

·udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółce komandytowo akcyjnej, które stanowiły majątek prywatny Fundatora 2;

·udział % w nieruchomości lokalowej położonej w ..., który stanowił majątek prywatny Fundatora 1;

·udział 1/2 w nieruchomości lokalowej położonej w..., który stanowił majątek prywatny Fundatora 2.

W przyszłości planowane jest wniesienie dodatkowego mienia przez Fundatorów, w tym środków pieniężnych, nieruchomości, udziałów (akcji) w spółkach, w drodze darowizny do Fundacji. Część mienia, jakie Fundatorzy planują dodatkowo wnieść do Fundacji objęta jest wspólnością majątkową, wobec faktu, że została nabyta w trakcie obowiązywania małżeństwa Fundatorów. Część mienia, jakie Fundatorzy planują dodatkowo wnieść do Fundacji wchodzi do majątku odrębnego Fundatorów, wobec faktu, że została nabyta przed zawarciem małżeństwa Fundatorów. Nie przewiduje się, aby osoby (podmioty) inne niż Fundatorzy wnosiły mienie do Fundacji, ani w formie darowizny ani spadku.

Zgodnie ze statutem Fundacji, Fundatorzy ustanowili Fundację dla:

·zachowania pełnej rodzinnej kontroli nad własnością majątku zgromadzonego przez Fundatorów lub członków ich rodziny;

·budowania i stałego rozwoju wielopokoleniowej Fundacji;

·przeciwdziałania przekazywaniu własności, rozdrabniania udziałów i akcji w spółkach Fundacji poza członków rodziny Fundatorów;

·zabezpieczenia ekonomicznej sytuacji pasywnych członków rodziny;

·sprawowania rodzinnego nadzoru i kontroli nad działalnością wszystkich przedsiębiorstw należących do Fundacji;

·zarządzania majątkiem wspólnym rodziny;

·rozdzielenia funkcji sprawowania profesjonalnego zarządu nad przedsiębiorstwami rodzinnymi od sprawowania przez Fundację wyłącznie funkcji właścicielskich;

·właściwego, zgodnego z prawem oraz sprawiedliwego, w rozumieniu formalnym i materialnym, uregulowania zasad sukcesji w rodzinie Fundatorów, które zabezpieczą indywidualną sytuację materialną poszczególnych członkom rodziny, a jednocześnie będą gwarancją stałego budowania wielopokoleniowego majątku Fundacji.

Zgodnie ze statutem, Fundacja została powołana na czas nieokreślony i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wskazanym w art. 5 Ustawy o FR. Statut Fundacji reguluje także zasady wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, a także podziału mienia Fundacji na wypadek jej likwidacji lub rozwiązania.

Zgodnie ze statutem Fundacji beneficjentami Fundacji są Fundatorzy, a także wspólni zstępni (dzieci) Fundatorów (dalej łącznie: „Dzieci Fundatorów, a z osobna „Dziecko Fundatorów”). Dzieci Fundatorów są w stosunku do obu Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie ze statutem Fundacji beneficjentami Fundacji są także zstępni (dzieci) każdego Fundatorów (z poprzednich związków małżeńskich) (dalej łącznie: „Pasierbowie, a z osobna „Pasierb”).

Pasierbowie Fundatorów są osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Na chwilę obecną Fundacja nie dokonywała jakichkolwiek wypłat na rzecz Beneficjentów ani przekazywała czy pozostawała im jakichkolwiek świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR.

Zdarzenie przyszłe:

W przyszłości Fundacja przewiduje dokonywanie na rzecz Beneficjentów - Fundatorów, Dzieci Fundatorów oraz Pasierbów Fundatorów wypłaty oraz pozostawianie im w dyspozycji świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, na zasadach określonych w Ustawie o FR oraz statucie Fundacji, jak również możliwość wydania im mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.

Pytania

1.Czy przychód Fundatorów, o którym mowa w art. 20 ust. 1 g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego?

2.Czy przychód Dzieci Fundatorów (będących w stosunku do obu Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), o którym mowa w art. 20 ust. 1 g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego?

3.Czy przychód Pasierbów Fundatorów (będących w stosunku odpowiednio do Fundatora 1 lub Fundatora 2 osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), o którym mowa w art. 20 ust. 1 g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego?

4.Czy przychód Pasierba Fundatora (będącego w stosunku odpowiednio do Fundatora 1 lub Fundatora 2 osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), o którym mowa w art. 20 ust. 1 g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, po śmierci Fundatora będącego ojczymem lub macochą względem Pasierba Fundatora, będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Przychód Fundatorów, o którym mowa w art. 20 ust. 1 g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o FR, wynosić będzie 100% dla każdego z Fundatorów, a co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

2.Przychód Dzieci Fundatorów (będących w stosunku do obu Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), o którym mowa w art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o FR, wynosić będzie 100% dla każdego z Fundatorów, a co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

3.Przychód Pasierbów Fundatorów (będących w stosunku do obu Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), o którym mowa w art. 20 ust. 1 g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o FR, wynosić będzie 100% dla każdego z Fundatorów, a co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

4.Przychód Pasierba Fundatorów (będącego w stosunku odpowiednio do Fundatora 1 lub Fundatora 2 osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), o którym mowa w art. 20 ust. 1 g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, po śmierci Fundatora będącego ojczymem lub macochą względem Pasierba Fundatora, będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o FR, wynosić będzie 100% dla każdego z Fundatorów, a co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

Wspólne uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i nr 2:

Zgodnie z art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

Dalej, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu uzyskania przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 g, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości:

a. 10% przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu, b. 15% przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.

Zaś, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 ww. ustawy, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2,4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11 b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5,10,12 i 21.

Jednak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1 g:

a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b)beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn - z zastrzeżeniem ust. 49.

Zgodnie z zastrzeżeniem, o którym mowa powyżej, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosuje się do części przychodów:

1)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2)beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn - odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o FR, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Z kolei przepis art. 27 ust. 4 Ustawy o FR stanowi, że w spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

Zgodnie zaś z art. 28 ust. 1 Ustawy o FR, dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego fundatora lub przez fundację rodzinną, przy czym mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny lub spadku przez:

a)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora,

b)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

Natomiast, zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy o FR, proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Przy czym przepis art. 29 ust. 2 Ustawy o FR wskazuje, że proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Jak wskazał projektodawca w uzasadnieniu do projektu Ustawy o FR: „W spisie majątku będzie zamieszczana informacja o aktualnych proporcjach przypadających na każdego z fundatorów oraz fundację rodzinną, ponieważ część otrzymanego przez beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) świadczenia od fundacji rodzinnej odpowiadająca proporcji przypadającej na tego fundatora lub beneficjenta zaliczanego do tzw. „grupy zero” tego fundatora w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych. Proporcja ta będzie określana w części w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionych przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną. Analogicznie, również część przychodów fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą zaliczaną do tzw. „grupy zero” tego fundatora w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych w tej samej proporcji” (Druk Sejmowy nr 2798, Sejm RP IX Kadencji).

Literalna wykładnia powyższych przepisów jednoznacznie wskazuje, że wpływ na ustalenie proporcji, o której mowa w art. 28 Ustawy o FR, mają relacje rodzinne pomiędzy fundatorem (fundatorami) a osobą wnoszącą mienie do fundacji rodzinnej.

Odesłanie do art. 27 ust. 4 Ustawy o FR zawarte w art. 21 ust. 49 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o FR oznacza:

1)w odniesieniu do danego fundatora - proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn - proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora - sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W opisanym zdarzeniu przyszłym, Fundacja przewiduje dokonywanie na rzecz Beneficjentów - Fundatorów, Dzieci Fundatorów oraz Pasierbów Fundatorów wypłaty oraz pozostawianie im w dyspozycji świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, na zasadach określonych w Ustawie o FR oraz statucie Fundacji, jak również możliwość wydania im mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Powyższe będzie dokonywane m.in. z majątku Fundacji wniesionego przez Fundatora 1 stanowiącego jego majątek prywatny, wniesionego przez Fundatora 2 stanowiącego jego majątek prywatny, jak również majątku wniesionego do Fundacji przez Fundatorów a objętego wspólnością majątkową.

W związku z faktem, że każdy z Fundatorów jest jednocześnie małżonkiem drugiego z Fundatorów, mienie wniesione do Fundacji na pokrycie funduszu założycielskiego przez jednego z Fundatorów jest, zgodnie z art. 28 ust. 2 pkt 1 Ustawy o FR, uważane za wniesione przez drugiego z Fundatorów.

Tak samo w przypadku mienia, które jest wniesione przez każdego z Fundatorów z ich majątku wspólnego czy majątku odrębnego. Również ono będzie, zgodnie z art. 28 ust. 2 pkt 1 Ustawy o FR, uważane za wniesione przez drugiego z Fundatorów.

Przepisy Ustawy o FR jasno (jednoznacznie) bowiem definiują, że mienie wniesione do fundacji rodzinnej przez fundatora, jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo jest traktowane jako mienie wniesione przez fundatora. Brak wyraźnego wyłączenia mienia wniesionego przez innych fundatorów, którzy jednocześnie są małżonkami lub członkami rodziny, sugeruje, że takie mienie również powinno być objęte tym samym traktowaniem. Przepisy te nie wprowadzają żadnych ograniczeń co do liczby fundatorów, którzy mogą jednocześnie wnosić mienie do fundacji rodzinnej. Przyjęcie interpretacji, że mienie wniesione przez małżonka lub inne osoby związane relacją rodzinnej wspólnoty jest traktowane jako mienie wniesione przez fundatora, ma istotne konsekwencje praktyczne. Pozwala to na skuteczniejsze zarządzanie majątkiem rodzinnym oraz wykorzystanie jego potencjału w celu zaspokojenia potrzeb beneficjentów. Ograniczenie zakresu zwolnienia z podatku dochodowego dla takiego mienia mogłoby utrudnić realizację celów fundacji rodzinnej i uniemożliwić jej efektywne funkcjonowanie.

Ideą powołania fundacji rodzinnej w polskim systemie prawnym było umożliwienie przedsiębiorcom ulokowania wypracowanego w ramach działalności operacyjnej majątku w podmiocie, którego celem będzie zarządzanie nim oraz jego zabezpieczenie. Kolejnym motywem wprowadzenia fundacji rodzinnej jest zabezpieczenie wypracowanego majątku przed zbyt dużym podziałem (rozdrobnieniem) oraz określenie przez fundatora sposobu dystrybucji świadczeń do beneficjentów. W przypadku fundacji rodzinnych tworzonych przez małżonków działających jako fundatorzy, uznanie, że „mieniem wniesionym przez fundatora” nie jest mienie jego małżonka (drugiego fundatora), automatycznie powodowałoby, że beneficjent będący fundatorem nie skorzysta z pełnego zwolnienia z PIT, co jest jawnie sprzeczne z celem ustawy i istotą instytucji fundacji rodzinnej.

W konsekwencji, na skutek wniesienia mienia do Fundacji majątku przez danego Fundatora, proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 Ustawy o FR, wynosi w stosunku do każdego z Fundatorów 100% mienia wniesionego przez danego Fundatora do 0% mienia wniesionego przez Fundację. Proporcja ta nie ulegnie zmianie również w przyszłości, kiedy Fundatorzy wniosą kolejne mienie, w tym udziały (akcje) w spółkach, ponieważ będzie ona obliczana analogicznie, tzn. mienie wniesione przez drugiego Fundatora zostanie uznane za wniesione przez pierwszego z nich i na odwrót.

W rezultacie przychody z tytułu świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełnianie przez fundację rodzinną na rzecz Fundatorów i Dzieci Fundatorów, a także przychody tych osób z tytułu otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo:

1)w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2024 r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.113.2024.3.JK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „(...) podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy ją z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora”;

2)w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2024 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.299.2024.2.MST, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „(...) podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora. Zatem - mając na względzie Pani status fundatora i Pani relacje z pozostałymi fundatorami- wypłata na Pani rzecz świadczeń, o których mowa we wniosku, korzystać będzie w całości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”;

3)w interpretacji indywidualnej z dnia 25 lipca 2024 r. o sygn. 0114-KDIP3- 2.4011.374.2024.2.JM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że: „(...) mienie wniesione do Fundacji przez Pana Żonę, będącą jednocześnie drugim z Fundatorów, może Pan zaliczyć do mienia wniesionego przez Fundatora na potrzeby obliczania dla Pana proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej. Skoro będzie Pan jednym z dwóch fundatorów fundacji rodzinnej, a drugim fundatorem będzie Pana żona, to wypłata na Pana rzecz świadczeń, o których mowa we wniosku, korzystać będzie w całości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Wspólne uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 3 i nr 4:

Biorąc pod uwagę przywołane uregulowania prawne oraz opisane we wniosku zdarzenie przyszłe należy wskazać, że pasierbami są dzieci małżonka niebędące zarazem dziećmi drugiego ze współmałżonków. Pomiędzy tymi osobami (ojczym/macocha, pasierb) z chwilą zawarcia małżeństwa z rodzicem pasierba powstaje stosunek powinowactwa, o którym mowa w art. 618 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2017 r. poz. 682, ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, z małżeństwa wynika powinowactwo między małżonkiem a krewnymi drugiego małżonka. Trwa ono mimo ustania małżeństwa. Linię i stopień powinowactwa określa się według linii i stopnia pokrewieństwa.

Ustawodawca, ustalając zakres podmiotowy zwolnienia określonego w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, wskazał, że osobą uprawnioną do skorzystania z tego zwolnienia podatkowego przy spełnieniu pozostałych warunków jest również pasierb jako nabywca własności rzeczy lub praw majątkowych w drodze m.in. darowizny.

Przenosząc zatem powołane powyżej przepisy na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że nabycie przez Pasierba - tytułem darowizny od ojczyma - rzeczy, praw majątkowych oraz środków pieniężnych przy spełnieniu przesłanek określonych w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wśród osób, o których mowa w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn jest bowiem wprost wymieniony pasierb.

Wnioskodawca wskazuje, że w związku z brakiem definicji legalnej pasierba w ustawach podatkowych, w celu ustalenia znaczenia tego pojęcia, należy odnieść się do jego znaczenia w języku powszechnym. Pasierb to „syn męża lub żony z poprzedniego małżeństwa”. W związku z faktem, iż Pasierb jest synem żony ojczyma z jej poprzedniego małżeństwa, to w stosunku do swojego obecnego ojczyma jest on pasierbem. Tak też należy traktować go na gruncie ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Wnioskodawca zwrócił uwagę, że z art. 144 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego wynika, iż pasierbem jest dziecko małżonka niebędące zarazem dzieckiem drugiego ze współmałżonków, z kolei zaś z art. 618 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego wynika, że pomiędzy odpowiednio ojczymem a pasierbem oraz macochą i pasierbem powstaje stosunek powinowactwa z chwilą zawarcia małżeństwa przez ojca lub matkę pasierba. Pasierb i odpowiednio żona lub maż rodzica pasierba są więc w świetle powyższego rodziną.

Zdaniem Wnioskodawcy, analiza przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn prowadzi do jednoznacznych wniosków, że wolą ustawodawcy było, aby ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn mógł korzystać także pasierb, przez którego należy rozumieć nieprzysposobione dziecko obecnej żony lub męża.

Wnioskodawca wskazuje, że pasierb jest wprost wymieniony wśród osób, o których mowa w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Tym samym dla Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że ustawodawca wymieniając pasierba jako odrębną kategorię podmiotów podlegających zwolnieniu od opodatkowania, nie uzależniał uzyskania tego zwolnienia od kwestii bycia lub nie przysposobionym. Za wystarczające zostało uznane bycie pasierbem, czyli „synem męża lub żony z poprzedniego małżeństwa”.

W rezultacie przychody z tytułu świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełnianie przez fundację rodzinną na rzecz Pasierbów Fundatorów, a także przychody tych osób z tytułu otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, ponieważ mienie było i będzie wnoszone do Fundacji wyłącznie przez Fundatorów pozostających w związku małżeńskim, proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o FR w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 tej Ustawy, wynosić będzie w stosunku do każdego z Fundatorów 100% mienia wniesionego przez fundatora do 0% mienia wniesionego przez Fundację i w rezultacie świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełnianie przez i Fundację rodzinną na rzecz Fundatorów, Dzieci Fundatorów oraz Pasierbów Fundatorów (będących w stosunku do obu Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów Fundatorów, Dzieci Fundatorów oraz Pasierbów Fundatorów z tytułu wypłaty lub postawienia im do dyspozycji świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, lub wydania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023 r. poz. 326) został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

Zgodnie z art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Stosownie do art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

Z powyższego wynika, że beneficjenci fundacji rodzinnej otrzymujący od tej fundacji świadczenia (czy to pieniężne, czy to niepieniężne) uzyskują przychód z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do tych przychodów fundacja rodzinna co do zasady pełni funkcję płatnika.

W myśl art. 30 ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu uzyskania przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1g - w wysokości:

a) 10% przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu,

b) 15% przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.

W myśl art. 14 ust. 3 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U z 2024 r. poz. 1837):

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1)do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2)do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3) do grupy III - innych nabywców.

Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1–11 oraz 11b–13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21

Z art. 41 ust. 4aa ww. ustawy wynika, że:

Przy weryfikacji warunków zastosowania obniżonej stawki podatku albo zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów prawa podatkowego, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązanie w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

-   z zastrzeżeniem ust. 49.

Zakres zwolnienia każdej z tych osób określa się na podstawie art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

1)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2)beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

-odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Zauważyć również należy, że z punktu widzenia zastosowania zwolnienia, o którym mowa powyżej, istotnym jest, czy według stanu na dzień uzyskania tego przychodu, beneficjent jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z tym przepisem:

Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1)zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

2)w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a ich wartość doliczona do wartości majątku nabytego dotychczas od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:

1.Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2.Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4.W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

1.Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;

2)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3.W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:

1.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.

Zasadą jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:

  • fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
  • a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,

- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157 tej ustawy, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, oznacza:

1)w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Mając na uwadze powyższe przepisy, podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora.

Ww. proporcję określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów. Dla potrzeb ustalenia wysokości przychodu zwolnionego należy przyjąć proporcję, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu. Na potrzeby zwolnienia w podatku dochodowym należy się kierować aktualną/ostatnią proporcją ustaloną zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej (ustaloną na moment ostatniego wniesienia mienia do fundacji rodzinnej, z uwzględnieniem wartości mienia i statusu osób wnoszących mienie na moment tego wniesienia) zamieszczoną w spisie mienia.

Zatem wypłata świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, przez Państwa na rzecz beneficjentów będących:

·Fundatorami, którzy są w związku małżeńskim,

·osobami, które łączy z każdym z fundatorów relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, tj.:

- Dzieci Fundatorów,

- Pasierbów Fundatorów oraz

- Pasierba Fundatora

korzystać będzie w całości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, iż dotyczą one indywidualnej sprawy podmiotu w konkretnej sprawie, w danym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Zatem, nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.