
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Grant za staż w Parlamencie Europejskim a PIT
Podatniczka, która zwróciła się do KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej odbyła staż absolwencki w Sekretariacie Parlamentu Europejskiego w Luksemburgu. Otrzymywała comiesięczny grant z budżetu UE i nie studiowała ani nie pracowała w tym czasie. Staż nie był traktowany jako zatrudnienie.
Wnioskodawczyni chciała wiedzieć czy grant podlega zwolnieniu z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137. Jeżeli nie, to czy przysługuje jej zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a. Chciała również się dowiedzieć na jakim formularzu powinna rozliczyć przychód. Uznała, że grant powinien być całkowicie zwolniony z PIT jako pomoc unijna, a na pewno przynajmniej częściowo jako stypendium. Dochód zamierzała rozliczyć na PIT-11.
Stanowisko organu podatkowego
Krajowa Informacja Skarbowa uznała stanowisko wnioskodawczyni za częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe. W ocenie organu, nie wszystkie przesłanki konieczne do zastosowania pełnego zwolnienia z podatku dochodowego zostały spełnione. Analiza została przeprowadzona w dwóch krokach, najpierw pod kątem zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT, a następnie pod kątem możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a tej ustawy.
Organ wyjaśnił, że art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT obejmuje pomoc finansową otrzymywaną przez uczestników projektów realizowanych z udziałem konkretnie wskazanych środków publicznych, m.in. funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Społecznego czy Instrumentu „Łącząc Europę”. Wnioskodawczyni wskazała we wniosku, że otrzymany grant nie pochodził z programu finansowanego z tych funduszy, a więc nie był objęty tym zwolnieniem. W związku z tym KIS jednoznacznie stwierdziła, że świadczenie to nie korzysta ze zwolnienia z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137.
Dalsza analiza dotyczyła zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o PIT dotyczącego stypendiów otrzymywanych za granicą. KIS przypomniała, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a, wolna od podatku jest część dochodu osób czasowo przebywających za granicą, które uzyskują dochody z tytułu stypendium – do wysokości równowartości diety przysługującej pracownikom sfery budżetowej z tytułu zagranicznych podróży służbowych.
Organ uznał, że w opisanym stanie faktycznym spełnione zostały warunki do skorzystania z tego zwolnienia. Wnioskodawczyni przebywała czasowo poza granicami Polski (tylko na czas stażu), otrzymywała okresowe świadczenie finansowe – grant od Parlamentu Europejskiego, który można zakwalifikować jako stypendium, a celem świadczenia było wspieranie rozwoju zawodowego, co wpisuje się w definicję stypendium jako pomocy finansowej na zdobywanie wiedzy.
W związku z tym część świadczenia odpowiadająca równowartości diety mogła być zwolniona z PIT. KIS podkreśliła jednak, że nadwyżka ponad limit diety nie jest zwolniona, a więc podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach jako przychód z „innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
Na koniec KIS wskazała, że rozliczenie przychodu powinno zostać dokonane w zeznaniu rocznym PIT-36 – ale tylko w sytuacji, gdy wnioskodawczyni uzyskała inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce albo chce skorzystać z preferencji, np. wspólnego rozliczenia z małżonkiem. Jeśli poza dochodem z grantu nie osiągnięto żadnych innych przychodów, to złożenie zeznania może nie być wymagane.
Dodatkowo, gdyby wnioskodawczyni uzyskała dochody opodatkowane w Polsce, a także dochody zagraniczne (zwolnione częściowo z opodatkowania), należałoby zastosować metodę obliczania podatku z uwzględnieniem stopy procentowej, opisaną w art. 27 ust. 8 ustawy o PIT.
