Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.143.2025.3.IM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.143.2025.3.IM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 15 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 15 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 15 kwietnia 2025 r. i 22 kwietnia 2025 r. (wpływ 22 kwietnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych

Jest Pan pracownikiem firmy X, dla której jednostką dominującą jest spółka Y.

Y oferuje dla swoich pracowników, w tym dla pracowników X , dwa programy, w których Pan uczestniczył:

·1,

·2.

W ramach programu „1”, pracownicy uznaniowo otrzymują prawo objęcia w posiadanie określonej liczby akcji Y po spełnieniu zdefiniowanych wymagań. Podstawowym wymaganiem jest pozostanie pracownikiem Y przez wyznaczony czas (np. 3 lata). Dodatkowo, w ramach programu mogą być nałożone dodatkowe wymagania związane z osiągnięciem przez Y celów biznesowych lub strategicznych. Po spełnieniu zdefiniowanych wymagań, pracownik obejmuje w posiadanie akcje spółki Y nieodpłatnie.

W ramach programu „2”, pracownicy mogą dobrowolnie zapisać się na zakup akcji spółki Y. Program realizowany jest w cyklach 12-miesięcznych. Przystępując do programu, pracownik deklaruje kwotę, jaka ma być miesięcznie potrącana z jego wynagrodzenia netto na poczet zakupu akcji spółki Y. Po zakończeniu 12-misięcznego cyklu, pracownik otrzymuje nieodpłatnie 1 darmową akcję, za każde 2 akcje zakupione w ramach programu. Akcje przyznane są pod warunkiem, że w dniu rozliczenia programu, uczestnik programu pozostaje pracownikiem Y oraz, że nadal jest posiadaczem akcji zakupionych w ramach programu w danym cyklu (tzn. nie sprzedał ich przed dniem rozliczenia programu).

Oba programy zostały powołane uchwałami zarządu spółki Y na podstawie pełnomocnictwa przyznanego uchwałami walnego zgromadzenia Y. Na corocznym posiedzeniu walne zgromadzenie każdorazowo decyduje o przedłużeniu pełnomocnictwa przyznanego zarządowi do emisji i dystrybucji akcji, m.in. na potrzeby pracowniczych programów kapitałowych. W 2024 roku uzyskałem nieodpłatnie akcje Y w ramach obu ww. programów.

Dokonał Pan sprzedaży części akcji otrzymanych w ramach programu „1”.

Akcji z programu „2” nie sprzedał Pan.

Uzupełnienie

Czy spółka Y oferująca wskazane we wniosku programy jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości wobec spółki z ograniczoną odpowiedzialnością X (Spółka)?

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi w Krajowym Rejestrze Sądowym, właścicielem całości udziałów spółki X jest spółka Z. Natomiast spółka Z, jak i X, są częścią grupy kapitałowej Y, na której czele stoi spółka Y. Spółka Y sprawuje kontrolę nad grupą kapitałową.

Zależność ta jest odzwierciedlona w sprawozdaniach finansowych spółki X. M.in. w sprawozdaniu finansowym za rok 2023 zamieszczona jest informacja:

(…).

W odniesieniu do programu 1:

Czy „prawo objęcia w posiadanie określonej liczby akcji Y” jest:

a)papierem wartościowym w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.), w której wskazano, że papiery wartościowe są:

innymi zbywalnymi prawami majątkowymi, które powstają w wyniku emisji, inkorporującymi uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywanymi poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszącymi się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne);

b)instrumentem finansowym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, tj. którymkolwiek z niebędących papierami wartościowymi następujących instrumentów finansowych:

c)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,

d)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e)opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,

f)niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g)instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h)kontrakty na różnicę,

i)opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych;

c) czy ma inny charakter prawny – jaki (proszę to wyjaśnić)?

„Prawo objęcia w posiadanie określonej liczby akcji” nie spełnia kryteriów opisanych w art. 3 pkt 1 lit. b ani art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z dokumentami przedstawionymi przez spółkę Y, pracownik przystępujący do programu otrzymuje obietnicę otrzymania akcji spółki Y po spełnieniu określonych wymagań. Ta obietnica nie wiąże się z faktycznym otrzymaniem jakichkolwiek papierów wartościowych ani instrumentów finansowych w momencie przystąpienia do programu.

Natomiast po spełnieniu zdefiniowanych warunków programu, w tym pozostaniu pracownikiem Y przez wyznaczony czas (np. 3 lata), uczestnik programu otrzymuje akcje spółki Y, które spełniają definicję art. 3 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Czy „prawo objęcia w posiadanie określonej liczby akcji Y”, o którym mowa we wniosku, nabył Pan nieodpłatnie, tzn. czy w zamian za jego uzyskanie poniósł Pan jakąkolwiek odpłatność?

W ramach programu „1” pracownik otrzymuje akcje spółki całkowicie nieodpłatnie. Na żadnym etapie realizacji programu pracownik nie ponosi żadnych kosztów.

Czy „prawo objęcia w posiadanie określonej liczby akcji Y” zostało nabyte jako świadczenie w naturze?

„Prawo objęcia w posiadanie określonej liczby akcji” jest, de facto, obietnicą przekazania akcji złożoną przez pracodawcę, w związku z czym nie stanowi świadczenia w naturze.

Czy w momencie przyznania „prawa objęcia w posiadanie określonej liczby akcji Y” możliwe było ustalenie jego wartości rynkowej (ogólnie, obiektywnie) na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności czasu i miejsca ich uzyskania?

Spółka Y zapewnia pracownikom dostęp do ewidencji w jakim dniu otrzymali prawo (obietnicę) otrzymania akcji spółki. Na podstawie tej informacji oraz korzystając z powszechnie dostępnych kursów akcji Y oraz kursów walut EURO-do-PLN można wyliczyć wartość obiecanych akcji.

Czy program 1 należy traktować jako system wynagradzania?

Program 1 nie jest wymieniony bezpośrednio w regulaminie wynagradzania ani w umowie o pracę. Regulamin wynagradzania określa natomiast, że w spółce obowiązują programy motywacyjne oraz nagrody uznaniowe określone osobnymi regulacjami.

Celem programu 1 jest przede wszystkim motywacja najbardziej wartościowych pracowników do pozostania w firmie przez czas określony warunkami programu. O nominacji pracowników do udziału w programie decydują przełożeni. Pracownik nie ma żadnych podstaw ani gwarancji, żeby oczekiwać nominacji do programu.

W odniesieniu do programu 2:

Czy program 2 należy traktować jako system wynagradzania?

Program 2 nie jest wymieniony bezpośrednio w regulaminie wynagradzania ani w umowie o pracę. Regulamin wynagradzania określa natomiast, że w spółce obowiązują programy motywacyjne oraz nagrody uznaniowe określone osobnymi regulacjami.

Program 2 jest dobrowolnym programem kapitałowym dla pracowników. Jego celem jest motywacja pracowników do inwestycji w spółkę przez zakup akcji oraz do pozostania w firmie przez czas określony warunkami programu. O przystąpieniu pracownika do programu decyduje sam pracownik.

Czy zamiennie stosuje Pan nazwy spółek Z oraz Y w odniesieniu do tej samej spółki, w związku ze wskazaniem:

Podmiotem dominującym wobec Spółki jest Z.

jednoznaczne wyjaśnienie, czy pod pojęciem Spółki należy rozumieć spółkę X.

Jednoznaczne wskazanie, czy wskazana we wniosku Y jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości wobec spółki z ograniczoną odpowiedzialnością X?

X Sp. z o.o. należy do grupy kapitałowej (holdingu). Pełen wykaz spółek wchodzących w skład grupy na dzień 31 grudnia 2024 r. jest podany w sprawozdaniu rocznym grupy za rok 2024: (…)

Członkami grupy są m.in. spółki:

·X.

·Z

Natomiast spółka Y jest organem dominującym dla całej grupy.

Względem spółki X podmiotem bezpośrednio dominującym jest spółka Z, która jest właścicielem 100% udziałów w X. Natomiast podmiotem dominującym dla spółki Z jest Y. Zależność ta jest odzwierciedlona w sprawozdaniach finansowych spółki X:

(…).

Zatem można uznać, że spółka Y jest jednostką dominującą względem X zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości. W szczególności:

·Y sprawuje kontrolę nad X.

·Y jest (za pośrednictwem Z) właścicielem 100% udziałów spółki X.

·Y ma prawo kierowania polityką finansową i operacyjną X Sp. z o.o.

Pytania

1.Czy opisane programy „1” oraz „2” spełniają kryteria programu motywacyjnego zdefiniowanego w art. 24 ust. 11-12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.W jaki sposób należy rozliczyć podatek od akcji uzyskanych nieodpłatnie w ramach ww. programów?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w odniesieniu do pytania nr 1 – programy „1” oraz „2” opisane powyżej spełniają kryteria programu motywacyjnego zdefiniowanego w art. 24 ust. 11-12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W szczególności:

·programy zostały utworzone przez spółkę akcyjną (Y) będącą jednostką dominującą dla Pana bezpośredniego pracodawcy (X);

·w ramach programów obejmuje Pan akcje spółki dominującej (Y);

·programy zostały utworzone uchwałą zarządu na podstawie pełnomocnictwa przyznanego uchwałą walnego zgromadzenia;

·siedziba spółki Y znajduje się (…), czyli na terenie Unii Europejskiej.

Pana zdaniem, w odniesieniu do pytania nr 2 – akcje przyznane Panu nieodpłatnie przez spółkę Y w ramach ww. programów podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 24 ust. 11 oraz art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn.:

·przychód z tytułu objęcia akcji powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji;

·dochodem z odpłatnego zbycia akcji jest przychód uzyskany z odpłatnego zbycia akcji, przyjmując koszty uzyskania przychodu za 0 PLN;

·podatek dochodowy z odpłatnego zbycia akcji wynosi 19%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:

1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

– podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Na mocy art. 24 ust. 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.

Stosownie do art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:

1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo

2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13

– w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.

Jak wynika z art. 24 ust. 12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Powołane przepisy dotyczą „przesunięcia” momentu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach programu motywacyjnego (spełniającego warunki określone w tych przepisach) do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych (nabytych) przez podatnika w wyniku realizacji programu. Jednocześnie przepisy te rozstrzygają, że przychody uzyskane w ramach programu motywacyjnego – niezależnie od ich związku ze stosunkiem zatrudnienia uczestnika programu lub działalnością wykonywaną osobiście przez uczestnika programu – podlegają opodatkowaniu w ramach źródła „kapitały pieniężne”.

W analizowanym przypadku, jako pracownik firmy X,dla której jednostką dominującą jest spółka Y uczestniczył Pan w dwóch programach: 1 oraz 2. Skutki podatkowe tych zdarzeń należy więc określić z uwzględnieniem ww. przepisów o programach motywacyjnych.

I tak, w opisanych okolicznościach faktycznych spełnione są przesłanki uznania programów 1 oraz 2 za programy motywacyjne w rozumieniu art. 24 ust. 11b omawianej ustawy, ponieważ jak wynika z wniosku i jego uzupełnienia:

·w ramach programu „1” pracownicy uznaniowo otrzymują prawo objęcia w posiadanie określonej liczby akcji Y po spełnieniu zdefiniowanych wymagań; podstawowym wymaganiem jest pozostanie pracownikiem Y przez wyznaczony czas (np. 3 lata); dodatkowo, w ramach programu mogą być nałożone dodatkowe wymagania związane z osiągnięciem przez Y celów biznesowych lub strategicznych; po spełnieniu zdefiniowanych wymagań, pracownik obejmuje w posiadanie akcje spółki Y nieodpłatnie,

·w ramach programu „2” pracownicy mogą dobrowolnie zapisać się na zakup akcji spółki Y; program realizowany jest w cyklach 12-miesięcznych; przystępując do programu, pracownik deklaruje kwotę, jaka ma być miesięcznie potrącana z jego wynagrodzenia netto na poczet zakupu akcji spółki Y; po zakończeniu 12-misięcznego cyklu, pracownik otrzymuje nieodpłatnie 1 darmową akcję, za każde 2 akcje zakupione w ramach programu; akcje przyznane są pod warunkiem, że w dniu rozliczenia programu, uczestnik programu pozostaje pracownikiem Y oraz, że nadal jest posiadaczem akcji zakupionych w ramach programu w danym cyklu (tzn. nie sprzedał ich przed dniem rozliczenia programu),

·oba programy zostały powołane uchwałami zarządu spółki Y na podstawie pełnomocnictwa przyznanego uchwałami walnego zgromadzenia Y,

·w 2024 roku uzyskał Pan nieodpłatnie akcje Y w ramach obu ww. programów,

·programy zostały utworzone przez spółkę akcyjną Y będącą jednostką dominującą dla Pana bezpośredniego pracodawcy (X),

·w ramach programów objął Pan akcje spółki dominującej,

·sprzedał Pan już część akcji otrzymanych w ramach programu „1”,

·siedziba spółki Y znajduje się w (…), czyli na terenie Unii Europejskiej.

W konsekwencji, stosownie do art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Pana przychód z tytułu faktycznego nabycia akcji Spółki mającej siedzibę w (…) w wyniku realizacji programów motywacyjnych powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.

Czynność ta skutkuje powstaniem przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Przychód ten powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności akcji (art. 17 ust. 1ab ustawy).

Jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

W myśl art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Przychody z odpłatnego zbycia przez Pana akcji uzyskanych w ramach programów motywacyjnych podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według stawki 19%, z uwzględnieniem art. 24 ust. 11a jako przepisu szczególnego względem art. 30b ust. 2 pkt 4 tej ustawy.

Zgodnie bowiem z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów uzyskanych:

1)z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających,

2)z odpłatnego zbycia udziałów (akcji),

3)z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni,

4)z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny,

5)z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych

– podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Podsumowanie: opisane programy „1” oraz „2” spełniają kryteria programu motywacyjnego zdefiniowanego w art. 24 ust. 11-12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód po Pana stronie powstał/powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia przez Pana akcji, zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30b ust. 1 tej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.