Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pana – na wezwania – pismem z 26 marca 2025 r. (data wpływu 30 marca 2025 r.) oraz pismem z 7 maja 2025 r. (data wpływu 8 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan pracownikiem (…). W roku 2024 dwukrotnie był Pan ekspertem Komisji Europejskiej oceniającym wnioski grantowe. Z tego tytułu otrzymał Pan wynagrodzenie.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Jest Pan ekspertem Komisji Europejskiej w programie (...) i w roku 2024 dwukrotnie służył Pan swoją wiedzą specjalistyczną i doświadczeniem w ocenie grantów europejskich. Podpisał Pan kontrakt z Komisją Europejską na ewaluację grantów europejskich. Przygotowania pisemnej oceny i jej uzasadnienia wymagało wykorzystania Pana specjalistycznej wiedzy. Za Pana pracę Komisja Europejska w roku 2024 wypłaciła Panu dwukrotnie wynagrodzenie. Wynagrodzenie wypłaciła Panu Komisja Europejska w walucie euro. Wynagrodzenie z tytułu oceny wniosków grantowych wypłacono Panu w styczniu 2024 r. i w grudniu 2024 r.

Na ocenę wniosków grantowych zawarł Pan umowę z Komisją Europejską: pierwsza umowa w październiku 2023 r. – wypłata w styczniu 2024 r., druga umowa w lipcu 2024 r. – wypłata w grudniu 2024 r.

W umowie nie zostało wskazane, że wykonana przez Pana ocena wniosków grantowych stanowi utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W umowie o ocenę wniosków grantowych, wynagrodzenie nie stanowiło honorarium za rozporządzenie autorskimi prawami majątkowymi do utworu.

Pracę wykonywał Pan jako naukowiec (…). Jest Pan zarejestrowany w bazie ekspertów i funkcjonariuszy Unii Europejskiej. Nie był i nie jest Pan urzędnikiem lub innym pracownikiem Unii Europejskiej bądź Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Nie jest Pan urzędnikiem ani pracownikiem instytucji UE. Nie podlegał i nie podlega Pan regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnoty Europejskiej. Statut/regulamin bądź inne ustawy/rozporządzenia podmiotu wypłacającego wynagrodzenie nie przewidują zwolnienia od podatków bezpośrednich wypłacanego na Pana rzecz uposażenia.

Według Pana najlepszej wiedzy wynagrodzenia wypłacane ekspertom zewnętrznym przez Komisję Europejską są zwolnione z krajowego podatku dochodowego na podstawie art. 13 protokołu w sprawie przywilejów Unii Europejskiej (Dz.U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/865) oraz rozporządzenia Nr 260/68, które ustanawia mechanizm tego „wewnętrznego podatku wspólnotowego”. Wydaje się Panu, że będąc ekspertem KE otrzymane wynagrodzenie wypłacone przez KE nie podlega opodatkowaniu w Polsce, ponieważ pochodzi bezpośrednio z budżetu UE i jest już objęte „wewnętrznym podatkiem wspólnotowym” (automatycznie potrącanym przez KE) i nie ma podstawy prawnej do podwójnego opodatkowania (w Polsce i UE).

Stworzone przez Pana prace jako oceniającego granty z wielu dziedzin odznaczają się niepowtarzalnością, indywidualnością i kreatywnością oraz mają oryginalny i twórczy charakter. Ocena wniosków grantowych została przez Pana wykonana jako przez nauczyciela akademickiego, o którym mowa w art. 115, art. 116 ust. 7 oraz art. 128 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 z późn. zm.). Nie przeniósł Pan praw autorskich do stworzonych przez siebie utworów na podmiot zamawiający. Wykonywane przez Pana oceny wniosków grantowych mają charakter twórczy związany z działalnością badawczo – rozwojową, naukowo – dydaktyczną, naukową, dydaktyczną lub inną wskazaną w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynagrodzenie to nie obejmowało wynagrodzenie za wykonywanie innych czynności nie będących przedmiotem praw autorskich.

Pytanie

1)Czy otrzymane wynagrodzenie podlega opodatkowaniu, a jeśli tak, toczy może Pan skorzystać z 50% kosztów uzyskania przychodu?

2)Czy otrzymane pieniądze są zwolnione z podatku?

3)Jeśli otrzymane pieniądze nie są zwolnione z podatku, to czy może Pan skorzystać z obniżenia kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50% z tytułu korzystania z praw autorskich lub rozporządzania nimi? Podobną zniżkę stosuje się do Pana wynagrodzenia na (…).

Pana stanowisko w sprawie

Według Pana wiedzy, zgodnie z art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz.U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/865), który mówi: „Od wynagrodzeń wypłacanych przez Wspólnoty urzędnikom i innym pracownikom pobierany jest podatek wspólnotowy, a państwa członkowskie zwalniają je z podatku krajowego.” Nie musi Pan odprowadzać podatku w Polsce. Prosi Pan o potwierdzenie tego faktu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zwolnienie z opodatkowania wynagrodzenia eksperta z Komisji Europejskiej realizującego program (...) przewiduje jedynie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. W świetle tego przepisu:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. ze zm.).

W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68:

Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia:

Opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Powyższe zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4, ze zm.).

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, ze zm.):

Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z kolei według art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich:

Urzędnicy i inni pracownicy Wspólnot objęci są podatkiem na rzecz Wspólnot od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Wspólnoty, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty.

Z treści wniosku i jego uzupełnienia wynika, że jest Pan ekspertem Komisji Europejskiej w programie (...). Podpisał Pan kontrakt z Komisją Europejską na ewaluację grantów europejskich. Na ocenę wniosków grantowych zawarł Pan umowę z Komisją Europejską: pierwsza umowa w październiku 2023 r. – wypłata w styczniu 2024 r., druga umowa w lipcu 2024 r. – wypłata w grudniu 2024 r. Za Pana pracę Komisja Europejska w roku 2024 wypłaciła Panu dwukrotnie wynagrodzenie. Wynagrodzenie wypłaciła Panu Komisja Europejska w walucie euro – w styczniu 2024 r. i w grudniu 2024 r. Jest Pan zarejestrowany w bazie ekspertów i funkcjonariuszy Unii Europejskiej. Nie był i nie jest Pan urzędnikiem lub innym pracownikiem Unii Europejskiej bądź Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Wskazał Pan, że wynagrodzenia wypłacane ekspertom zewnętrznym przez Komisję Europejską są zwolnione z krajowego podatku dochodowego na podstawie art. 13 protokołu w sprawie przywilejów Unii Europejskiej (Dz.U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/865) oraz rozporządzenia Nr 260/68, które ustanawia mechanizm tego „wewnętrznego podatku wspólnotowego”.

Jeśli, tak jak Pan stwierdził w uzupełnieniu, do Pana wynagrodzenia miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, ze zm.) oraz art. 13 protokołu w sprawie przywilejów Unii Europejskiej (Dz.U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/865), to spełnił Pan warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pana dochody w tej sytuacji korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie należy ich wykazywać w zeznaniu podatkowym.

Zatem Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Skoro Pana dochody, o których mowa we wniosku korzystają ze zwolnienia to nie rozpatrywałem pytań dotyczących możliwości zastosowania przez Pana do uzyskanych dochodów 50% kosztów uzyskania przychodów. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.