Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 4 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej. Uzupełniła go Pani pismem z 8 maja 2025 r. (data wpływu 8 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Rozliczając podatek dochodowy od osób fizycznych za 2024 r. wspólnie z mężem chcemy skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, gdyż wychowujemy syna, który jest osobą z niepełnosprawnościami. W ubiegłym roku korzystaliśmy z dofinansowania PFRON w ramach realizacji zadania − likwidacja barier w komunikowaniu się. Nasz syn otrzymał środki na zakup urządzenia − laptopa w związku z jego indywidualnymi potrzebami wynikającymi z dużych trudności w komunikowaniu się ze światem zewnętrznym. Całkowita wartość finansowa zakupu urządzenia na 2024 r. to kwota 2 500 zł. Powiat dofinansował koszt zakupu laptopa w wysokości 85% wartości urządzenia, tj. do wysokości 2 125 zł. Zakupiliśmy takie urządzenie w kwocie wyższej od przyjętej do dofinansowania z środków własnych. Rzeczywisty koszt realizacji zadania to kwota 5 449,99 zł. Dofinansowanie ze środków PFRON to kwota 2 125 zł. Dopłata ze środków własnych to kwota 3 324,99 zł.

W uzupełnieniu wniosku wskazano:

W ubiegłym roku korzystała Pani z dofinansowania PFRON w ramach realizacji zadania − likwidacja barier w komunikowaniu się. Pani syn otrzymał środki na zakup urządzenia − laptopa w związku z jego indywidualnymi potrzebami, wynikającymi z dużych trudności w komunikowaniu się ze światem zewnętrznym. Powiat dofinansował koszt zakupu laptopa w wysokości 85% wartości urządzenia, tj. do wysokości 2 125 zł. Zakupiła Pani takie urządzenie w kwocie wyższej od przyjętej do dofinansowania ze środków własnych.

Rzeczywisty koszt realizacji zadania to kwota 5 449,99 zł.

Dofinansowanie ze środków PFRON to kwota 2 125 zł.

Dopłata ze środków własnych to kwota 3 324,99 zł, którą chciałaby Pani odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej (art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) we wspólnym z mężem zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2024 r.

Pani syn … urodzony … czerwca 2009 r. jest dzieckiem z niepełnosprawnościami.

Orzeczenia o niepełnosprawności zostały wydane:

1.Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w ….

Ważne od 18 listopada 2019 r. do 30 listopada 2021 r.

Niepełnosprawność datowana jest od wczesnego dzieciństwa.

Symbol 12 C.

Na podstawie wyroku Sądu Rejonowego w …, … z dnia 28 kwietnia 2022 r. (sygn. akt …, który uprawomocnił się 30 czerwca 2022 r.) Pani syn wymaga konieczności stałej i długotrwałej opieki oraz pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji spowodowanej całościowymi zaburzeniami ogólnorozwojowymi, które datuje się od wczesnego dzieciństwa.

Punkt 7 – wymaga.

Punkt 8 – wymaga.

Orzeczenie przedłużone z uwagi na epidemie covid-19.

2.Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w ….

Ważne od 29 sierpnia 2022 r. do 31 sierpnia 2023 r.

Niepełnosprawność datowana jest od wczesnego dzieciństwa.

Symbol 12 C.

Wyrok Sądu Rejonowego w …, … z dnia 23 listopada 2023 r. (sygn. akt …) zmienia zaskarżone orzeczenie częściowo w ten sposób, że wpisuje w punkcie IV „Orzeczenie wydaje się do 19.06.2025 r.”.

Orzeczenie obowiązywało przez cały 2024 r.

Data zakupu laptopa to 20 czerwca 2024 r.

Dofinansowanie z PFRON otrzymała Pani w formie zwrotu (refundacji po zakupie) dnia 1 lipca 2024 r.

Pani syn ma bardzo duże problemy w kontaktach społecznych. Nie ma kolegów i znajomych. Boi się wychodzić sam na dwór. Do szkoły zawożony i przywożony jest przez Panią. Spędza czas sam, nie wychodząc z domu.

Zakup laptopa z oprogramowaniem i możliwością podłączenia do internetu pomoże Pani synowi w zdobywaniu informacji o otaczającym go świecie i pozwoli na kontaktowanie się z innymi osobami z wykorzystaniem laptopa. Laptop ułatwi Pani synowi codzienne funkcjonowanie, komunikowanie się, zdobywanie wiedzy i naukę poprzez internet. Laptop ma wejście do odtwarzania płyt.

Posiada Pani szeroki wybór różnych gier edukacyjnych, np. o emocjach, nawiązywaniu znajomości, zachwianiu w różnych miejscach oraz filmów edukacyjnych o relacjach rodzinnych, koleżeńskich, konfrontacji z trudnymi sytuacjami, zasadami współżycia społecznego.

Pani syn ma zaburzenia ze spektrum autyzmu i ADHD, okresowe zaburzenia psychiczne (depresja, mania, lęki i obsesje), zaburzenia somatyczne (nietolerancję pokarmową, alergie, postępujące skrzywienie kręgosłupa).

Laptop z możliwością podłączenia do internetu, daje większe szanse i możliwości w likwidacji barier w komunikowaniu się.

W roku 2024 Pani dziecko pozostawało na utrzymaniu Pani oraz Pani męża.

Pani syn otrzymał w 2024 r. świadczenie z MOPS 800+ i Dobry Start 300 zł.

W związku z tym, że Pani syn wymaga konieczności stałej i długotrwałej opieki oraz pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji, spowodowanej całościowymi zaburzeniami ogólnorozwojowymi, które datuje się od wczesnego dzieciństwa, otrzymuje Pani na syna świadczenie pielęgnacyjne i zasiłek pielęgnacyjny. W roku 2024 była to kwota 203,84 zł miesięcznie.

Laptop został zakupiony na podstawie faktury, która zawiera Pani dane jako kupującego, dane sprzedawcy, rodzaj towaru i kwotę.

Poniesiony wydatek zostanie odliczony od dochodu zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie

Czy w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2024 r. (wspólnym z mężem), może Pani odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej (art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wydatek w wysokości 3 324,99 zł, jaki Pani poniosła na zakup laptopa dla niepełnosprawnego syna celem likwidacji barier w komunikowaniu się?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że w rocznym zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2024 r. może Pani odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej (art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wydatek w wysokości 3 324,99 zł, jaki poniosła Pani na zakup laptopa dla niepełnosprawnego syna celem likwidacji barier w komunikowaniu się.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7, 7b-7g i 13a tego artykułu.

Stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 tej ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty - w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Stosownie do art. 26 ust. 7b ww. ustawy:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

W myśl art. 26 ust. 7f ww. ustawy:

Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

1)I grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a)całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo

aa)niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo

b)znaczny stopień niepełnosprawności;

2)II grupy inwalidztwa - należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a)całkowitą niezdolność do pracy albo

b)umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Zauważyć należy, że odliczeniu od dochodu podlegają co do zasady wydatki poniesione od daty uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności, chyba że w orzeczeniu tym wskazano, że niepełnosprawność datowana jest wcześniej niż data wydania orzeczenia. W takiej sytuacji podatnik może odliczyć wydatki poniesione po dniu wskazanym w orzeczeniu jako data ustalenia niepełnosprawności.

Zgodnie z art. 26 ust. 7e ww. ustawy:

Przepisy ust. 7a-7d i ust. 7g stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu pozostają następujące osoby niepełnosprawne: współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowe, jeżeli w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Do dochodów, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się alimentów na rzecz dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e, świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 100a, dodatku energetycznego, o którym mowa w art. 5c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, dodatku osłonowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 1, 202, 1692 i 2687), dodatku węglowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. poz. 1692, 1967, 2236 i 2687), dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła i dodatku dla niektórych podmiotów niebędących gospodarstwami domowymi z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła, o których mowa w art. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. poz. 1967, 2127, 2185, 2236, 2243 i 2687), dodatku elektrycznego, o którym mowa w art. 27 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (Dz.U. poz. 2127, 2243 i 2687), refundacji kwoty odpowiadającej podatkowi VAT, o której mowa w art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz.U. poz. 2687), oraz przyznanych na podstawie odrębnych przepisów zasiłku pielęgnacyjnego oraz dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów.

Stosownie do art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że warunkiem odliczenia wydatków na cele rehabilitacyjne stosownie do treści art. 26 ust. 7d analizowanej ustawy jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek: orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Katalog wydatków zawarty w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest katalogiem zamkniętym, co oznacza, że odliczeniu podlegają jedynie wydatki enumeratywnie w nim wymienione. Rozszerzająca interpretacja przepisu art. 26 ust. 7a cyt. ustawy jest niedozwolona.

Należy również pokreślić, że wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wykluczone jest w tym wypadku stosowanie wykładni rozszerzającej jak i zawężającej.

Z wniosku wynika, że Pani syn jest dzieckiem z niepełnosprawnościami, tj. ma orzeczoną niepełnosprawność, która datowana jest od wczesnego dzieciństwa. W wyroku z dnia 23 listopada 2023 r. Sąd zmienił częściowo zaskarżone orzeczenie wydane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, wskazując, że „Orzeczenie wydaje się do 19.06.2025 r.”.

Orzeczenie o niepełnosprawności Pani syna obowiązywało przez cały 2024 r.

Pani syn ma zaburzenia ze spektrum autyzmu i ADHD, okresowe zaburzenia psychiczne (depresja, mania, lęki i obsesje), zaburzenia somatyczne (nietolerancję pokarmową, alergie, postępujące skrzywienie kręgosłupa). Pani syn ma bardzo duże problemy w kontaktach społecznych. Nie ma kolegów i znajomych. Boi się wychodzić sam na dwór. Do szkoły zawożony i przywożony jest przez Panią. Spędza czas sam, nie wychodząc z domu.

W związku z indywidualnymi potrzebami Pani syna, wynikającymi z dużych trudności w komunikowaniu się ze światem zewnętrznym, w dniu 20 czerwca 2024 r. zakupiła Pani dla niego laptop. Całkowity koszt urządzenia wyniósł 5 449,99 zł, z czego kwotę 3 324,99 zł pokryła Pani z własnych środków, zaś na kwotę 2 125 zł otrzymała Pani w dniu 1 lipca 2024 r. dofinansowanie z PFRON w formie zwrotu (refundacji po zakupie). Laptop został zakupiony na podstawie faktury, która zawiera Pani dane jako kupującego, dane sprzedawcy, rodzaj towaru i kwotę.

W roku 2024 Pani dziecko pozostawało na utrzymaniu Pani oraz Pani męża.

Rozpatrując zatem możliwość odliczenia przez Panią w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków na zakup ww. urządzenia (laptopa), należy odnieść się do art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że odliczeniu mogą podlegać wydatki poniesione na zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.

Określenie „indywidualny sprzęt, urządzenia i narzędzia techniczne niezbędne w rehabilitacji” oznacza, że ustawodawca zalicza do nich wyłącznie urządzenia, narzędzia techniczne i sprzęt o indywidualnym charakterze, niezbędne w rehabilitacji osoby niepełnosprawnej i ułatwiające tej osobie wykonywanie czynności życiowych, których utrudnienie wykonywania wynika z niepełnosprawności.

Zatem, każdy wydatek na zakup ww. sprzętu, urządzeń i narzędzi musi być rozpatrywany indywidualnie w odniesieniu do konkretnej osoby, w związku z niepełnosprawnością której zostanie poniesiony. Podkreślić należy, że aktualny rozwój nauki i techniki, w wyniku którego są wprowadzane na rynek nowe sprzęty/nowe urządzenia oraz doskonalone dotychczas funkcjonujące na rynku, powoduje, że sprzęt/urządzenia, które dotychczas nie były wykorzystywane w rehabilitacji, stają się również sprzętem/urządzeniami ułatwiającymi wykonywanie czynności życiowych osobom niepełnosprawnym. Zainstalowanie na sprzęcie oprogramowania lub aplikacji, które pomagają w codziennym funkcjonowaniu, zmniejszają ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia powoduje, że posiada on indywidualny charakter, związany z niepełnosprawnością, co również oznacza, że posiada on cechy indywidualnego sprzętu ułatwiającego wykonywanie czynności życiowych.

We wniosku wskazała Pani, że zakupiony laptop z oprogramowaniem i możliwością podłączenia do internetu pomoże Pani synowi w zdobywaniu informacji o otaczającym go świecie i pozwoli na kontaktowanie się z innymi osobami. Laptop ułatwi Pani synowi codzienne funkcjonowanie, komunikowanie się, zdobywanie wiedzy i naukę poprzez internet. Laptop ma wejście do odtwarzania płyt. Posiada Pani szeroki wybór pomocnych gier edukacyjnych, np. o emocjach, nawiązywaniu znajomości, zachwianiu w różnych miejscach oraz filmów edukacyjnych o relacjach rodzinnych, koleżeńskich, konfrontacji z trudnymi sytuacjami, zasadami współżycia społecznego. Laptop z możliwością podłączenia do internetu, daje większe szanse i możliwości w likwidacji barier w komunikowaniu się przez Pani syna.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że będące przedmiotem zapytania urządzenie (laptop), jest narzędziem pomocnym i ułatwiającym codzienne życie Pani synowi, ze względu na stwierdzone problemy syna związane z codziennym funkcjonowaniem i komunikowaniem się ze światem zewnętrznym.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony przez Panią stan faktyczny stwierdzić należy, że wydatki, które poniosła Pani dla potrzeb związanych z niepełnosprawnością Pani syna na zakup laptopa są wydatkami związanymi z ułatwieniem wykonywania przez Pani syna czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z jego niepełnosprawności, które mieszczą się w dyspozycji art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji wydatki na zakup laptopa podlegają odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Skoro jednak wydatki na zakup laptopa zostały Pani częściowo dofinansowane, to odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą, która została Pani dofinansowana.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze  zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

Wyjaśnić również należy, że wydając interpretacje w trybie ww. przepisu Organ nie odnosi się do kwot i nie dokonuje wyliczeń. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez właściwy rzeczowo organ podatkowy w postępowaniu podatkowym.

Ponadto, wskazuję, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pani męża).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.