Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.83.2025.2.KP

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 29 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 29 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 kwietnia 2025 r. (wpływ 10 kwietnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wniosek dotyczy okresu rozliczanego w zeznaniu PIT za rok 2024. Wnioskodawca otrzymał zapłatę w maju, wrześniu i grudniu 2024 r. oraz otrzyma ostatnią płatność w lutym 2025 r. Wnioskodawca jest rezydentem Polski z nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce w podatku dochodowym od osób fizycznych. (…) grudnia 2023 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Organizacją Narodów Zjednoczonych (Agenda/Program ONZ ds. Rozwoju dalej jako: UNDP). Umowa została zawarta na okres do wykonania zadania, ale nie później niż do (…), z późniejszym aneksem zwiększającym zakres zlecenia i wydłużającym jego realizację do (…).

Przedmiotem umowy są usługi doradcze w zakresie opracowania strategii systemu sprawiedliwości (…). Wspomniany aneks poszerzał zakres umowy o dodatkową strategię systemu sprawiedliwości (…). Przelewy wynagrodzenia Wnioskodawca otrzymywał bezpośrednio z UNDP, które również występuje jako strona podpisanej przez Wnioskodawcę umowy. United Nations Development Programme (UNDP) jest agendą wykonawczą ONZ działającą formalnie jako Program ds. Rozwoju. Zadaniem Wnioskodawcy jest wspieranie globalnego rozwoju poprzez eliminację ubóstwa, wzmacnianie instytucji demokratycznych, promowanie zrównoważonego rozwoju oraz reagowanie na kryzysy humanitarne i klimatyczne. Działania Wnioskodawcy były częścią większego programu (finansowanego przez (...)), który nazywa się (...) i dotyczył systemu sprawiedliwości (…). Umowa podpisana z UNDP nosi znamiona umowy zlecenie („Individual Contract”), zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, natomiast uzyskane przychody nie są związane z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą, a umowa zawarta z ONZ nie została zawarta w ramach tej działalności. Wynagrodzenie Wnioskodawcy zostało wypłacone bezpośrednio przez UNDP, tj. nadawca płatności określony jest jako „UNDP”. Wnioskodawca dysponuje umową i aneksem podpisanymi bezpośrednio z UNDP (Nazwa nadawcy przelewów w ramach umowy: (…)).

Na podstawie podpisanej umowy Wnioskodawca zaprojektował i prowadził proces tworzenia strategii systemu sprawiedliwości, którego rezultatem są dwa dokumenty: (…).

Opis programu można znaleźć pod adresem (…). (...) to wieloletni program poświęcony reformie systemu sprawiedliwości i systemu penitencjarnego (…). Strategie opracowywane przez Wnioskodawcę były częścią tego programu. Innymi słowy, UNDP zleciło Wnioskodawcy realizację określonych czynności w ramach programu (...).

Uzupełnienie wniosku

Czego dotyczył i jakie były cele programu, w którym Pani uczestniczyła?

Wspólny Program Narodów Zjednoczonych (…) ma na celu promowanie reform sektora sprawiedliwości (…) oraz świadczenia usług w sposób zorientowany na potrzeby ludzi. Program ma za zadanie wspierać formalnych i nieformalnych aktorów systemu praworządności na poziomie lokalnym oraz w (…).

Pani zadaniem w ramach tego programu było opracowanie (…) strategii systemu sprawiedliwości, zgodnie z rezultatami zaplanowanymi w ramach (...). (…):

Rezultat 1: (…).

Rezultat 2: (…).

W ramach rezultatu 1, w celu wspierania rozwoju zintegrowanego i efektywnego kosztowo systemu sprawiedliwości zorientowanego na potrzeby obywateli, (…).

Czy program, w którym Pani uczestniczyła, był finansowany z bezzwrotnej pomocy?

Tak

Jeśli tak, proszę również o wyjaśnienie

a) czy Pani wynagrodzenia były wypłacane z tej bezzwrotnej pomocy?

Tak

b) jaki podmiot tej bezzwrotnej pomocy udzielał; czy to np. ONZ była organizacją międzynarodową udzielającą bezzwrotnej pomocy na realizację programu, w którym Pani uczestniczyła, czy też podmiotem udzielającym bezzwrotnej pomocy była np. UNDP bądź (...), natomiast UNDP była instytucją pośredniczącą w realizacji projektu, która zatrudniła Panią do realizacji celów programu – proszę to szczegółowo wyjaśnić?

(...) jest finansowany ze wspólnego funduszu (…). Program ten stanowi część tzw. „okna tematycznego” dotyczącego praworządności w ramach (...). Fundusz (...) otrzymuje środki finansowe od (…) i działa zgodnie z polityką przyjmowania środków bez oznaczenia celu (un-earmarked funds), które następnie są rozdzielane na podstawie decyzji (...).

W przypadku (...) wiadomo, że obecne finansowanie pochodzi z Unii Europejskiej oraz (...), ponieważ obie te strony brały udział w projektowaniu Programu i wspierają okno dotyczące praworządności w ramach (...).

c) komu w rozumieniu dokumentów programowych była przyznana bezzwrotna pomoc, tj. kto był beneficjentem programu, w ramach którego realizowała Pani powierzone zadania; czy pomoc ta została przyznana Rzeczypospolitej Polskiej, tj. podmiotom polskiego prawa publicznego bądź prywatnego; czy też może pomoc została przeznaczona dla innych państw?

Beneficjentem bezzwrotnej pomocy jest (…). Bardziej szczegółowo, beneficjentami/partnerami (...) są: (…).

Pomoc w ramach tego programu nie została przyznana Rzeczypospolitej Polskiej (tj. podmiotowi polskiego prawa publicznego bądź prywatnego).

d) na jakiej podstawie była przyznana ta bezzwrotna pomoc, w szczególności czy bezzwrotna pomoc została przyznana na podstawie jednostronnej deklaracji lub umowy zawartej z podmiotem udzielającym tej pomocy przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze?

Bezzwrotna pomoc została przyznana na podstawie decyzji (…), w której zarówno ONZ, jak i Rząd (…) uczestniczą na równych zasadach w procesie decyzyjnym.

Kto w rozumieniu dokumentów programowych jest podmiotem, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację programu, i który ponosi odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie; czy np. podmiotem, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację programu jest UNDP, a Pani jest zatrudniona na podstawie wskazanej we wniosku umowy przez tę organizację do realizacji usług w ramach programu?

Program jest realizowany przez UNDP jako agencję wiodącą, a Pani jest zatrudniona bezpośrednio przez UNDP (…) na podstawie wskazanej we wniosku umowy do realizacji usług w ramach programu (...).

Czy uprawnienie do otrzymywania wskazanych we wniosku wynagrodzeń wynika wyłącznie z zawartej przez Panią umowy i aneksu do niej?

Tak.

Pytanie

Czy wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę z ONZ dotyczące opracowania Strategii Systemu Sprawiedliwości (…) zrealizowane w ramach większego programu ONZ pn. (…) korzysta ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PIT) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W ocenie Wnioskodawcy, spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

-dochody pochodzą od organizacji międzynarodowych ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji (program uchwalony przez ONZ, a konkretnie UNDP - Agendę ONZ ds. Rozwoju);

-nie występują pośredniczące w przekazaniu wynagrodzeń podmioty;

-Wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy;

-Wnioskodawca nie jest zleceniobiorcą innego podatnika osiągającego z tego tytułu dochody, które mogłyby podlegać opodatkowaniu lub zwolnieniu, a Jego dochody bezpośrednio pochodzą z ONZ.

Nie można zgodzić się z tezą, iż uzyskane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie stanowi odrębny etap od przyznania środków na realizację programu.

Art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy PIT w ogóle nie pozwala na takie rozróżnienie dochodów, a wyłącznie precyzuje podmiotowość płatników wynagrodzeń oraz wyłączenie ze zwolnienia z opodatkowania.

Dopiero jeśli Wnioskodawca – jako bezpośrednio realizujący program „podatnik” (tak też Wnioskodawca rozumie zawarcie słowa „podatnik” w lit. b powyższego przepisu w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych) zawarłby umowę z kolejną osobą fizyczną, to ona z powyższego zwolnienia nie mogłaby skorzystać. Trudno bowiem uznać odmienną sytuację, w której np. ONZ tworzy agencje operacyjne będące same w sobie osobami fizycznymi lub podejmuje decyzje na najwyższym szczeblu o powierzeniu osobie fizycznej realizacji uchwalonego przez siebie celu.

Co więcej, warto podkreślić, iż to Wnioskodawca jest tzw. bezpośrednim beneficjentem przekazanych środków, bowiem otrzymuje przelewy, gdzie podmiotem wpłacającym jest ONZ będący stroną podpisanej umowy.

W przekonaniu Wnioskodawcy, „jednostronna deklaracja”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy PIT stanowi element podpisanej umowy. ONZ deklaruje wypłacenie środków pod warunkiem wykonania wprost określonych świadczeń. Wnioskodawca zna treść wspomnianego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i jest świadomy konieczności zaistnienia łącznie obu przesłanek.

Wnioskodawca stwierdził jednak, iż w Jego ocenie spełniony jest zarówno warunek określony w pkt 46 lit. a, jak i w pkt 46 lit. b, gdyż:

-środki pochodzą z organizacji międzynarodowych (UNDP) przyznanych na podstawie umowy,

-Wnioskodawca jako podatnik bezpośrednio realizował cel programu (…) stanowiący opracowanie Strategii Systemu Sprawiedliwości (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz.163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Brzmienie tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno w postaci pieniężnej, jak i w postaci niepieniężnej, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że podpisała Pani umowę z Organizacją Narodów Zjednoczonych, (Agenda/Program ONZ ds. Rozwoju; dalej: UNDP). UNDP jest agendą wykonawczą ONZ. Umowa została zawarta na okres wykonania zadania. Przedmiotem umowy są usługi doradcze w zakresie opracowania strategii systemu sprawiedliwości (…). Przelewy wynagrodzenia otrzymuje Pani bezpośrednio od UNDP, która występuje również jako strona umowy. Pani działania są większą częścią Programu finansowanego przez (...), który nazywa się (…) i dotyczył systemu sprawiedliwości (…). UNDP zleciło Pani realizację określonych czynności w ramach programu (...). (...), w którym Pani uczestniczyła, był finansowany z bezzwrotnej pomocy. (...) jest finansowany ze wspólnego funduszu (…), który otrzymuje środki od wielu donorów. W przypadku (...) wiadomo, że finansowanie pochodzi z Unii Europejskiej oraz (...). Jak Pani wskazała, beneficjentem bezzwrotnej pomocy jest (…). Pomoc w ramach programu (...) nie została przyznana Rzeczypospolitej Polskiej (tj. podmiotowi polskiego prawa publicznego bądź prywatnego). Bezzwrotna pomoc została przyznana na podstawie decyzji (…). (...) jest realizowany przez UNDP jako agencję wykonawczą, a Pani zatrudniona jest bezpośrednio przez UNDP (…). Pani uprawnienie do wynagrodzenia wynika wyłącznie z zawartej przez Panią umowy oraz aneksu do niej.

Na podstawie wskazanego przez Panią art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie art. 21 ust. 24 ustawy :

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 46, nie ma zastosowania do otrzymanych dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej), zawartej na podstawie prawa wspólnotowego, zgodnie z którą instytucją wdrażającą jest instytucja polskiej administracji publicznej.

Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia wymaga zatem łącznego spełnienia przesłanek określonych w lit. a i lit. b przytoczonego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pierwsza z nich dotyczy rodzaju środków, z których finansowane są dochody osoby fizycznej. Istotne jest nie tylko z jakich środków realizowane są dochody podatnika, ale również, aby dochody te pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanej przez wskazane w nim podmioty, tj. rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe.

Niezbędne jest także, aby środki te zostały przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi podmiotami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

Przy czym użyte w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie Rady Ministrów, właściwego ministra lub agencji rządowej nie oznacza Rady Ministrów, właściwego ministra lub agencji rządowej jakiegokolwiek państwa na świecie, lecz wyłącznie Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle powyższego, aby były spełnione przesłanki z lit. a w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, środki pomocowe powinny być przyznane m.in. na podstawie umów zawartych z Radą Ministrów, właściwym ministrem lub agencjami rządowymi Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym beneficjentem tych środków, tj. adresatem przyznanej na takiej podstawie bezzwrotnej pomocy, musi być podmiot polskiego prawa publicznego bądź prywatnego.

Powyższe potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 17 października 2019 r., sygn. akt III SA/Wa 360/19, potwierdzony wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 23 listopada 2022 r., sygn. akt II FSK 650/20 oraz prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 9 sierpnia 2023 r., sygn. akt I SA/Gl 416/23.

Druga z przesłanek natomiast określa warunek dotyczący bezpośredniej realizacji przez osobę fizyczną celów programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W orzecznictwie ugruntował się pogląd, że treść użytego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrazu „bezpośrednio” należy odczytywać w związku z dalszą częścią tego przepisu, z której wynika, że bezpośrednio nie realizują programu pomocowego podwykonawcy, oraz z treścią lit. a tego unormowania, która wskazuje podmioty uprawnione do przekazywania środków. Podkreśla się również, że „nie do przyjęcia jest taka wykładnia omawianego przepisu, że do zakresu podmiotów objętych zwolnieniem podatkowym – zaliczają się również osoby będące pracownikami czy wykonawcami dzieła dla bezpośredniego wykonawcy zadań, dla realizacji których objęte zwolnieniem środki zostały przyznane, o ile zatrudnione są przy wykonywaniu prac związanych z realizacją tych zadań” (prawomocny wyrok WSA w Bydgoszczy z 22 czerwca 2009 r. sygn. akt I SA/Bd 230/09). Ten sposób rozumienia warunku „bezpośredniości” znajduje odzwierciedlenie również w orzeczeniach Naczelnego Sądu Administracyjnego, przykładowo w wyrokach: z 15 kwietnia 2009 r., sygn. akt II FSK 58/08; z 17 listopada 2010 r., sygn. akt II FSK 1265/09; z 13 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 48/10; z 20 stycznia 2012 r., sygn. akt II FSK 1425/10; z 19 czerwca 2012 r., sygn. akt II FSK 2487/10; z 27 czerwca 2012 r., sygn. akt II FSK 2608/10; z 4 września 2012 r., sygn. akt II FSK 198/11; z 4 kwietnia 2013 r., sygn. akt II FSK 1581/11; z 23 kwietnia 2013 r., sygn. akt II FSK 1645/11 oraz z 15 stycznia 2014 r., sygn. akt II FSK 445/12.

Uwzględniając orzecznictwo sądów administracyjnych, należy uznać zatem, że w sytuacji gdy podatnik bezpośrednio realizujący program zleca osobie fizycznej (bez względu na rodzaj umowy) wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem, dochody tej osoby otrzymane w związku z wykonaniem czynności zleconych nie korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie została spełniona przesłanka określona w lit. b tej regulacji.

Przy czym podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ww. ustawy, może być jedynie ten podmiot, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację konkretnego projektu/programu i który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe jego wykonanie, niezależnie od faktu, że bezpośrednia realizacja nie jest równoznaczna z obowiązkiem osobistego wykonania przez tego podatnika czynności w ramach programu. Może on powierzyć wykonanie poszczególnych czynności, składających się na całość programu, innym podmiotom, w tym pracownikom, zleceniobiorcom czy osobom zatrudnionym na podstawie indywidualnych kontraktów. Niemniej jednak osoby te (wykonujące tylko pewne czynności, chociażby o charakterze merytorycznym i ściśle związane z realizacją celów programu), nie mogą być uznane za podatników realizujących bezpośrednio cel programu. Zatrudnione osoby nie ponoszą bowiem odpowiedzialności za realizację projektu (nie są stroną umowy o dofinasowanie projektu określającej prawa i obowiązki stron). Wykonują jedynie zadania wynikające z umów zawartych z podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W przedstawionej we wniosku sytuacji nie jest spełniony warunek dotyczący przyznania wskazanych we wniosku środków stanowiących pomoc bezzwrotną podmiotom prawa polskiego na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z Radą Ministrów RP, czy właściwego ministra polskiego rządu lub polskiej agencji rządowej, agencji wykonawczej, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wskazała Pani jasno, że pomoc ta nie jest przeznaczona dla Rzeczypospolitej Polskiej ani podmiotów polskiego prawa publicznego lub prywatnego.

Dodatkowo w przedstawionej sytuacji nie jest również spełniona przesłanka określona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b powoływanej ustawy, gdyż jak Pani wyjaśniła – program jest realizowany przez UNDP jako agencję wiodącą. Pani natomiast została zatrudniona przez UNDP, by realizować usługi zgodnie z zakresem podpisanej umowy.

Zatem, mimo że realizowała Pani cel (...), jednak realizowała go Pani na zlecenie UNDP, tj. przez wykonywanie usług określonych w kontrakcie zawartym z podmiotem bezpośrednio realizującym projekt. Nie była to więc realizacja bezpośrednia, lecz pośrednia – bowiem wykonywana na zlecenie podmiotu, który zarówno w sensie technicznym, jak i ekonomicznym był odpowiedzialny za prawidłowe wykonanie projektu.

W konsekwencji, wskazane we wniosku wynagrodzenia nie korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie zostały spełnione warunki tego zwolnienia, i to zarówno w zakresie lit. a, jak i lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowanie: otrzymane przez Panią wynagrodzenie dotyczące opracowania Strategii Systemu Sprawiedliwości (…) zrealizowane w ramach większego programu ONZ pn. (…) nie korzysta ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.