Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 17 kwietnia 2025 r. (wpływ 18 kwietnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od kwietnia 2017 roku jest Pan pracownikiem – personel organizacji międzynarodowej – X z siedzibą w Szwajcarii.

Pomimo tego, że mieszka Pan ponad 180 dni w roku w Szwajcarii, Pana rezydencja podatkowa znajduje się w Polsce, z uwagi na to, że na terenie RP jest Pana centrum interesów życiowych. Z tego też powodu każdego roku składał Pan zeznania podatkowe do Urzędu Skarbowego w Polsce, deklarując dochody uzyskane w Szwajcarii.

W bieżącym roku, przygotowując się do złożenia zeznania za rok 2024, ponownie zapoznał się Pan z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i doszedł Pan do wniosku, że do Pana sytuacji ma zastosowanie przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a tej ustawy mówiący o zwolnieniu od podatku dochodów pochodzących od organizacji międzynarodowych.

X jest międzynarodową organizacją pozarządową i do dochodów pochodzących od niej ma zastosowanie powyższy przepis ustawy. Znalazło to także potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w którym stwierdzono:

„Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. podmiotami, których świadczenia mogą zostać uznane za bezzwrotną pomoc, są rządy państw obcych, organizacje międzynarodowe lub międzynarodowe instytucje finansowe. Określony w tym przepisie katalog ma charakter zamknięty. Oznacza to, że jedynie środki uzyskane od wymienionych w nim enumeratywnie podmiotów mogą – przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w ustawie – być wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Bezzwrotna pomoc może być zatem udzielona jedynie przez podmioty prawa międzynarodowego, a więc podmioty, które posiadają prawa i obowiązki wynikające bezpośrednio z prawa międzynarodowego.

Głównymi podmiotami prawa międzynarodowego są państwa. Organizacje międzynarodowe są drugim podstawowym uczestnikiem stosunków międzynarodowych. Powstały one jako forma współpracy międzynarodowej państw z przekształcenia konferencji międzyrządowych w trwałe związki oparte na umowie wielostronnej, których głównym zadaniem jest kształtowanie współpracy państw w różnych dziedzinach.

Organizacje międzynarodowe dzielą się na dwie kategorie:

·organizacje międzyrządowe (międzypaństwowe), których członkami są państwa,

·organizacje pozarządowe.

Organizacje pozarządowe to związki, których członkami są zrzeszenia narodowe, stowarzyszenia o charakterze pozarządowym oraz osoby fizyczne lub prawne z różnych państw. Organizacje te nie działają na podstawie umów międzynarodowych, lecz na podstawie porozumień nieformalnych lub porozumień o charakterze wewnętrznoprawnym. Z reguły działalność ich opiera się na statutach, które nie mają charakteru umów międzynarodowych. Organizacjami międzynarodowymi pozarządowymi są między innymi: X (...)”.

X) została w tym wyroku wskazana wprost jako źródło dochodów zwolnionych z podatku w Polsce.

Posiada Pan umowę – kontrakt z X oraz bezpośrednio i osobiście realizuje Pan zadania finansowane ze środków X, a tym samym spełnia Pan warunki opisane w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b Ustawy i Pana dochody pochodzące z umowy kontraktu pomiędzy Panem a X są zwolnione z podatku dochodowego w Polsce.

Aby przedstawić pełny stan faktyczny, dodał Pan, że posiada Pan także dochody w Polsce – emerytura.

W uzupełnieniu wniosku podał Pan, co następuje.

Wynagrodzenie jest wypłacane z tytułu zatrudnienia jako członek personelu X i wykonywania zadań na stanowisku. Opis zadań przedstawiony został niżej.

Pana wynagrodzenie wypłacane jest przez X

Oto podsumowanie Pana „job description” – opisu stanowiska pracy:

(...).

Oto podsumowanie opisu zadań:

(...).

Nie prowadzi Pan jednoosobowej działalności gospodarczej

Osobiście oraz bezpośrednio wykonuje Pan zadania określone w Pana „job description”, czyli opisie stanowiska przedstawione wyżej.

Otrzymane z X środki finansowe – Pana wynagrodzenie, nie podlegają obowiązkowi zwrotu.

Pana dochody otrzymywane z X nie zostały przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

Pana dochody są wypłacane Panu przez X

XC jest podmiotem, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację zadań/czynności związanych z Pana zadaniami opisanymi wyżej i który ponosi odpowiedzialność za prawidłowe ich wykonanie.

Pytania

1)Czy, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, spełnia Pan warunki uprawniające Pana do zwolnienia dochodów uzyskanych od X z podatku dochodowego od osób fizycznych?

2)Czy, składając zeznanie podatkowe za rok 2024 oraz w kolejnych latach obowiązywania kontraktu pomiędzy Panem a X, musi Pan deklarować dochody pochodzące z tego źródła?

3)Czy w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pyt. 1, Pana zeznania PIT (za rok 2024 i kolejne) powinny dotyczyć jedynie dochodów uzyskanych w Polsce?

4)W przypadku uznania powyższego rozumienia treści art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b za prawidłowe, czy przysługuje Panu prawo złożenia korekty zeznań podatkowych za lata 2019-2025?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Na podstawie przedstawionych informacji oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody od X kwalifikują się do zwolnienia z podatku w Polsce.

Ad. 2.

Nie ma obowiązku deklarowania dochodów zwolnionych z podatku, a tym samym jedynymi deklarowanymi dochodami będą te pochodzące ze źródeł w Polsce.

Ad. 3.

Zeznanie powinno dotyczyć jedynie dochodów uzyskanych w Polsce.

Ad. 4.

W przypadku uznania powyższego rozumienia treści art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a i b za prawidłowe, przysługuje Panu prawo złożenia korekty zeznań podatkowych za lata 2019-2025.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku podatkowym dochody, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku bądź od których zaniechano poboru podatku.

Zwracam przy tym uwagę, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie art. 21 ust. 24 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 46, nie ma zastosowania do otrzymanych dochodów z tytułu realizacji projektu w ramach umowy o współpracy bliźniaczej (umowy twinningowej), zawartej na podstawie prawa wspólnotowego, zgodnie z którą instytucją wdrażającą jest instytucja polskiej administracji publicznej.

Ustawodawca wymienił zatem przesłanki, które muszą zaistnieć łącznie, aby dochody podatnika mogły być zwolnione na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie jest możliwe, w sytuacji gdy jednocześnie:

1)dochody pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

2)dochody pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO,

3)dochody przyznane zostały na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

4)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że:

·otrzymane z X środki finansowe to Pana wynagrodzenie. Wynagrodzenie jest wypłacane z tytułu zatrudnienia jako członek personelu X i wykonywania zadań na stanowisku. Pana wynagrodzenie wypłacane jest przez X;

·Pana dochody otrzymywane z X nie zostały przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze;

·X jest podmiotem, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację zadań/czynności związanych z Pana zadaniami opisanymi wyżej i który ponosi odpowiedzialność za prawidłowe ich wykonanie.

Wobec okoliczności faktycznych podanych we wniosku i w jego uzupełnieniu, stwierdzam, że w analizowanej sprawie:

·nie jest spełniony warunek dotyczący przyznania środków bezzwrotnej pomocy podmiotom prawa polskiego na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z Radą Ministrów RP, właściwego ministra polskiego rządu lub polskiej agencji rządowej, agencji wykonawczej – w istocie otrzymuje Pan wynagrodzenie na podstawie zawartego kontraktu, a nie środki bezzwrotnej pomocy na podstawie jednostronnej deklaracji w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

·wykonywanie czynności określonych w kontrakcie i określona w tym zakresie odpowiedzialność nie oznacza, że jest Pan podmiotem, któremu powierzono w sensie ekonomicznym i technicznym realizację programu i który ponosi pełną odpowiedzialność za jego prawidłowe wykonanie, a tym samym nie jest spełniony warunek bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niezależnie też od tego, że bezpośrednia realizacja w rozumieniu tego przepisu nie jest równoznaczna z obowiązkiem osobistego wykonania przez danego podatnika czynności w ramach programu. W związku natomiast z wyłączeniem zawartym w tym przepisie, zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób, którym podmiot bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższe oznacza, że w niniejszej sprawie przesłanki zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zostały spełnione.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzam, że na gruncie opisanego zdarzenia wynagrodzenie otrzymywane przez Pana na podstawie umowy (kontraktu) z X, opisane w stanie faktycznym, nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie zostały spełnione wszystkie przesłanki uprawniające do skorzystania z tegoż zwolnienia.

W konsekwencji, na gruncie opisanego zdarzenia, składając zeznanie podatkowe za rok 2024 oraz w kolejnych latach obowiązywania kontraktu pomiędzy Panem a X, winien Pan deklarować dochody pochodzące z tego źródła.

W odniesieniu natomiast do pytań o numerach: 3 oraz 4, zważywszy, że pytania te zostały zadane przez Pana jedynie warunkowo – tj. jedynie w przypadku ziszczenia się warunku w postaci uznania za prawidłowe Pana stanowiska w odniesieniu do pytania nr 1 – z uwagi na brak prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku, stwierdzam, że zgodnie z Pana wolą pytania te nie wymagają odpowiedzi.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu natomiast do przywołanego przez Pana wyroku sądowoadministracyjnego, po jego przeanalizowaniu informuję, że nie zawiera on treści przez Pana zacytowanych, bowiem dotyczy zupełnie innego zagadnienia podatkowoprawnego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.