Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.186.2025.3.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.186.2025.3.AK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

  • prawidłowe – odnośnie braku przychodu ze stosunku pracy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę dominującą – organizatora programu,
  • nieprawidłowe- odnośnie kwalifikacji otrzymanych w ramach uczestnictwa w programie nagród w postaci akcji lub otrzymanego ekwiwalentu pieniężnego do źródła przychodów kapitały pieniężne.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 20 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 marca 2025 r. (wpływ 26 marca 2025 r.) oraz pismem z 26 marca 2025 r. (wpływ 28 marca 2025 r.) .Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan pracownikiem A. sp. z o.o. (dalej: "Spółka"), która jest spółką zależną od B. SE. B. SE wprowadziło program motywacyjny "...Plan" (dalej:" Program"), który ma na celu zapewnienie Spółce i jej spółkom zależnym, w których posiada większość udziałów lub które bezpośrednio i/lub pośrednio kontroluje, możliwości pozyskiwania i zatrzymywania wybranych pracowników poprzez przyznawanie konkurencyjnych rynkowo nagród w formie instrumentów kapitałowych RSU (dalej:“ Nagroda”). RSU, czyli Restricted Stock Unit (Zastrzeżona Jednostka Akcyjna) jest jednostką obliczeniową, w której denominowane są Nagrody.

Liczba RSU składających się na Nagrodę jest obliczana poprzez podzielenie wartości pieniężnej nagrody w dniu przyznania przez wartość rynkową jednej akcji B. SE (dalej: “Akcja”) notowanej na (...) Giełdzie Papierów Wartościowych pod numerem (...). Nagrody przyznawane w ramach Programu dają uczestnikom możliwość otrzymania Akcji B. SE, lub alternatywnie, ekwiwalentu pieniężnego powiązanego z wartością Akcji B. SE. Każda jednostka RSU przyznana uczestnikowi Programu stanowi warunkowe przyrzeczenie do wydania uczestnikom Akcji w przyszłości w dniu określonym przez B. SE (dalej: “Data Nabycia”). Z tytułu otrzymania RSU pracownikom Spółki nie przysługują uprawnienia zastrzeżone dla akcjonariuszy (np. prawo dywidendy, prawo głosu), a pełne prawo do akcji uczestnicy nabywają po upływie przewidzianego w zasadach Programu czasu (tzw. Vesting Period - "Okres Wyczekiwania) i spełnieniu określonych warunków takich jak m.in. pozostawanie w Spółce. Walutą domyślną RSU jest Euro. W Dniu Nabycia i jednoczesnym spełnieniu innych warunków przewidzianych w zasadach Programu każdy z uczestników otrzyma nieodpłatnie taką liczbę akcji, jaka odpowiada liczbie i wartości posiadanych RSU. Pracownik ma prawo zdecydować, czy chce zachować Akcje, czy je zamienić na ekwiwalent pieniężny. W obu przypadkach Spółka w Dniu Nabycia oblicza ich wartość w walucie lokalnej (Polskie Złote) wg kursu NBP w Dniu Nabycia, i traktuje jako przychody ze stosunku pracy i w konsekwencji: odprowadza od nich zaliczki na podatek dochodowy według skali podatkowej (PIT-37), nalicza i odprowadza składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. W przypadku decyzji uczestnika o zachowaniu Akcji, Spółka oblicza i odprowadza wymienione powyżej: podatek i składki, i odlicza ich wartość od całkowitej wartości Akcji przyznanych w Dniu Nabycia. Kwota pozostała po odliczeniach jest zamieniana na Akcje. Po otrzymaniu Akcji, uczestnicy posiadają pełne uprawnienia akcjonariuszy, z czym związane jest posiadanie prawa do otrzymania dywidendy, prawa do zbycia Akcji czy prawo głosu. W przypadku, w którym B. SE wypłaci dywidendy, będą one wypłacane bezpośrednio na rzecz Uczestników. Spółka w tym zakresie nie będzie pośredniczyć w przekazywaniu tych dywidend pomiędzy B. SE a uczestnikami.

W odniesieniu do Programu należy wskazać także inne kluczowe okoliczności:

  • Uprawnienie pracowników Spółki do udziału w Programie i otrzymania jednostek RSU nie wynika z umów o pracę, regulaminu wynagradzania, czy innych regulaminów obowiązujących w Spółce.
  • Przyznanie jednostek RSU jest uznaniowe.
  • Program, zarówno z prawnego, jak i ekonomicznego punktu widzenia, nie stanowi elementu wynagrodzenia pracowników. Oznacza to, że niezależnie od uczestnictwa pracownika w Programie, jego wynagrodzenie z umowy o pracę pozostaje na tym samym poziomie. Pracownikowi nie zostaje przyznany żaden instrument finansowy zastępujący część jego wynagrodzenia.

Uzupełnienie opisu sprawy

Przystąpił Pan do programu 1 stycznia 2022 wraz z podpisaniem umowy o pracę ze spółką A. sp. z o.o. Wniosek więc dotyczy lat: 2022, 2023, 2024.

Ze Spółką Polską wiąże Pana umowa o pracę na czas nieokreślony.

Nie podpisywał Pan dodatkowej umowy uczestnictwa w programie ze spółką B. SE lub spółką B. sp. z o.o. Został Pan dołączony do programu automatycznie jako pracownik S. Podpisał Pan umowę na odległość ze spółkami:

  • C. Bank AG, zarejestrowaną w (...), Niemcy
  • D.  AG, zarejestrowaną w (...), Szwajcaria

(dalej: Operator Programu), które prowadzą w imieniu i na zlecenie B. SE Program, którego dotyczy wniosek.

Programem zarządza i ponosi z tego tytułu koszty spółka B. SE. Spółka S Polska ma jedynie za zadanie dokonać technicznych czynności, które umożliwiają komunikację z zatrudnionymi przez nią pracownikami związaną m.in. z przesłaniem lub udostępnianiem dokumentów i danych lub ewentualnie przekazaniem przez nią pracownikom ekwiwalentu pieniężnego z tytułu umorzenia jednostek RSU.

B. SE jest spółką akcyjną notowaną na kilku giełdach, ale głównie na:

1. (...) Giełdzie Papierów Wartościowych (...Stock Exchange) - jest to główny rynek dla akcji B., gdzie spółka wchodzi w skład indeksu (...).

2. E.  - elektroniczna platforma obrotu papierami wartościowymi należąca do F. 

Spółka B. SE ma zarząd i siedzibę na terenie Niemiec.

Spółka B. SE posiada 100% udziałów w spółce B. sp. z o.o. i jest jednostką dominującą w odniesieniu do Spółki w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Nie otrzymał Pan od B. Sp z o.o. odpowiedzi czy Program został utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy Spółki B. SE. Jednak regulamin programu mówi, że program został zainicjowany przez Zarząd B. SE i definiuje cel następująco: “Plan ma na celu zapewnienie Spółce i jej większościowym udziałowcom lub spółkom zależnym kontrolowanym bezpośrednio i/lub pośrednio, możliwości przyciągania i zatrzymywania wybranych pracowników, dzięki konkurencyjnym na rynku nagrodom w postaci wynagrodzenia kapitałowego. Nagrody przyznawane w ramach Planu dadzą Uczestnikom możliwość otrzymania akcji B. SE lub alternatywnego ekwiwalentu pieniężnego powiązanego z wartością akcji B. SE.”

RSU stanowią inne prawa majątkowe, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, w brzmieniu ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., tj. takie prawa, w wyniku realizacji których może Pan otrzymać i posiadać Akcje.

Każda RSU przyznana jest nieodpłatnie uczestnikowi Programu i stanowi warunkowe przyrzeczenie do wydania uczestnikom Akcji w przyszłości. Każda RSU odpowiada jednej Akcji. Oznacza to, że w Programie pracownicy B. sp. z o.o. mogą otrzymać więcej niż jedną RSU. RSU są niezbywalne. Po przekształceniu RSU w Akcje, pracownik (jeśli nie wydał dyspozycji wymiany ich na ekwiwalent pieniężny) ma do nich dostęp przez dedykowaną aplikację (...), za pomocą której może je następnie sprzedać w dowolnym momencie wg kursu E.

RSU mogą być przyznane w drodze uchwały zarządu spółki B. SE i/lub arbitralnej decyzji menedżera pracownika jako forma uznania za jego wyniki. Przy czym pozytywna ocena pracy nie jest gwarantem otrzymania jednostek RSU. W przeciwieństwie do bonusu rocznego, który stanowi część wynagrodzenia, prawo do nabycia jednostek RSU nie jest zapisane ani zagwarantowane za pomocą umowy między pracownikiem a B. sp. z o.o. lub B. SE.

Każda jednostka RSU przyznana uczestnikowi Programu stanowi warunkowe przyrzeczenie do wydania uczestnikom Akcji w przyszłości w dniu określonym przez B. SE. Z tytułu otrzymania RSU pracownikom Spółki nie przysługują uprawnienia zastrzeżone dla akcjonariuszy (np. prawo dywidendy, prawo głosu), a pełne prawo do akcji uczestnicy nabywają po upływie przewidzianego w zasadach Programu czasu (tzw. Vesting Period - "Okres Wyczekiwania) i spełnieniu określonych warunków takich jak m.in. pozostawanie w spółce.

Jednostki RSU - jak i następnie akcje przyznane po Okresie Wyczekiwania - są przyznawane bezpośrednio przez spółkę B. SE, jako właściciela akcji. Spółka B. sp. z o.o. nie bierze udziału w tym procesie.

W przypadku wypłaty ekwiwalentu pieniężnego B. sp. z o.o. jest tylko pośrednikiem w wypłacie środków przekazanych przez B. SE i odpowiada m.in. za obliczenie podatku. Środki są przekazywane przez Operatora Programu.

Pytania

1. Czy uzyskane przez Pana przychody stanowią przychód ze stosunku pracy i pracodawca prawidłowo naliczył i pobrał od tych należności składki ZUS oraz podatek dochodowy?

2. Kto (Spółka czy Wnioskodawca) w przypadku potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy powinien wystąpić do właściwego Urzędu Skarbowego o korektę zeznań podatkowych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1 W Pana ocenie przychody uzyskane z tytułu nabycia praw do Akcji na podstawie przyznanych wcześniej jednostek RSU nie powinny być traktowane jako przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ustawy o PIT. Przychody te powinny być klasyfikowane jako przychody z kapitałów pieniężnych podlegające opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym. Tym samym w Pana ocenie podatek dochodowy został naliczony nieprawidłowo.

Ad. 2. W Pana ocenie to Wnioskodawca jako osoba odpowiedzialna za poprawne złożenie deklaracji rocznej PIT powinien złożyć wniosek o korektę zeznań. Przy czym pracodawca powinien skorygować PIT-11 za lata 2022, 2023, 2024 i przekazać Wnioskodawcy jako dowód uznania wydanej Indywidualnej Interpretacji Podatkowej

Uzasadnienie:

Ad 1. Program nie stanowi elementu wynagrodzenia pracowniczego, ponieważ:

Uczestnictwo w programie nie wynika z umowy o pracę ani regulaminów pracowniczych. Pozytywna ocena pracy nie gwarantuje przyznania jednostek RSU. Wartość wynagrodzenia zasadniczego nie jest pomniejszana w związku z uczestnictwem w Programie.

Charakter prawny jednostek RSU wskazuje na ich związek z rynkiem kapitałowym, a nie stosunkiem pracy. Jednostki te są instrumentami finansowymi, których wartość jest powiązana z notowaniami akcji B. SE na giełdzie.

Jednocześnie, zgodnie z utrwalaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych, za przychód ze stosunku pracy nie może zostać uznane przysporzenie uzyskiwane przez pracownika, ale wyłącznie przy okazji stosunku pracy, pozostające w związku faktycznym z wykonywaniem pracy: w wyroku z dnia z 21 maja 2014 r" sygn. akt II FSK 1428/12, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że: "przywołany przepis Stanowi (...) o przychodach ze stosunku pracy, a nie przychodach związanych, towarzyszących albo osiągniętych przy okazji stosunku pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.

Podobne stanowisko zostało wskazane przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 3 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK. 730/13, w wyroku z 21 maja 2014 r., sygn. akt II FSK 1428/12, a także w wyroku z 17 grudnia 2013 r., sygn. akt II FSK 2888/11.

W wyroku z dnia 13 marca 2013 r., sygn. akt II FSK 1433/11, w którym Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że: "(...) Musi istnieć zatem na tyle ścisły związek pomiędzy zatrudnieniem a oferowanym świadczeniem (przychodem), który uzasadnia uznanie go za pochodzące ze stosunku pracy. (...)

Należy zwrócić uwagę, iż z treści tego przepisu wynika, że stanowi on o przychodach z określonych (w nim) stosunków prawnych, w tym istotnego w niniejszej sprawie stosunku pracy. Zatem ustawodawca nie użył w nim sformułowań w rodzaju "przychody związane ze stosunkiem pracy, towarzyszące stosunkowi pracy, osiągnięte przy okazji stosunku pracy".

W wyroku z dnia 13 lutego 2014 r. sygn. akt II FSK 665/12, w którym skład orzekający wskazał na konieczność otrzymania świadczenia będącego przychodem pracowniczym bezpośrednio od pracodawcy: "Istotne dla uznania, że dany przychód pochodzi ze źródła, jakim jest stosunek pracy, jest jednak uzyskanie go przez pracownika od pracodawcy (pogląd taki wyrażono także w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt II FSK 1410/10, CBOSA). Prawidłowość tej wykładni potwierdza treść art. 31 u.p.d.o.f, określającego obowiązki płatników-zakładów pracy i nakazujący im pobieranie w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku pracy. Także i ten przepis wiąże przychody ze stosunku pracy z przychodami pochodzącymi od pracodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

  • prawidłowe – odnośnie braku przychodu ze stosunku pracy z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym organizowanym przez spółkę dominującą – organizatora programu,
  • nieprawidłowe- odnośnie kwalifikacji otrzymanych w ramach uczestnictwa w programie nagród w postaci akcji lub otrzymanego ekwiwalentu pieniężnego do źródła przychodów kapitały pieniężne.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów (obejmujący m.in. kwestię uwzględniania kosztów uzyskania przychodów dla celów ustalenia dochodu z danego źródła przychodów).

Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich ustawodawca wyodrębnił takie jak:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (art. 10 ust. 1 pkt 1);
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7);
  • inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9).

W świetle art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zasady ustalania wartości świadczeń w naturze, innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych reguluje art. 11 ust. 2-2c ww. ustawy.

Jak wynika z przywołanych przepisów, pojęcie przychodu wiąże się z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku. Ustawodawca odróżnia przy tym przysporzenia, które mają charakter:

  • pieniężny – pieniądze i wartości pieniężne;
  • niepieniężny – świadczenia w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa), nieodpłatne świadczenia inne niż świadczenia w naturze (otrzymane usługi lub świadczenia polegające na udostępnianiu rzeczy lub praw).

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Szczegółowe regulacje dotyczące przychodów z poszczególnych źródeł zostały zawarte w art. 12-20 ustawy.

I tak, stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jak wynika z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy rozumiane są przez ustawodawcę szeroko. Pojęcie to obejmuje zarówno świadczenia pieniężne, jak i wartość świadczeń niepieniężnych, w tym świadczeń nieodpłatnych. W szczególności ustawodawca nie ogranicza omawianego pojęcia do wynagrodzenia za pracę, a wskazany przez niego katalog rodzajów przychodów ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych zawarty w powołanym przepisie ma charakter przykładowego wyliczenia (świadczy o tym użyte sformułowanie „w szczególności”).

O tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy decyduje okoliczność czy może je otrzymać wyłącznie pracownik, czy także inna osoba, niezwiązana z pracodawcą. Istotne jest także to, czy istnieje związek prawny lub faktyczny danego świadczenia z istniejącym stosunkiem pracy. Nie ma natomiast znaczenia, z jakiego źródła pracodawca pokrywa wypłatę danych świadczeń dla pracowników – czy pokrywa wypłatę tych świadczeń bezpośrednio ze środków własnych, czy pośrednio poprzez zapewnienie wypłaty świadczeń ze źródeł bezpośrednio z pracodawcą niezwiązanych.

Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7, ustawodawca zaliczył natomiast m.in.:

  • przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a);
  • przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw Z nich wynikających (art. 17 ust. 1 pkt 10).

Stosownie do art. 20 ust. 1 przywołanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: (…) nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności” definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1, mieszczące się w ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy.

Z uwagi na to, że w regulacji powołanej w zdaniu poprzednim pojawiło się pojęcie „papiery wartościowe” należy wskazać na brzmienie art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie którego:

Ilekroć w ustawie mowa jest o papierach wartościowych oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2023 r. poz. 646, 825, 1723 i 1941).

Stosownie natomiast do art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2024 r., poz. 722 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych rozumie się przez to:

a) akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 18 i 96), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne, bankowe prawa pochodne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 2488) i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b) inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

Z opisu sprawy i jego uzupełnienia wynika, że przystąpił Pan do programu motywacyjnego jako pracownik spółki polskiej. Program organizuje spółka zagraniczna, która jest Spółką dominującą w stosunku do Spółki w której jest Pan zatrudniony. Siedziba Spółki znajduje się w Niemczech. W celu pozyskiwania i zatrzymywania wybranych pracowników Spółka dominująca z siedzibą w Niemczech przyznała wybranym pracownikom w tym Panu nagrody w formie instrumentów kapitałowych RSU, czyli (Zastrzeżona Jednostka Akcyjna) jest jednostką obliczeniową, w której denominowane są Nagrody. Liczba RSU składających się na Nagrodę jest obliczana poprzez podzielenie wartości pieniężnej nagrody w dniu przyznania przez wartość rynkową jednej akcji notowanej na Frankfurckiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Nagrody przyznawane w ramach Programu dają uczestnikom możliwość otrzymania Akcji B. SE, lub alternatywnie, ekwiwalentu pieniężnego powiązanego z wartością Akcji B. SE.

Jednostki RSU - jak i następnie akcje przyznane po Okresie Wyczekiwania - są przyznawane bezpośrednio przez spółkę B. SE, jako właściciela akcji. Spółka (Pana pracodawca) nie bierze udziału w tym procesie. W przypadku wypłaty ekwiwalentu pieniężnego Spółka Polska sp. z o.o. jest tylko pośrednikiem w wypłacie środków przekazanych przez B. SE i odpowiada m.in. za obliczenie podatku. Środki są przekazywane przez Operatora Programu.

Ocena skutków podatkowych wskazanych zdarzeń w pierwszej kolejności wymaga odniesienia się do regulacji art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozważenia, czy wstępny etap Pana uczestnictwa w Programie, tj. uzyskanie przez Pana jednostek RSU, które stanowią inne prawa majątkowe uprawniające do nabycia akcji lub ekwiwalentu pieniężnego skutkowało powstaniem po Pana stronie przychodu w rozumieniu omawianej ustawy podatkowej.

Jak wynika z opisu sprawy, przyznane Panu jednostki RSU stanowią inne prawa majątkowe. Instrumenty te zostały przyznane nieodpłatnie, były niezbywalne. Każda jednostka RSU przyznana uczestnikowi Programu stanowi warunkowe przyrzeczenie do wydania uczestnikom Akcji w przyszłości w dniu określonym przez B. SE. Z tytułu otrzymania RSU pracownikom Spółki nie przysługują uprawnienia zastrzeżone dla akcjonariuszy (np. prawo dywidendy, prawo głosu), a pełne prawo do akcji uczestnicy nabywają po upływie przewidzianego w zasadach Programu czasu i spełnieniu określonych warunków takich jak m.in. pozostawanie w spółce.

Wobec tego samo przyznanie Panu ww. instrumentów w ramach Planów nie skutkowało dla Pana powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kolejnym zdarzeniem przez Pana opisanym jest realizacja uprawnień z przyznanych Panu jednostek RSU poprzez otrzymanie akcji lub ekwiwalentu pieniężnego. Nieodpłatne uzyskanie akcji jest niewątpliwie Pana rzeczywistym, wymiernym przysporzeniem majątkowym. Uzyskuje Pan bowiem papiery wartościowe o konkretnej wartości rynkowej. Nieodpłatne otrzymanie środków pieniężnych zamiast akcji - to zdarzenie, które na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych również należy zakwalifikować jako skutkujące powstaniem przychodu w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z uwagi na fakt, iż prawa do akcji a następnie akcje lub ekwiwalent pieniężny otrzymuje Pan nie od swojego pracodawcy czyli spółki polskiej (uczestnictwo w programie nie wynika z zawartej przez Pana umowy o pracę), a od podmiotu trzeciego przychód ten należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł. Aby mógł Pan czerpać korzyści z akcji, musiałby Pan nabyć je za określoną cenę, a w związku z ich nieodpłatnym nabyciem (otrzymaniem) nie poniósł Pan takich wydatków. Również otrzymanie ekwiwalentu pieniężnego stanowi dla Pana przychód podatkowy.

W myśl bowiem art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są inne źródła.

Stosownie natomiast do art. 20 ust. 1 cyt. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Przychody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według ustalonej skali podatkowej. Przychody te musi Pan sam wykazać w zeznaniu rocznym za rok, w którym zostały osiągnięte i je opodatkować.

Odnosząc się natomiast do kwestii możliwości dokonania korekty złożonych zeznań podatkowych z uwagi na błędne rozpoznanie przychodów w momencie nabycia akcji lub otrzymania ekwiwalentu pieniężnego, wskazać należy, że zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ww. ustawy:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Przy czym, zgodnie z art. 3 pkt 5 tej ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

W myśl art. 81 § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.

Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie określają szczególnych terminów, w których przysługuje powyższe uprawnienie. Należy więc powiązać tę możliwość ze zobowiązaniem podatkowym, którego deklaracja (zeznanie) dotyczy. Prawo do korekty deklaracji (zeznania) istnieje tak długo, jak długo istnieje zobowiązanie podatkowe, czyli 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a ww. ustawy.

Zatem, jeżeli w złożonych terminowo zeznaniach rocznych za lata 2022-2024 błędnie Pan wykazał przychód z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji lub otrzymania ekwiwalentu pieniężnego z tytułu uczestnictwa w Programie jako przychód ze stosunku pracy , to przysługuje Panu prawo do złożenia korekty deklaracji zgodnie z art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Pracodawca powinien wystawić korekty Informacji o przychodach na druku PIT-11. Na podstawie otrzymanych korekt PIT-11 dokona Pan korekty rozliczeń rocznych zeznań podatkowych i prawidłowego rozliczenia zeznań podatkowych za lata 2022-2024 z uwzględnieniem uzyskanych przychodów z innych źródeł.

Dodatkowe informacje

Odnosząc się do powołanych przez Pana wyroków NSA, wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku. Zostały wydane w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące.

Nie mogą one zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Każdą sprawę tut. organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).

Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.